Výstavba diaľnic - názor strany Smer, 22. 3. 2005

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Výstavba diaľnic - názor strany Smer, 22. 3. 2005

Odoslaťod Leonidas » 29. Dec 2005 21:55

http://www.strana-smer.sk/tlac_odd/konf ... ml?id=1256


Výstavba diaľnic - nekončepnosť, nereálne sľuby, predražovanie o miliardy

Informácia z tlačovej konferencie strany Smer – sociálna demokracia (22. 3. 2005)

Diaľničná výstavba, strategicky dôležitá pre rozvoj Slovenska a najmä jeho regiónov, je v súčasnosti charakterizovaná nekoncepčnosťou, populistickými sľubmi, ktoré sa nedajú splniť a predraženosťou o miliardy korún.

Smer vyzýva vládu, aby vypracovala a následne schválila solídnu analýzu financovania výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií v našich podmienkach spolu so solídnym harmonogramom a to tak časovým ako aj vecným. Následne v prípade pozitívnych výsledkov analýzy Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Private-Public-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Nekoncepčnosť výstavby diaľnic vyplýva z toho, že vláda doteraz nepripravila dlhodobú konvepciu štátnej dopravnej politiky, ktorá by jednoznačne zadefinovala spôsob výstavby a využívania dopravných koridorov. Navyše ani parciálne plány sa nedodržiavajú, pretože do nich vstupujú politické rozhodnutia. (napr. obchvat Svidníka, ktorý pretláča ako svoj pomník minister Prokopovič, pričom jeho využitie bude 10-percentné) Svoju nemohúcnosť jasne a transparentne riadiť investičný proces pri výstavbe diaľnic a rýchlostných komunikácií chce vláda a MDPT zakryť projektom PPP. V najbližšej dobe sa bude vláda zaoberať materiálom MDPT SR o záveroch štúdie realizovateľnosti financovania projektov diaľnic formou PPP. Tento materiál nemá žiadnu solídnu vypovedaciu hodnotu, akurát z neho odbornej verejnosti behá mráz po chrbte. Schvaľujú sa v ňom závery bez ich hlbšieho poznania a bežné sú vzájomné rozpory v jeho texte.

Nerealistické sľuby reprezentuje predovšetkým sľub spojiť Bratislavu a Košice diaľnicou do roku 2010. Dnes už aj laik, nie to ešte odborná verejnosť, vedia, že prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou nebude do roku 2010 hotové. A to ani v polovičnom profile o celých profiloch ani nehovoriac. Vláda, ktorá s obľubou nazýva svojich kritikov populistami, by mala občanom seriózne priznať, že stanovený termín nedodrží a radšej vynaložiť všetko úsilie na to, aby prostriedky na výstavbu boli vynakladané transparentne a čo najefektívnejšie.

Na to, že vláda pravidelne zavádza svojich občanov sme si už zvykli. Vo svojich klamstvách však vláda prekročila svoju obvyklú hranicu, keď zahraničnému investorovi (KIA) sľúbila zabezpečiť spojenie Bratislavy a Žiliny do roku 2006. Dnes je však jasné, že ani tento prísľub nebude dodržaný a zodpovední budú radi, ak sa tak stane aspoň v roku 2007. Pre občanov to znamená, že minimálne po dobu jedného roka v prípade dodržania termínov spustenia výroby v závode KIA, bude cestná infraštruktúra na danom úseku zahltená resp. neprejazdná.

Napokon závažný problém predraženej výstavby. Vláda minulú stredu bez pripomienok schválila Analýzu nákladovosti výstavby diaľnic v SR. Každého súdneho človeka „vytočí“ návrh komuniké vlády k tomuto materiálu, ktoré hovorí, že dôvodom vysokých nákladov na výstavbu diaľnic je hornatosť územia SR. Ako keby Švajčiari, Taliani, alebo Nemci stavali diaľnice iba na rovine. Akoby automaticky sa súčasťou investičnej výstavby stal jav následného navyšovania pôvodných rozpočtov jednotlivých stavieb. Pri objeme štátnych investícií vo výške niekoľko desiatok mld. Sk tak štátny rozpočet ročne zbytočne prichádza o niekoľko miliárd. Rovnakým problémom je aj akceptovanie ceny diela zo strany štátu, ktorú navrhne víťazný uchádzač o štátnu zákazku a ktorá vo väčšine prípadov obsahuje okrem rizikovej prirážky aj prirážku na odmenenie sa tým, ktorý ju „odklepli“. Vzorovým príkladom ako by sa to malo robiť je diaľničný úsek Mengusovce-Jánovce, kde pôvodne všetci zúčastnení tvrdili, že stavbu nie je možné realizovať za menej ako 12,3 mld. Sk. Po zrušení súťaže a vypísaní novej sú zrazu zhotovitelia schopní tú istú stavbu realizovať aj za 9,6 mld. Sk, čím sa ušetria skoro tri miliardy Sk. Nedovolíme si ani odhadnúť, v koľkých prípadoch sa takto nekonalo a miliardy navyše tiekli prúdom tam kam nemali.
Slovenská republika nemá momentálne zavedený taký systém a kontrolné mechanizmy, ktoré by účinne zabraňovali plytvaniu rozpočtových prostriedkov pri investičných akciách. Nie je zavedená povinnosť, aby stavebný dozor zodpovedal aj za dodržanie ceny diela. Nie je vyvodzovaná osobná zodpovednosť. Neexistuje spätná väzba na zákon o verejných prácach.

Netreba už ani komentovať fakt, že často krát cenu stanovuje zhotoviteľ a investor /v tomto prípade štát/ ju bez dôsledného preskúmania blahosklonne akceptuje.

Aká je potom morálka tejto vlády, ktorá žiada občanov aby znášali na vlastnej koži dopady ňou prijatých reforiem a ktorá sama zatvára oči nad zneužívaním miliárd korún zo štátneho rozpočtu?
Leonidas
diskutujúci
 
Príspevky: 71
Založený: 26. Okt 2005 12:21

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.