ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod tronic » 18. Nov 2022 10:24

Asi tak, ak má len trocha súdnosti tento minister dopravy tak tak trať nanovo v starej stope nedovolí. Je to absolútna blbost a nonsens, keď máme finálne pripravenú trať na 160 už na Liptovský Ján za 50mil , podľa mňa to len tak nesplachnu 50mil do kanála to by bola maximálna nehoraznost a choré..najmä pri dnešnych cenách nanovo pripravovať niečo je mimo realitu. Uhp jednoducho treba zavrieť hubu. V tomto prípade určite.
tronic
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 15. Nov 2022 13:47

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod jarino » 18. Nov 2022 10:37

Projekt Palúdza - Liptovský Hrádok je problematický z hľadiska spoločenskej návratnosti (inak povedané B/C je menšie ako 1)...
Lenže aký má zmysel robiť projekt ktorý nie je spoločensky návratný, keď ŽSR naň nedostanú kvôli tomu eurofondy?
Odhadované náklady z DSP sú cez 600 miliónov eur. Zrejme tam budú aj tie prehnané požiadavky samospráv, ktoré ešte nevedno kto zafinancuje.
Lenže potom je diskutabilné, prečo ŽSR predkladajú aktualizovanú štúdiu realizovateľnosti z roku 2020 s odhadovanými nákladmi 450 miliónov.
Takže je dosť otázne, s akými nákladmi projektu vlastne počítať.
Bohužiaľ podobne je to aj s prínosmi. Stanica sa presunie a je dosť otázne, či ľudia naozaj budú viac chodiť vlakmi... O tom že naprojektované to tiež nie je ideálne pomlčíme (to sa však dá pravdepodobne odstrániť)...
Čiže keď to zhrnieme, tento projekt je naozaj trochu pridrahý a ušetrí tak 4 minúty (aj to som veľa povedal).
140-tka v pôvodnej stope za 250 milionov ušetrí 2,5 minúty.
UHP-čkári sa pýtajú, prečo ŽSR neuvažovali nad železnicou v pôvodnej trase s rýchlosťou 160 km/h... Možno by bolo vhodné im to vysvetliť...
Tento projekt je taký typický príklad, kedy nezmyselne vyhadzujeme peniaze na prípravu bez rozmyslu (hoci vieme, že bude problém zaplatiť realizáciu) a pred výstavbou rozmýšľame čo s tým, lebo to nemá kto zaplatiť. Na eurofondy to nespĺňa podmienky, tak očakávame že MF SR pustí perie...

Ja by som teda namiesto rozčarovaného ministra očakával nejakú aktivitu smerom k možnostiam, ako tento projekt spraviť spoločensky návratný... Lebo naozaj nevidím reálne, že to budú ťahať ŽSR zo svojho resp. zo štátneho rozpočtu.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Lorenc » 18. Nov 2022 12:55

No už som to tu niekde písal. Poznať pomery Liptovského Mikuláša z Bratislavy asi nieje možné, skúsim to po ľudsky vysvetliť.
Dlhodobo sa uvažovalo nad prekládkou trate. Mesto LM má z toho množstvo benefitov. Napríklad, že na bývalom spodku by mala byť obchvatová cesta a odlahčilo by tým rušnú mestskú komunikáciu, ktorá vznikla prierazom južnej strany centra mesta. Taktiež Mikuláš má v okolí súčasnej trate množstvo pozemkov, ktoré môžu byť developované. Súčasná trať delí mesto od Liptovskej Mary, čo je turisticky zaujímavá oblasť. Mesto okrem toho patrí medzi mestá turisticky najatraktívnejšie, napríklad nová stanica sa nachádza v podstate v ústí Demänovskej doliny.

UHP sa zameriava na čisto finančnú návratnosť a nedokáže vyhodnocovať urbanisticko-ekonomický impact železnice na krajinu, región, mesto. Takéto metodiky sa u nás ani neaplikujú a preto častorazy hodnotenie UHP pôsobí bizarne. Slováci tvorbe miest nerozumejú a nechápu tomu. Od elít až po bežných ľudí.

