Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

sekcia venovaná tunelom a príslušným stavbám

Moderátor: Moderátori

Mali by sa na Slovensku začať stavať aj cestné tunely na súčasných horských priechodoch?

Áno, jednoznačne je to potrebné, zjednodušilo by sa cestovanie, najmä v zime.
39
37%
Áno, mali by sa stavať, ale len v tom prípade, aby sa žiadnym spôsobom neohrozila výstavba ostatnej infraštruktúry.
41
39%
Nie, pretože všade tam, kde sú momentálne problémy sa bude stavať nejaká diaľnica a na nej bude aj tunel. Bolo by zbytočné mať potom aj na súbežnej ceste popri diaľnici okrem diaľničného tunela aj cestný tunel.
13
12%
Neviem, na Slovensku toho treba postaviť a opraviť ešte veľa, skôr som proti. Ale určite treba súčasné horské priechody udržovať v lepšej kvalite vrátane zimnej údržby.
12
11%
 
Celkový počet hlasov : 105

Re: R1 Banska Bystrica - Ruzomberok

Odoslaťod korfo27 » 02. Mar 2015 12:56

fackov by mohol byt jeden s adeptov
korfo27
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 478
Založený: 14. Dec 2009 18:10
Bydlisko: PD

Re: R1 Banska Bystrica - Ruzomberok

Odoslaťod ANDi » 02. Mar 2015 13:28

Vzhladom na intezity ich az tak vela nie je... V Nizkych Tatrach len Donovaly, prip. Sturec.
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Re: R1 Banska Bystrica - Ruzomberok

Odoslaťod ANDi » 02. Mar 2015 13:53

pozn.: Sturec nie je v Nizkych Tatrach.
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Andrej » 02. Mar 2015 14:22

Presunute do spravnej temy.

Uz davnejsie sme tu robili zoznam problemovych horskych priechodov, kde by situaciu znacne zlepsil vrcholovy tunel. Najvyznamnejsie su:
Donovaly
Maly Sturec
Fackovske sedlo
Vernar
Biela hora
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Jano1 » 02. Mar 2015 19:57

Dalsi kandidat je Makov 4-5 tisic v./24h v roku 2010, tam by mala cast prebrat R6.
Donovaly 7-7,5 tisic v./24h docasne to vzrastie, kym nebude tunel Visnove
Biela hora 5,7 - 7 tisic v./24h - tu by sa konecne mohli prelomit ľady a zacat stavat cestne tunely
Sturec 3251 v./24h - hlavne treba rekonstrukciu betonky na I/65
Vernar 3201 v./24h
Fackovske sedlo 2454 v./24h - tam bude vyznamny narast az ked bude slusna cesta NR-PD
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Andrej » 02. Mar 2015 22:28

Mas recht, Makov som zabudol. Samozrejme, bavime sa o horizonte 10 a viac rokov. Ale mohli by sa dostat aspon do uzemnych planov, aspon by sa nevymyslali zbytocne nezmysly v podobe novych RC.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Bager3 » 03. Mar 2015 06:46

Do akej dlzky tunela nieje potrebna pristupova stolna ? Inak myslel som ze tych tunelov bude viac ale 6 ks je naozaj velmi male cislo a doprave a udrzbe by pomohlo vyrazne.
Bager3
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 322
Obrázky: 2
Založený: 16. Nov 2005 12:12

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Andrej » 03. Mar 2015 08:40

Je to sice male cislo, ale jedna sa vacsinou o dlhe tunely, takze cena bude relativne vysoka. A to som este spomenul len cesty I. triedy a horske priechody, ziadne tunelove obchvaty ci cesty nizsej kategorie.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Milos » 03. Mar 2015 09:32

pozn. Ani Donovaly nie sú v Nízkych Tatrách :)
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Milos » 03. Mar 2015 09:55

Zabudli ste na Čertovicu - tunel, ktorý by obišiel prakticky celý samotný horský priechod so zákrutami, by mal len 3,1 - 3,2 km. J portál za Jarabou (namiesto prudkej zákruty nad min. prameňom pokračovanie rovno a po pár sto metroch portál tunela. S portál pri Vyšnej Boci vo svahu oproti chate Barbora, krátky most ponad dolinku k súčasnej trase cesty I/72. Zvyšné úseky cesty podľa potreby riešiť úpravou v štýle Bystrá - Piesok, hlavne pár úsekov medzi Malužinou a Kráľovou Lehotou by si to žiadalo. Spolu s obchvatom Podbrezovej (len nie tým paškvilom, ktorý bol pred časom zverejnený :roll: ) by to bola slušná spojnica BB, BR s horným Liptovom, PP a prakticky celým severovýchodom. Plus prepojenie mnohých dôležitých horských stredísk
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod ANDi » 03. Mar 2015 15:47

Donovaly priamo nie, ale cesta zo strany RK lezi na hranici :)

Certovica isto nie, tam su nizke intenzity. To tu mozme potom vymenovat vsetky horske priechody... Myslel som tak, ze kde by sa hodil tunel uz v sucasnej dobe...
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod bodrik » 19. Okt 2015 21:50

Cca 2 km tunel by sa zišiel na 1/66 popod Kvetnicu, medzi PP a Hranovnicou, spolu s obchvatom Hranovnice. Tam su dosť vysoké intenzity.

