Odpočívadlá

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod sergej » 14. Dec 2016 22:40

Obojstranne prístupné. Asi by som mal začať písať s diakritikou :) Pôvodne sa kedysi uvažovalo o pravostrannom pri Višňovom a ľavostrannom Turie, ostalo len Turie a zmenilo sa na veľké obojstranne prístupne. Narýchlo som teraz prešiel dostupné podklady z enviroportalu a zdá sa, že tam bude fakt len ľavostranné, minimálne sa tam nič o prístupe z opačného smeru nespomína.

eucitizen napísal:A kedy sa teda chysta VO pre CSPH na Turciansku Stiavnicku?

Blokovali to nejaké nedoriešené pozemky, aký je tam momentálne stav neviem.
Obrázok používateľa
sergej
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 160
Založený: 20. Feb 2005 09:28
Bydlisko:

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod pa3ck » 03. Máj 2020 18:55

Pozerám, že v tomto fóre sa naposledy riešila ČSPH na odpočívadle Turčianska Štiavnička, ktorá dodnes nestojí. Aj keď je pravda, že vzhľadom na to, že dostavba susedných úsekov je v nedohľadne, až tak nechýba. Vie sa niečo nové?

Taktiež má niekto informácie ohľadom neobsadených motorestov na malých odpočívadlách?
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod pa3ck » 07. Aug 2021 14:00

Existujú nejaké prepočty, či po dokončení D1 medzi Žilinou a Ružomberkom bude dostatok parkovacích miest pre kamióny, obzvlášť smerom na východ (keďže Turie bude iba ľavostranné)?
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Lorenc » 11. Aug 2021 13:15

V Ivachnovej je plánované veľké odpočívadlo, čo viem.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod pa3ck » 11. Aug 2021 23:09

Bude sa rozširovať aj to existujúce na pravej strane?
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod pa3ck » 25. Jún 2022 12:07

Podľa akého kľúča sa určujú vzdialenosti medzi odpočívadlami? Niekde sú pomaly na každom kroku (západná a severná D1), inde sa nedá zastaviť na úseku dlhšom ako 50 km (pohronská R1). A to platí aj o aktuálne budovaných úsekoch (po postavení obchvatu Zvolena to bude z Budče po Tomášovce zhruba 55 km a z Banskej Bystrice 60). Neplánuje sa ešte nejaké zahusťovanie siete?

Inak máme nejaké dáta, ako sa prejavilo otvorenie odpočívadla Pohranice na súkromné projekty pri exite Beladice?
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod IDV » 25. Jún 2022 14:12

Problem to bude ak sa bude vo velkom navysovat pocet EV na SK trhu. Uz teraz su na Budci obsadene vsetky nabijacky. So spalovakom mas 500-1000km dojazd ale EV 120-450km max pri tych drahsich modeloch. Takze odpocivadla/cerpacky/nabijacky budu musiet vyrast na vela miestach
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod pa3ck » 25. Jún 2022 19:18

Tak zase nabíjačky nevyžadujú nejakú extra infraštruktúru, stačí dostatočne silný prívod elektriny. Čiže sa môžu doplniť aj na malé odpočívadla
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod jozin z bazin » 28. Jún 2022 12:34

Male ako male.
Aj kratke zastavenie na nabijacke bude trvat aspon 30 minut. A ten cas ludia potrebuju niekde stravit. Cize nejaky bufet s obcerstvenim, wc, vonku lavicky, nejake preliezky, kryty pristresok.
Plus odhadom aspon 20 nabijacich stojanov. Pri nizkom pocte by inak hrozilo, ze ak by boli vsetky obsadene, tak by ludia isli skusit na dalsie, co uz ale znamena vysoke riziko vykapania auta na dialnici.
Plus aspon 5 miest pre normalne auta.

A to uz vychadza na stredne velke odpocivadlo.

EV je podla mna cesta do pekla.
Resp. EV je vhodne do mesta a blizkeho okolia. Na univerzalne vyuzitie, ako su sucasne spalovacie motory, je to nevhodne.
Ale to uz je off-topic :-)
jozin z bazin
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 470
Obrázky: 30
Založený: 14. Dec 2009 14:57

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Jano1 » 03. Júl 2022 13:12

IDV napísal:Uz teraz su na Budci obsadene vsetky nabijacky.


Predovsetkym nabijacie stanice na odpocivadle Budca maju vynikjucu polohu na juznej trase BA-KE, Budca je priblizne v polovici tejto cesty a vela vodicov si dava prestavku po 200-300 km.

