Správa o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic
Odoslané: 13. Sep 2008 22:52
Správa o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010
1. Úvod
Vláda Slovenskej republiky schválila uznesením č. 1084/2007 zo dňa 19. 12. 2007 Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 (ďalej len „program“). V bode B.1. uvedeného uznesenia vlády uložila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií úlohu predkladať na rokovanie vlády správu o plnení programu každý rok do 30. septembra.
Cieľom predloženej správy je vyhodnotiť postup prípravy a výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry podľa schváleného harmonogramu začínania a odovzdávania stavieb. Správa aktualizuje program o skutočnosti, ktoré boli schválené uzneseniami vlády Slovenskej republiky v hodnotenom období.
Programom bola definovaná sieť nadradenej cestnej infraštruktúry, postup prípravy a výstavby jednotlivých úsekov a určené priority do roku 2010 v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR, cieľmi Dopravnej politiky SR do roku 2015 a operačným programom Doprava na roky 2007 – 2013. Pri príprave programu bol plánovaný finančný rámec stanovený na základe východísk štátneho rozpočtu, plánovaných príjmov a úverových možností Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (ďalej len „NDS, a. s.“) a prostriedkov určených na výstavbu cestnej infraštruktúry z fondov EÚ. V programovom období výraznou mierou k postupu výstavby prispeje využitie PPP projektov.
2. Aktualizácia siete diaľnic a rýchlostných ciest
Uznesením vlády č. 492/2008 zo dňa 16. júla 2008 k analýze sociálno-ekonomickej situácie Nitrianskeho samosprávneho kraja a okresu Topoľčany a návrhom na zlepšenie v sociálnej a hospodárskej oblasti, v bode B.1. vláda schválila a v bode C.2 uložila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií rozšíriť sieť rýchlostných ciest o cestu R8 v úseku od R1 Nitra cez Topoľčany po rýchlostnú cestu R2 Hradište v dĺžke cca 65 km. Taktiež, v zmysle dopravnej politiky štátu a zásad na usporadúvanie cestnej siete, začiatky a konce diaľnic a rýchlostných ciest sú umiestnené na hraniciach susedného štátu, diaľnici alebo rýchlostnej ceste, preto bola upravená trasa rýchlostnej cesty R1. Predĺženie trasy rýchlostnej cesty R1 bude v súlade so všeobecnými zásadami a zabezpečí plynulé napojenie na diaľnicu D1 obchádzkou zaťaženého horského priechodu Donovaly.
Uznesením vlády SR č. 266/2008 z 30. apríla 2008 bol doplnený harmonogram prípravy a výstavby o zabezpečenie začatia stavebných prác na rýchlostnej komunikácii R2 v úseku križovatka D1 Mníchova Lehota – Nováky do 31. 12. 2010.
V Správe o plnení aktualizovaného nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, schválenej uznesením vlády č. 1051/2004, je uvedená rýchlostnú cesta Bratislava – Nové Zámky – Lučenec, pod pracovným označením R7 s celkovou dĺžkou 234 km a má byť v prvej etape pripravovaná v kategórii R 11,5/100 s výhľadovou možnosťou na rozšírenie na kategóriu R 22,5/100. Je potrebné, aby táto rýchlostná cesta bola oficiálne schválená a začlenená do siete rýchlostných ciest.
Aktualizovaná sieť nadradenej cestnej infraštruktúry predstavuje:
Sieť diaľnic
D1 Bratislava (Petržalka – križovatka s D2) – Trnava – Trenčín - Žilina – Prešov – Košice – štátna hranica SR/Ukrajina,
D2 št. hranica ČR/SR - Kúty- Malacky–Bratislava - št. hranica SR/MR,
D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca – Skalité št. hranica SR/PR.
D4 št. hranica Rakúsko/SR - Bratislava – križovatka D2 Jarovce –križovatka Rovinka –križovatka s D1 Ivanka pri Dunaji–sever – križovatka s cestou II/502 – križovatka s cestou I/2 – križovatka s D2 Stupava juh – štátna hranica SR/Rakúsko.
Sieť rýchlostných ciest
R1 Trnava – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok,
R2 Trenčín križovatka D1 – Prievidza – Žiar nad Hronom – Zvolen – Lučenec – Rimavská Sobota – Rožňava – Košice,
R3 št. hranica MR/SR Šahy – Zvolen – Žiar nad Hronom – Turčianske Teplice – Martin – Kraľovany – Dolný Kubín – Trstená – št. hranica SR/PR,
R4 št. hranica MR/SR - Milhosť – Košice – Prešov – Giraltovce – Svidník – št. hranica SR/PR,
R5 št. hranica ČR/SR Svrčinovec – križovatka s D3,
R6 št. hranica ČR/SR Lysá pod Makytou - Púchov,
R7 Bratislava – Dunajská Streda – Nové Zámky – Veľký Krtíš – Lučenec,
R8 Nitra – Topoľčany – Hradište – križovatka s R2.
