Stránka 1 z 7

Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2005 16:44
od Caesar
Cestné tunely nie sú na Slovensku takmer vôbec rozšírené, narozdiel od vyspelých štátov sveta ako F, D, A, CH, I, USA, JAP, ...

Najčastejšie je to z dôvodu, že menej vyspelé štáty sa snažia najprv budovať diaľničnú sieť vo svojom štáte (a je len málo štátov, ktoré nemajú hornatý charakter), teda najprv sa stavajú diaľničné tunely.

Treba si však uvedomiť, že toto sú tunely, ktoré vznikajú na "neexistujúcej ceste" a je veľa cestných prechodov cez rôzne pohoria na Slovensku, kde by sa tunel stavať mal, no cestný tunel na Slovensku nie je žiadnou prioritou, a preto sa ich výstavba posúva až za výstavbu diaľničnej siete, čo bude zrejme za min. 20 rokov a to je ešte optimistický pohľad.

Určite by sa dala riešiť aj táto situácia vyčlenením peňazí aj na výstavbu cestných tunelov. Nie je tu však tlak verejnosti, ani radovej a ani odbornej.

Tak sa vás pýtam aspoň na tomto fóre, akého ste názoru vy?

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2005 17:04
od Scotty
Toto je na prvý pohľad jednoduchá, no na druhý veľmi ťažká otázka, pretože ak chce človek odpovedať zodpovedne, tak si to musí najprv premyslieť podľa tých jednotlivých možností. Dobrá otázka. :wink:

Ja som zjavne hlasoval prvý, napriek vyššej "návštevnosti" tejto témy a zvolil som 2. možnosť.

Určite by som nedal 3. ani 4., pretože to by sa tu nestavala ani diaľničná sieť s odôvodnením "starajme sa viac o cestnú".

Caesar, podľa teba sa malo Branisko stavať hneď ako 2-rúrové?

A ešte mám 1 modelovú situáciu pre teba. Predstav si, že bude existovať RC medzi BB-MT. A na úseku BB-RK bude zakázaný prejazd pre kamióny (alebo dokonca som niekde čítal od teba, že pre autá nad 3,5t). Bol by si v tomto prípade za stavbu cestného tunela na úseku BB-RK (bolo by ich asi viac)?

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2005 17:10
od aquila
osobne som urcite aj za vystavbu cestnych tunelov. do istej miery je to len logicke vyustenie. len ako si povedal vyspele krajiny uz maju zakladnu dialnicnu siet (teda skor uz poriadne rozvinuty siet dialnic) postavanu a stavby cestnych tunelov je logickym dalsim krokom => nie vsade sa oplatia stavat dialnice, ale cestne tunely podstatne mozu zjednodusit cestu.

na slovensku je takych usekov nespocetne vela by sa dalo povedat, ja ako lokalpatriotista poviem, ze minimalne usek SE- TT by potreboval cestny tunel po bielou horou ako sol

sorosku uz ani ako cestny tunel nepocitam, lebo tam pojde R2, ale urcite by tam nenormalne pomohol aj klasicky tunel. podobne ako v ramci "D3" pomohol vlastne cestny tunel horelica pri cadci ..

inak celkovo na slovensku nie je prilis vela cestnych tunelov, ak si dobre spominam.

Cestne tunely

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2005 17:26
od B;
Kriticke useky su tam, kde je vyssia intenzita.
To riesi v ramci siete D+RC.
Cestne tunely, ak bude potreba, pridu na rad az v dalekej buducnosti.
P.S. Cestny je myslim jediny pri Stratenej, kedysi bol cestny aj v Bratislave popod hrad, ale uz tam chodia iba elektricky a studaci z mesta v noci na intraky :-))

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2005 20:00
od Andrej
Ja som dal možnosť 2 - čiže myslím, že cestné tunely sú v SR potrebné, ale nie natoľko, aby sa začali stavať hneď.
Ale keď sa už bude o tom rozmýšľať, kde tunel postaviť, podľa mňa sú najpálčivejšie tieto miesta (beriem to skôr z pohľadu vodiča):

