Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 20. Feb 2020 20:10

StVO napísal:Mimochodom, parciálny trolejbus je dráhovým vozidlom len vtedy, keď sa pohybuje po dráhe (na paličky). V momente, keď ide na baterky, nemá postavenie dráhového vozidla. Napokon veď preto musia mať tieto trolejbusy ešpézetky. Aj preto je tá zmena formulácie nešťastná, lebo parciálny trolejbus zostáva trolejbusom aj keď ide na baterky niekde úplne mimo trolejbusovej dráhy.

Vo vyhláške je viac takýchto kiksov, ktoré tam narobili odborní garanti. Lenže mohlo ich tam byť mnoho krát viac, keby si presadili všetky svoje nápady - takže vo výsledku to beriem ako nutné zlo, ktoré sa nedalo celkom eliminovať.

Určite? Napr. bratislavské autobusy s agregátom EČV nemajú: https://imhd.sk/ba/galeria-media/124889 ... -30-Tr-SOR
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 954
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 21. Feb 2020 08:31

Zrejme to závisí od toho, ako ten bus schvália úrady. V Prahe ich chceli pokiaľ viem mať evidované ako autobusy, ale neuspeli, takže majú od r. 2017 zase trolejbusy, aj keď majú len 1 km trolejového vedenia, takže vozidlo jazdí väčšinu trasy ako elektrobus. https://cs.wikipedia.org/wiki/Trolejbus ... Praze#Druhý_trolejbusový_systém_(od_2017).

Ako hovorím, rozlišovanie trolejbusov a autobusov je pozostatkom z doby, keď trolejbusy boli naozaj odkázané len na trolejovú dráhu. Podľa mňa nastal čas toto rozlišovanie opustiť, pretože existuje mnoho busov, ktoré sú prechodom medzi oboma typmi vozidiel.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 21. Feb 2020 08:45

Ja som chodil do autoškoly tak dávno, že si pamätám, že tá prvá značka zákazu vjazdu (červená s bielym pruhom) sa nazývala "Zákaz vjazdu do jednosmernej ulice" a tá druhá sa nazývala "Zákaz vjazdu všetkým vozidlám". Asi pred 45 rokmi sa to zmenilo na dnešné pomenovanie, nechápem prečo.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 21. Feb 2020 12:24

expwy napísal:
Miro napísal:Podľa značky 342 majú všetky vozidlá na diaľnici MPR 130 km/h? Aj nákladné?

Na značke sa uvádzajú len všeobecné dovolené rýchlosti. Vodiči nákladných vozidiel túto informáciu nepotrebujú, lebo sú profesionáli a musia ju poznať - sú totiž povinní si dopredu naštudovať predpisy v oblasti nákladnej dopravy danej krajiny do ktorej idú.


Inak sranda, že doteraz tam všeobecnú úpravu pre nákladné vozidlá dávali a zároveň nedávali pre autobusy. Ako keby sa predpokladalo, že za volantom nákladného auta sú amatéri a profesionáli sú len za volantom autobusu. Terajšia úprava je super. Profi vodič to jednoducho musí vedieť.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 21. Feb 2020 12:26

Miro napísal:Ďakujem za reakcie.

Ešte mi napadá - keď pôjde autobus ako náhradná doprava za trolejbus, prípadne električku, platia preň tiež tie výnimky?


Prečo hľadáš problém tam, kde nie je? Aj interné predpisy DPB týkajúce sa prevádzky dráhových vozidiel hovoria, že vodič má dodržiavať oboje. To znamená, že ak má na trakčnom vedení návesť 40 km/h a je v zóne 30 km/h tak ide 30 km/h a basta.

Trolejbus je proste autobus a električka je na účel vyhlášky vozidlom.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 21. Feb 2020 16:12

pa3ck napísal:Určite? Napr. bratislavské autobusy s agregátom EČV nemajú: https://imhd.sk/ba/galeria-media/124889 ... -30-Tr-SOR

Nuž tak to, že bratislavské parciálky nie sú na značkách neznamená, že ich nemusia mať, iba to, že sa tu veselo porušuje zákon, a to minimálne odvtedy, čo začali jazdiť trolejbusy na Dlhé diely. V minulosti sa zákon porušoval na sedláka, v novšej histórii už kultivovanejšie na základe pokriveného výkladu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.

