Železnice v ČR

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod jano.z » 24. Dec 2008 14:11

Thomas: Ide o to, ze tie jeho vlaky ak pojdu, pojdu asi s prednostou IC a pritom s maximalkou takou, ze bude brzdit pomaly aj Cargacky NExak s kontajnermi ... Sluzby na palube su riadeniu dopravy ukradnute. A uz sa tesim na tie medialne spravy, ked ho niekto z kolegov da doboku kvoli prejazdu zmeskaneho IC/EC :lol:.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 24. Dec 2008 14:28

Ale no nechce sa mi veriť, že by cestujúci jazdili niečím pomalším, než by sami chceli. Alebo sa niečoho v ČR železničiari boja ? :-)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 24. Dec 2008 23:21

Dialniciar: Zelezniciari sa nicoho neboja. Zelezniciari na najnizsej urovni sa na prichod SA tesia. Netesia sa len na to, ze pomedzi to budu muset nejako pretlacit vlastne vlaky. Uz sa tesime na (nepravdive) vykriky p. Jancuru, ako ho znevyhodnujeme. Takisto sa tesime na to ako sa bude tvarit, az mu pani kolegovia zo SZDC ukazu tu "hovadsky vyhodnu" zmluvu o pristupe na dopravnu cestu, aku nanutili CD ... a ak sa mu nelubi, jazdit nemusi ...

Ak vsetko vyjde, ako ma, Pre cestujuceho to este moc pomale nebude (Jancura bude mat Vmax 140, akurat v nafte, takze aj ked to bude mat jednotku, bude mu to pomalsie zrychlovat, ale snad ten rozdiel snad nebude az taky velky). Osobne hrubym odhadom tipujem rozdiel v podstate len 15-20 minut proti IC vlaku na celej trase Praha - Ostrava. Ak bude ten rozdiel mensi, bude mat tie jazdne doby napnute a kazda mensia vyluka sa mu bude vyrazne premietat do meskania.

Takisto pokial si dobre pamatam, Jancura sa chcel prezentovat prave sluzbami a nie az tak rychlostou (preto si ostatne vybral jednotku v nafte), ako skorej cenami (listok v prvej triede rovnako drahy ako v druhej triede CD) a sluzbami (6 tried jak v ruskych spacich vlakoch, kino, ...).
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod zakaznik » 16. Jan 2009 00:13

Ja predpokladám, že Jančurove vlaky poukážu na hovadskú neefektívnosť monopolného dopravcu. To bude podľa mňa veľký prínos, pri ktorom budú nejaké kompikácie pri mimoriadnych situáciach menej podstatné.
zakaznik
diskutujúci
 
Príspevky: 136
Obrázky: 2
Založený: 23. Nov 2008 11:06

Odoslaťod jano.z » 16. Jan 2009 14:50

zakaznik: Žiaľbohu tie komplikácie pôjdu na triko ČD. V to čo hovoríš, síce pevne dúfam, len sa bojím, aby sa to naozaj splnilo. Osobne si myslím, že to, kde sú České Dráhy je určitý stav "s nulovou energiou", do ktorého každá firma tým, ako sa zväčšuje, postupne dospeje. Samotné Jančurove autobusy nech sú toho žiarivým príkladom. Každý človek kto s nimi cestuje dlhšiu dobu tvrdí, že to bývalo o niečom inom. A to má zatial len toľko autobusov, čo menšie ČSAD...

Ďalšia otázka znie, či je Jančurov obchodný model s povinnými miestenkami pre kvázi štátnu firmu použiteľný. Nedá sa ním totižto realizovať ZDO. A bez tých miesteniek je to nefunkčné a nerealizovateľné ... To ho obmedzuje maximálne na pár vlakov Ostrava - Praha a možno aj Praha - Brno miesto jeho vlastných autobusov. Ďalej s ním aj s dotáciami nemá šancu dôjsť, a akonáhle by prejal obchodný model "klasický", rýchlo dôjde tam, kde sú ČD ...