Keby sme sa vrátili do roku 1870 a uvažovali by sme týmto spôsobom tak nepostavíme nič a Slovensko je jedna veľká lúka s malými dedinami.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod lolo » 18. Nov 2022 14:45

Možno by to mohol vysvetliť niekto znalý, ale nieje problém pri pôvodnej stope aj zosuv v miestach nejakej záhradkárskej osady ? Či sme sa nepoučili z obchvatu Ružomberka ?
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 374
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod finišer4 » 18. Nov 2022 15:46

Zdravím.

Áno v pôvodnej stope je zosuv ktorý je od 70 tých rokov. Je/ malo by byť to zastabilizované, ale vlaky jazdia pomalšie.
Ten zosuv je niekde na úrovni areálov St.Nicolaus/Snico - CD-PROFIL. Dá sa to pozrieť na GOOGLE MAPS.
V akom stave je ten zosuv to neviem, ale keď vidíme ako prebieha údržba na ŽSR tak je to otázne. Na pohľad tam nie je žiadne sanačné opatrenie typu pilotoval stena ... alebo niečo čo môžeme vidieť na terajších stavbách NDS, ŽSR.
finišer4
diskutujúci
 
Príspevky: 55
Obrázky: 1
Založený: 08. Máj 2021 12:56

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod lolo » 18. Nov 2022 18:43

Tak samozrejme otázne je či to spraví keď sa tam začnú realizovat zemné práce. Ale vďaka za reakciu, možno tu je niekto od Remingu, ktorí by vedel povedať viac
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 374
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod tronic » 21. Nov 2022 14:40

opakujem, ak má len trocha súdnosti tento minister dopravy tak tak trať nanovo v starej stope nedovolí. Je to absolútna blbost a nonsens, keď máme finálne pripravenú trať na 160 už na Liptovský Ján za 50mil , podľa mňa to len tak nesplachnu 50mil do kanála to by bola maximálna nehoraznost a choré..najmä pri dnešnych cenách nanovo pripravovať niečo je mimo realitu, nonsens , navyse Markusovce Poprad takisto idu robit na 160 ,Poprad-Lucivna je takisto dimenzovane na 160, vlaky mame na 160 defacto uz vsetky aj s rusnami, je to maximalny idiotizmus robit nieco nizsie.. naopak do buducna by sa malo v kratkom case prejst na 200 aspon tam kde je 160 teraz od Ba po Puchov kde je sama rovina
tronic
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 15. Nov 2022 13:47

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod jarino » 22. Nov 2022 07:45

finišer4 napísal:Zdravím.
Na pohľad tam nie je žiadne sanačné opatrenie typu pilotoval stena ... alebo niečo čo môžeme vidieť na terajších stavbách NDS, ŽSR.

Čo viem, sleduje sa pohyb svahu a stav podzemnej vody.
Pilótová stena by sa tam realizovala za predpokladu, že trať by zostala v pôvodnej trase.
Okrem toho zrejme by sa tam musela postaviť galéria.

Problém je aj samotná stanica, ktorá je na mieste močiara.

finišer4 napísal:... a trať rozdelujúca mesto na 1/2 ostane. Žiadny výhľad do budúcnosti

Preložiť trať za mesto tiež nie je bohvieaká vyhliadka. Najmä z pohľadu dostupnosti osobnej železničnej dopravy...
Obzvlášť ak je veľmi dobrá otázka, kto a z čoho zaplatí infraštruktúru potrebnú pre dostupnosť stanice z mesta.

finišer4 napísal:Pripomenul, že pozemky sú vykúpené a papiere skoro úplne hotové. Celá táto príprava už stála cca. 50 míľ. €.

50 miliónov eur je pomerne vysoká suma.
Toľko dala NDS na prípravu obchvatu Košíc, ktorý sa teraz stavia. Síce je o cca 5 km kratší, ale ceny za pozemky v okolí KE budú niekde inde ako pri LM.

finišer4 napísal:Projekt už prešiel "zlacnením" myslím, že už asi 2x a stále to nestačí.

