Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 14. Okt 2022 21:02

KN.SK napísal:Čo som si už dlhšie všimol, tak nejako je prázdne miesto pri lidláckej nabíjačke baterkových áut. Asi preto, že treba použiť i peňeži, nie je to už len zastrčím a... Praskli eko(log)sľuby, narazili na eko(nom)realitu. 1807


Lidl nabijacky ostanu malo vyuzivane, kym sa podmienky nevyrovnaju ostatnym. Teda ostatni zvysia ceny, alebo Lidl znizi ceny nabijania. Aj ten kto potrebuje mesacne co i len 30 kWh, tak si zaplati 9.90E alebo za 40kWh 11.90E a ma 1 kWh za cca 0.30E. Kto jazdi naozaj vela moze mat 400kWh za 69E, teda 1kWh za 0.17E. Takze nabijat pri Lidli za 0.39E/kWh bude len niekto v nudzi, resp. co potrebuje na platenych nabijackach menej nez 25 kWh za mesiac a nema k dispozicii napr. EJOIN DC za 0.35E/kWh a to este EJOIN ponukal v lete zlavu 20% pri spotrebe nad 50kWh/mesiac.

https://www.mojelektromobil.sk/lidl-sa-pripravuje-na-spoplatnenie-nabijacich-stanic/
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 06. Nov 2022 13:03

Aj toto su dovody preco treba obmedzit tazbu fosilnych paliv:
"Identifikácia bodových zdrojov metánu môže byť kľúčovým krokom v procese znižovania emisií skleníkových plynov. "
"V údajoch, ktoré EMIT zhromaždil od inštalácie na Medzinárodnej vesmírnej stanici v júli, vedecký tím identifikoval viac ako 50 „superemitorov“ v Strednej Ázii, na Strednom východe a na juhozápade USA. Superemitormi sú zariadenia a iná infraštruktúra, zvyčajne v sektoroch fosílnych palív, odpadu alebo poľnohospodárstva, ktoré vypúšťajú metán vo vysokej miere."
"Prístroj napríklad zachytil oblak dlhý asi 3,3 kilometra juhovýchodne od Carlsbadu v Novom Mexiku v USA v Permskej panve. Ide o jedno z najväčších ropných polí na svete. V Turkménsku EMIT identifikoval 12 oblakov z ropnej a plynárenskej infraštruktúry východne od prístavného mesta Hazar v Kaspickom mori. Niektoré oblaky sa tiahnu viac ako 32 kilometrov."
"Vedci odhadujú prietoky metánu na asi 18 300 kilogramov za hodinu v lokalite Perm, 50 400 kg/h pre zdroje v Turkménsku a 8 500 kg/h v lokalite v Iráne."

https://www.techbox.sk/nasa-odhalila-superemitory-metanu-na-zemi-prispievaju-k-sklenikovemu-efektu/
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 12. Dec 2022 19:45

