Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 06. Júl 2022 11:43

Myslím si, že elektromobilita na baterky nie je to pravé, aspoň v blízkej budúcnosti, ak vôbec. Teraz sa špekuluje nad skvapalneným vodíkom (elektrolýza [morskej] vody) alebo výroba syntetických uhľovodíkových pohonných hmôt (syntéza elektroliticky získaného vodíka s oxidmi uhlíka [CO a CO2], tie sa majú získavať i zo vzduchu). A o tzv. biopalivách radšej pomlčím, ak niet dosť dostupných potravín voľakedy a i teraz.
Syntetické palivá môžu zachrániť spaľovacie motory pred vyhynutím. 1778
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod richie » 06. Júl 2022 12:33

Jano1 napísal:Kedze ich bude vyrabat firma CATL, tak budu relativne lacne a vo velkych objemoch a nie hned pre vsetky auta a o par rokov to bude bezne mat baterie 4C v novych autach (nabijatelne vykonom na urovni stvornasobku kapacity).

ked pridu take baterky na trh, potom si to mozeme predebatovat - do toho casu su to stale len vzdusne zamky - poslednych 10rokov sa kazdorocne ohlasuje mnozstvo "revolucnych" bateriek a tehcnologii, ale realne dostupna stale nie je ani jedna z nich
a aj potom este stale ostane problem nabijaciek - teda distribucie elektriny - pretoze aj pre to nabijanie 4C potrebujes masivne posilnit rozvodnu/distribucnu siet (a nasledne potom samozrejme aj elektrarne)

Jano1 napísal:Problemom sa javi pre mnohych cena/dojazd/rychlost nabijania/moznosti nabijania. Ale staci sa pozriet na pokrok za poslednych 10 rokov ako sa vsetky tieto parametre zlepsili a je predpoklad, ze nasledujucich 10 rokov sa tempo zlepsovania minimalne udrzi. Nechcem strielat percenta, ale je jasne, ze najvacsim obmedzenim rozsirovnia je nakupna cena EV. V Norsku sa predava cca 90% novych aut nabijatelnych, teda ludia akceptuju obmedzenia ako je rychlost nabijania/moznosti nabijania/dojazd EV. Na Slovensku je prebytok nabijacich bodov na pocet nabijatelnych aut, ale nedostatok je najma na dialniciach/RC a v par mestach este chybaju.

- samozrejme - "..cena/dojazd/rychlost nabijania/moznosti nabijania.." ano toto su zasadne priame problemy/obmedzenia za ktorymi su potom skryte este dalsie (niekedy zlozitejsie a s dlhodobym riesenim, ako napr. dostatocnost a stabilita rozvodnej/distrubucnej a prenosovej siete, dostatocny vykon stabilnej a predikovatelnej vyroby elektriny )
- ad Norsko - nekorektna poznamka - pretoze tam to nie je iba o "akceptacii" obmedzeni, ale vstupuje do toho aj masivna dotacna politika pre EV,ktora umelo znevyhodnuje (zatial) ICE oproti EV - myslim, ze ak by na slovensku ponukali EV lacnejsie ako ICE (porovnatelna kategoria aj vybava), tak aj tu sa ich preda viac (pri nizsej cene by viacero kupcov akceptovalo obmedzenia a suvisace kompromisy pri prevadzke)

Jano1 napísal:Nepisem o starsich typoch baterii, ale o novych a o manazmente nabijania/vybijania ked mozes dovolit vybit napr. na 50% alebo 60% pocas spicky v sieti ked si presvedceny, ze viac v ten den nepotrebujes a ked vynimocne zrazu potrebujes tak dobijes za 15-20 minut aj ked drahsie, ale len velmi zriedka.
https://nickelinstitute.org/en/blog/2022/march/four-million-mile-battery-is-now-a-reality/
alebo toto:"China’s battery manufacturing giant, Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL), said in June it is “ready to produce” a battery that will last 16 years and 1.2 million miles"
https://www.latimes.com/business/story/2020-09-21/the-million-mile-car-battery-what-is-known

Nikto nechce, aby vsetci zajtra mali u nas EV a je nepochybne, ze potrebujeme primerane poctu EV mat vhodnu siet rychlonabijaciek, ale tiez treba povedat, ze pre bezne pomale nabijanie 3 kW su pripravene skoro vsetky rodinne domy a pri panelakoch chybaju iba zasuvky s moznostou identifikacie odberatela a manazment zataze - nabijat podla volnej kapacity siete napr. v noci. Za 12 hodin pomalym nabijanim nabijes cca 200km, bezny vodic jazdi priemerne 200-300 km/tyzden.

