513/2009 Z.z. Zákon o dráhach
§ 14 Križovanie dráh s cestnými komunikáciami
(5) Pri úrovňovom križovaní dráhy s cestnou komunikáciou má prevádzka dráhy prednosť pred cestnou premávkou. Úrovňové križovanie dráhy s cestnou komunikáciou musí byť označené podľa pravidiel pre dráhy a v súlade s pravidlami cestnej premávky. Za dopravné značky označujúce úrovňové križovanie dráhy s cestnou komunikáciou zodpovedá prevádzkovateľ dráhy. Za dopravné značky upozorňujúce užívateľa cestnej komunikácie na úrovňové križovanie dráhy zodpovedá správca komunikácie. Ak ide o hlavnú železničnú trať, musí byť úrovňové križovanie dráhy s cestnou komunikáciou zo strany cestnej komunikácie vybavené aj priecestným signalizačným zariadením dráhy, za ktoré zodpovedá prevádzkovateľ dráhy.
(6) Ak ide o električkovú dráhu alebo o trolejbusovú dráhu, ktorá používa cestnú komunikáciu, úrovňový styk dráhy a cestnej komunikácie sa neoznačuje ani nezabezpečuje. Ak ide o spoločnú prevádzku električkovej dráhy alebo trolejbusovej dráhy a cestnej premávky, vzťahujú sa na ich prevádzku aj pravidlá cestnej premávky.7)
Prednosť dráhy (železnice) je teda upravená vo všeobecnosti, čo na jednej strane vo väčšine prípadov (hlavné trate, vedľajšie trate, električkové dráhy mimo telesa cesty) je fajn vec, no na druhej strane toto platí aj na rôzne vlečky, dráhy v prístavoch, priemyselných areáloch, kde je práveže prednosť dráhy nevhodná a premávka by tam mala byť usmernená vnútornými prevádzkovými predpismi.
Trolejbusová a električková dráha je upravená ešte odsekom 6, kde je jasne vymedzené pokiaľ ide o dráhu, ktorá využíva vozovku alebo je vedená v rámci cesty (stredný deliaci pás) platia pre ňu pravidlá cestnej premávky. Trolejbusové dráhy sú jasné, lebo na SK sú výlučne vedené po vozovke s ostatnými cestnými vozidlami, avšak električkové dráhy musíme rozlišovať či sú vedené na cestnom telese alebo nie.
Ak je električková dráha vedená na cestnom telese, tak prednosti v jazde sú riešené podľa pravidiel cestnej premávky buď značkami alebo signálmi. Čiže značky 201 a 202 platia rovnako pre električku ako aj cestné vozidlá.
Ak nie, treba ich označovať ako priecestia t.j. minimálne Z 153 Výstražný kríž a zároveň podľa potreby vybaviť priecestnou signalizáciou s 2 lampami červenou a žltou.
Kombinácia ako v ČR mať na ceste s prednosťou v jazde Z 302 Hlavná cesta (príp. 301 Križovatka s prednosťou v jazde) spolu so Z 201 a DT 512 Priečna jazda električky je neprípustná. DT 512 totiž pripomína vodičovi, že okrem prednosti v jazde všetkým vozidlám má dať prednosť v jazde AJ električke. Avšak mať na ceste s prednosťou v jazde mať značku, ktorá prikazuje dať prednosť v jazde je logický nezmysel. Nemôžu 2 režimy fungovať súčasne.
Čiže toto:
https://www.google.sk/maps/@48.1884263, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.1889309, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.1900695, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.1900657, ... 6656?hl=sk
je NEPRÍPUSTNÁ kombinácia a má tam byť výstražný kríž Z 153 s DT 504 smer platnosti.
Aj preto sa prešlo na nemecko-rakúsky systém priecestnej signalizácie s 2 lampami červenou a žltou, aby sa to prípadne dalo jednoducho začleniť do systému CSS v križovatkách.
Príklady z Nemecka:
https://www.google.sk/maps/@48.7378204, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.7375924, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.7380596, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.7479435, ... 6656?hl=sk
Príklady z Rakúska tu už boli uvedené...