Ostatne ako riaditeľa železničnej dopravy zamestnal bývalého vedúceho O16 GŘ Paroubka (to je čo za systém, 10 rokov nadáva na to, že drážny cirkus je slabý a potom zamestná jeho principála?)...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Thomas » 16. Jan 2009 15:20

cokoli se zvětšuje se stává těžkopádným, je ale otázka, kdo to kontroluje - jestli ten, čí peníze v tom jsou, nebo někdo k tomu najatý - a ten má samozřejmě daleko méně motivace - základní kámen úrazu všeho státního. Super by bylo, kdyby se stát staral o koleje a zbytek se řídil konkurencí, nabídkou a poptávkou. Zrovna tady by to mohlo fungovat ... Ostatní je věc technickcýh problémů - vesměs řešitelných
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod Dialniciar » 16. Jan 2009 15:48

[quote="Thomas"]cokoli se zvětšuje se stává těžkopádnýmquote]

Toto je svätá pravda, rovnako ako to napísal aj jano.z. :idea: Ale ide o to, kto to vlastní a kto to riadi. Lebo aj s týmto stavom sa dá spraviť veľa zmien, aby gigant zostal gigantom a aby sa nerozpadol alebo aby sa nedostal do stavu že je najväčší a nikto iný na neho nemá.

Ideálne je vytvoriť skutočne oddelené (právne, finančne, manažérsky) dcérske spoločnosti. A nech sa každá venuje tomu, na čo bola vytvorená. Áno - viem, toto nie je stavebníctvo. Ale funguje to tak aj v iných sektoroch - ťažobný, energetický.

A nech materská spoločnosť má od každého max. 10% zisku z dcérskych firiem a materská firma nech sa venuje niečomu špeciálnemu alebo iba nech sú tam špičkoví ľudia na manažment, právo, IT atď.

Prečo vzniká konkurencia na železnici ? :?: Podľa mňa preto, lebo niečo chýba - väčšinou sú to služby. :arrow:

Išiel som s jedným súkromným extra prepravcom na linke Praha-Bratislava. Nie preto, že by neišli iné spoje, dokonca to bolo mierne drahšie. Ale dostal som za 400 Kč služby - video, TV, hudba, občerstvenie. A to už nehovorím o superpohodlnom autobuse, extra obsluhe čo chodila po buse. Ani nebolo skoro cítiť D1 na starých úsekoch, iba trochu D2 v ČR.

Železnice v ČR sú na tom lepšie, než na Slovensku, ale majú ešte hoooodne ďaleko od toho, čo je v Rakúsku, Nemecku atď. Jednak kvalitou vozňou a potom hlavne službami. Keď človek cestuje na dlhšie trate, chce sa zabaviť, nie nudne sedieť - dneska je čas drahý. :idea:

Toto je iba môj skromný názor, neukameňujte ma pls. :D
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod zakaznik » 16. Jan 2009 15:59

S tými Jančurovými autobusmi to možno bude tým, že sa nenašiel zatiaľ nikto, kto by mu bol schopný konkurovať až tak, aby ho nútil inovovať produkt.

Čiže autobusové linky si teraz mohol dovoliť nechať "chátrať" a dáva peniaze na železnicu.
zakaznik
diskutujúci
 
Príspevky: 136
Obrázky: 2
Založený: 23. Nov 2008 11:06

Odoslaťod jano.z » 16. Jan 2009 16:29

zakaznik: Lenze ked Jancura ide vyhlasovat, aku on da prilezitost na komfortne cestovanie kazdemu, a pri intervalovom dopyte co ja viem 1500 miest ponukne max. 440 miest, tak nech s tym ide do riti ...

