Stránka 3 z 3

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2016 11:04
od BoroZA
Nepríde mi kóšer pomerne nízka rýchlosť v jednosmerných tuneloch... Pochopím povedzme 80km/h ako maximálku v obojsmernom tuneli, ale prečo takúto rýchlosť projektujú aj v jednosmerných, to mi je záhadou, a zrejme to podľa všetkého bude čisto finančná otázka. Ešte raz vďaka za vysvetlenie.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2016 15:01
od Maxx787
vsetky sucasne tunely ktore sa robia rovno ako dvojrurove su projektovane s MPR 100 km/h co je v pohode. tusim jedine chlmec bude na 80 km/h
co sa tyka sitiny tak tam aj tak viac ako 90 km/h je ist blbost kedze je to dialnica v meste. a branisko skoda reci...teraz robene tunely su ale dobre.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2016 15:40
od BoroZA
Áno, tunel Považský Chlmec ma štve a rovnako tak aj tunel Horelica. Nechápem, prečo cesta so štatútom "diaľnica" má mať maximálnu projektovanú rýchlosť 80km/h vrátane tunelov.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 20. Jún 2016 17:34
od Maxx787
normalne bude tam 130 km/h len v tuneli bude obmedzenie (ked bude full). ono keby si dvihol projektovu rychlost tak ti v tej doline kysuce vysreli cena do vesmiru. a potom by som kradlo. inak budem osobny ku tebe BoroZA. stavat dialnice za kazdu cenu je uplna sprostost ktoru normalny clovek ktory ma zakladne znalosti fungovania statu nemoze povedat. ano stavajme. ale tak aby sme neplakali ked to budeme splacat. dialnicu na kysyce platim aj ja. a to ju nevyuzijem asi ani raz. a ked sa na D3ke usetri 100 mega tak potom za tie prachy mozeme postavit nieco ine inde napr. R2,R3,R4. (jeden usek) ak vyzenies ceny nerealne nahor tak potom pride cas ked uz nepostavis nic lebo nebude za co. teraz je za co tak stavajme tak aby sme mohli stavat aj potom.
viem ze je to OT tak prosim poslite to niekam inde...

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 23. Jún 2016 10:12
od bodrik
BoroZA, ak ti je 80, resp. 100 km/h v tuneli málo, akou rýchlosťou by si tam chcel jazdiť??
Daj prosím príklad razeného tunela hocikde vo svete, v ktorom je maximálna rýchlosť nastavená podľa tvojich predstáv. Resp. môžeš dať príklad tunelu, ktorý sa ešte len bude staviať alebo stavia a v ktorom projektovaná rýchlosť vyhovuje tvojim predstavám.. Nájdeš taký tunel?
Sme úplne mimo témy. Prosím už 2.x moderátorov o presun príspevkov inam.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 23. Jún 2016 12:53
od PK
Cestou na zapadne pobrezie Talianska v Toskansku sme napocitali 95 tunelov (Rakusko + Taliansko). Na Talianskej strane sa cez vsetky tunely slo 130km/h citaj 140 - 145. Neviem o tom, zeby tam v tuneloch mali akekolvek obmedzenia.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 23. Jún 2016 18:14
od BoroZA
Presne o tom hovorím, v zahraničí je bežné, že sa v diaľničných tuneloch v extraviláne nespomaľuje. Ale povedzme si otvorene, prečo by sa na ceste klasifikovanej ako diaľnica malo v jednosmernom tuneli jazdiť 80km/h, keď na zvyšnom úseku je maximálka 130km/h? Nepoviem napríklad v Sitine, ktorá je súčasťou mestskej diaľnice, ale pri Žiline bude 5 tunelov a z toho ani jeden v meste (dobre, tak Považský Chlmec by sa teoreticky dal zaradiť do intravilánu). Skutočne mohli tie tunely projektovať aspoň na 100km/h, technologické postupy už v dnešnej dobe určite dokážu vyriešiť aj otázku bezpečnosti pri vhej rýchlosti. Ak je to len otázka financií, tak je to veľmi smutné, pretože na Slovensku už nikdy nikto tie tunely nebude raziť nanovo kvôli vhej rýchlosti a budeme tu mať aj v 22. storočí situáciu na diaľniciach ako v rozvojovej krajine.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 23. Jún 2016 18:37
od Maxx787
na 100 km/h budu, aj ovciarsko aj zilina aj visnove. a mozno ideme lepsou cestou nez zapadna europa kedze mame vyrazne nizsiu nehodovost v tuneloch nez v CZ, D, A alebo I. aj ked tu treba pre korektnost poznamenat ke mame len 5 tunelov(6 ak ratam ten 1 cestny) zatial co na zapade ich je niekolko desiatok.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 23. Jún 2016 20:59
od peterle
BoroZA napísal:Presne o tom hovorím, v zahraničí je bežné, že sa v diaľničných tuneloch v extraviláne nespomaľuje. Ale povedzme si otvorene, prečo by sa na ceste klasifikovanej ako diaľnica malo v jednosmernom tuneli jazdiť 80km/h, keď na zvyšnom úseku je maximálka 130km/h? Nepoviem napríklad v Sitine, ktorá je súčasťou mestskej diaľnice, ale pri Žiline bude 5 tunelov a z toho ani jeden v meste (dobre, tak Považský Chlmec by sa teoreticky dal zaradiť do intravilánu). Skutočne mohli tie tunely projektovať aspoň na 100km/h, technologické postupy už v dnešnej dobe určite dokážu vyriešiť aj otázku bezpečnosti pri vhej rýchlosti. Ak je to len otázka financií, tak je to veľmi smutné, pretože na Slovensku už nikdy nikto tie tunely nebude raziť nanovo kvôli vhej rýchlosti a budeme tu mať aj v 22. storočí situáciu na diaľniciach ako v rozvojovej krajine.


