Stránka 3 z 5

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 09. Mar 2016 22:09
od random
to nieje o horninach a ich pevnosti a ani o vode ... ja by som skor povedal ze je problem s porusenostou horninoveho masivu ... inak povedane mozes mat horninu pevnu ale ked je nadrolena vsetko sa ti sype na hlavu a preto ti to trva dlhsie
Predpokladam ze zilina je razena vo flisoch ale ked dobre viem dost blizko je aj bradlove pasmo takze to moze hrat zasadnu rolu. Polana je vo flisovom pasme a to ma trochu iny charakter.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 13. Mar 2016 19:13
od miroslaw
na západnom portáli pribudla nová "mašina" gallery/image_page.php?album_id=157&image_id=32654
kto vie, nech napíše k čomu by mala byť nápomocná :-)

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 13. Mar 2016 20:15
od gorol
... vrtačka - wiertnica, Mirosławie. Lub jakieś inne cudo ?

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Mar 2016 09:27
od flakst
Nebude táto nová mašina slúžiť na vŕtanie dier, do ktorých sa potom budú vkladať sklolaminátové výstuhy, podobne ako v prípade použitia metódy ADECO-RS? Podľa mňa to vyzerá akoby v tomto prípade pristúpili ku kombinácii NRTM s ADECO-RS a síce, že sa bude spevňovať tuhosť čelby a následne sa bude ostraňovať hornina, pričom sa ale výrub nerobí na celý priemer tunela, ale klasicky - kalota, stupeň a dno. Ale nie som žiadny odborník, niekto určite doplní a objasní lepšie ako ja.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Mar 2016 12:09
od magnus
Random - veď ale práve voda, porušenosť, zvetranie a pevnosť horniny (asi myslíš pevnosť v jednoosom prostom tlaku) sú kľúčové pre celkovú stabilitu horninového masívu, tj. jeho celkové deformačné a pevnostné parametre (v danom prípade je dôležitá skôr šmyková pevnosť) :-P Spolu s pôvodnou napätosťou všetky vytvárajú podmienky pre realizáciu. Mimochodom, píše sa FLYŠ nie FLIŠ, to len pre upresnenie.
Asi sa bude podľa tej mašinky vŕtať mikropilótový dáždnik. To je asi jediné rozumné riešenie v danom prípade, vytvoriť spevnenú klenbu. Ešte by sa to dalo aj z povrchu ale to už si asi zvážil zhotoviteľ.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 12. Apr 2016 09:51
od Xenon
Máme nejaký posun na tuneli Žilina? Spevnená klenba pomohla? Darí sa zvyšovať vyrazené m? Aký je aktuálny stav? Vopred dík za info.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 24. Apr 2016 22:01
od mjk
Pridal som članok o problematickej výstavbe tunelu Žilina. Sú tam veľmi tažké podmienky a preto to tak pomaly napreduje.
viewtopic.php?f=35&t=21375

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2016 10:28
od Xenon
Keď je tá hornina nestabilná nielen na povrchu (ako sa predpokladalo), ale je nestabilný celý horninový masív, dokonca aj pod dnom tunela....nehrozí, že sa raz celý ten tunel posunie/zošmykne v tom nestabilnom pieskovo-štrkovo-ilovito-zemitom prostredí? Alebo netreba mať obavy a trebárs to ťažšie dno tunela udrží celý tunel na mieste ?!? A nebude trebárs ten tunel "sadať" v tej poddajnej hornine? Z popisu mi to pripadá zjednodušene tak, akokeby sme napr. kopou piesku prestrčili plastovú trubku. Aká bude jej stabilita v tej kope piesku, keď sa trebárs začne ten piesok zosúvať? Jedine sa spoliehať na to, že to dno tunela je "ťažšie" a že ten tunel sa tým ťažším dnom ukotví...?!?

