Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod PK » 16. Júl 2019 15:11

Prave rozmyslam aku ulohu hra navratnost u statom budovanych projektov. Su to peniaze z dani, ktore skoncia naspat v ekonomike statu. A maju vytvorit infrastrukturne projekty ktore su prakticky navzdy a komercna sfera by ich nikdy nevytvorila.
Navratnost takejto trate by bola podobna ako navratnost dialnice vybudovanej pre 10.000 aut/24h.
Okolo 70 rokov ked privrieme vsetky kurie oka.
Platit za Pribinu na R1 150 milionov rocne 30 rokov dokazeme, to sa tiez nikdy nevrati, to je 4,5 miliardy Eur za 40km rychlostnej.
Tak preco nie 6,6 miliardy Eur za 330km zeleznicnej trate 20 milionov E/km?
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod Yoggy52 » 16. Júl 2019 15:44

Pretoze existuju lepsie moznosti? napr obsluhovat to lietadlom?

VRT riesi len BA-KE za cenu obrovskych nakladov, to je viac ako neprechodne.

Pri dialnici mas viac faktorovov... mas tam prijem z myta, odstranenie aut z intravilanu, znizenie dopadu dopravy na obyvatelsvo a evnironmentalneho dopadu atd. Postavit by sa to muselo tak aj tak.

V normalnej krajine je proces nasledovny:
-lacnejsie riesenie
-drahsie riesenie (pokial lacne je uz nedostatocne, co predpokladam, ze sa na slovensku nikdy nestane)

V takom pripade treba skusit nasadit letecku linku... Podobne to spravili aj v Cine (wow co)... V nemecku ICE zacali jazdit skor ako letecka doprava zazila rozmach. (90s) a to iste aj TGV vo FR a ES. (60s resp 90s)
Na slovensku nemame nic a chceli by sme ist rovno na to najlepsie.

Atd.

Na stole mame kopu veci, ktore by nam zarucili lepsiu navratnost a nie, my vsetky peniaze investujeme do projektu s pochybnou navratnostou :lol: Pretoze na to, aby si ekonomiku budoval, tak musis investovat do projektov s najrychlejsou a takmer zarucenou navratnostou. netreba zabudat, ze stat ma dane vyuzivat co najefektivnejsie... Cize namiesto toho aby sme dotovali maximalne 10milionov rocne, tak rovno pojdeme do projektu za 6.6miliardy, hmm.

Mensia hovadina ako VRT BA-KE mi pride uz len metro v BA :lol:
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod jarino » 17. Júl 2019 10:10

PK napísal:Ospravedlnujem sa 4mil./km som napisal z hlavy je to 17-21 mil. $/km co je 15-19 mil.E/km.

tu je clanok o ziskovosti vlaku Shanghai - Beijing:
http://www.globaltimes.cn/content/1131205.shtml
cena vystavby bola 32 miliard $, zisk maju okolo 2 miliardy $ rocne.

Šanghaj má pomaly 5x viac obyvateľov ako Slovensko. Na takýchto rušných tratiach chodí 70-100 vysokorýchlostných vlakov denne. Slovensko nemá na to ani len prevádzkovať niečo takéto..., nie to postaviť.
Ale potom tam majú trate, kde jazdí 8 vlakov za deň a podľa istého čínskeho profesora si nezarobia ani na faktúry za elektrickú energiu (ťažko povedať, či tomu veriť).
Akurát možno tie ziskové trate dokážu zaplatiť prevádzku aj na tých ťažko stratových.
Týmto modelom by VRT na Slovensku bolo reálnejšie, ak by ich mali v správe povedzme európske železnice zriadené pre VRT. No nenapadá ma žiaden dôvod, prečo by kto mal stavať VRT práve na Slovensku a ešte financovať aj prevádzku.
Nikto by nebol proti VRT, ale je to žiaľ nereálne a ja pochybujem aj o VRT Budapešť - BA - Brno - Varšava.

