napisal si to sposobom ktory sa mi zdal ako nejake podpichovanie ... ale dobre nechajme to uz tak
... aj ked cena nieje znama asi nikomu da sa odhadnut priamo z parametrov tunela a z jeho umiestnenia... ide o kratky tunel ktory bude dufajme cely v kompaktnej hornine no nie s prilis vysokym nadlozim ... takze z toho dovodu nebude pouzita TMB technologia (to je viac ako 100% iste
... a to hlavne preto ze pri tak malom nadlozi mozu zasahovat poruchy az z povrchu ... ktore su isto velmi hojne (vzhladom na vek pohoria a znacne korozivne prostredie) ... takze to vychadza na NRTM a teda hotovy 1km tunela bude niekde na urovni 1-1,5mld.SKK (v dnesnych cenach) ... dlzkou je porovnatelny so sitinou alebo mengusovskym tunelom ten prvy je o 1/2 (plus minus) dlhsi a len tunel vychadza niekde na urovni 2-2,5mld SKK ten druhy je o nejake m kradsi a jeho cena je odhadovana na 1-1,3mld.SKK (ostatne peniaze by mali ist na 8km dialnice (cca2,2mld) co je celkom pekna cena) ... a teraz to hlavne v pripade sitiny sa tunel predrazil o 0,5mld.SKK lebo sa neurobil poriadny geo prieskum. to iste sa moze nastat aj v pripade mengusovskeho tunela ... tunel dargov by ale nemal prekrocit sumu 1,5mld. ak sa nepreukaze ze ide o silne zvetranu a tektonicky narusenu horninu (kedze lava sa uklada vo vrstvach a voda je poriadny parchant vsetko je mozne) v takom pripade cena moze stupnut kludne aj na 3mld.SKK na km ... mozno sa niekto spyta preco by mal podla mna byt dargov o 200mil.SKK drahsi od mengusovskeho tunela ked je len o metre dlhsi (presne o 51 a 57m) ... netreba zabudat ze chcu postavit jednu ruru na 3pruhy! co je dost vadne ale budis ... radsej by som bol keby ho polozili o 80-100m nizsie (vyskovo; inak asi o 1,5km blizsie ku kosiciam posunut portal) kde netreba ani stavat dialnicu mimo tunela na 3pruhy a poriadne sa zarezavat do svahu (hlbka zarezu mozno dosiahne az 30m!) a stavat vysoke nasypi ... takto sa tunel predlzi o 2km (a viac) ale ostane na dva pruhy a moze sa razit pomocou TBM ... a poriadnou rychlostou vyska nadlozia by mohla dosahnut uz v prvej 100ke 40m (a viac) ... cena by sa sice vysplhala niekde na 3-4mld.SKK za cely tunel ale vyhlo by sa problemom a usetrilo by sa na stavbe dialnice mimo tunela (mozno az 2mld.SKK) ... zasa na druhej strane ide asi aj o financie na udrzbu ... isto udrziavat dlhy tunel je narocnejsie a drahsie ako kratky .. ale to chcem vydiet co urobia s tazkymi kamionmi ked zavru 3pruhovu ruru