Železnice v ČR

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod jano.z » 28. Jan 2009 01:54

Realita je taká, že v Nemecku, keď bola pred tromi rokmi posledná taká poriadnejšia zima, DB v okolí Silvestra železnica nefungovala 3 dni. U nás sa ju podarilo rozhýbať behom cca. 12 hodín počas Silvestra a na Nový Rok sa už jazdilo plusmínus normálne. Medzi tým však už bolo prepustených/do penzí odídených mnoho ľudí, čert vie, čo by sa stalo teraz.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Tomas PO » 28. Jan 2009 09:58

jano.z napísal:Realita je taká, že v Nemecku, keď bola pred tromi rokmi posledná taká poriadnejšia zima, DB v okolí Silvestra železnica nefungovala 3 dni. U nás sa ju podarilo rozhýbať behom cca. 12 hodín počas Silvestra a na Nový Rok sa už jazdilo plusmínus normálne. Medzi tým však už bolo prepustených/do penzí odídených mnoho ľudí, čert vie, čo by sa stalo teraz.

V Holandsku pri najjemnejsich mrazoch a velkom vetri zastavuju komplet prevadzku. To je len potom sranda, ked najvacsi dopravny nosny system prestane fungovat. To uz ani bicykle nepomozu.
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Odoslaťod Dialniciar » 28. Jan 2009 22:24

jano.z napísal:Realita je taká, že v Nemecku, keď bola pred tromi rokmi posledná taká poriadnejšia zima, DB v okolí Silvestra železnica nefungovala 3 dni. U nás sa ju podarilo rozhýbať behom cca. 12 hodín počas Silvestra a na Nový Rok sa už jazdilo plusmínus normálne. Medzi tým však už bolo prepustených/do penzí odídených mnoho ľudí, čert vie, čo by sa stalo teraz.


Pri takej zime sa väčšinou aj diaľnice zatvárajú a cesty stávajú ťažko prejazdnými. Lebo o tom je doprava ... a vidím aj meškania u nás. Takže ?
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 30. Jan 2009 00:07

Dialniciar napísal:Pri takej zime sa väčšinou aj diaľnice zatvárajú a cesty stávajú ťažko prejazdnými. Lebo o tom je doprava ... a vidím aj meškania u nás. Takže ?


Meškania sú, otázka znie aké ... ŽSR/ZSSK sa na onen Silvester podarilo už okolo obeda pretlačiť niekoľko vlakov a navečer sa už viac či menej jazdilo (a tak väčšina Slovákov dorazila na Silvestrovské oslavy včas) ... DB stáli až do 2.1. ... Dávam otázku: Čo je lepšie?

Mám známeho, čo robil dlhé roky vo Francúzsku a v Nemecku, teraz sa vrátil kvôli rodine domov a raz som tak, keď som bol u nich na návšteve zachytil v rozhlase správu o nejakom takom peknom rozklade dopravy v Nemecku ... inu som položil otázku, že aké by tam asi boli meškania, keby tam fungovali ŽSR a ZSSK ... načož sa mi dostalo celkom prekvapujúcej odpovede "aby si sa ešte nečudoval, že by boli polovičné" ...

Na západe je tých meškaní možno menej (nová technika, lepšie trate, ...), ale keď už k niečomu dôjde, tak to stojí za to. U nás je meškaní vplyvom stavu techniky viacej, ale viac či menej sa držia v nejakých tých prijateľných časoch (z vlastných ciest západe Európy môžem skonštatovať, že pri poruche rušňa tam 2-4 hodiny meškania nie sú problémom /náhradné autobusy alebo iné riešenie? Kdežééé, a informovanosť? Ako u nás.../, u nás je štandard 50-70 minút, pokiaľ sa to naozaj nestane v nejakom odľahlom kúte republiky). Porucha zabezpečovačky potom kľudne zastaví dopravu na celý deň. U nás? Pokiaľ to nie je na extra nahustenom úseku (Praha, Brno, I. a II. koridor) do 30 minút maximálne.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Tomas PO » 30. Jan 2009 13:28

jano.z napísal:
Dialniciar napísal:Pri takej zime sa väčšinou aj diaľnice zatvárajú a cesty stávajú ťažko prejazdnými. Lebo o tom je doprava ... a vidím aj meškania u nás. Takže ?


Meškania sú, otázka znie aké ... ŽSR/ZSSK sa na onen Silvester podarilo už okolo obeda pretlačiť niekoľko vlakov a navečer sa už viac či menej jazdilo (a tak väčšina Slovákov dorazila na Silvestrovské oslavy včas) ... DB stáli až do 2.1. ... Dávam otázku: Čo je lepšie?