Čo sa týka nákladov, tak podľa zdrojov Číňania šetria tak ako píšeš, napr. jednotnou technológiou stavania mostov atď. Kilometer tunela pre VRT stojí 10 - 15 mil. eur/km a tam má najväčší vplyv lacná pracovná sila a geológia.

PK napísal:Prave rozmyslam aku ulohu hra navratnost u statom budovanych projektov. Su to peniaze z dani, ktore skoncia naspat v ekonomike statu. A maju vytvorit infrastrukturne projekty ktore su prakticky navzdy a komercna sfera by ich nikdy nevytvorila.
Navratnost takejto trate by bola podobna ako navratnost dialnice vybudovanej pre 10.000 aut/24h.
Okolo 70 rokov ked privrieme vsetky kurie oka.
Platit za Pribinu na R1 150 milionov rocne 30 rokov dokazeme, to sa tiez nikdy nevrati, to je 4,5 miliardy Eur za 40km rychlostnej.
Tak preco nie 6,6 miliardy Eur za 330km zeleznicnej trate 20 milionov E/km?

Len štát mohol dať peniaze do iných projektov s vyššou návranosťou, t.j. mali by väčší efekt.
Argumentácia s R1 nie je moc vhodná, keďže z eurofondov by nás to nestálo 150 miliónov ročne po dobu 30 rokov.

IceFox napísal:
DrX napísal:Globalne oteplovanie je hoax.

Toto nie. :D To vtip, však? Ešte povedz, že vakcíny spôsobujú autizmus, liek na rakovinu existuje len ho taja alebo že Savom sa dá liečiť všetko :D

Až na to Savo ja sa ani nečudujem.
Síce sa smeješ, ale autizmus a všetky tieto syndrómy sú už ako mor. Nechcem byť negativista, ale zachvíľku v banánistane sa bude riešiť, čo s tými deťmi, nakoľko dostať decko na gymnázium alebo VŠ (tam berú všetko s maturitou, až na pár fakúlt) je ľahšie ako do špeciálnej školy, ktoré sú plné. Mamičky si všimli, že deti po očkovaní začali zaostávať a tak vďaka komunikácii (čakáreň u doktora, sociálne siete) si vymenili svoje skúsenosti a vytvorili spojitosť očkovanie - autizmus. Aj Pavlovove psi si vytvorili spojitosť jedlo - svetlo a človek sa tiež tak učí.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod IceFox » 17. Júl 2019 11:34

Problém je, že kauzalita podanie vakcíny - autizmus nebola dokázaná resp. štúdia v ktorej bola dokázaná bola spochybnená lebo výsledky v nej boli umelo dosadené.
Prípady autizmu štatistiky narastajú. Problém je, že je tu veľa premenných - je väčšia populácia, ľudia majú väčšia povedomie o tejto chorobe (vďaka internetu/médiám) a častejšie teda idú k lekárovi.
Lenže tvrdiť, že je to spôsobené vakcínou je nezmysel.
Keď chcem horiaci olej uhasiť vodou, nastane ešte väčší oheň. To však neznamená, že voda je horľavá.
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod richie » 20. Júl 2019 13:41

Yoggy52 napísal:Pretoze existuju lepsie moznosti? napr obsluhovat to lietadlom?...


k lietadlu:
- obmedzenia na batozinu (do auta si dam "cokolvek" na letisku mi to vyhodia prip. si dobre priplatim)
- flexibilita obsadenia (na poslednu chvilu mozem pribrat kolegu - aj troch a za takmer nezmenene naklady-malicko sa mi zdvihne spotreba)
- celkovy cas presunu door2door (linka KE-BA) som autom porovnatelne, niekedy aj rychlejsie - zalezi od lietadla, batoziny, podmienok pre check-in,.. ( a staci trochu vacsia hmla na letisku a pristanes o cca 100km vedla)

za tychto podmienok/obmedzeni by musela byt letenka velmi lacna a spoje vyrazne castejsie, aby sa ludia rozlietali a prisposobili sa rezimu lietadiel (kabinova batozina..), nez by to zacalo mat rozumnu obsadenost, tak linka 10x skrachuje a jediny vysledok bude, ze sa to pozuije ako argument, ze o danu trasu nie je zaujem ..
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod Yoggy52 » 20. Júl 2019 14:13