Kraľovany-cesta na Oravu - aj keď neprejde variant R3 cez Turiec, myslím, že skôr či neskôr tu bude potrebný tunel, keďže od Kraľovian po najbližšiu dedinu ide veľmi úzka kľukatá cesta hneď vedľa železnice, na vyššiu premávku nie je stavaná.
Fačkovské sedlo - tam by stačil krátky vrcholový tunel, keďže problémový je iba ten úsek, kde je najväčšie stúpanie
Malý Šturec - takisto ak neprejde variant R3 BB-MT, bude tu potrebný tunel, myslím, že by stačilo zopár kratších. Tento úsek je problémový hlavne v zime.
Donovaly - to isté čo Malý Šturec, tu už je však otázka, či je lepšie trasovať tunel popod Donovaly, kde by musel mať kvôli veľkému výškovému rozdielu min. 6-7 km, alebo variantom F popod Veľký Šturec, kde by stačilo zopár kratších tunelov.
Vernár - tiež úzka kľukatá cesta, v zime tiež žiadna sláva, myslím, že tunel by sa tu mal robiť ako jeden z prvých.
Čertovica - náš najvyššie položený horský prechod, avšak nie moc vyťažený, možno však intenzita vzrastie po dobudovaní R1.
Biela hora - už tu spomenul Aquila, onedlho bude tunel súrny
Manínska tiesňava - vedie tadiaľ síce cesta III.triedy do 3 dedín, odtiaľ už nikam, ale priamo v tiesňave je cesta chvíľami široká 3 m, cez leto tam musíte ísť 20 kvôli turistom a v zime tam padajú lavíny a často je nepriechodná. Tunel by sa tam veľmi zišiel, otázka však je, či sa naň nájdu v samospráve peniaze.
Tiež mnohé obchvaty miest sa nezaobídu bez tunelov

Ďalej sú na niektorých úsekoch (Donovaly, Malý Šturec, Čertovica)potrebné "tunely" proti lavínam - prekrytá cesta z 1 strany, neviem presne ich názov, v zahraničí, hlavne v IT,AT a vo Švajč; ich je plno.

Inak to, že u nás je zatiaľ iba tunel Stratená je výsledkom toho, že bol dlho u nás komunizmus a doteraz je veľa ľudí pracujúcich na SSC ním "vychovaních", a keďže vtedy nebola na razenie tunelov vhodná technológia, peniaze ani vôľa, vždy vyhrávali povrchove varianty.

Pre B; - pri Margecanoch je ešte starý železničný tunel využívaný ako cestný pre autá ako jediný prístup k chatovej oblasti.

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2005 20:17
od Caesar
Andrej, to sú veľmi slušné vedomosti. Len tak ďalej. 8) :wink:

Scotty, zase otázky? Ano, ja si myslím, že tunel Branisko už sa mohol stavať ako 2-rúrový, ale jedine za predpokladu, že by sa už od jeho výstavby dávala na výstavbu diaľnic vyššia suma peňazí, min. 25 mld. SKK, potom by bol aj predpoklad rýchlejšieho budovania D1 a v tomto úseku (Branisko) by stúpla intenzita dopravy a 2 rúry by mali okamžité uplatnenie. V dnešných podmienkach považujem za dosť aj tú 1 rúru.

Ohľadom modelovej situácie ti odpovedám, že nie. Teda, ak by bola R3 vedená cez BB-MT, tak by BB-RK tunel nepotrebovala. Jazdili by tadiaľ len autá do 3,5t a až taký luxus nie je nikde na svete. Ale ja by som bol rád aj za to, keby sa už tá modelová situácia stala reálnou. :wink:

OdoslaťOdoslané: 12. Máj 2005 10:24
od Lorenc
Caesar napísal:Ohľadom modelovej situácie ti odpovedám, že nie. Teda, ak by bola R3 vedená cez BB-MT, tak by BB-RK tunel nepotrebovala. Jazdili by tadiaľ len autá do 3,5t a až taký luxus nie je nikde na svete. Ale ja by som bol rád aj za to, keby sa už tá modelová situácia stala reálnou. :wink:




to fakt si za MT-BB?