3. Vyhodnotenie plnenia harmonogramu
3.1 Postup výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v r. 2007
Odovzdané do užívania
Odovzdávanie stavieb do užívania v roku 2007 prebiehalo plne v súlade so stanoveným harmonogramom. Sprejazdnené boli úseky diaľnice D1 Vrtižer – Hričovské Podhradie (doplnené na plný profil), D1 Važec – Mengusovce (polovičný profil), D2 Bratislava Lamačská – Staré Grunty (v plnom profile), v polovičnom profile D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov v decembri 2007 a v plnom profile v júni 2008. V súlade s harmonogramom bola odovzdaná do predčasného užívania rýchlostná cesta R3 Oravský Podzámok – Horná Lehota.
Začatie výstavby
V súlade s uznesením vlády SR začala v r. 2007 výstavba úseku diaľnice D1 Matejovce – Jánovce, dobudovanie na 4-pruh. Stavba je súčasťou stavby D1 Mengusovce – Jánovce, III. úsek v km 14,230 – 25,850. Výstavba rýchlostnej cesty R4 Svidník preložka začala v decembri 2007.
Výstavbu diaľnice okolo Považskej Bystrice dlhodobo komplikovali námietky občanov, ktorí sa obávali negatívneho vplyvu umiestnenia diaľnice. Začiatok výstavby II. úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, km 4,900 - 9,595 v januári 2008, znamená posun odovzdania stavby zhotoviteľovi oproti určenému harmonogramu. Kontrahovaný termín na predčasné užívanie je stanovený na 05/2010.
Pri stavbe úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, I. etapa bolo dôvodom posunu termínu začatia výstavby zrušenie územného rozhodnutia na základe odvolania sa Občianskeho združenia Svätokrížsky občiansky spolok – SOS Žiar nad Hronom. Skutočný začiatok výstavby bol v marci 2008. Kontrahovaný termín na predčasné užívanie je stanovený na 04/2010.
V r. 2007 bolo odovzdaných do užívania v polovičnom profile 33,901 km diaľnic a rýchlostných ciest, dobudovaných 12,904 km na plný profil a dokončená výstavba v plnom profile na 7,915 km. V súlade s harmonogramom bola začatá výstavba na 11,62 km dobudovaním na plný profil diaľnice a 4,573 km rýchlostnej cesty v plnom profile.
3.2 Postup výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v r. 2008
3.2.1 Odovzdané do užívania
Sprejazdnený úsek diaľnice D1 Važec – Mengusovce bude dokončený v plnom profile v septembri 2008 a následne odovzdaný do užívania. V októbri roku 2008 k sprevádzkovaným úsekom pribudnú úseky diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce II. úsek v km 8,00 - 14,230 v plnom profile, Mengusovce – Jánovce III. úsek km 14,230 - 25,850 v polovičnom profile, ktorý je stavebne ukončený. Z rýchlostných ciest je daná do užívania R2 Figa – obchvat, ktorá je stavebne ukončená a odovzdaná v auguste.
V súlade s programom bude sprevádzkovaných v polovičnom profile 11,62 km diaľnic, dobudovaných na plný profil bude 12,22 km a v plnom profile 9,538 km nadradenej cestnej infraštruktúry.
Z dôvodu oneskoreného schválenia žiadosti o nenávratný finančný príspevok zo Štrukturálnych fondov, prišlo k omeškaniu výstavby úseku rýchlostnej cesty R4 Svidník – preložka. Podľa upraveného harmonogramu bude úsek uvedený do prevádzky v máji 2009.
3.2.2 Začatie výstavby – štátny rozpočet a spolufinancované stavby z fondov EÚ, zdroje NDS, a. s.
V súlade s harmonogramom programu bola začatá výstavba úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, I. úsek, km 0,000 - 4,900 (júl 2008) v plnom profile a výstavba rýchlostnej cesty R3 Trstená – obchvat (apríl 2008) o dĺžke 7,2 km v polovičnom profile. Začiatok výstavby R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, I. etapa o dĺžke 9,675 km bol presunutý z roku 2007 (marec 2008).
V roku 2008 je plánované začať realizáciu úsekov stavieb R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa (8,372 km v plnom profile), R3 Horná Štubňa – obchvat (4,321 km v polovičnom profile), D2 Križovatka – Stupava, juh (3,2 km v plnom profile), úseky diaľnice D1 Jablonov – Studenec (5,21 km v plnom profile) a D1 Studenec – Beharovce (3,323 km v plnom profile) .
