Stránka 8 z 12

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 01. Feb 2018 23:59
od daphne
takze na kysuciach predsa len bude tunelovy variant s 2 rurami s jednou kolajou nieco na styl strecna..
prispevok z 22.12.2017 preposielam sem, kedze patri do tohto vlakna:
Samotný úsek Krásno - čadca netvorí veľa objektov. Stanica Čadca-mesto patrí už pod iný UČS. Je tam ale tunel, takže potom nie je prekvapivé, že cena je skoro 50 miliónov/km. Možno keby sa nato pozrelo Ministerstvo financií, tak by cena klesla ako pri R4 SO PO podobnými spôsobmi alebo zrušením zachovania pôvodnej trate, ktorá v procese EIA sa spomína ako podmienka vydania súhlasu, aj keď neviem akú váhu také podmienky mali v roku 2011, keď pôvodne EIA navrhla aj tak modrý variant a ŽSR vybrali a projektovali červený resp. modifikácia v podobe zeleného variantu.
Ešte v roku 2011 sa zmenila trasa, ktovie, či je to ešte aktuálne. Projektant zistil, že červený variant nemá vhodné umiestnenie portálov a tak vznikol nový zelený variant medzi červeným a modrým variantom, ktorý po novom obsahuje aj stanicu Krásno nad Kysucou - mesto. Tunel Kýčera bol navrhnutý jednokoľajný dvojrúrový s dĺžkou 4300 m. Okrem toho sa bude upravovať Kysuca asi v dĺžke 700 m. Dĺžka UČS cca 5,8 km.

K nákladom. V EIA celkové náklady červeného variantu Krásno - Čadca - hranica boli vyčíslené na cca 330 miliónov eur, ale ktovie čo všetko je tam zarátané. V expertíze sa spomínajú celkové náklady cca 640 miliónov eur. V prílohe, ktorá nie je zverejnená je to rozpísané na jednotlivé UČS, ktoré pôjdu do výstavby samostatne, viď rozdelenie celého projektu na tri etapy.

Zásahy na UČS medzi Krásnom a Čadcou v pôvodnom červenom variante:
rekonštrukcia trate v jestvujúcej osi - 424 m,
rekonštrukcia žel. priepustu
Preložka trate km 270,461 -275,635 - 5174 m,
zárubný múr - 300 m,
úprava toku Kysuce - 350 m,
prístupová komunikácia k portálu - 450 m,
nový železničný most – vodný tok - 10 m,
zárubný múr - 100 m,
železničný tunel "Kýčera" - 4650 m,
zárubný múr - 140 m,
prístupová komunikácia k portálu - 350 m,
rekonštrukcia trate v jestvujúcej osi - 360 m,
cestný nadjazd - rekonštrukcia
Odhadované náklady na tunel 285 miliónov eur.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 17. Jún 2019 23:45
od frostbite
stale nic nove ohladom modernizacie useku Krasno-Cadca -Mosty u jablunkova na 160-200km/h? akosi je dlho ticho,robi sa tu vobec nieco?

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2020 14:11
od jarino
Projekt Čadca - hranica SR/ČR bol predložený na financovanie z fondu CEF. Ak projekt prejde, ŽSR budú musieť zabezpečiť zrealizovanie do konca 2023. Národné financovanie by bolo na úrovni 15,4 mil. eur (19% nákladov).
Pomer prínosov a nákladov je 1,21 s tým, že existuje vysoké riziko nedosiahnutia prínosov projektu.
Náklady: 82,9 mil. eur.
Rýchlosť: 120 km/h.
Ak ŽSR naň nedostanú peniaze, projekt bude prekreslený.
Ministerstvo financií chce zrušiť zastávku Svrčinovec, čomu sa ostatní bránia:
"Náklady projektu sú kvôli niektorým technickým riešeniam vysoké. Náklady na presun málo využívanej osobnej zastávky Svrčinovec vyžadujú výraznú zmenu trasovania s vybudovaním mostu (cca 6,5 mil. eur) a výrazné zvýšenie rozsahu zárubného múru s nákladmi 12,1 mil. eur. Štúdia predpokladá konsenzus na zrušení zastávky s priemerným vyťažením 14 osobných vlakov denne. Variant bez zastávky bol napriek tomu vylúčený bez posúdenia spoločensko-ekonomickej efektívnosti jej existencie, na základe „nesúladu s prevádzkovým konceptom"."
Ak projekt nebude financovaný z CEF, tak celý úsek Krásno - hranica bude prehodnotený.

