Stránka 1 z 1

NRTM vs. TBM

OdoslaťOdoslané: 22. Mar 2007 16:54
od lopo1
Zdravím potreboval by som poradit v porovnani TBM a NRTM aké vyhody ma kazda metóda oproti tej druhej. Ako napriklad pri TBM nie je potreba velke množstvo ludi lebo jednotlivo operacie su plneautomatizovane a riadenie pocitacom. NRTM je zas viac prisposobivejsi co sa tyka zmien horninového prosttredia......
Dakujem za vasu pomoc :wink:

OdoslaťOdoslané: 23. Mar 2007 13:41
od Jurislav
Co tak zase napisat magnusovi is?

OdoslaťOdoslané: 23. Mar 2007 20:15
od lopo1
Jurislav napísal:Co tak zase napisat magnusovi is?
:? dufal som ze na fore sa najde viac odbornikov co by mi mohli poradit....... :roll:

OdoslaťOdoslané: 24. Mar 2007 02:55
od random
ozajstnych tnelarov jetu iba zopar ... a to v pravom slova zmysle ... ale ty sa ozyvaju iba sporadicky ...

OdoslaťOdoslané: 24. Mar 2007 14:34
od Jurislav
lopo1 napísal: :? dufal som ze na fore sa najde viac odbornikov co by mi mohli poradit....... :roll:


Ja myslim ze je stale lepsie ked ti poradi jeden clovek ktory tomu rozumie ako desat laikov.

OdoslaťOdoslané: 24. Mar 2007 14:46
od Jurislav
Mozno sa nieco dozvies na www.tunely.cz

OdoslaťOdoslané: 25. Mar 2007 21:07
od magnus
Prepacte, dostal som tusim i IS, ale niet moc kedy odpovedat. Skusim velmi strucne porovnat obe metod:

NRTM
- je flexibilnejsia v pripade potreby menenia profilu vyrubu (odstavne zalivy, vyklenky, unikove chodby, zmeny vystrojovacej triedy a pod.)
- v pripade potreby je mozne clenenie vyrubu vertikalne i horizontalne
- zvladnuta technologia v nasich koncinach
- nizsie naklady a vybudovanie a vybavenie staveniska
- geolog stavby ma neustale prehlad o stave celby a moze lahsie predvidat potencialne riziko
- moznost druhotneho vyuzitia vyrubaneho materialu rozlicnej frakcie ako stavebny kamen plus drvina (makadam)
- pomalsi postup razenia
- potreba sledovania deformacii primarneho ostenia tunela do doby ich ustalenia, potom nasleduje betonaz sekundarneho ostenia
- ovplyvnenie horninoveho prostredia a blizkeho okolia stavby seizmickym zatazenim od trhacich prac (ak sa pouzivaju)

TBM
- vyssie naklady na zaobstaranie stroja, vybavenie a zriadenie pracoviska
- vyssie naroky na geologicky prieskum pred razenim tunela (od toho sa odvija volba raziaceho stroja, ekonomika stavby a mnozstvo dalsich veci)
- mensia prisposobivost TBM pri zmenach profilu tunela (existuju stroje, ktore to v urcitom rozsahu dokazu), zalivy a vyklenky je nutne vyrazit "klasicky"
- obtiaznejsi prechod porusenych zon (existuju stroje, ktore sa dokazu prisposobit rozlicnym podmienkam, ale samozrejme su drahsie)
- vyssie naroky na kvalifikovane pracovne sily (mnozstvo ludi v pracovnej zmene je porovnatelne s NRTM)
- geolog stavby nema moznost priebezne sledovat celbu tunela, je vsak moznost realizacie predvrtov a pouzitie geofyzikalnych metod pre overenie struktury masivu bezprostredne pred hlavou stroja - co je vsak cas naviac
- vytazena hornina ma podobu horninovych "chipsov" s drvinou, je otazne jej dalsie vyuzitie
- v pripade ze nedochadza k nepredvidanym zdrzaniam je postup vystavby rychlejsi ako NRTM
- po prechode stroja zostava temer "hotovy" tunel na plny profil
- cistejsie a bezpecnejsie pracovne prostredie
- vyssi podiela automatizacie a robotizacie
- minimalizacia ovplyvnenia okoliteho horninoveho masivu a okolia stavby otrasmi od trhacich prac
- TBM sa pouziva prevazne na dlhe tunely kde je potrebne skratit cas vystavby


To je zatial vsetko, pokusim sa prispievat viacej.