Mám známeho, čo robil dlhé roky vo Francúzsku a v Nemecku, teraz sa vrátil kvôli rodine domov a raz som tak, keď som bol u nich na návšteve zachytil v rozhlase správu o nejakom takom peknom rozklade dopravy v Nemecku ... inu som položil otázku, že aké by tam asi boli meškania, keby tam fungovali ŽSR a ZSSK ... načož sa mi dostalo celkom prekvapujúcej odpovede "aby si sa ešte nečudoval, že by boli polovičné" ...

Na západe je tých meškaní možno menej (nová technika, lepšie trate, ...), ale keď už k niečomu dôjde, tak to stojí za to. U nás je meškaní vplyvom stavu techniky viacej, ale viac či menej sa držia v nejakých tých prijateľných časoch (z vlastných ciest západe Európy môžem skonštatovať, že pri poruche rušňa tam 2-4 hodiny meškania nie sú problémom /náhradné autobusy alebo iné riešenie? Kdežééé, a informovanosť? Ako u nás.../, u nás je štandard 50-70 minút, pokiaľ sa to naozaj nestane v nejakom odľahlom kúte republiky). Porucha zabezpečovačky potom kľudne zastaví dopravu na celý deň. U nás? Pokiaľ to nie je na extra nahustenom úseku (Praha, Brno, I. a II. koridor) do 30 minút maximálne.

Pripomina mi to Americky a Rusky tank. Su vybavenostou neporovnatelne, ale ked sa americky tank pokazi, tak je uplne v prdeli, zatial co rusky je mozne opravit na kolene.
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Odoslaťod jano.z » 30. Jan 2009 17:35

Tomas PO: Tak nejak, ale sutazna otazka ako obvykle znie: Co je lepsie?
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 31. Jan 2009 09:21

Najlepšie je mať oba typy (tanky). :-)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 31. Jan 2009 22:07

A ako by si túto svoju ideu realizoval v prostredí železnice?
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 01. Feb 2009 12:19

Aj štát aj súkromník. :-)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 02. Feb 2009 10:33

Dialniciar: Taketo riesenie ale zasa nesie znaky kompromisu, teda riesenia zleho zo vsetkych stran ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 04. Feb 2009 16:47

To už je len tvoj názor. :-)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 05. Feb 2009 13:21

Dialniciar: Tak mi ho nejako vyvrat :wink: ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 05. Feb 2009 14:38

Ja som ho už x-krát vyvrátil, ale ty hold nie a nie pochopiť ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 06. Feb 2009 19:28

To ale znamená len toľko, že tvoje argumenty nie sú dosť silné ... :wink:
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 06. Feb 2009 21:14

jano.z: ani by som nepovedal, keďže prichádza SA do pôsobnosti ČD ... voľakde máš chybu, súdruh. :-)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 06. Feb 2009 22:07

Dialniciar: To, ze prichadza (a ze su tie 3 roky uz jaksi moooc dlheje zrejme, kazdopadne este raz, tvrdim, ze to narobi viac skody ako osohu.

Par "stastlivcov" (prevadzkovat povinne miestenkove vlaky s kapacitou ze vraj dokonca ani nie 300 miest /povodne malo byt tusim 440/ na AB-OV mi pride skor ako zvrhlost) sa dostane do kvazi ultrakomfortneho vlaku (ak to bude taky "lacny" komfort ako v autobusoch, tak dakujem pekne). A zbytok co bude muset vyuzit ZDO sa zlozi aj na nich.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 07. Feb 2009 10:05

Ale to tvrdíš ty ako zamestnanec ČD. Teda ani zďaleka to nie je nestranný pohľad a úprimne ma to teší, že to tak dopredu kritizuješ ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 07. Feb 2009 12:37

V dobe, keď snáď už konečne uplynú tie magické, už teraz asi 5 rokov trvajúce 3 roky (porovnaj s Ficovými 3 minútami), budem, ak sa nič nezmení, už zrejme zamestnancom SŽDC a páč názor zmeniť nehodlám, bude tento názor tak či tak nestranný ...

Dopredu to kritizujem preto, že ním používaný obchodný model je síce fajn, nepochybujem, že nebude mať tie vlaky plné a možno sa s ním sám niekedy pôjdem odviezť, keď budem mať cestu do Prahy (a podarí sa mi zohnať lístok), ... ale to je žiaľ asi tak všetko a ostatní cestujúci si to viac či menej odskáču ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 07. Feb 2009 12:54

jano.z napísal:...ale to je žiaľ asi tak všetko a ostatní cestujúci si to viac či menej odskáču ...


už len z týchto slov je vidno, že štátne kolosy by mali byť čo najskôr podstúpené konkurencii ... :twisted:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 07. Feb 2009 13:00

Dialniciar napísal:už len z týchto slov je vidno, že štátne kolosy by mali byť čo najskôr podstúpené konkurencii ... :twisted:

Ale my sa tu sa bavíme o ZDO a ZDO je pravým opakom konkurenčného boja ... konkurencia tu prebieha maximálne pri pridelení dopravy.

