ZSSK Cargo - nákladná doprava (a ev. jej predaj)

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Caesar » 08. Dec 2005 19:20

SR hrozí strata tranzitnej železničnej dopravy. Dôvody: SR bude obídená cez koridory v Poľsku a v Maďarsku a z dôvodu zlého vozového parku a železničných tratí. Zabrániť tomu može už asi len vstup silného investora do CARGA a rýchlejšia modernizácia našich tratí. :arrow:

Viac: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2191
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod aquila » 08. Dec 2005 19:45

toto je tiez jeden z dovodov, preco by sa malo cargo privatizovat a ako som uz pisal najlepsie DB.

OeBB maju prirodzenu afinitu k madarsku a cesku, navyse smerom na slovensku maju minimalne napojenie ...

vsak uvidime ako to dopadne
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Adaios » 08. Dec 2005 23:55

aquila,

ale ak bude mat BA letisko niektora Rakuska firma, tak lepsie by boli Rakuske zeleznice.

Preco az tak velmi preferujes Nemecke zeleznice? Tie maju tazku poziciu v mnohych oblastiach tak ako aj Rakuske. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod aquila » 09. Dec 2005 00:06

adoas, tak ako si myslim, ze pre rakuske letisku nebude dobry rakusky investor to iste si myslim pri zelezniciach.

a pri nich tym duplom ...

ano DB maju problemy ale nie zrovna v cargo ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Adaios » 09. Dec 2005 18:19

aquila napísal:adoas, tak ako si myslim, ze pre rakuske letisku nebude dobry rakusky investor to iste si myslim pri zelezniciach.

a pri nich tym duplom ...

ano DB maju problemy ale nie zrovna v cargo ..


Pre rakuske letisko bude dobre, ak to kupi rakuska firma.

Aj tak ja si stale myslim, ze je to chyba privatizovat celych 100% nakladnej zeleznice. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jano.z » 15. Dec 2005 01:07

Aj podla mna je chyba privatizovat nakladnu dopravu vobec ... Ide o to, ze pripadny privatizer sa musi zacat chovat komercne (toto stat chvalabohu nemusi, moze sa zastitit verejnym zaujmom) ... a to u nas znamena 4 miestne cisla na tonazi, ucelene supravy a bez preradovania (takto vlastne funguje vacsina zeleznic v EU, coz je dovodom tak nizkeho podielu zeleznicnej prepravy na celkovej nakladnej preprave. Pre zeleznice je za sucasnych podmienok nevyhodne vozit cokolvek co nemoze odvezt naraz s aspon 20 voznami.

Ja osobne by som ponechal Cargo ako statnu firmu, ktora by sa zajedno orientovala velkoobchodne (a pomahala by ostatnym dopravcom v cinnosti - sluzby nahradneho HKV, postrku, servis vozoveho parku, papierovacky a pod.) a zadruhe by zabezpecovala (moj vlastny termin) "nakladnu dopravnu obsluznost" v SR. Teda to co je pre komercneho zeleznicneho prepravcu neekonomicke a zatazujuce. A to su rozradovacky a kusove zasielky. Teda aby niekto kto potrebuje odviezt 300 ton dreva nemusel volat 10 kamionov, ale stacilo by 6 nakladnych voznov. A nech je to aj za dotovanu cenu, o konkurencne prostredie sa tu starat netreba, po zeleznici vam takuto zakazku sukromnik proste neodvezie.

A ta mala trhova hodnota je v podstate dost realny odhad. Investorovi neni co ponuknut okrem toho "zatial v podstate monopolu" a sakra vyhodneho kontraktu so ZSSK na nahradzanie neschopnych HKV ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod aquila » 15. Dec 2005 10:54

JoHnZ: s neprivatizovanim carga nesuhlasim, hlavne z dovodu, ze ked bude liberalizacia a nebude mat nase cargo ziadny silny investor nastane dalsi silny prepad obsluhy.. ale zase som tiez proti celemu predaju carga, idealne by si mal stat nechat aspon 34% a najlepsie by bolo keby cargo sprivatizovali DB. potom by mohlo cargo vyrazne napredovat.
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod jano.z » 15. Dec 2005 11:50

Ja si myslim pravy opak. Cely biznis Railionu je postaveny takmer vylucne na ucelenych vlakoch (co je ostatne ja dovod tej nedobrej statistiky s cestou, kusove povedzmeze do 300 ton/ tam nechce nikto vozit a preto sa chodi po ceste). A toto by podla mna Railion urobil aj tu.

