Moderátor: Moderátori
Úsek 01 Most Šmejkalka je projektován v kategorii D 28/120, resp. D 29,5/120 na mostě a měří 1,000 km.
Stavba řeší především rekonstrukci mostu Šmejkalka přes potok Šmejkalka a silnici III/6031 a navazujícího okolí. Most je ve špatném stavebně-technickém stavu a má nevyhovující zatížitelnost. Závady vykazuje především mostovka, jejímž hlavním problémem je stav koloubů vložených polí mostovky, které jsou limitujícím důvodem pro zatížitelnost mostu.
Na základě mimořádné prohlídky mostu v roce 2006 byly zahájeny projektové práce na celkové rekonstrukci mostu a zároveň byl zakázán vjezd NA do levých průhů. Následně byl proveden podrobný diagnostický průzkum mostu, na jehož základě byla stanovena životnost oblouků na 70 let. Na základě podrobného statického výpočtu nevyhoví oblouk pro uvažované zatížení, a to nová širší mostovka a pohyblivé zatížení. Proto nelze navrhnout žádnou variantu bez zesílení oblouku.
Byly řešeny varianty od sanace konstrukce výměnou příslušenství přes sanaci oblouků a výstavbu nové mostovky po výstavbu zcela nových mostních konstrukcí. Na základě studie a ekonomického vyhodnocení bylo rozhodnuto, že bude provedena kompletní výměna mostní konstrukce včetně spodní stavby a založení. Stávající oblouky se rozšíří a zesílí. V roce 2010 zpracoval Pontex dokumentaci pro územní rozhodnutí a v březnu 2013 zpracoval její aktualizaci. V září 2015 zpracoval VPÚ DECO Praha dokumentaci pro stavební povolení, rekonstrukci mostu pak Pontex.
Součástí stavby je most Šmejkalka, provizorní vozovka dálnice (683 m), oprava silnice III/6031, dálniční kanalizace, SOS systém, 3 protihlukové stěny (168 m) a rekultivace odpočívky Luňáčky.
Most Šmejkalka je navržen v kategorii D 29,5/120 s šířkou jízdního pásu 13,25 m, což umožňuje budoucí uspořádání ve 3+3 pruzích se zpevněnou krajnící 1,0 m. Jízdní pruhy jsou široké 2 x 2 x 3,75 m,
V rámci stavby bude snesena nosná konstrukce délky 247 m a část spodní stavby. Stávající oblouky budou zachovány a zesíleny. Šířka oblouků bude zvětšena z 7,70 m na 12,55 m a výška na 1,70 - 2,35 m. Bude provedena nová spodní stavba, nosná konstrukce a mostní příslušenství. Nosná konstrukce má 15 polí o rozpětí 14,5 + 17,4 + 23,2 + 18,85 + 6 x 14,5 + 18,85 + 3 x 23,2 + 17,4 m. Spřažená ocelebetonová spojitá nosná konstrukce bude vysouvána. Kvůli tvaru terénu by brněnská opěra byla příliš vysoká, proto bylo rozhodnuto o prodloužení mostu o 1 pole směrem na Brno. Délka nosné konstrukce je 268,2 m, šířka mostu je 32,7 m.
V rámci stavby bude staven provizorní most s dočasnou spodní stavbou a definitivní mostovkou (délka NK 268 m) o rozpětí polí 14,5 + 17,4 + 23,2 + 33,4 + 2 x 29,0 + 33,4 + 3 x 23,2 + 17,4 m.
Kromě rekostrukce mostu proběhne modernizace přilehlého úseku dálnice. V km 23,350 - 23,694 bude levá polovina rozšířena o 0,25 m na vnější stranu a o 0,5 m rozšířena do SDP, který bude zúžen na 3,5 m. Pravá polovina bude rozšířena o 1,0 m na vnější stranu. V dalším úseku bude vozovka rozšířena o 0,75 m na obě vnější strany. V km 22,810 - 23,900 je navržen stoupací pruh vpravo na úkor zpevněné krajnice. Povrch vozovky bude asfaltobetonový. Obrusná vrstva má tl. 40 mm, ložní vrstva tl. 80 mm, podkladní vrstva 150 mm, směs stmelená cementem 220 mm a štěrkodrť 250 mm, tj. celkem 740 mm.
Dálniční nadjezd D1-029 v km 23,403 nebude stavbou dotčen.
Náklady na stavbu jsou plánovány na 945 milionů Kč. Realizace je plánována v období březen 2018 až říjen 2021. Rekonstrukce proběhne ve 4 etapách.
