Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod EmBe » 07. Apr 2023 17:58

Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Bol zverejnený zámer:
https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... -jelsovce-

Hodnotenie ÚHP:
https://www.mfsr.sk/files/archiv/68/Hod ... 201111.pdf

Okrem iného sa navrhuje:
-komplexná rekonštrukcia zemného telesa, zvršku a spodku v celom úseku vrátane staníc
-nové TZZ a SZZ
-ohrev výhybiek
-zavedenie GSM-R
-rekonštrukcia mostov a vybudovanie nových mostov na preložkách
-prestavba nástupíšť a vybudovanie mimoúrovňových, bezkolíznych prístupov na ne, v staniciach preferované ostrovné nástupišťa
-rekonštrukcia priecestí, zvýšenie stupňa zabezpečenia na nich, zrušenie niektorých priecestí
-hlasové a vizuálne zariadenia v staniciach aj na zastávkach

-predkladá sa jeden realizačný variant naväzujúci na štúdiu realizovateľnosti + je doplnený o ďalšie technické návrhy
-v úseku Jelšovce - Bystričany sa ráta s rýchlosťou 120 km/h, v úseku Bystričany (mimo) - Prievidza 80 km/h

Preložky trate:
-žkm 51,0 Koniarovce - zvýšenie na 120 km/h
-žkm 63,7 Chrabrany - - zvýšenie na 120 km/h
-žkm 69,45 Topoľčany - zvýšenie na 120 km/h
-žkm 70,7 a 72,3 Krušovce - zvýšenie na 120 km/h, presun zastávky do novej polohy
-žkm 79,75 Žabokreky - zvýšenie na 120 km/h
-žkm 2,6 Partizánske - zvýšenie na 100 km/h
-žkm 5,25 Veľké Uherce - zvýšenie na 120 km/h
-žkm 11,1 a 11,45 Bystričany - zvýšenie na 100 km/h
-žkm 12,75 Bystričany - PD - zvýšenie na 80 km/h

-ŽST Oslany, Bošany a Žabokreky budú po novom len zastávky. Žabokrekská spojka (TN-PD) sa demontuje.
-v staniciach bude vybudované elektronické stavadlo, CRD bude v Prievidzi, v medzistaničných úsekoch bude TZZ typu automatické hradlo a to aj v priľahlých úsekoch Chrenovec-PD, N. Pravno-PD, Chynorany-Rybany, Jelšovce-Zbehy a Jelšovce-Lužianky.
Predpokladané náklady 479 mil. €.
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2260
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod Mark » 11. Apr 2023 07:45

Namiesto toho aby Žabokrekskú spojku revitalizovali a po optimalizácii trate PD - Jelšovce spojili priamym spojom Prievidzu s jej krajským mestom, tak ju idú demontovať. Tomu sa povie podpora ekologickej dopravy "poslovensky". Tiež nerozumiem, prečo úsek Bystričany - PD zostane osemdesiatkový ? Hlavne že tam píšu zvýšenie na 80kmh, keď tam osemdesiatka je min. 50 rokov. Asi pred desiatimi rokmi dodrb... takmer priamkový úsek Nováky - Koš kvôli baniam, urobili tam obchádzkové esíčko a obídené miesto údajne ani nie je poddolované.
Mark
návštevník
 
Príspevky: 43
Založený: 08. Júl 2019 04:47

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod mrcheef » 11. Apr 2023 11:10

Nerozumiem tomu ani ja. Odignorovanie Žabokreckej spojky, Partizánske nechali stále ako 1 koľajnú zastávku, nechápem, prečo nie je v projekte aspoň dobudovanie druhej staničnej koľaje na možnosť križovať napr. protiidúce rýchliky. Tiež je zarážajúce, že súčasťou projektu nie je aspoň predpríprava na elektrifikáciu do budúcna, ak by prišlo k rozhodnutiu a výstavbe novej trate Trnovec-Nitra.
mrcheef
návštevník
 
Príspevky: 17
Založený: 10. Okt 2020 07:58

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod aquila » 11. Apr 2023 12:10

a to vsetko za pol miliardy euro .. seriozne, to nech radsej pimpnu za pol miliardy euro juzny tah a elektrfikuju, lebo tu to je ozaj nic moc..

