Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod devil » 04. Dec 2020 17:11

na sme bol clanok so zaujimavymi prispevkami v v diskusii ze to vlastne nie je o elektrifikacii samotnej, tak ako ani ZV-BB to nebolo len o tom.

Náklady na elektrizáciu (najmä v rámci striedavej sústavy 25kV, kde sa buduje menej napájacích staníc, ako na jednosmeru) sú iba zlomok nákladov na celú modernizáciu. Najdrahšia je rekonštrukcia spodku (najmä nové/rekonštruované mosty) a výstavba zabezpečovacieho zariadenia. Ak sa k tomu priráta aj zvyšovanie rýchlosti, tak sa defakto bavíme o novej trati, lebo tam budú aj podchody a nástupište v staniciach, ako aj náhrada niektorých priecestí mimoúrovňovým krížením. V tom všetkom je elektrizácia iba veľmi malou položkou. A v rámci reality ZSSK by sa v motorovej trakcii prakticky nedal využiť prínos modernizácie, tj. skrátenie cestovnej doby. Aj na toto je treba myslieť, či mám vozidlá, ktoré budú vedieť využiť potenciál modernizácie. V motorovej trakcii to je prakticky nemožné, v elektrickej oveľa ľahšie.

kazdopadne tam uz ciastocna dvojkolajka existuje. cela ZV-KE ma 91 km dvojkolajnych usekov co je tak 40 percent. BA-ZV-KE 200 km co je 45% (vdaka BA-palarikovo). a ked si niekto odsleduje mapa.zsr.sk alebo sa zvezie velmi rychlo zisti ze gro meskania su cakanie na palarikovo-surany a kozarovce kde sa rychliky maju krizovat (takze je jasne kde treba zdvojkolajit) a k tomu stav na lucenec-filakovo co sa tu uz par krat pisalo.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod Peter_CA » 04. Dec 2020 18:20

Asi tretina z tých dvojkoľajných úsekov je mimo prevádzky, pretože nie sú náhradné diely na opravy tamojších DOZZ (typicky po zásahu blesku). Smutná realita slovenskej železničnej infraštruktúry.
LKV reduce travel time by Slovakia
Der Güterverkehr verkürzt die Reisezeit der Slowakei
Peter_CA
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 47
Založený: 12. Jún 2017 12:40

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod cableguy » 05. Dec 2020 01:15

lenze tam na juhu netreba len zdvojkolajnovat chybajuce useky to zdaleka vsetko nevyriesi, ale samozrejme bude potrebne aj elektrifikovat a na viacerych miestach vyrovnat abnormalne obluky na trati ,ktore strasne spomaluju tu trat a boli stavane este na stare vlaky a minule storocie.. a toto je tiez kardinalny problem, nielen samotny stav juznej trate
cableguy
diskutujúci
 
Príspevky: 136
Založený: 03. Sep 2020 16:05

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod garip » 14. Jan 2021 12:40

"Sociálna demokracia = my si zvýšime platy o 100% a plebsu zvýšime dane a poplatky"
garip
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 673
Obrázky: 213
Založený: 05. Nov 2012 10:44

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod regiopanter » 19. Jan 2021 19:06

Pri spojení Bratislavy a Košíc sa treba zamerať na železnicu, odborníci navrhujú projekt vysokorýchlostného železničného spojenia Bratislavy a Košíc južnou trasou https://kosicednes.sk/udalosti/pri-spoj ... zeleznicu/
regiopanter
diskutujúci
 
Príspevky: 73
Založený: 19. Jan 2021 01:24

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod magnus » 20. Jan 2021 07:27

"super" napad :-P
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod Lorenc » 20. Jan 2021 08:13

A co zapojenie do medzinarodnych VRT ? Lokalka medzi Ba - ke uz sme to tu riesili ze logiku by mala VRT ked tak cez budapest do Ke. Nech to postavia madari. Tym maju o cosi viac rozumu a kultury na realizovanie takychto stavieb.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod Lorenc » 21. Jan 2021 13:34

https://www.zssk.sk/wp-content/uploads/2020/03/Železničná-mapa-Slovenskej-republiky.pdf

Nová železničná mapa.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod jarino » 25. Jan 2021 20:21

lolo napísal:Nemá niekto info ohľadne stredísk THU ktoré súťaži ZSSK ? Má to spolufinancovať únia, je to vysúťažené a nieje furt podpísaná zmluva. (THU Zvolen, Nové Zámky a Humenné)

Kontroluje to ÚVO pred podpisom zmluvy.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod MuelMI » 08. Mar 2021 17:14

viewtopic.php?f=35&t=25372

Nevidím ani jeden dôvod, preco by malo ZV-BB (aglomeracia 130tis. obyv.) byt zdvojkolajnene, modernizovane a mala by tam byt nasadena integrovana taktova doprava skor ako KE-PO (aglomeracia 555tis. obyv.).
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod feci » 08. Mar 2021 17:23

Tiež som sa nad tým pozastavil. Aj tak si ale myslím, že do 10 rokov nebude ani jedno.

