Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Pacho » 23. Jún 2019 18:36

podľa mňa rozumnejšie riešenie, je odpočitávanie sekúnd, od nahodenia zelenej. Pri dnešnej technológii, je to skôr sw záležitosť.. Cca ped 5timi rokmi sopm bol v RO, kdesi úplne pri ukrjinskej hranici, v premávke bolo viac povozov ako aut, a semafory odpočitávali zelenu.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 119
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Absolútna prednosť chodcov nakoniec u nás nebude.

Odoslaťod KN.SK » 23. Jún 2019 18:38

Ako uviedla ministerka vnútra Denisa Saková po zasadnutí vlády, od tohto zámeru v novele upustili. „Touto otázkou sme sa zaoberali veľmi dlho a s viacerými odborníkmi sme o tom diskutovali a na základe ich odporúčaní sme to stiahli. Naša infraštruktúra nie je na to pripravená,“ uviedla Saková a vysvetlila: „U nás sú nahustené priechody pre chodcov a spôsobovalo by to problémy hlavne v mestách.“
Chodci vrátane mamičky s kočíkom vstúpili na vozovku hasičskému vozidlu, ktoré sa ponáhľalo na zásah. Situáciami na prechodoch sa cez týždeň zaoberala aj slovenská vláda. Absolútna prednosť chodcov nakoniec u nás nebude. Pozrite si dramatické video (zo susednej ČR), v ktorom sa na prechode pre chodcov stretli chodci s hasičmi.

Celé tu: Chodcov riešila vláda. Robia osudné omyly. Pozrite si, ako na prechode stopli hasičov alebo tu.
1057
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Yoggy52 » 24. Jún 2019 00:38

Taketo odpocitavanie by pomohlo najviac vo viacerych situaciach.

Ale mne konretne vadi, ze semafor je umiestneny pred krizovatkou a ten co je prvy, tak to odpocitavanie proste nevidi. Riesenie by bolo mat semafor za krizovatkou ako v USA, co mi pride aj viac logicke...

https://goo.gl/maps/eodPew4FibhHfXRb9
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 24. Jún 2019 07:07

Pacho napísal:podľa mňa rozumnejšie riešenie, je odpočitávanie sekúnd, od nahodenia zelenej. Pri dnešnej technológii, je to skôr sw záležitosť.. Cca ped 5timi rokmi sopm bol v RO, kdesi úplne pri ukrjinskej hranici, v premávke bolo viac povozov ako aut, a semafory odpočitávali zelenu.

Odpočítavanie môže fungovať iba tam, kde sú pevné intervaly na semaforoch, čo v súčasnosti vôbec nie je štandardom
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 24. Jún 2019 08:53

Pacho napísal:podľa mňa rozumnejšie riešenie, je odpočitávanie sekúnd, od nahodenia zelenej. Pri dnešnej technológii, je to skôr sw záležitosť.. Cca ped 5timi rokmi sopm bol v RO, kdesi úplne pri ukrjinskej hranici, v premávke bolo viac povozov ako aut, a semafory odpočitávali zelenu.


V meste sa má jazdiť:
30 km/h na zdrojovo-cieľových komunikáciách
50 km/h na tranzitných komunikáciách v intraviláne
70 km/h na segregovaných tranzitných komunikáciách

Zavedenie odpočítavania na semaforoch ma naučilo dvom veciam:
- existuje exponenciálna funkcia rýchlosti a zostávajúceho času do zelenej s negatívnym koeficientom korelácie - inak povedané zostávajúcich 10s znamená, že môžem ísť 60 km/h, 5s 70 km/h a 2s 90 km/h
- vodiči nepozerajú na semafor ale na odpočítavač a hoci je už žltý signál spolu s červeným indikujúci nasledujúci zelený signál, ľudia čakajú na nulu.

Zavedením odpočítavania by si zaviedol do premávky viac agresivity a nevynútené zmeny otáčok prinášajúce väčšie emisie. Oveľa prínosnejšie by bolo vrátiť sa k odporúčanej rýchlosti, ktorá na začiatku medzikrižovatkového úseku informuje vodičov ako rýchlo majú ísť, aby na najbližšej križovatke (signáli) nemuseli meniť rýchlosť jazdy.

Po kúpení vozidla s tempomatom, ktorý som skúšal aj v hustejšej premávke som zistil, že existuje veľká porcia vodičov, ktorí z križovatky išli štýlom "80 knots, V1, rotate" a na najbližšej križovatke som ich dobehol. Toto sa opakovalo na každej križovatke. Odporúčam v Bratislave úsek Zlaté piesky - Námestie Franza Liszta. Tam pri 50ke krásne vychádza zelená vlna.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Absolútna prednosť chodcov nakoniec u nás nebude.

