Stránka 1 z 2

Lanovky

OdoslaťOdoslané: 18. Jan 2006 18:48
od Flintstone
Toto je taká zvláštna kategória železničnej dopravy. Na začiatok:

J&T kúpilo lanovky vo Vysokých Tatrách :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2598

A ZSSK tak získali takmer 200 mil. SKK. A Tatry získajú hlavne investície, lebo tie sú tu potrebné ako soľ. :lol:

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2006 19:25
od Adaios
Lanovky: Tak to je dost siroka oblast ale v tomto pripade uz patri aj samosprave, aj sukromnym firmam - patria este lanovky statu (cez zeleznice) :?:

Ako priklad: Lanovka je v BA, mala by byt v NR, ... a potom rozne zimne strediska - najviac prave v Tatrach (asi). Potom mozno Velka Raca-Oscadnica. Ale Tatry by sa dali pochopit aj ako Nizke+Vysoke (aj ked Vysoke Tatry z hladiska geografie sa volaju "len" Tatry"). :wink:

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2006 19:42
od jano.z
Neviem, ci som na nieco nezabudol, ale odpredajom lanoviek v Tatrach nam uz ziadne lanovky nepatria ... a teda ak nepatria mestam/VUC nepatria ani statu.

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2006 19:48
od B;
Ide naozaj o vsetky lanovky?
Nie je to zatial iba v Tatranskej Lomnici?
Hrebienok?

V tom clanku to nie je uplne jasne napisane.

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2006 19:55
od Adaios
JoHnZ napísal:Neviem, ci som na nieco nezabudol, ale odpredajom lanoviek v Tatrach nam uz ziadne lanovky nepatria ... a teda ak nepatria mestam/VUC nepatria ani statu.


Tu sme sa nepochopili:

Lanovky v BA a v NR vlastni samosprava a samosprava nie je stat. :wink:

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 17:41
od jano.z
B;: A, tak Hrebienok z TLD vyhodili ... tak nam predsalen jedna ostala ... ale to snad ani neni lanovka v pravom slovazmysle ... to je kablovy vlacik ...

Adoas: Ked samosprava nie je stat potom nepatria statu (nebudem sa s tebou hadat, pre mna je samosprava statny organy byt priamo voleny obcanmi, pre teba to stat nie je, tak si vyber)

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 19:18
od Adaios
JoHnZ napísal:Adoas: Ked samosprava nie je stat potom nepatria statu (nebudem sa s tebou hadat, pre mna je samosprava statny organy byt priamo voleny obcanmi, pre teba to stat nie je, tak si vyber)


Zdalo by sa ze je to rovnake, ale nie je to rovnake.

Samosprava su priamo takmer ludia a este su ludmi voleny, stat - to je nieco ine. Pre KE, PO, ZA, BB, NR, ... je na 90% stat mesto BA, ale samosprava - kazdy ma svoju. A je dobre sa to cleni na vacsiu a mensiu samospravu. Pretoze v SR uz samosprava (VUC) ma 70% statnej agendy - a s tym rastu aj prijmy samospravy. Viac sa rozdeluje niekym inym nez statom/vladou - aj preto sa vela vlakov (lokalnych) obnovilo po tom co ich MDPT zrusilo atd.

Nemusis sa hadat - toto je zaklad ktory plati na celom svete. Stat v praktickom vyzname nie je samosprava - lebo potom aj obcan je stat.

Statny organ - to je v SR KU, nie VUC. Stat to vytvoril - ale to je vsetko. Stat sa zbavuje pravomoci a teda aj zodpovednosti a to vsetko (nie darmo je to 70%): cast skolstva, cast zdravotnictva, cesty II. a III. triedy, verejna doprava, kultura, zivotne prostredie, ... a na druhu stranu aj stat presunul vela dani na samospravy.

A uplne idealne je to napriklad v Nemecku, Rakusku, Francuzsku, ... kde vacsia samosprava ma uz aj vysoke kompetencie a aj dost penazi a stat riadi hlavne armadu, financie, diplomaciu atd. - :wink:

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 19:55
od jano.z
OK, vdaka za ozrejmenie problemu.

Ale jedna drobna poznamka. Na tento grafikon si od nas este veskeru dopravu objednava ministerstvo. Na konkretne rokovania s VUC sa pojde az na novy grafikon (mozno doknca az buduci) a uprimne povedane dost sa toho bojim. Najma v niektorych VUC podla mna dojde k uprednostneniu autobusov aj v neodpodstatnenych (a defacto pre VUC nevyhodnych pripadoch).