IDV napísal:So spalovakom mas 500-1000km dojazd ale EV 120-450km max pri tych drahsich modeloch. Takze odpocivadla/cerpacky/nabijacky budu musiet vyrast na vela miestach


Maximalne dojazdy pri drahych EV su o nieco vyssie okolo 600-650 km pri dialnicnej rychlosti v lete. Pri volnejsom tempe 700-800 km.
https://ev-database.org/car/1696/Lucid-Air-Dream-Edition-R
https://ev-database.org/car/1699/Mercedes-EQS-450-4MATIC
Kto ide s elektrickou nakupnou taskou na dialnicu, tak si musi dat vacsi pozor na dojazd.

EU navrhuje rychlonabijacky na hlavnych tahoch minimalne kazdych 60 km.

jozin z bazin napísal:Aj kratke zastavenie na nabijacke bude trvat aspon 30 minut.


To zavisi od baterie, teploty, nabijacky. Konkretne spominana Budca ma vykon 350kW.

Uz v roku 2019: "Recovering that initial 20% of range (equivalent to 59 miles at highway speeds, or 65 miles at city speeds) at up to 250 kW (“1069 miles per hour”) took just 4 minutes and 24 seconds from a standing start!"
"The vehicle was plugged in at a low 2% state of charge, quickly shot up to the full 250 kW power, and added 50% of capacity in 11 minutes and 29 seconds from the start of the charge session!"
"On Supercharger V3, the Tesla can recover 193 miles (311 km) of highway range in just 20 minutes"
Teda nabitie dialnicnych 95km za 4,5 minuty alebo nabitie 50% kapacity za 11,5 minuty alebo dialnicnych 311 km za 20 minut.
https://cleantechnica.com/2019/06/24/tesla-model-3-on-supercharger-v3-adds-50-range-in-under-12-minutes-charts/

Buduci rok sa zacnu montovat do aut baterie, ktore mozno nabijat vykonom na urovni 4-nasobku kapacity baterie, teda 100 kWh bateria sa moze nabijat vykonom az 400 kW.

jozin z bazin napísal:EV je podla mna cesta do pekla.
Resp. EV je vhodne do mesta a blizkeho okolia. Na univerzalne vyuzitie, ako su sucasne spalovacie motory, je to nevhodne.


Vacsina dnes predavanych EV ma dojazd mimo dialnice 300-500 km, vacsina vodicov najazdi premerne denne 30-40 km, obcasna cesta nad 200 ci 300 km po dialnici za den moze znamenat nejaky cas navyse na nabijackach ak sa nabijanie neda zladit s navstevou restauracie, muzea, inej atrakcie, ci absolvovanie nejakeho stretnutia.
Baterie v autach mozu znizit cenu elektriny v spickach, pri prebytkoch v sieti sa budu nabijat a v spicke budu dodavat elektrinu do siete, treba len dostatok zasuviek na vhodnych miestach a samozrejme montovat uz existujucu technologiu V2G/V2L do vsetkych aut.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod richie » 04. Júl 2022 14:18

na uvod - elektromobilite fandim a tesim sa z kazdeho zlepsenia (realneho, nie marketingoveho)

ale poslednu dobu ma uz vytacaju rozne nekorektne vyjadrenia (niekedy az klamstva) a je pravda, ze uz potom reagujem podrazdene .. ale ludia sa daju oje*** peknymi recami a neuvazuju na tym co prav poculi, ci to nie je blbost a vdaka znizovaniu technickeho povedomia v populacii ( vid klesajuca uroven skolstva a k tomu este aj studia doslova o nicom len kvoli "papieru" ) sa nechaju o*** peknymi recami

IDV napísal:
Uz teraz su na Budci obsadene vsetky nabijacky.

Jano1 napísal:
Predovsetkym nabijacie stanice na odpocivadle Budca maju vynikjucu polohu na juznej trase BA-KE, Budca je priblizne v polovici tejto cesty a vela vodicov si dava prestavku po 200-300 km.

ano vynikajuca poloha, preto by tam tych nabijackiek bolo potrebnych aspon 3~4 nasobok - zial, ale na to uz potrebujes dotiahnut z rozvodnej siete samostatny privod aspon 22kV (pre porovnanie - pre standardne palivo tam moze tankovat sucasne 6~8 vozidiel a aj tak tam niekedy musis pockat, nez sa stojan uvolni)

IDV napísal:
So spalovakom mas 500-1000km dojazd ale EV 120-450km max pri tych drahsich modeloch. Takze odpocivadla/cerpacky/nabijacky budu musiet vyrast na vela miestach

Jano1 napísal
Maximalne dojazdy pri drahych EV su o nieco vyssie okolo 600-650 km pri dialnicnej rychlosti v lete. Pri volnejsom tempe 700-800 km.
https://ev-database.org/car/1696/Lucid- ... -Edition-R
https://ev-database.org/car/1699/Merced ... 450-4MATIC
Kto ide s elektrickou nakupnou taskou na dialnicu, tak si musi dat vacsi pozor na dojazd.


