Stránka 1 z 2

Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 26. Okt 2012 17:36
od DrX
Poliaci si u zobjednali studiu novej zeleznice z Krakowa na Nowy Sacz/Presov/Kosice:
http://www.przetargi.plk-sa.pl/kprzetar ... x=-4425000
www.przetargi.plk-sa.pl/viewattach.php? ... 39fc5b13b9

kto vie dobre polsky, moze dat detaily :-)

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 26. Okt 2012 21:27
od Lifko22
To by bolo vlastne využitie nášho IX.koridoru TEN-T? niekedy vraj premávali rýchliky po tej trase čo som počul. Prečo vlastne tá trať tak upadla?

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 27. Okt 2012 12:52
od Qwert
Poliaci sa snažia dostať koridor IX do siete TEN-T, čo je podľa mňa chvályhodné. Momentálne sa tento koridor využíva v smere do PL len pre nákladnú dopravu. Osobná u nás funguje len po Lipany (resp. raz do týždňa po Plaveč), cezhraničná už pekných pár rokov nefunguje vôbec. Aj nákladná aj osobná trpia zlými parametrami a zlým technickým stavom trate na poľskej strane a v neposlednom rade zlým trasovaním trate v PL. Lepšie je pozrieť sa na mapu: http://www.bueker.net/trainspotting/map ... poland.gif

Na Slovensku sú parametre o niečo lepšie, ale hlavne za Lipanmi je to dosť pomalé (60 km/h), pravdupovediac ani úsek PO - Kysak nie je žiadna sláva. Technický stav a trasovanie je u nás o dosť lepšie.

Poliaci chcú vlastne postaviť úplne novú priamu trať z Krakova do Nowého Saczu, čím by sa celkom obišiel ten technicky a aj trasovaním zlý úsek od Nowého Saczu do Tarnówa (treba pozrieť na mapu). Tým by sa celý koridor významne skrátil a nová trať by samozrejme bola vo veľmi dobrých parametroch. To by zlepšilo možnosti pre nákladnú, no predovšetkým pre osobnú dopravu, ktorá by sa tu mohla obnoviť. U nás by bolo určite vhodné medzičasom zmodernizovať aspoň úsek PO - Kysak - KE. Nie je to ešte tak dávno, čo jazdil Ex Jozef Bem z Budapešti do Varšavy cez Košice, ktorý by sa potom určite obnovil. Otvorili by sa tým možnosti aj pre veci ako priamy spoj KE - Krakov - Katovice - Vratislav - Berlín.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 27. Okt 2012 18:19
od Lifko22
Ja by som tiež bral nejaké zrýchlené vlaky medzi PO a KE....lebo tie osobáky, čo stoja pri každej "vŕbe" robia tú trasu strašne pomaly. ale osobne si myslím, že idea je to pekná, mohli by sa aj naši zobudiť, a podporiť v tom poliakov. a mohli byt aj tu na východe zlepšovať parametre vlakových dráh. myslím že hlavne na tejto trati by to mohlo byť perspektívne.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 27. Okt 2012 20:29
od DrX
Historia tej trate je zhruba taka, ze za socializmu jazdil nocak Cracovia BP-KE-Krakow, ktory robil KE-Krakow za 6.5hod (a nejake osobaky, ktorymi sa dalo s prestupom dojst KE-Krakow aj cez den za cca 8hodin). Kvoli dovodom opisanym Qwertom boli tieto casy uplne zufale, zvlast ked sa otvorili hranice pre auta a kedze sa na oboch stranach stava dialnica, ktora umoznuje uz dnes urobit KE-Podspady-Krakow za 3.5hod.

Takze postupne sa frekvencia Cracovie znizovala (napr. jazdil sezone iba v lete). Chvilu sa potom skusala aj nahrada dennym zrychlenym vlakom, a chvilu potom existoval ten Jozef Bem BP-KE-Krakow-Warszawa. Ale ich jazdne casy boli stale take zle, ze bolo rychlejsie ak pre vas niekto autom do Krakowa skocil, nez sa trepat vlakom (teda cesta autom tam aj spat trvala menej ako vlak, ktory ak je jeden za den, je prakticky nepouzitelny).

No a klinec do rakvy tomu celemu dali zaplavy pred 3-4 rokmi, ktore znicili trat (myslim hlavne na polskej strane) a asi 3 mesiace nefungovalo vobec nic. Vtedy si asi zeleznice uvedomili, ze tym dost vela usetrili :-), a osobnu dopravu cez hranice uz potom neobnovili.

