Stránka 35 z 52

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2020 22:29
od aquila
myslel som si ze tie rozdiely budu vyraznejsie. teraz bohuzial kvoli corone sa bude vsetko skrtat, ale ten cenovy rozdiel medzi 2.3 a 3.2 az tak dramaticky nie je a pri dobrom tendrovani by bolo mozne stlacit naklady 3.2 na uroven 2.3.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2020 22:30
od Yoggy52
Ach zeleznice su len money pit. :roll: Si to viete vobec predstavit, ze vynalozime 236mio len aby sa usetrili 2 minuty? :roll:

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2020 22:36
od Vlados
Ideš na to zle. Tie 2 min. sú len teoretické, resp. rozdiel medzi funkčnou a novou funkčnou traťou. Ak stať dosiahne bod zlomu, tak ten čas bude len rásť, no nie som si istý či chceme aby toto nastalo, t.j. bola tak ten prínos na oko lepší.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 17. Apr 2020 11:39
od KN.SK
RudoLM napísal:Je to uz starsie, ale zaujimave citanie o tomto nasom Absurdistane: EIA, Statna ochrana prirody, Okresny Urad LM a pod. https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... skusenosti
Možno nielen kvôli tejto malej vodnej elektrárni pri Liptovskom Jáne/Podturni teraz chcú predĺžiť železničný most. Pribudli od roku 2008 i rodinné domčeky, i Tiny house Lavender (prvé fotky THL na GoogleMaps sú z apríla 2019, i tie domčúriky nie sú asi oveľa staršie). Na niečo sa nechtiac i zabudne, niečo sa medzitým i povolí. Potom je situácia úplne iná, ako tá východzia.
Bezkoncepčnosť, nie nekoncepčnosť.
Obrázok
Obrázok
Teraz sa asi zmenili migračné cesty zveri (najskôr hluk, možno i infrahluk). :|
Vtedy Malá vodná elektráreň pri Liptovskom Jáne ochranárom nevadila, ktorú spustili do prevádzky v júli 2018. Nie všetko zelené je zelené.

P. S./O. T. Pred asi mesiacom sa zatúlal vyplašený srnec k nášmu rodinnému domu zopár stoviek metrov od okraja mesta. Aj líšky, či kuny, len tie tam lovia dávnejšie, minimálne polstoročie... 1325

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 17. Apr 2020 12:00
od Yoggy52
Skor by som povedal, ze vsetko je premnozene. :|

Vlados napísal:Ideš na to zle. Tie 2 min. sú len teoretické, resp. rozdiel medzi funkčnou a novou funkčnou traťou. Ak stať dosiahne bod zlomu, tak ten čas bude len rásť, no nie som si istý či chceme aby toto nastalo, t.j. bola tak ten prínos na oko lepší.

Stale su to obrovske peniaze za minutu casu.

Re: Štrbská rampa na 160 km/h

OdoslaťOdoslané: 17. Apr 2020 12:37
od lolo
jarino napísal:Lučivná - Poprad: 64,95 mil. eur; úspora času: 1,8 minúty
Lučivná - Štrba: 96 mil. eur; úspora času: 1,1 minúty
Štrba - Važec: 236 mil. eur; úspora času: 1,9 minúty
Važec - Východná: 110 mil. eur; úspora času: 1,1 minúty

jarino tie ceny sú pre vybraný variant, to je železnica pôjde +- v pôvodnej stope ?