nehnevaj sa, ale toto je minimane nekorektna argumentacia hraniciaca s demagogiou - najprv tu das priklad drahych elektroaut (ktorych cena len startuje na 100+tEUR - ktore budu tvorit male percento elektromobility) a potom to zvrtnes na nakupne tasky .. a kde su standardne auta - ci taky nissan leaf je podla teba nakupna taska ? (na dialnici bezne stretavam kopec fabii - nemaju co hladat na dialnici?) - prevazna vacsina aut bude prave v tejto kategorii (+-golf), ktore maju typicky dojazd (dialnicny) ~300km (+-)

EU navrhuje rychlonabijacky na hlavnych tahoch minimalne kazdych 60 km.
ano, to uz by sa blizilo nejakemu optimu - aj tak by mohol byt problem, ked bude mat niektora po trase technicky problem

jozin z bazin napísal:
Aj kratke zastavenie na nabijacke bude trvat aspon 30 minut.

Jano1 napísal
To zavisi od baterie, teploty, nabijacky. Konkretne spominana Budca ma vykon 350kW.
Uz v roku 2019: "Recovering that initial 20% of range (equivalent to 59 miles at highway speeds, or 65 miles at city speeds) at up to 250 kW (“1069 miles per hour”) took just 4 minutes and 24 seconds from a standing start!"
"The vehicle was plugged in at a low 2% state of charge, quickly shot up to the full 250 kW power, and added 50% of capacity in 11 minutes and 29 seconds from the start of the charge session!"
"On Supercharger V3, the Tesla can recover 193 miles (311 km) of highway range in just 20 minutes"
Teda nabitie dialnicnych 95km za 4,5 minuty alebo nabitie 50% kapacity za 11,5 minuty alebo dialnicnych 311 km za 20 minut.
https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/

Buduci rok sa zacnu montovat do aut baterie, ktore mozno nabijat vykonom na urovni 4-nasobku kapacity baterie, teda 100 kWh bateria sa moze nabijat vykonom az 400 kW.

co si touto reakciou chcel povedat? chcel si nejak vyvratit tvrdenie ze zastavka na nabitie bude aspon 30min? ..pretoze nic z tvojho tvrdenia to nevyvracia
ano - mozno niektore z drahych aut (~140tEUR) to da na ultrarychlej nabijacke (250~350KW) pod desat minut (na ~80% kapacity, na 50% mozno aj pod 5min), ale standardne auta tam budu vyrazne dlhsie - vid aj tebou udavane udaje kde to Tesle3 trvalo dobit 40% kapacity ~20min (nabijanie z 10% na 50%)

to ci tebou spominane baterie vobec pridu (myslim masove nasadenie, nie pre par exluzivnych kuskov) je este otazne .. ale aj tam narazime na obmedzenie - pretoze take nabijanie obmedzi ostatne nabijacie stanice na danom mieste - lebo dostupna kapacita (ci uz do poctu sucasneho nabijania, alebo vykonu), alebo bude potrebne znova dotiahnut dalsie/silnejsie vedenie (alebo na tom mieste postavit nejaku megabaterku)

jozin z bazin napísal:
EV je podla mna cesta do pekla.
Resp. EV je vhodne do mesta a blizkeho okolia. Na univerzalne vyuzitie, ako su sucasne spalovacie motory, je to nevhodne.

Vacsina dnes predavanych EV ma dojazd mimo dialnice 300-500 km, vacsina vodicov najazdi premerne denne 30-40 km, obcasna cesta nad 200 ci 300 km po dialnici za den moze znamenat nejaky cas navyse na nabijackach ak sa nabijanie neda zladit s navstevou restauracie, muzea, inej atrakcie, ci absolvovanie nejakeho stretnutia.

toto nebudem rozporovat - kazdy ma svoju pravdu - tu velmi zalezi od individualnych preferencii a pouzitia, ale ak hovorime o jedinom aute v rodine, tak to moze byt pre vela vodicov dost obmedzujuce (ako druhe/tretie auto do rodiny - okolo komina je EV super)
- ale to je uz na debatu (casto nekonstruktivnu) aspon na 2~3piva, no podla mna este dlho nebude EV jednoznacne najvyhodnejsia univerzalna alternativa .. a nastupeletromobility by nemal byt tak nezmyselne a nasilu pretlacany, pokial nie su aspon ciastocne pripravene infrastrukturne podmienky