Šok: Prvá krajina Európy zvažuje zimný zákaz prevádzky elektromobilov
O pár rokov máme jazdiť všetci na elektrických autách. No už vychádza na povrch, že pre ne nemusí byť dostatok energie. Príkladom je Švajčiarsko, ktoré sa chce vyhnúť blackoutu zákazom prevádzky elektromobilov.
O technické napredovanie elektromobilov sa neobávame. Za posledných desať rokov sa zlepšila energetická hustota ich batérií, predĺžil sa dojazd aj zvýšila rýchlosť nabíjania, takže na nabíjacích staniciach trávia majitelia menej času. O ďalšiu dekádu budú elektrické autá technologicky zasa úplne kdesi inde. Hustejšia bude aj sieť nabíjacích staníc. Otázkou ale je, či bude dosť energie na ich nabíjanie. Ako ukazuje dianie vo Švajčiarsku, riziko nedostatku energie nie je nereálne. Vlastne je také reálne, že Švajčiari už dnes pripravujú zákon, ktorým chcú drasticky obmedziť používanie elektrických áut v zime. V čom je problém?
Švajčiarsko je nepochybne ekologická krajina. Väčšinu energie získava z vodných elektrární. Lenže v zime je vody málo, väčšina má podobu snehu, a teda je aj málo energie. Švajčiarsku neostáva nič iné, ako v zimných mesiacoch nakupovať energiu zo zahraničia – najmä z Francúzska a Nemecka. V roku 2021 takto podľa portálu Golem nakúpilo 5,7 miliardy kWh. Jednoducho, bez francúzskych jadrových elektrární či občasného prebytku nemeckej veternej energie by vo Švajčiarsku v zime pravdepodobne zhasli svetlá. To teraz ale hrozí, pretože niektoré francúzske jadrové elektrárne sú z dôvodu porúch mimo prevádzky a Nemecko zasa počíta s vyššou spotrebou energie z dôvodu akútneho nedostatku zemného plynu.
Švajčiari teda riešia, ako zabrániť blackoutu. Recept je v podstate jednoduchý, musia radikálne znížiť spotrebu elektrickej energie, a to na všetkých frontoch. Návrh Švajčiarskej konfederácie z 23. novembra s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákazoch používania elektrickej energie“ počíta s drastickými opatreniami, ktoré by sa mohli prijať v rámci štyroch stupňov eskalácie v prípade nedostatku energie. Existujú napríklad špecifikácie, podľa ktorých budete môcť prať maximálne na 40 stupňoch Celzia a potraviny chladiť na nie menej ako šesť stupňov Celzia . To je ale len začiatok, pretože zakázané môže byť aj používanie sauny a čo je zaujímavé pre nás, dokonca aj používanie elektromobilov. Tie sú skutočnými žrútmi elektriny.
Kým vodičov bežných áut sa energetická kríza dotkne maximálne obmedzením maximálnej rýchlosti na švajčiarskych diaľniciach zo súčasných 120 na 100 km/h, vodiči elektromobilov si do svojich áut možno v zime ani nesadnú. V návrhu zákona sa doslova uvádza: „Súkromné používanie elektromobilov je povolené len na absolútne nevyhnutné cesty, napríklad výkon povolania, nakupovanie, návštevy lekára, účasti na náboženských podujatiach alebo účasti na súdnych pojednávaniach.“ Podľa medializovaných informácií by sa takéto obmedzenie mohlo dotknúť 110 000 švajči­arskych majiteľov elektromobilov, ale čo je horšie, malo by to fatálne následky pre elektrifikáciu v doprave, na ktorú tlačí aj Švajčiarsko.
„Kto by si kúpil elektromobil, ak by mu hrozilo, že kedykoľvek v zime ho nebude môcť používať?,“ pýta sa nemecký Focus. Dokonca konštatuje, že hoci by takýto zákaz hrozil len v prípade tretieho a štvrtého stupňa rizika výpadku elektrickej energie, odporučil by Švajčiarom kúpiť si elektromobil len ako druhé auto v rodine. To v čase, keď elektrické autá vo Švajčiarsku spotrebujú len 0,4 % energie z celkovej spotreby. Čo bude o dekádu? Podobne uvažuje aj Nemecko, ktoré chystá zákon o takzvanom „vyhladzovaní špičiek“, ktorý síce nebude zakazovať jazdu s elektrickými autami, ale bude povoľovať ich nabíjanie len v presne určených časoch, čo je vlastne to isté. Ak si elektromobil nenabijete, nebudete s ním ani jazdiť.
Sieť sa začne zahrievať už vtedy, keď pár ľudí v rezidenčných štvrtiach začne nabíjať svoje elektromobily z wallboxov s výkonom 22 či dokonca len 11 kW,“ hovorí Reinhard Nenning z rakúskej energetickej asociácie (VÖE). „Ak niekto tvrdí opak, potom musí počítať s tým, že autá budú musieť byť nabíjané len výkonom 3,7 či maximálne 7,4 kW,“ dopĺňa ho Benedikt Kessler, šéf správy siete nemeckej spoločnosti Energis-Netzgesellschaf. To by ale znamenalo, že elektromobily s kapacitou akumulátorov 100 kWh by sa nabíjali 14 až 30 hodín, čo je veľmi obmedzujúce. Podľa Kesslera je možné v budúcnosti „uživiť“ elektromobily len za predpokladu, že nebudú predstavovať viac ako 30 % autoparku. „Ak bude elektromobilov 100 %, nebude to fungovať,“ dodáva.
1838
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 12. Dec 2022 20:05

Švajčiarsko zakáže používať elektromobily, aby sa vyhlo black-outu
V prípade hroziaceho nedostatku elektriny sa obmedzí nabíjanie elektrických vozidiel, zatvoria obchody, štadióny, či divadlá.
Švajčiarsko môže byť prvou krajinou na svete, ktorá zavedie obmedzenia pre elektrické vozidlá v prípade akútneho nedostatku elektrickej energie a hroziaceho výpadku v dodávkach.
Ako informuje nemecký denník Der Spiegel, podľa navrhovanej legislatívy, týkajúcej sa obmedzení a zákazov používania elektriny, používanie elektromobilov bude možné iba pri nevyhnutných cestách (práca, nakupovanie, či návšteva lekára, súdu). Počíta sa aj so zavedením prísnejších rýchlostných limitov na diaľniciach.
V článku sa dozviete:
• z čoho sa vo Švajčiarsku vyrába elektrina a akú časť musí krajina dovážať,
• prečo hrozí nedostatok elektriny a ako sa vláda pripravuje na núdzový stav,
• aké opatrenia sa majú realizovať v krízovej situácii.
Väčšina elektriny (60 %) vo Švajčiarsku pochádza z vodných elektrární, zhruba tretina z jadrových elektrární, ktoré sa vláda zaviazala postupne odstavovať. Nie malú časť dodávok, najmä v čase nízkej produkcie z vody, musí krajina dovážať z Francúzska a Nemecka.
Produkcia atómových elektrární vo Francúzsku je však v súčasnosti stále obmedzená a tradičný exportér musí elektrinu tiež dovážať. So zabezpečením energetickej bezpečnosti má problém aj Nemecko po odstrihnutí dodávok zemného plynu z Ruska a odstavení časti jadrových zdrojov.
Produkcia vodných elektrární vo Švajčiarsku je zvyčajne najvyššia v čase dostatočných zrážok a topenia snehu v horách, čo sú spravidla jarné a letné mesiace. Na jeseň a cez zimu sa elektrina musí dovážať predovšetkým z Francúzska a Nemecka...
1839
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 12. Dec 2022 20:28