Detto by sa veľmi zišiel tunel popod Dobšinský kopec, na 1/67. Aj keď tam sú nižšie intenzity. Ale je to dôležitý ťah PP - RV, ktorý nemá príliš iných alternatív ani smerom na západ, ani smerom na východ. Spolu s existujúcim krátkym Stratenským tunelom (príp. aj západne od neho, kvôli smerovým pomerom Stratenský tunel 2), v tejto téme už spomínaným Vernárskym tunelom a mnou uvedeným tunelom popod Kvetnicu, by išlo o 4-5 tunelov na trase PP - RV. Ak by však tunel popod Dobšinský kopec mal mať klasicky 1+1 pruh, musel by byť poriadne dlhý, mať takmer 7 km a zacínať už kdesi za Stratenou. Muselo by byť totiž riešené rozdielne výškové položenie dolín Hnilca a Slanej, ktorých výškový rozdiel je takmer 400 metrov! Pri stavbe ciest 1. triedy ak sa nemýlim norma káže, že pri stúpaní 6% a vyššom, musí už byť extra pruh pre pomalé vozidlá.. Teda kratší tunel by musel byť v usporiadaní 2+1 a najviac by sa dal skrátiť na cca 3,5 km, aj to už by sa stúpanie v tuneli pohybovalo cez 10 %, resp. by sa blížilo k 12% a to už môže byť pre premávku v tuneli značne rizikové.. čiže skôr by som predpokladal, že by to bol buď 6,5 - 7 km tunel 1+1, alebo cca 4,5 - 5km tunel 2+1..

K tomu stúpaniu v tuneloch by sa mohol vyjadriť niekto z tunelárov.

Krátky tunel (cca 1km) by bol dobrý popod sedlo Príslop, na Oravskej 1/78, medzi Oravským Podzámkom a Hruštínom. Kedže dostavba R3 je v nedohľadne, po posledných patáliách s mostom, to poľskí kamionisti ocenia..

Potrebný by bol aj tunel ktorý by lepšie sprístupnil Banskú Štiavnicu. Je to turisticky atraktívne mesto. 1/51 by som k mestu neviedol cez Banskú Belú, ale popri žel. trati smerom na Banský Studenec a odtiaľ krátkym cca 0,5 - 1 km tunelom niekam zhruba do priestoru žel. stanice, resp. jej širšieho okolia a tam to napojiť na 1/51 smerujúcu na Sv. Anton a zároveň prepojiť aj s 2/524, čím by vznikol užitočný obchvat mesta a dopravne by sa odbremenilo centrum.

Spomeniem aj jednu cestu 2. triedy, ktorá ale nemá nejaké malé intenzity, a to cesta PN - TO. Tam by bol dobrý tunel popod Čertovu pec, riešený spolu s obchvatom PN (nový most cez Váh) a Banky. Z druhej strany by to nadväzovalo na obchvat Radošiny (postupne aj ďalších obcí smerom na TO). Ten tunel by však musel byť dosť dlhý, cca 4-5km, alebo ak by bol kratší, museli by sa robiť hlboké zárezy a vysoké mosty. To by však ale nebolo k prírode pekné..

Ešte ma napadá tunel popod sedlo medzi Ždiarom a Podspádami, ale tam sú nízke intenzity a tiež, tunel na terénne veľmi exponovanej ceste medzi Liptovskými Matiašovcami a Zubercom, ale tam je cesta 2.tr. a intenzity ešte nižšie..
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 708
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 00:30

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Milos » 19. Okt 2015 23:53

Potrebný by bol aj tunel ktorý by lepšie sprístupnil Banskú Štiavnicu. Je to turisticky atraktívne mesto. 1/51 by som k mestu neviedol cez Banskú Belú, ale popri žel. trati smerom na Banský Studenec a odtiaľ krátkym cca 0,5 - 1 km tunelom niekam zhruba do priestoru žel. stanice, resp. jej širšieho okolia a tam to napojiť na 1/51 smerujúcu na Sv. Anton a zároveň prepojiť aj s 2/524, čím by vznikol užitočný obchvat mesta a dopravne by sa odbremenilo centrum.


