Stránka 6 z 11

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 11:42
od okorec
Myslím, že všetkých tých 9 Fatranov BB/ZV - Ostrava sa prepriaha vo Vrutkach.
Nemám vôbec problém s elektrifikáciou Bánovce-Humenné. Len si myslím, že by sa malo uvažovať aj s traťou MT-HŠ. Samozrejme keby to bolo až po BB na striedavú sústavu, tak by to bolo ideálne. To mi však príde ako megalománia v súčasnosti.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 11:56
od Peter_CA
Fatrany sa prepriahajú vo Vrútkach od začiatku tohto GVD preto, že v Žiline nato nebude miesto. Do decembra sa jazdilo s dieselom až do Žiliny.

Kto si spomenie, že ešte v deväťdesiatkach sa zásadne prepriahalo v Martine?
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... n&rok=1993
Holt, doba pokročila a už nie je atraktívne stáť niekde (z pohľadu železnice) v poli štvrť hodiny iba preto, že tam zrovna končia troleje. Preto sa preprahy postupne presúvajú do miesta zlomu frekvencie (napr. tá Žilina).

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 12:25
od pa3ck
Bánovce - Humenné som uviedol iba ako príklad trate, kde zatrolejovanie umožní viesť rýchlikovú linku bez preprahu. Čo pri ukončení drôtov v Hornej Štubni nebude.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 12:27
od okorec
Jo no, troleje končia teraz v Martine. Nie je to škoda, že 28 km medzi MT a ZA vrčia dízle pod trolejami?
Každopádne to nie je len o tých R. Elektrické jednotky keby mohli chodiť priamo ZA-MT-TR, tak by to hodne pomohlo aj odľahčeniu Strečna, Košťanom a prieťahu Martinom a Vrútok.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 13:15
od devil
cez cp som napocital 5 vlakov horna-stubna - MT za dnes co je bezny pracovny den. k tomu 7 vlakov z PD a 2 zo ZV a uz spominane R a to 9 vlakov. to je 23 vlakov, opacne to moze byt 24. 5 vlakov z 23/24 nie je vela...

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 13:41
od pa3ck
Ja som napočítal 14 vlakov jedným smerom HŠ-MT (cez vyhľadávač ZSSK).

Vedenie priamych elektrických vlakov ZA-MT-HŠ by mohlo byť zaujímavé, len neviem, či by to kapacita trate ZA-Vrútky umožnila. V tom prípade by sa muselo rozhodnúť, či je väčšia potreba priameho spojenia ZA s RK alebo TR.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 13:52
od devil
ja som myslel 5x2 vlakov co vychadzaju/koncia v hornej stubni. ostatne (vacsina) prechadzaju cize by sa musel menit rusen.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 14:12
od pa3ck
Pardon, zle som to pochopil.

Teoreticky by to ale mohlo fungovať tak, že elektrické vlaku by končili v HŠ a bol by tu prestup na Handlovú a Hronskú Dúbravu

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 14:25
od okorec
pa3ck napísal:Pardon, zle som to pochopil.

Teoreticky by to ale mohlo fungovať tak, že elektrické vlaku by končili v HŠ a bol by tu prestup na Handlovú a Hronskú Dúbravu


Presne tak som to myslel. Elektrická jednotka zo Žiliny (prípadne z Vrútok) by končila na Hornej Štubni, kde by bol prípadný prestup na Bagetu do Prievidze a Kremnice.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 17:16
od DrX
Dobre casy pre elektrifikaciu. Uvidime, co rozbehnu...
viewtopic.php?f=35&t=25322
Minulý týždeň sa na verejnosť dostal návrh plánu obnovy, ktorý sme v decembri poslali Európskej komisii. Minister financií Eduard Heger (OĽaNO) reagoval tým, že to je len pracovná verzia a mnohé veci sa už odvtedy zmenili, aj čo sa týka podmienok zo strany Európskej únie. Čo sa teda zmenilo?

Máme nový text európskeho nariadenia z decembra. Sú v ňom mnohé novinky, ktoré sa týkajú napríklad biodiverzity, rodovej rovnosti či piliera sociálnych práv. Toto sú veci, ktoré v predchádzajúcej časti nefigurovali a musíme ich reflektovať v novom návrhu. Zároveň sa zmenili aj koeficienty, ktoré veľmi vplývajú na to, aké opatrenia vieme zahrnúť do časti „zelená ekonomika" tak, aby sme splnili cieľ – 37 percent na boj proti klimatickým zmenám. To, čo únia pokladá za naozaj „zelené” je zúžené len na veci týkajúce sa klímy. Zmeny koeficientov tak majú priamy vplyv na komponenty, ktoré sme do tejto časti pôvodne zaradili. Nad niektorými časťami v pôvodnom návrhu sa budeme musieť znovu zamyslieť.
Napríklad nad ktorými?

