Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 06. Jan 2024 13:08

Tak neviem, projekt mal/má na starosti 1 pán z nižšieho manažmentu, ktorý bol celkom rozhľadený, nevidel tam nejaké zásadné problémy. Ale asi rozkaz zněl jasně: Nesmí projít!"
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod ondrejko_t » 08. Jan 2024 09:40

podľa mňa sa zas tá lehota predĺži.
čo čakáme od štátnych aparátov, ktoré dokážu vymyslieť a osadiťtoto
ondrejko_t
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 789
Obrázky: 13
Založený: 29. Jún 2016 07:29

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdf » 08. Jan 2024 15:19

expwy: On mohol byť rozhľadený, ale potom sa naňho vrhnú:

a) rušňovodiči, že čo sa bude diať keď uvidí v noci niekde kus pred sebou prechod zo žltej na červenú, čo má robiť keď si nebude 100% istý, že je to návestidlo alebo priecestie. Pretože keby to bolo návestidlo, tak je to pomaly na skákanie z mašiny za jazdy, lebo tam takýto dej dosť dobre môže znamenať, že sa druhý fíra zabudol a prevalil to cez červenú. To v Rakúsku a Nemecku nie je až taký problém, pretože tam za komunistov z pôvodného vlakového zabezpečovača nevykostili funkciu kontroly prejdenia signálu na stoj, naviac návesti na návestidlách majú iný tvar a rozmer svetiel ako výstražníky. Kdežto na ŽSR nič také nie je a rozmery svetla na návestidlách podľa OSŽD sú prakticky totožné s tými na výstražníkoch.
b) zabezpečováci, ktorí tých 5 sekúnd žltej považujú za neprípustné skrátenie predzváňacej doby a dožadujú sa posunu každého spúšťacieho obvodu PZZ (drahejak hovado), inak sa pod také priecestie nepodpíšu.

Inak čo sa týka tabuľky traťových pomerov a poznania trate naspamäť, na to už sa dnes hrať nejde vôbec. A aj vďaka tomu sa práve ideálne nechce aby sa kdekoľvek čokoľvek menilo. Totižto aby sa mohlo konkurovať cestnej doprave, kde nič také netreba, tak sa to poznanie trate síce stále existuje, ale obvody sa nafukujú, nafukujú a nafukujú, až nie je reálne aby si rušňovodič pamätal všetky návestidlá na trati a kde sú, pretože sa občas dostane na tú trať len tak aby si splnil minimum na udržanie poznania, tj. raz za rok. A hľadať v takej situácii niečo v TTP je už vôbec hovadina.

Inak to že niekto vyrába aj nové aj pôvodné (čo je to verejná technická špecifikácia - snáď nie tie dva nalinkované prospekty?) neznamená, že to ide jednoducho zamieňať. Mňa samého až prekvapilo, čo všetko treba na pricestí od S&B vymeniť a prekonfigurovať, aby sa dalo prejsť z pôvodného výstražníku na nový. Fakt to nie je len o výmene nejakej ovládacej karty na výstražník (a to ešte neviem či je priecestie od S&B na Slovensku vôbec univerzálne nasaditeľné, v ČR si vybrali pár základných konfigurácii, ktorými pokryjú nejaké percento trhu, a tam, kde sú akékoľvek "špeky", sa proste nehlásia). U typov nepostavených na elektronike (v rámci SR drvivá väčšina, aj AŽD sem dodáva väčšinou priecestia typu RE, čo je len vylepšená verzia pôvodného AŽD 71) je to potom ešte väčší zásah, pretože na tom kmitavom signále je čiastočne postavená bezpečnosť toho zariadenia. Takže tam je to potom "čo oprava to nové zariadenie". Technicky vzato ja, čoby zamestnanec firmy, ktorá takéto veci dodáva (len nie moc na Slovensko) by som tomu mal tlieskať, pretože to je na X rokov €€€ byznys bez nutnosti generovania akejkoľvek väčšej pridanej hodnoty, ale teda neviem, neviem...
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 242
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 09. Jan 2024 20:15

Prosím Ťa, asdf, ako zvládajú rušňovodiči situáciu, kde napríklad idú dva vlaky vedľa seba a ich vlakové cesty nekolidujú, ale každému svieti iné návestidlo (a povedzme je to celé v oblúku? situácia napríklad na HLST) ? Ako rušňovodič rozozná, že to je to moje návestidlo?

