Stránka 7 z 11

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 00:20
od pa3ck
Okorec, trať 131 si do svojho rebríčka bral ako celok, avšak teraz som napočítal, že BA-Kvetoslavov jazdí 27 vlakov a BA-DS 25 (z toho 2 REX-y, ktoré nestoja v Kvetoslavove). Takže toto je reálne najvyťaženejšia neeletrifikovaná trať. A elektrifikácia je tu potrebná aj kvôli nutnosti zvyšovania kapacity (keďže poschodové motorové jednotky sa nevyrábajú) - aj keď druhá koľaj je zrejme dôležitejšia. Plus je tu aj intenzívna nákladná doprava (kontajnerové prekladisko v DS). Akurát treba vyriešiť, čo so spojmi BA-KN - či by jazdili na diesel celú trasu, alebo by bol prestup v DS.

A južné IC veľmi jazdiť cez NZ nemôže, kvôli úvrati v NZ. Aj keď je pravda, že pri nasadení elektrických jednotiek to nie je až taký problém, lepšie je viesť spoje skratkou zo Šurian na Palárikovo a NZ môžu mať prípoj v Šuranoch (napokon potrebujú iba spojenie na východ, keďže do BA majú EC linku).

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 09:48
od devil
ani pre mna nie je zaujimava debata južná trasa auto vs. južná trasa vlak. ten prestup tu bol pred par rokmi aspon v smere zapad-vychod (poobednajsi Ex Hron - R Gemeran) ten by som obnovil. Ex Hron totiz jazdi uz len rano.

co sa tyka zoznamu uprednostnil by som elektrifikaciu takeho "ramena" ktore kompletne pokryje co najviac vlakov t.j. bez vymeny rusna. ak vieme toto dosiahnut aj pre vlaky vyssej kategorie tak nie je o com. preto absolutna priorita banovce-humenne. potom trate s najvyssim potencialom ci poctom prepravenych cize do NR a DS. NR je jedine vacsie mesto ktore nema elektrifikaciu. teraz hladam a nevidim elektrifikaciu v ramci rekonstrukcie trate do PD. to je podla mna skoda. co sa tyka zvolen-filakovo podla cp tam konci 13 os vlakov a dalsie 2 koncia v LC. to je 15 vlakov kde sa droty vyuziju naplno bez nutnosti preprahu.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 12:54
od okorec
pa3ck napísal:Okorec, trať 131 si do svojho rebríčka bral ako celok, avšak teraz som napočítal, že BA-Kvetoslavov jazdí 27 vlakov a BA-DS 25 (z toho 2 REX-y, ktoré nestoja v Kvetoslavove). Takže toto je reálne najvyťaženejšia neeletrifikovaná trať. A elektrifikácia je tu potrebná aj kvôli nutnosti zvyšovania kapacity (keďže poschodové motorové jednotky sa nevyrábajú) - aj keď druhá koľaj je zrejme dôležitejšia. Plus je tu aj intenzívna nákladná doprava (kontajnerové prekladisko v DS). Akurát treba vyriešiť, čo so spojmi BA-KN - či by jazdili na diesel celú trasu, alebo by bol prestup v DS.

A južné IC veľmi jazdiť cez NZ nemôže, kvôli úvrati v NZ. Aj keď je pravda, že pri nasadení elektrických jednotiek to nie je až taký problém, lepšie je viesť spoje skratkou zo Šurian na Palárikovo a NZ môžu mať prípoj v Šuranoch (napokon potrebujú iba spojenie na východ, keďže do BA majú EC linku).

OK, my bad, myslel som, že BA-KN jazdia vlaky ako celok. V tom prípade je táto trať pre mňa jednotka. Dokonca by som povedal, že komplet po KN.
Nevedel som ani o úvrati v NZ, nikdy som tade necestoval vlakom. V tom prípade súhlasím s tým čo píšeš, že lepšie Šurany.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 13:31
od okorec
devil napísal:ani pre mna nie je zaujimava debata južná trasa auto vs. južná trasa vlak. ten prestup tu bol pred par rokmi aspon v smere zapad-vychod (poobednajsi Ex Hron - R Gemeran) ten by som obnovil. Ex Hron totiz jazdi uz len rano.