Dialniciar: Lenze aka je ta konkurencia v tom Rakusku ci Nemecku? V Nemecku patri do holdingu DB aj dopravna cesta, v Rakusku dokonca okrem toho OBB prevadzkuje aj vacsinu autobusovych liniek v ramci ZDO ... a teraz bud mudry ...

A este raz, v dopravnej obsluznosti konci akykolvek trh neodvezenim prveho cestujuceho z dovodu nedostatku kapacity ... akonahle k tomuto dojde je nutne zacat trh regulovat ...

ad. specializovane firmy: Ale CD tak uz davno funguju: CD, Cargo, SZDC, Telematika, DVI, TSS, ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 16. Jan 2009 16:31

Ja nemusím byť múdrym, ale pevne verím, že ešte rozoznáš kvalitu na českej a nemeckej dráhe ... KVALITA pre CESTUJÚCEHO, nie pre zamestnanca na dráhe. O tom meliem ja. :-)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 16. Jan 2009 16:59

A ja meliem o tom, ako sa na tej kvalite podpisuje konkurencne prostredie. Alebo tam nejake vidis?

Kvalita pre cestujuceho je priamo umerna tomu, kolko penazi sa do dopravy naleje a nepriamo umerna poctu kilometrov, ktore sa za tie peniaze odjazdia. Takze az ten pomer bude zodpovedat tomu pomeru, ktory je u DB alebo u OeBB (Kordis JMK chcel aby z Breclavi do Brna jazdili osobaky OeBB, ale ked dostali cenovu politiku, s vdakou prijali aj pantaky a Becka CD ...). Aka je kvalita pre cestujuceho, taka je aj kvalita pre zamestnanca na drahe. Alebo su azda extra oddiely pre rezistov? A jazda na rusni je tiez skorej pastvou pre dusu (vyhlad) nez pre telo (vyhrkana stolicka a este vyhrkanejsie odpruzenie, do toho rozne infrazvuky a podobne veci, po dvoch hodinach na stanovisti takej 363 a sustavneho hucania unipulsu cloveka aj chut na to prejde).
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 16. Jan 2009 17:00

No tak asi je niekde chyba, keď tak ČD vyhlasujú, že sa konkurencie neboja ... a ona prichádza. :-)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod zakaznik » 16. Jan 2009 20:26

jano.z napísal:A este raz, v dopravnej obsluznosti konci akykolvek trh neodvezenim prveho cestujuceho z dovodu nedostatku kapacity ... akonahle k tomuto dojde je nutne zacat trh regulovat ...

:?: :?: :?:
Ako môže konkurenčné prostredie zaviniť nedostatok kapacity? To hovoríš o priepustnosti železničnej cesty, či o verejnej doprave všeobecne?
zakaznik
diskutujúci
 
Príspevky: 136
Obrázky: 2
Založený: 23. Nov 2008 11:06

Odoslaťod jano.z » 16. Jan 2009 23:51

Dialniciar: Chyba neni nikde. Konkurencia nech pride. Ja len ukazujem, ze da sa to aj bez nej ... A myslim si, ze je vcelku naivne si mysliet, ze konkurencia prinesie nejake vyrazne zvysenie kvality sluzieb. Kto niekedy cestoval Desirom pochopi, ze nove neznamena lepsie ani na zapade ... zlate Bdt-cka.

Co vsak zrejme prinesie, bude tarifny chaos. Ak maju byt tie lepsie sluzby vykupene tym, ze na cestu napr. Liberec - Brno bude treba kupovat troje listky a luskat troje tarify, tak ich s tym cestujuci poslu do rodneho kraja ... Inspiraciu nech nehladajme tu: http://www.zelpage.cz/clanky/tarifni-chaos-v-polsku

zakaznik: Velmi jednoducho. Akonahle by sa na "deregulovanej" trati zisli sukromnici s cisto sukromnickym obchodnym modelom (v 99% zalozenom na povinnej rezervacii a motorvych/elektrickych jednotkach), a rezervacie dojdu, pricom zostane mensie mnozstvo ludi (do 100), pre ktore sa neoplati posielat posilovu jednotku, tak skoncili sme jasna sprava. A vtedy musi nastupit ZDO a regulacia. Pri Jancurovi je potom na mieste otazka ci je jeho cielom naozaj konkurencne prostredie, alebo ako pri autobusoch do Liberca ... Jedina vyhoda je, ze relacia Praha - Ostrava je subeh relacii, takze to len tak nevykape ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 17. Jan 2009 07:04