Ten hovorí, že sa nevzťahuje na dráhové vozidlá, ktoré sú používané v cestnej premávke, čo je samo osebe v poriadku, avšak spomínaná pokrivená interpretácia ide ďalej a hovorí, že ak je raz niečo schválené ako dráhové vozidlo, tak to môže kedykoľvek a kamkoľvek na cesty aj bez toho, aby bolo schválené ako cestné vozidlo. Takýto výklad by ale znamenal, že keď sa vyberiem trebárs do zvolenského depa, požičiam si odtiaľ prvú bardotku, ktorú nájdem, naložím ju na kamión, odveziem k zámku, vyklopím ju na cestu a budem sa na nej preháňať hore-dolu po masaryčke, čím z tej cesty spravím tankodrom, tak mi nikto nič nemôže, lebo veď predsa je to schválené dráhové vozidlo, tak s ním môžem na cestu, kam sa mi len zaľúbi...

Zaiste každý uzná, že také niečo je evidentná blbosť, ale potom je logicky onen výklad nesprávny ("dôkaz sporom"). Korektný a logicky konzistentný výklad je ten, že dráhové vozidlo môže na cestu bez schválenia ako cestné vozidlo len do momentu, kým v tej cestnej premávke jazdí po dráhe, pre ktorú je schválené. Napokon, logická otázka znie, že na základe čoho si ten parciálny trolejbus jazdí po ceste mimo dráhy, keď technický preukaz dráhového vozidla hovorí len o schválení na používanie na konkrétnej dráhe? Z toho teda vyplýva, že bratislavské 30 TrDG jazdia bez značiek legálne len vtedy, kým idú na paličky. Akonáhle idú autonómne, nie sú na dráhe a teda potrebujú schválenie ako cestné vozidlo a teda musia mať značky.

Inými slovami, je to hybrid cestného a dráhového vozidla a tak potrebuje aj dráhové aj cestné papiere - ak má len jedny z nich, tak môže byť používaný iba spôsobom, na ktorý má techničák.

Miro napísal:Zrejme to závisí od toho, ako ten bus schvália úrady. V Prahe ich chceli pokiaľ viem mať evidované ako autobusy, ale neuspeli, takže majú od r. 2017 zase trolejbusy, aj keď majú len 1 km trolejového vedenia, takže vozidlo jazdí väčšinu trasy ako elektrobus. https://cs.wikipedia.org/wiki/Trolejbus ... Praze#Druhý_trolejbusový_systém_(od_2017).

Tá Praha je pekná absurdita, lebo v danom prípade ide o čistý elektrobus, ktorý sa okrem obratiska vie nabíjať aj na nejakom krátkom úseku trolejbusového vedenia, ale väčšinu trasy ide mimo dráhy. Hlavne však, ak by si ten autobus rozobral na šrófiky, tak by si zistil, že ani v čase, keď má paličky hore, nefunguje ako trolejbus, ide stále na baterky a paličky slúžia len na nabíjanie. Avšak výrobca zanovito trvá na tom, že je to trolejbus, dal na to urobiť dráhové papiere a nechce to nechať schváliť ako cestné vozidlo. A úrady ho v tom ešte podporujú.

Miro napísal:Ako hovorím, rozlišovanie trolejbusov a autobusov je pozostatkom z doby, keď trolejbusy boli naozaj odkázané len na trolejovú dráhu. Podľa mňa nastal čas toto rozlišovanie opustiť, pretože existuje mnoho busov, ktoré sú prechodom medzi oboma typmi vozidiel.

Samozrejme, vo vyhláške sa na trolejbus hľadí ako na autobus, veď sa aj zrušil samostatný symbol trolejbusu. Jediná špecifická výnimka (resp. dvojica rovnakých výnimiek), je práve to, že pre trolejbus - rovnako ako pre električku - neplatia značky prikazujúce/zakazujúce smer jazdy a zákazujúce vjazd. Pravdaže, správne to mali byť dráhové vozidlá (jazdiace po dráhe) - lebo pre tie platí, že kade idú a ktorým smerom, je dané tou dráhou a keď ju raz niekto vybudoval, tak asi preto, že je žiaduce, aby tade tie vozidlá jazdili..

Miro napísal:Ja som chodil do autoškoly tak dávno, že si pamätám, že tá prvá značka zákazu vjazdu (červená s bielym pruhom) sa nazývala "Zákaz vjazdu do jednosmernej ulice" a tá druhá sa nazývala "Zákaz vjazdu všetkým vozidlám". Asi pred 45 rokmi sa to zmenilo na dnešné pomenovanie, nechápem prečo.