Závisí, na aké odhady sa dívame.
Z materiálov UHP vyplýva, že odhad projektanta DSP je 600 resp. 900 mil. eur. Už tá prvá suma je veľa a pôvodne som si myslel, že to je za všetky objekty v DSP (preložky ciest, vyvolané investície a pod.).
Povedzme si na rovinu. Obidve sumy sú šialené a nevidím žiaden reálny priestor to prefinancovať. Nikto však nemá odvahu to povedať.
V podstate by to znamenalo dať eurofondy vyčlenené na železnice na tento projekt s tým, že na zvyšok by veľa toho nezostalo...
Lenže je veľmi otázne, či tento projekt spĺňa podmienky, aby vôbec mohol byť financovaný z eurofondov.

Teraz beží výzva na financovanie projektov z CEF-u. Tuším sú tam aj železnice. Tak môžu skúsiť... Ale peniaze z CEF-u pôjdu hlavne na Záhorie.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Lorenc » 22. Nov 2022 08:01

Mne tie ceny dôjdu dosť prestrelené. Reálne nemôže byť ten úsek drahší ako úsek pri Považskej Bystrici most tunel most tunel....

Jarino prekládku stanice mikulášania chceli a sú s ňou stotožnení neviem načo to ideme relativizovať.
Dostupnosť je taká istá od centra.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod RudoLM » 22. Nov 2022 08:18

Dosiahnutie kalkulovaných prínosov môže byť naopak ohrozené zmenou polohy stanice –
dochádzková vzdialenosť do centra mesta sa predĺži o približne 500 m (8 min), čo odradí časť cestujúcich, najmä
v regionálnej doprave. Taktiež nie je jasné, čo bude s autobusovou stanicou, ktorá ak zostane na pôvodnom mieste,
môže to skomplikovať prestupy medzi železničnou a autobusovou dopravou a znížiť tak potenciálne prínosy
preložky trate.

Viac v analýze UHP https://www.mfsr.sk/files/archiv/33/Zil ... 220706.pdf
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Lorenc » 22. Nov 2022 08:42

Dosiahnutie kalkulovaných prínosov môže byť naopak ohrozené zmenou polohy stanice –
dochádzková vzdialenosť do centra mesta sa predĺži o približne 500 m (8 min), čo odradí časť cestujúcich, najmä
v regionálnej doprave. Taktiež nie je jasné, čo bude s autobusovou stanicou, ktorá ak zostane na pôvodnom mieste,
môže to skomplikovať prestupy medzi železničnou a autobusovou dopravou a znížiť tak potenciálne prínosy
preložky trate.


To sa rieši po výkupe pozemkov? :-) Nám Slovákom asi nič nepômože.

Tak presne preto sa robia na takéto projekty Feasibility studies, kde sa zvážia všetky pre a proti. Aj z hľadiska urbanistického aj prevádzkového. Dôležité je upovedomiť stakeholderov, ktorí sú v území strategickí. A to najmä v tomto prípade miestnu SAD ku. V Brne sa handrkujú o prekládke nádražia sto rokov. Ale stále sa tomu dá rozumieť a existujú komplexné úvahy z oboch strán, ktorí chcú aj nechcú prekládku.

A toto je absencia Slovenského inštitútu plánovania. Tato republika dokáže zhodiť 30 rokov úvah a činnosti, lebo nejaký chlapec z UHP bývajúci na Záhorí, v LM nikdy nebol a interpretuje si to nanovo. A celý štós úvah, ktorá je kdesi v šuflíku zo dňa na deň nemá zmysel.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod garip » 22. Nov 2022 13:23

RudoLM napísal:Dosiahnutie kalkulovaných prínosov môže byť naopak ohrozené zmenou polohy stanice –
dochádzková vzdialenosť do centra mesta sa predĺži o približne 500 m (8 min), čo odradí časť cestujúcich, najmä
v regionálnej doprave. Taktiež nie je jasné, čo bude s autobusovou stanicou, ktorá ak zostane na pôvodnom mieste,
môže to skomplikovať prestupy medzi železničnou a autobusovou dopravou a znížiť tak potenciálne prínosy
preložky trate.