Teraz sa javi ako perspektivne to vybudovanie/prebudovanie trate vramci TEN-T koridoru IX od Baltu po Cierne more, ktory by mal byt financovatelny z EU fondov. Poliaci to beru tak trochu tak, ze tvarme sa, ze ide o medzinarodny koridor a vybodujme si za EU peniaze poriadne spojenie Krakow-Zakopane (+napojenie na SK, HU, RO). No a ak by sa k tomu podobne postavilo aj Slovensko (teda, ze vybodujme serioznu rychlotrat Lipany-Presov-KE-Hidasnemeti + napojenie na PL a HU), tak by sa zeleznice na vychode mohli posunut vyrazne niekam inam (napr. PO-KE vlakom za 15 min by zrazu bolo konkurencieschopne dialnici). To je ale perspektiva tak na rok 2025, aj to len v pripade, ze by sa slovenskym vladam chcelo.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 27. Okt 2012 21:53
od Lifko22
A nedalo by sa tomu nejako pomôcť? :D, Pretože idea je to pekná.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 27. Okt 2012 23:15
od johhan
Je to niečo takéto:

Obrázok

a takéto:

Obrázok

Úspora času hranica - Krakov je cca 90 minút po novej trati

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 28. Okt 2012 11:19
od Qwert
Ako tak pozerám na tie varianty, tak dúfam, že vyberú Podleze - Limanowa, čo je podľa mňa najlogickejšie. Z Limanowej do Nowho Saczu je tam ale ešte celkom slušný kus kľukatej neelektrifikovanej lokálky a od NS po hranice to tiež nie je výhra. Dá sa predpokladať, že obe krajiny sa zamerajú predovšetkým na modernizáciu úsekov hlbšie vo vnútrozemí, čo je vlastne aj logické.

Aj u nás by sa v prvom rade mal zmodernizovať úsek Kysak - KE (16 km), čo sa malo ideálne robiť už v tomto programovom období, ale nejako to nevyšlo... Následne Kysak - PO (17 km), kde by sa tá modernizácia mala poňať veľkorysejšie, teda zdvojkoľajnenie, elektrifikácia, rýchlosť 160 km/h, aj keď mi je jasné, že by to nebolo lacné, asi by tam bol aj nejaký ten tunel. Potom by pripadala do úvahy nejaká nenáročná optimalizácia trate KE - Hidasnémeti (po hranice asi 24 km, po Barcu je tam ale spoločný 5 km dlhý úsek s Va koridorom), kde by kľudne stačila súčasná jednokoľajka, na ktorej by sa s minimálnymi preložkami dalo jazdiť 160 km/h Ani súčasnú rýchlosť 100 km/h ale nepovažujem za nedostatočnú. Trať PO - Lipany (32 km) má pomerne dobré rýchlostné parametre (zvyčajne 100 km/h), a jednokoľajka tam stačí a dlho stačiť bude. Tu by tiež stačila taká menej náročná optimalizácia a s minimálnymi preložkami by sa tadiaľ časom dalo jazdiť v zásade aj 160, ale tiež ani súčasná rýchlosť nie je zlá. Najhorší je úsek Lipany - Plaveč - Čirč - Muszyna (od hranice asi 30 km), tu je trasovanie dosť zlé, je možné, že by tu bol potrebný tunel niekde medzi Krivanmi a Pustým Poľom. Najvyššia rýchlosť by tu nemala byť rozhodujúca, skôr čo najmenšie prevýšenia, pretože primárne bude slúžiť nákladnej doprave a kvôli pár diaľkovým vlakom sa do toho vraziť miliardy neoplatí. Samozrejmosťou by mala byť inštalácia ETCS na celý IX koridor.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 28. Okt 2012 16:20
od Tomas PO
...a doriesit zdrzanie na hraniciach, ako napriklad v Hidasnemeti, kde sa dlho prepriahaju lokomotivy. to sa dialo aj v pripade Krakovie?

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 29. Okt 2012 00:50
od DrX
pokial viem, zdrzane kvoli preprahu vzdy bolo aj v hidasnemeti aj v plavci (ci kde sa to prepriaha do polska). holt, sme nekompatibilni (resp. nemame na viacsystemove lokomotivy).

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 29. Okt 2012 12:14
od DrX
Tak uz aj nase ministerstvo deklaruje zaujem o obnovenie vlaku do krakowa http://www.euractiv.sk/regionalny-rozvo ... ach-020218
Myslim, ze dokym sa postavi ta poriadna trat, tak by malo existovat minimalne nejake ranne a vecerne napojenie na nejaky rychly polsky vlak od Muszyny do Krakowa. Je to sice hrozne pomale, ale pre tych, ktori necestuju autom, to takymto vlakom bude furt rychlejsie nez cez Ostravu. A pocas zvlast pocas EMHK by to velmi bodlo.