Euro 7 straší už aj elektromobily. Ide o emisie z ich pneumatík
Autá majú aj iné emisie ako tie z výfuku. Napríklad emisie pevných častíc z pneumatík. Tie ale zatiaľ emisné normy opomínali. Teraz sa to zmení a na rane budú práve ťažké elektromobily. Tie ničia pneumatiky jedna radosť.
Proti emisnej norme Euro 7 , ohlásená v novembri, sa zdvihla obrovská vlna kritiky. A z oboch strán. Výrobcovia áut tvrdia, že je zbytočná, keďže núti investovať automobilky do technológie spaľovacích motorov v čase, keď sú už aj tak na odpis, a environmentalisti zas, že je príliš benevolentná. V každom prípade bude revolučná v tom, že sa dotkne nielen emisií z výfuku ale aj ďalších – emisií pevných častíc z pneumatík a z brzdového obloženia. To znamená, že bude strašiakom najmä pre elektromobily. Ako vieme, kvôli batériám sú ťažšie a majú tiež lepšiu akceleráciu. To znamená, že pneumatiky opotrebovávajú oveľa rýchlejšie ako konvenčné autá.
Štatistiky uvádzajú, že kým bežné osobné auto so spaľovacím motorom uvoľní zo všetkých štyroch pneumatík na kilometer 73 miligramov pevných častíc, pri elektromobile je to až 88 miligramov. Ročne sa má takto dostávať do ovzdušia či do pôdy až 450 000 ton škodlivých látok. S príchodom ťažkých elektrických áut by množstvo častíc ešte rástlo. A to nielen kvôli vyššiemu opotrebeniu ale aj kvôli všeobecnému trendu zväčšovania kolies a tým aj veľkosti pneumatík. Euro 7 má s týmto neduhom konečne zatočiť. Veď z pneumatiky produkujú 1 850-krát viac pevných častíc ako emisie unikajúce z výfuku.
Aké budú povolené limity na emisie gumeného prachu z pneumatík zatiaľ nevieme. Bude to ale veľká výzva pre výrobcov pneumatík. Menšie opotrebenie nebude totiž zadarmo. Väčšinou ide na úkor priľnavosti pneumatiky a teda bezpečnosti. Ďalšou potenciálnou ranou pre elektromobily je, že Euro 7 zavedie štandard hodnotenia životnosti batérií. Kontrolovať sa bude ich kapacita v závislosti na počte najazdených kilometrov. Posvieti si teda na akúsi „šedú zónu“ elektromobility. Doteraz totiž výrobcovia elektrických áut informácie o poklese kapacity skôr zamlčovali. Štandardom je asi 8-ročná záruka, po ktorej ostávajú prípadné náklady na kúpu novej batérie na strane zákazníka.
1840
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Cybersoc » 13. Dec 2022 17:45

co k tomu dodat, v Europa nam vladn ucoraz vacsi hlupaci, ktori tak ako debilne a dogmaticky zaviedli greendeal tak teraz ked zistuju, aka blbost to je, tak idu zas to prehnat opacnym smerom
a furt si to zlizneme my ludia

maju to podlozene cislami? alebo len tahaju zbrucha?
preco neriesia nezmyslenu vyrobu velkych a tazkych SUV?
a x dalsich veci, aj zbytocne to pisat
Cybersoc
diskutujúci
 
Príspevky: 60
Založený: 17. Júl 2018 14:28

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod badger-FB » 13. Dec 2022 18:54