Po dlhom čase nie neskoro v noci, ale skoro ráno. :-)

jano.z: ja nehovorím, že sa to nedá bez konkurencie. :-) Naopak - všetko sa dá bez konkurencie, ale s ňou už často nie. Ja ťa chápem, že z hľadiska organizácie železničnej dopravy máš svoj odborný názor, máš istotne názor aj na prichádzajúcu konkurenciu atď.

Osobne som ale presvedčený, že konkurencia na trhu je to najlepšie, čo môže byť. A dokonca ideálne v doprave je, ak je aj takýto voľný trh trochu kontrolovaný.

A pre zákazníka je to to najlepšie, čo sa mu môže stať - kde sa dvaja kohúti bijú, tam víťazí kvalita. Takže uvidíme, či sa zlepší alebo nie ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Thomas » 17. Jan 2009 08:02

jano.z - tentokrát s Tebou musím dost nesouhlasit - ČD se poslední dobou sice chovají obchodně rozumně, ale konkurence přinese hodně a to všude bez ohledu na to, jestli jde o o dráhu nebo o busy.

Sice nejsem k tomz kopmpetentní, ale: malé tratě bych dal do správy okolních obcí a na velkých, ať se porvou dopravci ...
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod jano.z » 17. Jan 2009 10:37

Thomas, Dialniciar: Na zeleznici bol vzdy vyznamny jej synergicky a sietovy efekt. To znamena zbiehajuce sa vlaky, medzi ktorymi je mozno prestupovat tak aby sa clovek trasou, ktoru ma vyznacenu na listku (alebo kratsou) dostal do ciela svojej cesty. Akonahle ale dojde k niecomu takemuto (a nerobim si iluzie ze nedojde): http://www.zelpage.cz/clanky/tarifni-chaos-v-polsku tak sa cely tento efekt vytrati a vela ludi sa na zeleznicu vykasle, lebo sa im to neoplati.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Thomas » 17. Jan 2009 15:44

jano.z - to já vše vnímám, ale to je řešitelné technicky a je to věc dohody - viz třeba IDS JMK, nebo cokoli podobného. Ale i u rychlíků se to dá řešit.

K ilustraci - proč je SAčko tak úspěšné?
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod jano.z » 18. Jan 2009 03:46

Thomas: O tom, že sa dopravcovia dohodnú (obzvlášť na tratiach, kde by naraz jazdili aj ČD aj súkromník si odúčtovanie tržieb ani nedokážem predstaviť) si ilúzie nerobím, a ak sa má tarif nadiktovať, tak kde bude to konkurenčné prostredie? A ak sa nadiktuje len "obyčajné cestovné" (to pri ktorom je u ČD napísané, že ak ho chcú cestujúci využiť, je niekde chyba a nech sa ešte raz pozrú do tarifu) a pár "povinných" zliav, tak to celé bude (keďže diktovaný tarif sa netýka /na rozdiel od IDS JMK/ aj autobusov) cenovo nekonkurencieschopné voči ostatným druhom dopravy

