Ryanair hrozí, že odíde zo Slovenska

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Ryanair hrozí, že odíde zo Slovenska

Odoslaťod wazari » 09. Dec 2005 10:17

Ryanair hrozí, že odíde zo Slovenska

(09.12.2005; Hospodárske noviny; s. 13; Matthias Eberie, Stock Oliver, Čimová Denisa)

Najúspešnejšia nízkonákladová letecká spoločnosť žiada Slovensko, aby letisko v Bratislave nedalo Viedni.

S privatizáciou letísk v strednej a vo východnej Európe akoby sa vrece roztrhlo. Medzi záujemcami o ich kúpu sú aj nemecké firmy. Kým essenský koncern Hochtief a prevádzkovateľ frankfurtského letiska Fraport dúfajú, že získajú budapeštianske letisko, konzorcium pod vedením letiska Kolín nad Rýnom/Bonn odborníci považujú za jedného z favoritov na prevzatie letísk v Bratislave a Košiciach. V oboch štátoch, v Maďarsku i na Slovensku, rozhodnutie padne ešte do konca tohto roku.

Podľa odhadov musí záujemca o kúpu 75 percent akcií budapeštianskeho letiska zaplatiť asi 1,75 miliardy eur. V prípade slovenských letísk sa privatizácia týka 66‑percentného podielu a suma, ktorú štát utŕži, môže v eurách dosiahnuť trojcifernú hranicu. Okolo tejto privatizácie však prepukol ostrý spor, lebo medzi záujemcami o bratislavský vzdušný prístav sa objavilo aj viedenské letisko. Viedeň je pritom od Bratislavy vzdialená len 50 až 60 kilometrov. Pozorovatelia sa preto domnievajú, že cieľom Viedenčanov je jednoducho vyradiť blízkeho, ale lacného súpera z konkurenčného boja. Bratislava totiž mohutne rastie a počet obslúžených pasažierov v tomto roku prvýkrát vysoko prevýši hranicu jedného milióna osôb. Veľkú zásluhu na tom má írsky nízkonákladový dopravca Ryanair, ktorý slovenské pristávacie dráhy v marketingu smelo vykresľuje ako "letisko na viedenskom predmestí".

V liste adresovanom slovenskému premiéroví Mikulášovi Dzurindovi a ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi Rynair požaduje, aby Slovensko odmietlo ponuku Viedenčanov. Ak Viedenčania vyhrajú verejnú súťaž, vznikol by monopol, ktorý by ohrozil šance ďalšieho rozvoja spoločnosti Ryanair i ďalších nízkonákladových aerolínií na Slovensku, uvádza sa v ňom. V takom prípade Rynair hrozí, že okamžite opustí Slovensko. Vedenie tejto írskej spoločnosti napríklad ešte v auguste zrušilo všetky spojenia do Klagenfurtu, pretože Rakúsko drasticky zvýšilo poplatky za tzv. bezpečnostné služby.

Hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška nevidí dôvod, prečo by malo ministerstvo zaujať stanovisko k žiadosti Ryanairu. "Je to ich názor," dodal. Zdroj blízky výberovému konaniu HN prezradil, že podobný apel ministrovi Prokopovičovi adresoval aj ďalší nízkonákladový dopravca, britský easyJet.

Ivana Paulínyová z marketingu bratislavského letiska tvrdí, že sa zatiaľ nedá presne povedať, aký podiel osobnej leteckej prepravy z Bratislavy zabezpečuje Ryanair, pretože zo Slovenska začal lietať až v októbri tohto roka. Z takmer 100‑tisíc cestujúcich, ktorí z letiska odleteli pravidelnými linkami v novembri, asi 30‑tisíc pripadlo na lety tejto nízkonákladovej leteckej spoločnosti. Paulínyová pripustila, že začiatkom roku 2006 aj vďaka dravej kampani môže podiel pasažierov Ryanairu výrazne stúpnuť. Odchod tejto leteckej spoločnosti by teda letisko určite pocítilo.

Rynair je najväčšou európskou nízkonákladovou leteckou spoločnosťou, ktorá je súčasne v celosvetovom meradle najziskovejšia. Obavy konkurencie pred ňou sú veľké, rovnako ako pokušenie podieľať sa na jej úspechoch. Presvedčili sa o tom aj otcovia malého nemeckého mestečka Hahn, ktorí bývalé vojenské letisko za päť rokov zmenili na významný vzdušný prístav, ktorým dnes ročne prejdú tri milióny cestujúcich práve vďaka Ryanairu.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.