Veď sa jazdí 100, okrem jednorúrových a zlého počasia, tak nebuď smutný :D
V Nemecku sú aj dvojrúrové tunely, kde je 80, napr. Konigsheiner. Čo tí budú robiť v 22. storočí :D

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 24. Jún 2016 10:10
od BoroZA
Nemci sú borci, ako ich poznáme, oni budú tie tunely určite upravovať na vyššie rýchlosti... :D
Takže ak máte pravdu, a tunely pri Žiline budú mať maximálku 100km/h, budem len rád. Čítal som totiž o tuneloch na D3, ktoré vraj majú byť projektované iba 80 km/h.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2016 19:07
od okorec
tunel, kde je MPR 80 km/h sa dá na 130-tkový zmeniť úplne jednoducho. stačí, aby ten čo je na to oprávnený prišiel a zvesil značku MPR 80.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2016 21:24
od Lorenc
Hádam aj polomery v tuneli by mali vyhovovať. Mohla by byť mapa aj s tvarmi tunelov a špecifikáciami, zaujímavosťami. Že by sa prešlo po mape a zväčili by sa detaily.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2016 21:55
od bodrik
Okorec, áno, poručíme fyzike, a odstredivá sila, aj zotrvačnosť prestanú pôsobiť. tak nejak? ..či ako??

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2016 07:37
od Laco
a co tak robit tunely s klopenymi zakrutami? netreba ani take brutalne klopenia ako boli kedysi na okruhu v monze... :)
existuje nejaka norma, ktora hovori o maximalnom povolenom klopeni cestnych zakrut?

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2016 08:02
od mb1000
To vam naozaj tak vadi ist v tuneli tu chvilu trochu pomalsie?

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2016 10:44
od Maxx787
tak nejake miekne klopenie tam vzdy je...tusim 2% alebo tak nejak som kdesi videl. ale klopenie zakrut je pomoc proti odstredivej sile len do sinusu uhla naklopenia. pre male uhly mozem povedat ze(1) sin B = B, pri 2% naklopeni je uhol 1,1 stupna priblizne co je 0,019 rad. z uvedeneho je sin priblizne rovny uhlu. teda hranica sa ti zvysi na 1,019 nasobok neklopenej zakruty.
predpoklad (1) je mozne pouzit do 5 stupnov.
aky polomer je najmensi pre navrh 80 km/h a aky pre 120 km/h? a ja skusim vypocitat ake by muselo byt naklopenie aby bola xova zlozka sily rovnaka pre 120km/h pri 80 tkovom obluku.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2016 11:19
od Laco
mne osobne nevadi ist v tuneli pomalsie...
@Maxx787 trochu som sa nad tym zamyslel a podla mna ide o kosinus toho uhla. teda chcem napisat ze sila posobiaca na auto v smere rovnobeznom s plochou vozovky je kosinus naklonu vozovky ("x-ova"). druha zlozka sily (kolma na plochu vozovky, "y-ova") je potom sinus naklonu vozovky.
mala skuska spravnosti:
pri nulovom klopeni je xova zlozka jednotkova (cos(0) je 1) a yova zlozka nulova kedze sin(0) = 0, to by sedelo
pri max (90 stupnovom) klopeni je xova zlozka nulova (cos(90) je 0) a yova zlozka jednotkova kedze sin(90) = 1, to by tiez sedelo

a k tomu prikladu, pri akom klopeni a rychlosti 120km/h sa xova zlozka bude rovnat xovej pri 80km/h a ziadnom naklone: v podstate kosinus toho hladaneho uhla je 80/120 = 2/3 a teda uhol vychadza na cca 48 stupnov. priznam sa ze ma to celkom prekvapilo. ale ked berieme do uvahy velku nelinearitu kosinusu, tak by to mohlo sediet.