Odoslaťod Ike » 24. Jún 2019 09:02

KN.SK napísal:
Ako uviedla ministerka vnútra Denisa Saková po zasadnutí vlády, od tohto zámeru v novele upustili. „Touto otázkou sme sa zaoberali veľmi dlho a s viacerými odborníkmi sme o tom diskutovali a na základe ich odporúčaní sme to stiahli. Naša infraštruktúra nie je na to pripravená,“ uviedla Saková a vysvetlila: „U nás sú nahustené priechody pre chodcov a spôsobovalo by to problémy hlavne v mestách.“
Chodci vrátane mamičky s kočíkom vstúpili na vozovku hasičskému vozidlu, ktoré sa ponáhľalo na zásah. Situáciami na prechodoch sa cez týždeň zaoberala aj slovenská vláda. Absolútna prednosť chodcov nakoniec u nás nebude. Pozrite si dramatické video (zo susednej ČR), v ktorom sa na prechode pre chodcov stretli chodci s hasičmi.

Celé tu: Chodcov riešila vláda. Robia osudné omyly. Pozrite si, ako na prechode stopli hasičov alebo tu.
1057


Toto hovorím ako nulový cyklista, užívateľ verejnej osobnej dopravy, vlastník auta s ročným nábehom 20k km (teda dosť) a hlavne chodec.

Je neskutočné, ako hlavní politickí predstavitelia vnímajú chodcov. Že konkrétna mamička s laktačnou demenciou skočí do cesty hasičskému autu predsa nemôže byť relevatný argument proti lepšej ochrane chodcov. Tiež mám dvojmesačné dieťa a to, ako sú niektorí vodiči slepí sa nedá ani komentovať. Stojím s manželkou na priechode pre chodcov s kočíkom, vykonám inštitút falošného vykročenia a traja ďalší vodiči namiesto spomalenia ešte pridajú a obídu ma cez protismer. Okej, aj mne sa stane, že nepustím úplne každého, napr. pretože stojí ďaleko od priechodu (aj takí chodci sú), alebo za stromom, alebo počas poludnia v tieni (napr. v BA na Štefánikovej). Ale prehliadnúť kočík na viditeľnom mieste?

Ak má byť laktačná mamička argument proti lepším priechodom pre chodcov, tak potom nestavajme diaľnice kvôli tomu vodičovi pred 3 rokmi, ktorý "robil koridor" sanitke.

Neberte mi to za zlé, ale za Kaliňáka sa skutočne enormne zvýšila agresivita vodičov a znížila znalosť dopravných predpisov. Ja som robil vodičák v 2005 kedy bolo o polovicu menej áut, a mal som pocit, že vodiči sú normálnejší. Teraz je bežné, že na Račianskej je napršané a taxikár s najvyšším dosiahnutým vzdelaním sk. B si ide vo vyjazdenej koľaji striekajúci dva kilometre vodu na chodník a chodcov.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 24. Jún 2019 09:37

uplne suhlasim ze odpocitavanie sekund iba zvysuje agresiu..

Yoggy52 napísal:Taketo odpocitavanie by pomohlo najviac vo viacerych situaciach.
Riesenie by bolo mat semafor za krizovatkou ako v USA, co mi pride aj viac logicke...


to zas mne nedava moc zmysel a ludi by to miatlo (aj ked nasi bratia cesi zavadzaci vsetkeho zahranicneho uz to zaviedli, kdesi som to videl.. :twisted: ). staci len trochu porozmyslat kde umiestnit tie semafory. v rakusku si nepamatam ze by som niekedy mal problem vidiet na semafor. svetla su tam vacsinou umiestnene az za priechodom skoro na hranici krizovatky, pripadne este visi semafor v strede krizovatky. u nas sa semafory umiestnia na stop ciaru a potom ich este niekde vytocia skoro 90 stupnov do cesty..

https://www.google.at/maps/@48.1873222, ... 312!8i6656
https://www.google.at/maps/@48.1800047, ... 312!8i6656

a tu som videl raz jedneho cecha stat az na elekrickovych kolajach lebo mu nedoslo kde je stop ciara https://www.google.at/maps/@48.1867161, ... 312!8i6656
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 505
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Yoggy52 » 24. Jún 2019 14:34

Tak v prvom rade treba mat kvalitne vodorovne znacenie, na tom poslednom street view ho poriadne nevidno, zatial co v USA mas vacsinou zlte/orandzove co vidno stale dobre. V bratislave ale ciary nevidno nikdy. (pokial nie su 3D(kvapkane), ci ako sa tomu hovori.)
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 24. Jún 2019 15:08

neda mi nespomenut este tuto perlicku zo ziliny https://www.google.at/maps/@49.2172003, ... 312!8i6656
jediny semafor vytoceny az skoro za krizovatkou. ne-zilincania tam casto chodia na cervenu. kamion alebo dodavka vychadza z priemyselneho arealu, vidi iba daj prednost v jazde velku ako krava, pozrie dolava a sup ho na hlavnu na cervenu..

