ZSSK Cargo - nákladná doprava (a ev. jej predaj)

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Adaios » 06. Jan 2006 13:51

Koksolam napísal:Ono je jedno, ked sa sprivatizuje 49 alebo 51 percent. Kazda sukromna firma ktora vlastni v statnej nad 10 percent, defacto ovlada firmu.Tu ide len o hru s percentamy.


Koksolam,

toto nie je pravda. Ak narazas hlavne na SPP, tak tu si je na vine sam stat - SR.

Predala 49% akci, ale v dozornej rade je sila rozhodovania na druhej strane nez na strane statu.

Je to forma privatizacie - vtedy sa dokonca spravila hruba chyba, ked SR "zabudla" poistit tuto privatizaciu pre pripadne kurzove rozdiely (pretoze vtedy SKK posilnovala z kurzu 1 USD = 50 SKK a 1 EUR = 44 SKK), ... vysledkom bola kurzova strata 7 mld. SKK pri cene 130 mld. SKK, kde okrem ineho je aj zname, ze cena bola prilis nizka - a dokazuju to aj zisky SPP kazdy rok.

Skor mala SR predat aj 60% akci SPP a cena by bola ovela vacsia a aj dividendy by zostali priblizne take ako dnes tych 51%. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Privatizacia ZSSK Cargo

Odoslaťod Adaios » 09. Jan 2006 20:34

Vysledne ponuky bude MDPT SR poznat az 31. 1. 2006. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2518
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jano.z » 09. Jan 2006 21:35

To sa hovori? Kriteria vyberu by sa mali upresnit az ked sa ponuky odovzdaju? Alebo nie? (otazka, vazne neviem). No tak to si to pockame. Ale divil by som sa keby to nedostali OBB ... robia pre to snad vsetko ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Flintstone » 20. Jan 2006 17:13

Ak štát nepredá ZSSK Cargo, to stratí na hodnote. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2626

Otázkou je prečo celých 100%. :roll:
Fred
Flintstone
diskutujúci
 
Príspevky: 131
Obrázky: 1
Založený: 17. Jan 2006 20:25

Odoslaťod Adaios » 23. Jan 2006 19:10

Flintstone napísal:Ak štát nepredá ZSSK Cargo, to stratí na hodnote. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2626

Otázkou je prečo celých 100%. :roll:


Tak s tymto sa uplne suhlasit, ze strati na hodnote, pretoze stat ani pocas procesu privatizacie sem neinvestuje a skor caka na noveho investora atd. ... nakoniec aj to boli dovody udania ceny, ktoru MDPT ocakava za predaj 100% podielu. Aby niekto nedal menej penazi. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Dialniciar » 03. Feb 2006 17:02

Tesný rozdiel v ponukách na Cargo. Scenár s dodatočnými ponukami sa môže zopakovať. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2753

A ešte ako som čítal, tak železnice majú dlhy vo výške takmer 40 mld. SKK, z toho osobná doprava cca. 5 mld. SKK, takže ani keby Cargo bolo predané za 20 mld. SKK, tak dlhy zostanú. :?
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod aquila » 03. Feb 2006 23:04

13 miliard je za 100% carga spolu s depami vazne malo. za 66% a ak by vlastnili 49% zo spolocnosti co ma depa by sa to este dalo ... ale zase preco by mali platit viac, ked bolo jasne, ze v tendri nie je ziadna konkurencia.

MAV bola odpisana hned od zaciatku a to dalsie zoskupenie je pro forma a skor ci neskor cargo posunie dalej ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod jano.z » 04. Feb 2006 00:03

Takto ... to ze CARGO zoberie RCA (len sa nevedelo s kym) bolo jasne uz dlho predtym nez nejaky tender vobec zacal ... si spominam ako sudruh minister tvrdil ze pod 20 Mld. nejde ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Adaios » 04. Feb 2006 01:16

JoHnZ napísal:Takto ... to ze CARGO zoberie RCA (len sa nevedelo s kym) bolo jasne uz dlho predtym nez nejaky tender vobec zacal ... si spominam ako sudruh minister tvrdil ze pod 20 Mld. nejde ...