R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa
Na základe rozsudku Najvyššieho súdu SR zo dňa 13.9.2005, ktorým bolo zrušené rozhodnutie o umiestnení stavby, sa opakoval celý proces prípravy. Opätovný proces EIA bol ukončený vydaním záverečného stanoviska dňa 28.2.2007, následne bolo vydané územné rozhodnutie, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 20.9.2007. V súčasnosti je spracovaná aktualizovaná dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia pre ponuku. Predpokladaný termín začatia výstavby je 12/2008.
R3 Horná Štubňa – obchvat
Prebieha verejná súťaž na zhotoviteľa stavby. Predpokladaný termín začatia výstavby je 11/2008.
D2 Križovatka Stupava, juh
Na stavbu je vydané právoplatné rozhodnutie o umiestnení stavby. V súčasnosti sa aktualizuje dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia na ponuku. Po kompletizácii podkladov bude požiadané o vydanie stavebného povolenia. Predpokladaný termín začatia výstavby je 12/2008.
D1 Jablonov – Studenec
Úsek diaľnice má vydané územné rozhodnutie, ktoré nadobudlo platnosť dňom 31.1.2007. Zabezpečujú sa podklady na verejnú súťaž. Podmienky súťaže sú upravené tak, aby zhotoviteľ stavby spracoval projekt pre stavebné povolenie vrátane inžinierskych činností, majetkovoprávneho vyrovnania pozemkov a vybavenia stavebného povolenia v zmysle „žltého FIDICu“. („Dodaj a vyprojektuj – postav“). V prípade úspešného tendra bude stavba začatá v roku 2008.
D1 Studenec – Beharovce
Bolo vydané územné rozhodnutie dňa 21.5.2007 na plný profil diaľnice. Právoplatnosť bola potvrdená dňa 28.6.2007. Zabezpečujú sa podklady potrebné pre stavebné konanie. Predpokladaný termín začatia výstavby 12/2008.
3.2.3. Príprava PPP projektov
Naplnenie časového harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 závisí od úspešnosti realizácie projektov verejno-súkromného partnerstva. V prípade neschválenia projektov verejno-súkromného partnerstva, resp. v prípade neskorších termínov ukončenia jednotlivých stavieb, ktoré vyplynú z tendrov na PPP projekty, bude harmonogram výstavby aktualizovaný.
Úseky určené na financovanie formou PPP boli pred začatím verejného obstarávania zaradené nasledovne:
Balík č. 1: D1 Dubná Skala – Turany, D1 Turany – Hubová, D1 Hubová – Ivachnová, D1 Jánovce – Jablonov, D1 Fričovce – Svinia.
Aktuálny stav verejného obstarávania:
- ukončená I. etapa koncesného dialógu s uchádzačmi.
Balík č. 2: R1 Nitra, západ – Selenec, R1 Selenec - Beladice, R1 Beladice – Tekovské Nemce, R1 Banská Bystrica – severný obchvat.
Aktuálny stav verejného obstarávania:
- ukončená I. etapa koncesného dialógu s uchádzačmi.
Balík č. 3: D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Lietavská Lúčka – Višňové, D1 Višňové – Dubná Skala.
Aktuálny stav verejného obstarávania pre Balík 3 je nasledovný:
- vyhodnotenie splnenia podmienok účasti a finalizácia koncesnej dokumentácie.
Nepredpokladaná náročnosť spracovania oznámení o verejnom obstarávaní a zmena poradcu, ako aj rešpektovanie primeraných lehôt pre spracovanie súťažných návrhov spôsobilo otváranie ponúk pre 1. balík 8.1.2008 a pre 2. balík 8.2.2008.
Poradcom doporučený spôsob obstarania projektu - koncesný dialóg síce znamená dlhšie lehoty obstarávania, na druhej strane však zabezpečí lepšiu transparentnosť celého postupu, možnosť hlbšieho posúdenia predkladaných ponúk a tým aj výber skutočne ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, pri súčasnej minimalizácii rizík pre štát.
Stav investičnej prípravy stavieb zaradených do projektov PPP je súčasťou prílohy č. 1. Časový harmonogram verejného obstarávania do podpisu koncesnej zmluvy je v prílohe č. 2.