co sa tyka zoznamu uprednostnil by som elektrifikaciu takeho "ramena" ktore kompletne pokryje co najviac vlakov t.j. bez vymeny rusna. ak vieme toto dosiahnut aj pre vlaky vyssej kategorie tak nie je o com. preto absolutna priorita banovce-humenne. potom trate s najvyssim potencialom ci poctom prepravenych cize do NR a DS. NR je jedine vacsie mesto ktore nema elektrifikaciu. teraz hladam a nevidim elektrifikaciu v ramci rekonstrukcie trate do PD. to je podla mna skoda. co sa tyka zvolen-filakovo podla cp tam konci 13 os vlakov a dalsie 2 koncia v LC. to je 15 vlakov kde sa droty vyuziju naplno bez nutnosti preprahu.

Oni tam pre prievidzskú trať niečo splietali o vlakoch na vodík ako pilotnom projekte. Tak asi preto tam elektrifikáciu nedávali. Osobne mi to dáva zmysel, ale nemám veľkú dôveru v to, že sa nájde dostatočná sila spustiť tak ambiciózny projekt.
Bánovce - Humenné sa budem opakovať ale nemám nič proti. Naopak.
15 vlakov do Lučenca je to isté ako 15 vlakov na Hornú Štubňu. S tým rozdielom, že pri turčianskej trati by sa tým ako bonus otvorila možnosť aj pre tých 9 rýchlikov do BB/ZV. Buď preprah v Diviakoch namiesto Vrútok/Žiliny alebo napríklad použitie elektrických jednotiek, ktoré by popod Šturec potiahol motorový rušeň, kým nebude elektrifikovaná trať do BB.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 15:06
od asdf
DrX napísal:Nad železnicami. Z vecí, ktoré máme v súvislosti s nimi v pláne teraz, sa za 100-percentne zelené pokladajú len TENT-T koridory a elektrifikácia. Na základe predchádzajúcich informácií sme plánovali modernizáciu železničných tratí aj mimo TENT-T.

regiopanter napísal:tymto to zhaslo nadobro.

Treba aby zástupcovia ŽSR sadli do vlaku, doviezli sa do Prahy hl.n. a tam potom 10 min. peši je Dlážděná ulice. Tam sídlia majstri Európy v schovávaní údržby do investícii a prehadzovaní projektov zo škatuľky do škatuľky. Od nich si treba nechať vysvetliť typ stavby "predelektrizačné úpravy", ktorým sa necha zdôvodniť to, prečo do elektrizácie schovať v podstate komplet novú trať. A budú mať vystarané.

okorec: Keď už bavíme o medziregionálnych jednotkách, u Stadlera, Hitachi alebo kohokoľvek, kto kedy niečo dodával do Británie, sa nechá kúpiť dvojzdrojová jednotka, čo jazdí na elektrinu aj na naftu. Ale dá sa povedať, že má zmysel až pri jazdení rýchlosťou >120km/h na elektrizovanom úseku.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 17:16
od okorec
Taký optimista ani ja nie som, že by sa kupovali jednotky inde ako v ŽOSke :D Aj keď zrovna pre rýchliky Zvolen-Ostrava by to mohlo byť zaujímavé riešenie.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 18:49
od DrX
devil napísal:ani pre mna nie je zaujimava debata južná trasa auto vs. južná trasa vlak. ten prestup tu bol pred par rokmi aspon v smere zapad-vychod (poobednajsi Ex Hron - R Gemeran) ten by som obnovil. Ex Hron totiz jazdi uz len rano.


Ten prestup v ZV bola riadna zhovadilost. 3/4 vlaku smeruju na vychod, a oni maju prestupovat aby sa 1/4 odviezla bez prestupu do BB??? Tak ako je to teraz je OK (teda do BB idu tie, ktore nepokracuju na KE), a k tym do KE maju ludia smerujuci do BB vo ZV pripoj.

Co sa tyka poctu vlakov, tak kosicky SK minuly rok bojoval o zdvojnasobenie poctu tych na 160ke KE-ZV, takze by tam bol 2-hodinovy takt ako na BA-BB. Neviem ci to padlo kvoli korone. Ale urcite by sa patrilo to zahustit.