Viac v analýze UHP https://www.mfsr.sk/files/archiv/33/Zil ... 220706.pdf

Dochadzkova vzdialenost sa zmenou polohy stanice urcite nepredlzi, ostane rovnaka. Aj z povodnej stanice, aj z planovanej novej stanice to bude cca 1,2 km do uplneho centra mesta, na namestie Osloboditelov.
garip
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 669
Obrázky: 210
Založený: 05. Nov 2012 10:44

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod RudoLM » 22. Nov 2022 15:19

Je to aj teraz dosť ďaleko z centra LM na stanicu rýchlim krokom asi 20 min.

ale ešte ma zaujalo

Kvôli nesprávnemu technickému riešeniu nebol posudzovaný variant s najvyšším potenciálom.
Modernizácia trate v pôvodnej stope bola odporučená len pre rýchlosť 120 km/h a 140 km/h, napriek tomu, že trať
smerovo vyhovuje aj pre rýchlosť do 160 km/h. Táto možnosť nebola posudzovaná z dôvodu údajného vysokého
počtu úrovňových krížení s cestami, ktoré by bolo podľa štúdie nutné nahradiť mimoúrovňovo (alebo zrušiť),
a obmedzenia rýchlosti pri vchode do stanice Liptovský Mikuláš na 120 km/h19. Alternatívy na rýchlosť 160 km/h
boli preto navrhnuté v úplne novej trase, kde sa pri vchode/odchode do novej stanice paradoxne navrhuje
rýchlostný limit približne 80 km/h pre zastavujúce vlaky20, t. j. takmer všetky vlaky osobnej dopravy.

Viete ohľadom tohoto niekto vysvetliť?

Navrhované technické riešenie nie je v súlade s cieľmi štúdie aj nariadením TEN-T a znižuje možné prínosy
modernizácie. Umiestnenie nástupíšť v staniciach mimo priebežných koľají spomalí zastavujúce vlaky.
Nedostatočná dĺžka vedľajších koľají (max. 626 m oproti viac ako 740 m v nariadení TEN-T) spôsobí časové straty
rýchlikom pri predbiehaní dlhých nákladných vlakov. Predĺženie vzdialeností medzi návestidlami na trati (hradlami)
predĺži prestoje pomalších vlakov pri ich predbiehaní rýchlejšími vlakmi.

To akože tam ma byť krátka stanica?
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod finišer4 » 22. Nov 2022 16:21

Zdravím.

Pre Jarino:

Tých 50 míľ za prípravu som číta už dávnejšie. Pre upresnenie táto suma platí pre prípravu celého úseku Palúdza - Poprad v pôvodnej verzií kde sa mala robiť trať aj od Lehoty na Važec. V tomto malo byť všetko čo sa zaplatilo Remingu za celý proces + výkupy čo majú hotové. Viem že v zeminárskom lábaku UNIZA robili skúšky zemím atď .Na portály ZBGIS je krásne vidieť ako sú vykúpené pozemky pod zamýšlanú trať okolo Podturne a L. Jána
Informácia o stave zosuvu je fajn, vie všetci zasa niečo viac.
Ja žijem v realite a viem že nič sa stavať nebude.
Na záver sa musím ešte poďakovať za tvoje príspevky. Vidno že v tom robíš. Ja veľa veciam na UVO nerozumiem som lenivý všetky tie doklady študovať. Tí to vieš zjednodušiť.
finišer4
diskutujúci
 
Príspevky: 55
Obrázky: 1
Založený: 08. Máj 2021 12:56

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod magnus » 28. Nov 2022 15:25