Preto si myslim, ze ke uz privatizovat, by uz lepsie boli OBB (alebo nebodaj SBB), pretoze tieto spolocnosti maju skusenosti s ekonomickou dopravou kusovych zasielok. Ale podla mna je tuna riesenim zasa len (statom dotovana) kombi doprava

Ako vravim, o tu nakladnu dopravu tu ani nejde tu ide len o to ze sa bude vyciciavat stat prostrednictovm kontraktov so ZSSK (kedze Cargo ma celu servisnu zakladnu a ziadna loko sa nevyznacuje abs. spolahlivostou a volne masiny ma opat len Cargo)

... Cargo sice cosi zvlada a aj sa im dari, ale vacsinou bere len firmy, ktore cesta sklamala este viac (dovod, preco je na statistike viac firiem co preslo z cesty na drahu nez naopak) o inych vnutropodnikovych ukazateloch, a pristupe k zakaznikom, svedci najma to, ze pre ZSR vozia materialy na koridor sukromnici ...

Ono tie nase stare masiny este nieco vydrzia, konstrukteri HKV v CSSR boli velmi pokrokovi (rusne radu 363 sa vo svojej dobe /1985/ dali povazovat za najmodernejsie drahove vozidla v europe)
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Adaios » 31. Dec 2005 19:27

Vasa vlada potrebuje surne peniaze, ale ja by som osobne privatizoval napriklad 60% Cargo a teda za mensiu cenu, lebo ak je na tom SR uz tak zle, ze jej chyba 5-10 mld. SKK, tak to nie je dobry signal a preco inak SR predava 100% nakladnej zeleznicnej dopravy?

Lebo osobna doprava potom bude mat tazku situaciu za 5-10 rokov. Velmi tazku situaciu. A privatizovat osobnu dopravu sa neodporuca. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod johhan » 01. Jan 2006 19:03

Celá reorganizácia železníc je postavená na hlavu. železnice sa mali rozdeliť hneď na prvý krát a nie na 4 razy ako sa to robí.

A to na:
- dopravnú cestu
- osobnú dopravu
- nákladnú dopravu 1
- nákladnú dopravu 2
- servisné podniky

Potom sprivatizovať ND1 a ND2.
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Odoslaťod Adaios » 01. Jan 2006 19:06

johhan napísal:Celá reorganizácia železníc je postavená na hlavu. železnice sa mali rozdeliť hneď na prvý krát a nie na 4 razy ako sa to robí.

A to na:
- dopravnú cestu
- osobnú dopravu
- nákladnú dopravu 1
- nákladnú dopravu 2
- servisné podniky

Potom sprivatizovať ND1 a ND2.


Je zbytocne na Slovensku rozdelit nakladnu dopravu na 2 casti, pretoze na Slovensku podla mojich info ovlada ZSSK Cargo len cca. 1/4 z celej nakladnej dopravy, ktora na Slovensku je. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jano.z » 01. Jan 2006 19:39

Adoas: Podla mna troska viacej (cca 40-50% celkovo, údaje štat. úradu SR, priamo v železničnej doprave kontroluje Cargo zhruba 90-95% prepráv), ale aj tak je to zbytočné.

Už, keby sme mali deliť na ND 1 a ND 2 tak jednu (tranzity a ucelené prepravy, ako činnosť zaujímavú k podnikateľskej aktivite) predať (ale nie úplne, prišlo by sa o zisky, ktoré by sa dali vložiť napr. do osobnej dopravy) a druhú nechať v štátnych rukách (manipuláky, kusové a vozňové zásielky, proste všetky činnosti, ktoré po privatizácii Carga podľa všeho pôjdu preč + veľkoobchodnú činnosť - prenájom a zapožičiavanie rušňov i nákl. vozňov, servis, pomocné služby /vozmajstri, posun, deklaranti a výcvik rušňovodičov/, ktoré by táto spoločnosť poskytovala všetkým, a tak by im pomáhala v podnikaní /v podstate to zorganizovať tak ako na cestách, samozrejme so všetkými osobitosťami železnice/)
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod aquila » 01. Jan 2006 22:24

johhan napísal:Celá reorganizácia železníc je postavená na hlavu. železnice sa mali rozdeliť hneď na prvý krát a nie na 4 razy ako sa to robí.