4. Finančné plnenie programu
Rozvojový program je podkladom na prípravu a zabezpečenie financovania verejných prác. Predmetom sú kapitálové výdavky vynaložené na investičnú prípravu a realizáciu výstavby nových úsekov. Finančné krytie programu je zabezpečené zo štátneho rozpočtu a s využitím spolufinancovania z fondov EÚ, z príjmov NDS, a. s., z výberu za užívanie spoplatnenej infraštruktúry a úverových zdrojov.
4.1 Výdavky na výstavbu v roku 2007 a I. polroku 2008
Celkové čerpanie prostriedkov na zabezpečenie cieľov programu a súvisiacich investičných akcií v réžii NDS, a. s., vrátane vlastných zdrojov bolo vo výške 13,76 mld. Sk. Zo štátneho rozpočtu (bez spolufinancovania projektov z fondov EÚ) bolo určených 7,7 mld. Sk. Kapitálové transfery na výstavbu predstavovali 2,2 mld. Sk (prostriedkov EÚ) a 0,732 mld. Sk (prostriedkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie).
K 30. 6. 2008 bolo preinvestovaných vrátane vlastných zdrojov 4,074 mld. Sk. Finančné plnenie prostriedkov štátneho rozpočtu (bez spolufinancovania projektov z fondov EÚ) bolo 0,8 mld. Sk. Kapitálové transfery prostriedkov EÚ predstavovali 0,862 mld. Sk a 0,291 mld. Sk (prostriedkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie).
Celkové výdavky NDS, a. s., sú určené nielen na výstavbu nových úsekov určených harmonogramom začínania a odovzdávanie stavieb, ale aj na dofinancovanie stavebných prác na úsekoch odovzdaných do predčasného užívania, modernizáciu a rekonštrukciu existujúcej siete a stavebné náklady na výstavbu nových úsekov. V súlade so stratégiou programu sú finančné prostriedky určené na investičnú prípravu s cieľom zabezpečiť dostatočný zásobník projektov pre kontinuálny postup výstavby v budúcom období.
4.2 Spoplatnenie diaľnic a rýchlostných ciest
Prípravu a verejné obstarávanie na poskytovateľa „Komplexnej služby elektronického výberu mýta“ zabezpečuje Národná diaľničná spoločnosť, a. s., ako správca výberu mýta. Medzinárodný tender bol vyhlásený v septembri 2007. Verejné obstarávanie sa uskutočňuje postupom užšej súťaže. V marci 2008 bol termín uzávierky dodania ponúk. Na otváraní ponúk, ktorého sa mohli zúčastniť všetci uchádzači, boli zverejnené obchodné mená, sídla alebo miesta podnikania všetkých uchádzačov a ich návrhy na plnenie kritérií. Detailné informácie o jednotlivých ponukách Národná diaľničná spoločnosť, a. s., ako verejný obstarávateľ, neposkytuje. Vyhodnocovanie ponúk je neverejné a členovia komisie nesmú počas vyhodnocovania ponúk poskytovať informácie o ich obsahu.
V súčasnosti prebieha proces revíznych postupov, do jeho ukončenia nemôžu byť prezentované žiadne podrobnosti z dôvodu zamedzenia obštrukcií neuspokojených záujemcov. Nie je možné hovoriť o víťaznom uchádzačovi, nakoľko proces verejného obstarávania nie je doteraz ukončený. Z verejného obstarávania boli vylúčené ponuky, ktoré nespĺňali požiadavky na predmet zákazky, stanovené v súťažných podkladoch. Neúspešní uchádzači podali proti rozhodnutiu o vylúčení ponúk námietky na Úrad pre verejné obstarávanie, kde aktuálne prebiehajú príslušné revízne postupy.
5. Záver
V hodnotenom období bolo použitých 17,8 mld. Sk investičných výdavkov na rekonštrukciu, modernizáciu, prípravu a výstavbu nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR, Dopravnou politikou do roku 2015, operačným programom Základná infraštruktúra 2004 – 2006 a operačným programom Doprava na roky 2007 – 2013. Do užívania v polovičnom profile bolo odovzdaných 33,901 km diaľnic a rýchlostných ciest, dobudovaných na plný profil 12,904 km a v plnom profile bolo odovzdaných 7,915 km. V súlade s programom bola začatá výstavba na úsekoch v polovičnom profil o dĺžke 7,2 km, dobudovanie o dĺžke 11,62 km a v plnom profile o dĺžke 19,148 km.
Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 sa priebežne plní. Program výstavby cestnej infraštruktúry predstavuje z časového hľadiska otvorený dokument, ktorý reaguje na rozvojové tendencie v cestnej doprave, zmeny vo verejnej správe, na aktuálny stav vo finančnom zabezpečení a v ostatnom čase ovplyvňuje harmonogram v značnej miere aj schopnosť investora obstarať rozhodnutia v režime zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a stavebného zákona.
