wizard112 napísal:Samozrejme, je to podmienené intenzitou na HP. Hlavne kvôli tomu je to potrebné. To, že sa vyriešia aj problémy so zjazdnosťou, je pozitívny efekt tunela.
Netreba zabúdať ani na to, že tunel nie je zadarmo. Údržba Braniska nás ročne 69,4 mil. SKK.
Je to asi 20x toľko ako údržba predtým samotného HP. A osobne si myslím, že stav HP Braniska je na tom horšie ako HP Donovaly.
wizard112 napísal:Na Donovaly keď už tak Tatru, nie Mercedes ani nič podobné.
Na tomto krásne vidno, ako tomu (ne)rozumieš. Mercedes Actros 6x4 nemôže mať žiadny problém. Na spevnenom teréne je dokonca lepší ako tatra, lebo zvláda pred sebou takú istú záťaž a má nižšiu spotrebu.
Ale čo rozhodne na Donovaly nie - to je BB VÚC nasadený 17 a 19 ročný LIAZ a tatrovka až keď je veľmi zle, ale potom je neskoro lebo pre skrížené kamióny de facto sa musí počkať až kým prestane sneh padať.
Asi na údržbe sedia takí odborníci ako ty.
wizard112 napísal:Inak aký je rozdiel, či ideš po 8 cm alebo 12 cm vrstve utlačeného snehu? Nie je to jedno?
Beriem to ako od laika, takže ti to aj vysvetlím okrem toho, že nie, nie je to jedno. Nejde totiž o osobné auto, ale o kamión. So záťažou a ten skutočne do 8cm žiadny problém nemá. Ani v stúpaní, ani v zákrute.
wizard112 napísal:Zdôrazňujem, že sa bavíme o utlačenom snehu, nie čerstvom!
Toto je znovu pripomienka, ktorá mi len dokazuje, že tomu vôbec, ale absolútne vôbec nerozumieš. A na to aby si to pochopil, by si najprv musel najazdiť tisícky km na nejakom stroji s posypom a pluhom po rôznom teréne. Nič v zlom.
Čerstvý sneh sa dá reálne odhrnúť do 1,5h. Potom už je ujazdený, čo sa týka ciest I. triedy prakticky kdekoľvek na Slovensku. Takže automaticky sa bavíme len o utlačenom snehu - okrem toho
čerstvý sneh nemá dôvod mať 12 cm. Pokiaľ presiahne čerstvý sneh 10 cm, tak už podľa pravidiel (technické normy SSC podopreté zákonami-normami) sa musí nasadiť šípový pluh, lebo kdesi je chyba (v počasí, prístupnosti).
Utlačený sneh v sebe skrýva iné riziko a síce, že odspodu už to je po pár hodinách (10-14), res. na 100% po 1-2 dni už je pod tým snehom vplyvom počasia (ale záleží aj od dostupnosti slnka) ľad. Takže potom sa bavíme o tom, čo je lepšie ak už nepadá: či mať 3cm ľadu a na tom kamene alebo 3cm ľadu, 3cm utlačeného (nie kašovitého) snehu a na tom trochu kameňa. To už nebudem rozpisovať - ale všetky tie možnosti skrývajú výhody aj nevýhody, hlavne čo sa týka potom ďalšieho počasia.
wizard112 napísal:Dialniciar, SSC previedla vo všetkých krajoch povinnosť udržiavať cesty I. triedy na VÚC (resp. NDS) alebo bol na to dáky kľúč?
Konečne otázka, pri ktorej to celé začína.
Štát previedol tzv. decentralizáciu verejnej správy na samosprávu. Pôvodne pán Nižňanský navrhol nejakých 16 VÚC, zostalo ich 8 podľa vtedajších aj dnešných štátnych krajov: BA, TT, TN, ZA, NR, BB, PO a KE.
Štát sa v r. 1993-2001 celkom slušne staral o svoju sieť cestárkych zariadení. Staral sa o areály budov, pravidelne robil tendre po 1 mld. SKK na nákup nových sypačov, traktorov atď. Ale už od r. 2000 boli vidieť snahy, že technika stárne rýchlejšie, ako sa stíha obnovovať. A tak pri rozdelení kompetencií ciest prišlo k zásadnej reforme (ja som to vtedy kritizoval, čo sa týka údržby), že:
Diaľnice, rýchlostné cesty a vybrané úseky ciest I. triedy - NDS
Cesty I. triedy - SSC (výnimku tvoria mestá BA a KE)
Cesty II. a III. triedy - 8 VÚC
NDS - má svoje strediská údržby a veľmi dobré technické vybavenie.
SSC - všetky svoje budovy, areály a stroje previedla na VÚC. Okrem sídla v BA a IV v ZA, BB a KE. Plus SSC má meracie vozidlá, osobné automobily atď. Ale ani 1 sypač, traktor atď.
8 VÚC - kraje ZDEDILI obrovský majetok v podobe ciest II. a III. triedy, aj keď 2/3 pozemkov pod cestami sú nevysporiadané (nedajú sa na ne teraz čerpať eurofondy). A taktiež zdedili celú sieť cestárskych zariadení, vrátane strojov údržby. Samozrejme je to lepšie riešenie ako keby si to mali budovať. Ale zdedili obrovské problémy a nedostatatky, lebo investičný dlh bol po min. 800 mil. SKK na jeden kraj (zatekali strechy, rozsýpali sa sklady posypových materiálov, chýbali nakladače, málo sypačov, staré sypače, staré traktory, nepojazdné vysprávkové autá atď.).
Dohoda medzi štátom (SSC) a VÚC je jasná: keďže SSC nevlastní žiadny sypač, tak údržbu ciest I. triedy v správe SSC (nie NDS
) budú vykonávať VÚC. Tie sa aj tak musia postarať o oveľa väčšiu sieť ciest, aj si ju sami budú opravovať a za údržbu ciest I. triedy bude štát všetkým 8 VÚC platiť.