k baterkam - to iste co vyssie - vzdusne zamky, az to bude realita, mozeme predebatovat - problem ale je, ze ten rezim "zdielania" kapacity bateriek sa snazia presadit uz teraz (lebo uz teraz su velke problemy zabezpecit stabilitu siete)


Jano1 napísal:Vysoka cena EV je dana aj omnoho vacsim dopytom nez je produkcia, ..

ehm .. toto je imho blud
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod richie » 06. Júl 2022 12:45

KN.SK napísal:Myslím si, že elektromobilita na baterky nie je to pravé, aspoň v blízkej budúcnosti, ak vôbec. Teraz sa špekuluje nad skvapalneným vodíkom (elektrolýza [morskej] vody) alebo výroba syntetických uhľovodíkových pohonných hmôt (syntéza elektroliticky získaného vodíka s oxidmi uhlíka [CO a CO2], tie sa majú získavať i zo vzduchu). A o tzv. biopalivách radšej pomlčím, ak niet dosť dostupných potravín voľakedy a i teraz.
Syntetické palivá môžu zachrániť spaľovacie motory pred vyhynutím. 1778

imho vodikova ekonomika je este vacsi blud/tunel ako OZE .. "efektivita" vyroby, narocne skladovanie a transport, ako aj nasledne spatny prevod na elektrinu ho predurcuju max ako doplnkove riesenie (v opodstatnenych pripadoch) ale nie ako hlavne/mainstream ..

taktiez synteza (aka synteza "zeleneho" H2 a CO/CO2 zo vzduchu) je aktualny hype zaujimavy hlavne pre grantovo orientovane subjekty a velke korporacie, ktore si dokazu vylobovat velke dotacie/podporu a zaroven si popri tom zlepsuju marketingove skore (rovnako ako aj pri "zelenych" H2 technologiach)

a ano tzv. biopaliva by som zaradil do kategorie zlocinu .. podobne aj bludy o masivnom nasadeni bioplynu..
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod rado » 06. Júl 2022 13:01

Kvík napísal:
Jano1 napísal:a o par rokov to bude bezne mat baterie 4C v novych autach (nabijatelne vykonom na urovni stvornasobku kapacity).

To znamená prosím pekne čo? Ako sa dá vôbec porovnávať výkon a kapacita?

Pri batériách je okrem kapacity bežným parametrom aj maximálny nabíjací prúd (aj maximálny vybíjací prúd) a zvykne sa to udávať v násobkoch kapacity. Napr. mám hypotetický akumulátor 3,7 V / 2 Ah ktorý umožňuje nabíjanie prúdom 1C znamená to že ho môžem nabíjať teoreticky prúdom 2 A tzn. nabijem ho na plnú kapacitu za hodinu. Takýto akumulátor by mal kapacitu 7,4 Wh tzn. veľmi zjednodušene výkon potrebný na jeho najrýchlejšie nabíjanie (za hodinu) by bolo 7,4 Wh. Ak by tento akumulátor umožňoval nabíjanie 4C znamenalo by to plné nabitie za 25 minút pri výkone 29,6 W. (Všetko pri zanedbaní strát a teoretickom lineárnom priebehu nabíjania)
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod JaNY » 06. Júl 2022 15:33

je tu vela zaujimavich informacii ale co z autom ktoremu po 7-8 rokoch skonci bateria. nastane hlavny problem o ktorom sa malo pise. len co auto splatis, to zase zainvestovat 20-30 tisic ?alebo nie velmi ojazdene predat?
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod IDV » 06. Júl 2022 16:10

Osobne si myslim, ze takmer nikto neda 20-30 tis do 8 rocneho auta.. a aj keby chcel, automobilky mu ani nepredaju akumulator kedze ich nemaju dost a tym ze ho nepredaju ako ND ale daju do noveho auta zarobia viac.. cize auta budu po 8-10 rokoch "na dozitie" - kratke jazdy po meste na nakup kym sa nepokazi nieco co bude vyzadovat drahsiu opravu nez aktualna hodnota automobilu. Uz to vidiet teraz na 8-10 rocnych EV
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Kvík » 06. Júl 2022 18:53

rado napísal:Pri batériách je okrem kapacity bežným parametrom aj maximálny nabíjací prúd (aj maximálny vybíjací prúd) a zvykne sa to udávať v násobkoch kapacity. Napr. mám hypotetický akumulátor 3,7 V / 2 Ah ktorý umožňuje nabíjanie prúdom 1C znamená to že ho môžem nabíjať teoreticky prúdom 2 A tzn. nabijem ho na plnú kapacitu za hodinu. Takýto akumulátor by mal kapacitu 7,4 Wh tzn. veľmi zjednodušene výkon potrebný na jeho najrýchlejšie nabíjanie (za hodinu) by bolo 7,4 Wh. Ak by tento akumulátor umožňoval nabíjanie 4C znamenalo by to plné nabitie za 25 minút pri výkone 29,6 W. (Všetko pri zanedbaní strát a teoretickom lineárnom priebehu nabíjania)