Tak aspoň vieme, kedy si chodil do autoškoly :D lebo takýto názov (vtedy "význam") tá značka mala, ako tu teraz kukám do papierov, do roku 1966... A tá druhá bola vždy "v oboch smeroch". Dôvod zmeny je zrejmý - zjednotenie s medzinárodnými zmluvami (vtedy Ženeva 1949, neskôr Viedeň 1968). Ono medzi oboma značkami by vo význame mal byť ten rozdiel, že prvá hovorí, že je niekam zakázaný vjazd, kým druhá je výslovne hovorí "closed to all vehicles", teda že ide o cestu úplne uzatvorenú. Teda biely kruh s červeným lemom okrem samotného zákazu vjazdu hovorí, že sa tam nedostaneš ani odnikadiaľ inokadiaľ, kým červený kruh na túto tému nehovorí nič (čiže možno áno, možno nie - možno je to jednosmerka, možno nie).
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 21. Feb 2020 16:43

4lien napísal:
StVO napísal:No a vidíš výsledok - nula celá nula nič. Povedomie ľudí o tom, ako sa veci právne a technicky majú, je limitne blízke nule. U laikov je to pochopiteľné, tragédia tejto krajiny je však v tom, že často si to ako Hurvínek válku predstavujú aj ľudia, ktorí by mali byť akože odborne podkutí (prípadne sa za odborníkov aspoň pasujú).

Preletel som si tu diskusiu a mne z toho vychadza, ze hlavny problem bude v tomto:
Pýtali ste sa a NDS odpovedala vyhýbavo. Nepovedala však, že značky neosadí. Dôvody tejto zvláštnej odpovede sú interné a nemôžem ich verejne rozoberať.

Takze podla mna Drahovsky len vyhodnotil informacie ktore mal k dispozicii... a ake informacie taky vysledok

Čož o to, v podstate prišiel k správnemu záveru, že keď sa nevymenia značky, bude tam platiť 90-ka. Akurát teda tá omáčka okolo toho a hlavne diskusia pod blogom sú dosť drsným obrazom biedy, tam sa pletú jablká nieže s hruškami, ale rovno s naparovacími žehličkami. A mimochodom je tam pekne vidieť, prečo je legislatívna prax prilepovania noviel k zákonom - dokonca aj keď ide o novely súvisiacich zákonov - popretím základnej požiadavky na zrozumiteľnosť legislatívy: ľudia sú z toho popletení a chápu to troma rôznymi spôsobmi, z ktorých každý jeden je chybný.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 21. Feb 2020 18:25

Ešte by som pridal prehľad zmien vyhlášky, ktoré sú - prinajmenšom z môjho pohľadu - hodné spomenutia:

  • Jednoduchšie členenie zvislých značiek: len 3 skupiny (výstražné, regulačné, informačné) + dodatkové tabuľky. V zásade návrat pred rok 1976. Číslovanie bez prefixov, postfixov a hotfixov - takisto návrat pred 1976, akurát so zavedením systematických skupín číslovania.

  • Žiadne farebné modifikácie – teda žiadne žlté dočasné značky, žiadne citrónové podklady apod. Jediná výnimka potvrdzujúca pravidlo: modrá orientačná značka sa mení na zelenú, ak ide o križovatku s diaľnicou.

  • Značka je platná, aj keď je umiestnená iba vľavo od vozovkhejbqcxxa]

  • Žiadne nadradenosti a podradenosti medzi značkami. Trvalé, dočasné (predtým zvané prenosné) aj premenné značky sú rovnocenné, taktiež zvislé značky nie sú nadradené vodorovným. Špeciálna výnimka: vodorovná značka žltej farby je nadradená vodorovnej značke bielej farby. Avšak, žlté sa môžu používať iba ako dočasné, nesmú sa používať samostatne bez bielych a prípustné sú len vtedy, ak je v kombinácii s bielymi značkami ich význam jednoznačný a súčasne ide o krátkodobé použitie; pri dlhodobých dočasných zmenách vodorovného značenia sa trvalé vodorovné značky musia odstrániť a dočasné sa vyznačujú bielou farbou. Inak aj dnes sa smú dočasné (oranžové) čiary používať len ako zmena existujúcich bielych, ale je to tak zložito napísané, že to veľa ľuďom robí problém pochopiť.

  • Svetelné signály sú nadradené len značkám o prednosti v jazde, ostatným nie. Teda zo semafora nemôže vyplývať napríklad prikázaný smer jazdhejbqcxxa]

  • Výstražný kríž na železničnom priecestí je opäť kríž aj svojim tvarom (čiže už nie tabuľka, na ktorej je nakreslený kríž). Štandardne je tvaru X (svätoondrejský kríž), nad vozovkou môže byť na ležato.