Vsetky tie veci, ktore teraz prezentuje UHP ako chyby, sa riesili pred 12 rokmi. Akurat sa to nevolalo Studia realizovatelnosti. Ale bolo vykomunikovane a vyriesene vsetko, vratane nadvaznych rozvojovych planov - presun autobusovej stanice, zriadenie kyvadlovky do Demanovskej doliny s vyhladovym kolajovym riesenim a velkokapacitnym parkovanim atd. Riesila sa aj moznost stabilizovania zosuvu Okolicne presypaným tunelom aj estakada ponad VN Liptovska Mara , kde v povodnej stope nie je mozna rychlost nad 140. To ze to chlapci z UHP nevedia, je ich chyba, maju sa pytat a hladat podklady. V povodnej stope sa trasa na 160 km/h da spravit len s lokalnymi obmedzeniami, cize ziadnych suvislych 160 km/h, a bez akejkolvek moznosti upgradu na rychlost 200 km/h alebo viac. Uzitocne dlzky kolaji podla podkladov su podla mojich podkladov 840, 930, 930, 985 a 850. Mne je smutno z toho, ze sa prehadzuje jedna kopa hnoja stale dookola.
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod jarino » 28. Nov 2022 18:49

To ze to chlapci z UHP nevedia, je ich chyba, maju sa pytat a hladat podklady.

Takto to nefunguje.
UHP-čkári hodnotia to, čo sa im "predloží".
Ak by mali hľadať podklady na každý projekt nad milión eur (alebo 10 miliónov eur), tak to by moc veľa toho nespravili.

Takže skôr je otázka, prečo ŽSR zaplatili za štúdiu, v ktorej to akosi nie je resp. prečo nepredložia niečo, čo naozaj bude hovoriť v prospech preložky. Aby sme sa chápali, ja nie som proti preložke, ale je fakt, že zatiaľ moc presvedčivé argumenty UHP-čkárom predložené neboli. Napr. práve ten zosuv a nejaký odhad investičných nákladov napr. na ten tunel by mohli byť dosť dobrý argument. Ja som však nič také nevidel.
Štúdia hovorí, že od ŽSt. Liptovský Mikuláš na východ je možná 160-tka. Logicky sa toho chytili, prečo nikde nie je odhad prínosov a nákladov pre tento variant...
Nuž vtedy nikto z kompetentných nepredpokladal, že Štúdia realizovateľnosti bude niečo viac než len obyčajná formalita. A tak to aj vyzerá. A pokým nebude nejaká aktivita zo strany ŽSR a MDV, tak žiadna preložka nebude... Rozhadzovanie rukami na lájf stríme ako odpoveď čo s týmto projektom nerátam :lol:
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod magnus » 29. Nov 2022 09:15

Ja tomu rozumiem, akurat nerozumiem, preco sa to odznova prezuva, ked uz to raz bolo vsetko prezute...To by ma inak zaujimalo, kde teda tie podklady su. Ked som to vo svojom archive nasiel ja preco to nenasli zelezniciari...
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Lorenc » 29. Nov 2022 10:42

Ano ale to napojenie kolajovej dopravy na jasnu mam zo starej stanice... Z UHP sa mali ist spytat na zeleznice na Klemensovu.
Veď nech si to prežujú, ale s vedomím vývoja úvah tohto projektu.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod jarino » 30. Nov 2022 13:54

Poprad - Vydrník
Predkladanie ponúk sa posúva na 6.12.2022
ŽSR zverejnili opravený výkaz výmer.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod RudoLM » 02. Dec 2022 10:32

Záznam streamu ministra dopravy Andreja Doležala - 1/12/22

19:42 - Trať Liptovský Hrádok - Liptovský Mikuláš

a tam Minister spomína príčetných ludi... za ušetrených 3-4 min za 300mil sa to neoplatí

https://www.youtube.com/watch?v=fcLAm3S ... BDstavbySR
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod lolo » 02. Dec 2022 12:03

oblbovanie ludí s ušetreními minutami by si mohol odpustiť, nakoľko na 15km trati asi väčšiu úsporu nedosiahneš, a keby sme sa riadili len týmto moc toho by sa nezmodernizovalo
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 374
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod devil » 02. Dec 2022 12:11

to zalezi aka je povodna rychlost. ak by to bolo len 80km/h tak by sa dala dosiahnut vacsia uspora.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod magnus » 02. Dec 2022 13:34