OdoslaťOdoslané: 12. Máj 2005 10:31
od Caesar
Lorenc napísal:
Caesar napísal:Ohľadom modelovej situácie ti odpovedám, že nie. Teda, ak by bola R3 vedená cez BB-MT, tak by BB-RK tunel nepotrebovala. Jazdili by tadiaľ len autá do 3,5t a až taký luxus nie je nikde na svete. Ale ja by som bol rád aj za to, keby sa už tá modelová situácia stala reálnou. :wink:




to fakt si za MT-BB?


Ak sa pýtaš mňa, tak mne je jedno, či to bude BB-MT alebo BB-RK, ja som len proti trase, kde bude figurovať ZH.

Z hľadiska ekonomického som proti spojeniu BB-RK. Z hľadiska osobného o 1 vetu vyššie som vyjadril názor. A z hľadiska politického a iných tlakov, RC R3 sa tak skoro stavať nebude. 8)

Lorenc, dovolím si ťa upozorniť, že téma Donovaly je inde. :wink:

Re: Cestne tunely

OdoslaťOdoslané: 05. Jún 2005 12:19
od feroslav
B; napísal:Kriticke useky su tam, kde je vyssia intenzita.
To riesi v ramci siete D+RC.
Cestne tunely, ak bude potreba, pridu na rad az v dalekej buducnosti.
P.S. Cestny je myslim jediny pri Stratenej, kedysi bol cestny aj v Bratislave popod hrad, ale uz tam chodia iba elektricky a studaci z mesta v noci na intraky :-))


Ano, spravne. Prvy cestny tunel na Slovensku (300 m) mimo miest bol medzi Stratenou a Dobsinskou Ladovou Jaskynou na ceste I/67. Inak boli uz davnejsie tunely v Prahe pod Letnou a v Bratislave pod hradom.

Nespravne je, ze kriticke useky su tam, kde je vyssia intenzita. Ta je len jednym z parametrov. Napriklad cez tunel v Stratenej sa pise intenzita okolo 2000 aut denne (co sa podarilo rozlustit z necitatelnych cisel na mape SSC). Stara cesta v prielome Hnilca tam nedovolovala stretnut sa dvom kamionom ci autobusom a bez tunela by tam intenzita bola takmer nula. Takze intenzita a priepustnost ci kapacita. Dalsim parametrom je skratenie trasy, dalsim zivotne prostredie - tunel je casto vyhodnejsi pre zivotne prostredie, nez vyrazne mechanicke zasahy do svahov. Cez Velku Fatru (E50, E77) by tunel mal este dalsie funkcie - ulahcit tranzitnu dopravu a pripadne aj zdroj mytneho, ak by sa pravda v instituciach nasli ekonomicky vzdelani ludia na rozhodujucich postoch...

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2005 21:03
od Alexander Velky
Mali by sa stavať aj cestné tunely, ale až keď bude dostavaná D1 a D3.

Okrem toho ja som skôr za variant pridávania "pomalých" pruhov. :lol:

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2005 18:14
od expwy
Podla mna sa netreba bat tunelovych stavieb, na niektorych usekoch sa to ani inak neda riesit a v dlhodobom horizonte sa ukaze opodstatnenost tunelov. To ze su pociatocne vstupy na vystavbu a udrzbu vyssie ako pri povrchovych variantoch este nie je adekvatny argument pre ich ignoraciu. V dlhodobom horizonte moze tunel vykazovat aj mensie naklady na udrzbu ako povrchovy variant.

Pri tunelovych variantoch su trasy usekov castokrat kratsie co znizuje naklady na udrzbu hlavne v zimnom obdobi a dalsie + je ze v tunely sa zimna udrzba vykonava len minimalne. Tunel ma sice dost vysoke energeticke poziadavky, ale ked porovnam napr. usek o dlzke 4 km s 2 km tunelom a usek dlzky 6-7 km s piatimi estakadami prekonavajucej hlboke udolia o celkovej dlzke 5 km, kde je potrebna letna a zimna udrzba (kosenie, starostlivost o svahy, mozne zosuvy svahov vo flysovych pasmach, potrebne vaecsie mnozstvo posypoveho materialu v zimnom obdobi, casty vyskyt poladovice, starostlivost o mosty - natery opravy mostnych zaverov, atd.), tak mi jednoznacne vychadza z ekonomickeho aj bezpecnostneho hladiska lepsi tunelovy variant. Samozrejme nemusi to platit vzdy, ale oblast Visnove, Korbelka na 100%. Naklady na udrzbu sa v takomto pripade blizia k povrchovemu variantu a mozu byt aj nizsie :D

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2005 18:38
od Alexander Velky
MH,

v tomto porovnaní máš pravdu. Tunel v zložitom teréne je vždy lepší ako most/estakáda, keďže pri mostoch sa v takýchto oblastiach manipuluje s obrovskými množstvami zeme a neustále hrozí zrútenie svahov, ...