ak som sa niekde pomylil prosim opravte ma. mozno som nieco prehladol / zabudol na nieco. valive odpory pneu som zanedbal.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2016 12:10
od Maxx787
nasiel som polomer zakruty v tuneli ovciarsko vypocitam to s tym. a nemozes porovnavat rychlosti lebo tie su umerne sile s druhou mocninou potrebudes sily. a hned ti poviem preco...sme obaja truhlici...naklon vozovky je dany vyslednicou sil gravitacnej a odstredivej. a ty potrebujs aby vozovka bola kolma na vyslednicu sil. preto tam je tangens. rozmyslame obaja az moc zlozito...mi to doplo ked som to zacal kreslit. preto uhol naklonu vozovky je B a uhol ktory dostanes je A.
tgA = Fg/Fod a uhol naklonu vozovky B = 90-A
heureka...teda teoreticke optimum pre ovciarsko s polomerom 740m (zdroj casopis tunel) a autom m = 1200 kg je optimum navrhovane (100 km/h) B = 6 deg.
aby si teooreticky mohol ist 120 je optimum B = 8,7 deg. ak mas lahsie auto tak musis ist pomalsie :-D
dajte to do parametre dialnic a ciest. diki.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2016 12:24
od BoroZA
Aha, takže ak by som si kúpil trojtonové SUVčko, môžem ísť tunelom aj 100km/h bez rizika, že ma vynesie, chápem to správne? :D

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2016 14:00
od Laco
jaaaj ja som riesil vlastne len zlozky tvojej "Fod" - ako sa rozklada, ale to je dost nepodstatna zalezitost...

druha mocnina rychlosti - mas recht a vdaka za opravu. aj na gravitaciu zabudam, pritom ta dava o sebe vediet celkom statocne :D no konecne som si to nacmaral, resp. vypocital (vyslo rovnako cca 8.7st.).
pikoska: aby bola odstrediva sila rovna gravitacnej, rychlost pri tom polomere by musela byt 306km/h (dufam ze sa zasa nemyslim). a klopenie 45stupnov

len by som si dovolil poznamocku k tej hmotnosti: ak by som mal lahke auto, mozem ist rovnako rychlo. sice sa zvacsi Fg, ale priamo umerne aj Fod... :)

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2016 15:14
od Maxx787
tak. este by som chcel pozriet ako sa pocita polomer kammovej kruznice, to by bolo mozno lepsie lebo tam by jasne vyslo aku maximalnu silu dokaze pneumatika preniest na vozovku za urcitych podmienok. odchadzam studovat :-D :-D

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 26. Okt 2016 00:03
od okorec
bodrik napísal:Okorec, áno, poručíme fyzike, a odstredivá sila, aj zotrvačnosť prestanú pôsobiť. tak nejak? ..či ako??


rozumiem tomu správne, že si myslíš, že ak pôjdeš rýchlosťou 130 km/h v tuneli, kde je značka MPR 80 km/h, tak fyzikálne zákony spôsobia, že havaruješ? :D

MPR znamená maximálna povolená rýchlosť a nie minimálna povolená rýchlosť ani odporúčaná rýchlosť. Autá sú rôzne, podmienky sú rôzne, vodiči sú rôzni, ale limity sú rovnaké a tým, že dnes sa každý dopravný inžinier chráni ako sa len dá, tak sú limity dané na nepriaznivú kombináciu s dodatočnou rezervou, čím sa premávka zbytočne zhusťuje a vzďaľuje od idei bezpečne, plynulo a ekologicky.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 26. Okt 2016 10:14
od Maxx787
vzhladom na to co nam vyslo vo vypoctoch tak by mala mat cesta pre 120 km/h v polomere ovciarska 8,7 deg. co je nejakych 10-15% a co viem tak ta cesta je klopena 2% takze ty tu odstredivu silu statocne citis v 120 km/h. takze ta 100 vka je akurat. a nemyslim si ze spomalenim zo 130 na 100 nejako vyrazne utrpi ekologia alebo plynulost. niekde maju MPR na dialnici len 110 plosne... VB napr.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 27. Okt 2016 09:45
od Vceliak
2 Maxx787:
Nie je 110 ako 110. Napríklad v Kanade je na diaľnici (QAH Cesta kráľovny Alžbety) maximálna povolená rýchlosť 100km/h, ale ak by Ťa policajt zastavil pri rýchlosti 120 km, bolo by to považované za "policajnú šikanu". Musí byť aj rezerva.

Re: Mapa tunelov

OdoslaťOdoslané: 27. Okt 2016 10:38
od Maxx787
u nas chytaju od 140 km/h ale tunel je nieco ine, je to uzavrety priestor kde mas 8 metrov miesta a dost, ak nedajboze sposobis nehodu preto ze si si dal rezervu nie 100 km/h ale 120 tak mozes zabit seba svoju rodinu v aute a este ohrozit zivoty inych ludi ktory sa v tom case budu nachadzat v tuneli. jednoducho je to rizikove miesto. preto tebe aj vsetkym odporucam dodrziavat predpisy a najme v tuneloch, vsetky tunely nove sa uz projektuju na 100 km/h nie na 80 km/h co povazujem za posun vpred. mozte ziadat viac ale myslim ze to je uz velky luxus na slovenske pomery a mieru korupcie. a odporucam vidiet video z nasich tunelov, nehody v tuneloch nie su vzacnostou a mnohych vodicov prekvapi ked idu prvy raz.