Bohuzial, chyba proste koncepcia a vizia, ako to ma byt za 30 a 50 rokov. Ked raz zafixujes trasu v polohe, kde uz dalsi upgrade trebars rychlosti nie je mozny, tak potom je to naozaj kratkozrake. Ked chcem vyriesit len lokalne zvysenie rychlosti a nie koncepcne pre dlhy tratovy usek (povedzme Zilina - Kosice) potom sa mozme hrat v povodnej stope s optimalizaciami, ale priestor na vyssiu rychlost alebo strojkolajnenie tam proste nie je, hlavne vyjazd zo stanice LM na Zilinu je limitujuci. V smere na PP sa da ist na 160, s tunelom pri Okoličnom mozno na 180, ale asi nic viac nie. A aky je vyhlad na zavedenie kolajovej dopravy do Demänovej? Ako bude riesena primestska doprava v buducnosti? Tiez budu vsetky regionalne autobusy vedene do centra (myslim tym dlhodoby vyhlad, nie realiztu najblizsich rokov...)? Toto su stavby na 50 - 100 rokov zivotnosti, takze co teraz poserieme, uz najblizsia generacia nebude moct jednoducho opravit. Takze nech povie LM aku ma viziu rozvoja, nech povie kraj aku ma predstavu riesenia regionalnej aj nadregionalnej dopravy v horizonte 30 - 50 rokov.
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod lolo » 02. Dec 2022 15:12

Devil máš pravdu, ale ak ideš zvyšovať rýchlosť z 80km/h na 160 km/h napríklad, tak tie náklady sú neporovnateľne väčšie (viď Štrba) a je to na Slovensku nezrealizovateľné. Podobné úseky sú okolo Kralovian kde buď to spravíš poriadne novou trasou alebo ako píše Magnus to budeme optimalizovať v pôvodnej stope zrýchlením o 20km/h. Myslím že podobný prípad sa riešil okolo Oščadnice. Kde tiež keď sme chceli ísť do vhej rýchlosti tak by sa musel spraviť 4km tunel a nakoniec sa to ide realizovať (asi skôr zatiaľ iba projektovať) v pôvodnej stope. Kde sa vytrieskajú miliony do zárubných múrov a efekt oproti terajšku bude minimálny.
A za druhé efektívnosť v časovej úspore sa ukáže až po dobudovaní rozsiahlejšieho úseku, nie poukazovať na časovú úsporu zmodernizovaného jedného úseku, to myslím všetci vieme, ale nemusel by takýmito populistickými rečami balamutiť verejnosť.
Sám som zvedavý či budeme vedieť stihnut peniaze z plánu obnovy a nových eurofondov, ktoré sú vyčlenené na modernizáciu železníc, keď sa uvažuje so stavbami ktoré nemajú potrebné dokumentácie a povolenia.
lolo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 374
Založený: 29. Mar 2018 18:39

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

Odoslaťod Lorenc » 02. Dec 2022 17:10

magnus napísal:A aky je vyhlad na zavedenie kolajovej dopravy do Demänovej? Ako bude riesena primestska doprava v buducnosti?


Spravne. Existuje tá štúdia od 2007. Koľajová doprava je určite správna vec v Jasnej. Ale vieš tam to rozvíja JandT tak aby sa nepovedalo... Radšej sú ticho skrytý jak voš pod chrastou. A problém boptná 15 rokov. Doprava v Jasnej je za ten čas neúnosná 1000 cky lôžok usmiate tváre z tv joj, smotánka. Ale celý rozvoj vyzerá jak po bombe. Každý si to auto zaparkuje intenzity 7000 aut denne, ale čo veď ako povedal jeden obstarateľ územného plánu v rámci ŽSK. Električka je atavizmus.

Ale je to aj zodpovednosť Tkáča s Rattajom. Majú projekty medzinárodných merítok od BA po UK. Konzultantov na takýto projekt majú z najprestížnejších firiem. Dokonca majú aj v Bratislave iniciatívu na električku, ale toto štátu ponúknuť nevedia.

Taký modelový príklad preložka trate LM-LH s električkou Jasná-LM. To určite by železniciam narástli čísla o 3-5 mil prepravených ročne. Ale nie to sa neoplatí lebo UHP...
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.