"V rámci celého koridoru boli zvažované tri varianty (referenčný a dva rozvojové). Nakoľko žiaden z variantov nevychádzal ekonomicky návratný bol vytvorený a zvolený tzv. kombinovaný variant. Obsahuje kombináciu rôznych technických riešení variantov 2 a 3 na úsekoch. Pre posudzovaný úsek štátna hranica SR/ČR – Čadca sú v rámci kombinovaného variantu použité technické riešenia z alternatívy 3."

"Zvolené technické riešenie má už právoplatné stavebné povolenie a je súčasťou žiadosti o grant CEF. V prípade neschválenia žiadosti je potrebné detailnejšie vyhodnotiť alternatívy resp. technické riešenia úseku štátna hranica ČR/SR – Čadca. Najmä riešenie zastávky Svrčinovec, trasu a zakrivenie nájazdu pred obcou Svrčinovec a rozsah zárubného múru, ktoré môžu značne znížiť náklady a zvýšiť celkovú návratnosť projektu."

"Štúdia predpokladá konsenzus na zrušení zastávky podobne ako pri predbežnom zrušení zastávky Oščadnica na úseku Čadca - Krásno nad Kysucou (súhlas zložiek - MDV, ŽSR, , Žilinský samosprávny kraj, Integrovaná doprava žilinského kraja a miestna samospráva)."
Takže asi aj zastávka Oščadnica má dni zrátané.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2020 14:27
od lolo
Takže predsa len pôjde úsek Krásno - Čadca tunelom?

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2020 14:42
od milan_KM
Vďaka bohu, že dostali úrady rozum a zrušia Oščadnicu. Na druhej strane budeme mať reko koridoru na rýchlosti (od hranice) 120-160(200)-140-80-140.... čo je na koridor... zvláštne. Ak si to ale rozmeníme na drobné:
Čadca-hranica --> V Čadci zastavuje každý vlak, do kopca sa musí rozbehnúť, z kopca brzdiť. 160ka tu nemá význam dupľom ak by si vyžadovala tunel. Česi majú na svojej strane reko na 140 km/h
Čadca-Krásno --> Kvôli konfigurácii terénu sa tam okrem dlhého tunela alebo zachovania pôvodnej trate nedá nič iné spraviť. Takže síce bude návrhová rýchlosť naoko zbytočne veľká ale vďaka skráteniu trasy a zvýšeniu rýchlosti toto bude najzásadnejšia stavba. Pôvodná trať sa značne rozpadáva, každú chvíľu tam niečo opravujú...
Krásno-Žilina --> 140 km/h je fajn ale neodpustím im, že sa nerealizovala preložka v Rudinke a vlaky tam brúsia oblúk v 80 km/h a potom zas výrazne zrýchlujú... prevádzkový nezmysel ale sme na Slovensku však.

Takže na pomery veľmi stiesneného údolia to bude veľmi slušný výsledok, teda až na Rudinku.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2020 14:51
od Peter_CA
Česi majú 100 km/h od hranice až po Návsí, 120 km/h iba pre Pendolino a aj ďalej je to pekné "cimburie" (ako hovoria Česi).