A čo v prípade, ak ide trať popri ceste I. triedy na ktorej je rekonštrukcia a premávka je vedená do jedného jazdného pruhu so striedaním smerov semaforom, ktorý je otočený do zorného poľa rušňovodiča? Nehrozí, že by si pomýlil semafor s návestidlom?

Čo ak budem mať auto s pokazeným zadným svetlom (bude mi svietiť iba jedno) a odstavím ho napr. vedľa trate v okolí Novej Bane?
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdf » 09. Jan 2024 23:47

Ike:
1) Tam sa tá situácia práve moc nemení, tak by to mohol nejako zvládnuť odpočítať, ale napríklad v ČR je prebratie návesti pre nesprávnu koľaj pomerne častý dôvod prejdenia návesti stoj, takže sa práve dá povedať že to zrovna moc nezvládajú. Dokonca tak, že sa kvôli tomu do predpisu vrátili opakovacie predzvesti, ktoré z neho boli v 90. rokoch vyhodené kvôli iným problémom, avšak tie sa s odstupom času ukázali byť menšie ako to čo spôsobuje ich absencia.
2) Ak ide trať popri ceste I. triedy, a je tam semafor na striedanie smeru, tak opäť neviem ako na Slovensku, ale v ČR som zažil, že sa naozaj fírovia o umiestnení takéhoto cestného semaforu spravovali v rozkazoch pre jazdu.
3) To závisí od toho, kde bude, aký bude mať tvar a aké bude osvetlenie okolo, Ale ak ho to fakt zmätie, môže na Teba zavolať policajtov, ktorý Ťa následne prejednajú pre priestupok podľa §108 odst. 1) písmeno a) zákona Zákon č. 513/2009 Z. z. za porušenie povinnosti podľa §6 odst. 1 písmeno a) tamtiež, s pokutou až do 1000€.

Ja na druhej strane tých fírov chápem. Pracujú v pomerne zložitých podmienkach v podmienkach SR až na výnimky s minimálnym technickým istením, musia reagovať na sebamenší podnet a nemôžu si dovoliť žiadnu chybu, pretože keď už reálne vidia nejaký prúser, je na 99% neskoro s ním už čokoľvek urobiť. Oni nemôžu strhnúť volant a brzdiť im to tiež moc nebrzdí.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 242
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 15. Jan 2024 14:00

mna by zaujimalo ako si rusnovodici poradili s tymto doteraz aj bez novej vyhlasky lebo takych ciest rovnobeznych s tratou je u nas milion. a prenos navesti na hnacie vozidlo maju asi tiez len na paradu..

ale mozme byt radi, este by tie nase priecestia mohli vyzrat takto :D
https://www.youtube.com/watch?v=IudeRoZwFoY
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 508
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 15. Jan 2024 14:54

sendvo napísal:prenos navesti na hnacie vozidlo maju asi tiez len na paradu..

Prenos návestí je len na tratiach s ETCS alebo autoblokom, pričom mobilná časť ETCS stále nie je povinnou výbavou železničných vozidiel. Takže na toto sa úplne spoliehať nedá.

sendvo napísal:ale mozme byt radi, este by tie nase priecestia mohli vyzrat takto :D
https://www.youtube.com/watch?v=IudeRoZwFoY

Kebyže počujem tú sirénu, tak asi ani nespomaľujem a idem hľadať najbližší protiletecký kryt :D
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 954
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdf » 15. Jan 2024 15:19

sendvo: Vyslovene rovnobežných ciest našťastie až tak moc nie je. Vravím, buďto to nejako rozpoznal alebo nadával jak hovado. Hlavne to ale nie je žiadny dôvod, tobôž ospravedlnenie, prečo im to komplikovať ešte viac.