to je tak, ked sa zadavatel, aka MD a ZSR zasekli v dobach ferenc jozka ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod ferguson » 11. Apr 2023 15:41

Odbocka zo Zabokriek na BN je (bohuzial) dlhodobo nevyuzivana. Kto si ju nepamata, tak o nej ani nevie. Celkovo mi to pripada, ze by boli najradsej keby sa cely tah na Trencin zrusil. Ta trat je priserna...
ferguson
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 343
Obrázky: 14
Založený: 18. Nov 2015 21:05

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod mrcheef » 11. Apr 2023 17:50

Ono využívaná ani byť nemôže, ked je celá spojka nezjazdná, chýbajú výhybky a je zarastená. Revitalizácia spojky spolu s druhou koľajou v PE by umožnila aspoň vedenie nejakých REXov TN-PE s prípojom na PD, kedže kapacita do PD asi už nepustí a možno by to vyvolalo následne aj nejaký tlak na revitalizaciu trate 143. Teraz kvôli 4 párom osobakov na to nikto peniaze nedá.

V materiáloch MD a Plane dopr. obsluznosti k budúcim GVD sa uvádza uloha preverit moznost trat 143 zahrnúť do siete ako sucast linky diaľkovych vlakov v relácii BB-PD-PE-TN, kedze tato cast Slovenska ma dost slabe moznosti medziregionalnej dopravy. Taktiez sa tam spomina moznost preverenia zrychlenia tejto trate. Touto revitalizaciou vlastne akukolvek teoreticku moznost zriadenia rychlejsej ddopravy vlakom od ZV na TN zarezeme.
mrcheef
návštevník
 
Príspevky: 17
Založený: 10. Okt 2020 07:58

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod Mark » 11. Apr 2023 19:14

Ešte niečo k spojke. Bola vybudovaná ako súčasť transverzály Veselí na Morave -TN - PD - Horná Štubňa - BB - Brezno - Tisovec. Z Hornej Štubne mala trať pokračovať v smere na Kremnicu do BB a Odbočka Dolná Štubňa nemala existovať, čo dokazuje aj napojenie trate od Handlovej. Panstvo si údajne vydobylo zmenu napojenia BB cez odbočku s tým, že vlaky pôjdu tadeto od H. Štubne do BB úvraťou. Na takúto prevádzku je odbočka dodnes uspôsobená, aj keď posledná výhybka bola nedávno znesená a koľaje skrátené na dve slepé.
Inak Žabokrekská spojka bola za minulého režimu čiastočne využívaná na odstavovanie správkových vozňov a dokonca bola aj v 80-tych rokoch zgenerálkovaná - mimo výhybiek. Boli vymenené podvaly za betónové a použité koľajnice R-65. Asi provojenská akcia.
Mark
návštevník
 
Príspevky: 43
Založený: 08. Júl 2019 04:47

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod yombie » 12. Apr 2023 14:31

Mark napísal:Asi pred desiatimi rokmi dodrb... takmer priamkový úsek Nováky - Koš kvôli baniam, urobili tam obchádzkové esíčko a obídené miesto údajne ani nie je poddolované.

Poddolované to je. V trase pôvodného železničného telesa sa to už prepadlo do takej miery, že tam vznikla v súčasnosti najväčšia vodná plocha v celom poddolovanom území. Je väčšia ako Košovské mokrade či dokonca väčšia ako neďaleká vodná nádrž Nováky. Oficiálny názov to nesie Banské prepadlisko Ťakov a má plochu cca 19+ ha. To len pre info.
Obrázok používateľa
yombie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 251
Obrázky: 133
Založený: 27. Nov 2013 17:42
Bydlisko: Prievidza

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod ferguson » 12. Apr 2023 19:18

Inak spomínal sa tam aj úsek N.Pravno - PD. Nebola táto trať zrušená, resp. nie je na pláne ju zrušiť?
ferguson
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 343
Obrázky: 14
Založený: 18. Nov 2015 21:05

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod magnus » 13. Apr 2023 06:14

Je inak skoda, ze sa vyhladovo neriesi aktualizacia historickeho projektu prepojenia Rajca s Nitrianskym Pravnom. Horna Nitra by tym podla mna ziskala velky impulz. Ale je mi jasne v akej krajine zijem :-) Sorry za OT
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod mrcheef » 13. Apr 2023 06:40

ferguson napísal:Inak spomínal sa tam aj úsek N.Pravno - PD. Nebola táto trať zrušená, resp. nie je na pláne ju zrušiť?