Problemom sa javi pre mnohych cena/dojazd/rychlost nabijania/moznosti nabijania.
Toto sa dá vztiahnuť na skoro každý produkt, že začína cenou. Ja mám švagra, ten má Teslu, ale výhradne po Bratislave, z domu do práce a naspäť. Nabíja doma. Pochvaľuje si. Vedľa tej Tesly mu parkuje druhé auto, SUV na benzín. :twisted: Tým sa končí zoznam z rodiny a najbližších ľudí, ktorí by mali naozaj EV. Potom už je to len o tom, že niekoho poznám zo širšieho uhlu a viem že ho má.
Ja osobne by som aj chcel EV, ale aby malo parametre aké potrebujem, tak na neho nemám. :oops: Možno sa to odvíja aj od toho, že auto nepovažujem za niečo čo musí byť nejaká hviezda, aj keď si vždy kúpim nové tak to má svoje limity. Tam, kde končia moje limity, povedzme 25 max 30 tisíc sa začína kapitola EV. Posledne som čítal recenziu na EV od Renaultu, cena začína vyššie než na čom jazdím teraz a kupovať si to len preto, aby to bolo elektrické určite nebudem.
Dojazd je podstatný parameter, ale povedzme, že si dobijem, že tie nabíjačky pribúdajú. Horšie je čo vtedy s tým časom, nie vždy chcem byť na tej pumpe polhodinu. Človek si povie veď občas, ale to by nebolo občas ale obdeň a je to už skôr na obtiaž. Tu tej dobíjacej infraštruktúry zase toľko nie je. Menej frekventované nabíjačky majú jeden stojan a je obsadený skoro vždy keď idem okolo, týka sa to viacerých hlavných ťahov.
Naše vlády nebudú dávať dotácie pre bežných ľudí. Lebo akú až by museli dať, aby to bolo naozaj lukratívna voľba? 10 tisíc? Aj keby sa na to uvoľnilo 100 miliónov akože sa neuvoľní, ale aj keby, tak je to len 10 tisíc áut. Dotácie vo výške 3 tisíc nezaujmú pri tom ako to dnes je. Šrotovné ako bolo kedysi by bolo úplne nič. Môže pomôcť dotácia pre podnikateľa, ktorá sa nejak daňovo viac zvýhodní, ešte viac, než len doteraz. To ale vozový park SR nepremení na elektrický.
Neviem si predstaviť dosť dobre ako sa má EV viac rozšíriť na Slovensku keď u nás polovica populácie žije na sídliskách. Ide o tú možnosť nabíjania. Ako sa to bude akože riešiť. To bude v každej lampe verejného osvetlenia kábel? V garážach si viem predstaviť, že sa to bude dať lepšie zorganizovať, ale zase, nabije sa mi a ja poutekám preparkovať, aby som to tam uvoľnil? Veď tak nebavíme sa o tom, že tisíc ľudí má EV, ale bavme sa o tom, že ho bude mať milión. (a to už potom nehovorím o problémoch so sieťou keď sa bavím s energetikmi)
Záruka na baterku ma až tak neodradzuje. Začalo to na 3 rokoch. Dnes už je 8. Aj tá cena pôjde dole oproti tým prvým. Beriem to ako výhľadovú alternatívu, ale kým to nie je urgentné, tak by som to moc nehrotil. Obzvlášť pri stave verejnej dopravy, ak má byť táto alternatívou. Od dopadoch na ŽP je to také, tak nebudeme mať ropu, ale výroba elektromobilu a batérie a jej likvidácia alebo recyklácia určite nebudú s nulovým efektom na ŽP. Možno sa vrátime ku koňom. :D Čítal som taký vtip. Kedysi bol v každej dedine v každom druhom dome kôň a auto bolo v jednej dedine z 10. Dnes je všade auto aj dve aj tri, iba toho koňa má len 1 človek z 2 dedín. :D
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Cybersoc » 14. Dec 2022 16:09

tak tu ide o to aby sa zmenila aj paradigma fungovania, ak maju byt elektroauta akoze boj proti klimatickej zmene, tak len vymenit spalovak za elektro nedava zmysel, to su prtave setrenia za obrovske naklady, proste nieco co dokazu presadzovat len prihlupli teoretici z EU
s eletro musi prist aj podstatne znizenie velkosti a hmotnosti vozidla, znizenie poctu aut, znizenie pouzivania auta na dlhe vzdialenosti
doma mas mat jedno male elektro na nakupy, pripadne dochadzanie na blizko do prace/skoly, v dlsom caosovom horizonte ani to nie - auto by malo byt sluzba, ktore ti nemusi stat na dvore, ale ma jazdit v kuse, v spojitosti s automnym riadenim to moze fungovat
na stredne vzdialenosti ma byt pristupna verejna doprava - autobusy, klasicke vlaky
na vacsie vzdialenosti rychlovlaky, cez more vodikove lietadla

a co robime my?
verejnu dopravu potapame, vlaky degradujeme, spalovacie lietadla posilnujeme a elektra sa takmer uplne vyrabaju velke kravy SUV
cele zle
Cybersoc
diskutujúci
 
Príspevky: 60
Založený: 17. Júl 2018 14:28

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod badger-FB » 14. Dec 2022 16:26

Auto a služba. Dá sa prenajať auto za od 40 ečiek na deň v Trnave. (Fabia) Cena klesá v závislosti od dĺžky prenájmu a km. Ale aj stúpa v závislosti na model.
Táto služba sa využíva, keď chýba pôvodné auto doma.
Sme u toho, že to nie je služba, ale je to v dnešnej dobe nevyhnutnosť. Neviem si predstaviť, že by bol nejaký "poradovník" tak, aby auto bolo využité "non stop" ani len v rámci rodiny, keď otec pracuje inde než syn, hoc by aj bývali v rovnakom meste alebo ulici.
Ich počet sa zníži jednoducho, keď sa vyradia dnešné spaľovacie a EV si udržia dnešný cenový pomer. Ale nebude to na prospech pre život.. a neviem či niekto naozaj cestoval autobusom+vlakom, ked má rodinu, čo to znamená aj pri obyč. prestupovaní aj s batožinou a aká ochota následuje pri tom prestupovaní do busu etc. a to sa nebavím len o Slovensku. Čím menšie deti, tým viac komplikovanejšie. Teraz je dosť veľký podiel minimálne u nás a v ČR chaty, chalupy, záhradkárske oblasti, ako sa tam dá reálne dostať bez auta, keď to je často aj cez 1/4 republiky? Preto ja sa nedivím, že našinec elektromobilu neholduje.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Cybersoc » 15. Dec 2022 15:02