Ach jaj, to je ešte o dosť horšie, ako som si myslel a nesedí to ani len rozmerovo. Čiže 4C znamená, že ho nabijem za štvrť hodiny a 6C za šestinu hodiny. Výborne, čo tak namiesto zavádzania čísla C udať rovno skutočný rozmer, teda čas do plného nabitia? :roll:

Geniálnejšiu vec som videl asi iba na žiarovkách, kde napísali "spotrebu v kWh na 1000 hodín svietenia" namiesto wattov.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 264
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod rado » 06. Júl 2022 19:04

Kvík: ja som len vysvetlil vzťah medzi kapacitou a výkonom resp. max. nabíjacím a vybíjacím prúdom. EV nemám a ani som to takto nevidel pri žiadnom aute uvedené, ale pri batériách (hlavne pri individuálnych článkoch, Pb alebo Li-Ion) je to v datasheetoch dôležitý parameter, rovnako ako kapacita, a rozhoduje o vhodnosti článkov pre danú aplikáciu (napr. v záložných zdrojoch a pod).
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Kvík » 06. Júl 2022 19:35

Mne je to fyzikálne dokonale jasné :-) akurát som neveril, že marketingové oddelenia vymyslia ďalšiu zbytočnosť. Miesto 4C môžem rovno napísať 15 minút a povie mi to to isté a rýchlejšie.

Na druhej strane, rýchlosť nabíjania alebo tankovania by mohli udávať ako skutočnú rýchlosť: s naftou spravím pri stojane aj 12 km/s, čiže 43200 km/h; pre EV to vyjde, ak dobre rátam, najviac okolo 1500 km/h.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Kvík
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 264
Obrázky: 3
Založený: 20. Sep 2017 18:16
Bydlisko: BA

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 06. Júl 2022 21:52

richie napísal:ked pridu take baterky na trh, potom si to mozeme predebatovat - do toho casu su to stale len vzdusne zamky - poslednych 10rokov sa kazdorocne ohlasuje mnozstvo "revolucnych" bateriek a tehcnologii, ale realne dostupna stale nie je ani jedna z nich
a aj potom este stale ostane problem nabijaciek - teda distribucie elektriny - pretoze aj pre to nabijanie 4C potrebujes masivne posilnit rozvodnu/distribucnu siet (a nasledne potom samozrejme aj elektrarne)

richie napísal:k baterkam - to iste co vyssie - vzdusne zamky


Podla vsetkeho uz je to blizsie nez som myslel: "As a result, XPeng claims the G9 will be able to charge up to 200 km (124 mi) of range in five minutes, with a maximum energy efficiency of over 95%."
" XPeng is planning an SOP for the G9 sometime in Q3 of 2022"
"XPeng said it is also rolling out lightweight 480 kW high-voltage supercharging piles, with 670A+ flow rate capacity and IP67 protection, to provide safer and more convenient charging."
https://electrek.co/2021/11/18/xpeng-unveils-g9-suv-with-x-pilot-4-0-adas-and-ability-to-charge-200-km-in-5-minutes/

a novsie info: "According to a CnEVPost report, one of the battery packs of the G9 will consist of Sunwoda-manufactured 4C power cells. "
https://topelectricsuv.com/news/xpeng/new-xpeng-suv-2022-details/
"XPeng G9 deliveries are planned for October. But a lot of Chinese media sources consolidate around August-September."
https://carnewschina.com/2022/06/08/xpeng-g9-electric-suv-unveiled-with-551-hp-in-china/

richie napísal:- ad Norsko - nekorektna poznamka - pretoze tam to nie je iba o "akceptacii" obmedzeni, ale vstupuje do toho aj masivna dotacna politika pre EV,ktora umelo znevyhodnuje (zatial) ICE oproti EV - myslim, ze ak by na slovensku ponukali EV lacnejsie ako ICE (porovnatelna kategoria aj vybava), tak aj tu sa ich preda viac (pri nizsej cene by viacero kupcov akceptovalo obmedzenia a suvisace kompromisy pri prevadzke)


Ale ved to som prave napisal, ked bude vhodna cena/ulavy/dotacie ludia to akceptuju. A prijatelna cena bez dotacii bude az ked budu dostatocne vyrobne kapacity a konkurencne prostredie ako pri spalovacich autach.