No a k zdvojkolajneniu, pokial je tato mapa spravna https://th.bing.com/th/id/Rc0fe8271c5b1 ... pid=ImgRaw , tak dvojkolajnych usekov je medzi KE a ZV dost vela. Nerozumiem, preco sa na tom dalej nerobi, ale su to len take nesuvisle fliacky. Od Palarikova po Zvolen je to uz horsie, tam by museli maknut viac.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 19:15
od devil
aj teraz je jeden prestup. prvy vlak z BA o siestej rano s prichodom do ZV o deviatej a tam ho caka vlak do KE s odchodom 9:15. treba urobit 20 krokov na druhu stranu nastupista, nevidim na tom nic tragicke. ten prestup bol akceptovatelny aj vtedy lebo R cakal ked Ex meskal a prestup ide rychlejsie ako vymena rusna - cize aj keby isiel priamo 15 min. by stal na mieste.

pekna mapa, odlozim si ju, myslim ze je spravna. ja poznam tuto
https://www.rail.sk/skhist/dvoj.htm

uz davno hovorim ze ta trat ma horsiu povest nez je realita. vacsinou 100 km/h a podla info v tom zozname 91 km co je asi 40 percent 2 kolaje celkom rovnomerne rozmiestnene. od palarikova treba urobit druhu kolaj aspon po surany a hned sa eliminuje velka cast meskani ked vlak v palarikove caka na meskajuci protiduci vlak od surian.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 19:19
od Peter_CA
Polovica z tých dvojkoľajných úsekov ZV-KE nefunguje, pretože majú neštandardné zabezpečovanie zariadenie a po zásahu bleskom sa ŽSR neuráčilo ich opraviť. Takže sa pozamykali výhybky a jazdí sa po jednej koľaji.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 19:21
od pa3ck
Prestup vo Zvolene bol dôsledkom nekoncepčnej elektrifikácie ZV-BB, keďže teraz je najlepšie viesť priamu linku BA-BB a nadväzné linky ZV-KE a BB-MT-ZA. A keďže prestup hrana-hrana je rýchlejší ako preprah, tak to má pozitívny vplyv na celkový cestovný čas. Akurát si to vyžaduje presnosť vlakov najmä na západ od Zvolena (pričom niektorí tvrdia, že sa tam ani nedá ísť načas).

A tie dvojkoľajné fliačky majú hlavný význam v tom, aby bolo možné vykrižovať vlaky mimo staníc a teda aby sa zbytočne nezdržiavali čakaním na seba. Ale aj tak by to chcelo pokračovať (akurát druhá rúra Jablonovského tunela je asi nereálna v dohľadnej dobe)

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 19:28
od Kvík
A bol by veľký problém postaviť spoločný tunel aj s diaľnicou (tri rúry)? Hlavne ak má byť ešte o 50 metrov nižšie, ako súčasný železničný...

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2021 21:28
od DrX
No, hlavny problem je, ze tato vlada nechce stavat ani ten cestny tunel, takze asi tazko by suhlasili s kombinovanym. Na druhej strane, "mudrosraci" :-) z UHP tvrdili, ze Sorosku netreba, lebo tam sa ma lepsie vyuzivat zeleznica. Tak mozno budu ochotni na zdvojkolajnenie, elektrifikaciu a/alebo optimizaciu pustit z EU dake prachy.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 11. Feb 2021 10:53
od michaelse
okorec napísal:
Oni tam pre prievidzskú trať niečo splietali o vlakoch na vodík ako pilotnom projekte. Tak asi preto tam elektrifikáciu nedávali. Osobne mi to dáva zmysel, ale nemám veľkú dôveru v to, že sa nájde dostatočná sila spustiť tak ambiciózny projekt.

no zda sa to byt odvazne s vodikom ale zasa ak mame byt konecne obcas aj v niecom odvazny a zapojit sa nejakym sposobom do vyvoja tak prievidzka trat je nato vhodna ked sa urobi rekonstrukcia

ked si vezmeme ze europska unia ma v strategickom plane aj rozvoj vodikovej technologie v doprave, a napriklad DHL ohlasila vlani ze ma v plane v najblizsich rokoch investovat do rozvoja vodika miliardnu eur tak vodik ktory sa dnes zda byt sa ako odvazny tak v buducnosti to pravdepodobne EU bude pravdepodobne financne podporovat