Možno sa mali vykašľať na takýto tunel, vybagrovať to tam až do stabilného základu a spraviť tam zárez alebo hlbený tunel...ale teraz je to už asi jedno.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2016 11:00
od aquila
tam teraz uz vychadza, ze pri tuneli zilina bolo zjavne asi jednoduchsie to cele odkopat, urobit tunel a nanovo zaviezlo .. ale to by bol zase zasah jak hovado do krajiny

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2016 11:44
od pohodak
teraz neviem kde sa to berie, ale ja si kdesi v hlave pamatam ze tunel zilina mal byt povodne hlbeny, ale mozno mi sibe

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2016 12:36
od milosD
hlbene mali byt dva kratke tunely medzi Ovciarskom a tunelom Zilina

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2016 15:51
od Xenon
Akurát ma ešte napadlo, že to prirovnanie s trubkou v piesku nie je celkom správne, lebo máme 2 tubusy spojené prechodovými chodbami, všetko je to vybetonované, obe tunelové rúry sú navzájom prepojené, takže to bude možno taký "rebrík" zahrabaný do piesku :D . Šanca, že sa nejak pretočí v tom piesku je asi nulová, možno keby sa začal nejak zosúvať jedným smerom, tak sa bude asi zosúvať všetko spolu, oba tubusy, keď je teda tá hornina všade rovnako zlá. Ale "rebrík v piesku" bude určite stabilnejší, pevnejší ako "trubka v piesku"...a ktovie, možno už to ani okolné prostredie potom výrazne neovplyvní, tú masu betónu. Širšia rebríková základňa tiež nebude tak rýchlo "sadať" ako by sadala jedna rúra samotná....Možno to nie je až taká hrôza a možno to bude aj stabilné nakoniec. Len čisto laické úvahy, tak ma prosím nekameňujte. Možno keby sa k tomu nejaký geológ vyjadril...

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2016 22:55
od Maxx787
hm, rozmyslam, ako je ten "rebrik" poloziny na povrchu, ale asi by sa to nemalo posuvat, iba ak by zlyhalo ostenie a zosunulo sa to ako nejaky neuceleny blok rury. ale to je asi malovanie katastrofickych scenarov, mozno sa na to raz natoci film :-D tunelov bude na SR dost :-D :-D

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 26. Apr 2016 18:12
od bongi111
beton v takych mnozstvach, tvaroch a tlakoch sa sprava urcite nie ako pevna struktura, ktora sa nepohne a bude drzat este aj kopec pokope

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 26. Apr 2016 20:05
od Vlados
dalo by sa to prirovnať zmrznutému ľanovému rebríku. voda v oboch prípadoch je značné riziko.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 27. Apr 2016 10:47
od bodrik
Prečítal som si ten článok, v tých neuveriteľne ťažkých podmienkach bude zázrak ak sa tam nikomu nič vážne nestane. A bude to šialene drahé. Som zvedavý o koľko % narastú skutočné finančné náklady oproti predpokladaným pred začiatkom stavby. Neviem ako to je s termínmi, ale je možné že nejaké mesiace, možno polrok meškania to spôsobí. V tomto ale nemám prehľad. Predpokladajme podľa rýchlosti doterajších postupov v článku že len na prerazenie tunela budú potrebovať cca ešte rok od teraz, plus-mínus možno 4 mesiace

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 27. Apr 2016 20:15
od Jaro
Myslím, že termíny záležia od toho ako ďaleko z východnej strany bude ešte relatívne vyhovujúce podložie.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 28. Apr 2016 08:05
od bodrik
Jaro, áno, to bude asi rozhodujúce. Ale keďže zo západnej strany nieje ani náznak zlepšenia, myslím si že z východnej strany ohlásia čochvíľa zhoršenie.
Ani nie 700m "tunelík" a čo to dokáže spraviť v katastrofálnych geologických podmienkach.. takéto zlé podmienky nik neočakával snáď ani v najhoršom sne. Čo sa podcenilo? Hydrogeologický prieskum? Alebo sa to nedalo dopredu zistiť do akej "kaše" idú vŕtať..?
Vie na to niekto odpovedať?