Sa netvarme, ze EV je vyrobne tak dramaticky drahsie ako sa prezentuje a predava. EV bez baterie je bezpochyby lacnejsie nez kompletne spalovacie auto a cena baterii je:
"Lithium-ion battery pack prices averaged $132 per kwh in 2021—down from $140 per kwh in 2020—and $101 per kwh on a cell"
"However, higher raw material prices are already pushing prices back up, according to the report, which predicted a $135 kwh average pack price for 2022."
https://www.greencarreports.com/news/1134307_report-ev-battery-costs-might-rise-in-2022

Teda pre male baterie 40kWh bateriovy blok 5400 USD, bezny 60 kWh bateriovy blok 8000 USD, velke baterie 100 kWh 13500 USD.
Ked nieco ako Fabiu za 10 tisic E so spalovacim motorom vyrobia ako EV tak to nemoze stat viac ako 15 000 E a bude to mat WLTP dojazd okolo 250km.


richie napísal:ehm .. toto je imho blud

Ja si to nemyslim. Tesla ma 30% priemerny zisk na jednom aute a keby vyrobila tento rok aj 2-nasobok aut, tak preda 2-nasobok a zrejme sa bude aj tak cakat pol roka na nove auto, co je teraz u Tesly bezne.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 06. Júl 2022 22:37

JaNY napísal:je tu vela zaujimavich informacii ale co z autom ktoremu po 7-8 rokoch skonci bateria. nastane hlavny problem o ktorom sa malo pise. len co auto splatis, to zase zainvestovat 20-30 tisic ?alebo nie velmi ojazdene predat?


Neviem ci v Europe na bezne a drahe EV dava niekto zaruku menej ako 8 rokov/150 000 km. Teda moze sa po 8 rokoch bateria pokazit, ale je to velmi nepravdepodobne, ze sa pokazi cela, ale pokazi sa len napr. 1 blok, ktory treba odpojit. Ako som uviedol vyssie aj velka 100 kWh bateria stoji 13500 USD v roku 2022, skor je zatial neochota servisov a vyrobcov sa tym zaoberat a tak strielaju nezmyselne ceny za vymenu pretoze ked to namontuju do noveho auta, tak zarobia 3-nasobok ceny baterioveho bloku.

Pri kvalitnych bateriach s tepelnym manazmentom sa rapidnej degradacie netreba obavat aj ked vynimky existuju.
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/04/screen-shot-2018-04-14-at-2-56-15-pm.jpg?quality=82&strip=all
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod richie » 07. Júl 2022 15:52

ako rozne vizie su tu uz dlhsie - uvidime ked to realne pride ..ved aj tie uzasne he3da baterky uz sa mali 3/4 roka vyrabat a stale nic ..
a stale to riesi len jeden zasadny problem - (baterky- cena/kapacita/pouzitelnost) ale ostava podla mna vaznejsi problem z rozvodnou/prenosovou sietou a koncovymi stanicami/nabijackami co nevies riesit len navysenim kapacity nejakej vyrobnej linky ..
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod IDV » 07. Júl 2022 20:09

Holandania nie a nie sa vzdat ICE, napriek vsetkym prekazkam

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/dr ... m-i-dolem/
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 07. Júl 2022 21:44

IDV napísal:Holandania nie a nie sa vzdat ICE, napriek vsetkym prekazkam


Okrem ineho na tom Tvojom linku uvadzaju:"Jak vyšlo najevo ze studie, kterou provedly weby Gasmetaal a AutoTrack, pouze 20 procent dotázaných uvedlo, že by letos rádo přepřáhlo na elektromobil - 80 procent lidí nic takového neplánuje. "
"Jak už jsme zmínili mnohokrát, posunout tržní podíl elektrických aut výrazně nad hranici 20 % bude složité kdekoli, kde je přímo či nepřímo nenařídí."

Zatial nikomu nikde neprikazali kupovat iba nabijatelne auta a v uvedenom Holandsku je podiel nabijatelnych aut na celkovych novych registraciach za 5 mesiacov tohto roka 31%.
https://insideevs.com/news/592213/netherlands-plugin-car-sales-may2022/#:~:text=Plug%2Din%20electric%20car%20sales,about%20*15%2C880%20and%2013%25%20share
Za rok 2021 bol trhovy podiel nabijatelnych aut v Holandsku 30%.
https://insideevs.com/news/562012/netherlands-plugin-car-sales-2021/#:~:text=Plug%2Din%20electric%20car%20sales%20in%20the%20Netherlands%20%E2%80%93%20December%202021,points%20above%202020%20(25%25).