inak odbocim: vie niekto kedy sa budu menit dialnicne znacky v povazskej bystrici? vzdy ked idem po dialnici tak od ba (resp tt) po zilinu je uz vsade tern len v tej povazskej su na vyjazdoch tie paskvily..
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 505
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: ***Dopravné zariadenia (DZ)

Odoslaťod Hank » 25. Jún 2019 14:03

KN.SK napísal:
Hank napísal:...
A tak sa to u nas bohuzial robi uz desatrocia. Niekto ide na prvy nakup do Hainburgu po Schengene, zbada blikat zelenu na semafore a jeb - hned je aj u nas. ...
Mám nejaké otázky k blikajúcim zeleným svetlám na semaforoch:
• Neviem, či semafory s blikajúcim zeleným svetlom sa u nás môžu "legálne" používať (dávnejšie tu niekde bola debata, že je to len taký prevzatý "módny kúsok" bez opory v našich predpisoch) - už je to v predpisoch povolené, ošetrené?
• Ak áno, tak predpokladám(?), že na blikajúcu zelenú sa dá prejsť cez križovatku a na oranžovú už nie;
• Ak nie sú "povolené" semafory s blikajúcou zelenou, tak čo? Platiť by mal tak stav, ako keby tam zelená neblikala.
U nás v Komárne už sú dve "blikajúce križovatky": prvá (už nejaký ten rok bliká) a druhá (len nedávno prerobená, preto v skutočnosti vyzerá ináč).
Ďakujem.
1055


Pouzit blikajucu zelenu umoznuje § 9 ods. 4 vyhlasky c. 9/2009 Z. z.
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/9/20180201#paragraf-9.odsek-4
Blikajuca zelena len upozornuje, ze bude koncit zelena; neznamena ziadnu zmenu vo vyzname zelenej ci zltej.

Je to mimochodom ukazkovy priklad toho, ako sme nieco zaviedli na zaklade toho, ze "maju to aj tam" a bez poznania suvislosti. Nikoho netrapi, ze dohovor zakazuje blikanie svetiel na semaforoch. A ze Rakusania to ako jedini mozu robit, pretoze si v ramci ratifikacie uplatnili vyhradu, ze chcu zelenou blikat. Tiez nikoho netrapi, ze prave kvoli blikaniu maju posunute vyznamy zltej a neblikajucej zelenej, co my nie. Hlavne, ze tu mame na prvy pohlad nieco ako oni, co na tom, ze na druhy pohlad je to v rozpore s medzinarodnym pravom a zakladnou logikou.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 25. Jún 2019 14:05

StVO napísal:
Hank napísal:
StVO napísal:Čiže napríklad tu: https://www.google.sk/maps/@48.7520995, ... 312!8i6656
Alebo tu: https://www.google.sk/maps/@48.5967564, ... 312!8i6656

Byť pápežskejší ako pápež, v tom sme boli na Slovensku vždy majstri sveta.

Tym co myslis?
Sobald Fahrzeuge auf Autobahnen sowie auf Außerortsstraßen mit mindestens zwei Fahrstreifen für eine Richtung mit Schrittgeschwindigkeit fahren oder sich die Fahrzeuge im Stillstand befinden, müssen diese Fahrzeuge für die Durchfahrt von Polizei- und Hilfsfahrzeugen zwischen dem äußerst linken und dem unmittelbar rechts daneben liegenden Fahrstreifen für eine Richtung eine freie Gasse bilden.

sendvo napísal:a niekde maju aj pekne napomocne tabulky ako sa to ma robit ;) https://www.google.at/maps/@48.1581416, ... 312!8i6656

neviem co ti na tom vadi ze aj na stvorprudovkach sa to ma robit..

Chlapi, pozrite si tie linky, čo som poslal ako príklady. Problém je v nedostatočnej šírke na vytvorenie záchranárskej uličky. Ono aby to dobre fungovalo a tá hasičská striekačka nemusela ísť krokom, tak by šírka spevnenej časti mala byť aspoň cca 10 metrov, s prižmúrením oboch očí nech 9,5 metra, ale to už je na knapp. To nespĺňajú ani niektoré R-ky, keď ale pôjdeme na 4-pruhové cesty mimo D+R, tak tam už je taká šírka len výnimka potvrdzujúca pravidlo.

Rozdiel oproti Nemecku je ten, že 4-pruhové cesty mimo obce sa tam od 70-tych rokov stavali v diaľničných parametroch (aj keď minimálnych), čo bol 26-metrový priečny rez (šírka spevneného pásu 10 metrov), posledných 10 rokov je to 28-metrový priečny rez (šírka spevneného pásu 10,5 metra). Problémom sú tak len občasné krátke úseky niektorých mestských diaľnic bez núdzového pruhu resp. ciest RQ 20, RQ 21 (obvykle Landesstraßen, teda zhruba naše cesty II. triedy), ktoré sú ale dĺžkovo veľmi obmedzené a tvoria zanedbateľný zlomok 4-pruhových ciest.