suhlasim, ta kvalita a dostupnost verejnej dopravy by sa musela ohromne zvysit
za sucasnych vlad je to utopia :)
auto a sluzba som nemyslel klasicku pozicovnu
ale nieco na sposob beha ti po okoli desiatky autonomnych aut, ty si v mobile na sposob Ubera vyberies kde si a kam chces, auto pride, odvezies sa, z karty ti strhne par eur, o auto sa nestaras, nemas ho doma, neriesis
Cybersoc
diskutujúci
 
Príspevky: 60
Založený: 17. Júl 2018 14:28

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 16. Dec 2022 21:57

KN.SK napísal:Šok: Prvá krajina Európy zvažuje zimný zákaz prevádzky elektromobilov

KN.SK napísal:Veď z pneumatiky produkujú 1 850-krát viac pevných častíc ako emisie unikajúce z výfuku.


To su len Andrejcakove poplasne spravy o neexistujucom probleme a nezmysly o emisiach. Staci si pozriet oficialne tabulky emisii https://www.bts.gov/content/estimated-national-average-vehicle-emissions-rates-vehicle-vehicle-type-using-gasoline-and

V niektorych krajinach uz realne sa da nieco zarobit na poskytovani el.energie z baterie do siete.
https://www.abc.net.au/news/science/2021-08-10/v2g-vehicle-to-grid-pays-ev-owners-for-electricity/100353072

Auto, ktore by teoreticky mohlo jazdit denne az 70 km bez externeho dobijania, aj ked v zime v nasich podmienkach by to bol problem, ale v juznych castiach Europy by to mohlo ako tak fungovat aj v zime. V lete samozrejme bez problemov.
https://lightyear.one/lightyear-0/

Cybersoc napísal: elektra sa takmer uplne vyrabaju velke kravy SUV
cele zle

Vysoky podiel SUV v Europe aj Amerike nesuvisi priamo s elektromobilitou.
"Na Slovensku narástol podiel SUV na celkových predajoch za prvý kvartál roka 2022 na 50,11 %"
A kolko je podiel na predajoch cistych elektromobilov na Slovensku ?
"Za prvý štvrťrok tohto roku sa na Slovensku predalo 301 čisto elektrických nových osobných vozidiel. Celkovo pritom registrácie všetkých aút za prvé tri mesiace roku 2022 dosiahli 19 221 vozidiel."
Teda 1,5% su elektromobily.

badger-FB napísal:Naše vlády nebudú dávať dotácie pre bežných ľudí. Lebo akú až by museli dať, aby to bolo naozaj lukratívna voľba? 10 tisíc?

Dotacie mozu urychlit prechod na elektromobilitu a vo viacerych krajinach to funguje. U nas si musime pockat, kym elektromobily nebudu luxusny tovar a budu sa dovazat za pre nas prijatelnejsie ceny. Teda musia narast produkcne kapacity a musi sa vyrabat viac mensich modelov, ktore budu mat aj prijatelnejsiu cenu.

BYD Dolphin: "Prices range from 93,800 yuan (€ 12.300,- / US$14,500) to 121,800 yuan (€ 16.000,- / US$18,800)."
https://carsalesbase.com/china-byd-dolphin/#:~:text=The%20Dolphin%20is%20powered%20by,%2C%2D%20%2F%20US%2418%2C800).
VW ID.3 sa v Cine predava za 20 tisic USD, ale Europania su ochotni zplatit omnoho viac, tak preco ich nepumpnut.
https://ridever.en.made-in-china.com/product/bnlpikIdXRcq/China-Ridever-Best-Price-2022-VW-ID3-Electric-SUV-Car-New-Luxury-EV-Car-Large-Space-Pure-Electric-Used-Cars-VW-Vehicle.html
Hong Guang MINI EV $4,104-$5,529
https://insideevs.com/news/435826/gm-wuling-hong-guang-mini-ev-china/

Elektromobily mozu stabilizovat siet, mozu znizit ceny spickovej energie, mozu fungovat ako zalozny zdroj pre dom ci mensiu firmu, ktora potrebuje len par kW. Iste nasa infrastruktura nie je pripravena dnes pre milion elektromobilov, ale milion ich nebudeme mat u nas ani za 20 rokov.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/tokyo-makes-solar-panels-mandatory-new-homes-built-after-2025-2022-12-15/
Budu pribudat nestabilne lokalne obnovitelne zdroje a prave elektromobily mozu svojimi bateriami pomoct stabilizovat siet a zaroven nebudu zatazovat dialkove vedenia. Firma si pokryje strechu pripadne aj steny fotovoltickymi panelmi a vsetky elektromobily na firemnom parkovisku sa pripoja na firemnu elektricku siet. Nastavia si minimalny zostatok, aby neprisli k prilis vybitemu autu a ked bude mat firemna siet prebytky tak si nabiju, ked nedostatok, tak poskytnu elektrinu firme. To nebude u nas ani zajtra, ani o 5 rokov, ale preco by to nemohlo fungovat o 15 rokov aj u nas.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 17. Dec 2022 11:47