1. Úvod
Vláda Slovenskej republiky schválila uznesením č. 1084/2007 zo dňa 19. 12. 2007 Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 (ďalej len „program“). V bode B.1. uvedeného uznesenia vlády uložila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií úlohu predkladať na rokovanie vlády správu o plnení programu každý rok do 30. septembra.
Cieľom predloženej správy je vyhodnotiť postup prípravy a výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry podľa schváleného harmonogramu začínania a odovzdávania stavieb. Správa aktualizuje program o skutočnosti, ktoré boli schválené uzneseniami vlády Slovenskej republiky v hodnotenom období.
Programom bola definovaná sieť nadradenej cestnej infraštruktúry, postup prípravy a výstavby jednotlivých úsekov a určené priority do roku 2010 v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR, cieľmi Dopravnej politiky SR do roku 2015 a operačným programom Doprava na roky 2007 – 2013. Pri príprave programu bol plánovaný finančný rámec stanovený na základe východísk štátneho rozpočtu, plánovaných príjmov a úverových možností Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (ďalej len „NDS, a. s.“) a prostriedkov určených na výstavbu cestnej infraštruktúry z fondov EÚ. V programovom období výraznou mierou k postupu výstavby prispeje využitie PPP projektov.
2. Aktualizácia siete diaľnic a rýchlostných ciest
Uznesením vlády č. 492/2008 zo dňa 16. júla 2008 k analýze sociálno-ekonomickej situácie Nitrianskeho samosprávneho kraja a okresu Topoľčany a návrhom na zlepšenie v sociálnej a hospodárskej oblasti, v bode B.1. vláda schválila a v bode C.2 uložila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií rozšíriť sieť rýchlostných ciest o cestu R8 v úseku od R1 Nitra cez Topoľčany po rýchlostnú cestu R2 Hradište v dĺžke cca 65 km. Taktiež, v zmysle dopravnej politiky štátu a zásad na usporadúvanie cestnej siete, začiatky a konce diaľnic a rýchlostných ciest sú umiestnené na hraniciach susedného štátu, diaľnici alebo rýchlostnej ceste, preto bola upravená trasa rýchlostnej cesty R1. Predĺženie trasy rýchlostnej cesty R1 bude v súlade so všeobecnými zásadami a zabezpečí plynulé napojenie na diaľnicu D1 obchádzkou zaťaženého horského priechodu Donovaly.
Uznesením vlády SR č. 266/2008 z 30. apríla 2008 bol doplnený harmonogram prípravy a výstavby o zabezpečenie začatia stavebných prác na rýchlostnej komunikácii R2 v úseku križovatka D1 Mníchova Lehota – Nováky do 31. 12. 2010.
V Správe o plnení aktualizovaného nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, schválenej uznesením vlády č. 1051/2004, je uvedená rýchlostnú cesta Bratislava – Nové Zámky – Lučenec, pod pracovným označením R7 s celkovou dĺžkou 234 km a má byť v prvej etape pripravovaná v kategórii R 11,5/100 s výhľadovou možnosťou na rozšírenie na kategóriu R 22,5/100. Je potrebné, aby táto rýchlostná cesta bola oficiálne schválená a začlenená do siete rýchlostných ciest.
Aktualizovaná sieť nadradenej cestnej infraštruktúry predstavuje:
Sieť diaľnic
D1 Bratislava (Petržalka – križovatka s D2) – Trnava – Trenčín - Žilina – Prešov – Košice – štátna hranica SR/Ukrajina,
D2 št. hranica ČR/SR - Kúty- Malacky–Bratislava - št. hranica SR/MR,
D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca – Skalité št. hranica SR/PR.
D4 št. hranica Rakúsko/SR - Bratislava – križovatka D2 Jarovce –križovatka Rovinka –križovatka s D1 Ivanka pri Dunaji–sever – križovatka s cestou II/502 – križovatka s cestou I/2 – križovatka s D2 Stupava juh – štátna hranica SR/Rakúsko.
Sieť rýchlostných ciest
R1 Trnava – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok,
R2 Trenčín križovatka D1 – Prievidza – Žiar nad Hronom – Zvolen – Lučenec – Rimavská Sobota – Rožňava – Košice,
R3 št. hranica MR/SR Šahy – Zvolen – Žiar nad Hronom – Turčianske Teplice – Martin – Kraľovany – Dolný Kubín – Trstená – št. hranica SR/PR,
R4 št. hranica MR/SR - Milhosť – Košice – Prešov – Giraltovce – Svidník – št. hranica SR/PR,
R5 št. hranica ČR/SR Svrčinovec – križovatka s D3,
R6 št. hranica ČR/SR Lysá pod Makytou - Púchov,
R7 Bratislava – Dunajská Streda – Nové Zámky – Veľký Krtíš – Lučenec,
R8 Nitra – Topoľčany – Hradište – križovatka s R2.