Preložka cesty I/51 popri žel. trati smerom na Banský Studenec do širšieho okolia žel. stanice v Banskej Štiavnici s napojením na jestvujúci úsek I/51 je naplánovaná, žiaľ bez toho krátkeho tunela, čiže zase len stúpanie so zákrutami a klesanie so zákrutami.. Hoci menej prudké stúpanie a tiahlejšie zákruty než na súčasnej trase, veď inak by to nedávalo žiadny zmysel. Ten krátky tunel popri existujúcom železničnom tuneli by sa tam fakt hodil, tým viac, že ide o historické mesto so stáročnou baníckou tradíciou. Viem, ani relatívne krátky cestný tunel nie je lacná záležitosť, ale banskí inžinieri spred storočí sa budú v hroboch obracať
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod bodrik » 20. Okt 2015 10:33

Díky za info, Miloš.
Je škoda, že to plánujú bez tunela. Bol by to pekný symbol nadväznosti na bohatú banskú tradíciu.
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 708
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 00:30

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Maxx787 » 20. Okt 2015 18:16

ja sa vyjadrim ku tunelu pod prislopom...
myslim si ze tunel je tam znacne zbytocne stavat, skor by som bol za rozsirenie cesty I/78 na parametre 9,5 m + pruh pre pomale vozidla na stupani do prislopu aspon po tych dvoch vracackach. bolo by to lacnejsie riesenie, a myslim ze rovnako efektivne, intenzity tam su nie take vysoke ako napr na I/59.
o ostatnych tuneloch sa vyjadrovat nebudem, pretoze nepoznam do detailov dane pomery...
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Tomas PO » 20. Okt 2015 23:28

je vobec mozne stavat pri dnesnych normach cestne tunely bez PDZ a strediska spravy?
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Maxx787 » 21. Okt 2015 09:19

to je tiez dobra otazka, ale myslim, ze v taliansku maju cestny tunel co ma len obycajnu znacku 70 km/h a semafor. stredisko spravy tunela moze byt aj na dialku, ved aj o dialnicnych tuneloch sa uvazuje, ze sprava tunelu bude vykonavana z SSUD danej oblasti. Take to tunely by mohli mat technologiu dohladu v stredisku udrzby tusim v okresnom meste...
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod garip » 21. Okt 2015 16:39

myslim, ze aj tunel Cebrat bude monitorovany z SSUD Liptovsky Mikulas, takze vsetko sa da...
garip
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 668
Obrázky: 210
Založený: 05. Nov 2012 10:44

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod bodrik » 23. Okt 2015 19:05

Maxx787 napísal:ja sa vyjadrim ku tunelu pod prislopom...
myslim si ze tunel je tam znacne zbytocne stavat, skor by som bol za rozsirenie cesty I/78 na parametre 9,5 m + pruh pre pomale vozidla na stupani do prislopu aspon po tych dvoch vracackach. bolo by to lacnejsie riesenie, a myslim ze rovnako efektivne, intenzity tam su nie take vysoke ako napr na I/59.
o ostatnych tuneloch sa vyjadrovat nebudem, pretoze nepoznam do detailov dane pomery...


OK, ale v tom pripade by to chcelo zrusit tie serpentiny a nahradit ich miernejsimi smerovymi parametrami. Idealne riesit to spolu s obchvatom Oravskeho podzamku, napojenim na R3 v novej polohe a na druhej strane obchvatmi Hrustina a Babina.

Ono ta cesta nieje nejak dlha, cize potom este obchvat Lokce, Namestova (pravdepodobne novym mostom podnad Oravsku priehradu, dalej obchvat Zubrohlavy a napokon dlhy obchvat "megalopolisu" Rabca - Oravska Polhora a hotovo. Keby to bolo spravene na sirku 11,5m, pokojne to moze sluzit aj ako obchadzkova trasa v pripade nahleho uzavretia D3/S69 napr. v pripade nehody, alebo resp. udrzby tunelov v useku Svrcinovec - Żywiec.
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 708
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 00:30

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Maxx787 » 23. Okt 2015 20:11

chlapce kludni sa, na prislope sa tak lahko nezbavis vracaciek, ano mohli by sa urobit tak aby bol polomer o nieco väcsi. Obchvaty: Hrustin pohoda sa da zrobit. Babin je trochu problemovejsi... Lokca by sla keby siel obchvat zapadne od obce, + napojenie na II/520 od Zakamenneho. Na obchvat NO zabudni bude prietah, Zubrohlava s obchvatom pocita v uzemnom plane. Rabca a Or.Polhora obchvat nerealne, kvoli suvislej zastavbe. Parametre 11,5m sa mi zda aj dost luxusne 9,5/80 by stacilo, ked si to tak vezmeme tak na I/78 je najvacsia sirka 8m :-) cena: keby sa stavalo rozumne, nie po slovensky tak by som to odhadol na 2,5 mil. €/km aj s obchvatmi...nepocitam prietah NO uz. Je to dlzka 31 km po zaciatok Rabce.
mne skor napadla kompletna rekonstrukcia aj s akustickym VDZ + gombiky ako na kysuciach :-) ale cez obce by to bolo tazko zrobit pre malo priestoru :-/ potom jedine obchvaty. ale to su vzdusne zamky...
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod zoom » 23. Okt 2015 20:12