Prenos návestí na hnacie vozidlo je na trati Žilina-Košice, Žilina Čadca, Púchov - Lideč a Kúty št.hr - Nové Zímky. NIKDE INDE. BA-ZA je potom ETCS, ale tam nie sú priecestia, tak to nepočítam.

pa3ck: Tam kde je jediný prenos návestí ETCS našťastie už nie sú priecestia.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 242
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 15. Jan 2024 16:15

Ešte Žilina - Čadca by malo byť L2 (aj keď tam aj so zachovaným autoblokom)
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 954
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 15. Jan 2024 21:59

Brno jako první v Česku zavádí sdílenou zónu, auta a chodci jsou si v ní rovni

Zdroj: https://www.idnes.cz/brno/zpravy/sdilen ... pravy_mos1

Nie je to vlastne to isté, ako naša obytná zóna?
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 16. Jan 2024 15:20

Zaujímavé že v minulosti sa na smerových značkách viac dôrazu dávalo na čísla ciest ako na ciele.

https://www.facebook.com/share/p/yeeeq5SfDvf8zLJZ/

Zas nie je to nič prekvapujúce. V autoautlase sa človek rýchlejšie zorientoval. dokonca by som to prirovnal v označeniam liniek v mhd
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Jonathan » 17. Jan 2024 11:01

Je tato dodatková tabuľa podľa predpisov? Podľa mňa je zmätočná.

https://www.google.com/maps/@48.5637921 ... ?entry=ttu
Jonathan
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 634
Obrázky: 31
Založený: 09. Feb 2005 09:49

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 17. Jan 2024 11:30

nie, je to πcovina :D
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 508
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 17. Jan 2024 12:48

https://www.zilinak.sk/clanky/26942/pri ... -cyklistov

a terazky mi povedzte, Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým slovom "pribudne dopravné značenie upozorňujúce na spomalenie motorového vozidla"? :D
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 508
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod pa3ck » 17. Jan 2024 14:01

Jonathan napísal:Je tato dodatková tabuľa podľa predpisov? Podľa mňa je zmätočná.

https://www.google.com/maps/@48.5637921 ... ?entry=ttu

V prvom rade je zbytočná, keďže hlavná cesta prechádza cez križovatku priamo
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 954
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Ike » 17. Jan 2024 19:17

Inak dosť zlá disciplína cestárov na D1.

Bol som sa previezť cez víkend a asi na troch miestach boli zabudnuté značky. Najlepšie je za Senec-Východ smer TT, tak tam je značka iné nebezpečenstvo bez dodatku (to je tuším v rozpore s vyhláškou) a potom zníženie na 100 a 80 a nie je tam vôbec nič. Týchto znížení boli niekoľko. Pri Trenčíne bolo zase na premennej značke iné nebezpečenstvo bez uvedenia dôvodu. A výjazd na D1 pri Ivachnovej zase streľba na slepo 30 km/h.
Ike
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 815
Obrázky: 66
Založený: 15. Mar 2006 22:01
Bydlisko: Bratislava

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 17. Jan 2024 20:31

To je premysleny sposob, ktorym ti chcu odbornici povedat, ze je tam zvodidlo poskodene po nehode a teda mas ist tym usekom pomalsie a ked sa rozhodnes dostat smyk alebo naburat do zvodidiel z inej priciny, tak aby si si laskavo vybral ine miesto, kde su tie zvodidla ok.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 419
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod asdf » 17. Jan 2024 20:57

Miro napísal:Nie je to vlastne to isté, ako naša obytná zóna?

Nie, obytná zóna je uzavretá obytná zóna so skľudnenou prevádzkou, tam nemá čo robiť autobus nie to ešte električka. Sdílená zóna je práve na odlíšenie situácie aby sa nemusela obytná zóna týmto spôsobom zneužívať.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 242
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 17. Jan 2024 22:05

Veľmi sprosto umiestnená značka:
https://maps.app.goo.gl/Kf9ozbajMzNqKTEg7
Včera večer potme som tam skoro odbočil.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod metelesku.blesku » 18. Jan 2024 11:47

Najlepšie na tom je, že keď tam kedysi cesta bola https://maps.app.goo.gl/akToEWebaRLdUaqh9, značka tam chýbala https://maps.app.goo.gl/Wu7UxcXavptHwChR6 a dali ju tam až potom, čo cesta zanikla úplne :)

Každopádne nič to nemení na tom, že zle umiestnená by bola aj s pôvodnou cestou.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 18. Jan 2024 14:48

Aha, takže kedysi tá odbočka bola bližšie. Veru, zdalo sa mi, že je nejako ďaleko za električkovým nadjazdom.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 18. Jan 2024 14:52

Ike napísal:Inak dosť zlá disciplína cestárov na D1.