Baterie v autach mozu znizit cenu elektriny v spickach, pri prebytkoch v sieti sa budu nabijat a v spicke budu dodavat elektrinu do siete, treba len dostatok zasuviek na vhodnych miestach a samozrejme montovat uz existujucu technologiu V2G/V2L do vsetkych aut.
chces povedat, ze kupim si drahe auto, ktoreho vyznamnu cast ceny budu tvorit baterky (ktore by naviac mali zvladnut rychlonabijanie) a necham si ich nicit nahodnymi cyklami pre vyrovanie siete? skracovat si takto ich zivotnost? a riskovat, ze rano pridem k autu a miesto plne nabitej baterky ho najdem len s 30~40timi percentami? (a to som ho mohol tam pripojit s 50%) a budem nuteny pred dlhsou cestou ist na drahu rychlonabijacku?
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod IDV » 05. Júl 2022 00:44

Pocuval som anglicky podcast o autach a tam vraveli ze na Festival of speed sa "off camera" rozpravali s viacerymi zastupcami automobiliek a skoro vsetky realne pripravuju plany na to ze ban ICE 2035 sa predlzi kedze uz viacero krajin na to tlaci.

Z financnehi hladiska stale vyjde elektro drahsie kedze vstupna investicia cena auta je 1.5-2x vyssia v rovnakej velkosti auta. Preco potom ani teraz nenabija 300kw ziadna nabijacka ani Ionity? No asi preto ze nie je po tom dopyt tym padom asi nemaju zarezervovane taketo kapacity. Kedze elektrina funguje tak ze su dopredu objednas kolko jej chces. Nie ako benzin ze moze stat v kadi na cerpacke pod zemou a cakat kym sa vycerpa. Plus na balancovanie gridu/siete ak bude pouzivat siet tvoje auto tak sa ti bude zbytocne vybijat a nabijat a tym padom znizovat hodnotu/cykly. To ako keby si niekto v noci tvoje auto pozical a najazdil na nom kilometre. Alebo prides domov o 18tej ale akurat bude peak kedze vsetci vtedy pridu domov tak tvoje auto nebude nabijat 2-3 hodiny - vsak do rana casu dost. Je tam vela premennych ktore nie su zodpovedane.

Priemerny elektromobil moze byt tak napr. ID3 (ekvivalent Golfu) isto nie EQS za 150-200 tisic eur :D
ID3 od 43 490 eur
Golf od 22 090 eur

Vybavy porovnavat nejdem ale ocividny rozdiel vidime.
Polo/Taigo co su tiez schopne auticka od nejakych 18-19 tisic.

ICE ti vydrzi aj 15-20 rokov, EV tak 8-10 rokov cize polovicu potom uz akumulatoe nebude mat kapacitu skoro ziadnu, akumulator nikto menit nebude cize zosrotovat. Namiesto jedneho spalovaku vyrobime 2x EV. Taketo prepocty emisii som nikde necital. A tych veci je viacero, od dotacii sa prejde k zdanovaniu ako uz mnohe staty rusia dotacie.

Kto si kupi elektromobil na jazdy len po meste? To bude extremne drahy Spass :)
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Jano1 » 05. Júl 2022 23:35

richie napísal:
IDV napísal:
EV 120-450km max pri tych drahsich modeloch

nehnevaj sa, ale toto je minimane nekorektna argumentacia hraniciaca s demagogiou - najprv tu das priklad drahych elektroaut (ktorych cena len startuje na 100+tEUR - ktore budu tvorit male percento elektromobility) a potom to zvrtnes na nakupne tasky .. a kde su standardne auta - ci taky nissan leaf je podla teba nakupna taska ? (na dialnici bezne stretavam kopec fabii - nemaju co hladat na dialnici?) - prevazna vacsina aut bude prave v tejto kategorii (+-golf), ktore maju typicky dojazd (dialnicny) ~300km (+-)


Reagoval som presne na to co IDV napisal, teda drahe modely EV vedia v sucasnosti prejst 600-650 km pri dialnicnej rychlosti a nie "450km max" ako napisal a na opacnom konci su nakupne tasky s dojazdom 120-150 km. To neznamena, ze nakupne tasky nemozu ist na dialnicu, len nie su vhodne na dlhe trasy a musia si davat vacsi pozor na dojazd.

richie napísal:to ci tebou spominane baterie vobec pridu (myslim masove nasadenie, nie pre par exluzivnych kuskov) je este otazne .. ale aj tam narazime na obmedzenie - pretoze take nabijanie obmedzi ostatne nabijacie stanice na danom mieste - lebo dostupna kapacita (ci uz do poctu sucasneho nabijania, alebo vykonu), alebo bude potrebne znova dotiahnut dalsie/silnejsie vedenie (alebo na tom mieste postavit nejaku megabaterku)