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 18. Apr 2020 03:27
od masterplan
toto je bohapuste vyhadzovanie penazi, dufam ze si to minister Dolezal uvedomi a vymene generalneho a plus druhej linie ZSR toto bude razom zmetene zo stola.. cokolvek dnes pod 200 resp pod 160(na najpomalsich usekoch kde sa to fakrt rychlejsie neda) nema absolutne ziadny zmysel , rychlost 160 by mala byt podmienkou modernizacie a minimalnou garantovanou rychlostou ,to by si mala uvedomit aj EU ked nam bude davat nove financie pre dalsie obdobie pre modernizaciu infrastruktury zeleznic.. proste uz z obycajneho logickeho uvazenia -minimalne casove uspory pri sialenych nakaldoch -proste vyhodenie penazi do vzduchu, toto minister spolu s novym vedenim ZSR jednoznacne nesmu dopustit! useky kde teraz nie je navrhovana 160 ale ovela nizsie rychlosti tak je okamzite potrebne zvysit na 160 a tam kde je 160 dvihnut aspon na 200 ,pri co najmensich navyseniach nakladov, toto je cesta.. a jednoducho ked unia bude pindat tak im to treba vysvetlit po lopate a ukazat im ako priklad ostatne krajiny EU kde sa uz davno ide na 250km/h uplne bezne, je to o negociacii a schopnosti politikov presvedcit eu komisiu ktora rozhoduje o prerozdelovani penazi ,ale doteraz tam zajvne boli sami neschopaci kedze nedokazali vylobovat peniaze pre vyssie rychlosti.. a ked uz sa aj v plnej miere nepodari stale su tu aj ine moznosti financej dotacie modernizacii cez sukromny sektor PPP ci vyhodne pozicky z eu bank a v neposlednom rade peniaze by mohli prist aj z konfiskovanych nakradnutych milionov eur od byvalych smerakov tam vidim taktiez dalsi zdroj ak sa vlade podari usvedcit par tipkov a pritlacit ich k muru mohli by sme ziskat nemale financne prostriedky

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 18. Apr 2020 06:12
od rastislav5
Suhlasim, radsej tie peniaze pouzime inde ako takato rekinstrukcia. Vacsiu vahu pri rozhodovani by mal dostat ukazovatel cena rekonstrukcie prepocitana na usporenu minutu a ten by sa mal minimalizovat. Ak to nevyjde zmysluplne, tak davajme peniaze len do udrzby sucasneho stavu

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 18. Apr 2020 07:08
od masterplan
uz som mu napisal na jeho oficialny FB web ,prispevok v tomto duchu, uvidime co odpovie ;-) inak komunikuje v pohode ,je s nim dobra rec, odpoveda tam defacto vsetkym a podla odpovedi co som tak zbezne pozrel to vyzera na celkom rozumneho chlapika.. aspon zatial

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 18. Apr 2020 11:45
od Vlados
masterplan napísal:useky kde teraz nie je navrhovana 160 ale ovela nizsie rychlosti tak je okamzite potrebne zvysit na 160 a tam kde je 160 dvihnut aspon na 200 ,pri co najmensich navyseniach nakladov, toto je cesta..

evidentne tomu nerozumieš. niekde kde je max 120, lebo inak by bolo potrebné trasovanie viesť v tuneloch, tam potom môže byť rozdiel medzi 120->160 a 120->200 ďaleko menší ako inde pri zmene 160->200.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 18. Apr 2020 15:14
od masterplan
tak p.minister mi odpovedal priamo,preposielam vam sem jeho odpoved: Dobrý deň , samozrejme, modernizácia železničnej prepravy, ako jednej z kľúčových foriem verejnej dopravy, je mojou prioritou. Začali sme vymenovaním nového generálneho riaditeľa ŽSR, pána Miloslava Havrilu, pod ktorého vedením, verím, príde k ďalším pozitívnym zmenám. Zároveň chcem vytvoriť férové prostredie pre funkčné a transparentné hospodárske súťaže na železničné infraštruktúrne projekty tak, aby sa mohlo zapojiť čo najviac uchádzačov s cieľom získať čo najlepšiu cenu a kvalitu. Touto cestou by sme mohli v budúcnosti ušetriť vynaložené náklady na modernizáciu tratí, ako to spomínate vo vašich príkladoch.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 19. Apr 2020 12:37
od jarino
Nič zásadné nenapísal.
V tomto ohľade aj programové vyhlásenie vlády je napísané veľmi šalamúnsky.
Zintenzívniť výstavbu projektov vo vysokom stupni prípravy znamená tak výstavbu projektov uzol ZA, DNV - Kúty (projekt bude časom pripravený), Čadca - hranica, Palúdza - Liptovský Hrádok.

lolo napísal:
jarino napísal:Lučivná - Poprad: 64,95 mil. eur; úspora času: 1,8 minúty
Lučivná - Štrba: 96 mil. eur; úspora času: 1,1 minúty
Štrba - Važec: 236 mil. eur; úspora času: 1,9 minúty
Važec - Východná: 110 mil. eur; úspora času: 1,1 minúty

jarino tie ceny sú pre vybraný variant, to je železnica pôjde +- v pôvodnej stope ?