št.hr. - Návsí: 100 km/h
Návsí: 120 km/h
Navsí - Bystřice: 150 km/h
Bystřice - Třinec: 160 km/h
Třinec - Třinec-Konská: 140 km/h
Třinec-Konská - Český Těšín: 120 km/h

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2020 15:10
od milan_KM
Máš prosím nejaký dokument? Ja som našiel len info o 140 km/h

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2020 15:12
od Peter_CA
Rýchlosti na OpenRailwayMap a vlastné pozorovanie :)
Bohužiaľ v Česku sú tabuľky traťových pomerov neverejné.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2020 16:34
od milan_KM
Ďakujem. Otázkou je či tie nižšie rýchlosti nie sú limitované dočasne priľahlými nereko úsekmi. Ale keď sa pozerám na mapu tak zvlášť malý oblúk pri Návsí a Lomné by potvrdzoval 100ku.
Inak taký malý prehľad ako vyzerajú investície českej SŽDC:

https://www.szdc.cz/documents/50004227/ ... 0ed5b1e77a

Existuje vôbec niečo také na Slovensku? To sme vážne na úrovni Uzbekistanu so všetkými investíciami?

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 01:56
od masterplan
onicom.. cadca- hranica len 120? lol ved doteraz sa tam slo rovnakou rychlostou defacto ziadna zmena nebude len vymenia kolaje, to je mi teda "modernizacia" po slovensky..jak u tatarov.. zase vyhodene peniaze do luftu hore kominom.. toto ze dolezal s novym vedenim zsr schvalil? to by ma nas ral teda riadne.. on mi priamo povedal ze minimalna rychlost bude 160 a vacsinou uz sa pojde na 200 inak to nema vyznam, inak neziskame ziadnu efektivitu z modernizacie..je to marnenie a vyhadzovanie penazi na mackopsa.. mali by to totalne prerobit a od ziliny zacat nanovo a uz na 200km/h az po cesku hranicu iba takto to ma vyznam! a samozrejme pred cadcou tunel a vsetky krizovania mimourovnove uz ..a chvalabohu ze oscadnica ide prec! aspon nejake pozitivum

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 08:13
od IceFox
90 vs 120
Také podobné :roll:
Ale inak súhlasím, že na 120 sa to fakt neoplatí staviať.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 13:53
od Peter_CA
80 vs 120 :-)

No, keby to robili štýlom ako český úsek, že je to lowcost revitalizácia v existujúcej stope (od hranice do Návsí sa okrem tunela preložil iba ten oblúk pred Návsím a aj to len o kúsok), tak dajme tomu. Ale tam má ísť snáď viac betónu než do D3 a v tom prípade je výsledok teda nič moc.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 14:50
od sendvo
ak by to niekoho zaujimalo tak tu je pohlad z kabiny rusnovodica na tomto useku a vpravo dole za zobrazuje info o max rychlosti ;) https://www.youtube.com/watch?v=RUdcTu3y2ks

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 15:24
od Peter_CA
Kto by si všímal rýchlostníky pri trati (a nepozná rozdiely oproti ŽSR): dolný je normálny, horný je pre vozidlá dovoľujúce vyšší nedostatok prevýšenia (keď to zjednodušíme - osobné vlaky z vozňov s kotúčovými brzdami). Pre pendolino so zapnutým naklápaním sú určené rýchlostníky so zvisle usporiadanými číslicami (a v tomto prípade bežné rýchlostníky neplatia).

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 16:29
od sendvo
dolný je normálny, horný je pre vozidlá dovoľujúce vyšší nedostatok prevýšenia (keď to zjednodušíme - osobné vlaky z vozňov s kotúčovými brzdami)


dik za vysvetlenie. nevedel som nikde najst co znamena 'vyšší nedostatok prevýšenia' :D

inak typek ma natocenu celu jazdu leo expressu z presova do prahy ak by to niekoho zaujimalo. je tu viacero tem tykajucich sa tejto trasy. myslim ze tie rychlosti sedia s https://www.openrailwaymap.org/ co som to tak zbezne pozrel.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 16:51
od Peter_CA
No, bežné rýchlostníky znamenajú nedostatok prevýšenia 100 mm, horné rýchlostníky znamenajú 130 mm. Na strane trate to znamená, že v takomto úseku musí byť bezstyková koľaj. Čo sa týka vozidiel, tak si myslím, že kotúčové brzdy boli vybrané ako najjednoduchší parameter preto, aby sa vylúčil štyridsaťročný šrot s nevyhovujúcimi rozmlátenými podvozkami.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 20:14
od IceFox
Treba však uznať, že to trieskanie podvozku(?) (najmä na Os s Bčkami a ich variantami) medzi KnK a CA je proste legendárne :D

