Vystúpenie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR na Rade TTU v Bruseli
07.04.2009
Vážený pán predseda, pán komisár
vážené kolegyne, vážení kolegovia,
Slovenská republika začína pociťovať prvé dôsledky finančnej a hospodárskej krízy keďže slovenské hospodárstvo je otvorenou ekonomikou a väčšinu produkcie exportuje. Vplyv globálnej ekonomickej krízy na vývoj dopravy na Slovensku ukazuje, že zníženie ekonomického rastu, zníženie priemyselnej výroby, obmedzovanie výroby v niektorých rozhodujúcich priemyselných odvetviach – najmä v hutníckom, automobilovom, elektrotechnickom a stavebnom priemysle sa podstatne prejavilo na poklese objemu prepravy, významne v železničnej nákladnej doprave, ale aj v cestnej nákladnej doprave a mnohé dopravné podniky sa dostávajú do ekonomických problémov.
Napríklad, hospodárska a finančná kríza sa začala vo významnej miere prejavovať v nákladnej železničnej doprave už koncom minulého roka, kde najvýraznejší prepad v objemoch prepráv bol zaznamenaný v komoditách ako sú železná ruda, uhlie, koks a kovový materiál. Negatívny vývoj v oblasti prepráv potvrdili aj výsledky za prvé mesiace tohto roka, kde prepravený objem v nákladnej železničnej doprave predstavuje len 55% výkonov v porovnaní s minulým rokom. Tento prudký pokles prepráv mal priamy vplyv na finančný výpadok v tržbách prepravných spoločnosti, ale na druhej strane aj výpadok príjmov manažéra železničnej infraštruktúry.
Podobnú tendenciu poklesu výkonnosti zaznamenávame aj v sektore cestnej nákladnej dopravy, kde úroveň výkonov sa pohybuje v poslednom štvrťroku 2008 na úrovni približne 30 % oproti predchádzajúcemu obdobiu. Tento pokles má za následok že počet dopravcov ku koncu roka 2008 sa prvýkrát od roku 2004 znížil o 4,5 % .
V tejto súvislosti vláda SR minulý týždeň schválila kroky na vyrovnanie príjmov manažéra železničnej infraštruktúry vzhľadom na uvedený pokles príjmov s cieľom nezvyšovať cenu za dopravnú cestu. Predpokladáme, že realizáciou tohto opatrenia sa vytvoria reálne podmienky pre zachovanie konkurencieschopnosti železničnej nákladnej dopravy na Slovensku a jej pripravenosti na efektívne zapojenie sa do prepravných procesov po prekonaní globálnej ekonomickej krízy. Okrem toho vláda sa bude zaoberať možnosťami podpory cestnej nákladnej dopravy prostredníctvom horizontálnych opatrení (napr. zníženie daní z motorových vozidiel pre ekologické vozidlá).
Vláda SR prijala taktiež zásadné opatrenia na zvýšenie spotreby a investícií spôsobom, aby súčasná kríza zasiahla ekonomiku a životnú úroveň obyvateľov Slovenska v čo najmenšej miere. V oblasti dopravy sú opatrenia zamerané na tri základné ciele: (1) efektívne čerpanie prostriedkov z fondov EÚ v období 2007 až 2013 na výstavbu dopravnej infraštruktúry, (2) realizáciu PPP projektov v oblasti výstavby diaľničnej siete a (3) na obnovu vozidlového parku (tzv. šrotovné); ktoré nie je systémové ani koncepčné opatrenie, ale reakcia na krízu a takto ho treba vnímať. Je tu však dôležitý moment solidarity Slovenskej republiky ako významného exportéra v tejto oblasti voči iným krajinám EÚ.
Minulý týždeň MDPT SR podpísalo koncesnú zmluvu na vybudovanie 55 km úseku rýchlostnej cesty R1 prostredníctvom PPP. Ďalšie dva projekty sú rozpracované. V prvom prípade je vyhodnotený tender a v druhom je projekt v štádiu predkladania ponúk uchádzačmi tendra. V tejto súvislosti chcem poďakovať EIB a EBRD za aktívny prístup pri zabezpečení financovania dvoch balíkov projektov PPP na koridore TEN-T, diaľnici D1, keďže otázka dostupnosti finančných zdrojov je v súčasnosti pre koncesionárov najväčším problémom. SR by v tejto súvislosti privítala angažovanosť EIB aj na sieti rýchlostných ciest, predovšetkým na rýchlostnej ceste R1, ktorej výrazný národohospodársky prínos spočíva v prepojení menej rozvinutých regiónov so sieťou TEN-T.
V tejto súvislosti chcem vyjadriť uznanie EK za priamu podporu PPP projektov, ale zároveň si dovolím vyzvať EK aby aj naďalej vyvíjala úsilie v spolupráci s EIB na zabezpečenie prístupu k finančným príspevkom na PPP projekty, najmä tie, ktoré sú vo finálnej fáze a ich implementácia bude mať okamžitý stimul na riešenie hospodárskej a finančnej krízy.
A na záver si dovolím konštatovať, že s väčšími alebo menšími problémami sme v krajinách EÚ v dopravnom sektore pred krízou požiadavky trhu “chytali za chvost“, t. j. častokrát bol dopyt po potrebách väčší ako bola disponibilná ponuka. Je preto potrebné, aby sme krízu v sektore dopravy zároveň vnímali ako príležitosť. Príležitosť na doriešenie zanedbaných súčastí tohto sektora, kde popri masívnom a urýchlenom dobudovaní dopravnej infraštruktúry vystupujú do popredia koncepčné riešenia na zabezpečenie trvaloudržateľnej mobility podporou rozvoja ekologických dopravných systémov s nižším negatívnym dopadom na životné prostredie, rovnovážnym využitím všetkých druhov dopravy, uplatňovaním informačno-komunikačných technológií v rámci inteligentných dopravných systémov a logistiky v doprave.
Zdroj: MDPT,
http://www.telecom.gov.sk/index/index.p ... prm2=62941