Prepáč, že ťa opravujem: okresy BB+ZV cca 180 tis. obyv. a KE+PO cca 545 tis. obyv. ;
zdroj: https://sk.wikipedia.org/wiki/Zoznam_okresov_na_Slovensku
feci
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Založený: 19. Nov 2019 13:45
Bydlisko: Brno/ Prešov

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod rexino » 08. Mar 2021 18:32

Zdvojkoľajenie PO-KE je investícia hrubým odhadom za 300 milionov eur s nutnosťou výstavby 3km tunelu pri Ličartovciach.
rexino
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 252
Obrázky: 3
Založený: 16. Júl 2017 18:05
Bydlisko: PO

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod regiopanter » 08. Mar 2021 20:56

keby sa chcelo a bol by zaujem dalo by sa to financovat aj teraz z fondu obnovy je tam moznost ,kedze ide o zelene projekty ,zdvojkolajnenie a elektrifikacia Po-Kysak na 160 aj s kratkym tunelom pri Licartovciach nasledne pokracovanie az po Lipany s 1 kolajou,jej modernizacia na 160,takisto modernizacia presov bardejov zdevastovanej lokalky ktora je v zalostnom stave aspon na 120,usek kosice kysak pojde vramci useku hlavnej trate, koridoru na severe kosice -zilina, nasledne usek kysak- krompachy na 160-200, krompachy-snv a snv-poprad ktory by mal ist ako prvy z predoslych menovanych ako najmenej komplikovany spolu s uz rozpracovanym projektom ktory moze ist do vystavby L.Hradok-Paludza..
Naposledy upravil regiopanter dňa 08. Mar 2021 21:09, celkovo upravené 1 krát.
regiopanter
diskutujúci
 
Príspevky: 73
Založený: 19. Jan 2021 01:24

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod devil » 08. Mar 2021 21:05

a co tak urobit druhu kolaj na par km aspon niekde v strede jednokolajneho useku a tam sa mozu vlaky minat. v oboch pripadoch by to pomohlo.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod regiopanter » 08. Mar 2021 21:11

bolo by to len docasne riesenie ajtak skor ci neskor zdvojkolajnenie a elektrifikaciu+upravu useku trate Kysak-Presov a prepojenie dvoj najvacsich metropol vychodu bude treba tak ci tak spravit, okrem zeleznic budu na to tlacit aj obcania ,obe mesta aj VUC.. navyse je to akutna strategia EU, MD a ZSR na najblizsie roky
regiopanter
diskutujúci
 
Príspevky: 73
Založený: 19. Jan 2021 01:24

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod jarino » 09. Mar 2021 00:30

regiopanter napísal:keby sa chcelo a bol by zaujem dalo by sa to financovat aj teraz z fondu obnovy je tam moznost ,kedze ide o zelene projekty ,zdvojkolajnenie a elektrifikacia Po-Kysak na 160 aj s kratkym tunelom pri Licartovciach nasledne pokracovanie az po Lipany s 1 kolajou,jej modernizacia na 160,takisto modernizacia presov bardejov zdevastovanej lokalky ktora je v zalostnom stave aspon na 120,usek kosice kysak pojde vramci useku hlavnej trate, koridoru na severe kosice -zilina, nasledne usek kysak- krompachy na 160-200, krompachy-snv a snv-poprad ktory by mal ist ako prvy z predoslych menovanych ako najmenej komplikovany spolu s uz rozpracovanym projektom ktory moze ist do vystavby L.Hradok-Paludza..

Projekty z fondu obnovy musia byť hotové do roku 2026...
Ráta sa s jedným projektom modernizácie trate.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod regiopanter » 09. Mar 2021 01:39

tak to je velmi smutny fakt.. ako inak.. opat len same PR keci MD a hlavne neschopnej bande ZSR.. dalo sa cakat opat prepadne vacsina miliard z eu.. banda neschopakov! ako som uz pisal v inom vlakne OP doprava.. jeden usek cize predpokladam ze sa bude jednat o jediny pripraveny usek Hradok- Paludza a na dlhe roky finito.. alebo systemom mackopes len vymenia na severe kolaje a budu to povazovat za vybavenu "modernizaciu" severu, banda prasiva!
regiopanter
diskutujúci
 
Príspevky: 73
Založený: 19. Jan 2021 01:24

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod jarino » 09. Mar 2021 01:43