A to na:
- dopravnú cestu
- osobnú dopravu
- nákladnú dopravu 1
- nákladnú dopravu 2
- servisné podniky

Potom sprivatizovať ND1 a ND2.


nad tymto presne som krutil hlavu, ze ako polovicato boli rozdelene zeleznice. v tomto su rakuske zeleznice ÖBB Holding AG priam ukazkovo rozdelene.

prikladam organigram, je sice v nemcine, ale docela zrozumitelny aj pre slovaka ;)
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=651

inak slovenske cargo by som nechal vcelku a privatizoval len 66%...
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Adaios » 01. Jan 2006 22:26



Toto sa mi paci, ... ako sa ta infrastruktura deli na sucasnu a investicnu cast. To je ovela lepsie nez delit nakladnu dopravu. Ale ak to je inak myslene, tak sa ospravedlnujem, lebo moja nemcina ... :roll:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod aquila » 01. Jan 2006 22:35

adoas, dobre si to pochopil ;) tiez sa mi paci ako to pekne rozdelili na specializaciu. maju docela striktne vymedzene pole posobnosti, celkovo to prispelo k znizeniu nakladov a lepsej transparentnosti minania penazi ;)

cela struktura je kusok na dlhsie, ale to by sme boli OT, toto som len vybral jeden slide z prezentacie ;)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Dialniciar » 04. Jan 2006 21:31

MDPT už nevie čo by "povedalo", ... že 85% dôraz pri privatizácii bude kladený na cenu. To ani nebolo treba, stačilo snáď rovno napísať že 100% alebo 51%, ... :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2477
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 04. Jan 2006 21:50

MDPT hlavne nevie co vlastne chce ... a to je hlavny problem ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod aquila » 05. Jan 2006 11:38

hlavne co viem, tak prezident vratil zakon kde sa rusilo, ze stat si musi ponechat v zelezniciach aspon 51% a privatizovat sa moze max 49%... a je uz vobec zakon o zeleznicnej komisii/dohlade ? resp je uz utvorena ? nejako som to tiez nespozoroval, takze ta privatizacia bude dost horucou nitou sita
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Koksolam » 05. Jan 2006 12:42

Ono je jedno, ked sa sprivatizuje 49 alebo 51 percent. Kazda sukromna firma ktora vlastni v statnej nad 10 percent, defacto ovlada firmu.Tu ide len o hru s percentamy. Gasparovic to vie, ale vyzera to statnicky, ked nechce povolit 51 percent, OK, beriem, je aky je.
Co sa tyka nasho slavneho Zmrzlinarstva, suhlas, oni nevedia co chcu.
Rakusanom by som rozhodne nepredal nic, ani letiska a ani nakladnu dopravu, potrebujeme konkurenciu, nie zaplatit a drzat huby a krok.
Co sa tyka penazi z predaja, myslim, ze by mala byt pekna cena, podstatne vyssia, ako bolo par krat avizovane, je ziskova, netreba sa oblafnut ako s SPP, kde maju zisky 3 krat vyssie ako pred predajom a zaplatena cena sa im vrati velmi kratko.
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod aquila » 05. Jan 2006 13:35

koksoklam, ide hlavne o dividendy, nic ine ... preto je idealne pre stat mat v takychto firmach 34%. zrieka sa zodpovednosti, ale stale ma pristup ..

koksoklam, tie 3x vyssie zisku u SPP po predaji ako pred predajom su vysledkom sukromneho vlastnika. vies ako to bolo za statne, ake zmenky sa podpisovali a tak dalej ... stat z toho ma v konecnom dosledku viacej ako pred privatizaciou zo zisku plus povinne odvody, ale to sme uz OT :)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Koksolam » 05. Jan 2006 13:43

aquila napísal:koksoklam, ide hlavne o dividendy, nic ine ... preto je idealne pre stat mat v takychto firmach 34%. zrieka sa zodpovednosti, ale stale ma pristup ..

koksoklam, tie 3x vyssie zisku u SPP po predaji ako pred predajom su vysledkom sukromneho vlastnika. vies ako to bolo za statne, ake zmenky sa podpisovali a tak dalej ... stat z toho ma v konecnom dosledku viacej ako pred privatizaciou zo zisku plus povinne odvody, ale to sme uz OT :)