Ja hovorim o vlak vs lietadlo ale. :)

Tak ludia sa rozlietali v roku 2009, sice ceny boli extremne nizke, ale rovnake ceny vieme dosiahnut za pomoci malej dotacie (niekolko milioov rocne) vs miliardy na VRT. Bavime sa teraz samozrejme o VRT BA=KE bez ziadnej zastavky..
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod Vlados » 20. Júl 2019 20:54

pán kapitán, to ste vy?

než sa objavil kapitán tak tu ako tak slušne jazdil regiojet. okrem BA a KE obslúžil dosť miest po trase. určite to bol efektívnejší spôsob dopravy ako by bolo lietanie medzi BA a KE.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod Yoggy52 » 21. Júl 2019 13:11

Ach, niekedy mam fakt pocit, ze toto forum je pod moju uroven. :roll:
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod devil » 26. Júl 2019 08:46

Podľa EÚ je efektívne to zmodernizovať na 120 - 160 a hotovo.


a to EU zistila na zaklade podkladov odkial ? zeby od ZSR a Slovenskej vlady.....
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod badger-FB » 17. Máj 2022 13:53

Pozeral som si viaceré témy spojenia západ - východ, ale nebolo by vhodné/ideálne nič z toho, tak som sa rozhodol napísať sem.

VTSÚ - Tatry, Hágy a naspäť do TT

Už som takto raz v lete t.r. cestoval a išiel som smer SE, MY, NM, napojenie na D1 a klasika severom po D1 do Hágov. Základný poznatok, ktorý z toho vyplynul bol, že ak ja vyrazím aj ráno (5:00), tak akurát v čase rannej špičky som na severe, kde je veľa komplikácií a ešte ako bonus opravovali cestu pri DK. Naspäť som išiel inú cestu a síce v RK som zišiel na BB a potom po R1 naspäť do TT. Bolo celkom pekne, ale už bolo popoludnie a tie úseky od ZV smer ZH nie sú stavané na 130 v celej dĺžke (aj tam sú zníženia) a je to dosť hustá premávka a pocitovo nie je istota, že čo je za najbližšou zákrutou a keď sa vynorí pomalšie vozidlo, ktoré predbieha ešte pomalšie, tak je to dosť nepríjemné. Ale zase to bolo súvislé cestovanie po diaľnici R1. Oproti severu žiadna kolóna, ale okrem toho RK až po BB. No a potom TT v meste napriek tomu, že už bolo podvečer.

