od Nick » 10. Feb 2007 16:16
Takto uvažovali ŽSR o Filiálke ako o novej hlavnej stanici ešte v roku 2003, teda nie tak dávno, článok je v archíve na webe ŽSR (aspoň tam niekedy bol, a možno tam ešte je):
Ako pristupovať k riešeniu osobnej železničnej dopravy v Bratislave
Hlavná železničná stanica v Bratislave, bola ako súčasť cisársko-kráľovskej juhovýchodnej štátnej železnice Viedeň - Bratislava - Vác - Budapešť koncipovaná a budovaná v r. 1847 až 1850, pričom sa v rámci stavby stanice postupne budoval aj komplex objektov, vrátane terajšej hlavnej prijímacej budovy. Postupnými prestavbami a prístavbami sa prispôsobovala prevádzkovým podmienkam ale najmä rastúcej frekvencii a urbanistickým požiadavkám, až do dnešnej podoby.
Prijímacia budova železničnej stanice Bratislava Hlavná stanica vznikla historickým vývojom a iba dielčími prestavbami a prístavbami sa vždy následne prispôsobovala prevádzkovým potrebám, takže nikdy nedosiahla úroveň súbežných kapacitných potrieb alebo logických dispozícií, ktoré by vyhovovali všetkým kritériám.
Posledná veľká prestavba, resp. prístavba sa zrealizovala v rokoch 1986 až 1992, kedy bola k starej historickej budove pristavaná nová prijímacia hala. Už pri oficiálnom odovzdávaní tohoto objektu do prevádzky bolo prízvukované, že konečným riešením pre Bratislavu vzhľadom na stúpajúcu frekvenciu cestujúcej verejnosti, bude vybudovanie novej modernej osobnej železničnej stanice na vhodnejšom mieste. Teda aj táto prístavba bola považovaná za dlhodobé provizórium ktoré problém zvyšujúcej sa frekvencie cestujúcich riešilo, ale nie definitívne.
Od odovzdania tejto prístavby do prevádzky prakticky až do dnešnej doby dochádzalo v dispozičnom usporiadaní a využívaní prijímacej budovy k rôznym zmenám, za účelom skvalitnenia služieb pre cestujúcu verejnosť napr.:
- zrušila sa prevádzka balíkovej pošty obsluha vozňov poštovej prepravy čím sa uvoľnilo veľa priestorov,
- zastrešil sa priestor medzi východom zo staničnej haly a príchodom ku koľajisku električiek,
- I keď s určitými problémami na strane dodávateľov prác, ale predsa sa začali práce na prestavbe náročného celku verejných stravovacích zariadení rôznych štandardov a ich zázemia,
- zrekonštruovaním a prestavbou vhodných priestorov sa zriadili reprezentačné priestory, ktoré hlavné mesto štátu má mať. Slúžia pre potreby prezidenta republiky a ďalších ústavných činiteľov pri ich oficiálnych cestách, a tiež sú využívane aj pri oficiálnych návštevách predstaviteľov cudzích štátov v Slovenskej republike.
Popri aktivitách ktoré boli, resp. sú prínosom v oblasti skvalitnenia služieb, sú tu aj niektoré negatívne skutočnosti, napr.:
- tlak komerčných záujmov a aktivít, ktoré sa snažia lokalizovať na najatraktívnejších miestach v prijímacej budove, ale tiež v predstaničnom priestore, ktorého rozloha je nedostatočná,
- sociálne priestory prevádzkových zamestnancov t.j. šatne, umyvárne, WC a denné priestory, sú nevyhovujúce kapacitne ani z hľadiska kultúrneho štandardu, hlavne u vlakových čiat, posunovačov a staničných robotníkov,
- je potrebné riešiť umiestnenie nocľahárne vlakových a rušňových čiat v blízkosti železničnej stanice.
Komplexné posúdenie stavu železničnej stanice Bratislava Hlavná stanica a jej možností poskytovať služby na úrovni doby s akcentom na skutočnosť že je to jedna zo vstupných brán do hlavného mesta Slovenska, podnietilo iniciatívu na vytvorenie koncepcie ďalšieho postupu pri riešení usporiadania plôch v samotnej prijímacej budove, ako aj v objektoch súvisiacich s dopravno-prepravnou činnosťou s náväznosťou na sociálne zázemie železničnej stanice a na ďalšie dopravné systémy v meste.