Prečo je SA úšpešné? Jančura pri riešení au-pair v Anglicku odkukal celkom pekný obchodný model pre súkromnú dopravnú spoločnosť:
1) Vyhliadnuť si reláciu, kde je ním preferovaný druh dopravy najrýchlejší (preto si na trasu Praha - Ostrava obstaráva vlaky a nie autobusy)
2) Spočítať si prepravný dopyt a nastaviť kapacitu linky na cca. 60% tohto dopytu
3) Keďže sa pri takomto nastavení kapacity a splnení ďalších bodov dá očakávať výrazné naplnenie prostriedkov, nastaviť tarif tak, aby pri viacmenej plnom obsadení bol nejaký minimálny zisk - taký tarif z princípu nemusí byť zložitý, keďže samotná základná cena nebude vysoká
4) Povinné rezervácie sú samozrejmosť, bez nich sa nedá obhájiť ani zakryť zámerná poddimenzovanosť ponuky
5) Pokúsiť sa cestujúcich prilákať marketingom na niečo. SA si vybrala "služby", ktoré sa dajú dobre predať, pritom však v podstate nič nestoja (automatový "nápoj" zdarma, skupovanie remitendy časopisov a ponúkanie opäť zdarma), béčkové filmy na videu a jedno hudobné CD ...
6) A najdôležitejšie, veľkohubý marketing to istí

On ten model je fajn, on aj funguje, ale nespĺňa základnú zásadu dopravnej obslužnosti, neodvezie všetkých ... Lebo už poloprázdny autobus sa mu neoplatí (viď linka na Roztyly) ...

V prípade, že sa mu na nejakej linke podarí prísť k monopolu (Praha - Liberec), je to okamžite cítiť ... Ako je možné, že podľa našich štatistík nám v poslednej dobe štatisticky významne vzrástol počet predaných lístkov Praha - Liberec, napriek tomu, že naše spoje s touto reláciou skoro vôbec nepočítajú a sú tam objektívne nekonkurencieschopné (vlakom je to dva razy tak ďaleko)? Jednoducho tých ľudí musí niekto odviezť, a keď bus nejde, ide sa na vlak (v lepšom prípade) ... alebo autom (v tom horšom) ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod stanog » 18. Jan 2009 11:23

Zásadný problém dopravy je to, že dopravovať sa musia nielen tí, ktorí chcú ale aj tí, pre ktorých je to nevyhnutné z dôvodu pracovného, zdravotného, vzdelávacieho... a preto sú len 2 možnosti:

1. Bude nejaký štátny dopravca ktorý bude zabezpečovať obslužnosť v čase a na miesta kde to ekonomicky nikdy nebude rentabilné a dotovať sa bude tento dopravca.
2. Štát bude uzatvárať s rôznymi súkromnými dopravcami zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme a dotovať tieto konkrétne linky.

Tretia cesta neexistuje, aj keď v určitých štátnych režimoch by ešte mohli skúsiť vysťahovať obce cca pod 2000 obyvateľov aby do nich nemusela jazdiť žiadna doprava alebo nariadiť využívať namiesto individuálnej dopravy všetkým hromadnú aby sa to oplatilo.

Ako tvrdil na svojom fóre šéf SA Radim Jančura: Je to škoda, ale ekonomicky to bylo vážně nutné. Něž posilovat během celého dne bez ohledu na poptávku, raději posilovat, když je poptávka.

To je čisto ekonomické myslenie bez ktorého žiadna firma neprežije, ale na druhej strane to vytvára skupinu ľudí ktorá sa nemá ako ekonomicky únosne dopraviť napr. na vyšetrenie k lekárovi (čo je pri redukcii nemocníc dosť dôležité)

Možno by stálo za to na úrovni štátu vybudovať predajno-informačný systém ktorý by zahŕňal všetky druhy dopravy alebo formou nejakého spoločného príspevkového podniku všetkých dopravcov samostatnú rezervačno-predajnú organizáciu kde by si cestujúci mohli kúpiť lístky kamkoľvek prehľadne aby sa vyhlo problémom podobným v Poľsku. Tu ale treba legislatívne ošetriť klientelizmus a pod. Ďalšia vec je odlúčenie politiky od dopravy čo tiež robí dosť zla (spriaznený región dotácie dostane, iný nie)