"Nadivoko" jazdiaceho súkromníka by odskákali cestujúci v ZDO tak či tak, či už by ZDO jazdili ČD, Arriva alebo Deutsche Bahn (resp. Deutsche Bahn asi nie, tie by toho súkromníka okamžite skúpili) ... viď ostatne rôzne Martinské strely a podobne ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod zakaznik » 08. Feb 2009 14:30

jano.z napísal:Áno, lenže keď je mimo ZDO, tak musí aj fungovať tak aby ho tie lístky uživili => podkapacitnosť, povinné rezervácie a ponuka obmedzená tak, aby nevozil vzduch. A zbytok ľudí kto musí odviezť? No predsa ZDO! A na tú sa zasa treba zložiť, a to aj za tých ľudí, ktorí idú tým súkromníkom ...

Hádžeš vinu na súkromníka za niečo, čo spôsobil štát vytvorením monopolu. Ak je nejaká trasa tak atraktívna, že je tam schopný niekto jazdiť bez dotovania, tak nie je treba vymýšľať ZDO, ale ponúkanú kapacitu môže určiť ruka trhu.

Počas desaťročí tu štát navymýšľal plno kravín, čím deformoval trh, čo ale nedáva štátu právo na to, aby obmedzoval súkromné podnikanie. Ten súkromník bude nakoniec tlačiť aj tú dotovanú dopravu do zvyšovania kvality.
zakaznik
diskutujúci
 
Príspevky: 136
Obrázky: 2
Založený: 23. Nov 2008 11:06

Odoslaťod jano.z » 08. Feb 2009 14:41

zakaznik: Tomu sukromnikovi sa ale nikdy neoplati odviezt vsetkych (ani v pripade konkurencie). Vyhody konkurencneho prostredia v tomto smere koncia prvym neodvezenym zakaznikom.

V mekke a veľkom vzore kapitalizmu a konkurenčného prostredia, v USA, je osobná železničná doprava zaisťovaná štátnym monopolom, Amtrak. Prečo?
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod zakaznik » 08. Feb 2009 16:00

jano.z napísal:zakaznik: Tomu sukromnikovi sa ale nikdy neoplati odviezt vsetkych (ani v pripade konkurencie). Vyhody konkurencneho prostredia v tomto smere koncia prvym neodvezenym zakaznikom.

V mekke a veľkom vzore kapitalizmu a konkurenčného prostredia, v USA, je osobná železničná doprava zaisťovaná štátnym monopolom, Amtrak. Prečo?

V trhovom prostredí pôjde ten neodvezený v preňho nevýhodnejšom čase a kapacita sa následne bude zvyšovať, no problem. Trh zariadi, aby bola ponuka dostatočná. V leteckej doprave nikoho zatiaľ chvalabohu nenapadlo (trebárs vrámci EÚ) vymýšľať ZDO, prečo asi? Lebo je voľná konkurencia a ponuka sa prispôsobuje dopytu.

A napočudovanie, keď chcem letieť lietadlom, tak si sadnem za comp a zachvíľu mám letenky kúpené. Prekvapivo žiadny chaos s "cestovnými lístkami". Kúpim letenky rôznych dopravcov v jednom systéme, prekvapivo bez zásahu štátu.

V USA nastavali bezplatné diaľnice krížom krážom, podporujú ten rozťahaný spôsob urbanizácie, tak musia aj železničnú dopravu dotovať, tak ako dotujú individuálnu automobilovú, aby bola schopná prežiť. Ale to nie je kapitalizmus, ale socializmus jak hovädo.

Keďže by bola blbosť, aby sme za použitie každej cesty vlastným autom platili, tak aj verejnú dopravu musíme dotovať. Ale načo na trasách, kde je možné podnikať aj bez dotácie? Tam si podľa mňa treba užívať všetky pozitívne efekty, ktoré konkurencia prináša.
zakaznik
diskutujúci
 
Príspevky: 136
Obrázky: 2
Založený: 23. Nov 2008 11:06

Odoslaťod Thomas » 08. Feb 2009 18:29

jano.z: nezlob se, ale ač železničář, jsi tu zřejmě jediný s názorem, že konkurence na dráhu nepatří. Vůbec nachápu Tvé úvahy o tom, že by účast soukromých dopravců vedla ke snížení kapacity atd. ... důvody už znovu popisovat nebudu. Jen opakuji, že soukromník se v dálkové dopravě přizpůsobí potřebě daleko lépe než státní monopol a že stavíš na úroveň zásadního probému dílčí technické záležitosti, které se vhej vždy, pokud je k tomu vůle.