  • Doterajšia dvojica výstražných značiek pred železničným priecestím (bez závor – parná mašinka, so závorami – plot) zrušená a nahradená novou značkou (elektrický vlak), ktorá upozorňuje na železničné priecestie bez ohľadu na jeho druhejbqcxxa]

  • Regulácie (zákazy, príkazy, povolenia), ktoré nemajú podľa svojho významu výslovne bodovú platnosť (ako napríklad prikázaný smer alebo zákaz vjazdu), platia až dokým nie sú výslovne ukončené značkou, t.j. križovatka už neruší platnosť regulácie (napr. rýchlosti). Pri umiestňovaní značiek je ale povinnosť za križovatkou reguláciu zopakovať alebo výslovne ukončiť – ak sa tak nestane, pôjde o nezákonnú situáciu, čo znamená toľko, že regulácia platí ďalej, ale za jej porušenie nie je možné vodiča postihnúť (právna istota). Viac-menej ide o návrat do stavu pred 1976, aj keď to nie je úplne rovnako.

  • Špeciálna kombinácia výstražnej a regulačnej značky: v takom prípade regulácia stráca platnosť 100 metrov za miestom, kde pominulo príslušné nebezpečenstvo (teda ak mám značku Práce a k nej obmedzenie na 40-ku, tak 100 metrov za staveniskom tá 40-ka končí, aj keď tam nikto nedá ukončovaciu značku).

  • Explicitná značka pre buspruh (modrý kruh s autobusom). Rovnako tak značka Cestička pre cyklistov výslovne hovorí, že môže ísť o samostatnú cestičku alebo vyhradený pruh – čiže ďalší z návratov ku koreňom. Ono to síce platí aj teraz, len je to nie moc zrozumiteľne napísané a tak to mnohí ľudia majú problém pochopiť, preto je po novom napísané úplne polopatistickhejbqcxxa]

  • Pre vyznačenie začiatku, priebehu a konca zákazu státia/zastavenia resp. platnosti značky Parkovisko sa namiesto tabuliek so šípkami použijú biele vodorovné šípky integrované do značky. Tieto značky môžu byť šikmo na os vozovky alebo pozdĺžne s osou vozovkhejbqcxxa]

  • Už žiadna všeobecná zónová značka – všetky prípustné zóny majú explicitnú značku a iné zóny nemožno ustanoviť.

  • Nové značky pre reguláciu jazdy po krajnici (majú samozrejme zmysel len ako premenné).

  • Prednosť v jazde – ďalší návrat pred rok 1976 (t.j. zosúladenie so zbytkom sveta). Značka Križovatka s prednosťou v jazde (trojuholníková) je platná jednorazovo v danej križovatke. Značka Hlavná cesta platí pre cestu ako takú a vyznačuje jej začiatok alebo priebeh – teda ak raz uvidím značku Hlavná cesta, tak mám prednosť až dokým výslovne nenatrafím na značku Koniec hlavnej cesty, Daj prednosť v jazde alebo na stopku. Neriešim, či niečo je alebo nie je križovatka alebo či niekde platí alebo neplatí prednosť sprava, keď nevidím žiadnu značku (som na hlavnej ceste, tak neplatí).

  • Koniec rýchlostných ciest ako súčasti pravidiel cestnej premávky – vraciame sa k pravidlám pre diaľnicu a pravidlám pre cestu pre motorové vozidlá (toto vlastne nezavádza vyhláška, ale zákon, vyhláška ho len implementuje). Kde bude doterajšia značka Rýchlostná cesta (modrá s bielym autíčkom), pôjde o cestu pre motorové vozidlá a bude tam platiť 90-ka; taktiež tam nebude vyžadovaná diaľničná známka, ak tam teda výslovne nebude príslušná značka označujúca spoplatnený úsek. Samozrejme toto nemá žiadny vplyv na kategórie D a R podľa cestného zákona, to je niečo úplne iné a s pravidlami cestnej premávky to nemá nič spoločné.

  • Výslovne sa hovorí o tom, že regulačné značky vyobrazené na orientačnej značke sú len predbežnou informáciou (doteraz to nebolo tak úplne jasné). Naproti tomu regulačné značky vyobrazené na pruhovej značke sú výslovne záväzné, avšak iba pre príslušný pruh alebo pruhhejbqcxxa]

  • Zavedená univerzálna informačná tabuľa bielej farby, na ktorej je možné vyobrazovať "vhodným spôsobom" rôzne prevádzkové informácie, napr. o uzávierkach, obmedzeniach, obchádzkach vrátane plánovaných atď., tiež je možné ich s použitím premenných prvkov využiť napríklad na sieťové riadenie dopravy, navádzanie k parkoviskách a pod.