Nie. 160 km/h.
Sú to základné investičné náklady pre rok 2014. Žiadne rezervy a ostatné náklady.
Viď ten rozdiel medzi PP - Lučivná. V CBA cca 65 mil. eur, v tendri najnižšia cena 90 mil. eur.

aquila napísal:myslel som si ze tie rozdiely budu vyraznejsie. teraz bohuzial kvoli corone sa bude vsetko skrtat, ale ten cenovy rozdiel medzi 2.3 a 3.2 az tak dramaticky nie je a pri dobrom tendrovani by bolo mozne stlacit naklady 3.2 na uroven 2.3.

Toto sú základné výdavky (stavebné náklady + prevádzkové súbory) z tých prvších etáp prípravy CBA - tabuľkové jednotkové náklady, ktoré navrhol riadiaci orgán (JASPERS mal s vierohodnosťou problém) vynásobené parametrom (dĺžka úseku, dĺžka tunela atď.).
Tých návrhov trasovania boli desiatky, ktoré boli zahrnuté do 5 konceptov. Potom to v rámci konceptov osekali o nerealizovateľné varianty, zbytok multikriteriálne ohodnotili podľa požiadaviek JASPERS (čiže nielen náklady ale aj enviro) a navrhli v rámci konceptov najlepšie varianty.
Potom detailne ohodnotili vybrané varianty. A teda v záverečnej správe to trošku narastie, celkové náklady sú (základné náklady + projekcia + rezerva + MPV + vedľajšie náklady):
Základný variant (120 km/h): 2,68 mld. eur
Vybraný variant 2.3 (mix 120, 140 a 160; priemerná rýchlosť: 134 km/h): 3,11 mld. eur
Variant 3.1 (trochu viac úsekov s vyššími rýchlosťami ako 2.3): 3,4 mld. eur
Variant 3.2 (variant 3.1 s tunelom Korbeľka (priemerná rýchlosť 145 km/h)): 3,69 mld. eur

Na základe uvedených záverov, so zohľadnením analýzy citlivosti a rizík aj s prihliadnutím k výsledkom environmentálnej analýzy a posúdení klimatických zmien sa k realizácii odporúča alternatíva 2.3, prípadne alternatíva 3.1.

Neviem prečo sa kompetentní držia varianty 2.3, keďže 3.1 obsahuje zopár rýchlejších úsekov. Strečno na 140, Olcnava na 160, Košice - Kysak na 160 plus ďalšie mini úseky. Minimálne by som tieto úseky nechal zatiaľ tak a riešil to, čo majú 2.3 a 3.1 spoločné. To je tak na 10 rokov roboty.
Je jasné, že žiadna súvislá 160 nebodaj 200 nebude. V Poprade je to napr. nerealizovateľné, max. 120 km/h.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 19. Apr 2020 16:50
od masterplan
Určite budú rýchlejšie úseky a pod týmto ministrom bude skôr varianta 3.1 ako reálna ale možno aj 3.2 minister je zástancom tratí nad 160km/h čo max vitam a kvitujem, 160 by mala byť minimalka 200 úplne normál ak to má byť ozaj efektívna modernizácia

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 20. Apr 2020 00:09
od masterplan
a ten Poprad v pohode, ak sa inak neda tak to ostane takto, podstatne dolezitejsie su useky medzi hlavnymi stanicami tam aby doslo k co najvacsiemu skrateniu casu a co najvacsiemu zvyseniu efektivity prepravy a navyseniu rychlosti ,o to prave ide.. vyhadzovat peniaze na nejakeho mackopsa fakt nema velky vyznam ,je to plytvanie financiami zvlast teraz v tejto dobe by sa na to malo prihliadat kedze je kriza(aj ked snad kratkodoba aj ked vyraznejsia ako ta predosla) a treba setrit aj po devastacnej ficovej vlade..