"Začiatkom roka 2021 začal Volkswagen prevádzku v pilotnom závode na recykláciu vysokonapäťových automobilových batérií vo svojom závode v nemeckom meste Salzgitter. Závod bude regenerovať 100 % lítia, niklu, mangánu a kobaltu plus 90 % hliníka, medi a plastov."
https://www.mojelektromobil.sk/baterie-elektromobily-recyklacia/

Teda nemame problem uplne recyklovat nove materialy pouzivane v bateriach (lítium, nikel, mangán a kobalt), ale nevieme uplne recyklovat materialy, ktore sa bezne pouzivaju aj v spalovacich autach vo velkom objeme, najma hlinik a plasty. A tam treba technologiu recyklacie vylepsit najma v pripade plastov a hlinika, resp. ich nahradit 100% recyklovatelnymi materialmi.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod cPalo » 17. Dec 2022 11:56

Už vidím ako firmy odstavia v silnej prevádzke (rozumej keď tie autá potrebujú) autá na parkovisko a dobíjajú sieť :D
cPalo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 483
Založený: 07. Jan 2020 15:32

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 17. Dec 2022 15:15

Už vidím ako firmy odstavia v silnej prevádzke (rozumej keď tie autá potrebujú) autá na parkovisko a dobíjajú sieť :D

Mal som samozrejme na mysli predovsetkym sukromne auta, ktorymi sa zamestnanci doviezli do prace a pocas vykonu prace na pracovisku ich nepotrebuju. S tym, ze by pocas roka podstatne viac elektriny dostali od firmy z fotovoltaiky ako dodali firme, no napriek tomu by to mohlo byt pre firmu vyhodne, ked by nemusela platit za spickovu elektrinu, ked by jej mala nedostatok z fotovoltaickych panelov, napr. v rannej spicke, kym je Slnko nizko nad obzorom a neskor pocas dna by im to vratila aj s peknymi urokmi.

Pri sucasnych cenach elekriny pre firmy by bolo dost vyhodne vozit "nocny prud" z domu do firmy.

Silova zlozka ceny pre firmy pocas spicky je 0.62E/kWh, kym silova zlozka pre domacnosti v noci 0,05E/kWh pripadne iba 0,027 E/kWh pre E-auto. Rozdiel je 0.57 E/kWh, pripadne az 0.59 E/kWh, ale samozrejme nejake straty pri nabijani a vybijani.
https://www.magna-energia.sk/sites/default/files/cenovy-navrh-4t-variabilna-tarifikacia-09_2022_firmy.pdf
https://www.magna-energia.sk/sites/default/files/cennik_variabilna_tarifikacia_2022.pdf
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 17. Dec 2022 15:19

Jano1 napísal:"Začiatkom roka 2021 začal Volkswagen prevádzku v pilotnom závode na recykláciu vysokonapäťových automobilových batérií vo svojom závode v nemeckom meste Salzgitter. Závod bude regenerovať 100 % lítia, niklu, mangánu a kobaltu plus 90 % hliníka, medi a plastov."
https://www.mojelektromobil.sk/baterie-elektromobily-recyklacia/
Teda nemame problem uplne recyklovat nove materialy pouzivane v bateriach (lítium, nikel, mangán a kobalt), ale nevieme uplne recyklovat materialy, ktore sa bezne pouzivaju aj v spalovacich autach vo velkom objeme, najma hlinik a plasty. A tam treba technologiu recyklacie vylepsit najma v pripade plastov a hlinika, resp. ich nahradit 100% recyklovatelnymi materialmi.
Ad: MojElektromobil.sk — "Každá líška si schváli svoj chvost."
Nepreháňal by som to so 100 % znovupoužitím Li. Ni, Mn, Co, keďže sa ťažko získavajú z prírodných zdrojov - cúdenie. Hlavne pri tom vysokoreaktívnom alkalickom kove (Li). Pomlčme o ich prínose životnému prostrediu, ehm. Hliník (vlastne zliatiny) sa dá podobnou účinnosťou opätovne využiť. Plasty sú zložitej organickej povahy, tam sú ťažkosti. Al i plasty sa však v rovnakej miere používajú v takých i onakých vozidlách, líška akosi zabudla. 1843
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod richie » 19. Dec 2022 14:57

Jano1 napísal:Pri sucasnych cenach elekriny pre firmy by bolo dost vyhodne vozit "nocny prud" z domu do firmy.