0. etapa - Oprava vozovky před stavbou, prodloužení provizorních přejezdů SDP v km 23,200-23,270 a 25,050-25,120 na 100 m, realizace provizorního rozšíření levé poloviny dálnice, výstavba spodní stavby provizorního mostu, provizorní podepření levého mostu. Doprava vedena ve 2+2, resp. 2+1+1 pruzích. Realizace je plánována během 12 týdnů. 1. etapa - Dokončení spodní stavby provizorního mostu, práce v SDP, realizace provizorních přejezdů SDP v km 23,415-23,595 a 24,230-24,350. Následně bude proveden výsun vrchní stavby provizorního mostu. realizace provizorní rozšíření pravé poloviny v km 24,050-24,350. Poté provoz převeden na provizorní most a následuje demolice stávajícího mostu Šmejkalka a výstavba nového. Po zprovoznění levého mostu, je proveden příčný přesun provizorní mostovky na pravý most. Doprava vedena ve 2+1+1, resp. 2+2 pruzích. Realizace je plánována během 139 týdnů a je rozdělena do 5 podetap.
2. etapa - Práce v SDP, oprava kanalizace, odstranění provizorních přejezdů SDP. Doprava vedena ve 2+2 pruzích. Realizace je plánována během 8 týdnů.
3. etapa - Rekonstrukce pravého jízdního pásu. Doprava vedena ve 2+2 pruzích. Realizace je plánována během 12 týdnů.
4. etapa - Rekonstrukce levého jízdního pásu. Doprava vedena ve 2+2 pruzích. Realizace je plánována během 12 týdnů.
5. etapa - Dokončovací práce v SDP. Doprava vedena ve 2+2 pruzích. Realizace je plánována během 12 týdnů.
V říjnu 2016 "Společnost Most Šmejkalka" ve složení Inženýrská akademie ČR a Stráský, Hustý a partneři zpracovala "D1 modernizace mostu ev. č. D1-030 přes údolí Šmejkalky; technická studie alternativního návrhu". Alternativní řešení spočívá ve vybudování nové společné spřažené ocelobetonové konstrukci mostovky, která je podepřená v ose stávajících oblouků. Šířkové uspořádání je D 29,5/120, což umožňuje převedení výhledového šestipruhu.
Alternativní řešení zachovává stavající oblouky, které budou sanovány dle diagnostiky bez nutnosti rozšiřování a dále zachovává původní základy podpěr P2 až P9. Opěry, dříky podpěr P2 až P9 a stojky na oblouku A až O budou nahrazeny novými ŽB konstrukcemi. Most bude vysouván po polovinách a následně dobetonována střední část. Most má 24 polí o rozpětí 12,5 + 15,5 + 17,5 + 18,75 + 8,85 + 14 x 7,5 + 8,85 + 18,75 + 2 x 17,6 + 12,5 m. Délka nosné konstrukce je 254,5 m a šířka mostu je 32,7 m.
Pro převedení dopravy ve 2+2 pruzích bylo navrženo mostní provizorium typu ŽM 16 M délky 286 m a s volnou šířkou vozovky 4,28 m. Provizorium má 7 polí o rozpětí 30 + 5 x 45 + 40 m a bude uleženo na žb pilířích výšky až 44 m. Alternativní návrh je oproti DSP o 17 % levnější, o 4300 m3 menší spotřeba betonu na konstrukci spodní stavby, o 8000 m3 menší objem zemních prací a měl by být rychlejší. Varianta DSP je výhodnější v tom, že ji tvoří 2 nezávislé konstrukce.
Realizace je plánována ve 4 etapách: 1. etapa - Provizorní most. Bude vybudováno mostní provizorium typu ŽM 16 M, které bude upraveno na provoz na rekonstruované dálnici. Most bude postaven vpravo vedle stávajícího. Bude vybudována provizorní komunikace včetně rozšíření pravé poloviny dálnice. Doprava vedena ve 2+2 pruzích. Realizace je plánována během 36 týdnů.
2. etapa - Demolice stávající nosné konstrukce a spodní stavby pravého mostu, která proběhne od středu mostů. Výstavba nových opěr a pilířů vysun nové nosné konstrukce a vybetonování spřažené žb desky. Provoz veden v uspořádání 2+1+1 po levé polovině a po provizorním mostě. Realizace je plánována během 45 týdnů.
3. etapa - Demolice stávající nosné konstrukce a spodní stavby levého mostu, která proběhne od středu mostů. Výstavba nových opěr a pilířů vysun nové nosné konstrukce a vybetonování spřažené žb desky. Následně bude vložen příčníky do střední části a dobetonována střední část. Poté vyměněna ložiska vlevo a zhotoveno mostní příslušenství. Provoz veden v uspořádání 2+1+1 po pravé polovině a po provizorním mostě. Realizace je plánována během 56 týdnů.
4. etapa - Dokončovací práce na pravém mostě. Výměna ložisek vpravo a dodělání mostního svršku. Doprava vedena ve 2+1+1 pruzích po levém mostě a provizorním mostě. Realizace je plánována během 23 týdnů.
5. etapa - Dokončovací práce, demontáž mostního provizoria. Provoz veden ve 2+2 pruzích. Realizace je plánována během 11 týdnů.
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.