Nie, Fond obnovy pôjde na projekt Poprad - SNV, 1. etapa.
O miliardách nemôže byť reči. V nasledujúcom období to vyzerá na postupné vyschnutie zdrojov z EÚ... Uvidíme.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod regiopanter » 09. Mar 2021 01:48

poliaci a madari vyuzili eurofondy naplno, rozumne investuju miliardy do poriadnych modernizacii trati aj dialnic a my vyschneme kedze sme priamo zavisli na fondoch z eu(inak nemame sance sa pohnut,PPP na vsetko dat nemozeme), krasna perspektiva do buducna..ako fakt, asi sa len odstahovat stadial a utekat prec..
regiopanter
diskutujúci
 
Príspevky: 73
Založený: 19. Jan 2021 01:24

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod MuelMI » 09. Mar 2021 08:42

regiopanter napísal:elektrifikacia Po-Kysak

Usek PO-Kysak je elektrifikovany.
regiopanter napísal:na 160 aj s kratkym tunelom pri Licartovciach nasledne pokracovanie az po Lipany s 1 kolajou,jej modernizacia na 160,takisto modernizacia presov bardejov zdevastovanej lokalky ktora je v zalostnom stave aspon na 120

Naco ti bude 160 na Kysak-PO, ked vacsinu vlakov budu tvorit Os, ktore stoja pri kazdej vrbe? Na usekoch PO-Lipany a PO-BJ chodia iba Os, takze naco je dobre vyhadzovat peniaze, ktore navyse ani nemame? To ma byt nieco na styl "modernizacie" CA-Makov :lol: ?
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod Milos » 09. Mar 2021 09:54

Vráťme sa ale k článku - trať ZV-BB určite treba nejako skapacitniť, lebo je preťažená, to je objektívny fakt. A v tomto ohľade nie je rozhodujúce, že okresy BB+ZV majú spolu "len" 180 tisic obyvateľov. Taktová doprava BB-BA, taktová doprava ZV-BB-ZA, k tomu osobáky (zásadne diesel pod trolejom, ale to je kapitola sama o sebe). Aj najmenší problém s meškaním jedného vlaku spôsobuje nabaľovanie meškaní u ďalších vlakov a rýchlikov.
Keď to napíšem zjednodušene, je tam z hľadiska zdvojkoľajnenia jednoduchý úsek Sliač-kúpele - Vlkanová - Radvaň, plus dva krátke, no z hľadiska zdvojkoľajnenia problematickejšie úseky so stiesnenými podmienkami:
1. BB - BB-mesto - Radvaň
2. (ZV) - ZV-mesto - Sliač-kúpele.
Najmä pri druhom spomínanom je problematická iba jeho menšia časť (od odbočky z trate 160 cez ulicu Bystrický rad, kde to má miestami charakter mestskej železnice, tam by sa to muselo zapustiť pod zem, čo by bolo spojené s dlhodobou výlukou a na tomto úseku s vysokými nákladmi). Pri prvom úseku je problematický zárez v oblúku v strmom svahu Urpína nad riekou Hron, kde sú stiesnené podmienky - riešenie buď sanáciou svahu (zárubné a oporné múry, bolo.by to žiaľ spojené aj s výrubmi stromov v nestabilnom svahu), alebo kratším tunelom, ktorým by sa zmiernil oblúk, takže by sa zvýšila aj max. rýchlosť, dnes je tam 70/80 km/h. Plus druhý paralelný oceľový most cez Hron pri Autobusovej stanici. Ale keby sa aj tieto dva úseky vynechali a zdvojkoľajnil sa pre začiatok len úsek Sliač-kúpele - Vlkanová - Radvaň s nízkymi nákladmi (je to spomínané aj v článku), veľmi by to kapacitne pomohlo.
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod Lorenc » 09. Mar 2021 10:20

Oblúky vypriamiť na 160km/h. Keď už spraviť treba aj tunel popod Urpín na 160km/h. A začať modernizáciu od B.Bystrice na západ. Taktiež spraviť mimoúrovňové priecestia veľa ich tam nieje. Buď dajú za zdvojkoľajnenie s elektrifikáciou 17km 150 miliónov a o 20 rokov 500 mil za modernizáciu alebo dnes 300milíonov za modernizáciu. Veď aj diaľnice sa stavali len medzi väčšími mestami. Môže sa aj železnica. Potom sa zmodernizuje trať po ZH a ide sa do Levíc a potom do Nitry.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod Milos » 09. Mar 2021 11:00