Nad železnicami. Z vecí, ktoré máme v súvislosti s nimi v pláne teraz, sa za 100-percentne zelené pokladajú len TENT-T koridory a elektrifikácia. Na základe predchádzajúcich informácií sme plánovali modernizáciu železničných tratí aj mimo TENT-T.
Neplánovala sa aj výmena vozňov?

Áno. Po novom však na to, aby sme ich mohli pokladať za 100-percentne zelené, musia byť elektrické.
Bude sa teda meniť aj alokácia peňazí do jednotlivých oblastí?

Určite. Plnenie zeleného kritéria bude totiž pre nás jedno z najťažších. Ide až o 37 percent všetkých zdrojov, podmienky sa stále menia a sprísňujú. Bude preto treba meniť aj jednotlivé komponenty. Rátame aj s pridaním jedného, ktorý bude priamo reflektovať požiadavku biodiverzity. Pracovne ho zatiaľ nazývame „Adaptácia na zmenu klímy”.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 17:47
od regiopanter
dobre pre elektrifikaciu mozno ale velmi zle pre modernizacie zeleznic na a bac, toto co sme nechceli je tu... prd dostaneme na modernizacie ktore rozpadavajuce sa zeleznice uz akutne u nas potrebuju... tymto to zhaslo nadobro.. takze by som sa z toho vobec netesil, cele zle!

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 17:57
od lolo
okrem Humenného nič nieje na elektrifikáciu nachystané, takže by som krotil optimizmus

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 19:15
od DrX
Tak nech cim skor chystaju, napr. celu 160 KE-ZV. Lebo je jasne, ze EU bude davat peniaze len do zelenych projektov cim dalej tym viac. Na druhej strane, na *** je tiez jasne, ze ak ma byt nieco na juhovychod, tak to radsej nechat peniaze prepadnut. A najlepsie nechat veci fungovat v nekonecnom kolotoci:
na juhovychode:
- nestaviame infrastrukturu, lebo nie je priprava
- nie je priprava, lebo nie je potreba/priorita
- nie je potreba/priorita, lebo nie su ziadne investicie, lebo tie vyzaduju infrastrukturu (a tak dookola)

na severozapade zas:
- najvacsia politicka priorita je stavat infrastrukturu tam, tak megalomansky planujeme/staviame len tam,
- to pritiahne novych investorov a zvysi naroky na infrastrukturu,
- vrieska sa, ze potrebujeme novu infrastrukturu, lebo ta aktualna nestaci (a tak dookola)

Jediny k to s tymto *** bordelom moze spravit poriadok je EU, a niekolko krat to uz aj spravila. Tak dufam, ze aj v tomto to vyjde. Juzny zeleznicny tah je sucastou TEN-T, takze mozu vyhrnut rukavy.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 19:27
od devil
to asi nebude priorita pre tie 4 pary rychlikov.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 19:29
od DrX
Ak to bude cele elektrifikovane, mozu viest napr. pol ICciek v trase PO-KE-ZV-BA juhom.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 19:38
od pa3ck
Pokiaľ nebude južná trasa kompletne dvojkoľajná, tak by som tadiaľ nosné expresy neťahal. Neviem si predstaviť, že by pri plánovaných výlukách museli ich cestujúci prestupovať do autobusov. A aj pri mimoriadnostiach je to s dvoma koľajami jednoduchšie.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 19:47
od DrX
hej. cize presne podla toho, co som napisal vyssie. Na tento tvoj navhr ti totiz vela ludi odpovie ako devil vyssie: naco 2 kolaje pre 4 pary rychlikov denne? :-)

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 21:48
od devil
ja som pisal pred casom ze nejaky expres v piatok/nedelu poobede by tadial mohol ist. tych pol IC je teraz 0 iceciek a pred koronou to boli nejake 4 pary IC. tam je problem ze nechodia ani ine vlaky. teda okrem moldava-KE a ZV-filakovo a tie sa snad dockaju drotov. ale ja by som naozaj elektrifikoval trate kde je vela primestkych vlakov kde sa premelu kvanta ludi denne, to je okrem HE aj trat do DS. o potom potencial ako NR-TT-BA. medzi LC a RV az taky pocet obyvatelov nemame.