Kedze ich bude vyrabat firma CATL, tak budu relativne lacne a vo velkych objemoch a nie hned pre vsetky auta a o par rokov to bude bezne mat baterie 4C v novych autach (nabijatelne vykonom na urovni stvornasobku kapacity).

richie napísal:toto nebudem rozporovat - kazdy ma svoju pravdu - tu velmi zalezi od individualnych preferencii a pouzitia, ale ak hovorime o jedinom aute v rodine, tak to moze byt pre vela vodicov dost obmedzujuce (ako druhe/tretie auto do rodiny - okolo komina je EV super)
- ale to je uz na debatu (casto nekonstruktivnu) aspon na 2~3piva, no podla mna este dlho nebude EV jednoznacne najvyhodnejsia univerzalna alternativa .. a nastupeletromobility by nemal byt tak nezmyselne a nasilu pretlacany, pokial nie su aspon ciastocne pripravene infrastrukturne podmienky


Problemom sa javi pre mnohych cena/dojazd/rychlost nabijania/moznosti nabijania. Ale staci sa pozriet na pokrok za poslednych 10 rokov ako sa vsetky tieto parametre zlepsili a je predpoklad, ze nasledujucich 10 rokov sa tempo zlepsovania minimalne udrzi. Nechcem strielat percenta, ale je jasne, ze najvacsim obmedzenim rozsirovnia je nakupna cena EV. V Norsku sa predava cca 90% novych aut nabijatelnych, teda ludia akceptuju obmedzenia ako je rychlost nabijania/moznosti nabijania/dojazd EV. Na Slovensku je prebytok nabijacich bodov na pocet nabijatelnych aut, ale nedostatok je najma na dialniciach/RC a v par mestach este chybaju.

richie napísal: chces povedat, ze kupim si drahe auto, ktoreho vyznamnu cast ceny budu tvorit baterky (ktore by naviac mali zvladnut rychlonabijanie) a necham si ich nicit nahodnymi cyklami pre vyrovanie siete? skracovat si takto ich zivotnost? a riskovat, ze rano pridem k autu a miesto plne nabitej baterky ho najdem len s 30~40timi percentami? (a to som ho mohol tam pripojit s 50%) a budem nuteny pred dlhsou cestou ist na drahu rychlonabijacku?

IDV napísal:Plus na balancovanie gridu/siete ak bude pouzivat siet tvoje auto tak sa ti bude zbytocne vybijat a nabijat a tym padom znizovat hodnotu/cykly. To ako keby si niekto v noci tvoje auto pozical a najazdil na nom kilometre.


Nepisem o starsich typoch baterii, ale o novych a o manazmente nabijania/vybijania ked mozes dovolit vybit napr. na 50% alebo 60% pocas spicky v sieti ked si presvedceny, ze viac v ten den nepotrebujes a ked vynimocne zrazu potrebujes tak dobijes za 15-20 minut aj ked drahsie, ale len velmi zriedka.
https://nickelinstitute.org/en/blog/2022/march/four-million-mile-battery-is-now-a-reality/
alebo toto:"China’s battery manufacturing giant, Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL), said in June it is “ready to produce” a battery that will last 16 years and 1.2 million miles"
https://www.latimes.com/business/story/2020-09-21/the-million-mile-car-battery-what-is-known

Nikto nechce, aby vsetci zajtra mali u nas EV a je nepochybne, ze potrebujeme primerane poctu EV mat vhodnu siet rychlonabijaciek, ale tiez treba povedat, ze pre bezne pomale nabijanie 3 kW su pripravene skoro vsetky rodinne domy a pri panelakoch chybaju iba zasuvky s moznostou identifikacie odberatela a manazment zataze - nabijat podla volnej kapacity siete napr. v noci. Za 12 hodin pomalym nabijanim nabijes cca 200km, bezny vodic jazdi priemerne 200-300 km/tyzden.

IDV napísal: Preco potom ani teraz nenabija 300kw ziadna nabijacka ani Ionity?

Ale nabija, lenze zatial iba vo velmi v obmedzenom rozsahu.
https://insideevs.com/photo/6477812/lucid-air-dc-fast-charge-comparison/
https://insideevs.com/news/567714/lucid-air-fast-charging-comparison/
Zatial to vyrobcovia baterii obmedzuju, aby bezpecne splnili garancne podmienky a mali minimum reklamacii baterii v zarucnej dobe.