Ja som si zase včera všimol, že pribudol koniec 110-ky za križovatkou D1xR1. Konečne sa s blížiacim koncom prechodného obdobia začali budiť.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 18. Jan 2024 15:00

Ešte jeden poznatok zo včerajška: pred zjazdom z D3 do Žiliny svietilo obmedzenie na 100-80-60 (neviem prečo, cesta bola suchá a tunel Považský Chlmec normálne otvorený). Keď som začal spomaľovať, všetci ma začali nezmenenou rýchlosťou predbiehať. Tie svetelné značky sú tam úplne zbytočné, nikto to nedodržuje.
Podobne na výjazde z Bratislavy po D1 bola kolóna okolo križovatky s Gagarinovou, na Prístavnom moste svietila 60-ka a všetci išli minimálne 80-90. Keby tú 60-ku dodržovali, tak by tá kolóna síce pomaly, ale plynule išla, takto sa zastavovala. To dynamické riadenie rýchlosti je tam úplne k ničomu, nikto to nerešpektuje.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 18. Jan 2024 17:27

asdf napísal:a) rušňovodiči, že čo sa bude diať keď uvidí v noci niekde kus pred sebou prechod zo žltej na červenú, čo má robiť keď si nebude 100% istý, že je to návestidlo alebo priecestie. Pretože keby to bolo návestidlo, tak je to pomaly na skákanie z mašiny za jazdy, lebo tam takýto dej dosť dobre môže znamenať, že sa druhý fíra zabudol a prevalil to cez červenú. To v Rakúsku a Nemecku nie je až taký problém, pretože tam za komunistov z pôvodného vlakového zabezpečovača nevykostili funkciu kontroly prejdenia signálu na stoj, naviac návesti na návestidlách majú iný tvar a rozmer svetiel ako výstražníky. Kdežto na ŽSR nič také nie je a rozmery svetla na návestidlách podľa OSŽD sú prakticky totožné s tými na výstražníkoch.

To je ale situácia, ktorá technicky nemôže nastať. Treba si uvedomiť, že červená+žltá sú svetelné signály podľa EN noriem, nie blatové svetlá z výstražníka. Svetelné signály sú vždy vybavené optickými šošovkami, ktoré zabezpečujú vopred daný uhol vyžarovania svetla. Ak sa nachádzaš mimo tohto uhla, tak jednoducho nevidíš, čo na tom semafore svieti, vlastne nevidíš ani len to, že vôbec svieti.

Aby fíra videl signál z priecestného návestidla, tak to by muselo byť orientované v celkom absurdnom uhle, fakticky rovnobežne s traťou - a to ani pri tom najšikmejšom križovatní na Slovensku (cca 25°) jednoducho nie je. Navyše lampy sú v úplne inej výške ako dráhové návestidlá (z pohľadu fíru sú POD jeho rovinou, na rozdiel od dráhových, ktoré sú NAD), pričom na tom priecestnom návestidle je ešte aj obrovský retroreflexný RA3 výstražný kríž, čo je dokonale rozoznateľné. Plus je tam iný tvar a rozmery, všakže, dokonca aj farby sú vizuálne odlišné, obzvlášť tá žltá celkom výrazne... Inými slovami, ani keby ten vlak viedol kpt. Danko, nehrozí zámena a nesprávne pochopenie.