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2020 21:44
od Kvík
sendvo napísal:dik za vysvetlenie. nevedel som nikde najst co znamena 'vyšší nedostatok prevýšenia' :D


Ja som to pochopil takto https://en.wikipedia.org/wiki/Cant_deficiency. Inak, neviem si pomôcť, slovenská železničiarska terminológia mi pripadá hrozne smiešna.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 12. Máj 2020 07:49
od Peter_CA
Áno, to je presne ono, prípade tu:
https://www.fce.vutbr.cz/zel/plasek.o/s ... upnice.pdf

Inak, my sme v tomto dosť konzervatívni, napríklad v Nemecku je limit 150 mm a to dokonca myslím že pre všetky vlaky.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 05. Aug 2020 12:19
od Peter_CA
https://www.mojekysuce.sk/spravodajstvo ... -variantou

V skratke:
  • tunelu popod Javorníky nevyšla efektivita (nepíše sa, či so zachovaním starej trate alebo bez, ale pretože boli 4 varianty, tak asi ani jedno), takže ho únia nezaplatí
  • bez tunela ale nejde rekonštruovať trať na požadovanú rýchlosť, preto sa prerába štúdia realizovateľnosti
  • znovu ožila zastávka pri centre Krásna, kam by mesto chcelo priviesť aj autobusy a spraviť prestupný terminál

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 12. Aug 2020 14:30
od lostrail
^^
A mna to mozno aj tak trochu tesi, kedze nesmieme zabudat aj na lokalny potencial zeleznic, ktore takto maju vacsie opodstatnenie aj vyuzitie. Nemame kupnu silu bohatych statov, aby sme vsade mohli mat Svajciarske riesenia.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 27. Dec 2020 17:18
od Peter_CA
V prevažne diaľničnom článku jedna vetička o tejto trati: viewtopic.php?f=35&t=25249
Rekonštrukcia v súčasnej stope, so zachovaním zastávok.

lostrail: Lokálny potenciál čoho? Tej zastávky uprostred lesa?

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 28. Dec 2020 00:53
od cableguy
prdlajz reko v sucastnej stope, mozno tak podla stareho neschopneho vedenia ZSR, ale uz som rozpraval aj s MD aj jeho novym expertom na Kysuce toho mladika co ho tam teraz zobral a oni mi potvrdili obaja ze sa to bude cele prehodnocovat a chcu pretlacit tunelovy varianst s tunelom Cadca medzi Cadcou a Krasnom tak, aby tam bola plna rychlost na 160-200 km/h a plynula doprava bez obmedzeni..

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 01. Jan 2021 12:34
od pronto12345
Osobne by som bol skôr za to dostať z povrchového variantu maximum, pretože už 10 rokov čakáme na megalomanský projekt a nikto sa do toho nemá. Za ten čas už je trať v katastrofálnom stave a čaká sa na zázrak. Takýmto tempom to nebude zmodernizované ani 2030. Tlačiť 160-200 km/h je zvrátenosť a neverím tomu, pretože úsek ZA-KnK je zmodernizovaný na max. 140 km/h.

Re: Modernizácia trate Žilina - Čadca - Poľsko/ČR

OdoslaťOdoslané: 01. Jan 2021 18:40
od aquila
ono by sa aj mali, keby taka oscadnica nemala nebotycne poziadavky .. keby netrvali aj na starej trati a zastavke pre troch ludi uz sa mohlo stavat.

typicka oscadnica, chceli vsetko, nebudu mat nic