Pre vytvorenie tejto koncepcie ako podkladu pre analýzu a rozhodovanie Železnice Slovenskej republiky zadali objednávku na vypracovanie zjednodušenej objemovej štúdie, ktorá je v súčasnej dobe už hotová.
Jej účelom je:
- skompletizovať stavebnú dokumentáciu predmetných objektov do prehľadných dispozičných výkresov,
- zostaviť dislokáciu podľa súčasného obsadenia s odlíšením funkčnosti,
- sumarizovať plochy a priestory, ktorých účel už bol určený alebo dohodnutý,
- súpis návrhov účelového určenia podľa prevádzkových potrieb alebo zásad --dispozičného riešenia určených pre podrobnejšie rozpracovanie,
- preukázať širšie urbanistické náväznosti.
Štúdia rešpektuje delenie prijímacej budovy bratislavskej hlavnej stanice na štyri trakty pracovne pomenované:
A. Dopravný trakt - severovýchodné krídlo pristavené v r. 1943 až 1947.
B. Stredný trakt - východné krídlo historickej budovy z r. 1871 až 1873 niekoľkokrát účelovo prestavované.
C. Centrálny trakt - pôvodná historická budova postavená v r. 1871 až 1873 rozšírená o novú časť vestibulu postavenú v r. 1986 až 1992.
D. Poštový trakt - západné krídlo pôvodnej historickej budovy niekoľkokrát účelovo prestavovanej a pristavené západné krídlo, v ktorom boli doteraz umiestnené prevádzky balíkovej pošty.
Verejnú časť budovy tvoria:
- zo stredného traktu priestory verejných stravovacích zariadení,
- celý centrálny trakt s výnimkou služobných miestností,
- zo západného poštového traktu časť obchodnej haly,
- všetky komunikačné a čakacie plochy vrátane podchodov a nástupíšť.
Hlavné služby a vybavenie cestujúcich sa predpokladá v centrálnom trakte vrátane novej vstupnej haly. Budú tu osobné pokladnice, hlavné informačné systémy, stánky rýchleho občerstvenia. V pravom krídle tohoto traktu bude: dozorca prepravy, informácie ŽSR, čakáreň pre krátkodobé čakanie, čakáreň pre matky z deťmi, zmenáreň a obchodno-rezervačná kancelária ŽSR. V ľavom krídle bude informačná kancelária mesta (BIS). Bude tu tiež podaj a výdaj batožín s batožinovou pokladňou a schodište pre prístup k hygienickým zariadeniam umiestnených v suteréne.
Odchodová hala je vytvorená v terajšom dispozičnom riešení. Výhľad predpokladá uprednostnenie tých prevádzok, ktoré predstavujú služby a vybavenie cestujúcich zo strany ŽSR, resp. komerčných služieb informačných a zmenárenských.
Na prvom poschodí zasklenej prístavby s obvodovou terasou sa predpokladá umiestnenie čakárne pre dlhodobé čakanie a tiež kaviarenská časť (espresá) a iné komerčno-obchodné aktivity.
Je potrebné členiť prúdy odchádzajúcich a prichádzajúcich cestujúcich usmerneným používaním podchodov a vytvoriť aj priestor plniaci funkciu príchodovej haly. V nej sa predpokladá sústredenie služieb pri príchode cestujúcich t.j. úschova batožín, výdaj batožín, novinový stánok a p. Ľavé krídlo odchodovej haly je zároveň spojovacím koridorom oboch hál a navrhujú sa sem služby potrebné pri odchode aj príchode, napr. manipulácia so s príručnými batožinami a príchod k hygienickým zariadeniam. Stredný trakt je určený pre reštauračný komplex.
Štúdia nedoporučuje v žiadnom prípade dovoliť používanie priestoru pred stanicou na parkovanie a odstavovanie vozidiel.
Hlavným cieľom štúdie je vytvoriť účelné dispozičné usporiadanie priestorov prijímacej budovy v súlade s jej hlavným cieľom, ktorým je vypravenie cestujúceho a ako zákazníkovi železníc mu poskytnúť všetky náležité služby.