IDV napísal:ICE ti vydrzi aj 15-20 rokov, EV tak 8-10 rokov cize polovicu potom uz akumulatoe nebude mat kapacitu skoro ziadnu

Zarucene po 8 rokoch "akumulatoe nebude mat kapacitu skoro ziadnu", ked vyrobca garantuje po 8 rokoch najmenej 80% (aj ked niektori iba 70%). To je ziadna kapacita?
Staci si pozriet sice starsie, ale kvalitne baterie v Teslach a ich degradaciu, skutocne namerane hodnoty.
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/04/screen-shot-2018-04-14-at-2-56-15-pm.jpg?quality=82&strip=all
Teda auto zostrotovat a bateriu dalej pouzivat napr. k fotovoltaike v dome/vo firme alebo len tak pocas spicky v sieti elektrina z baterie a v noci ju nabit.


Vysoka cena EV je dana aj omnoho vacsim dopytom nez je produkcia, na mnohe sa caka 6-12 mesiacov, nove linky si vyrobcovia chcu co najskor splatit. Az bude produkcia 3-nasobna, bude cena omnoho nizsia.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod IDV » 06. Júl 2022 05:51

No ved uvidime. Inak EQS 600-650km ma ak ides 90kmh mozno, pri 130kmh to je 400-440km. Testoval to autobild, kde vysiel EQS ako vitaz s najdlhsim dialnicnym dojazdom pri 130kmh. Mercedes ma aj novy koncept EQXX ktory dal 1100+km na jedno nabitie, avsak to este nie je seria. Ved uvidime, Mercedes na to ide sikovne, maju aj elektro EQ ale aj benzin/diesel/phev a taktiez aj AMG kde maju sportovu diviziu s benzinom/phev/elektro. Osobne pochybujem v uplny zakaz spalovakov v 2035, vyzera to ako dost nerealny ciel a asi 6-7 krajin na cele s DE s tym maju problem..
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Vceliak » 06. Júl 2022 07:19

Jano1, závidím Ti tvoj optimizmus. Ja sa na to pozerám optikou dneška: EV sa oplatí tomu, čo jazdí denne aspoň 100 km, a nie viac ako 300. Nie je to celkom pravda, lebo EV sú bez dotácie nepredajné. Ak dnes máš domácnosti s viac ako jedným autom, tak riešiš kde večer zaparkovať, a nie kde je zásuvka na dobíjanie. Vďaka SMERákom ľudia v rodinných domoch inštalujú hlavné ističe s čo najnižším ochranným prúdom, lebo sa boja "spoplatnenia podľa ističa". Taký 16A istič v rodinnom dome niekde vo filiálke neutiahne nabiť dve EV a zapnutie napríklad rýchlovarnej konvice. O sídliskách nemá zmysel ani uvažovať, že to tam vlastník EV bude mať možnosť nabiť. Rozvody to nemajú šancu utiahnúť.
Je pravda, že niektoré problémy sa postupne riešia, ale fyzikálne zákony ani socialisti neprekonali. Pořučime slunci , větru, .. .
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 487
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod aquila » 06. Júl 2022 08:14

hlavne, ako chcete nabijat tie tisicky aut priamo na uliach ? to budu si vsetci hadzat predlzovacku z balkona ?

EV pokial neporiesia temer okamzity prenos energie su mrtva cesta.

uz som to sice pisal inde, sam som mal EV a je to uplne peklo.v podstate sa stanes otrokom auta. a to som mal nabijacku v garazi v praci aj doma. problem je, ze ked sa nahodou ponahlas a zabudnes nabit v noci auto, si v riti. potrebujes ist na dlhsi vylet, alebo nebodaj do talianska ? si rovnako v riti, resp z povodne 6 hodinovej cesty je celodenna nocna mora. alebo dojdes z prace a vecer inekde chces ist na otocku. zabudni. neda sa. a kopu takychto detailov znamenalo, ze som EV jednoducho vratil. odhliadnuc od dalsieho faktoru, ked mas firemne, nie je mozne odlisit resp preplatit naklady s nabijanim ;)

vo viedni je uplne bezne za na nabijackach su ludia s notebookmi a robia v aute! co je uplne chore...

take detaily, ako ze natankujes 50kwh, ale realne zaplatis 60kwh je taka perlicka. na kazdej "cerpacke" natnakujes inak a za inu dobu. nemas sancu realne temer nic planovat.

https://www.energieloesung.de/magazin/l ... ravention/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod ondrejko_t » 06. Júl 2022 09:04

to, že by mali byť EV nejakým ekvivalentom / doplnkom k spaľovacím, ok.
Ale aby to bolo ako náhrada a úplný zákaz spaľovákov, je úplne nezmyselné a scestné tlačenie. a ešte k tomu do 2035...
ale to už sme off-topic.
ondrejko_t
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 781
Obrázky: 13
Založený: 29. Jún 2016 07:29

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Kvík » 06. Júl 2022 11:45

Jano1 napísal:a o par rokov to bude bezne mat baterie 4C v novych autach (nabijatelne vykonom na urovni stvornasobku kapacity).