Doprava je podľa mňa podobne ako energetika zložitý systém ktorý ale pre fungovanie štátu musí klapať a preto nikdy nebude uspokojivo fungovať na čisto trhovom princípe a vždy tu budú potrebné určité formy prerozdelenia prostriedkov. Problém je vymyslieť ten systém tak aby bol pre štát, samosprávu a cestujúcich čo najlacnejší pri čo najvhej úrovni služieb. Hrozienka z koláča sa vždy budú snažiť vytiahnuť si súkromníci, ale systém ako celok nikdy nespasia.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 12:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Odoslaťod Thomas » 18. Jan 2009 14:44

jano.z: já jsem v předchozím příspěvku spatlal dněkolik myšlenek dohromady - konkurenci cenovou ve vztahu k zákazníkovi, konkurenci při výběru jinak dočansně monopolního dopravce, a konkurenci jinou ež cenovou.

I když by se nedohodli o cenách pořád je tu možnostm že nádraží o cenách povede informační systém a zákazníkovi řekne konečnou cenu - a to za všechny spoje kterými pojede. V praxi to fakticky funguje (jiné ceny 1. a 2. třídy, SC, apod. a není v tom nejmenší problém.

Pak jsem taky psal o rozdíleném režimu pro dopravu dálkovou a místní (viz můj před předchozí přípavěk) - na lokálkách, kde jezdí 810, kterté ani nejsou nijak zvlášť naplněné se těžko budou soukromí dopravci o něco prát. Na velkých tratích naoapak budou pěkně vykrývat poptávku, protože je to k tomu bude nutit. Když u toho bude pravidlený tak, alepoň v rámci nějaké společnosti, tím lépe. Já opravdu nechápu proč se bráníte vstupu soukromého investora na trh řekněme rychlíkové dopravy. Soukromý subjekt nemůže zhoršit podmínky, to by si nevydělal, to je snad nad slunce jasné. A jak jsem psal, všechno ostatní jsou vesměs řešitelné technické problémy.

stanog - určitě to není tak, že jsou jen dvě možnosti (viz výš), znovu si dovolím odkázat na to, že trh s autobusovou dálkovou a místní dopravou má stejné charakteristiky (tj. v dálkové je relativně volná soutěž; to vše vyjma specifik železniční dopravní cesty) a konkurence v dálkové dopravě v časech informačních systému jako je IDOS docela dobře funguje. Ani ten příměr k energetice není úplně namístě, a právě naopak - i v energetice platí, že rozvodné systémy musí být společné, tj. státní, ale nevidím důvod proč bych si třeba já nemohl postavit třeba malou vodní elektrárnu (tj. o samotných výrobnách to neplatí). Ale i třeba tepelnou. Tohle vlastnictví jedním subjektem je dáno pouze historicky, než přišli komunisti, tak velkou část větších elektráren vlastnila města, menší elektrárny vlastnili soukromníci. Kolosy jako jsou Tušimice, Prunéřov, Mělník, Dětmarovice, Opatovice nebo u Vás Vojany ještě neexistovaly.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod wizard112 » 18. Jan 2009 21:22

Dialniciar napísal:Išiel som s jedným súkromným extra prepravcom na linke Praha-Bratislava.


Taký odborník ako ty by mohol vedieť, že s prepravcom sa odviesť nedá. :D

...