V pláne dopravnej obslužnosti z MD je uvedené k tomuto úseku, že treba preveriť možnosť obnovenia os. dopravy, ak by to obehovo vychádzalo pri prestoji jednotky v PD z vlaku od Vrútok, že by miesto státia v stanici vykonala jednotka obrat do N. Pravna. Je tam uvedené toto:
,,Dĺžka trate je na spodnej úrovni vzdialenosti od spádového centra, kedy ešte možno uvažovať o účelnosti prestupu. Prepravná rýchlosť je však v porovnaní s autobusom o niečo vyššia a aj súhrnný prúd sa javí byť na dostatočnej úrovni pre železničnú dopravu. Podmienkou nahradenia súčasných miestnych autobusových spojov vlakmi je výstavba novej zastávky cca 1 km od dnešnej zast. Pravenec v smere na N. Pravno. Myšlienka obnovenia železničnej dopravy na trati je obsiahnutá aj v aktuálnom pláne udržateľnej mobility TSK a vidí sa užitočným ju ďalej rozpracovať, najmä ak to pomôže zefektívniť využitie vozidiel železničnej linky Prievidza – Handlová – Horná Štubňa. Je potrebné to detailnejšie posúdiť.,,


magnus napísal:Je inak skoda, ze sa vyhladovo neriesi aktualizacia historickeho projektu prepojenia Rajca s Nitrianskym Pravnom. Horna Nitra by tym podla mna ziskala velky impulz. Ale je mi jasne v akej krajine zijem :-) Sorry za OT

Je to veľká škoda toho chýbajúceho úseku na Rajec, ak by existoval, umožňovalo by to v budúcnosti viesť prievidzské rýchliky až do Žiliny. No snívajte s nami.

Ešte sa vrátim k debate o Žabokreckej spojke. V materiáloch MD je k trati 143 uvedené toto:
,,Súčasný rozsah dopravy na trati nie je efektívny a v aktuálnej podobe nemá žiaden praktický zmysel. Priaznivé umiestnenie železničných tarifných bodov v okresnom meste Bánovce nad Bebravou a krajskom meste Trenčín umožňuje uvažovať o možnosti nahradiť súčasný koncept zastávkových regionálnych vlakov zavedením zrýchlených vlakov, ktoré by bolo možné hypoteticky využiť aj v systéme diaľkovej dopravy medzi B. Bystricou a Trenčínom (dalo by sa uvažovať o prestupovaní medzi autobusmi a vlakmi, ak by to prinieslo úsporu času). Koncepčné riešenie nadväzuje aj na riešenie linky L. Rovne - Nemšová - Trenčín a Topoľčany - Bánovce nad Bebravou. Je potrebné to detailnejšie posúdiť.
Výhodou linky na spojnici okresných miest Topoľčany a Bánovce nad Bebravou je priaznivé umiestnenie železničných tarifných bodov v celom úseku Bánovce nad Bebravou - Chynorany, ako aj v okresnom meste Topoľčany. Vlak disponuje konkurencieschopnou rýchlosťou (v porovnaní s autobusom o málo vyššou). Súhrnný prepravný prúd je však identifikovaný na spodnej hranici ekonomickej akceptovateľnosti pre železničnú dopravu. Odporúča sa zahustiť, systemizovať a po čase vyhodnotiť. Dôležitým predpokladom oživenia železničnej dopravy na tomto úseku trate je bezprestupové spojenie v úseku Topoľčany - Bánovce nad Bebravou.,,
mrcheef
návštevník
 