"Sweden’s auto market saw plugin electric vehicles take 55.6% of the total share in March 2022"
https://cleantechnica.com/2022/04/01/swedens-plugin-ev-share-hits-56-in-march-will-accelerate/

"Norway’s electric vehicle transition continued to progress in June, with plugin electric vehicle share of 89.9%,"
https://cleantechnica.com/2022/07/02/norway-grows-ev-share-tesla-model-y-bestseller/

Nemecko na 5 mesiacov tohto roka:"Total: 247,706 – up 0.1% at 24.4% market share"
https://insideevs.com/news/592116/germany-plugin-car-sales-may2022/

Na lepsie EV sa caka 6-12 mesiacov, ale su aj vynimky, kde su objednavky na 1-3 roky dopredu pricom sa plati zaloha 500-5000 USD.
"Fisker Ocean One Reservation Holders Asked To Pay $5,000 To Secure Order"
"Production starts in November 2022. Delivery timing will be dependent upon your pre-order date and delivery location. We expect all deliveries of the Fisker Ocean One to occur by end of September 2023"
https://insideevs.com/news/596465/fisker-oceak-reservation-preorder-5000-dollars/
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod IDV » 07. Júl 2022 21:57

Nabijatelne znamena aj phev aj ev, ev maju 21% podla toho clanku.

Norsko nemozme davat za priklad kedze tam je trh extremne pokriveny.
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod richie » 07. Júl 2022 22:31

Jano1 napísal:Zatial nikomu nikde neprikazali kupovat iba nabijatelne auta a..

1) tak ako uz bolo spomenute, v tych cislach su nie len ciste EV, ale aj HEV a PHEV.
2) nemusis prikazovat, staci ze spravis dostatocnu dodacnu podporu (ci uz priamu, alebo nepriamu), prip. umelo znevyhodnis ICE
tu je prehlad ake su priame aj nepriame dotacie v ramci EU - a niekde je to dost zaujimave, v nemecku uz riesa problemy, ze sa dotacie zacinaju zneuzivat a nejake firmy si uz na tom postavili biznis
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 07. Júl 2022 22:49

Plug-in hybrid "v spravnych rukach" moze najazdit priemerne 60-70% na elektrinu a pritom to na dlhych cestach nezdrziava nabijanim.

IDV napísal:Norsko nemozme davat za priklad kedze tam je trh extremne pokriveny.


To vyhlasime kazdy druhy trh za extremne pokriveny a mame vybavene.

Ako to rastie v Dansku - https://cleantechnica.com/2022/01/12/denmark-crushes-50-ev-sales-barrier-now-what/

V Cine: "For reference, in 2021, the total plug-in electric car registrations increased by about 153% year-over-year to over 3.2 million (from 1.27 million in 2020). In 2022, the total volume might reach 5-6 million, according to some forecasts."
1.27 million in 2020
3.2 million in 2021
odhad pre rok 2022 je 5-6 milionov
https://insideevs.com/news/594260/china-plugin-car-sales-may-2022/

Na viac nie su zatial vyrobne kapacity aj ked rastu extremnym tempom.

richie napísal:tak ako uz bolo spomenute, v tych cislach su nie len ciste EV, ale aj HEV a PHEV.


HEV nie je plug-in hybrid, teda HEV tam zahrnute nie su.

richie napísal:nemusis prikazovat, staci ze spravis dostatocnu dodacnu podporu (ci uz priamu, alebo nepriamu), prip. umelo znevyhodnis ICE


Ides tvrdit, ze minuly rok sa predalo 936 000 Tesiel kvoli tymto ulavam a inak by si ich nekupili? Ale iste su aj skupiny ludi, ktorych motivuje dotacia/ine zvyhodnenie a su ochotni akceptovat nabijanie EV.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod richie » 08. Júl 2022 10:14

ano, mas pravdu, HEV tam nie su - nemal som ich uvadzat
a ano, suhlasim, ze PHEV je aktualne univerzalnejsie/lepsie riesenie (teda az na tu obstaravaciu cenu)

a co sa tyka pokrivenia trhu, ano - velke dotacie (aj nepriame) vyrazne zvyhodnuju elektromobilitu (v dotknutych krajinach) oproti ICE a napriek tomu vo vacsine sa viac predava ICE .. teda ani tie zvyhodnenia nedokazu u vacsiny vykompenzovat obmedzenia ci kompromisy prevadzkovania EV .. ved si pozri ten link co som daval, aby si mal aspon predstavu ako masivne sa v niektorych EU krajinach podporuje elektromobilita ..
a uz aj v tom Norsku polavuju s podporou EV, lebo uz narazaju na limity nabijacej infrastruktury - a to potrebuju zabezpecit plosne len dost male lokality, kde sa koncentruje vacsina obyvatelstva ako aj predanych EV na rozdiel od ostatnych europskych krajin