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2016 11:09
od plš
Bodrik, mlieko je rozliate t.j. trasa je stanovená, tunel treba postaviť tak či tak. Dôležité je, aby sa nestal vážny pracovný úraz. Na realizáciu vybrali Metrostav, zvyknutý čľapkať sa v blate pod Prahou. Že bude treba navýšiť cenu? Na to má NDS-ka stanovený k cene 10%-ný záchranný vankúš. My sa môžme akurát škodoradostne vyškierať, ako to všetko na tomto úseku "dream team" urobí, aby neprešvihol tých 10%. Termínový vankúš je tiež žičlivý. Za nejaký mesiac navyše, výprask nedostanú. Termíny viac tlačia na partiu Salini - Remeta na ich diel práce na dialnici Žilina Strážov - Dubná Skala.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2016 12:14
od plš
pardon oprava Hričovské Podhradie-Dubná Skala

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2016 12:16
od sergej
plš, skús ešte raz, do tretice všetko dobré ;)

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 29. Apr 2016 18:45
od plš
Sergej, teraz je to dobré: HP-DS = diel HP-LL + diel LL-DS. Jednoduchá rovnica, predpokladám, že nie si absolvent DAMU.

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 30. Apr 2016 19:41
od sergej
Odkedy robi Salini na HP-LL?

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 01. Máj 2016 13:19
od rempo
citácie s časopisu Tunel,číslo je už vonku nejaký čas tak sú info trochu staršie
Tunel Poľana je 898 m dlhý jednorúrový tunel na diaľničnom úseku D3 Svrčinovec – Skalité, s razením sa začalo 31. 7.2014 a razilo sa od oboch portálov. Tunel bol slávnostne prerazený 7. 9. 2015. V súčasnosti sa realizuje sekundárne ostenie tunela. Ku dňu 14. 3. 2016 sú zabetónované všetky bloky spodnej klenby a 49 zo 71 blokov hornej klenby, čo predstavuje 69 %. Predpoklad ukončenia prác na sekundárnom ostení je apríl 2016. Celkové predpokladané množstvo betónovej zmesi do hornej klenby je cca 8,5 tis. m3 a ku sledovanému dátumu je zabetónovaných cca 5,9 tis. m3. Momentálne sa pripravuje forma na betonáž hornej klenby prvého núdzového zálivu, prebieha kladenie štrbinových žľabov a obrubníkov a pripravuje sa položenie podkladových vrstiev vozovky. Od 4. 3. 2016 sa začalo s montážou debnenia hĺbenej časti zo ZP.Začiatok betonáže hĺbenej časti je naplánovaný na 22. 3. 2016.Zároveň prebieha montáž technologického zariadenia tunela.Súčasťou projektu je aj úniková štôlňa, v ktorej je v sú časnosti zrealizované definitívne ostenie zo striekaného betónu s prídavkom polypropylénových makrovlákien.Tunel Svrčinovec je jednorúrový tunel situovaný na začiatku diaľničného úseku D3 Svrčinovec – Skalité tesne za križovatkou Svrčinovec. S razením sa začalo 30. 10. 2014 a razilo sa zo západného portálu. Tunel bol slávnostne prerazený 23. 6. 2015. Vsúčasnosti je už kompletne zrealizované aj sekundárne ostenie tunela. Momentálne sa realizuje montáž technologických zariadení a kanalizácia odvodnenie
tunela.

TUNELY OVČIARSKO A ŽILINA
Na úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka s dĺžkou 13,2 km sa nachádzajú dva diaľničné dvojrúrové tunely: Ovčiarsko a Žilina.
Tunel Ovčiarsko s dĺžkou 2367 m sa začal raziť 12. 9. 2014.Ku dňu 14. 3. 2016 je vyrazených na STR zo západného portálu 1638,18 m a z východného portálu 537,90 m, spolu to je 2176,08 m, čo predstavuje 95 % z razenej časti STR dĺžky 2300 m. K tomuto dátumu je na JTR vyrazených zo západného portálu 1584,10 m a z východného portálu 162,05 m,spolu to je 1746,15 m, čo predstavuje 75 % z razenej časti JTR dĺžky 2320 m. Priemerný denný razičský výkon na každej tunelovej rúre (ZP+VP) je približne 5 m/deň. V súčasnosti je pripravená forma na betonáž sekundárneho ostenia a vykonávajú sa ďalšie prípravné práce na realizáciu sekundárneho ostenia.
Na kratšom z tunelov – Žilina dĺžky 687 m – sa začalo s raziacimi prácami 5. 11. 2014 na západnom portáli. Tunel Žilina je 687 m dlhý dvojrúrový tunel budovaný v rámci stavby D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. S jeho razením sa začalo 5. 11. 2014. K dátumu 14. 3. 2016 je vyrazených na STR zo západného portálu 142,29 m a z východného portálu 39,99 m, spolu to je 182,28 m, čo predstavuje 27 % razenej časti STR dĺžky 685,5 m. K dátumu 14. 3. 2016 je na JTR vyrazených zo západného portálu 188,21 m a z východného portálu 135,54 m, spolu to je 323,75 m, čo predstavuje 49 % z razenej časti JTR dĺžky 657 m. Priemerný denný razičský výkon na každej tunelovej rúre (ZP+VP) je
približne 2 m/deň. Z východného portálu sa v súčasnosti razí vo VT 7. Zo západného portálu momentálne prebiehajú stabilizačné práce nadložia tunela, keďže sa momentálne razí z geologického hľadiska v najhoršej 8. výrubovej triede pod ochranou mikropilótového dáždnika.