  • Smerníky sú opäť šípové, zároveň je ale zavedený tabuľový smerník ako veľkoplošná značka (doteraz sa síce tiež dal takto robiť, a to ako IS 4 alebo IS 7a, len to málokomu bolo jasné).

  • Komplet nová sada značiek pre značenie trvalých náhradných trás k diaľniciam a na značenie obchádzok. N-trasy k diaľniciam môžete poznať napr. z Rakúska či Nemecka ako U-trasy a majú jednoduchý princíp: ak chcem obísť kolónu alebo uzávierku na diaľnici, na exite je uvedená tabuľka s číslom náhradnej trasy, ďalej v každej križovatke sledujem tabuľky s týmto číslom a riadim sa šípkou zobrazenou pod číslom. Takto som navedený na nasledujúci vjazd na diaľnicu (alebo niektorý z nasledujúcich vjazdov, záleží od miestnej situácie).

  • Klasické pruhové značky nie sú samy osebe regulačné, len reflektujú čiary na ceste a preto sú biele; môže z nich však vyplávať nejaká regulácia platná iba v určitých pruhoch, ak sú do nich vložené regulačné značky. Pruhové značky na povolenie jazdy po krajnici však regulačné sú a preto sú modré.

  • Dočasné vodorovné značky sú žlté (ak sú použité s existujúcimi trvalými bielymi) alebo biele (ak sú použité samostatne a trvalé biele sú zmazané). Oranžová čiara prestáva existovať. Zároveň už žltá pozdĺžna čiara neznamená zákaz zastavenia/státia (možno to ale nahradiť kľukatou bielou čiarou).

  • Legalizované dočasné vodorovné značky tvorené LED gombíkmi (aj keď presnejšie by tu bolo hovoriť o premenných vodorovných značkáchejbqcxxa]

  • Plná čiara oddeľujúca jazdné pruhy už nie je permisívna. Prejsť cez ňu je možné len a len na obchádzanie prekážky (žiadne otáčanie, odbočovanie do záhrady apod.). Teda obyčajná a dvojitá súvislá čiara znamená to isté a dvojitá čiara opäť slúži iba na svoj pôvodný účel - zväčšiť vzdialenosť medzi osami protismerných jazdných pruhov tam, kde to nie je možné alebo vhodné vykonať fyzickou bariérou. Buspruhy a cyklopruhy sa vyznačujú plnou a výslovne hrubou čiarou (toto je jediné miesto vo vyhláške, kde sa výslovne žiada hrubšia čiara), ochranné pruhy pre cyklistov (novinka vyplývajúca z poslednej novely zákona) sa vyznačujú prerušovanou čiarou (tá už je tenká).

  • Priečne čiary: súvislá je STOP čiara a môže sa používať len so stopkou alebo semaformi; zároveň je záväzná aj bez nápisu STOP. Priečna čiara pri daj prednosť v jazde, odbočení doľava apod. je prerušovaná, prípustné sú aj žraločie zuby (križovatka s prednosťou sprava). Ďalší návrat do minulosti, aj tie žraločie zuby tu už boli do 1989.

  • Nová konkurencia pre priechod pre chodcov – miesto na prechádzanie (vyplýva z novely zákona). Očakávajte vo svetelných križovatkách a tiež ako riadené "priechody". Zároveň miesto na prechádzanie slúži tak pre chodcov, ako aj pre cyklistov (na rozdiel od priechodu, kde cyklista na zebru nesmie) - v takom prípade môže byť takéto miesto buď spoločné (2 čiary) alebo oddelené (3 čiary, stredná oddeľuje chodcov od cyklistov).

  • Šípky na ceste majú záväzný/regulačný význam, už nie sú ako doteraz iba čmáranicami na ceste, ktoré nič neznamenajú. Teda netreba, aby k nim existovala nejaká zvislá tabuľa rozmerov menšieho billboardu.

  • Svetelný signál v tvare šípky už neznamená, že automaticky mám v danom smere voľno a môžem zraziť každého chodca. Znamená iba toľko, že daný signál platí iba pre vyznačený smer/smery a nič viac, t.j. tak, ako všade vo svete okrem ČSSR. Ďalší z návratov pred rok 1976. Aj napriek tomu ale ostávajú zachovaní svietiaci žltí pandrláci, hoci už tým pádom nemajú iný význam ako upozornenie - nejakú dobu potrvá, kým si na to ľudia zase zvyknú.