PS: Predpokladam, ze trubka mcmillan aj za tymto vidi zahranicnu spravodajsku hru a madarske peniaze. A este nech ocituje nejakeho ceskeho profesora Brouka Pytlika, a uz budeme pouceni....

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 29. Okt 2012 20:06
od Andrej
Ze sa pripravuje novostavba koridoru zaradeneho v TEN-T je velmi pozitivne. Dokonca podla prveho pohladu na teren s vynimkou useku Lipany-Puste Pole, kde bude zrejme kvoli prevyseniu potrebny cca 5 km tunel (mozno aj nas najdlhsi zeleznicny), moze trasa viest takmer vylucne v sucasnej trase s velmi vyhodnym napojenim miest a obci aj pre regionalnu dopravu. Trasa zrejme nikdy nedosiahne ani polovicnu prepravu tovaru oproti V. koridoru BA-ZA-UA ale dalsie napojenie na Polsko a Madarsko moze byt len prospesne.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 29. Okt 2012 22:16
od JaNY
Ta trasa Lipany-Puste Pole ma ozaj neskutocne prevysenie. A ta serpentina je zaujimave zel. dielo z tej doby. Inac, to je nahradna trasa. Povodne ta trat z Lipan mala ist subezne z terajsou cestou I/68 smerom na Kamenicu, ale stavitelia trate narazili na velky odpor sedliakov z Kamenice.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 12. Júl 2015 20:53
od eric987
Na vlaky.net sa v poslednej dobe objavili 2 zaujimave clanky ohladom tychto trati:
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5 ... -zajtra-1/
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5 ... -zajtra-2/

Inak podla JPP je trat Kysak-PO momentalne existencnou otazkou povodneho navrhu KORID-u. Totiz medzi PO a KE mali tram-trainy jazdit v spicke v 15-minutovych intervaloch co je vraj vzhladom na kapacitu trate nemozne. Vysledkom zrejme bude definitivne zahodenie planov na prepojenie elektrickovych trati s tratou ZSR.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 12. Júl 2015 21:38
od Tomas PO
a preco sa nezdvojkolajni aj Kysak - PO?

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 12. Júl 2015 22:31
od eric987
Z celeho KORID-u je momentalne ista len modernizacia elektrickovych trati v KE a elektrifikacie Moldava - Haniska a Banovce - MI - HE. Kludne sa moze stat, ze zbytok skonci v kosi. Proste nik nevie ako sa to cele vyvinie, mozno sa napokon zdvojkolajni (aj ked tu by sa realne robilo asi len medzi DNV a PO; medzi Kysakom a DNV by proste zdvojkolajnenie nebolo o moc lacnejsie nez tunelova prelozka), no pri celkovej ochote a moznostiach ZSR je pravdepodobnejsi scenar neprepojenia trati, prip. uprava intervalu do PO (co mi pride vzhladom na vytazenost osobakov PO-KE ako riadna sprostot).

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 13. Júl 2015 12:34
od DrX
Co sa tyka zeleznice Kosice-Presov-Krakow, jednoznacne by tam nateraz mali zeleznice prevadzkovat bus, ktory by KE-Krakow stihal za 4.5hod, ktory by ale bol sucastou zeleznicnej siete. Ja by som to trasoval ako Kosice-Presov-Tatr.Lomnica-Nowy Targ-Krakow (velka cast bude coskoro dialnica). Podobne vlakobusy su napr z Prahy do Norimberga alebo aj z Krakowa do Berlina (Deutsche Bahn). No a o nejakych 10 rokov, ked poliaci dostavaju Krakow-Nowy Sacz, tak sa to moze vratit na zeleznicu. Aktualna zeleznica ale fakt nie je konkurencieschopna.

PS: Samozrejme ale, zdvojkolajnenie trate PO-KE by malo byt hlavnou prioritou. Dokonca by som povedal, ze to spojenie je dostatocne dolezite na to, ze mozno sa mal jednoducho postavit novy tunel severo-vychodne od Kosic a nova priama trat Kosice-Presov, ktoru by vlaky zvladali za 15min. To by bolo riesenie pre 2. a 3. najvacsie mesto Slovenska na urovni 21. storocia.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 13. Júl 2015 22:06
od Tomas PO
a spojenie PO-PP nie cez Kysak!