OdoslaťOdoslané: 26. Mar 2007 11:22
od lopo1
:D Magnus srdecna vdaka.......toto som presne potreboval......a dufam ze nebudes prti ked tvoje poznatky pouzijem vo svojej praci ...... ak by ta ete nieco napadlo budem velmi rad.... :mrgreen:

Ešte by som dodal

OdoslaťOdoslané: 10. Apr 2007 17:57
od MartinM
K tej rýchlosti razenia - NRTM môžeš raziť z dvoch strán, TBM nie (pokiaľ nestaviaš Lotschberg alebo Gothard, kde sa Ti oplatí viac strojov)
NRTM je predsa len nebezpečnejšia.
Ku kontrole čelby - dnešné stroje môžu raziacu hlavu (Bohrkopf) odsunúť tak, aby sa tam geológ zmestil, čo zvyčajne robí počas výmeny dlát (čo býva dosť často).
Dnes nový stroj nemusíš kupovať, môžeš ho prenajať (s tým u nás nie sú veľmi dobré skúsenosti), alebo nechať starý prerobiť. Dosť veľké problémy sú aj s dopravou TBM na stavenisko, stroj sa musí na stavbe zmontovať z komponentov. Napriek tomu sa ukazuje TBM lacnejšie už pri desiatich km tunela ako NRTM tak, že aj ortodoxní Rakúšania stavajú teraz tunel vo Wienerwalde z jednej strany TBM a naproti im idú ďaleko pomalšie NRTM.

OdoslaťOdoslané: 10. Apr 2007 18:53
od magnus
MartinM - len poznamka k tej kontrole celby: Ano da sa to, aj na Visnovom obcas geologovia (a nielen oni - pri zmahani zavalov i robotnici) museli ist na celbu. Je to vsak nanajvys riskantne a z hladiska bezpecnosti prace by to inspektori povazovali za hrube porusenie discipliny. Skor sa daju pouzit nepriame metody overovania masivu v predpoli stroja - geofyzikalne metody alebo predvrty.
Vymena dlat sa deje zo zadnej strany stroja, aspon pri modernejsich je to tak spravene, aby sa nemusela hlava stroja odsuvat od celby.
v ostatnom suhlasim. Pokial by sa mal u nas efektivne nasadit TBM, muselo by sa riesit v casovej naslednosti niekolko tunelov. V pripade Visnoveho sa uvazovalo s alternativou, ze jednym tunelom pojde stroj tam a druhym nazad. Ale myslim, ze v nasich podmienkach je TBM zatial zbytocny luxus.

TBM si viem predstavit napriklad na razeni kolektorov v podmienkach bratislavskeho granitoveho masivu. Bratislava je velka a roztahana a tam by sa tato metoda dala uspesne pouzit. Alebo napriklad na zatracovane metro v lavobreznych zonach budovanych skalnymi horninami.

OdoslaťOdoslané: 10. Apr 2007 18:54
od magnus
Je to inak zaujimave sledovat

Tu som ti uploadol kontrolu čelby

OdoslaťOdoslané: 10. Apr 2007 19:13
od MartinM
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=2425

Samozrejme sú to iné geologické podmienky ako Višňové, ale vo všeobecnosti sa to dá. Dláta sa vymieňajú zozadu, ja som to myslel tak, že v čase vymieňania dlát, sa tam dá dostať, lebo stroj stojí, ale napísal som to nejasne.