  • Doplnková zelená šípka doprava môže byť aj v tvare tabuľky – taktiež sme to tu už mali pred 1976 (len na bielom podklade namiesto čierneho); jej platnosť môže byť prípadne obmedzená len na cyklistov. Okrem toho doplnková čierna šípka povoľuje otáčanie v svetelnej križovatke (keď už sa teda toto absurdné pravidlo nepodarilo vyraziť von zo zákona).

  • Návestidlá môžu byť aj len červená+žltá (bez zelenej); to síce platí aj dnes, ale po novom je jasne vymedzené použitie.

  • Zrušené striedavé červené blikajúce svetlo na priecestí (aj inde) – nahradené návestidlom červená+žltá. Tým pádom je tiež bez náhrady zrušené biele svetlo na priecestí.

  • V tuneli môžu mať semafory svetlá usporiadané vodorovne – červená vľavo, žltá v strede, zelená vpravo (myslí sa na použitie nad vozovkou), môže to byť aj bez zelenej.

  • Vrátili sa rýchlostné svetelné signálhejbqcxxa]

  • Patníky: nočné znaky sú vľavo biele, vpravo červené (doteraz boli oranžové) a majú obdĺžnikový tvar; denné znaky sú čierne ako doteraz, ale skosené v uhle cca 30 stupňov (presne: v pomere 12:7). Doterajšie modré stĺpiky nahradené bielymi s modrými znakmi (dennými aj nočnými) je možné ich kombinovať so štandardnými stĺpikmi. Inak tie nočné znaky biela/červená vyplývajú z Dohovoru (doteraz sme to mali nesprávne - Dohovor síce povoľuje niekoľko variantov, ale ten náš ani náhodou) a zodpovedajú tomu, aké svetlá vozidiel vidím: v protismere (vľavo) biele, v mojom smere (vpravo) červené.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod 4lien » 21. Feb 2020 21:23

Šípky na ceste majú záväzný/regulačný význam, už nie sú ako doteraz iba čmáranicami na ceste, ktoré nič neznamenajú. Teda netreba, aby k nim existovala nejaká zvislá tabuľa rozmerov menšieho billboardu.

Trochu mam obavu o zivotnost vodorovnych znaciek a disciplinu zo strany spravcu komunikacie pri jej udrzbe. Aby sa nam nestavalo ze sipky na ceste uz poriadne nevidno, zvisla znacka neexistuje a vodici (okrem domacich) len tipuju kam sa asi zaradit.

Pri umiestňovaní značiek je ale povinnosť za križovatkou reguláciu zopakovať alebo výslovne ukončiť – ak sa tak nestane, pôjde o nezákonnú situáciu

Aj tu som zvedavy kolko takych nezakonnych situacii budeme po prijati novely mat :D
4lien
diskutujúci
 
Príspevky: 91
Založený: 13. Máj 2019 19:09
Bydlisko: KE

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod bonik-r » 21. Feb 2020 22:41

Chyba mi tam spomalovaci prah, predsa len je to vec, na ktoru treba upozornit znackou
Obrázok používateľa
bonik-r
diskutujúci
 
Príspevky: 154
Obrázky: 6
Založený: 08. Mar 2010 13:28
Bydlisko: Trenčín

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 22. Feb 2020 13:01

Ešte taká zaujímavosť k trolejbusom: kedysi mali v Hradci Králové linku, na ktorej jazdil obyčajný trolejbus a na nezatrolejovanej časti ťahal za sebou príves s dieselagregátom - dokonca ani ten príves nemal ŠPZ :D

http://www.trolejbus.cz/pce/vlek.jpg
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 22. Feb 2020 13:05

StVO napísal:
  • Patníky: nočné znaky sú vľavo biele, vpravo červené (doteraz boli oranžové) a majú obdĺžnikový tvar; denné znaky sú čierne ako doteraz, ale skosené v uhle cca 30 stupňov (presne: v pomere 12:7). Doterajšie modré stĺpiky nahradené bielymi s modrými znakmi (dennými aj nočnými) je možné ich kombinovať so štandardnými stĺpikmi. Inak tie nočné znaky biela/červená vyplývajú z Dohovoru (doteraz sme to mali nesprávne - Dohovor síce povoľuje niekoľko variantov, ale ten náš ani náhodou) a zodpovedajú tomu, aké svetlá vozidiel vidím: v protismere (vľavo) biele, v mojom smere (vpravo) červené.

