JoHnZ napísal:Všetky tie trate sú relikt z doby kedy sa to ešte oplatilo. Dnes sa tie trate oplatí prevádzkovať aj udržiavať, no neoplatí sa stavať žiadne nové. To ti potvrdia aj v Rakúsku aj inde ... podľa môjho názoru všetky trate, ktoré sú treba sú postavené (okrem tej Nitry, a možno by sa ešte niečo našlo), a prípadné ďalšie už čisto len spojky. Každú železničnú stavbu je dnes nutné zdôvodniť komoditnými alebo cestovnými tokmi. A keď nie sú, trať nebude ...
Trať po ktorej by prešila 8x denne 812 s 15 ľuďmi a 2x denne manipulák s 3 vozňami na drevo a služobným vozňom, tú sa naozaj stavať neoplatí ...
JoHnZ,
ale praveze ani v tej dobe ked sa tie trate stavali, tak to nebolo rentabilne. To je vseobecne zname. Socialisticky rezim (komunizmus) to vysoko dotoval a stavalo sa na takej urovni na akej sa stavala aj cestna siet - obe su dnes na tom dost zle a nesplnaju vela paramterov a potrebuju velke investicie (takto to konci vzdy ked uz v danej dobe sa nestavia tak ako si to vyzaduje doba), pretoze to bola logika socializmu: vlaky, autobusy pre narod, ... preto hlavne cesty prechadzali zasadne stredom miest/obci a nestavali sa velke parkoviska a vo velkych mestach sa postavila kvalitna siet MHD, ... a len v Prahe, Brne a mozno v BA a v KE boli problemy s osobnou dopravou ale nikde inde nie.
Dnesny stav: vsetko potrebuje velke investicie na modernizacne prace + su potrebne velke investicie na nove stavby - aj zeleznice, aj dialnice, ... takze treba 200% realne nez v minulosti a nie je dnes ani 50% toho co bolo v minulosti - existuje EU ktora sa snazi tieto rozdiely riesit, ale nie je to jednoduche - len zapadne Nemecko dalo vychodnemu viac ako 1 000 mld. EUR - a stale su tu velke rozdiely a za viac ako 500 mld. EUR sa postavili cesty, dialnice, zeleznice (podla mojich info) - a kde je ten vysledok - stale nikde.
Musel som napisat toto aby si pochopil kam tym sledujem myslienku.
Ty velmi casto spominas Rakusko - hlavne Rakusko uz prve trate stavalo nadstandardne a dnes nema take problemy ako napriklad SR. Je jasne ze ani Rakusko dnes nema dost penazi - ale to je velmi relativne, pretoze realne vzdy najde niekolko mld. EUR nakoniec na rozvoj zeleznicnej infrastruktury - jasne setri a skrta sa, ale systemom z 6 zostane 5 mld. EUR. Napriklad.
Keby SR mala dnes 10 mld. EUR na zeleznice, tak okamzite by investovala min. 1/3 tejto sumy na chybajuce zeleznicne trate, pretoze taketo plany tu su - doplnenie zeleznicnej siete.