Snad tě neurazím, když v této souvislosti připomenu ona 2 nádražácká pravidla - 1. je to tak správně, protože se to tak dělalo vždy, 2. není to správně, protože se to tak nikdy nědělalo. Důsledkem toho jsou např. (co mě teď zrovna napadá, trochu od tématu) rychlíky PU - HK - LB vedoucí přes Starou Paku, které i po 150 letech kopírují původní trať r r. 1859, ačkoli souběžně vede kratší byť pomalejší trať přes (podstatně větší) Jičín. Při lehké investici - vlastně jen běžné opravě, by se dalo dosáhnout kratší jízdní doby PU-LB. Ale 100 let to nikdo neudělal, proč asi?
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod jano.z » 08. Feb 2009 23:15

zakaznik:
Oukej, teraz si predstav, ze by nebola povinna rezervacia (medzi cestujucimi jedna z najocenovanejsich vyhod proti dialkovym autobusom/lietadlam). Svrb, svrb, svrb ...

Ale ked si budeme uzivat vyhod, budeme si uzivat aj nevyhod. Je otazne ci zakaznik ktory "bude musiet" byt prepraveny v prenho nevyhodnejsom case bude nabuduce chciet byt prepraveny. Lebo o tie casy ide najma. Vlak musi ist v nejakej rozumnej dobe a musi sa nim v nejakej rozumnej dobe dostat do ciela. To je zakladna zasada, s tym dostaneme cestujuceho aj do 40 rocneho, za jazdy rozpadajuceho sa, kozenkoveho Becka. Protipriklad vid ZSSK ... ked vlak nejde, mozu byt vagony ake chcu a cestovne akokolvek nizke.

thomas:
V tomto pripade rozhodne mozno dat nasim dvom "zakladnym zasadam" zapravdu. Tam kde sa to nerobi - Nemecko, Rakusko, Svajciarsko, Taliansko - to funguje dobre, tam kde sa to robilo (povsimnut si ten minuly cas) - Anglicko, USA - to nedopadlo dobre. Poucenie nech si kazdy zoberie vlastne. Zeleznica je ako jediny z jestvujucich dopravnych systemov zalozeny na sietovom a nie spojovom charaktere (da sa povedat, ze az na par zadrhelov funguje ako jeden obrovsky IDS). Zavedenie priamej konkurencie (a to logicky aj tarifnej) z nej ten sietovy efekt vytrhne a to rozhodne nebude dobre. Je to tu mozno len moj nazor, zatial ma nikto nepresvedcilo o tom ze toto akekolvek vyhody konkurencie prevazia.

Take tendre na ZDO schvalujem, ale za presne definovanych podmienok (jednotny tarif, nutene vzajomne uznavanie aj niektorych "komercnych" ponuk s presne definovanym sposobom vyuctovania, jednotny sposob informacii, vytvaranie a zachovavanie pripojov), ale "neriadena" konkurencia v zeleznicnej doprave mi pride naozaj skor na sposob marsrutiek.

A preco je potom jediny cisto sukromny projekt v sucasnosti myslim v celej Europe (ak nie rovno na celom svete?) Virgin Voyager v UK, na ktory sa pokial viem v Anglicku tak ci tak nadava? Inde sa rozbieha myslim akurat NTV v Taliansku (mimochodom s pendolinami, a vyzera to s nimi jaksika biedne) a rozprava (ale len rozprava) sa o niecom podobnom v Rakusku.

Tie dielcie technicke zalezitosti mozu velmi rychlo a velmi vyznamne skomplikovat dopravu. A o tom,ze na ktorejkolvek strane bude vola na riesenie si dovolim pochybovat.

Ale OK, tak si tie (snad uz len) 3 roky pockam, co to teda bude. Ale ak to nejako pomoze zlepsit zeleznicnu dopravu u nas a zvysit jej konkurencieschopnost, tak asi zjem kefu.

Co sa tyka Paka/Jicin: Presnu situaciu tam nepoznam, som odtial dost daleko. Netusim, nakolko je zaujem kraja aby jazdili tie vlaky cez Jicin, netusim nakolko je to vobec ucelne (kazdopadne vidiet, ze Jicin -> HK je osobny kazdu hodinu, takze nieco na tom bude, hoc smerom Lbc je to uz horsie) a rozhodne netusim, ake prace by boli nutne na prislusne zrychlenie dopravy.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.