Sucasne obnovenie vlakovej dopravy aplikovanim tzv. spickovych vlakov (kedy preplnenemu autobusu pomaha aj vlak - vsimni si ze niekde su len 4 pary vlakov / den) je skor vysledok absolutne nevhodneho stavu do ktoreho dostalo regionalnu dopravu MDPaT zrusenim niektorych trati. A buduci rok si asi aj stat objedna menej vlkm v dialkovej doprave = rusenie spojov resp. obmedzovanie ich jazd. Uz sa tesim na reakcie "obecenstva" na GVD 2006/2007 (prvy navrh GVD udajne vyzera dost pesimisticky az biedne, uvidime ako to dopadne s VUC). Nerad hovorim nepodlozene a neuzavrete veci, ale zatial je v nom o 14 trati menej ...

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 20:07
od Adaios
JoHnZ,

zmenil som povodny vyznam temy touto diskusiou, ale ja ta chapem a chcem na toto reagovat.

Toto je taky vseobecny problem vsetkych statov ako je SR, CR, Polsko, ... ktore maju malo penazi (a kto nema ze :lol: ) a tieto staty nedokazu pochopit ze maju dokazat financovat verejnu dopravu, bez verejnej dopravy by skolabovala doprava v kazdom state bez ohladu na stupen jej vyspelosti. Extremy su v statoch India a podobne, kde vlak je asi jediny dopravny prostriedok pre ludi ktory chcu cestovat viac ako 500 km - a tam vlaky jazdia uplne plne, ... ale uz som odbocil, ... MDPT setri a bude setrit aj VUC - moj nazor je ze to je chyba, pretoze autobusy nikdy nenahradia vlaky, kapacitne a nasledne ani financne. Samozrejme ze autobusy su podstatny druh prepravy ale ked uz existuje vlak tak by sa nemal rusit. :wink:

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 20:17
od jano.z
Chyba je aj inde ... v tej nasej typickej slovenskej povahe, najma co sa managementu tyka ...

Citujem svojho znameho, pana ing. Romana Č. "znizte menezmentu platy na polovicu a ja z toho postavim dve cele supravy klimatizovanych reko-voznov". Ma skoro pravdu ... a to by mali furt "penez jako zelez". Alebo si myslite ze bezny zelezniciar sa co i len priblizi k proklamovanej priemernej hrubej mzde na zeleznici 22 586,- Sk? A kto ju potom na tych 22 586,- dvihne?

Setrit sa musi, ale najprv si ma utiahnut opasok ten kto ho nema ani zapnuty ...

OdoslaťOdoslané: 24. Jan 2006 20:46
od Adaios
JoHnZ napísal:Chyba je aj inde ... v tej nasej typickej slovenskej povahe, najma co sa managementu tyka ...

Citujem svojho znameho, pana ing. Romana Č. "znizte menezmentu platy na polovicu a ja z toho postavim dve cele supravy klimatizovanych reko-voznov". Ma skoro pravdu ... a to by mali furt "penez jako zelez". Alebo si myslite ze bezny zelezniciar sa co i len priblizi k proklamovanej priemernej hrubej mzde na zeleznici 22 586,- Sk? A kto ju potom na tych 22 586,- dvihne?

Setrit sa musi, ale najprv si ma utiahnut opasok ten kto ho nema ani zapnuty ...


A prave preto je spravne ak sa zeleznice ciastocne sprivatizuju, pretoze sukromny sektor spravi poriadok - zaplati ludi tak ako treba, nie az na hranicu luxusu, ked zeleznice maju dlhy vysoke cca. 30 mld. SKK.

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2006 08:50
od jano.z
Len aby to vôbec niekto zobral ... lebo dividenda z toho moc nekuká ...

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2006 20:09
od Adaios
JoHnZ napísal:Len aby to vôbec niekto zobral ... lebo dividenda z toho moc nekuká ...


Tak to je tvoj nazor ktory dokazes rozne odovodnit.

Bud si isty ze nakladna zeleznicna doprava bude v SR v zisku (preco nie je teraz je skor dovod na privatizaciu podla mna) a hlavne je kto tento trh ovladne. A nakoniec stat dostane nejake peniaze ale z toho "narod" neuvidi ani 1 SKK - lebo "gro" by malo smerovat naspat do zeleznic - konkretne dlhy, uvery atd.