Ja si tiež myslím, že by sa mali viac začať stavať tunely. :lol:

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 09:54
od flakst
Tiež som za to, aby sa na problematických horských úsekoch začali stavať tunely. Súhlasím aj s tým, že je najpr potrebné postaviť D1 a D3, ale potom by sa nemalo otáľať a začať s tým niečo robiť. :D

Také Donovaly, či už bude tadiaľ viesť RK alebo nie sú jasným príkadom toho, že tunely budú nevyhnutné. Osobne si najmä o tomto úseku myslím, že tam neklesne intenzita dopravy ani vtedy, keď bude postavená R3 mimo Donovaly. :D

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 10:13
od expwy
K teme Donovaly som sa nikdy v tomto fore nevyjdroval, ale osobne som za variant cez Mostenecku alebo Hriadelsku dolinu a preco? to tu rozvadzat nebudem. A zaroven s tym suvisiace preklasifikovanie R1 na R3 v useku ZV - BB. R1 by tak mohla pokracovat od ZV az do KE. Usek Budca - Kovacova by bola R1a alebo by dostala ine pekne ciselko.

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 10:24
od mel
MH napísal:K teme Donovaly som sa nikdy v tomto fore nevyjdroval, ale osobne som za variant cez Mostenecku alebo Hriadelsku dolinu a preco? to tu rozvadzat nebudem. A zaroven s tym suvisiace preklasifikovanie R1 na R3 v useku ZV - BB. R1 by tak mohla pokracovat od ZV az do KE. Usek Budca - Kovacova by bola R1a alebo by dostala ine pekne ciselko.


mozno by ani nemusela ... pokial si dobre pamatam, tak som niekde cital ze sa uvazuje s trasovanim juznej R3 smerom na Budcu, teda R3 by mohla byt uz odtial...

Upozornenie

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 11:09
od Caesar
Ako moderátor tohto fóra vás chcem v tejto téme "extra" upozorniť na to, že téma Donovaly je zamknutá, môžte ju čítať, ale nevyjadrujte sa o nej v žiadnych iných témach, inak budú takéto príspevky riešené.

Za pochopenie ďakujem. 8)

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 11:48
od expwy
Je mi to uplne jasne, preto som aj napisal, ze sa k tomu nebudem vyjadrovat, ani ja nemam zaujem tento nekonecny pribeh dalej rozvijat :D

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 12:08
od flakst
Pripájam sa.

Nechcel som tu rozprúdiť debatu o Donovaloch. Spomenul som ich iba ako príklad. Pôvodne som mal v záujme spomenúť úsek Fačkovského sedla (len to nie je až tak vyťažené). Asi som to mal spraviť. Sorry. :oops:

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 14:34
od aquila
MH napísal:Je mi to uplne jasne, preto som aj napisal, ze sa k tomu nebudem vyjadrovat, ani ja nemam zaujem tento nekonecny pribeh dalej rozvijat :D

heh, to si pekne napisal :) ja len snad ze mam primarne podobny nazor ako ty ;-)

a samozrejme cestne tunely su treba, za komancov sa ich tusim bali ako cert kriza :roll: a pritom co sa tyka zeleznicnych tunelov tak sa robili najma v 50tych a 60tych rokoch zazraky

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 14:47
od expwy
Neviem ci na cestne tunely mali vtedy nase "narodne podniky" technologie, asi preto sa do toho nepustali. K tomuto by sa mohol vyjadrit Caesar, AV alebo Dy :D