Lorenc, tunel popod Urpín na 160 nespravíš, to by si musel viesť trať naprieč mestskou časťou Uhlisko, pokiaľ by si chcel mať železničnú stanicu ešte v meste, a nie kdesi medzi Majerom a Šalkovou :) A neušetril by si ani pol minúty. Tam stačí aj tých 70-80, možno 100 (120?), ak by sa to riešilo krátkym tunelom namiesto rozširovania v nestabilnom svahu. Vyššia rýchlosť by bola možná na tom ľahkom úseku v strede, hlavne medzi Sliačom a Vlkanovou
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod MuelMI » 09. Mar 2021 16:25

regiopanter napísal:
MuelMI napísal:
regiopanter napísal:elektrifikacia Po-Kysak

Usek PO-Kysak je elektrifikovany.
regiopanter napísal:na 160 aj s kratkym tunelom pri Licartovciach nasledne pokracovanie az po Lipany s 1 kolajou,jej modernizacia na 160,takisto modernizacia presov bardejov zdevastovanej lokalky ktora je v zalostnom stave aspon na 120

Naco ti bude 160 na Kysak-PO, ked vacsinu vlakov budu tvorit Os, ktore stoja pri kazdej vrbe? Na usekoch PO-Lipany a PO-BJ chodia iba Os, takze naco je dobre vyhadzovat peniaze, ktore navyse ani nemame? To ma byt nieco na styl "modernizacie" CA-Makov :lol: ?

Ty debil je to prepojenie 2 najväčších miest Košíc a Prešova kde dvojkolajka a 160 je základ a pre tvoje info chodia tam aj zrýchlené a aj rýchliky a dokonca aj Leo teda aj súkromné spoločnosti a na Lipany budú chodiť o cca 2 roky nové vlaky ktoré pôjdu 160 takže sa očakáva aj modernizácia trate to isté na z Košíc na Čiernu, btw.Doležal to aj potvrdil v streame že to spolu so ŽSR už chystajú

Ty sa nejako vyzivas v tych bananoch, ked dobre pocitam, koledujes si o stvrty. Divna zaluba, ale co uz.
Nosnou castou dopravy po trati PO-Kysak (ktora uz je elektrifikovana, takze si v predchadzajucom prispevku napisal klamstvo) budu stale Os. Aj ja by som bol rad, keby boli juzne R (a neskor aj juzne IC) predlzene do PO. Vnimam aj to, ze usek je v TEN-T. Lenze my nevieme urobit na 160 ani hlavnu severnu trat. Tu by kludne postacovalo 120-140. Este raz, som za zdvojkolajnenie, len nie za zasadne zvysovanie rychlosti. A ten jeden spoj LE denne, to snad nemyslis vazne. Ku dalsim mojim vyhradam (ktore boli hlavnou castou mojho prispevku) si nereagoval. Teda este raz, naco komu bude, mat na 160 PO-Lipany a na 120 PO-BJ, ked tam chodia (a v horizonte 10 rokov este chodit budu) len osobáky? O dva roky maju chodit na Lipany supravy na 160? Cize dovtedy bude aj trat na 160? A akej kategorie to budu vlaky?
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: Železnice v SR a všetko s tým súvisiace všeobecne

Odoslaťod regiopanter » 09. Mar 2021 17:55

za cca 2 roky maju vramci tendra byt dodane na vychod a premavat na trasach Kosice- Lipany aj Kosice Cierna n.T. nove supravy ,pravdepodobne pojde o jednotky od Skody 660 , ktore maju max rychlost 160 a uz aktualne zo Ziliny do roznych smerov premavaju touto rychlostou bezne, ak by tam ostali stare trate, tie vlaky sa jednak znicia na tych prestarnutych tratiach bez udrzby a jednak nevyuziju ani z polovice svoj potencial kedze vacsinou budu premavat len velmi obmedzenou rychlostou na viacerych usekoch medzi stanicami koli katastrofalnemu stavu trati na tychto usekoch ktore si uz akutne ziadaju modernizaciu a akakolvek ina ako 160 (v pripade useku Kysak Presov aj zdvojkolajnenie) nema vyznam a neprichadza do uvahy, z Presova do Lipan staci len vymenit kolaje nemusi sa menit poloha trate,kedze trat vacsinou ide po rovine priamo .. vyuzitelnost minimalne po Presov vidim velmi nadejne a chce to aj samony MD teda chybajuci usek zdvojkolajnit a spravit aj koli rychlikom ktore chcu presunut az do Presova 160ku (napr pokracovanie spominanych rychlikov z juhu,ktore uz teraz niektore zachadzaju az do Presova ci rychliky od severu z Bratislavy na Presov a Humenne IC napr Sarisan) a spominany Leo express +zrychlene Os vlaky takto to vidi aj MD a chcu a planuju to zrealizovat najblizsie roky
regiopanter
diskutujúci
 
Príspevky: 73
Založený: 19. Jan 2021 01:24

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 24 hostí.