JoHnZ,

minister dopravy SR tvrdil: od 15 do 20 mld. SKK, ... aby sme boli presny.

Nie je vhodne kritizovat niekoho len za to ze sa nam nepaci a pouzivat pri tom nepresne slova. Ja si nemyslim v tomto pripade ze 5 mld. SKK je maly rozdiel na to ze o tom pisem prispevok. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jano.z » 04. Feb 2006 10:09

Ja narazam na jedno konkretne televizne vystupenie v televiznej politickej diskusnej relacii "Sito" , kde z jeho ust padol zhruba takyto vyrok ... ziadnych 15-20 ... ale 20 a vyssie ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Adaios » 04. Feb 2006 11:49

JoHnZ,

OK. :P

Ja osobne mam takyto nazor. Budem sa drzat temy a mierne ju rozsirim lebo neda sa pisat len o predaji Cargo.

SR je maly stat. Ale to neznamena ze je to bezvyznamny stat. Je to stat v EU a v NATO ato vo svete nieco znamena. Aj v Europe - je vela statov ktore nie su ani v EU ani v NATO. A dlho ani nebudu. A potom je tu aj OECD kde SR je. Hovori sa ze je mozne SR vynechat v zeleznicnej nakladnej doprave - ja si to nemyslim (neviem ako ty JoHnZ a ostatni) pretoze tu nie je takyto zaujem. Ine je ze SR by sa mohla sama k tomuto procesu dostat cez vysoke poplatky za kolaje (to som nevedel ze to je 200% nez Rakusko atd.), slabe investicie do rozvoja (modernizacie trati ale aj vagonov atd.) a zle hospodarenie. Pri vysokych poplatkoch sa da spravit len jedna vec - znizit ich - to znamena kratkodobe znizenie prijmov. Ale ina cesta tu nie je. Slabe investicie do rozvoja sa daju riesit viacerymi sposobmi - jeden moze byt ciastocna alebo uplna privatizacia (sukromny vlastnik bude chciet dosiahnut zisky a nie straty a tak investuje) alebo investuje viac stat alebo priamo zeleznice. Stat/zeleznice investuju ale zatial hlavne do modernizacie trati spolu s EU. A pre rozvoj samotnej nakladnej zeleznicnej dopravy sa stat rozhodol pre 100% privatizaciu nakladnej dopravy. Tak v takomto pripade by som ja ako stat cakal min. 500 mil. EUR za tento predaj a to viem v akom stave Cargo je - ale kupujem to nie na 5 ani 10 rokov ale snad na 50-100 rokov. Lebo potom sa moze stat, ze zeleznice sa teraz predaju za menej a kupujuci ich preda dalej alebo ich "vytuneluje" a necha si len to najlepsie z nich a nebude do nich investovat. Ale potom je tu este aj ta tretia cast a ta suvisi s hospodarenim. Tu su problemy a nie male, ale podstatnu cast dlhov uz dnes ma stat v statnom dlhu - nebude to mat Cargo priamo sumu 35 mld. SKK. Ale ked privatizuje stat tak je normalne ze chce mat aspon 20 mld. SKK aby riesil 35 mld. SKK + 5 mld. SKK (dlhy za osobnu dopravu). V tomto su dlhy od uverov cez dlhy statu samotnemu statu - socialne a zdravotne poistenie, elektricka energia atd.

Takze - privatizovat 100% Cargo pod 500 mil. EUR nema vyznam vzhladom na ti ze toto je "zlata cast" zeleznic vsade vo svete.

Bod c. 3 suvisi s bodom c. 2 len vzhladom na stat nie vzhladom na investora - toho zaujima hlavne bod c. 1 a bod c. 2 - pretoze bod c. 3 si sukromny investor vyriesi sam a razantne - to neznamena len prepustanie ale skor podstatne zmeny v riadeni - manazment atd.