Príspevky: 17
Založený: 10. Okt 2020 07:58

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod KN.SK » 13. Apr 2023 08:19

magnus napísal:Je inak skoda, ze sa vyhladovo neriesi aktualizacia historickeho projektu prepojenia Rajca s Nitrianskym Pravnom. Horna Nitra by tym podla mna ziskala velky impulz. Ale je mi jasne v akej krajine zijem :-) Sorry za OT
Včera som nechcel byť mimo témy, no dnes to pridám k snívaniu:
Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884 trať Ponitrím po Veľké Bielice.
Napojenie na Považie a Košicko-bohumínsku železnicu najviac požadovali podnikatelia z Hornej Nitry, kde absentovalo spojenie s rozvíjajúcim sa severom. Vyriešiť to mala trať z Bošian cez Žabokreky, voči výstavbe ktorej sa však postavil veľkostatkár Zsambokréthy. Trasovanie sa preto zmenilo na Chynorany, odkiaľ železnica pokračovala do Bánoviec nad Bebravou a Trenčína.
V priesmyku Jarky (355 m n. m.), oddeľujúcom Považský Inovec a Strážovské vrchy, boli 1. mája 1900 začaté stavebné práce, ktoré rýchlo napredovali. Bolo treba vybudovať 131 mostov a priepustov, 6 staníc, 4 nákladiská, 10 strážnych stanovíšť a 87 úrovňových priecestí. K prepojeniu považskej a ponitrianskej železnice došlo už 18. augusta 1901 a 17. 9. došlo k jej kolaudácii.
Časy sa menia i nemenia. 1869
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod korfo27 » 14. Apr 2023 05:30

korfo27
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 478
Založený: 14. Dec 2009 18:10
Bydlisko: PD

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod asdf » 18. Apr 2023 18:04

Polka z tých peňazí reálne padne na GSM-R, pretože bez toho dnes reálne nie je možno nikde zaviesť diaľkové ovládanie ZZ. Ten zvyšok je potom už o tom, čo sa dá postaviť. ŽSR sú správny orgán, víziu toho, že sa bude jazdiť linka Trenčín - Prievidza musí mať ministerstvo a tamojšia vízia je naopak, že by niečo také ani vo sne nedopustili, viď sústavné tlaky na skrátenie českej Ex2 zo Žiliny do Púchova, nakoniec pretlačené skrzevá výluky. Nebol by som prekvapený, keby ani po dokončení Žiliny tie vlaky neostali ukončené v Púchove. S tým bude súvisieť aj Partizánske. Súčasťou projektu je bezpochyby prevádzkový koncept diaľkovej a regionálnej dopravy. Predpokladá sa v ňom situácia, ktorá by vyžadovala v Partizánskom viac než jednu koľaj? Naopak súčasný trend zaistenia bezbariérovosti a ideálne mimoúrovňového prístupu favorizuje (v prípade, že sa nejedná o nejaký taktový uzol) situáciu, kedy je aj na jednokoľajnej trati zastávka na záhlaví stanice resp. výhybne (Partizánske je takmer na záhlaví Veľkých BIelic) v jednokoľajnom úseku a križuje sa v prípade potreby v onej výhybni.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 237
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod lostrail » 14. Júl 2023 00:45

Aj tak je popri tom vsetkom skoda, ze sa teleso nepripravi na buducu elektrifikaciu. Ten material z UHP vychadzal z demografie regionu, ktora vsak zaroven vychadza z extrapolacie sucasneho stavu. Ktovie, mozno to na lahku zostavu nie je az taky problem a ak tadial budu jazdit len lahke jednotky (alebo nejake beztrafakove HKV, co vobec nie je nerealne), tak sa to bude dat zvladnut, no toto su veci, ktore ma UHP jednoducho vidiet, lebo su to lacne peniaze s prinosom do buducna.
lostrail
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 432
Založený: 19. Aug 2018 14:42

Re: Optimalizácia trate Prievidza - Jelšovce

Odoslaťod korfo27 » 20. Júl 2023 16:30

korfo27
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 478
Založený: 14. Dec 2009 18:10
Bydlisko: PD


Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.