a cina je kapitola sama o sebe, kde okrem politickeho tlaku a predpisanych kvot na vyrobu EV tam su obrovske dotacie:
"..China's expensive incentive programme has been credited with creating the world's largest EV market. Since the subsidies began in 2009, some 100 billion yuan ($14.8 billion) has been handed out to buyers including commercial fleet operators up to end-2021, according to an estimate by Shi Ji, an auto analyst with China Merchants Bank International..." zdroj
a ~40% predanych EV v cine su nakupne tasky za ~4tis$ (u nas by stal ich ekvivalent minimalne 5nasobok)

alebo take nemecko - "..The German state spent a total of €3.1 billion to subsidise the purchase of EVs in 2021..." kde na BEV mozes dostat dotaciu 9000Eur? (a to nie na par kusov rocne ako u nas, ale neobmedzene) .. ved na tomto programe sa uz rozbehol spekulativny sekundarny trh, kde su firmy specializovane vyslovene na to, ze cielene podporuju a nasledne vykupuju od ludi elektromobily takou formou, ze prvokupcu to nestoji vobec nic a kazdych par mesiacov sa vozi na novom elektromobile v podstate takmer zadarmo
a tomuto chces hovorit normalny trh?
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod IDV » 08. Júl 2022 12:31

Najlepsi vynalez z EV segmentu podla mna je elektrokolobezka, resp elektrobike, maly akumulator a odvezie ta vramci mesta za minimalne naklady. Samozrejme by bolo super ak by boli vsade cyklochodniky na ktorych by sa mohli bezpecne ev kolobezky/ev bike presuvat
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 08. Júl 2022 14:49

richie napísal:a co sa tyka pokrivenia trhu, ano - velke dotacie (aj nepriame) vyrazne zvyhodnuju elektromobilitu (v dotknutych krajinach) oproti ICE a napriek tomu vo vacsine sa viac predava ICE .. teda ani tie zvyhodnenia nedokazu u vacsiny vykompenzovat obmedzenia ci kompromisy prevadzkovania EV .. ved si pozri ten link co som daval, aby si mal aspon predstavu ako masivne sa v niektorych EU krajinach podporuje elektromobilita ..

"Jaguar nás bude stáť pol miliardy aj bez zarátania 130-miliónovej dotácie" - To nie je dotovanie spalovacich aut? A take dotovane vyrobne spalovacich aut mame 4.
https://e.dennikn.sk/531932/jaguar-nas-bude-stat-pol-miliardy-aj-bez-zaratania-130-milionovej-dotacie/

richie napísal:a cina je kapitola sama o sebe, kde okrem politickeho tlaku a predpisanych kvot na vyrobu EV tam su obrovske dotacie:
"..China's expensive incentive programme has been credited with creating the world's largest EV market. Since the subsidies began in 2009, some 100 billion yuan ($14.8 billion) has been handed out to buyers including commercial fleet operators up to end-2021, according to an estimate by Shi Ji, an auto analyst with China Merchants Bank International..." zdroj

15 miliard USD za 12 rokov je pre Cinu omrvinka.

richie napísal:a ~40% predanych EV v cine su nakupne tasky za ~4tis$ (u nas by stal ich ekvivalent minimalne 5nasobok)

To si nemyslim, vyrazna vacsina toho co sa v Cine predava su pre nas drahe auta, ale presne sa mi to ratat nechce. Drviva vacsina velkych vyrobcov v Cine ako Tesla, BYD, GAC Aion, SAIC, XPENG, Chery New, Li Auto, NIO, vyrabaju drahe nabijatelne auta.

richie napísal:alebo take nemecko - "..The German state spent a total of €3.1 billion to subsidise the purchase of EVs in 2021..." kde na BEV mozes dostat dotaciu 9000Eur? (a to nie na par kusov rocne ako u nas, ale neobmedzene) .. ved na tomto programe sa uz rozbehol spekulativny sekundarny trh, kde su firmy specializovane vyslovene na to, ze cielene podporuju a nasledne vykupuju od ludi elektromobily takou formou, ze prvokupcu to nestoji vobec nic a kazdych par mesiacov sa vozi na novom elektromobile v podstate takmer zadarmo
a tomuto chces hovorit normalny trh?

Ale ked ich aj odkupia, tie auta sa nestratia ani ich hned nezosrotuju, len ich pouziva niekto iny. Dotacia 9000 E je vysoka, ale stale to v drvivej vacsine nepokryva rozdiel medzi podobnou spalovacou verziou a elektrickou verziou a predsa ich predaju kolko dokazu vyrobit/doviezt. Uz nad 40 000 E je dotacia len 7500 E to su snad vsetky Tesla, Audi, BMW, Mercedes.