Tunel Čebrať-nič nové

TUNEL
POVAŽSKÝ CHLMEC
Súčasťou diaľničného úseku D3, ktorý tvorí juhozápadný obchvat mesta Žilina (Žilina Strážov – Žilina Brodno) je aj dvojrúrový diaľničný tunel Považský Chlmec (2250 m). Tunel je realizovaný podľa zásad NRTM. Po slávnostnej prerážke JTR dňa 28. 1. 2016 prebieha razenie stupňa v JTR v úseku medzi stredovou jamou a východným portálom,zároveň prebieha razenie kaloty v STR. K dátumu 29. 2.2016 sa čelba nachádzala v tunelovom staničení 1964 m, kde bolo razenie zastavené a pokračovalo razenie stupňa, ktoré je k 15. 3. 2016 v tunelovom staničení 1668. Druhá čelba sa nachádza pri priečnom prepojení č. 8 a postupuje k východnému portálu. K 15. 3. 2016 sa čelba nachádzala v tunelovom staničení 2116. Zároveň sa pripravuje aj protiražba
severnej tunelovej rúry tak, aby sa urýchlilo dosiahnutie prerazenia tunela a ukončil sa súbeh raziacich a betonárskych prác. V súčasnosti sa realizuje profilácia primárneho ostenia,osadenie hydroizolačnej fólie, príprava betonáže základových pásov a betonáž definitívneho ostenia.K 15. 3. 2016 bolo realizovaných 23 blokov sekundárneho ostenia v dĺžke 12,5 m tak v južnej, ako aj v severnej tunelovej rúre. Súčasťou tohto úseku je aj prejazdné priečne prepojenie č. 1. Po vyhodnotení výsledkov geotechnického monitoringu bude v JTR 1325 m nevystuženého definitívneho ostenia z celkovej dĺžky 2120,5 m, čo predstavuje 62 %.V STR, kde nebolo zatiaľ ukončené razenie, je minimálne predpokladaná dĺžka nevystuženého definitívneho ostenia 1200 m

TUNEL VIŠŇOVÉ
Razenie tunela Višňové (7500 m), ktorý je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, začalo v apríli 2015.V súčasnosti prebieha razenie od oboch portálov. K 28. 2.2016 je od západného portálu vyrazených 678 m severnej tunelovej rúry a 473 m južnej tunelovej rúry. Od východného portálu je vyrazených 527 m severnej tunelovej rúry a 368 m južnej tunelovej rúry. Celkovo je teda na konci februára 2016 vyrazených 2046 m, čo predstavuje takmer 13,64 % z celkovej dĺžky razených tunelových rúr. Okrem razenia tunelových rúr sa od oboch portálov razia aj priportálové úseky odvodňovacej štôlne, ktorá po dokončení bude slúžiť ako hlavný zberač horninovej vody. Metóda razenia je plnoprofilové razenie podľa systému ADECO – RS, ktorý je na Slovensku použitý prvýkrát.Z celkovej v súčasnosti vyrazenej dĺžky 2046 m je metódou ADECO realizovaných 1508 m

Re: D1 tunel Žilina

OdoslaťOdoslané: 23. Jún 2016 10:55
od bodrik
Takže predpokladá sa meškanie 9 mesiacov. To už sa blíži k tomu, že možno budú úseky HP-LL a LL-DS otvárané súčasne, alebo s malým časovým rozdielom možno pol roka..