MAGNUS: Plán obnovy my nevyužijeme skoro v ničom. Akože povinné to nie je, lebo je to z časti a dosť veľkej len úver. Ak nemajú nové veci nahradiť staré, aby sa dosiahla ekonomická úspora, alebo reforma, ktorej výsledkom budú nižšie prevádzkové náklady (lebo na tieto ciele idú tie peniaze najčastejšie v rámci krajín) - tak nech radšej nevyčerpáme nič. Ak by sme vyčerpali polovicu, bol by to úspech. Na zmysluplné projekty. No že my máme zmysluplných nápadov dosť - ale uviazla príprava ... to sme typický my Slováci. Keby nebol Ódor, tak Heger do volieb opakuje, ano Rázsochy sa stíhajú. Keby bol Lančarič čo k čomu tak povie čo bude a nebude v doprave, ale už stíchol lebo zistili, že nič nevie, tak nsadili Kmeťa.
Lebo viete ako to je, pol miliarda ide iba
na mzdy. Ďalšia na energie a chod základu: budovy, vlaky. Investície sú zrnko v mori voči tomu a vláda veľkoryso schvaľuje investície.
ŽSR majú 13 tisíc zamestnancov. Aby sme vylúčili vlaky ako osobné, tak zostanem len pri ŽSR. Ročný benefit 800 bol pozastavený. Úspora 10 mega.
Ale 300 mega priamych a 100 mega nepriamych personálnych nákladov sa sem láduje ročne.
Čiže 0,4% HDP o ktorých sa hovorí vo videu odpovedá len tomu základu. Nie je to žiadny "zázrak".
Keby bola vyššia digitalizácia etc. - mohlo byť menej zamestnancov ale s lepším ohodnotením tak, že by sme tu nerobili celonárodnú kampaň "poďte robiť rušňovodiča, poďte robiť na trate na údržbu etc.".
Toto je úspech tých 0,4%, lebo tam nebolo skoro nič. A vždy keď sú investície skoro 0 a bežný chod zhltne väčšinu, skoro všetko - veľmi zle sa štartujú znovu investície.
V tomto stave máme štátne nemocnice. 95% mzdy, energie. (mínus splatnosť faktúr dozadu, dlh za lieky etc.)
a ďalšie úžasné inštitúcie... smeráci vycicali čo sa dalo, tak preto kniha nemocníc, plesne? nakúte farbu a vymaľujte chodby
trate v zlom stave? spomaľte vlaky ...
A pritom
tých 0,4% sú z polovice len základ toho, čo sa malo priebežne robiť! Druhá sú relevantné investície. Ročne sa má dávať na údržbu a malé práce aspoň 80 mega. A aby sa odstránil dlh na tomto tak 160, aby sme sa dostali do nejakého bodu. V tomto približnom režime sú tie 0,4%. Lebo to že sa niečo ide obnoviť a spraví sa to trocha lepšie, to je len o zanedbanej údržbe. Trať má 100 rokov, posledných 25 nevidela nič, tak sa na nej spraví čo sa malo + sa pridá niečo z 21. storočia a my to veľkoryso označíme za investíciu. Je to polovičný klam.
Vízia je? Bude moderný koridor v roku 2030? Alebo v 2050? Alebo ani nebude? Alebo bude len po Bratislavu? A cez SR už nie? O tomto sa nedá dočítať, lebo na toto by sa muselo do železníc nadrbať nie 0,4 ročne ale 2,4 ročne. No a toľko projektov ani nie je pripravených.
Budú schopné trate? Bude plná elektrifikácia? Budú len zab. prejazdy? Budú všetky hlavné prejazdy s cestami mimoúrovňové? A kedy, kedy kedy? Nič z toho ... pritom vlaky potrebujeme ešte viac na mobilitu než cesty. Objemovo sa to nedá zrovnať výhodami na kvalitné prepravy. Ideál 1:1
ZA - mal sa uskromniť ten uzol ... tam je kopa zbytočností. Veľkorysý projekt ako aj iné v okolí, ale nie je potom dosť na ďalšie. To je chronický stav. pol miliarda ide na investície z toho polovica zhltne jeden veľký projekt a zbytok sa musí rozdeliť medzi zvyšok štátu. Aj to sa polovica doteraz kryla úvermi.
Pôvodný materiál - pred Hegerom hovoril o znížení vlako km. Aj niektorých staníc aj tratí. Prišla nová vízia EU, menej ciest viac železníc, zároveň ekon. problémy a zrazu máme 2x taký problém. Trate máme v lepšom prieskume stavu len za to že tam je viac technického personálu, než na zvyšku dopravných sietí dohromady. Kopa vecí sa dala robiť operatívne aj za tie malé náklady, ale nekonečné reformy - stále sa menili čaty, osekávala lokalita, však sa dopravia vlakom všade. Na čo ich mať všade? Pri našom stave spadne strom a 2x tak trvá než ho dajú preč. A mladí? Kašlú aj na to ísť do tých podmienok ... on tam ide, získa prax a prejde do súkromnej firmy. No a klasika, starí si držia fleky, nových preradia na opačný koniec republiky a tam začínaj. Ak nie je zarytý vláčkar ... technické zázemie tiež upadlo, dielne, šatne, osobné priestory. No jedným šmahom ruky ten istý dokument obsahuje, že sa majú zlepšiť pomery - len to ústredie je mimo pracovnú realitu na tratiach.
Stále sa počúvalo o prezamestnanosti v ŽSR. Dnes je tam poddimenzovaný stav.
Ano, v prepočte na infraštruktúru voči vyspelejším krajinám EÚ je tam nadpriemerná zamestnanosť. - ale nie vo vzťahu k našej infraštruktúre.
Z roka na rok ak si niekto myslí že naleje 100 mega na údržbu tak zníži počet je mimo. To sa odrazí tak za 10 rokov. Aby sa dala urobiť systémová zmena v zložení personálu a k sieti. Že tam ten človek naozaj nebude potrebný alebo budú fungovať operatívnejšie.
Analytikom sa nepáčia takéto riadky, lebo oni povedia ale inde je to tak a tak. Lenže my ešte inde nie sme, takže sa to s tým iným nedá zrovnávať.
Mimochodom, najvyššie investície do tratí v ex dekáde robili
Španieli. Musel by som tie tabuľky hľadať ale našli by sa ... momentálne ale najdrahšiu / najdhlšiu VRT robia
Francúzi aj to ako projekt PPP. My VRT po BA a šlus. Keďže máme iné rychlostné obtiaže, že nevieme ani využiť tie trate ... pre iné deficity s nimi. Nemecko stále rozpráva ako preklopí tovary na vlaky, ale stále nič, stále z 60% je to o cestách.