To znamená prosím pekne čo? Ako sa dá vôbec porovnávať výkon a kapacita?
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 264
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod richie » 06. Júl 2022 12:32

Jano1 napísal:...


kedze je to OT - reagoval som uz v novom vlakne Elektroautomobily a iné možné altrenatívy
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Jano1 » 06. Júl 2022 13:00

IDV napísal:No ved uvidime. Inak EQS 600-650km ma ak ides 90kmh mozno, pri 130kmh to je 400-440km. Testoval to autobild, kde vysiel EQS ako vitaz s najdlhsim dialnicnym dojazdom pri 130kmh. Mercedes ma aj novy koncept EQXX ktory dal 1100+km na jedno nabitie, avsak to este nie je seria.


Realny test 70mph (112 km/h) pri teplote 5.5 C (co nie je uplne najvhodnejsia teplota pre baterie, vyssi dojazd by bol pri teplote 15-20 C)
Lucid 500 mil(800km), Mercedes EQS 395 mil(632km)
https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/

Realne vodici jazdia 200 km ZA-BA aktualne za 1h48m, teda priemernou rychlostou 111 km/h.
https://www.google.com/maps/dir/49.2456411,18.6871562/48.083608,17.0996488/@48.2092576,17.1239784,10.75z/data=!4m2!4m1!3e0
Na severnej D1 Ivachnova -Bidovce 180 km aktualne za 1h38m, teda 110 km/h
https://www.google.com/maps/dir/49.0955464,19.4291051/48.725638,21.4311825/@49.0710006,20.5450087,9.5z/data=!4m2!4m1!3e0

aquila napísal:hlavne, ako chcete nabijat tie tisicky aut priamo na uliach ? to budu si vsetci hadzat predlzovacku z balkona ?

Vceliak napísal:Ak dnes máš domácnosti s viac ako jedným autom, tak riešiš kde večer zaparkovať, a nie kde je zásuvka na dobíjanie.

Vceliak napísal:O sídliskách nemá zmysel ani uvažovať, že to tam vlastník EV bude mať možnosť nabiť. Rozvody to nemajú šancu utiahnúť.


Ten isty privod co ide do panelaku a je urcite schopny vsetkym domacnostiam naraz poskytnut minimalne po 3kW sa da v case nizkeho odberu pomocou regulatora pouzit na nabijanie aut. Reakcie na zvysenu/znizenu zataz panelaku su v milisekundach. Teda netreba na sidlisko tahat nove kable, len z panelaku vytiahnut kabel na parkovisko + zasuvky, identifikacia,regulacia odberu. Za 10 rokov to staci mat pre 10% parkovacich miest, neskor narast na cca tretinu miest.
Teda mensi vchod s 20 bytmi o 10 rokov potrebuje jeden priemerne 20 metrovy kabel (niekde 10 inde mozno aj 50m) na parkovisko, 1 stlpik s 2 zasuvkami.

aquila napísal:take detaily, ako ze natankujes 50kwh, ale realne zaplatis 60kwh je taka perlicka.

Sa netvarme, ze spalovacie auta maju spotrebu podla vyrobcu, bezne maju realnu spotrebu 10-20% vyssiu ako udava vyrobca. Len rozdiel je v tom, ze teraz by som na spalovaku jazdil za 14 Eur/100 km a jazdim realne priemerne za 2,5 Eura/100km ak nabijam doma cez den, za 1,7 Eura/100km v noci pri podstatne vyssom vykone motora.

aquila napísal:vo viedni je uplne bezne za na nabijackach su ludia s notebookmi a robia v aute! co je uplne chore...

Robia to preto, ze to je zadarmo alebo nemaju ine vhodne miesto na nabijanie, napr. doma, vo firme. Kolko percent je takych?

Kvík napísal:To znamená prosím pekne čo? Ako sa dá vôbec porovnávať výkon a kapacita?

Da sa ciselne porovnavat tak ako som napisal vyssie:
Buduci rok sa zacnu montovat do aut baterie, ktore mozno nabijat vykonom na urovni 4-nasobku kapacity baterie, teda 100 kWh bateria sa moze nabijat vykonom az 400 kW.

Dufam, ze uz jasne.


Moze sa to cele presunut do spravnej temy.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Vceliak » 06. Júl 2022 18:40

Jano1 napísal:, len z panelaku vytiahnut kabel na parkovisko + zasuvky, identifikacia,regulacia odberu

Evidentne nemáš predstavu, čo to znamená z pohľadu projektu, revíznych správ, ale hlavne z pohľadu vysporiadania pozemkov. Na parkovisku hypermarketov to nie je problém, je to jeden vlastník. Na našich sádliskách, kde ešte dnes nemá mesto vysporiadané ani hlavné cesty, preto nevie čerpať eurofondy, je to úplne z ríše "Sci Fy".
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 487
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Jano1 » 06. Júl 2022 20:12

Vceliak napísal:Evidentne nemáš predstavu, čo to znamená z pohľadu projektu, revíznych správ

Projekty na taku pripojku su jednoduche, samozrejme vyjadrenia od kdekoho treba. Revizna sprava je velmi jednoducha a dookola skoro rovnaka pre cele sidlisko.

