Tu vôbec niejde o to či tunel alebo estakada. Ťa musím poopraviť práveže tunel je najprijateľnejšiaforma prechodu chráneného územia ( ak nie je iná možnosť ) a ešte ak má portály vyvedené mimo tak je to riešenie č.1.
K D1 - EU nič nezmazala lebo si to nemôže dovoliť
D1 obchádza všetky chránené územia maximálne sa iba dotýka ochranného pásma NP. Jediný problematický úsek je D1 Turany-Hubová ked Tunel Korbeľka pretína NP s portálmi mimo NP a povrchový variant ide v dotyku NP Malá a Veľká Fatra. Takže D1 priamo povrchovo nepretína žiadnu významnú chránenú oblasť
1. Nie je to pravda, velmi casto je lepsia estakada - pretoze nie je vidiet problem (pod zemou) tak to neznamena ze ziadny nie je. Casto tunel sposobuje vazne narusenie prirody, ZP. Preto je dnes lepsia skor vystavba v kombinaci tunely+estakady a len skutocne tam kde je to potrebne tak sa postavi tunel dlhy 5-15 km. Dnes sa neodporuca vystavba velmi dlhych tunelov (okrem megaprojektov) pretoze naklady su vysoke a jazda tunelom je vzdy vacsie riziko ako jazda po estakade. Aj ked naklady na estakadove riesenie cez zimu nie su male, ale zalezi kde sa stavia a podobne - tam kde je velka premavka, sa stavaju viac tunely.
2. Problematickych usekov z hladiska ZP je a bolo na D1 az prilis vela a ak vies nieco o PB a ZP, alebo o BA-TT a ZP alebo o Branisku a ZP tak nemusis nic pisat - vieme obaja. EU chape D1 inak nez ostatne D/R a o tom co si moze a nemoze EU dovolit by som nepisal. Nikdy nebudu mat ocharanari vacsie prava v EU nez stavbari pri dopravnych projektoch. Ide o peniaze, vplyv a moc. Na stavbarov je naviazanych len v EU cca. 10 000 000 ludi. Na ochranarov ovela menej a to su len priame napojenia, o nepriamych ani nehovorim. Ale EU "dava" velky pozor na ZP pri D2, D3 a R3. A aj na ine stavby ktore EU financuje.
Zase zopakovanie "x" krat napisanej info - ZP, to nie je len narodny park alebo inak chranene uzemie.