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 11. Feb 2021 18:50
od jarino
Ak chcú vlaky na vodík, tak už stačí iba vypísať VO. Minimálne Alstom už takéto jednotky ponúka komplet aj so zázemím a dodávkami vodíka... V Rakúsku sa dohodli na prenájme dvoch jednotiek iLint, v Nemecku už takéto jednotky nakupujú.
Obávam sa, že zrovna vyvíjať vlak na vodík na Slovensku nemá moc zmysel. Ak to tak kompetentní myslia.

Čo sa týka fondu obnovy. Ak ma pamäť neklame, projekty majú byť hotové do roku 2026. To je dosť limitujúci faktor. Mimo trate do Humenného neviem o žiadnom projekte elektrifikácie, ktorý by mohol byť realizovateľný do tohto obdobia. Mimo toho rozpočet ŽSR asi neumožní dať v tomto roku väčší obnos peňazí na prípravu projektov.
Nákup elektrických jednotiek sa aj tak robí už teraz, aby nám neprepadli peniaze v OPII.

Obnos financií pre železnice vo Fonde obnovy znížili o 100 miliónov eur, takže v súčasnosti je to 600 mil. eur.
Takže ja to najskôr vidím na Humenné, Palúdza - LH a možno nejaké projekty automatizácie.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 11. Feb 2021 20:58
od devil
Čo sa týka fondu obnovy. Ak ma pamäť neklame, projekty majú byť hotové do roku 2026. To je dosť limitujúci faktor. Mimo trate do Humenného neviem o žiadnom projekte elektrifikácie, ktorý by mohol byť realizovateľný do tohto obdobia. Mimo toho rozpočet ŽSR asi neumožní dať v tomto roku väčší obnos peňazí na prípravu projektov.
a preco nie ? sice neviem ci do zaciatku alebo konca 2026 ale tak ci tak je to dost casu. to fakt nic neexistuje co by sa dalo pripravit do 2-3 rokov a za dalsie 2-3 roky postavit ??

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 11. Feb 2021 23:31
od regiopanter
Podľa mňa kludne by mohli ale to by museli pohnúť naplno zadkom a nebyt jak pripeceni..

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2021 12:04
od jarino
devil napísal:
Čo sa týka fondu obnovy. Ak ma pamäť neklame, projekty majú byť hotové do roku 2026. To je dosť limitujúci faktor. Mimo trate do Humenného neviem o žiadnom projekte elektrifikácie, ktorý by mohol byť realizovateľný do tohto obdobia. Mimo toho rozpočet ŽSR asi neumožní dať v tomto roku väčší obnos peňazí na prípravu projektov.
a preco nie ? sice neviem ci do zaciatku alebo konca 2026 ale tak ci tak je to dost casu. to fakt nic neexistuje co by sa dalo pripravit do 2-3 rokov a za dalsie 2-3 roky postavit ??

Ak vieš o nejakom takom projekte, ktorý bol doteraz tak rýchlo pripravený aj zrealizovaný, tak ho uveď...

Tak Doležal potvrdil, že z Fondu obnovy nepôjdu peniaze na vozový park.
Jedine:
elektrifikácia -> tu jedine za to obdobie pripadá do úvahy trať do Humenného. Nič iné si neviem predstaviť, žeby dokázali vytendrovať za to obdobie prípravu dokumentácie aj realizácie niečoho iného.
rekonštrukcia -> vzhľadom na prípravu jedine tieto projekty: Palúdza - LH, Poprad - SNV, Malacky - Kúty alebo Krásno - Čadca. Jedine prvý z uvedených projektov má pripravenú DSP, prebiehajúce MPV s prebiehajúcimi vyvlastňovacími konaniami a zároveň nespochybňujúcu Štúdiu realizovateľnosti.
automatizácia

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2021 12:33
od devil
tak sa znovu opytam, kriteria studii realizovatelnosti si stanovujeme sami alebo je to nejaky strikny celoeuropsky vzor ?