Vceliak napísal:hlavne z pohľadu vysporiadania pozemkov.

Prave pod sidliskami su pozemky, ak nie uplne vsade, tak skoro vsade vysporiadane. A preto sa daju na to cerpat Eurofondy. Ukaz sidlisko, kde nie su vysporiadane pozemky?
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod jarino » 28. Aug 2022 22:48

ÚVO vykonalo kontrolu obstarávania upratovania viacerých odpočívadiel z roku 2019.
Kontrolou bolo identifikované porušenie zákona, ktoré mohlo mať vplyv na výsledok VO.
NDS zákazku na poskytnutie služieb rozdelila a zvolila spôsob určenia jej predpokladanej hodnoty s cieľom znížiť predpokladanú hodnotu predmetnej zákazky pod finančný limit prislúchajúci postupu pre zadávanie nadlimitných zákaziek.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod pa3ck » 25. Aug 2023 12:43

posting.php?mode=quote&f=47&p=256949#pr256949
VojtoTT napísal:pripájam aj vyjadrenie od NDS k tejto téme. Očividne majú nejaký interný štandard na ten 50 km rozosup

"Dobrý deň,

v zmysle Koncepcie rozvoja odpočívadiel na diaľniciach a rýchlostných cestách v správe NDS nie je v úseku rýchlostnej cesty R2 medzi Zvolenom a Lučencom navrhnuté žiadne odpočívadlo. V súlade s touto koncepciou sú navrhnuté/plánové odpočívadlá v úseku R2 Zvolen západ-Zvolen východ za Zvolen a v úseku R2 Lovinobaňa-Ožďany pred Lučencom, pred začiatkom a tesne za koncom už vybudovaného úseku R2. Vzdialenosť týchto odpočívadiel je cca 43 km, pričom optimálna vzdialenosť medzi odpočívadlami je 50 km."

Ku koncepcii som našiel len tento článok z roku 2016, takže netuším, či je ešte platná https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... ch-cestach

Súhlasím, že veľké odpočívadlo stačí mať každých 50 km, obzvlášť ak nepôjde o úsek s nejako extra vysokými intenzitami, avšak 43 kilometrov bez akejkoľvek možnosti legálneho zastavenie bez nutnosti schádzať z diaľnice mi už príde celkom dosť. V článku sa nachádza tabuľka odporúčaných vzdialeností medzi odpočívadlami, pričom pre malé odpočívadlá sa uvádza vzdialenosť 15-25 km, za podmienky, že ide o miesto medzi dvoma veľkymi, ktorých vzdialenosť je aspoň 40 km. To je v tomto prípade splnené.

Takýchto miest je ale na Slovensku viacero aj s ešte väčšími vzdialenosťami (narýchlo R1 Budča - Tekovské Nemce smer Nitra 57 km, D1 Levoča - Malý Šariš 46 km, po dostavaní Višňového Predmier - Turčianska Štiavnička cca. 43 km). Škoda, že zakapal projekt korporátnych toaliet, ktoré by boli asi najdrahšou položkou pri rozšírovaní siete odpočívadiel.
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Odpočívadlá

Odoslaťod Vlados » 25. Aug 2023 14:01

V prípade spomínanej R2 je motorest v Detve. A Rakúsku väčšinou musíš prejsť na druhú stranu diaľnice, síce je odpočívadlo priamo na diaľnici ale odklon od cesty máš porovnateľný.
V prípade R1, kde bol potenciál na ČSPH/motoresty aj bez pričinenia NDS tak tam stoja - Beladiace má dokonca 2, Zlaté Moravce, Čaradice. V tesnej blízkosti D a R máme množstvo kolíb, kde dá zastaviť tiež. V danom úseku na R1 napr. Hronský Benadik a Budča. Kto chce tak si miesto slušné miesto na odpočinok nájde.
Ak má byť malé odpočívadlo bez akýchkoľvek služieb (aspoň bez WC), tak také radšej nech sú zatvorené a nech tam má NDS servisné zázemie.

Až bude základná nadradená cestná sieť hotová tak môžeme riešiť aj takéto nedostatky... len aby sa našiel nájomca čo tam bude chcieť niečo prevádzkovať.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Vlados a 38 hostí.