Samozrejme , ze o tom viem, len ma niekedy stve, ze skoro to iste vedenie dokaze po zmene vlastnika, respektive rok pred prevzatim podielu v sttnej firme produkovat zrazu zisky na velmi zaujimavej urovni. Vid VUB, Slovenska sporitelna, SPP, zrazu vedeli hospodarit s krasnymi ziskamy. To stoji za uvazenie o tom, kolko percent predat. Myslim, ze 51 percent staci, z toho su zaujimave dividendy.
Ved prave koli tomu ma stat z SPP teraz dividendu vyssiu ako ked bol iba cisto statny :wink:
Teda ak vedenie nepreinvestuje zisk a nevypalti dividendy. Vobec si nebol off topic, ani ja, toto funguje aj pri vystavbe dialnic, proste management ako Spejbl a Hurvinek :?
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod aquila » 05. Jan 2006 13:48

koksoklam, pointa je v tom, ze z toho povodneho vedenia, tam temer nikto nezostal... to stare tam samozrejme chvilku zostane aj po privatizacii, kym si to neocihne novy majitel ..

ono aj preinvestovanie zisku je dobra vec :) predtym by sa to nerobilo :)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Lenny » 05. Jan 2006 13:59

Stát je skoro vždy špatný vlastník, soukromé podniky hospodaří lépe oproti státním. Je to dáno vlastnictvím, kde u státního je všechno všech a zároveň nikoho naproti tomu u soukromého, chce majitel vidět zisk. Ve Francii za vlády socialistů s komunisty byly v 80. letech znárodňovány velké podniky, dopadlo to tak, že po deseti letech stáli skoro všechny na pokraji bankrotu. 8)
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Koksolam » 05. Jan 2006 15:08

Lenny napísal:Stát je skoro vždy špatný vlastník, soukromé podniky hospodaří lépe oproti státním. Je to dáno vlastnictvím, kde u státního je všechno všech a zároveň nikoho naproti tomu u soukromého, chce majitel vidět zisk. Ve Francii za vlády socialistů s komunisty byly v 80. letech znárodňovány velké podniky, dopadlo to tak, že po deseti letech stáli skoro všechny na pokraji bankrotu. 8)


Ja som nikdy netvrdil, ze stat je dobry vlastnik. Naopak. Ale mna stve akurat to, ze tzv. managery pred privatizaciou vytiahli vzdy maximum z toho, co dokazal podnik zarobit, ale koli ich pristupu nezarobil.

Na druhej strane keby tieto podniky naozaj dokazali udzat kvalitny zisk, ako to robia po privatizacii a rok pred nou, tak asi by sa nic nepredavalo, aj ked ja osobne neznasam statne podniky, akciovky....fuj komancizmus :wink:
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod Adaios » 06. Jan 2006 13:46

Lenny napísal:Stát je skoro vždy špatný vlastník, soukromé podniky hospodaří lépe oproti státním. Je to dáno vlastnictvím, kde u státního je všechno všech a zároveň nikoho naproti tomu u soukromého, chce majitel vidět zisk. Ve Francii za vlády socialistů s komunisty byly v 80. letech znárodňovány velké podniky, dopadlo to tak, že po deseti letech stáli skoro všechny na pokraji bankrotu. 8)


Lenny,

monopol existovat musi vo viacerych oblastiach. Je lepsie ked je monopol ako ked sukromne prostredie diktuje statu v zasadnych otazkach.

Stat je dobry vlastnik - to ze na Slovensku nie je, je problem SR. A pripadne aj CR, ale podiely si nechava kazdy stat. Pretoze stacia dividendy. V energetickych podnikoch atd. to nechce byt stat, ktory zdrazuje, ... preto preda vacsinovy podiel a vysledok je viac nez lepsi - ziska peniaze za firmu a este sa zvysia dividendy, lebo sukromny vlastnik nie je politik.

Stat je skoro vzdy zly vlastnik - to je typicka crta pravicovo zmyslajuceho cloveka. To ja nie som. A preto s tym ani nesuhlasim. A zaroven to neznamena, ze som lavicovo zmyslajuci clovek.

Nakoniec - je vela firiem, ktore su ovladane nie statom, ale kde su take socialne vyhody pre zamestnancov ze je to az neuveritelne. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 44 hostí.