Použitie modrých smerových stĺpikov je katastrofa. napr. na II/526 vyznačujú aj každú skruž pod cestou :roll: dokonca aj také ktoré vedú pod ostrým uhlom (pravá a ľavá nie je na rovnakej úrovni)
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 22. Feb 2020 14:19

Tak Česi majú ešte lepšiu stĺpikovú katastrofu: červené stĺpiky vyznačujúce na niektorých cestách každý výjazd z miesta mimo cesty, lesnej alebo poľnej cesty :-) to je už len iný stĺpikový prales.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 22. Feb 2020 14:22

"Značka je platná, aj keď je umiestnená iba vľavo od vozovky" - aj tento zákaz vjazdu?

https://goo.gl/maps/UDckhniUJCdjv1PU9
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 22. Feb 2020 14:24

Smerové značky tiež nie sú regulačné, mali by teda byť logicky biele a nie modré.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 22. Feb 2020 14:30

Miro napísal:"Značka je platná, aj keď je umiestnená iba vľavo od vozovky" - aj tento zákaz vjazdu?
https://goo.gl/maps/UDckhniUJCdjv1PU9

Pokiaľ ich máš po ľavej strane na Teba nevzťahujú. Ak by si ich mal už po pravej strane, tak sa nimi potrebuješ riadiť.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 22. Feb 2020 14:36

Narážam na príspevok StVO vyššie o zmenách od 1.4., kde vyslovene píše - "Značka je platná, aj keď je umiestnená iba vľavo od vozovky."

Podľa mňa bude potrebné ten zákaz vjazdu do 1. apríla odstrániť a nechať tam len príkaz obchádzania, inak bude zákaz vjazdu platiť aj pre pravú časť cesty.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 22. Feb 2020 14:44

StVO píše o novej vyhláške, ktorá nadobúda platnosť 1.4.2020 a má na existujúce značky prechodné obdobie do 31.3.2022.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 22. Feb 2020 14:57

Tak uvidíme, či ten zákaz vjazdu zmizne do 31.3.2022. A mnoho ďalších na podobných miestach.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 22. Feb 2020 21:58

Prosím Vás, tá dodatková značka má aký význam?

https://goo.gl/maps/jSrzgoPWwLvEVZBeA
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 23. Feb 2020 11:55

Asi taký, ako táto značka:

https://goo.gl/maps/5Acp6KQTPC5YLkpT9
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 23. Feb 2020 13:42

Ike napísal:Prosím Vás, tá dodatková značka má aký význam?

https://goo.gl/maps/jSrzgoPWwLvEVZBeA

Nebolo v ktorejsi v minulosti platnej vyhláške, že zákaz platí aj pre autá N1?
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 954
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdfr » 23. Feb 2020 15:35

No neviem, podla tohto umoznuje vjazd nakladnych vozidiel do 3.5 tony

https://www.skvelaautoskola.sk/dopravna-znacka/b-6

a tu sa odvolava na vyhlasku z roku 2009
https://drahovsky.blog.sme.sk/c/191255/ ... ri-B6.html

podla ktorej tak isto vozidla do 3.5t maju vjazd povoleny. Pokial sa to tykalo aj vozidiel N1, tak to bolo pre rokom 2009.
asdfr
návštevník
 
Príspevky: 41
Obrázky: 3
Založený: 25. Jan 2017 07:12

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 23. Feb 2020 21:14

Inak okrem autobusu momentálne finišujem vodičák na nákladné auto. Takže som si plnohodnotne užil jazdy v autobuse a teraz som plnohodnotne ukončil jazdy na nákladnom automobile. A musím uznať, že to značenie je strašné.

Predovšetkým existuje úplne zbytočná benevolencia voči autobusom. Napr. v celej BA je asi 6 zákazov vjazdu autobusom - B7. Hoci som si to nemyslel, autobus je vzhľadom na svoju dĺžku, previsy, rázvor a trocha aj šírku, oveľa menej obratnejší ako nákladné auto. Legálne však môže ísť skoro hocikam, aj keď sa tam nezmestí. Napríklad taký Jaskový rad je legálne prejazdný autobusom, čo na tom, že by oproti asi nemohol nikto ísť. O meniacej sa šírke BUS pruhov pomlčím.