Naproti tomu u nás sú 4-pruhy mimo D a R takmer vo všetkých prípadoch príliš úzke – a v nemálo prípadoch aj na niektorých R. Takže rozširovať tú povinnosť - IMHO veľmi kontroverznú, viď skúsenosti z Rakúska - aj mimo D+R je v slovenských podmienkach naozaj nevhodné. Nebude to fungovať.

Mimochodom, málo Slovákov o tom vie, ale v Nemecku platí neobmedzená rýchlosť pre PkwG nielen na diaľniciach, ale mimo obce aj práve na smerovo rozdelených cestách resp. aj na iných cestách s najmenej 2 vyznačenými jazdnými pruhmi pre každý smer.


No len u nas sa ta ulicka nenavrhuje kvoli hasicskym striekackam, ale kvoli uplne inym vozidlam s pravom prednostnej jazdy...
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 25. Jún 2019 14:23

Kali také právo schválil aj na XX súkromných vozidiel.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Absolútna prednosť chodcov nakoniec u nás nebude.

Odoslaťod Hank » 25. Jún 2019 14:38

KN.SK napísal:
Ako uviedla ministerka vnútra Denisa Saková po zasadnutí vlády, od tohto zámeru v novele upustili. „Touto otázkou sme sa zaoberali veľmi dlho a s viacerými odborníkmi sme o tom diskutovali a na základe ich odporúčaní sme to stiahli. Naša infraštruktúra nie je na to pripravená,“ uviedla Saková a vysvetlila: „U nás sú nahustené priechody pre chodcov a spôsobovalo by to problémy hlavne v mestách.“
Chodci vrátane mamičky s kočíkom vstúpili na vozovku hasičskému vozidlu, ktoré sa ponáhľalo na zásah. Situáciami na prechodoch sa cez týždeň zaoberala aj slovenská vláda. Absolútna prednosť chodcov nakoniec u nás nebude. Pozrite si dramatické video (zo susednej ČR), v ktorom sa na prechode pre chodcov stretli chodci s hasičmi.

Celé tu: Chodcov riešila vláda. Robia osudné omyly. Pozrite si, ako na prechode stopli hasičov alebo tu.
1057


To s tymi nahustenymi priechodmi je sice pravda, ale ak treba cas na adaptaciu zmeny voci sucasnemu stavu, tak na to sluzi bud odlozenie ucinnosti alebo prechodne ustanovenia. T. j. zmena sa prijme, realita prisposobi.
Toto rozhodnutie je cisty alibizmus a neochota s tym cokolvek robit - aky je dovod rusit/menit priechody, ak do toho nic prislusne organy netlaci? To je podobne ako pri parkovani - zrusime parkovanie na chodnikoch, ale az ked bude dost parkovacich miest. Ale co nuti mesta/obce budovat parkoviska, ked maju dost chodnikov? Asi az ked im dojdu aj tie chodniky, ale to uz bude neskoro.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 418
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 25. Jún 2019 14:53

S tými chodníkmi bude ešte kopec srandy. Poslednú zimu mala samospráva povinnosť zabezpečiť zimnú údržbu. Na viacerých chodníkoch sa objavili značky v zime sa neudržiava, a samospráva mala po starostiach. Do nových chodníkov sa samospráva prestáva hrnúť, lebo sa o ne bude musieť v zime starať. Ak samospráva preklasifikuje niektoré chodníky na parkoviská, tak sa jej zníži rozsah zimnej údržby. Potom sa bude môcť zrušiť parkovanie na chodníkoch...
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: ***Dopravné zariadenia (DZ)

Odoslaťod sendvo » 25. Jún 2019 15:54

Hank napísal:Je to mimochodom ukazkovy priklad toho, ako sme nieco zaviedli na zaklade toho, ze "maju to aj tam" a bez poznania suvislosti. Nikoho netrapi, ze dohovor zakazuje blikanie svetiel na semaforoch.


a ako bonus v kazdom meste blikaju len nejake dve tri styri krizovatky a ostatne idu podla stareho :D a potom sa ma clovek z toho vysomarit..
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 505
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 27. Jún 2019 12:52

racto napísal:
Hank napísal:Ak si odmyslime CR, ake zahranicie mas konkretne na mysli? Lebo napr. v pramenoch TP 085 su uvedene akurat tak vselijake obrazky a blogy z netu, ale ziadna tech. legislativa inej krajiny (samozrejme okrem CR).

V zmysle metodiky TP sa uvádzajú len tie ktoré sa citujú.

V zmysle metodiky sa uvádzajú aj súvisiace predpisy a použitá literatúra.

racto napísal:Cyklokoridor je v napríklad aj v Rakúsku (však je aj na Passau - Bratislava) ale napríklad aj v Maďarsku.

