no vapenec nie je az taka makka hornina ... na slovensku je 5,5% uzemia pokrita vapencovymi-krasovymi oblastami .... slovensko ma dlhorocne skusenosti s razenim tunelov v krasovych-vapencovych pohoriach ... preto je razenie v takomto neraste pre slovensko relativne lacnejsie ako razenie v cadici alebo andezite... vapenec sa lame relativne lahko a presne aj napriek jeho amorfnej strukture (no ale to zavisi aj od druhu nieje vapenec ako vapenec)...
Este ze si napisal ze nie je vapenec ako vapenec. Vobec totiz neplati, ze cim makksia hornina, tym lacnejsie razenie. prave naopak. V tvrdsich horninach (teda napriklad bazaltoch, granitoch ale aj zdravych andezitoch) sa razi rychlejsie a lacnejsie, pretoze nie je potrebna tazka vystuz. Vapenec je velmi specificka hornina, zavisi od stupna jeho porusenia a jehovyvoja pocas geologickej historie, ako sa bude chovat pri razeni. Moze sa chovat ako odolna zula, ale moze sa chovat aj ako stmeleny strkopiesok. Cize cena tunela razeneho v karbonatoch je zavisla na stupni poznania masivu a vhodnosti zvolenej technologie razenia a v konenom dosledku aj na stavebnej discipline stavebnej firmy.
Slovensko ma naozaj bohate skusenosti z razenia tunelo v karbonatoch, ale su tu dva haciky:
- stavali sa prevazne jednorurove tunely, cestny tunel ma znacne vacsie rozmery a z toho vyplyvaju urcite obmedzenia
- stare tunely sa stavali starou technologiou i filozofiou: V podstate sa dimenzovali na najvyssie mozne zatazenie a nebrala sa do uvahy unosnost samotnej horniny. Dnes sa vo svete najviac pouziva NRTM, ktora v maximallnej moznej miere vyuziva samonosnost horniny pri vytvoreni tunela v nej. Cize sa neda automaticky pouzit skusenost z razenia vtedy (navyse ti skusenosti 40 rocnou pauzou uz poriadne zapadli prachom).
Takze by som bol opatrny s tym hodnotenim co je lacnejsie a co nie. Vsetko ma svoje za i proti.