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 20. Apr 2020 08:50
od Mark
Predsa v staniciach, kde zastavuje každý spoj, nemá význam rýchlosť viac ako 100 km/hod. Len z dôvodu prejazdu nákladných vlakov a tie majú max. rýchlosť v rámci EU 120 km/h. U nás aj tak tak rýchlo nejazdia, takže ak budú v budúcnosti musieť znížiť rýchlosť na 100 km/h v piatich významných staniciach SR, nebude to žiadna tragédia. Len tak na ilustráciu , napr, Praha hl. - 50 km/h. Netreba všade ani rýchlostné návestenie. Na rozdiel od Bratislavy, kde dostane vlak odchod návesťou 40 a voľno do tridsiatkového oblúka.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 20. Apr 2020 11:10
od Driver
Skor by som povedal, ze vsetko je premnozene.


ked je nieco premnozene tak je to ludska hlupost, a tvoje prispevky su toho prikladom

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 21. Apr 2020 08:23
od Yoggy52
Mas aj nieco k teme, ci stale vies len urazat?

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 21. Apr 2020 16:51
od okorec
V roku 1976 vzlietli dva Concordy na prvé komerčné lety. Trasu medzi New Yorkom a Londýnom robili za cca 3 hodiny. Bežným lietadlom to trvá 7 hodín. Napriek tomu v roku 2003 skončili lietať bez náhrady. Nestálo to za to... Keď sedím pohodlne v lietadle, kde sa môžem vyspať, najesť, pracovať či relaxovať, tak je to skoro jedno, či letím 3 hodiny alebo 7 hodín, a už určite si za to nebudem priplácať obrovské sumy.... Vo vlaku je to podobné. Dôležitejší je komfort (a cena) cestovania ako ušetrená pol hodina na 4 hodinovej trase. U nás nejaké rýchlovlaky vôbec nemajú zmysel. Máme tu jedno polovičné veľkomesto a možno 15 väčších miest s regionálnym významom... Radšej keby nové vlaky nakúpili, čo nehoria a majú funkčné klimatizácie. Postarali sa o komfort služieb (občerstvenie, wifi, čistota...), zrekonštruovali stanice vo veľkom a poriadne (nie len nová omietka a LED svetlá), zabezpečili nadväznosť vlakových a autobusových prípojov, dostatok parkovacích miest v cene lístka na vlak, bezpečné parkoviská na bicykle a prístupové cyklocesty, postavili nové stanice a zastávky tam, kde chýbajú... A potom keď pritiahnu ľudí na koľaje, tak môžu začať rozmýšľať nad zvyšovaním rýchlosti a kapacity. A aj to by som ešte dal prednosť elektrifikáciám tratí pred narovnávaním profilov.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 21. Apr 2020 19:14
od lolo
lenže tie koľaje už potrebujú komplexnú rekonštrukciu, kedže sa nane 30 a viac rokov dlabalo a samozrejme pri komplexnej rekonštrukcii by bola škoda nevyužiť to a nezvýšiť traťovú rýchlosť (samozrejme s rozumom vzhľadom na vynaložené investície).

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 21. Apr 2020 19:22
od IceFox
okorec: Dúfam, že vieš, že sa to snažíš vysvetliť človeku, ktorý by chcel medzi BA-KE pravidelné letecké spojenie namiesto vlakov.

ŽSR Modernizácie tratí...

OdoslaťOdoslané: 22. Apr 2020 09:07
od KN.SK
I tomu s chúťkami na 350 km/h; plyn-brzda-plyn... etc. (non tgv) a sme na niektorej štátnej hranici. 1330

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 23. Apr 2020 07:08
od magnus
Yoggy52 napísal:Skor by som povedal, ze vsetko je premnozene. :|

Vlados napísal:Ideš na to zle. Tie 2 min. sú len teoretické, resp. rozdiel medzi funkčnou a novou funkčnou traťou. Ak stať dosiahne bod zlomu, tak ten čas bude len rásť, no nie som si istý či chceme aby toto nastalo, t.j. bola tak ten prínos na oko lepší.

Stale su to obrovske peniaze za minutu casu.