V Rakúsku? Nerob si z nás srandu.

Že je niekde na ceste niečo namaľované, ešte neznamená, že je to v súlade s predpismi a že v danej krajine také čosi poznajú. Veď sa len pozri u nás, koľko nájdeš na cestách ľudovej tvorivosti bez opory v predpisoch - ak už teda nechcem rovno napísať, že v čelnom rozpore s predpismi. Si predstav Rakúšana, ktorý to berie na bajku zo Starého mosta smerom Eurovei a čo tam vidí na zemi? Niečo, čo by som nazval „pruh pre chodcov.“ Poznajú niečo také naše predpisy? Nepoznajú. Ale ten Rakúšan príde domov a možno na nejakej rakúskej obdobe dialnice.info bude tvrdiť, že na Slovensku existujú pruhy pre chodcov. Asi toľko k tomu.

Po druhé – ak náhodou aj v danej krajine príslušný symbol poznajú, ešte stále to neznamená, že má taký význam ako mu prikladáš, resp. taký význam, ako mu dávajú naše predpisy. Trebárs v Kanade seržantov poznajú, ale význam je analogický s ochranným pruhom (ktorý oni zase nepoznajú). Rovnako tak v Tebou spomínanom Maďarsku.

Po tretie: ak aj náhodou má nejaký symbol rovnaký význam ako u nás, ešte stále to neznamená, že ho používame rovnakým spôsobom. Dokonca, pri týchto „odpozorovaných“ fíčurach je skoro isté, že ich používame úplne inak, a obvykle teda celkom nezmyselne. Hank tu písal napríklad o tom, ako bol nemenovaný súdruh ešte za ČSSR vo Švajčiarsku a keď sa vrátil, zaviedol u nás pruhované stĺpiky prenosných ZDZ. Lenže chyba lávky. V tom Švaci je to totiž tak, že keď sa prenosná značka umiestňuje na vozovku, tak sa označuje červeno-bielou pruhovanou doskou kvôli viditeľnosti, keďže ide v princípe o prekážku. Tieto drobnosti ale milému súdruhovi unikli a tak namiesto dosky zaviedol pruhovaný len stĺpik, takže to aj tak nie je vidieť, a vymyslel, že sa tak dávajú všetky prenosné značky aj úplne mimo vozovky (úplný vrchol sú tie zavesené stĺpiky pod značkami pripevnenými na stĺpe VO teraz na Gagarinovej). Ako bonus máme na fakt, že značka je na akomsi pruhovanom bazmegu, naviazanú nadradenosť takejto značky nad značkami, ktoré na tom pruhovanom bazmegu nie sú (pritom ale podľa Viedenského dohovoru sú všetky ZDZ rovnocenné, žiadna nadradenosť). A takto je to so všetkým.

Po štvrté: to, že niekde majú niečo zavedené, ešte stále neznamená, že je to aj dobré. Napríklad tí seržanti do našich končín dorazili z USA. Tam to používajú vyše dve desaťročia a dnes z nich majú hlavu v smútku. Totiž prvé štúdie ukazovali, že je to strašne fasa vec, vodiči motorových vozidiel si držali väčší odstup od cyklistov a podobné príjemné druhotné znaky naznačujúce, že by sa tým mohla zvýšiť bezpečnosť cyklistov. Lenže neskôr sa zistilo, že to bol len prechodný efekt. To by ešte stále nebolo také zlé, keby pred pár rokmi neprišli väčšie jóbovky. Dlhodobé hodnotenia (rádovo 10+ rokov) totiž ukázali veľmi nepríjemné skutočnosti: pri porovnaní klasických cyklopruhov, seržantov a ciest úplne bez cyklistickej infraštruktúry zistili, že pokiaľ ide o nehody (so zraneniami alebo úmrtiami – o iných nie je dosť údajov), tak sú na tom najlepšie, a to o pár konských dĺžok, vyhradené cyklopruhy, čo pravdaže nebolo nijak prekvapujúce, ale - horribile dictu! - seržanti sú na tom výrazne horšie ako cesty úplne bez cyklistického značenia! Najrozsiahlejší výskum na túto tému nájdeš tu (terminologická poznámka: sharrows = sergeantstrepen = seržanti). To máš ako vysvetlenie toho, čo som písal minule o tom, že seržanti slúžia na zabíjanie cyklistov. V tomto kontexte tak treba spomenúť jednu zo základných zásad z Holandska: lepšia žiadna cyklistická infraštruktúra ako zlá cyklistická infraštruktúra. Vlastne by sa táto zásada dala aplikovať všeobecne: lepšie žiadne značky ako zlé značky.