3. Vyhodnotenie plnenia harmonogramu
3.1 Postup výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v r. 2007
Odovzdané do užívania
Odovzdávanie stavieb do užívania v roku 2007 prebiehalo plne v súlade so stanoveným harmonogramom. Sprejazdnené boli úseky diaľnice D1 Vrtižer – Hričovské Podhradie (doplnené na plný profil), D1 Važec – Mengusovce (polovičný profil), D2 Bratislava Lamačská – Staré Grunty (v plnom profile), v polovičnom profile D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov v decembri 2007 a v plnom profile v júni 2008. V súlade s harmonogramom bola odovzdaná do predčasného užívania rýchlostná cesta R3 Oravský Podzámok – Horná Lehota.
Začatie výstavby
V súlade s uznesením vlády SR začala v r. 2007 výstavba úseku diaľnice D1 Matejovce – Jánovce, dobudovanie na 4-pruh. Stavba je súčasťou stavby D1 Mengusovce – Jánovce, III. úsek v km 14,230 – 25,850. Výstavba rýchlostnej cesty R4 Svidník preložka začala v decembri 2007.
Výstavbu diaľnice okolo Považskej Bystrice dlhodobo komplikovali námietky občanov, ktorí sa obávali negatívneho vplyvu umiestnenia diaľnice. Začiatok výstavby II. úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, km 4,900 - 9,595 v januári 2008, znamená posun odovzdania stavby zhotoviteľovi oproti určenému harmonogramu. Kontrahovaný termín na predčasné užívanie je stanovený na 05/2010.
Pri stavbe úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, I. etapa bolo dôvodom posunu termínu začatia výstavby zrušenie územného rozhodnutia na základe odvolania sa Občianskeho združenia Svätokrížsky občiansky spolok – SOS Žiar nad Hronom. Skutočný začiatok výstavby bol v marci 2008. Kontrahovaný termín na predčasné užívanie je stanovený na 04/2010.
V r. 2007 bolo odovzdaných do užívania v polovičnom profile 33,901 km diaľnic a rýchlostných ciest, dobudovaných 12,904 km na plný profil a dokončená výstavba v plnom profile na 7,915 km. V súlade s harmonogramom bola začatá výstavba na 11,62 km dobudovaním na plný profil diaľnice a 4,573 km rýchlostnej cesty v plnom profile.
3.2 Postup výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v r. 2008
3.2.1 Odovzdané do užívania
Sprejazdnený úsek diaľnice D1 Važec – Mengusovce bude dokončený v plnom profile v septembri 2008 a následne odovzdaný do užívania. V októbri roku 2008 k sprevádzkovaným úsekom pribudnú úseky diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce II. úsek v km 8,00 - 14,230 v plnom profile, Mengusovce – Jánovce III. úsek km 14,230 - 25,850 v polovičnom profile, ktorý je stavebne ukončený. Z rýchlostných ciest je daná do užívania R2 Figa – obchvat, ktorá je stavebne ukončená a odovzdaná v auguste.
V súlade s programom bude sprevádzkovaných v polovičnom profile 11,62 km diaľnic, dobudovaných na plný profil bude 12,22 km a v plnom profile 9,538 km nadradenej cestnej infraštruktúry.
Z dôvodu oneskoreného schválenia žiadosti o nenávratný finančný príspevok zo Štrukturálnych fondov, prišlo k omeškaniu výstavby úseku rýchlostnej cesty R4 Svidník – preložka. Podľa upraveného harmonogramu bude úsek uvedený do prevádzky v máji 2009.
3.2.2 Začatie výstavby – štátny rozpočet a spolufinancované stavby z fondov EÚ, zdroje NDS, a. s.
V súlade s harmonogramom programu bola začatá výstavba úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, I. úsek, km 0,000 - 4,900 (júl 2008) v plnom profile a výstavba rýchlostnej cesty R3 Trstená – obchvat (apríl 2008) o dĺžke 7,2 km v polovičnom profile. Začiatok výstavby R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, I. etapa o dĺžke 9,675 km bol presunutý z roku 2007 (marec 2008).
V roku 2008 je plánované začať realizáciu úsekov stavieb R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa (8,372 km v plnom profile), R3 Horná Štubňa – obchvat (4,321 km v polovičnom profile), D2 Križovatka – Stupava, juh (3,2 km v plnom profile), úseky diaľnice D1 Jablonov – Studenec (5,21 km v plnom profile) a D1 Studenec – Beharovce (3,323 km v plnom profile) .