Podotýkam, že od rušňovodičov ani od dopravcov (ktorí s tými vlakmi jazdia) neprišla k tomuto práveže žiadna výhrada. To len ŽSR furt vymýšľajú, čo spraviť, aby nemuseli pohnúť prstom a aby zdôvodnili, prečo za 4 roky neurobili vôbec nič, aby aplikovali platnú legislatívu. Ja byť generálny riaditeľ ŽSR, tak tých ľudí pošlem zametať peróny (aj keď otázka znie, či na to majú platné skúšky :wink: ).

asdf napísal:b) zabezpečováci, ktorí tých 5 sekúnd žltej považujú za neprípustné skrátenie predzváňacej doby a dožadujú sa posunu každého spúšťacieho obvodu PZZ (drahejak hovado), inak sa pod také priecestie nepodpíšu.

Wrong. Žtlé svetlo má rovnaký význam ako kmitavá červená, a súčasne sa spúšťa zvonec, takže neexistuje žiadne relevantné zdôvodnenie predĺženia predzváňacej doby.

Ktorá je mimochodom u nás asi najdlhšia v Európe a keby sa aj hneď skrátila aj výrazne viac ako tých 5 sekúnd, tak sa vôbec nič nestane. Skôr naopak, skúsenosti zo zahraničia hovoria, že po skrátení tejto doby sa zvýšila akceptácia signalizácie.

Na túto tému jedno elegantné porovnanie - na hraniciach na Kopčianskej sú dve priecestia približne 15 metrov od seba - tých 15 metrov nie je preklep. Jedno je na Slovensku a druhé v Rakúsku. Na tomto videu je krásne vidieť (počuť), ako zvoniec na slovenskom priecestí zúrivo vyzváňa (čo zároveň značí kmitavú červenú na lampách) už 16 sekúnd pred tým, ako na rakúskom naskočí červená: https://youtu.be/rXXAqQG6xKg?si=mkuizQf0Sj_85_JM.

asdf napísal:Inak čo sa týka tabuľky traťových pomerov a poznania trate naspamäť, na to už sa dnes hrať nejde vôbec. A aj vďaka tomu sa práve ideálne nechce aby sa kdekoľvek čokoľvek menilo. Totižto aby sa mohlo konkurovať cestnej doprave, kde nič také netreba, tak sa to poznanie trate síce stále existuje, ale obvody sa nafukujú, nafukujú a nafukujú, až nie je reálne aby si rušňovodič pamätal všetky návestidlá na trati a kde sú, pretože sa občas dostane na tú trať len tak aby si splnil minimum na udržanie poznania, tj. raz za rok. A hľadať v takej situácii niečo v TTP je už vôbec hovadina.

Nechcem rýpať, ale pred časom tu niekto písal o tom, že železnice si nemôžu dovoliť ten komfort ako cestná doprava, aby na nich zomierali ľudia, takže predpisy sa musia dodržiavať na amen. No a miestnu znalosť predsa požadujú priamo zákony, takže nahlas tvrdiť, že fírovia to vedia len tak halabala, hraničí s obvinením z ohrozovania bezpečnosti železničnej premávky. Dtto TTP tiež musím mať a hľadať v nich nič nehľadám, mám tam mať tabuľku 1 na strane podľa svojej aktuálnej polohy - zatvorené ich mám iba v prípade, že som fíra, ktorý na trati pozná každú hrušku, ale v takom prípade si celkom určite nepopletiem návestidlá...
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod StVO » 18. Jan 2024 17:37

Ike napísal:Zaujímavé že v minulosti sa na smerových značkách viac dôrazu dávalo na čísla ciest ako na ciele.

https://www.facebook.com/share/p/yeeeq5SfDvf8zLJZ/

Zas nie je to nič prekvapujúce. V autoautlase sa človek rýchlejšie zorientoval. dokonca by som to prirovnal v označeniam liniek v mhd

K tomu dodám ešte jednu nie nepodstatnú pikošku - v tých prehistorických dobách malo to číslo cesty vplyv na prednosť v jazde, lebo na ceste I. triedy si mal prednosť pred ostatnými cestami. Zrušenie tohto pravidla a vyznačovanie "hlavných ciest" žltou značkou prišlo až neskôr. V takom Rakúsku toto platilo ešte omnoho dlhšie a aj preto tam rozoznávali Bundesstrassen s prednosťou (pravouholníková tabuľka s číslom cesty) a bez prednosti (oválna tabuľka s číslom cesty). Vlastne to tak zo zvyku značia dodnes.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 672
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.