OdoslaťOdoslané: 10. Apr 2007 19:13
od aquila
magnus napísal: Pokial by sa mal u nas efektivne nasadit TBM, muselo by sa riesit v casovej naslednosti niekolko tunelov.


sci-fi: napriklad visnove a korbelka spolu s dorazenim braniska ;)

OdoslaťOdoslané: 09. Júl 2007 15:31
od MartinM
Ja len, ze keby tato problematika niekoho zaujimala.

http://marusic.blog.sme.sk/c/100709/TBM ... stroj.html

OdoslaťOdoslané: 09. Júl 2007 15:42
od aquila
myslim, ze viacerych to zaujima a mozem pochvalit za vynikajuce spracovanie...

som to cital na jeden dusok ;)

OdoslaťOdoslané: 09. Júl 2007 16:02
od B;
MartinM napísal:Ja len, ze keby tato problematika niekoho zaujimala.

http://marusic.blog.sme.sk/c/100709/TBM ... stroj.html

Nestihas :wink:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=47424#47424
Ozaj super clanok, vhodny pre moju vedomostnu kategoriu (=laik so zaujmom o stavby)

OdoslaťOdoslané: 10. Júl 2007 06:08
od MartinM
Nielen ze nestiham, ale ani nesledujem vsetky fora :cry:

OdoslaťOdoslané: 03. Sep 2007 21:22
od ELZ
Mal by som taku technologicku otazocku - ked ma tunel postaveny jeden tubus, cez ktory ide doprava a druhy sa este razi, ako sa razi, aby nebol tunel permanentne zavrety? Pri NRTM sa na odstrel kratkodobo zavrie tunel? Pri TBM netreba ziadne zvlastne opatrenia?

OdoslaťOdoslané: 03. Sep 2007 22:07
od random
to je dobra otazka ... ale mam mozno riesenia ... bud su oba tubusi tak daleko ze aj trhacie prace nemaju ziaden negativny vpliv na statiku hotovej tunelovej rury ... alebo sa jednoducho nepouzivaju trhacie prace ale mechanicke rozrusovanie horniny ... co vsak trva dlhsie

OdoslaťOdoslané: 04. Sep 2007 11:43
od ELZ
Zaujimave to bude pri Branisku :-) Tie ostatne tunely snad urobia tak, ze prv nez bude odovzdany slubovany jeden tubus, tak druhy tubus uz bude aspon prerazeny.

Re: NRTM vs. TBM

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2011 19:11
od tina
ahojte,
trebalo by mi do detailov rozobrat raziacu hlavu TBM (prítlak, otáčky, uloženie diskov, ramená....) Vedel by mi s tým niekto pomôcť?

Re: NRTM vs. TBM

OdoslaťOdoslané: 18. Jan 2011 07:52
od maruschka
tina napísal:ahojte,
trebalo by mi do detailov rozobrat raziacu hlavu TBM (prítlak, otáčky, uloženie diskov, ramená....) Vedel by mi s tým niekto pomôcť?


Ako konkretne rozbrat a aky stroj (geologia?, vyrobca?)? Predpokladam, ze rozobrat nemyslis, ze ju mas doma na dvore a robis jej generalnu opravu.

Re: NRTM vs. TBM

OdoslaťOdoslané: 18. Jan 2011 10:30
od aquila
odporucam pozriet linky par prispevkov vysssie a blogy od marusica, popripade ho aj kontaktovat

TBM vs. plazmový vŕtací stroj

OdoslaťOdoslané: 25. Júl 2022 21:12
od Milos
Nevedel som, kam to zaradiť, tak píšem sem. Plazmové tunelovacie stroje sú najmä v rozmerovch a konfigurácii na razenie diaľničných/železničných tunelov zatiaľ SCI-FI (výkon nad 1 GW), ale možno sa bude vývoj v budúcnosti uberať práve týmto smerom.

https://vosveteit.zoznam.sk/ambiciozny-koncept-earthgrid-znici-tradicne-mechanicke-vrtaky-je-toto-buducnost-budovania-infrastruktury/

Článok som nepridával do Monitoringu tlače, ale keď admini uznajú, že by tam mal byť, tak ho tam pridajte