Dotacie su na to, aby zmena netrvala desiatky rokov, ide o zlepsenie ovzdusia, znizenie hluku najma v mestach, znizenie zavislosti na rope a z toho vyplyvajuceho financovania najma Ruska, ale aj dalsich krajin.

Dotacie na EV su uplna omrvinka oproti dotaciam na fosilne paliva, ktorych sa potrebujeme zbavit: "Globally, fossil fuel subsidies are were $5.9 trillion or 6.8 percent of GDP in 2020 and are expected to increase to 7.4 percent of GDP in 2025"
https://www.imf.org/en/Topics/climate-change/energy-subsidies
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod metelesku.blesku » 14. Júl 2022 19:15

Jano1 napísal:"Jaguar nás bude stáť pol miliardy aj bez zarátania 130-miliónovej dotácie" - To nie je dotovanie spalovacich aut? A take dotovane vyrobne spalovacich aut mame 4.


Takže si nám len chcel pripomenúť, ako sa Stromček s Bódóroóm nabalili na príchode jednej investície. Lebo nič iné som si z tejto tvojej poznámky nevzal. Alebo si nebodaj nezachytil, že aj baterkové Volvá v KE napumpujeme priamou dotáciou 267mil. € a k tomu ešte prirátaj desiatky miliónov na infraštruktúra a pozemky a iné nepodstatné drobnosti.

Jano1 napísal:Dotacie na EV su uplna omrvinka oproti dotaciam na fosilne paliva, ktorych sa potrebujeme zbavit: "Globally, fossil fuel subsidies are were $5.9 trillion or 6.8 percent of GDP in 2020 and are expected to increase to 7.4 percent of GDP in 2025"
https://www.imf.org/en/Topics/climate-c ... -subsidies


Vieš o tom, že v tom máš zarátané aj dotácie do uhlia, masívne používaného práve pre výrobu elektrickej energie? :lol:
Určite by som si rád prečítal podobný elaborát, ktorý by vyňal všetky "fosil fuels" používané na výrobu elektrickej energie, prípadne dotácie spojené s takými 100% eco prírodnými produktami, ako sú Lítium, nikel, či iné šmakociny potrebné pre udržanie BEV pri živote.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 21. Júl 2022 14:47

metelesku.blesku napísal:Takže si nám len chcel pripomenúť, ako sa Stromček s Bódóroóm nabalili na príchode jednej investície. Lebo nič iné som si z tejto tvojej poznámky nevzal. Alebo si nebodaj nezachytil, že aj baterkové Volvá v KE napumpujeme priamou dotáciou 267mil. € a k tomu ešte prirátaj desiatky miliónov na infraštruktúra a pozemky a iné nepodstatné drobnosti.


Nuz ked nevidis, ze bola vyroba spalovacich aut a v niektorych pripadoch aj vyroba paliva dotovana, tak to je len Tvoj problem.

metelesku.blesku napísal:Vieš o tom, že v tom máš zarátané aj dotácie do uhlia, masívne používaného práve pre výrobu elektrickej energie? :lol:
Určite by som si rád prečítal podobný elaborát, ktorý by vyňal všetky "fosil fuels" používané na výrobu elektrickej energie, prípadne dotácie spojené s takými 100% eco prírodnými produktami, ako sú Lítium, nikel, či iné šmakociny potrebné pre udržanie BEV pri živote.


Potrebujeme sa zbavit vsetkych fosilnych paliv v maximalnej moznej miere a ako prvy krok by bolo vhodne vyrazne zredukovat dotacie na fosilne paliva bez ohladu na co sa pouzivaju a namiesto toho tie peniaze pouzit na obnovitelne zdroje. Obnovitelne zdroje su v mnohych pripadoch nestabilne a vyuzitie baterii je jednym zo sposobov ako tuto nestabilitu kompenzovat, vratane baterii v EV. Baterie pre auta a pre podporu rozvodnej siete su uz sucasnosti recyklovatelne na 92-95%, to sa o fosilnych palivach povedat neda.

Litia su plne oceany, mozno sa bude z oceanov aj tazit. Pochybujem, ze potopenie lode plnej litia urobi to co robi potopenie ropneho tankera alebo poskodenie ropnej plosiny, z ktorej zacne unikat ropa.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod metelesku.blesku » 21. Júl 2022 23:11

Jano1 napísal:Nuz ked nevidis, ze bola vyroba spalovacich aut a v niektorych pripadoch aj vyroba paliva dotovana, tak to je len Tvoj problem.