Sukromny vlastnik moze 10 rokov Cargo transformovat a reformovat tak ze bude rocna strata 1-2 mld. SKK ale potom pridu zisky vysoke 5-10 mld. SKK a navratnost bude za dalsich 5 rokov - takze za 15 (mozno aj 20) rokov bude navratnost za kupnu cenu + vlozene investicie a bude tu len zisk a to pri predaji 100% nejakej firmy je normalne.

A moj nazor ze ja by som 100% neprivatizoval - to je to iste ako sa mi nepaci ze SR dava na vystavbu dialnic menej ako 20 mld. SKK lebo realna potrebna suma je dnes min. 40 mld. SKK. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 07. Feb 2006 18:19

ZSSK Cargo plánuje výnosy a náklady na 18,2 mld. Sk. Pri plánovanom objeme prepravných výkonov 49,106 mil. ton predpokladá spoločnosť tento rok tržby z nákladnej prepravy na úrovni 12,485 mld. Sk. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2794

Komisia na predaj ZSSK Cargo neprijala žiadne odporúčanie. Hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška nechcel komentovať ďalší proces privatizácie v súvislosti s aktuálnou politickou situáciou. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2796
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jano.z » 08. Feb 2006 00:50

aquila: Tak nam vyhrada svedomia zmietla zo stola vladu ... uvidime co bude po tych "predcasnych" volbach v tychto vodach ... ci sa doprivatizuje Cargo, ako sa bude stavat koridor (bude zaujimave ci sa do vlady dostane Smer, ktory ma v programe jednoznacnu priorizaciu zeleznic ... a hlavne ako to potom dopadne)
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod jano.z » 08. Feb 2006 01:02

Hmm ... investicie do voznoveho parku 940 milionov? co z toho by sa dalo realizovat ... nejakych 10 rekonstrukcii tratovych dieselov, Mirer a EDBcky do zbytku rady 131, Mirel-CRV do niekolkych 363 teda jak do teho nezapocitali aj bezne opravy ... proste toho roku nic moc ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod aquila » 08. Feb 2006 15:33

johnz: ale vyzera to, ze sa cargo predsa len sprivatizuje => rail cargo austria ...

http://dialnice.info/viewtopic.php?t=2800
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Adaios » 08. Feb 2006 18:14

Ak som to spravne pochopil, tak privatizacia v SR docasne skoncila. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2802
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jano.z » 08. Feb 2006 21:29

no čo ... lepšie vŕtačkou do kolena ako drátom do oka ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod aquila » 08. Feb 2006 21:41

tak nejako by som to aj ja zhodnotil ;)

asi najvacsie riziko by bolo, keby railon ozaj vbehol po konci monopolu na drahu (napriklad cez BRKS, popripade rozsirenie aktivit medzinarodnej expresnej spedicnej) a potom by z carga stat dostal este menej ...
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod aquila » 08. Feb 2006 21:52

adoas: privatizacia zeleznic je uz len "technicka zalezistost" takze jej sa to netyka ;)

nie je to idealna privatizacia .. mohlo to dopadnut aj lepsie, ale co uz no..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Adaios » 08. Feb 2006 22:08

aquila napísal:adoas: privatizacia zeleznic je uz len "technicka zalezistost" takze jej sa to netyka ;)

nie je to idealna privatizacia .. mohlo to dopadnut aj lepsie, ale co uz no..


Prave naopak - letiska a elektrarne su technicka zalezitost a dokonca porusenie keby sa to zrusilo ale zeleznice nie su na 100% jasne - ja cerpam doveryhodne info.

Dalej sa to nebude tykat teplarni. Ani SSE a VSE a otazka zostava na ZSE. A mohol by som pokracovat - SAD, DMD Group atd.