R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa
Na základe rozsudku Najvyššieho súdu SR zo dňa 13.9.2005, ktorým bolo zrušené rozhodnutie o umiestnení stavby, sa opakoval celý proces prípravy. Opätovný proces EIA bol ukončený vydaním záverečného stanoviska dňa 28.2.2007, následne bolo vydané územné rozhodnutie, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 20.9.2007. V súčasnosti je spracovaná aktualizovaná dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia pre ponuku. Predpokladaný termín začatia výstavby je 12/2008.
R3 Horná Štubňa – obchvat
Prebieha verejná súťaž na zhotoviteľa stavby. Predpokladaný termín začatia výstavby je 11/2008.
D2 Križovatka Stupava, juh
Na stavbu je vydané právoplatné rozhodnutie o umiestnení stavby. V súčasnosti sa aktualizuje dokumentácia pre stavebné povolenie a dokumentácia na ponuku. Po kompletizácii podkladov bude požiadané o vydanie stavebného povolenia. Predpokladaný termín začatia výstavby je 12/2008.
D1 Jablonov – Studenec
Úsek diaľnice má vydané územné rozhodnutie, ktoré nadobudlo platnosť dňom 31.1.2007. Zabezpečujú sa podklady na verejnú súťaž. Podmienky súťaže sú upravené tak, aby zhotoviteľ stavby spracoval projekt pre stavebné povolenie vrátane inžinierskych činností, majetkovoprávneho vyrovnania pozemkov a vybavenia stavebného povolenia v zmysle „žltého FIDICu“. („Dodaj a vyprojektuj – postav“). V prípade úspešného tendra bude stavba začatá v roku 2008.
D1 Studenec – Beharovce
Bolo vydané územné rozhodnutie dňa 21.5.2007 na plný profil diaľnice. Právoplatnosť bola potvrdená dňa 28.6.2007. Zabezpečujú sa podklady potrebné pre stavebné konanie. Predpokladaný termín začatia výstavby 12/2008.
3.2.3. Príprava PPP projektov
Naplnenie časového harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010 závisí od úspešnosti realizácie projektov verejno-súkromného partnerstva. V prípade neschválenia projektov verejno-súkromného partnerstva, resp. v prípade neskorších termínov ukončenia jednotlivých stavieb, ktoré vyplynú z tendrov na PPP projekty, bude harmonogram výstavby aktualizovaný.
Úseky určené na financovanie formou PPP boli pred začatím verejného obstarávania zaradené nasledovne:
Balík č. 1: D1 Dubná Skala – Turany, D1 Turany – Hubová, D1 Hubová – Ivachnová, D1 Jánovce – Jablonov, D1 Fričovce – Svinia.
Aktuálny stav verejného obstarávania:
- ukončená I. etapa koncesného dialógu s uchádzačmi.
Balík č. 2: R1 Nitra, západ – Selenec, R1 Selenec - Beladice, R1 Beladice – Tekovské Nemce, R1 Banská Bystrica – severný obchvat.
Aktuálny stav verejného obstarávania:
- ukončená I. etapa koncesného dialógu s uchádzačmi.
Balík č. 3: D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Lietavská Lúčka – Višňové, D1 Višňové – Dubná Skala.
Aktuálny stav verejného obstarávania pre Balík 3 je nasledovný:
- vyhodnotenie splnenia podmienok účasti a finalizácia koncesnej dokumentácie.
Nepredpokladaná náročnosť spracovania oznámení o verejnom obstarávaní a zmena poradcu, ako aj rešpektovanie primeraných lehôt pre spracovanie súťažných návrhov spôsobilo otváranie ponúk pre 1. balík 8.1.2008 a pre 2. balík 8.2.2008.
Poradcom doporučený spôsob obstarania projektu - koncesný dialóg síce znamená dlhšie lehoty obstarávania, na druhej strane však zabezpečí lepšiu transparentnosť celého postupu, možnosť hlbšieho posúdenia predkladaných ponúk a tým aj výber skutočne ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, pri súčasnej minimalizácii rizík pre štát.
Stav investičnej prípravy stavieb zaradených do projektov PPP je súčasťou prílohy č. 1. Časový harmonogram verejného obstarávania do podpisu koncesnej zmluvy je v prílohe č. 2.
4. Finančné plnenie programu
Rozvojový program je podkladom na prípravu a zabezpečenie financovania verejných prác. Predmetom sú kapitálové výdavky vynaložené na investičnú prípravu a realizáciu výstavby nových úsekov. Finančné krytie programu je zabezpečené zo štátneho rozpočtu a s využitím spolufinancovania z fondov EÚ, z príjmov NDS, a. s., z výberu za užívanie spoplatnenej infraštruktúry a úverových zdrojov.