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2021 17:59
od jarino
Je dané, čo musí Štúdia realizovateľnosti obsahovať.
EU začala s CBA v 90-tych rokoch a od 2014 to už má aj legislatívne definované.
https://ec.europa.eu/regional_policy/so ... ost_sk.pdf
https://ec.europa.eu/regional_policy/so ... _guide.pdf

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2021 18:28
od devil
podstatna nie je co musi obsahovat ale npr. ake su kriteria a ktore kriterium ma aku vahu. inac povedane to co v polsku/madarsku prechadza preco neprechadza u nas.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2021 19:31
od jarino
Žiadna váha...
Určia sa všetky náklady. Určia sa všetky prínosy (zníženie hluku, skrátenie jazdnej doby, emisie, úmrtia, atď.). Následne sa to porovná. Ak je pomer benefity ku nákladom vyšší ako 1, Brusel to podporí.
Viem že cena skrátenia jazdnej doby je nejako naviazaná na platy v tej ktorej krajine, avšak chceš príliš po mne veľa, aby som vedel aké čísla majú Maďari a Poliaci. Zároveň platí, že čím viac áut prejde na diaľnicu, tým skrátenie jazdnej doby je lepšie. Krásne to vidno pri DS - Turany, kde B/C celkom dosť kleslo voči odhadom... Preto často spomínam intenzity a UHP mieni kontrolovať dopravné modely pri plánovanej aktualizácii Štúdii realizovateľnosti.
Dôležitý faktor je podľa mňa aj to, že náklady v Poľsku na diaľnicu začínajú na 6 mil. eur/km vrátane prípravy a výkupov pozemkov. Preto hovorím, že tými prestrelenými expertízami si iba škodíme.
https://www.obserwatorfinansowy.pl/in-e ... /#fullimg1

Ale povedzme, že je to fajn námet, aby som v budúcnosti tu pripravil nejakú tému k tejto problematike.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2021 19:44
od devil
nerozumiem co to ma s platmi. ja len narazam na to ze ak EU financuje taku cestu ako M30 kde -si uprimne povedzme- su nizke intenzity ale lahky teren a ked si otvorim ten material o prioritach co schvalila vlani vlada, vyberiem si nejaky podobny usek npr. I/64 nitra-komarno 62,8 km za 557,9 mil cize necelych 9 mil/km a BC je iba 0,64 tak neviem co si mam mysliet o tych CBA studiach. vlastne viem, ze je to dalsi papier navyse a kazda krajina si to moze prisposobit podla potrieb.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2021 21:43
od doktorandfei
Štúdia uskutočniteľnosti: ŽSR, Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou - Humenné zverejnená.

https://www.zsr.sk/modernizacia-trati/studie-realizovatelnosti/zsr-elektrifikacia-trate-banovce-nad-ondavou-humenne.html

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2021 07:55
od Ister
Aj vieme čo vybrali?

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2021 12:41
od Ister
Variant A : variant elektrifikácie úseku
B: variant elektrifikácie úseku + úpravy infraštruktúry menšieho rozsahu
C: variant elektrifikácie úseku + modernizácia zabezpečovacej techniky + zvýšenie traťovej rýchlosti
C+ : variant elektrifikácie úseku + komplexná modernizácia zabezpečovacej techniky + zvýšenie traťovej rýchlosti + zvýšenie rozsahu osobnej
dopravy

46547

46548




Pri výbere odporúčaných variantov je potrebné vzhľadom na dosiahnuté ekonomické výsledky
zadefinovať hlavné kritérium výberu. V prípade že hlavným kritériom pre výber variantu
realizácie elektrifikácie je najvyššia hodnota za peniaze je poradie variantov nasledovné :
• Variant A,
• Variant B,
• Variant C+,
• Variant C.
V prípade že hlavným kritériom je komplexnosť riešenia vychádzajúca z potrieb riešeného
úseku je poradie nasledovné :
• Variant C+,
• Variant C,
• Variant B,
• Variant A.

No a podla ministerstva dopravy, na tento usek je rozpoctovaných 119 mil. Eur tak to vypada, ze zvolili variantu A. ... Skoda ze nie C, ale tak uvidime.