Chcem sa spýtať, či sa ekodukty zvyknu stavať aj na cestách I.triedy. Nie že by som bol z Greenpeace, len som mal predchvilou na ceste dve prekvapenia, tak mi to napadlo.
Obrázok používateľa
zoom
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Obrázky: 15
Založený: 21. Sep 2008 16:28

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Maxx787 » 23. Okt 2015 20:14

no inak aj ja som uz skoro nabral srnu pri Podzamku, bolo to LTT :-D ale neviem...treba sa pozriet do zapadnej europy :-)
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod bodrik » 28. Okt 2015 09:57

Maxx787 napísal:chlapce kludni sa, na prislope sa tak lahko nezbavis vracaciek, ano mohli by sa urobit tak aby bol polomer o nieco väcsi. Obchvaty: Hrustin pohoda sa da zrobit. Babin je trochu problemovejsi... Lokca by sla keby siel obchvat zapadne od obce, + napojenie na II/520 od Zakamenneho. Na obchvat NO zabudni bude prietah, Zubrohlava s obchvatom pocita v uzemnom plane. Rabca a Or.Polhora obchvat nerealne, kvoli suvislej zastavbe. Parametre 11,5m sa mi zda aj dost luxusne 9,5/80 by stacilo, ked si to tak vezmeme tak na I/78 je najvacsia sirka 8m :-) cena: keby sa stavalo rozumne, nie po slovensky tak by som to odhadol na 2,5 mil. €/km aj s obchvatmi...nepocitam prietah NO uz. Je to dlzka 31 km po zaciatok Rabce.
mne skor napadla kompletna rekonstrukcia aj s akustickym VDZ + gombiky ako na kysuciach :-) ale cez obce by to bolo tazko zrobit pre malo priestoru :-/ potom jedine obchvaty. ale to su vzdusne zamky...


Chlapče, som kľudný.
Viac-menej s tebou súhlasim, ale tie obchvaty bude časom nutné postaviť. Už teraz je intenzita nie malá. Ale to už sme OT. Vráťme sa späť k tunelom. Príslop sa dá vyriešiť aj bez tunela a pripusťme teda parameter 9,5m, ale tie prudké zákruty sa dajú vyriešiť miernymi oblúkmi premosteniami cesty na obe strany doliny a hlbšími zárezmi. Plus stúpací dvojpruh. Ak by to bolo medzi Oravským Podzámkom a Hruštínom stavané na 9,5/70, alebo aspoň 9,5/60 v najexponovanejších miestach. To by stačilo. Snehu bude v priesmyku ale pri každej zrážkovo výdatnejšej zime vždy mnoho. Nemám s týmto priesmykom veľa skúseností, aké sú tam veterné pomery? Tvoria sa tam nejaké výraznejšie záveje? Je to pre zimnú údržbu veľmi problémový úsek?
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 708
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 00:30

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod Maxx787 » 28. Okt 2015 10:13

Prislop je v zime dobre udrziavany, co sa tyka zavejov, tak su len na strane do Hrustina (otvorena dolina).Tie zarezy a premostenia by mozno bol problem postavit, pretoze sa cely flysovy svah magury zosuva...lepsie by bolo preto sanovat a rozsirit cestu v trase sucasnej cesty... ale tie vracacky si neviem velmi predstavit ze by zmizli, prislop je velmi pekna cesta prave aj kvoli zakrutam...inak nehody sa tam nestavaju. Vzdy sa stane na rovnejsich usekoch tej cesty. tie zakruty tam mozno maju aj bezpecnostny charakter :-D :-)
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Diaľničné tunely áno ale čo cestné?

Odoslaťod okorec » 08. Nov 2015 23:40

co sa tyka ekoduktov, tak par by sa ich isto uzivilo. na trasach, ktore jazdim byva zver vacsinou na tych istych miestach a ja sice viem, kde ich mam ocakavat, ale ak ide niekto kto to nepozna, tak je riziko zrazky dost vysoke. bohuzial realne je to dost utopia :) a to uz nevravim o cestnych tuneloch... na mam pocit, ze hovorit na Slovensku o stavbe tunela je nieco podobne ako hovorit o vytahu na geostacionarnu orbitu
Múdry to pochopí sám a hlúpemu to aj tak nevysvetlíš.
Obrázok používateľa
okorec
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 13. Jan 2011 19:45
Bydlisko: Martin

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Tunely

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.