V súčasnosti sa bývalé rýchlostné cesty s parametrami diaľnic konečne stali diaľnicami v zmysle zákonnej definície a aj dopravným značením, takže dávam do pléna polemiku, ako myslíte, že to bude s označovaním do budúcna? Čo preferujete?
1. Ponechá sa pôvodné označovanie? (čo na tom záleží, aké to má meno, dôležitá je značka diaľnice a aj toť v Reichu majú predsa aj "A" aj "S")
2. Starým diaľniciam nechajú pôvodné čísla (D1 - D4) a bývalé R budú pokračovať v číslovaní (D5 - D99).
3. Prekopú číslovanie na kompletku od piky. (napr. z juhu na sever alebo zo západu na východ od 1 po 99)
4. Mix - niečo po starom, inô po novom. Napr. ostane D1, ale z D4 bude D0 a pod.
Vzhľadom na to, že u nás nie sú peniaze na nič, tak by mohlo ostať aj pôvodné označenie a bolo by mi to šuma fuk. Aj tak sú to už zažité názvy. Len, či by to nerobilo šarapatu u vodičov pri označovaní nových "eRiek", ktoré by boli naozaj iba rýchlostné cesty..
Za mňa, keď už zmenu, tak by bola super 4. verzia - Mix. Ponechal by som D2 (bratská diaľnica s ČR, prvá D u nás, dlhá história) a D1 ako kostru Z-V, ale zvyšok by som nadviazal práve na tieto dve diaľnice. Párne čísla pre smery S-J a nepárne pre Z-V. A číslovať párne od západu a nepárne od severu:
Nepárne:
- D1 je teda daná.
- D3 by bola Trenčín - Žiar n.Hronom (bývalá R2 západ)
- D5 Trnava - Zvolen - Košice (bývalá R1 + R2 východ)
- D7 BA - DS (za DS smer NZ to aj tak na viac ako R nevydá a označenie by ostalo pôvodné R7
)
Párne:
- D2 je daná
- D4 Skalité - Hričovské Podhradie (bývalá D3)
- D6 Martin - Štúrovo/Šahy (neriešim ktoré z tých dvoch a či cez Krupinu, alebo Levice - t.j. bývalá R3)
- D8 Vyšný Komárnik - Milhosť (bývalá R4)
(tam, kde by to v trasách týchto diaľnic nevychádzalo finančne/intenzitami/čímkoľvek na D, ale iba na rýchlostku, mala by R-ka číslo podľa tejto diaľnice)
Zvyšné diaľnice:
Terajšia D4 by bola D0 (nula), keďže tvorí skoro kruh a s iným číslom by nezapadala do schémy.
Zvyšné - doplnkové - by kopírovali čísla ciest I. triedy. Pri D49 Lysá pod Makytou - PU by to aj bolo milé nadviazanie na "bratov" ako pri D2. Bývalá R1 medzi ZV a BB by mala konečne riadne drsné označenie D66 (Sliač - Kremnička) a R66 (Kremnička - Šalková) a do RK aj tak nikdy pokračovať nebude.
Z ostatných navrhovaných diaľníc (R8 a severná R3) budú aj do budúcna maximálne rýchlostné cesty a teda by kopírovali číslovanie ciest I. triedy, R8->R64, R3->R70 (viem, že by mala byť R59, ale R70 sa viac hodí do konceptu, lebo párne číslo -> sever-juh). Súbežné jednotky k týmto R by preznačili na cesty II. triedy, aby sa to značením nebilo.
Niekto nejaké iné nápady, či predstavy?