Ja len chcem pripomenúť, že aj na diaľnice sa míňa rádovo viac peňazí ako na železnice a to neporovnávam hodnoty, ktoré sa peňažne veľmi ťažko vyčísľujú - záber pozemkov (nemyslím cenu pozemku ale obsadenie pozemku, tj. nenávratné zničenie pôdy), príspevok k prehrievaniu krajiny od spevnených plôch, príspevok prašnosti, príspevok znečistenia vzduchu, príspevok od hluku, bariérový efekt atď.....myslím, možno sa mýlim, ale v tomto sú diaľnice na tom horšie. Takže vyčísľovať a porovnávať náklady len podľa zníženia cestovného času je trochu málo.
Ono aj tie návrhy, ktoré boli v štúdii sa dajú vylepšiť s cieľom zníženia investičných nákladov, ale zadanie bolo iné - ukázať, že lepšie je nerobiť nič a zakonzervovať tento stav. To bolo zmyslom celej tzv. štúdie a takto si to železnice objednali :-) Okolo modernizácie železnice sa pohybujem už roky (a viem ako sa tie myšlienky a trasy vyvíjali, mám celé variantné trasovanie na stole) a ono by sa dalo veľa dosiahnuť odbornou debatou a ochotou a chcením niekam sa posunúť, ale problém je (a v tomto dávam za pravdu tu nie moc vítanému frostbite či ako sa teraz volá) v kádroch, ktoré sú na železnici a pre ktorých je akákoľvek nová myšlienka nočnou morou. To by znamenalo vyrušiť ich z ich pohodlnej polohy, kedy len pozerajú, ako ich infraštruktúra chradne, ale im platy stále idú...Na ŽSR proste niet partnera na naozaj odbornú diskusiu o ich vlastnej budúcnosti.
Je to inak zaujímavá téma, ale skôr na rozhovor, nie na na riešenie tu na fóre, je to príliš obsiahla a multiodborová téma.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 23. Apr 2020 14:27
od aquila
presne, u nas su ZSR este horsie ako CSD .. a myslenim mozno tak urovni doby ferenc jozka. ono aj v takom nemecku to nie je idealne, a tam maju jeden taky divoky paradox, ktory moc nie je znamy. ze bund resp stat preplaca nove zeleznicne trate, ale DB si musia rekonstruovat trate zo svojhu (velmi zjednodusene, ale zhruba taky princip). no a tak sa DB snazi od privatizacie logicky stavat najma nove trate. aj ked je fakt, ze ta "udrzba" starych trati DB je v podstate miestami lepsia ako nase "modernizacne" snahy :)

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 24. Apr 2020 08:34
od magnus
No áno. Ja mám teraz na stole projekt pre úsek Krompachy - Kysak, čo sa naozaj nedá nazvať modernizáciou, ale len rekonštrukciou. Rekonštrukcie a údržba by mali byť normálnou bežnou činnosťou ale nemali by sa vydávať za modernizáciu, lebo nie je tam žiadna extra pridaná hodnota okrem toho, že trať bude zjazdná podľa najnovších noriem a dorobia sa protihlukové opatrenia (steny, čiže zvýši sa bariérový efekt). Pre cestujúcich akurát zlepšenie nástupu, keďže sa uvažuje s novými nástupišťami v Kysaku aj Margecanoch. Pravdepodobne sa však zhorší priepustnosť lebo sa zruší autoblok. Jazdná doba sa nezmení.

Re: ŽSR Modernizácia trate Liptovský Mikuláš - Košice

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2020 04:17
od masterplan
tak sa len modlit aby tento usek Krompachy -Kysak v takejto podobe nesiel v ziadnom pripade aj do realizacie, je tu velka sanca pod novym vedenim ze sa tak aj stane.. a teda ze tento paskvil novy minister s novym vedenim ZSR zmietnu zo stola a neschvalia to.. je to obycajne vyhadzovanie penazi do luftu hore kominom a plytvanie financiami ,je potrebne urychlene v co najskorsom case pripravit a dat do realizacie efektivny projekt modernizacie celeho useku od LM az po Kosice a jasne ze bude treba na tomto useku pocitat aj s viacerymi tunelmi (aj kratsimi) ale pomoze to zefektivnit aj tento spominany usek ,rozhodne uz pod 160 by sa nemalo ist, bude sa staviat hlavne efektivne a rychlo viaczdrojovym financovanim, a samozrejme aj za pomoci uprav stavebneho zakona a zakona o VO, co bude jedna z prvych veci ktora pomoze rozpumpovat vystavbu a aj modernizaciu zeleznic ,v tomto som dostal priamo prislub aj od ministra dopravy a zaroven ma max tesi ze p.minister je takto nakloneny a ustretovy co sa tyka komunikacie s verejnostou ,za to klobuk dole ,uz len to ho dostava do celkom inej roviny ,u jeho predchodcov som doteraz nevidel a nezazil nic podobne..