Oproti tomu náklaďák nemôže ísť skoro nikde. Teda za podmienky splnenia náležitostí uvedených na dodatkovej tabuli. A tu sa dostávame ku koreňu problému. Máme tak nekonzistentné značenie, že je to hrôza. Príklady:
- pred križovatkou je paušálny zákaz pre nákladné vozidlá, ale ak sa ho rozhodnete porušiť, zistíte, že za križovatkou sa už vzťahuje len na autá dlhšie ako 10 m,
- pred križovatkou nie je žiadny zákaz nákladných vozidiel, ale za križovatkou už je: bum, čo teraz.
- odbočíte do uličky kde nie je zákaz nákladných vozidiel, no pri najbližšom bode zistíte, že nemôžete pokračovať, pretože hociktorým smerom pôjdete,porušíte zákaz.

Idem z Rožňavskej na Vajnorskú:
1. https://goo.gl/maps/iEmyV8GbSrEsHFF77 - zatiaľ bez problémov
2. https://goo.gl/maps/MhFk1AUEZZfDxy8d9 - po odbočení hups, čo teraz?

Idem do Vajnor:
1. https://goo.gl/maps/cMFJGKiLJvtVJUzE6 - zatiaľ no-problem
2. https://goo.gl/maps/sUBFcquMP3fGjVmd6 - tu je "nejaké obmedzenie", ktoré vyzerá ako B6, ale je to v skutočnosti B20 vo forme miniatúry, kde ešte drobnejším písmom uvedená dĺžka, ktorú podľa mňa prečíta iba superman. Ďalej je tam nejaký dodatok, hmm.. Ok, povedzme že tých 10 m prečítam a mám náklaďák s dĺžkou 8 m. O tom, že je tam nadjazd, ktorý je tak nízky, že môžu existovať vozidlá, ktoré ho nepodlezú, pomlčím, žiadna návesť, aby mal šancu vodič tam neodbočiť.
3. https://goo.gl/maps/kEZpUGKxeFTYAKkb8 - žiadne obmedzenie po odbočení, ani dĺžka.
4. https://goo.gl/maps/k6VQiJBXo3x8wAHA8 - tak napokon výškové obmedzenie, ktoré sa ale dozvedám priamo na mieste. Čo teraz? cúvať.
5. https://goo.gl/maps/aP38P2rxeJQx6Kq47 - ok, môj 8 m náklaďák prešiel a dostávam sa na toto chrumkavé rázcestie. Nie som dopravná obsluha (aj keď tá nie je definovaná a predpokladom je, že sa na tom náklaďáku nevozím pre vlastné potešenie, ale robím nejakú obsluhu).

Z opačnej strany sú tam zmysluplnejšie značky, ale úplne zmizol zákaz odbočenia vozidiel presahujúcich dĺžku
https://goo.gl/maps/KgxTbjJGwmDUq2En7

Botanická:
1. https://goo.gl/maps/3ULnom2AiKLH2scX7 - no problem
2. https://goo.gl/maps/HLwqCDvJHdYq3QdG7 - kam mám teraz ísť, keď mám nákladné vozidlo prevážajúce náklad, ktorý môže spôsobiť znečistenie vody !? A smetiari nech sa tiež nesmejú! :lol:
3. https://goo.gl/maps/ADXXoHFcBCmr2RiK7 - koľko som prešiel? 5 m? Takže značenie je ako moja žena, medzitým si to rozmyslela a náklaďák vlastne môže ísť do Mlynskej doliny.
4. https://goo.gl/maps/k3V8ovZGPMe7NjCF8 - ok, toto nie je v rozpore, ale je to moc skoro. No dá sa to pochopiť.
5. https://goo.gl/maps/sdg2QEuppw4VcbYc6 - to si musia robiť srandu :D
6. https://goo.gl/maps/vZXADeTT6Zp49w9o6 - rozkaz znel jasně

Mlynská dolina:
1. https://goo.gl/maps/mcX8c6rvRDyhAxqD9 - tranzit vľavo, ale ostatné môže kam chce
2. https://goo.gl/maps/exUHMFtb6fn3wafd9 - o 0,23 s "vlastne nie, všetko pôjde vľavo!"
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Rio13.zm » 23. Feb 2020 23:01

s vyhlaskou sa meni kilometovnik, bude sa moct pouzivat ten novy s cislom cesty, ktory sa uz objavil na niekolkych cestach?
Obrázok používateľa
Rio13.zm
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 908
Obrázky: 197
Založený: 27. Jan 2007 17:42
Bydlisko: Zlaté Moravce

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 17 hostí.