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 16. Júl 2015 14:56
od juraj1
Čo by ste povedali na nápad, že by sa trať Košice-Prešov pretrasovala do úplne novej polohy. Laicky mi to vychádza tak, že by pred Kostoľanmi nad Hornádom, tesne po preklenutí rieky, odbočila vpravo, ďalej v trase Tepličany, Bretejovce, Lemešany (západne od dedín) a napojila by sa na existujúcu trať medzi Obišovcami a Ličartovcami. Terén tam vyzerá byť v pohode, zrejme by sa to obišlo bez tunelov.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 17. Júl 2015 20:16
od Tomas PO
pozemky?

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 19. Júl 2015 13:56
od Qwert
juraj1 napísal:Čo by ste povedali na nápad, že by sa trať Košice-Prešov pretrasovala do úplne novej polohy. Laicky mi to vychádza tak, že by pred Kostoľanmi nad Hornádom, tesne po preklenutí rieky, odbočila vpravo, ďalej v trase Tepličany, Bretejovce, Lemešany (západne od dedín) a napojila by sa na existujúcu trať medzi Obišovcami a Ličartovcami. Terén tam vyzerá byť v pohode, zrejme by sa to obišlo bez tunelov.


To by bolo odvážne riešenie. :) Chcelo by to dôkladne porovnať rôzne varianty. Niekedy môže byť tunel paradoxne jednoduchším riešením ako povrchový variant. Netreba vyvlastňovať pozemky, je oveľa menší dopad na životné prostredie atď.

V každom prípade by sa mala komplexne riešiť modernizácia tratí v regióne KE a PO a to od Krompách až do Košíc a prihliadať by sa malo nie len na koridor Va (BA - KE - Čierna nad Tisou) ale na koridor IX (PL - HU) . Myslím, že by malo byť úplne prirodzené vychádzať z toho, že spojenie druhého a tretieho najväčšieho mesta v štáte musí byť realizované minimálne dvojkoľajnou traťou tak, aby mala dostatočnú kapacitu pre špičkový takto 15 minút. Maximálna rýchlosť na trati 160 km/h by rovnako mala byť samozrejmosťou. Tiež by sa malo vychádzať z toho, že tretie najväčšie mesto krajiny by malo byť priamo napojené na hlavnú trať.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 21. Júl 2015 21:29
od eric987
Na vlaky net sa objavil aj 3. clanok k tymto tratiam: http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5 ... -zajtra-3/

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2015 14:35
od eric987
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5 ... -zajtra-4/ . Dalsie a asi aj posledne pokracovanie clankov o tychto tratiach vratane popisu toho, co sa chysta v PL. Na zaver aj s reakciou zo strany ZSR ohladom pripadnej modernizacie.

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2016 22:21
od eric987
DrX napísal:Jednoducho, KE-PO-Krakow je europsky koridor, rovnako ako poliaci ho za eurofondy mozeme stavat, a teda napr. KE-Kysak-PO moze byt bez problemov stavane aj na 200km/h. Teda, ak by sa chcelo :-)

Krakow-PO-KE-Miskolc-BP je sice europsky koridor, ale len doplnkovy a v tom je ten problem - EU by na neho peniaze dala, keby boli vsetky hlavne tahy spravene. Poliaci pri novej trati Podlezie - Tymbark uvazuju najma o PPP.
Co sa tyka PO-KE, nemyslim si, ze 200 km/h je tu realna (mozno tak pre pendolina). Uvedom si hlavne, ze je to cca 33 km, to by skoro 30% trasy sa vlak len rozbiehal a brzdil. Netreba zabudat, ze pri vyjazde z PO je vdaka stavbe NK prakticky fixovany obluk na 100 km/h, obluk napriec Haniskou tusim vychadza polomerom len na max. 140 km/h (aj ked do 160 mu nechyba vela). Ak by si chcel tahat trat V obchvatom Hanisky, musis ju v smere od PO odklanat oblukom s max. 120 km/h a navyse bude v kolizii s JZO.
Usek DNV-Kysak (dnes rozhodne najproblemovejsi) sa da tiez pohodlne poriesit prave na 160 km/h aj s rezervou, avsak inak najmenej problemovy variant by obisiel ZST Kysak (resp. by si vyziadal jej prelozku), co by bol pre ZSR isto neprekonatelny problem, lebo za cisarpana umiestnili stanicu tam kde je (ze by sa pri tom bez problemov narovnal aj ostry obluk na vyjazde z Kysaku na Margecany je druha vec).

Re: Napojenie Vychodu na Polsko a Madarsko

OdoslaťOdoslané: 19. Feb 2016 21:06
od Tomas PO
Medzi PO a KE treba hlavne priamy spoj bez zastavok a to min. kazdu hodinu.