Stránka 35 z 45

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 06. Apr 2022 19:00
od DrX
Ten nas zavazok k NATO neplnila do zaciatku vojny prakticky ziadna krajina EU, cize zas netreba sa velmi stresovat.

A co sa tyka EU, tak CORE TEN-T sme si tam pretlacili take, ake si v devatdesiatych Slota s Meciarom vysnivali. Nikto z EU nepotreboval ani nepotrebuje D1 naokolo blizsie, ani D3, kedze obe su to len paralelne sekundarne vetvy a primarne vetvy tych koridorov vedu inakial. Naviac, teraz je uz v CORE aj R4+zeleznica Krakow-Kosice-Budapest, co je jediny slovensky CORE koridor bez alternativy. Takze EU v pohode prezije, ked na Slovensku nebude D1 a D3 dostavane. Ale Slovensko ovela horsie prezije, ked sa dalej budu tlacit peniaze len na severozapad od BA po ZA, ako sa deje teraz.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 09. Apr 2022 01:08
od badger-FB
To nie je pravda, že to neplnila žiadna krajina do začiatku vojny. Iba pre predstavu pár čísiel:

Obranné rozpočty členov NATO nad 2% podľa štatistiky NATO, 2021:
Grécko, 3,82% HDP
Chorvátsko, 2,79% HDP
Estónsko, 2,28% HDP
Francúzsko, 2,01% HDP
Litva, 2,03% HDP a ohlásila zdvihnutie ...
Lotyšsko ,2,27% HDP - a ohlásili 2,5% v najbližších rokoch
Rumunsko, 2,02% HDP (schválené v parlamente v decembri) a po novom navýšia rozpočet na 2,5% v najbližších rokoch
Británia už nie je člen EU, ale má viaceré bezpečnostné projekty v Európe, 2,29% HDP
Slovensko trvá na tom, že v 2021 splnilo cieľ 2,01% HDP reálnych peňazí pre obranné účely. Táto formulácia a skladba výdavkov nás do štatistiky nezaradila.

Sú štáty, ktoré cieľ prakticky majú ho a idú nad neho:
Poľsko má cez 2% a smeruje k 3% HDP najbližšie roky.
Nemecko už ohlásilo 100 miliárd eur, splnenie 2%, dlhodobý program pre obranu.

Sú štáty, ktoré zrýchlia výšku výdakov na obranu, aj keď 2% nesplnia ešte 1-11 rokov: (povinnosť bola do 2024)
Bulharsko dávalo v 2017 len 1,2% HDP. V 2023 budú dávať 2% HDP. O rok urýchlili tento cieľ.
Slovinsko dávalo pred vojnou 1,22% HDP. V marci oznámili, že v 2023 dajú 1,5% a pôvodný plán 2% posúvajú z 2035 na 2030.
Španielsko dávalo pred vojnou 1,03% HDP. V marci oznámili 1,4% a cieľ 2% chcú dosiahnuť naozaj najbližšie roky.
Belgicko dávalo 1,12% HDP. V marci sa pridala 1 miliarda eur a tiež chcú urýchliť cieľ 2%.
Dánsko sa takisto zaviazalo urýchliť 2%. Plán je 2033. Už v 2023 to bude 1,5%.
Severné Macedónsko je v úrovni 1,77% HDP a smeruje k 2% v roku 2024.
Nórsko dáva tesne pod 2% HDP už teraz. A po začiatku vojny vynaložia už tento rok 3 miliardy korún na severné krídlo. Teda na hraničné pásmo s Ruskom. Okamžite na 3 programy. Nóri majú okolo 25 tisíc vojakov, ale ročné nákupy robia za asi 2 miliardy eur. To len pre predstavu, že aj keď nemajú presne 2%, tak majú modernú armádu.

Najmenej dávajú Luxemburčania. Asi 0,5% HDP. Ale aj tento mini štát v marci oznámil, že do roku 2024 pridá na obranu 100 mil. eur, pretože "mier nie je istota naveky". Avšak cieľ 2% neplánujú splniť, pretože nemajú kam tú techniku "ukladať". Luxemburské HDP je veľké, rozloha je malá, ale štát si vie predstaviť medzištátne spolufinancovanie spoločných bezpečnostných programov, ak by boli 2% povinným limitom.

Za zmienku stojí nečlen NATO:
Švédsko si uvedomuje limit 2% HDP. V roku 2015 dávali na obranu 0,9%, v tomto to je 1,3%. Dávali aj 3% ale v 80. rokoch. Na splnenie cieľa im chýba 40 miliárd švédskych korún. Terajší rozpočet obrany má 70, takže je vidieť, že sú v polceste. Tamojšia vláda oznámila, že na 2% cieli bude pracovať bez ohľadu na členstvo.

Amerika:
USA, tam je požiadavka na obranu okolo 800 miliárd USD a viac, lebo tamojšie rozpočty fungujú inak, majú vyše 3% HDP aj bez navýšenia
Kanada, tá dlho zaostávala ako väčšina EU, mali okolo 1% HDP a 2% mali po 2030. Vlani mali 1,36% HDP, teraz to bude 1,5%. Podobne ako Luxemburčania ale zatiaľ 2% nemajú v pláne, že by taký plán existoval. Majú plán, že behom 4 rokov pridajú 8 miliárd. Ale existujú nové obzory: stále vojsko v Arktíde, modernizácia širokej škály techniky a to sú všetko sumy vyššie ako 2% a Kanada je pripravená to nárazovo financovať. Okrem toho vyčlenili priamu podporu 500 mil dolárov na nákup zbraní pre Ukrajinu. Kanada aj vyšle do Európy na východné krídlo do 5000 vojakov a aj na toto schválili peniaze na misiu do Európy.