Silova zlozka ceny pre firmy pocas spicky je 0.62E/kWh, kym silova zlozka pre domacnosti v noci 0,05E/kWh pripadne iba 0,027 E/kWh pre E-auto. Rozdiel je 0.57 E/kWh, pripadne az 0.59 E/kWh, ale samozrejme nejake straty pri nabijani a vybijani.

samozrejme straty budu (pri takomto presuvani cez auto mozno aj cez 25%), dalej si zabudol do toho vypoctu rozdielu ceny zapocitat aj distribucne poplatky, tam nemozes pocitat len zo silovou zlozkou (pri nabijani doma platis aj ditribuciu a pri "vybijani" vo firme uz distribuciu obchadzas), naviac by to uz bolo potrebne riesit nejak zmluvne a k tomu patricne zdanovanie ..takze v kopnecnom dosledku by takto "nadopotrebovanie" najdrahsej suciastky v aute nemuselo byt vobec vyhodne
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 19. Dec 2022 22:59

Distribucne poplatky mas aj pri nabijani aj pri elektrine, ktoru by firma usetrila. Teda ked ratam napr. 0.11 E/kWh pri nabijani ako koncovu celkovu cenu, tak firma tiez za elektrinu v spicke neplati 0.62 E/kWh (vyssie uvedeny cennik), ale predpokladam, ze aspon 0.70 E/kWh s distribucnymi poplatkami, ked zaratam straty pri nabijani a vybijani tak sa zrejme zmestim do 0.15 E ako cena za skutocne dodanu 1 kWh (pre straty az 36%), teda zisk 0.55 E/kWh.

Zrejme u nas nemame na to legislativu a mohlo by to byt povazovane za obchodovanie z elektrinou a nejasne zdanovanie a neviem co este, ale to je uloha vlady a parlamentu, aby tomu dali legislativny ramec.

Co sa tyka "nadopotrebovania" baterie, ak je zaruka 8 rokov/160 000 km a niekto najazdi za 8 rokov len 100 000 km, tak by mohol tych nenajazdenych 60 000 km premenit na zarobok na dodavke elektriny (priemerna spotreba podla vyrobcu auta napr. 17 kWh/100km zodpoveda 600x17kWh = 10200 kWh, pre vyssie uvedeny zisk ide o 5600Eur) a vyrobca by nemal mat problem so zarukou pretoze bateria bola nabijanim/vybijanim optrebovana iba akoby najazdila 160 000 za 8 rokov.

Dalej sa bude zrejme zvysovat zivotnost baterii a vyrobcovia mozno daju o par rokov zaruku 8 rokov/200 tisic km alebo aj viac a ide len o to, ci budu ochotni tie garantovane km premenit na objem nabitej/vybitej elektriny podla priemernej spotreby.

A v skutocnosti ani som este necital ake su podmienky vyrobcov pouzivania V2L/V2G pri autach, ktore to maju. Technicky je to mozne a je mozne na tom zarobit.
Ako som uviedol vyssie: https://www.abc.net.au/news/science/2021-08-10/v2g-vehicle-to-grid-pays-ev-owners-for-electricity/100353072

Aj na miestach, kde je finacny problem dotiahnut elektrinu kablom moze to byt cista alternativa k elektrickym generatorom so spalovacimi motormi.
https://electrek.co/2022/12/16/hyundai-ioniq-5-puts-v2l-to-the-ultimate-test-on-norway-farm/
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod KN.SK » 20. Dec 2022 22:39