4.1 Výdavky na výstavbu v roku 2007 a I. polroku 2008
Celkové čerpanie prostriedkov na zabezpečenie cieľov programu a súvisiacich investičných akcií v réžii NDS, a. s., vrátane vlastných zdrojov bolo vo výške 13,76 mld. Sk. Zo štátneho rozpočtu (bez spolufinancovania projektov z fondov EÚ) bolo určených 7,7 mld. Sk. Kapitálové transfery na výstavbu predstavovali 2,2 mld. Sk (prostriedkov EÚ) a 0,732 mld. Sk (prostriedkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie).
K 30. 6. 2008 bolo preinvestovaných vrátane vlastných zdrojov 4,074 mld. Sk. Finančné plnenie prostriedkov štátneho rozpočtu (bez spolufinancovania projektov z fondov EÚ) bolo 0,8 mld. Sk. Kapitálové transfery prostriedkov EÚ predstavovali 0,862 mld. Sk a 0,291 mld. Sk (prostriedkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie).
Celkové výdavky NDS, a. s., sú určené nielen na výstavbu nových úsekov určených harmonogramom začínania a odovzdávanie stavieb, ale aj na dofinancovanie stavebných prác na úsekoch odovzdaných do predčasného užívania, modernizáciu a rekonštrukciu existujúcej siete a stavebné náklady na výstavbu nových úsekov. V súlade so stratégiou programu sú finančné prostriedky určené na investičnú prípravu s cieľom zabezpečiť dostatočný zásobník projektov pre kontinuálny postup výstavby v budúcom období.
4.2 Spoplatnenie diaľnic a rýchlostných ciest
Prípravu a verejné obstarávanie na poskytovateľa „Komplexnej služby elektronického výberu mýta“ zabezpečuje Národná diaľničná spoločnosť, a. s., ako správca výberu mýta. Medzinárodný tender bol vyhlásený v septembri 2007. Verejné obstarávanie sa uskutočňuje postupom užšej súťaže. V marci 2008 bol termín uzávierky dodania ponúk. Na otváraní ponúk, ktorého sa mohli zúčastniť všetci uchádzači, boli zverejnené obchodné mená, sídla alebo miesta podnikania všetkých uchádzačov a ich návrhy na plnenie kritérií. Detailné informácie o jednotlivých ponukách Národná diaľničná spoločnosť, a. s., ako verejný obstarávateľ, neposkytuje. Vyhodnocovanie ponúk je neverejné a členovia komisie nesmú počas vyhodnocovania ponúk poskytovať informácie o ich obsahu.
V súčasnosti prebieha proces revíznych postupov, do jeho ukončenia nemôžu byť prezentované žiadne podrobnosti z dôvodu zamedzenia obštrukcií neuspokojených záujemcov. Nie je možné hovoriť o víťaznom uchádzačovi, nakoľko proces verejného obstarávania nie je doteraz ukončený. Z verejného obstarávania boli vylúčené ponuky, ktoré nespĺňali požiadavky na predmet zákazky, stanovené v súťažných podkladoch. Neúspešní uchádzači podali proti rozhodnutiu o vylúčení ponúk námietky na Úrad pre verejné obstarávanie, kde aktuálne prebiehajú príslušné revízne postupy.
5. Záver
V hodnotenom období bolo použitých 17,8 mld. Sk investičných výdavkov na rekonštrukciu, modernizáciu, prípravu a výstavbu nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR, Dopravnou politikou do roku 2015, operačným programom Základná infraštruktúra 2004 – 2006 a operačným programom Doprava na roky 2007 – 2013. Do užívania v polovičnom profile bolo odovzdaných 33,901 km diaľnic a rýchlostných ciest, dobudovaných na plný profil 12,904 km a v plnom profile bolo odovzdaných 7,915 km. V súlade s programom bola začatá výstavba na úsekoch v polovičnom profil o dĺžke 7,2 km, dobudovanie o dĺžke 11,62 km a v plnom profile o dĺžke 19,148 km.
Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 sa priebežne plní. Program výstavby cestnej infraštruktúry predstavuje z časového hľadiska otvorený dokument, ktorý reaguje na rozvojové tendencie v cestnej doprave, zmeny vo verejnej správe, na aktuálny stav vo finančnom zabezpečení a v ostatnom čase ovplyvňuje harmonogram v značnej miere aj schopnosť investora obstarať rozhodnutia v režime zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a stavebného zákona.