JoHnZ,
OK.
Ja osobne mam takyto nazor. Budem sa drzat temy a mierne ju rozsirim lebo neda sa pisat len o predaji Cargo.
SR je maly stat. Ale to neznamena ze je to bezvyznamny stat. Je to stat v EU a v NATO ato vo svete nieco znamena. Aj v Europe - je vela statov ktore nie su ani v EU ani v NATO. A dlho ani nebudu. A potom je tu aj OECD kde SR je. Hovori sa ze je mozne SR vynechat v zeleznicnej nakladnej doprave - ja si to nemyslim (neviem ako ty JoHnZ a ostatni) pretoze tu nie je takyto zaujem. Ine je ze SR by sa mohla sama k tomuto procesu dostat cez vysoke poplatky za kolaje (to som nevedel ze to je 200% nez Rakusko atd.), slabe investicie do rozvoja (modernizacie trati ale aj vagonov atd.) a zle hospodarenie. Pri vysokych poplatkoch sa da spravit len jedna vec - znizit ich - to znamena kratkodobe znizenie prijmov. Ale ina cesta tu nie je. Slabe investicie do rozvoja sa daju riesit viacerymi sposobmi - jeden moze byt ciastocna alebo uplna privatizacia (sukromny vlastnik bude chciet dosiahnut zisky a nie straty a tak investuje) alebo investuje viac stat alebo priamo zeleznice. Stat/zeleznice investuju ale zatial hlavne do modernizacie trati spolu s EU. A pre rozvoj samotnej nakladnej zeleznicnej dopravy sa stat rozhodol pre 100% privatizaciu nakladnej dopravy. Tak v takomto pripade by som ja ako stat cakal min. 500 mil. EUR za tento predaj a to viem v akom stave Cargo je - ale kupujem to nie na 5 ani 10 rokov ale snad na 50-100 rokov. Lebo potom sa moze stat, ze zeleznice sa teraz predaju za menej a kupujuci ich preda dalej alebo ich "vytuneluje" a necha si len to najlepsie z nich a nebude do nich investovat. Ale potom je tu este aj ta tretia cast a ta suvisi s hospodarenim. Tu su problemy a nie male, ale podstatnu cast dlhov uz dnes ma stat v statnom dlhu - nebude to mat Cargo priamo sumu 35 mld. SKK. Ale ked privatizuje stat tak je normalne ze chce mat aspon 20 mld. SKK aby riesil 35 mld. SKK + 5 mld. SKK (dlhy za osobnu dopravu). V tomto su dlhy od uverov cez dlhy statu samotnemu statu - socialne a zdravotne poistenie, elektricka energia atd.
Takze - privatizovat 100% Cargo pod 500 mil. EUR nema vyznam vzhladom na ti ze toto je "zlata cast" zeleznic vsade vo svete.
Bod c. 3 suvisi s bodom c. 2 len vzhladom na stat nie vzhladom na investora - toho zaujima hlavne bod c. 1 a bod c. 2 - pretoze bod c. 3 si sukromny investor vyriesi sam a razantne - to neznamena len prepustanie ale skor podstatne zmeny v riadeni - manazment atd.
Sukromny vlastnik moze 10 rokov Cargo transformovat a reformovat tak ze bude rocna strata 1-2 mld. SKK ale potom pridu zisky vysoke 5-10 mld. SKK a navratnost bude za dalsich 5 rokov - takze za 15 (mozno aj 20) rokov bude navratnost za kupnu cenu + vlozene investicie a bude tu len zisk a to pri predaji 100% nejakej firmy je normalne.
A moj nazor ze ja by som 100% neprivatizoval - to je to iste ako sa mi nepaci ze SR dava na vystavbu dialnic menej ako 20 mld. SKK lebo realna potrebna suma je dnes min. 40 mld. SKK.