Do zoznamu statneho majetku sa zaradila aj NDS, a.s. ktorej priama financna hodnota dosiahla dnes cca. 3 mld. EUR. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 08. Feb 2006 22:11

Adoas napísal:
aquila napísal:adoas: privatizacia zeleznic je uz len "technicka zalezistost" takze jej sa to netyka ;)

nie je to idealna privatizacia .. mohlo to dopadnut aj lepsie, ale co uz no..


Prave naopak - letiska a elektrarne su technicka zalezitost a dokonca porusenie keby sa to zrusilo ale zeleznice nie su na 100% jasne - ja cerpam doveryhodne info.

Dalej sa to nebude tykat teplarni. Ani SSE a VSE a otazka zostava na ZSE. A mohol by som pokracovat - SAD, DMD Group atd.

Do zoznamu statneho majetku sa zaradila aj NDS, a.s. ktorej priama financna hodnota dosiahla dnes cca. 3 mld. EUR. :wink:


Aby som sa vyjadril presne:

letiska, elektrarne by sa mali dokoncit z hladiska privatizacie - elektrarne moze zablokovat NR SR

ZSE sa asi tiez doprivatizuju. Asi aj niektore SAD.

SSE, VSE, teplarne - asi uz nie.

Otazka zostava na: zeleznice a dalsi postup pri DMD Group.

A ohladom NDS, a.s. - hodnota je 3 mld. EUR, financna hodnota je cca. 1/3. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jano.z » 09. Feb 2006 10:39

Railion ani RCA by cez BRKS nevbehol, pretoze BRKS je clenom zoskupenia European Bulls, co by sa dalo nazvat ako aliancia "mensi sukromnici proti RCA a Railionu" ... mohli by si tu max. otvorit firmu a zacat na zelenej lucke ...

Pretoze zakazky Railionu su tu vesmes zasielky prioritne a logisticke, casto pod 500 ton, na co by musel BRKS sam vybavit komplet novym vozovym a lokomotivnym parkom, zabezpecit si tam posuny a zoradovanie ... jediny sposob ako by tu mohol so svojou politikou (pod 1000 ton nebereme) Railion fungovat je, ze by si u nejakeho miestneho objednal prepravy do nejakej stanice a ich zoradenie do supravy, ktoru by nasledne odviezli vo vlastnej rezii ... a tam by som prave videl priestor pre statne CARGO, ktore by tieto sluzby poskytovalo sukromnikom za dotovane ceny a tak by zvyhodnovalo drahu oproti ceste ...

A ukaz mi v SR privatizaciu, ktore by bola idealna alebo aspon poriadna a vobec ukaz mi taky tender ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Adaios » 09. Feb 2006 12:35

JoHnZ napísal:A ukaz mi v SR privatizaciu, ktore by bola idealna alebo aspon poriadna a vobec ukaz mi taky tender ...


Aby neprislo k nedorozumeniu tak si chcem ujasnit, ze koho sa to pytas JoHnZ, mna alebo aquilu alebo ... :?:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod jano.z » 09. Feb 2006 16:04

aquilu ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Adaios » 09. Feb 2006 17:59

Keby SR hned zverejnila, ze budu 2 kola pre privatizaciu letisk tak by to bola takmer dokonala privatizacia, takto to je uspech na 90% aj ked hrozia rozne rizika - ale samotna privatizacia prebehla vysoko transparentne a ja som aj tu niekde pisal ze Rakusko vyhra.

Inak Rakusko uz vlastni de facto vsetko - mozno to je dan za vystavbu dialnice. :wink:

Pozitivne sa da hodnotit aj bezodplatny predaj majetku ministerstva obrany samospravam - mestam.

Privatizacia bankoveho sektora tiez prebehla celkom uspesne.

Privatizacia Slovenskych telekomunikaci mohla byt lepsia. Pri SPP ta strata 7 mld. SKK bola zbytocna.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: sejk a 16 hostí.