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2005 15:47
od Alexander Velky
MH napísal:Neviem ci na cestne tunely mali vtedy nase "narodne podniky" technologie, asi preto sa do toho nepustali. K tomuto by sa mohol vyjadrit Caesar, AV alebo Dy :D


MH,

k tomuto ti ja dám jednoznačné stanovisko:

Za komunizmu vznikli takmer všetky dnes veľké stavebné spoločnosti a keďže sa razili železničné tunely, tak by nebol problém stavať aj cestné tunely, ale vtedy sa to proste až tak výrazne ani neprojektovalo, postavilo sa ale veľa stavieb, ktoré by dnes dosahovali 100-ky mld. Sk od priehrad (celá Vážska kaskáda takmer), cez úpravy korýt viacerých riek, výstavbu bytov, ciest, tovární, družstiev, aj keď veľa z tohto všetkého stavali len ľudia bez technológie, to je pravda. :lol:

OdoslaťOdoslané: 02. Júl 2005 10:58
od kaviarista
MH napísal:K teme Donovaly som sa nikdy v tomto fore nevyjdroval, ale osobne som za variant cez Mostenecku alebo Hriadelsku dolinu a preco? to tu rozvadzat nebudem. A zaroven s tym suvisiace preklasifikovanie R1 na R3 v useku ZV - BB. R1 by tak mohla pokracovat od ZV az do KE. Usek Budca - Kovacova by bola R1a alebo by dostala ine pekne ciselko.


Celkom rozumny navrh.

A k Donovalom jednu malu poznamocku. To. co predvadzate , je vrchol alibizmu. Nuti snad niekto niekoho diskutovat o Donovaloch nasilu? Drzi vam niekto ruku na mysi a klika za vas ? Zamknutie temy bolo poriadnym krokom vedla. Jedinym rozumnym dovodom k zamykaniu by mohla byt iba uspora diskoveho priestoru. V historii mame dost prikladov, kedy niektori "nadludia" nedokazali udrzat na uzde svoje diktatorske chutky.

OdoslaťOdoslané: 02. Júl 2005 13:09
od Caesar
kaviarista napísal:A k Donovalom jednu malu poznamocku. To. co predvadzate , je vrchol alibizmu. Nuti snad niekto niekoho diskutovat o Donovaloch nasilu? Drzi vam niekto ruku na mysi a klika za vas ? Zamknutie temy bolo poriadnym krokom vedla. Jedinym rozumnym dovodom k zamykaniu by mohla byt iba uspora diskoveho priestoru. V historii mame dost prikladov, kedy niektori "nadludia" nedokazali udrzat na uzde svoje diktatorske chutky.


Kaviarista,

ty tu nedokážeš diskutovať o ničom inom než o Donovaloch, tak sa trošku spamätaj a potom píš.

Diktátor nie som, ale niekde treba na takých ako ty, aj bič. 8)

OdoslaťOdoslané: 02. Júl 2005 14:03
od Alexander Velky
kaviarista napísal:A k Donovalom jednu malu poznamocku. To. co predvadzate , je vrchol alibizmu. Nuti snad niekto niekoho diskutovat o Donovaloch nasilu? Drzi vam niekto ruku na mysi a klika za vas ? Zamknutie temy bolo poriadnym krokom vedla. Jedinym rozumnym dovodom k zamykaniu by mohla byt iba uspora diskoveho priestoru. V historii mame dost prikladov, kedy niektori "nadludia" nedokazali udrzat na uzde svoje diktatorske chutky.


Kaviarista,

Caesar je moderátor a keďže mu to admin schválil, tak treba toto rozhodnutie rešpektovať. Diktátor je silné slovo, ale ďaleko od pravdy nie si. :lol:

OdoslaťOdoslané: 02. Júl 2005 16:57
od kaviarista
Ked napisem "diktatorske sklony" , este to automaticky neznamena, ze niekoho obvinujem, ze je diktator.

Caesar, sak ked ti robi radost bicovanie, kludne ma virtualne bicuj :). Co by som ja nespravil pre tvoje zdravie?

Inak, teraz som nediskutoval o Donovaloch , ale o tom, ci sa maju zamykat temy, ktore nebavia moderatorov, ale ostatni diskutovat chcu. Keby bol problem s diskovym miestom, tak som ticho, ale takto?