K veci: Z prezentovaných názorov jednoznačne zastávam postoj ako jano.z. Reči o tom, aké sú ČD neschopné a ako to SA roztočí mi pripadajú smiešne, nech SA skúsi vykonávať dopravu s výkonmi ako ČD. Problém nie je dokázať jazdiť bez dotácie (resp. s menšou dotáciou oproti ČD) na istej relácii, navyše ak ponúknem poddimenzovanú kapacitu, kde mám zaručené, že pôjdem obsadený. Už nikomu asi nevadí, že pre ten zbytok cestujúcich pôjde vlak ČD, ktorý bude stratový (donedávna ziskový). Čo je skvele na tom, že súkromník si povyberá hrozienka, na ktorých zarobí (so ziskom sa asi so štátom nepodelí) a ČD ostanú menej lukratívne relácie, prehĺbi sa im strata a aj tak to zaplatia len daňoví poplatníci? Čo je také úžasné na tom, že zisk má ísť do súkromných rúk ale strata sa má vykrývať z peňazí všetkých? Uvedomujem si, že politika EÚ ale toto (nepriamo) podporuje tým, že na trhu by mali byť rovnaké podmienky pre všetkých, ale skratka ak mne niekto príde na trh, povyberá si hrozienka z koláča, na ktorých slušne zarobí a potom nám ostanú relácie, ktoré už na tom budú horšie, tak tie štát dotuj a bude to ešte drahšie, ako keď jeden robí všetko. Zisk z lukratívnych relácie sa už nepoužije na dotovanie stratovejších relácií, ale ostatne v súkromných rukách... Toto je to, čo tak chcete? A opakujem, je rozdiel robiť dopravu s piatimi alebo desiatimi vláčikmi ako so stovkami HDV, vozňov atď.
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 18. Jan 2009 21:33

wizard112: ešte nejaký problém si našiel ?
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 18. Jan 2009 21:47

Mimochodom - súkromník si nemusí povyberať hrozienka, o čom tu stále stanog+wizard+jano.z hovoríte, ... od toho je monopol, aby zvýšil kvalitu a rozsah služieb - ľudia/cestujúci neprejdú na iné spoje, nebudú mať dôvod. :wink:

Ale monopol ako ČD alebo aj naše ZSSK - Slovensko sú absolútne neschopné spustiť nejaké modernizačné programy + zvýšiť kvalitu služieb. Človek aby sa hanbil pomaly tými vlakmi cestovať ... a to nie je len môj názor. Nehovoriac o grafikonoch ... potom nech sa teda železnice nečudujú, že prichádza súkromník.

To isté sú aj projekty vo verejnej doprave. Prečo niekde musia jazdiť veľké autobusy, ktoré sú stratové, cena lístka vysoká, nezastavuje takmer vôbec, kde treba, lebo na to nemá priestor a mestá to musia silno dotovať a všetci nadávajú ... ale nájde sa človek, ktorý jazdí s minibusom, cena je rovnaká, zastavuje oveľa častejšie a jazdí pravidelne tiež, dostane sa aj do uličiek ... čo bráni tým druhým mestám a sad-kám takto postupovať ? Nič, ... ale niekto nemá záujem.

V mojich očiach obhajujete bordel vo vagónoch, neporiadok na staniciach, nabrúsený personál, non-stop zvyšujúce sa ceny a non-stop väčšiu sekeru ... taktiež vlaky jazdia väčšinou mimo inkriminovaných časov ale hooooodne poloprázdne, ... bežne sme radi, keď na priecestí vidíme v 3-4 vagónoch za sebou aspoň 10 ľudí. Prečo ? :?:

Takže ak chce do tohoto ísť súkromník ... ČD majú šancu. Môžu zaviesť pár bonusov, neísť nahore s cenami (cenová vojna sa tomu hovorí), pridať na kvalite služieb atď. ... a súkromník sa neuchytí a je hotovo. :-)

Ale keď vidím ako jano.z píše, že oni sa na Jančuru tešia, neboja sa ho atď. ... tak keď sa neboja, tak sa nemajú čoho báť a žiadne hrozienka si nikto nevyberie. Ale asi to tak nebude, však ?
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 18. Jan 2009 21:48

Dialniciar napísal:wizard112: ešte nejaký problém si našiel ?


To je dosť podstatný problém, keď si mýliš dopravcu s prepravcom... Ale nechajme to radšej tak. :wink:
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.