Nuž, ťažko diskutovať s niekým, kto nejaké praktiky vyčíta tomu, koho neadoruje, pričom u toho, koho adoruje, presne tie isté praktiky ignoruje.

Ja som tvoj polmiliardový argument s Jaguárom iba zasadil do kontextu bezbrehej korupcie, ktorá tu vtedy vládla. Inak by dostal porovnateľné dotácie, ako Volvo. Automobilka, ako automobilka. Nerieši sa či na baterky, spaľováky alebo fúzny pohon. Každá dostala dotácie. To je zase to, čo ty nechceš vidieť a to je Tvoj veľký problém, ktorý ti tu už naznačili aj iní diskutéri.


K tej druhej časti o tvoje predstave nulového využívania fosílnych palív len jednu otázku a následnú podotázku mám na teba. Si si istý, že z ropy sa vyrábajú iba palivá pre autá? Ak nie, tak čo všetko by obnášalo zrušenie jej spracovávania?
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 23. Júl 2022 11:19

metelesku.blesku napísal:Nerieši sa či na baterky, spaľováky alebo fúzny pohon. Každá dostala dotácie. To je zase to, čo ty nechceš vidieť a to je Tvoj veľký problém, ktorý ti tu už naznačili aj iní diskutéri.


Volvo zatial nic nedostalo. Ja som nikde nenapisal, ze automobilky dotacie nemali dostat, napisal som, ze ich dostali a bola to reakcia na richie, ktory napisal "velke dotacie (aj nepriame) vyrazne zvyhodnuju elektromobilitu", ale potom to znamena, ze dotacie na vyrobu spalovacich aut znevyhodnovali ine alternativy.

metelesku.blesku napísal:K tej druhej časti o tvoje predstave nulového využívania fosílnych palív len jednu otázku a následnú podotázku mám na teba. Si si istý, že z ropy sa vyrábajú iba palivá pre autá? Ak nie, tak čo všetko by obnášalo zrušenie jej spracovávania?


Vyuzivanie fosilnych paliv dokazeme postupne vyrazne redukovat a vhodna dotacna podpora tento proces urychli. Vyrobok z ropy, ktory sa nepouzije primarne ako palivo, nie je fosilne palivo aj ked ako odpad moze skoncit aj v spalovni. No aj v oblasti takychto vyrobkov treba hladat environmentalne vhodnejsie nahrady. Nikto to nechce zo dna na den, ale zaplava tazko rozlozitelnych mikroplastov urcite zivotnemu prostrediu neprospieva.

metelesku.blesku napísal:Nuž, ťažko diskutovať s niekým, kto nejaké praktiky vyčíta tomu, koho neadoruje, pričom u toho, koho adoruje, presne tie isté praktiky ignoruje.


Co a akym textom vycitam?
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod metelesku.blesku » 28. Júl 2022 10:52

Jano1 napísal:Volvo zatial nic nedostalo.

To má byť vtip? A keď budú už stavať fabriku, stále nič nedostanú? Ani tých 267 mil. €, ktoré sú súčasťou podpísanej dohody s vládou SR?

Jano1 napísal:Ja som nikde nenapisal, ze automobilky dotacie nemali dostat, napisal som, ze ich dostali a bola to reakcia na richie, ktory napisal "velke dotacie (aj nepriame) vyrazne zvyhodnuju elektromobilitu", ale potom to znamena, ze dotacie na vyrobu spalovacich aut znevyhodnovali ine alternativy.

Všetci ti tu stále dookola píšu, že dotácie dostávajú všetky automobilky, len tie elektrické dostávajú okrem dotácii v podobe emisných povoleniek aj dotácie aj na strane dopytu, t.j. uplácajú sa aj zákazníci, aby to vôbec kupovali. To je ten rozdiel oproti dotáciám spaľovákov, kde kupujúcim nikto nepchá prachy do krku, aby ich kupovali. Ešte aj to palivo majú 3x zdanené (spotrebná daň, DPH na príjmovú zložku ceny paliva a DPH aj na spotrebnú daň), na rozdiel od elektriky. Stále tieto skutočnosti ignoruješ.

Jano1 napísal:Co a akym textom vycitam?

Dotácie na fosilné palivá pre výrobu motorových palív ti vadia, ale tie isté dotácie na fosilné palivá používané na neekologickú výrobu elektriky ti už nevadia.
Len tak mimochodom, vieš o tom, že autá jazdiace na fosílne palivá zvané LPG, či CNG majú prakticky nulové emisie? Tie ti tiež vadia?
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Ďalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 20 hostí.