elektrifikacie trati nie su ako dialnice.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 22:28
od DrX
Praveze elektrifikacie su este dolezitejsie pre dialkovu dopravu nez dialnice. Lebo ked na PO-KE-ZV-BA mas dvakrat prepriahat, tak uz polhodinu stratis len tym. Autom/busom mozes z dialnice na jednotku vyjst/zist 150 krat bez problemov.
A trat medzi KE a ZV ma skor problem v tom, ze je hrozne zle navrhnuta (pozostatok toho, ze je to len pozliepanie uhorskych zeleznic povodne smerujucich na BP). Takze napr. Roznava ma zastavku nezmyselne daleko v poli, RS trat uplne obchadza a treba presadat, je tam hromada uplne zbytocnych zachadzok, ako napr. Lenartovce. Cize v idealnom pripade by sa mala naraz robit optimalizacia, zdvojkolajnenie aj elektrifikacia. Realne, ak sa spravi aspon elektrifikacia, budeme radi.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 22:37
od devil
to mas pravdu ale povedzme si uprimne to nikto nezaplati. ja vlastne nevidim zmysel ani len ciastkovej elektrifikcie ak sa tam neopravi trat. to ze nebudes menit rusen vo ZV ti usetri 10-15 minut, to nijako nevytrhne trat z biedy ked cela cesta trva cez 6 a pol hodiny a autom to das za 4+ hod. vlak tam nebude konkurencieschopny asi nikdy. inac to si myslim aj o severnej trase kde mozu ako-tak konkurovat tie 4 pary IC aj to len vtedy ak ciel mas priamo v BA/KE a nemusis chytat nejaky spoj dalej. z PO ist vlakom juhom jedine tak nocnou polanou a tam sa kludne moze menit rusen aj 2x...

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 22:47
od DrX
Samozrejme, oprava trate je zaklad. Ale praveze to (oprava zvrsku) sa predsa s elektrifikaciou moze robit, ako tu uz niekto zmienil. Cize to by bola ta super vyhra. A ked ma trat KE-ZV-BA 440km, ak by sa udrziavala len natolko, aby tam vlaky mohli ist aktualnou MPR na ktoru su trate navrhnute, tak by pri 3 zastavkach LC/ZV/Levice vobec nemusela byt cesta KE-BA ovela viac nez 5 hod, a to by bolo velmi konkurencieschopne autam. 6 a pol hodiny je to so zastavovanim pri kazdej vrbe po rozbitej trati aj s preprahom. Cize uz pri minimalnych nakladoch by sa toho dalo vyriesit vela. Ak by sa trat este trocha optimalizovala, aby bola pod 400km (ako cesta), priemerny Expres so 4 zastavkami by to musel vediet dat za 4.5hod.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 23:02
od devil
neviem si predstavit ze by boli len 3 zastavky. ale dobre, jedna zastavka kde nenastupi vela ludi su 3 minuty takze by si usetril nieco menej ako hodinu a zrusenim preprahu vo ZV do 15 minut. sme na asi 5:15 co je stale o hodinu viac ako autom s tym ze si stazil pristup ku vlaku obyvatelom gemera, velkej casti pohronia a oblasti surany-sala-galanta.

optimalizovacia je to co sme uz spominali. to su uz velke naklady a vlak by konkuroval ceste v jej sucasnom stave. tam uz po dokonceni R2 po tomasovce je velka sanca ze ideme pod 4 hod a keby sa este doplni zacharovce-figa tak je to fakticky nabeton.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 23:07
od DrX
Nemyslim si, ze dnesny priemerny cas autom KE-BA juhom je 4h. Google dava (a sedi to aj z mojej skusenosti) medzi 4:30 a 4:50. A co by sa potencialne stratilo zrusenim zastavok by sa viac nez vykompenzovalo Presovom (samozrejme, ak by nemusel byt dalsi preprah).

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 23:11
od devil
podla toho kde mas ciel. ale to je dalsia vyhoda auta lebo vlak ta privezie na hlavnu stanicu a ked chces ist do ruzinova ci petrzalky tak to zaberie nejaky cas.

Re: ŽSR - elektrifikácia tratí

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 23:31
od okorec
devil napísal:ale ja by som naozaj elektrifikoval trate kde je vela primestkych vlakov kde sa premelu kvanta ludi denne, to je okrem HE aj trat do DS. o potom potencial ako NR-TT-BA. medzi LC a RV az taky pocet obyvatelov nemame.

S týmto súhlasím.. akurát si nejakým nedopatrením zabudol na tú najviac vyťaženú neelektrifikovanú prímestskú trať Martin - Turčianske Teplice.

Tá debata južná trasa auto vs. južná trasa vlak podľa mňa nie je moc zaujímavá. Či má zmysel trápiť sa s traťou ZV - LC - KE je skôr otázka porovnania toho, čo by sme získali oproti trati BA - ZA - KE. Resp. Čo by to stálo, aby južná trasa bola konkurencieschopná a či potrebujeme dve takéto trasy.
Pre cestovanie z Gemera a Malohontu by možno bol zaujímavejší nejaký R s prestupom vo Zvolene na IC BB-ZV-NZ-BA (maximálne ešte LE).