Usporiadanie priestorov v prijímacej budove by malo zodpovedať predovšetkým hierarchii hodnôt z hľadiska cestujúceho zákazníka ŽSR. Toto si bude vyžadovať nápravu viacerých nesprávnych aktivít, ktoré hraničili s nepochopením hlavného zámeru ŽSR a ich náprava bude komplikovaná rušením viacerých zmluvných vzťahov, dohôd a prísľubov.
Generálne riaditeľstvo ŽSR si je vedomé tej skutočnosti, že dynamický rozvoj Bratislavy ako hlavného mesta štátu a tiež mesta ktoré leží na priesečníku dvoch medzinárodných železničných koridorov si vyžaduje mať modernú dopravnú infraštruktúru, v ktorej má rozhodujúce úlohu železničná doprava.
Napriek tomu, že bola vybudovaná a daná do prevádzky moderná železničná stanica Bratislava Petržalka a v štádiu projektových príprav je prestavba železničnej stanice Bratislava hlavná stanica, je nevyhnutné vybudovať ďalšiu železničnú osobnú stanicu, ktorá by bola situovaná do centra mesta tak, aby funkčne naväzovala na mestskú dopravnú infraštruktúru s prihliadnutím na trasy prípadného metra. Podmienka že novú železničnú stanicu je potrebné situovať prakticky do centra mesta, predurčuje použiť variant tzv. hlavovej stanice, to znamená s koncovým zaústením koľají. Rešpektujúc tieto východiskové podmienky a po posúdení možných lokalít sa ako najvýhodnejšie javí postavenie tejto stanice v priestore bývalej železničnej stanice Bratislava Filiálka.
Okrem už uvedených dôvodov, sa ŽSR pre túto lokalitu rozhodli aj preto, že má zachované koľajisko, ktoré má funkčné napojenie do železničnej stanice Bratislava Predmestie a v súčasnosti sa využíva ako miesto na vykládku prípadne nakládku nákladných vozňov.
Na základe objednávky ŽSR, bola v novembri minulého roku vypracovaná štúdia s názvom: Urbanistická štúdia - Bratislava Filiálka, variant 4a.
Nová železničná stanica Bratislava Filiálka by mala byť vybudovaná v pôvodnej polohe ako nadzemná stanica slúžiaca pre osobnú dopravu s medzistaničným úsekom Predmestie - Filiálka v pôvodnej trase.
Predmetná urbanistická štúdia si kladie za cieľ prezentovať optimálne urbanisticko-architektonické a dopravné riešenie vymedzeného územia, ako i dopravné riešenie križovania železnice a komunikácií stredného dopravného okruhu.
Výhodou tohoto riešenia je aj skutočnosť, že priestor stanice je v kontakte s mestskými polyfunkčnými komerčnými a kultúrno-spoločenskými zariadeniami ako sú mestská tržnica, POLUS CITY CENTER, ISTROPOLIS, tiež s priemyselnými areálmi Mlyny a pekárne, FIGARO, transformujúcimi sa areálmi BEZ a FERONA, a tiež mestskými športovými areálmi Tehelné pole a Pasienky.
Vzhľadom na charakter navrhovanej stanice vo forme mestského polyfunkčného bloku sú priestory železničnej stanice priebežne napojené na priestory mesta pozdĺž celého objektu. Poloha stanice umožňuje peší nástup cestujúcich do centra mesta a ich dopravu do rozhodujúcich priestorov mesta bez prestupov a prestojov.
Vďaka týmto danostiam železničnej stanice Filiálka je možné integrovať železničnú dopravu prímestského charakteru s mestskou dopravou v železničnej stanici, resp. v koridore Filiálka - Rača zabezpečiť efektívnu, ekonomickú a ekologickú obsluhu príslušnej časti mesta a priľahlého regiónu.
Železničná trať zo smerov Trnava a Galanta je pripojená do stanice Bratislava - Filiálka jednokoľajnou traťou cez Žst. Bratislava - Predmestie. Riešenie predpokladá možnosť priameho koľajového prepojenia na trasu A metra v úseku medzi Riazanskou a Pionierskou ulicou, čo umožní prípadné vedenie kompatibilných prímestských vlakových súprav z predmestských tratí ŽSR do systému metra Bratislavy resp. naopak. V tejto súvislosti návrh predpokladá aj zriadenie novej traťovej zastávky Slovany, v priestore Riazanskej ulice.
Aktualizované: 06/02/2003 Autor: PhDr. Miloš Čikovský