Začiatkom mája som mal druhú cestu a rozhodol som sa ísť najprv juhom: TT, R1 až po koniec BB, ale pokračoval som viac východne smer Podbrezová, Čertovica, potom D1 a Tatry. Zase som vychádzal v 5:00. Bol pracovný týždeň, môžem konštatovať, že po TT bolo nadmerne veľa kamiónov, aj obchvat bol plný, až po Sereď to bolo hustejšie, ale potom sa cestovalo rýchlo a pohodlne. Premávka zoslabla, NR krásne obehnutá až po BB to išlo hladko. Na severe BB na R1 už sa ako sa schádzalo tak sa pracovalo, už bolo zúženie, ale mňa to nezasiahlo, zasiahlo to tých v protismere, ja čo som opúšťal BB tam kolóna nebola, ale naopak nezávidím (2 km). Po Podbrezovú je pekná široká cesta, čo poznám, ale v posledných rokoch som tu neišiel a zhustla premávka, takže sa ide v rýchlosti prvého. Horský priechod Čertovica sa prešiel v podstate hladko, v jednom úseku 3 kamióny, kde prvý mal drevo a tie možnosti na predbiehanie sú ale je ich málo. Ale žiadne zdržania, len sa spomalilo. Potom kúsok D1 a Tatry v dohľade, hned od zjazdu je vidieť cieľ v kopci. To bolo fajn, príchod s 1 prestávkou na D1 v 9:30. Tých prvých 300 km po D1 to vyšlo 3 hodiny, takže na SK pomery naozaj fajn. Z Tatier bol zámer cestovať cez Ružomberok (bod záujmu), ale rozhodol som sa pre zmenu, že nepôjdem na Donovaly, ale ísť po D1 až po TT. Tak asi takto: Ružomberok zdržanie 15 minút, v protismere to bolo horšie, až po úsek pri Martine to bola pomalá kolóna, opustená diaľnica pri Ružomberku. Potom Martin zrýchlenie, predbehnutie všetkých a všetkého, ale zase zdržania a pomalá jazda vrátane Žiliny (rekonštrukcia uzla zužuje 4 pruh na 2 pruh, a nehoda na jednej estakáde), takže prejazd Žilinou 3/4 hodiny. Od Žiliny až po TT hladký prejazd. Je možné pozorovať paralelnú I/61 ako ide tiež nalepená na svahou a občas je možné pozorovať rozpadajúce sa betónové podpery pod ňou.

Kvalita povrchov a iné postrehy: najhoršie je to na liptovskej D1. Aj sa tam robia mosty, je ich viac. Úsek pri Martine je ohurujúci s tými veľkými protihlukovými stenami a povrch je tam vyslobodením z toho dopravného pekla. Samotná I/18 vrátane Strečna je podľa mňa už nič moc. Aj vrátane dier aj priamo v jazdnej dráhe. Čo sa týka R1, tak najlepšie je to od Nitry smer ZM, tam sa stavia (už je pred dokončením) aj ďalšia pumpa a odpočívadlo. Toto je inak super, lebo moc ich na celej trase zrovna nie je. A to platí aj pre severné úseky D1, akože ak raz zaváhate, tak v tých kolónach potom treba čakať a čakať ... zase kvitujem možnosti odpočívadiel sú na oboch trasách pri cestách urobené, zastaviť sa dá, ale ženy aby išli do lesa. :D Na R1 ten povrch tiež už nie je v najlepšom stave, ale aj tam sa nejaký most robí a aj tam sa niečo opravilo. Regionálne cesty a štátne cesty sú ako kde: TT obchvat je dobrý, tie Donovaly s Čertovicou by chceli, aj ten úsek na Podbrezovú by chcel ale niečo všade je, nedá sa povedať, že by sa nikde nič nerobilo, ale ani jeden ten smer nie je zrovna najlepší, ale kopíruje to už spomínanú I/18 na severe, ktorá tiež nie je najlepšia, rozhodne sú už na západnom Slovensku tie cesty v lepšom stave. Pri zjazde z D1 smer Hágy cestári z Prešovského kraja práve opravovali most, boli riadne označení, možno až zbytočne s predstihom bolo treba spomaliť. Zaujímavé je, že tam boli ráno a boli tam aj poobede. Akože, že nezmizli. Neviem čo robili, lebo mali takú tú pracovnú lávku zavesenú na žeriave.

Slovenský okruh ako tomu hovorím tam a naspäť 6 krajov a dosť veľa okresov, na to, že sú to hlavné cesty, tak sa mi zdá, že ten komfort za posledné roky upadol. Akože áno, pred dekádou dvomi trčali piliere na Považí a chýbala R1 za Nitrou, no tak toto je hotové, ale teraz trčia vysoké mosty nad cestami a tiež bez robotníkov od Žiliny po Liptov a tá R1 je hotová. To pomohlo moc oboje, ale na to koľko rokov to je, tak na to sa mi to zdá dosť málo. Možno keď budem mať ďalšiu cestu, tak uprednostním inú trasu (ak uvediete) alebo zbehnem na regionálne cesty, ktoré sú možno v lepšom stave povrchovo, ale na moc veľké vzdialenosti je to nemysliteľné takto na otočku cestovať. Či severom, či juhom alebo stredom, nič moc. Viac obmedzení na D1, než na R1.