No a na záver ešte jedna moja síce osobná, ale celkom zásadná výhrada k „cyklokoridorom“: ich samotná existencia slúži politikom na simulovanie podpory cyklodoprave namiesto je skutočnej podpory. Nebudem menovať, ale poniektorí primátori či župani sa chválili, koľko cyklotrás zriadili. Akurát že vskutočnosti len načmárali seržantov na vozovku bez akejkoľvek ďalšej zmeny, často rovno na krajnici rozbitej jak Plačovej škatula. Aká je pridaná hodnota pre cyklistu? V lepšom prípade nula. Čiže, je to celkom nahovno, ale nič to nestojí a na oblbovanie voličov je to zjavne dobré. Nemám pocit, že by si toto chcel.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 27. Jún 2019 13:19

racto napísal:Presne, bez znalostí sa to nedá. Preto vravieť že Česká republika, Maďarsko, či Rakúsko je zlé tak fakt je čudné. Sú to krajiny ktoré sú oveľa viac pred nami v tejto oblasti ako mi. Načo ti tu mám dávať smernice z iných krajín, keďže ty iný ako nemeckú neuznávaš.

Tak predovšetkým, Česká republika je značkárske peklo. Naozaj sú oveľa viac pred nami, ide len o to, ktorým smerom. Chvalabohu, že sme až tam nedospeli. Pokiaľ ide o Rakúsko, tak oni teda rozhodne seržantov nemajú, okrem pirátsky nastriekaných (alebo recesistických, kde je na tom bicykli nakreslená babenka s veľkými prednosťami aj zadnosťami, aj také som videl), viď môj predchádzajúci príspevok. A tá posledná veta, ako sorry, to je číry alibizmus. Veď ja sám som Ti poslal linky na Holandsko a Nemecko a nech sa páči, tu máš aj na to Rakúsko, keď sa naň už toľko odvolávaš:

RVS 03.02.13 Radverkehr, Februar 2014

Medzi nami – ak sa chcem naučiť niečo o regulácii cyklistickej premávky, tak sa budem učiť radšej od Holanďanov ako od Čechov. A ver mi, sú to úplne iné svety, pričom Češi bohorovne a bez reálnych argumentov tvrdia mnoho krát presný opak toho, čo Holanďania (od ktorých sa mimochodom učia aj Nemci, tá smernica ERA ani neskrýva holandský pôvod).

A tú holandskú smernicu Ti fakt odporúčam si prečítať. Okrem toho, že Ťa čaká niekoľko wow-momentov, je tam skryté aj jedno prekvapenie :wink:

racto napísal:No áno tí tvoji seržanti, jedna z najdôležitejších vecí pre cyklistov. Znova, jedno z najdôležitejších prvkov pre navádzanie na smer. áno dalo by sa to v určitých prípadoch nahradiť šípkou a bicyklom, avšak tu treba povedať, že cyklokoridor má iné pravidlá.

Vieš, už len ten pojem „cykolkoridor“ (v Česku ho majú ešte zmršenejší, ani vysloviť to neviem) je československý vynález, ktorý inde nepoznajú. Pod pojmom koridor si totiž napríklad zbytok Európy predstavuje Eurovelo a nie voľne pohodené piktogramy na vozovke. A pravidlá cyklokoridor nemá len tak mimochodom žiadne, akurát vodič nesmie zastaviť na piktograme, to je všetko.

racto napísal:Mne to pripadá ako keby ste vôbec nevedeli čo je cyklokoridor, čo je ochranný pruh, kde a ako sa používa, pri ako m usporiadaní, pri akom počte nákladných vozidiel, vzdialenosti. Len ste si povedali že a toto je blbosť však to nemá žiaden zmysel.

Obávam sa, že o tom viem až priveľa zo zdrojov, ktoré nie sú kompatibilné s ČSSR bordelčekom, zato sú kompatibilné s realitou. Prečítaj si smernice, čo som poslal, prečítaj si literatúru, napr. na tej CROW Kennisplatform je veľa zaujímavých štúdií a ďalších informácií z reálnej praxe. Len tak mimochodom, napísal si, že ochranný pruh chráni pred osobákmi, ale nie pred náklaďákmi – čím si povedal iba toľko, že poznáš len jeden spôsob jeho použitia. Keby si si preštudoval literatúru a možno trochu pokecal so vzdelanými ľuďmi, zistil by si zopár iných využití a použití. A prosím Ťa, čokoľvek, čo je v češtine, ignoruj. Totiž v absolútnej väčšine sú to úplné bludy, čistá ľudová tvorivosť, ktorá je absolútne mimo mísu, nemá žiadne reálne poznatky zo sveta, no katastrofa. Niežeby v Česku neboli aj rozumní a rozhľadení ľudia, ktorí aj niečo naozaj vedia. Sú, o to pokoj. Ale reálne tam rozhoduje šejnovská garda, ktorá má zmätok už aj v pojmoch, nieto ešte v nejakom systéme. Normalizácia straší ešte aj po bezmála polstoročí.

racto napísal:A pozor! ak nebude uvedené pri značke univerzálnej tabuli možnosť že napríklad nepriame odbočenie alebo viacúčelák zobraziť nikto to použivať nebude lebo to tam nie je.