Raj elektromobilov? V Nórsku je ich nabíjanie už drahšie, než tankovanie nafty
Nóri sú v šoku. Ceny za nabíjanie cez mestské nabíjacie stanice v Osle sa za jediný rok zvýšili sedemnásobne. Sto kilometrov môže v extrémnom prípade stáť majiteľa staršieho elektromobilu v prepočte až 33 eur.
Nórsko je krajinou s najvyšším podielom batériových elektromobilov na svete. Ich majitelia sa ešte relatívne nedávno tešili z množstva výhod. V súčasnosti však prichádzajú o jednu po druhej a navyše ceny za nabíjanie doslova „vystrelili do nebies“. Minimálne v hlavnom meste Oslo.
Pokiaľ ide o rušenie zvýhodnení elektromobilov, najzásadnejšou zmenou v Nórsku je, že k cene elektrických áut nad 500 000 nórskych korún (cca 48-tisíc eur) sa opäť bude prirátavať aj 25-percentná DPH. Pre elektromobily, ktoré sú zvyčajné o dosť ťažšie, než porovnateľné spaľovacie autá, bude zavedená tzv. „daň z hmotnosti“ (jednorazová). Tú budú musieť majitelia elektromobilov platiť od roku 2023. Jej výška je 12,5 nórskej koruny (cca 1,2 eura) za každý kilogram nad 500. Zvýšia sa aj niektoré ďalšie poplatky, napríklad za registráciu ojazdeného alebo dovezeného elektromobilu.
A k tomu treba prirátať aj prudký rast cien za nabíjanie. Informuje o ňom nórsky magazín Motor. Do konca roku 2019 bolo v Osle, meste s najväčším výskytom elektromobilov, nabíjanie na mestských nabíjačkách úplne zdarma a ešte aj pred rokom majitelia elektromobilov platili doslova „smiešne“ hodinové ceny. Nabíjanie z väčšiny mestských nabíjacích staníc stálo 5 nórskych korún (NOK), čo je v prepočte necelých 0,47 eura za hodinu v noci (od 20:00 do 9:00) a 10 nórskych korún (približne 0,95 eura) za hodinu cez deň (od 9:00 do 20:00).
Potom však ceny začali rásť. Na začiatku roku 2022 sa tarifa zvýšila len decentne. Cena nočného nabíjania stúpla na 7 NOK (0,67 eura) a denného na 12 NOK (1,14 eura) za hodinu. Potom už nasledovalo výraznejšie zvýšenie cien. Nočné nabíjanie vyšlo na 13 NOK (1,24 eura) a denné na 18 NOK (1,71 eura) za hodinu.
A pred pár dňami prišiel doslova šok. Mestské zastupiteľstvo v Osle s odôvodnením, že už nebude dotovať majiteľov elektromobilov, jednomyseľne odhlasovalo extrémne zvýšenie cien. Po novom stojí hodina nabíjania v noci 35 nórskych korún (3,33 eura) a denné vyjde dokonca až 49 nórskych korún (4,67 eura) za hodinu nabíjania. Nočné nabíjanie tak v Osle zdraželo za rok až sedemnásobne a denné päťnásobne.
Nórska automobilová federácia (NAF) aj Nórska asociácia elektrických vozidiel (Norsk elbilforening) sú šokované najnovším cenovým skokom. Špecialista pre komunikáciu NAF Nils Sødal nazval tento cenový skok „šialeným“. Ilustroval to aj na príklade starších elektromobilov a plug-in hybridov, vybavených len slabšou 3,6 kW palubnou nabíjačkou. Tých po novom jedna kWh vyjde až 17 NOK, v prepočte 1,67 eura. Pri priemernej spotrebe 20 kWh ich teda sto elektrických kilometrov vyjde vyše 33(!) eur.
To sú podstatne vyššie ceny, než v súkromných rýchlonabíjacích staniciach s tarifikáciou, založenou na odbere a nie na čase, kde jedna kWh stojí v priemere okolo 0,95 eura. A to tiež nie je málo. Pri tejto cene a priemernej spotrebe 20 kWh vyjde majiteľa elektromobilu sto najazdených kilometrov 19 eur.
Navyše v Nórsku po dlhšom čase výrazne klesli ceny fosílnych palív. Napríklad aktuálne stojí liter 95-oktánového benzínu 1,69 eura. Ak sa teda elektromobil s priemernou spotrebou 20 kWh nabíja v rýchlonabíjačke s cenou 10 NOK/kWh, platí za energiu toľko, ako keby jazdil v benzínovom superšporte s priemernou spotrebou 11,2 litra na sto kilometrov. A to príliš motivujúco nevyzerá. Uvidíme, ako na túto zmenu zareagujú ostatné veľké nórske mestá
Nórsko leží bližšie k severnému pólu, tak sú tam veľké rozdiely v dĺžke dňa a noci v rôznych ročných obdobiach, teda slnečného svitu, ktorý ešte skracuje aj prímorské veľmi daždivé počasie, takže tam fotovoltaika asi nie je veľmi účinná. 1846
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Jano1 » 22. Dec 2022 17:33



"Regular charging" by malo byt AC nabijanie do 22 kW, Daytime (9-20) 49 NOK/h, Night-time (20-9) 35 NOK/h
"Semi-fast charging" by malo byt DC nabijanie do 50 kW, Daytime (9-20) 62 NOK/h, Night-time (20-9) 35 NOK/h
https://www.thelocal.no/20221207/charging-prices-in-oslo-could-almost-triple-from-thursday

V noci sa da nabit 50 kW/h za cenu 35 NOK (3.36Eura), 0.067 Eura/kWh. Problem maju len plug-in hybridy s 3.6-7 kW palubnou nabijackou cca 0.93-0.48 E/kWh, pre nich je vyhodnejsia tarifikacia podla kWh a nie podla casu. Uz 11kW palubna nabijacka znamena cenu v noci 0.30 E/kWh co sa da akceptovat.
Jano1
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 17. Máj 2013 10:00

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod Čavo » 23. Dec 2022 11:35

Ja čakám ako sa vyvrbí toto tu: https://electricbrands.de/en/configurator/
Dal by som si povedať. Len sa to naťahuje.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Re: Elektroautomobily a iné možné altrenatívy

Odoslaťod IDV » 23. Dec 2022 13:08

Mercedes ma dobre phev nove C a nove GLC, kde C da tak 70km a GLC 110km na nabitie, nabijat sa da aj rychlo ako jedine phev za 30 min. Kazdopadne vstupna cena je stale o 8-10 tisic vyssia nez ice.
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Predchádzajúca

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: 110mat110 a 17 hostí.