OdoslaťOdoslané: 25. Jan 2006 21:49
od jano.z
Ty o voze ja o koze ... myslel som osobnu dopravu ... s tym ze si investor v Cargu porobi poriadky pocitam (ostatne ma ake - odisla tam cela stara banda vcitane p. Kuzmu, p. Kvasnovskeho a p. Dzurindu starsieho - ja uz sa tesim co sa potom bude robit, vsetci traja spominany a este nejaky dalsi maju toho za usami tolko... NKU na nich)

OdoslaťOdoslané: 26. Jan 2006 17:28
od jano.z
Ked uz sme pri tom hospodareni ... super kauf ...
http://www.slovakrail.sk/generate_page.php?page_id=1151

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2006 17:54
od Adaios
JoHnZ napísal:Ty o voze ja o koze ... myslel som osobnu dopravu ... s tym ze si investor v Cargu porobi poriadky pocitam (ostatne ma ake - odisla tam cela stara banda vcitane p. Kuzmu, p. Kvasnovskeho a p. Dzurindu starsieho - ja uz sa tesim co sa potom bude robit, vsetci traja spominany a este nejaky dalsi maju toho za usami tolko... NKU na nich)


Ale mohlo to byt vyhodne ze brat premiera bol v zelezniciach - aj ked zase premier ktory aj bol ministrom dopravy spravil v r. 1998 to co robit nemal. Zastavil dialnicnu vystavbu tak ako bola naplanovana prechadzajucou vladou.

Ale ten nakup roznych diarov atd. - hlavne ten luxus ked cele zeleznice maju 40 mld. SKK dlhy. Ako sa hovori "z cudzieho krv netecie". :wink:

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2006 20:42
od jano.z
No vyhodne by to bolo, keby to nebol "generalny k***t", "kleptokrat", "turkmenbasi", "sudruh zelezniciar", "strojca ekonomickych a techickych zazrakov", ... toto su len niektore z prezyviek pana Dzurindu starsieho ...

Inak taka zaujimavost ... okrem obeznikov a raz za uhorsky rok inspekcii som sa nestretol s nikym vyssim od divizneho ... na takej urovni a pod sa aj objednavaju opravy a rekonstrukcie, zaistuju vykony, tvori GVD, a riadi cela spolocnost ... vsetci vyssie okrem generalneho riaditela co musi podpisat zmluvu o verejnom zaujme, kolektivnu zmluvu a zopar papierov kvoli rekonstrukciam (on podpise len cenu, pocty a typy urcuje dohoda jednotlivych pracovisk divizie kolajovych vozidiel, ktora sa ZOSkam oznamuje behom roka ...) ... su v podstate zbytocni ...

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2006 21:08
od Jonathan
spat k teme.

Bola spustena skusobna prevadzka na zrekonstruovanej (spravne citaj, znova postavenej) lanovke Vratna - Chleb. Spustenie do prevadzky je planovane na marec 2006.

Viac info aj fotogaleria
http://www.lanovky.sk/?page=lan&lan=58

Informacie o povodnej lanovke
http://www.lanovky.sk/?page=lan&lan=1

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2007 20:44
od Dialniciar
Tu sa rozoberajú lanovky pozemné na koľajách alebo lanovky sedačkové na pilieroch :?:

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2007 22:25
od jano.z
Ja mam za to, ze pozemne a na kolajniciach. Ale rekonstruovat (tiez nanovo stavat) sa pojde aj ta na hrebienok ...

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2007 22:27
od Dialniciar
JoHnZ napísal:Ja mam za to, ze pozemne a na kolajniciach. Ale rekonstruovat (tiez nanovo stavat) sa pojde aj ta na hrebienok ...


To je tá na lane :?:

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2007 22:34
od jano.z
Presne tak ... na koľajniciach a lane medzi nimi ...

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2007 22:37
od Dialniciar
JoHnZ napísal:Presne tak ... na koľajniciach a lane medzi nimi ...


A v strede je dvojkoľaj pre vyhnutie. Tak dobre si to pamätám. To som išiel možno pred 10 rokami, nahore lanovkou a nadole pešo a tak som si spravil všetky túry v Tatrách a teda jednu som išiel nadole až 6 hodín normálnou chôdzou. :P

A teraz mi prosím niekto povedzte, čo sa tu ide stavať nové :?:

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2007 23:25
od jano.z
Budu nove vozidla, nove stanice, opravi a upravi sa trat, trochu sa to skapacitni a podobne.

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2007 23:29
od Dialniciar
JoHnZ napísal:Budu nove vozidla, nove stanice, opravi a upravi sa trat, trochu sa to skapacitni a podobne.


No ináč teda to by sa hodilo ... ja som si najprv dobre pozrel to lano, ale povedal mi taký milý "výpravca", že to lano nie je tak staré ako tá lanovka a že sa pravidelne mení a kontroluje, takže môj katastrofický scenár pretrhnutia sa nekonal. :D