A na toto si ako prišiel? Počul si už pojmy ako Zásady, Technické podmienky apod.?

racto napísal:A ktomu debilizmu. A či viem kto je Hank. Neviem ale myslím si. A ano je fakt že už reagujem expresívne ale už sa to nedá. Prežul som vaše veľkoplošné, prežul som tern, Ale to aby traja ľudia (dobré rátam však) sa snažili zmeniť niečo za čo sme bojovali už 10 rokov je až až. a to len na základe dojmov že je to nebezpečné, alebo že zelená sa napodfarbenie nepoužíva (tak ako to už ma dožralo!. V každej normálnej krajine by sa opýtali aspoň na názor ľudí ktorí možno majú iný názor a nepresadzovať si len svoj (nemyslím len mňa, aby si si nemyslel že som dotknutý) A možno by ste sa dozvedeli že prečo je to tam a aký to má dôvod.
Sám vieš že prijmem normálne argumenty, ktoré pomôžu veci ale toto už je veľa. Toto veci nepomáha
Určite je tam množstvo dobrého o tom nepochybujem, ale ...

Nerátaš dobre, ale nevadí. Podstatné je to, že nič z toho nie je na základe dojmov, ako dookola píšeš - a to je práve ten zásadný rozdiel oproti doterajšej praxi. Každá jedna vec má svoj pôvod, dôvod, rácio, často vyplýva z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovensko viazané a hlavne, každú jednu bolo treba sto krát vyargumentovať iks rôznym ľuďom od policajtov po výrobcov značiek. Mnoho z tej vyhlášky je výsledkom nejakých kompromisov, ktoré sa museli urobiť, sú za tým stovky hodín pracovných porád najmä s políciou, MV a MDV, kde sa všetky tie ustanovenia slovo po slove preberali. Proste to nie je tak, že sa nejaká partička rozhodla niečo zmeniť a cink cink, už je to. To sa práveže stalo na začiatku 70-tych rokov, ale dnes je to vylúčené.

Čo sa týka zelených cyklistických vodorovných značiek, napíšem len jeden pojem. Viedenský dohovor o cestných značkách a signáloch.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Absolútna prednosť chodcov nakoniec u nás nebude.

Odoslaťod StVO » 27. Jún 2019 14:35

KN.SK napísal:
Ako uviedla ministerka vnútra Denisa Saková po zasadnutí vlády, od tohto zámeru v novele upustili. „Touto otázkou sme sa zaoberali veľmi dlho a s viacerými odborníkmi sme o tom diskutovali a na základe ich odporúčaní sme to stiahli. Naša infraštruktúra nie je na to pripravená,“ uviedla Saková

"...a pri tomto prístupe ani nikdy pripravená nebude", zabudla ešte dodať Saková.

Fakt ale je, že maslo na hlave majú bývalí vysokí predstavitelia PZ, ktorí celú túto zmenu verejne promovali ako "absolútnu prednosť pre chodcov," čo je jednak hlúposť z princípu (absolútnu prednosť nemá nikto, ani tá sanitka), jednak to tak vôbec nebolo navrhnuté. No a takéto promo samozrejme nemohlo nemať negatívnu odozvu.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 27. Jún 2019 14:59

Hank napísal:No len u nas sa ta ulicka nenavrhuje kvoli hasicskym striekackam, ale kvoli uplne inym vozidlam s pravom prednostnej jazdy...

Toho sa práve obávam...

Ale aj tak to podľa mňa fungovať nebude, len to kopec ľudí naserie a policajti budú veselo pokutovať vodičov, lebo pri náhlom brzdení nevytvorili uličku a keďže sa už následne nepohli, tak potom už nemali ako. V Rakúsku sú s tým veľmi negatívne skúsenosti. A tiež to tam bolo presadené politcky, lebo pani Doris Burešová to najprv verejne odpromovala, že Rettungsgasse bude a až potom sa pýtala aj odborníkov, či je to dobrý nápad... Pekné zhrnutie tu:

Analyse: Rettungsgasse bringt keine Zeitersparnis

Len pre zaujímavosť: Rettungsgasse sa objavila pôvodne v Nemecku v nultých rokoch ako nepovinné odporúčanie signalizované na bielych tabuliach, a to na pár úsekoch 3-pruhových diaľnic bez núdzového pruhu. V princípe to boli pôvodne 2-pruhové, na ktorých sa premaľovali pruhy podobne ako na D1 BA-TT (ovšem bielou farbou samozrejme). Keďže štandardná šírka vozovky takýchto diaľnic v Nemecku je 11,5 metra alebo 12 metrov (na rozdiel od slovenských 10,75 metra), tak tam v princípe je možné záchranársku uličku vytvoriť aj pri tých 3 pruhoch, aj keď teda asi striekačka už by mala problém, sanitka však ako tak prejde. Ale keďže tam nebol žiadny núdzový pruh, tak to malo aj svoje rácio. Vyzerá to tak, že sme tu svedkami princípu "preberiem, čo vidím" v rakúskom podaní :? Proste Frau Bures to videla v Nemecku a šup ho to zaviesť plošne v Rakúsku nepochopiac pôvodnú pointu chýbajúceho núdzového pruhu. Dokonalou absurdnou bodkou je, že o 5 rokov neskôr to zase plošne zaviedli Nemčúri, napriek skúsenostiam z Rakúska. To len na upokojenie slovenskej verejnosti, že nielen u nás sa meria od buka do buka...
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 27. Jún 2019 15:18

Len taká novinka z Karlovej Vsi. Tie hovadiny, čo navymýšľali na Gagarinovej, narvali teraz aj na Karloveskú. Ale ešte to ďalej vytunovali. Teraz sú tam napríklad pruhové značky, kde je do pravého pruhu zákaz pre osobáky a do ľavého pre ostatných, akurát že ten ľavý pruh je zatarasený zetkami a stoja tam pracovné stroje. Alebo je v jednopruhovom úseku zníženie počtu jazdných pruhov z 2 na 1. No a tam, kde sú dva pruhy, zase značka zvýšenie počtu jazdných pruhov z 1 na 2. A to som si myslel, že viac chýb ako na tej Gagarinke sa už ani nedá urobiť.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 27. Jún 2019 19:36

V KV ešte ani poriadne obmedzenia nenastali. Veselo bude ak obojsmernia Karloveskú pre opravu podchodu a pri pripájaní obratiska. Dopravné značenie sa šije horúcou ihlou, takže je možné že to bude ešte horšie ako je to teraz.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 28. Jún 2019 12:15

Fakt je, že každý deň sa to mení. Dneska nejaké úlety odstránili a vyrobili namiesto nich nové. Nech sa nenudíme.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 28. Jún 2019 14:47

Ike napísal:Zavedenie odpočítavania na semaforoch ma naučilo dvom veciam:
- existuje exponenciálna funkcia rýchlosti a zostávajúceho času do zelenej s negatívnym koeficientom korelácie - inak povedané zostávajúcich 10s znamená, že môžem ísť 60 km/h, 5s 70 km/h a 2s 90 km/h

Toto sme sa chlapcom snažili vysvetliť, ale nedalo sa. Ja som chcel odpočítavanie úplne vyhodiť ako prvok, ktorý nežiaducim spôsobom ovplyvňuje správanie ÚCP. Kompromis najprv mal byť, že sa bude odpočítavať len červená, ale nakoniec si aj do novej vyhlášky presadili odpočítavanie aj zelenej. Ako som sa dozvedel, podľa odborníkov to je bezpečnejšie, lebo keď je na tom odpočítavaní posledných 5 sekúnd a vodič je 100 metrov od križovatky, tak vie, že má spomaliť. Tak ale čo sa čudujem, keď podľa ďalších odborníkov je lepšie, ak je billboard rovno pri ceste a orientovaný voči vodičov, aby vodič nemusel otáčať hlavu, keď si chce prečítať, čo je na tom billboarde napísané.

Osobne som odpočítavanie za posledných 10 rokov videl tuším len na Kube, ak ma pamäť neklame (a tam tie panely mali asi 4x väčšie). Každopádne je to prvok, ktorý všetkým hovorí: toto je tak zaostalá krajina, že všetky semafory tu ešte aj v roku 2019 frčia na statických signálnych plánoch.

Ike napísal:Po kúpení vozidla s tempomatom, ktorý som skúšal aj v hustejšej premávke som zistil, že existuje veľká porcia vodičov, ktorí z križovatky išli štýlom "80 knots, V1, rotate" a na najbližšej križovatke som ich dobehol.

Ak si ich dobehol na ďalšej križovatke, tak porušovali predpisy. Lebo mňa učili, že ak mám raz V1, musím hore, aj keby medvede z neba padali :wink:

Na druhej strane poznám pár križovatiek, kde sú svetlá nastavené tak, že musíš ísť 90, aby si stihol zelenú na ďalšej križovatke. A keďže to miestni vedia, tak tých 90 aj jazdia.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 28. Jún 2019 14:53

Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 28. Jún 2019 15:02

StVO napísal:Na druhej strane poznám pár križovatiek, kde sú svetlá nastavené tak, že musíš ísť 90, aby si stihol zelenú na ďalšej križovatke. A keďže to miestni vedia, tak tých 90 aj jazdia.

To je už dôsledok osvety, že niekto nedokáže ľudom vysvetliť, že aj červená vlna má svoj význam...
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 15 hostí.

cron