Stránka 1 z 1

Na V. eurokoridor v SR smerovalo zatiaľ 4,053 mld. Sk

OdoslaťOdoslané: 23. Nov 2005 14:15
od Caesar
http://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=58884


Na V. eurokoridor v SR smerovalo zatiaľ 4,053 mld. Sk

Z celkovej preinvestovanej sumy, ktorá sa viaže na obdobie od začiatku prác až do konca septembra 2005, smerovalo najviac, až 38 % na modernizačné práce na trati Bratislava Rača - Šenkvice

BRATISLAVA 23. novembra (SITA) - Na slovenskú časť V. železničného eurokoridoru sa od začiatku prác až do konca septembra tohto roka preinvestovalo vyše 104,7 mil. eur, čo predstavuje približne 4,053 mld. Sk. Tieto prostriedky sa pritom viažu na železničné úseky Bratislava Rača - Šenkvice, Šenkvice - Cífer vrátane staníc Rača - Trnava a na úsek Trnava - Piešťany. Celková hodnota finančných memoránd na uvedené úseky predstavuje vyše 334 mil. eur, teda okolo 12,9 mld. Sk. Agentúru SITA o tom informoval riaditeľ odboru zahraničnej pomoci Železníc Slovenskej republiky Miroslav Matúšek.

Z celkového objemu doteraz preinvestovaných prostriedkov smerovalo takmer 38 % na modernizáciu železničnej trate Bratislava Rača -Trnava, v úseku Rača - Šenkvice. Preinvestovanú sumu 39,75 mil. eur financovali na 70,6 % prostriedky z Kohézneho fondu. Finančné memorandum na tento vyše 18-kilometrový úsek je na úrovni 51,4 mil. eur, pričom 75 % z toho pripadá na financie Európskej únie.

Na modernizáciu nadväzujúceho, 11,5-kilometrového, úseku Šenkvice - Cífer a staníc Rača - Trnava smerovalo celkovo 37,2 mil. eur a rovnakým podielom ju financovali prostriedky z Európskej únie a zo štátneho rozpočtu. Finančné memorandum na tento úsek predstavuje 153,4 mil. eur a podiel tuzemských prostriedkov dosahuje 61,9 %. Vyše 27,8 mil. eur sa zatiaľ preinvestovalo na úsek medzi Trnavou a Piešťanmi. Kým finančné memorandum v sume 129,2 mil. eur sa delí na 63,8 % zo štátneho rozpočtu a na 36,2 % z Kohézneho fondu, doteraz preinvestované prostriedky smerovali rovnakým podielom z oboch zdrojov.

Cieľom modernizácie slovenských železničných tratí je zvýšiť traťovú rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu a zjednotiť tak dopravný systém s pravidlami Európskej únie. Aj keď sa v čase modernizácie prejavujú viaceré negatíva, ako napríklad výluky a s tým spojený pokles počtu prepravených osôb či tovaru, v budúcnosti by zmodernizované trate mali priniesť pre Slovensko pozitívne efekty. Podľa Matúška tak Slovensko nebudú prepravcovia obchádzať a naše trate sa stanú konkurencieschopné, čo by malo priniesť aj vyššie poplatky za použitie cesty. Zároveň sa skráti čas cestovania medzi Bratislavou a Košicami.


( 1 EUR = 38,701 SKK)

SITA, [23.11.2005 13:50]