Alternatívne cestovanie cez kopanice na Myjave nie sú výhrou, preto som to 2. krát ignoroval. Povrchovo je to síce porobené, čiastočne aj rozšírené cez fondy porobené podľa tabuliek, ale cesta kopíruje topograficky terén, príliš veľa stúpaní, klesaní, krátkych rovných úsekov s neprehľadnými zákrutami z toho robí pomalé cestovanie, kde sa nedá dosiahnuť štatisticky navigáciou nastavených 90 :D . Nehovoriac o NM a tamojšom semafore, ktorý hneď zrána vytvára kolónu ... takže to napojenie na D1 sa predlžuje. Toto všetko sa dá pohodlne obísť upravením celej trasy. Preto II. jazda bola možno rýchlejšia.

Rýchlosti: limitne (v obci do 55, mimo obce na hlavnej ceste podľa kolóny alebo max 100, na diaľniciach do 140).

V Hágoch je nemocnica hosp. mobilizácie s bodom záujmu pre cestovanie. Nie, že by som sa z rozmaru vybral práve sem.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod 110mat110 » 17. Máj 2022 16:19

A z celeho tohto dlheho prispevku sme sa nedozvedeli ktora cesta je vlastne najrychlejsia a aka je naoptimalnejsia
Naposledy upravil 110mat110 dňa 17. Máj 2022 16:29, celkovo upravené 1 krát.
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 399
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod IDV » 17. Máj 2022 16:26

Najlepsie asi po suvislej dialnici z TT smer Budapest Kosice a Hagy :D
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Ako sa dostať optimalne ( čo najrýchlejšie) z... do...

Odoslaťod badger-FB » 17. Máj 2022 20:36

110mat110 napísal:A z celeho tohto dlheho prispevku sme sa nedozvedeli ktora cesta je vlastne najrychlejsia a aka je naoptimalnejsia
Akože nie? Najpriaznivejšie je ísť TT, R1, Čertovica a si v Hágoch, ale z rána do predpoludnia. Nemôžem objektívne potvrdiť, že by to v popoludní bolo priaznivejšie oproti severu, kde ale sever či dopoludnia alebo popoludní priaznivý nebol ani raz. (z dvoch od leta minulého roka) A aj postreh, že neísť najkratšie cez myjavské lazy, ale obísť to na Trnavu, zdanlivo google vypočíta lepšie severom, ale nie je to tak s tými časmi, cez ktoré končíš medzi diaľnicami v špičke.
Ale je to brané západ - Tatry, nie je to Západ - Východ.
Niekedy to vyskúšam aj popoludní po R1. :) Ešte by som tam mal mať tento rok namierené. (lenže, zase budú rekonštruovať I/66 :D aj keď nie priamo moja trasa, ale zjazdy/nájazdy ju ovplyvňujú. To ma na tom znervózňuje a ísť cez Donovaly je zbytočné, lebo tiež reko + RK ešte extra. Nehovoriac o tom, že na Donovaloch je oveľa vyššia premávka ...

Ja som mal šťastie, že okrem jednej nehody v Žiline sa mi všetky ostatné vyhli a všetky zúženia kvôli reko mostov sa zaobišli bez zdržaní, stačilo spomaliť. Tak aj to je návod, že JE TO JEDNO kadiaľ, lebo všade to má svoje slabé stránky, ale tá R1 je priaznivejšia pri tomto spojení v tom čase. :mrgreen: (po D1 sa ide kúsok, aj tam je ideálne na pauzu odpočívadlo Štrba dobre vybavené)
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Predchádzajúca

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 15 hostí.