Niektoré štáty som vynechal.

Slovensku chýbajú technické záležitosti za asi 3,5 miliardy eur. (to už som odpočítal tender na vozidlá) To je existenčné minimum. Z toho 40% je PVO ...
Ručné zbrane a munícia ...
Dovybavenie budov, zázemia, vedľajších činností (p.n., výc. areály, sklady..)
IT systémy, kyber. ochrana..
Spolu 8-11 miliárd eur
dalo by sa to pomaly obstarávať zo súčasného rozpočtu, ale pomaly nerovná sa ani 2040
môžeme sa uskromniť (budeme sa musieť), nakúpiť niečo čo iní vyradia (tak ako aj v niektorých veciach doteraz)
ale treba si aj uvedomiť, že táto suma je stredová hodnota a nezohľadňuje vôbec tohtoročnú infláciu ani drony..



Ak sa rozhodneme mať viac vojakov a záloh, tak ďalšie peniaze na výcvik, výzbroj, isté plnenie. Ale to sú viac menej režijné peniaze, ktoré v tých OSSR sú a stačí ich navýšiť, to sú desiatky mil max.

Sme na tom ale podobne ako všetci v tom ohľade, že aj keby sme sa rozhodli teraz vyčleniť 5 miliárd, tak najprv sú obstarávania, potom to niekto vyprodukuje a dodáva. Tieto systémy sa nikdy nedodávajú okamžite, pretože každý chce nejaké špecifikácie. My ale nevyčleníme takéto sumy. Ak teoreticky dávame na obranné záležitosti okolo 2 miliárd eur, tak pri nejakom tempe ani za 10 rokov nebudeme mať to čo potrebujeme. Časť peňazí ide na splátky za dodané vybavenie. Takže, ak by sme chceli byť na tom lepšie, tak by sme museli ísť vyššie, než sú 2% presne ako to robí Pobaltie, Poliaci, časť Balkánu. Kto je viac na západ, ten si môže dovoliť predĺžiť dosiahnutie plánu.

Dodám, že k záväzku 2% sme sa zaviazali v 2014 a má sa tak stať pre všetkých v 2024.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2022 00:20
od IDV
V poslednom livestreame hovoril nieco take ze ak sa podari ziskat vyznamneho investora do NZ, tak sa zacne v pokracovani vystavby R7

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2022 08:47
od Pacho
Pán doležal mohol po dvoch rokoch, aj niečo konkrétne ukázat, neaký výsledok, a nie lan tie jeho ničnehovoriace "livestreame".

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2022 21:34
od Čavo
Myslím, že by už konečne mohli nájsť nejakého ministra dopravy. Andrej Doležal je maximálne tak hovorca.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2022 16:00
od aquila
IDV napísal:V poslednom livestreame hovoril nieco take ze ak sa podari ziskat vyznamneho investora do NZ, tak sa zacne v pokracovani vystavby R7


paradoxne R7 po NZ od DS (ak vypustia usek okolo DS), je docela realisticke, uz je to na EIA. DUR a DRS tiez pojde. pritom su to aj docela lacne a lahke useky, kedze je to cele len polprofil. a uprimne si myslim, ze by to dost pomohlo tak ci tak ..

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2022 17:04
od IDV
Ako myslis polprofil? Tak ze 1 pruh v 1 smere? Ja jazdim pravidelne do DS a ten kusok by mohli uz dorobit, no a po NZ tiez nech je to prepojene. Vravel ze to je vo vysokom stadiu pripravy. Kde je mozne zistit stav EIA?

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2022 20:03
od Melmat
Úseky R7 Dolný Bar - Zemné a Zemné - Nové Zámky sú v štádiu prípravy územného konania resp. úsek Zemné - NZ ho má hotový, nasledovať by mala príprava na stavebko ak dobre viem a tá sa podľa portálu ineko nedeje.
Veľká škoda, že koniec úseku je severne a nie južne od mesta (keby bol aspoň obchvat mesta, o ktorom sa hovorí už dlhé desaťročia). Paradoxne najrovinatejšia časť Slovenska je najmenej rozvinutá čo sa D/R ciest týka..

Priemyselný park v NZ sľubujú tiež už vyše štvrťstoročie, azda tretina obyvateľov dochádza za prácou inde, ja som sa kvôli slabému prac. trhu odsťahoval z NZ...takže slová ministra sú pre toto mesto prinajmenšom obohratou platňou, bez zvuku.

Na margo EIA: https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... -r7-zemne-

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2022 20:45
od Vlados
IDV napísal:Ako myslis polprofil? Tak ze 1 pruh v 1 smere? Ja jazdim pravidelne do DS a ten kusok by mohli uz dorobit, no a po NZ tiez nech je to prepojene. Vravel ze to je vo vysokom stadiu pripravy. Kde je mozne zistit stav EIA?

Áno, 1 pruh v 1 smere.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2022 20:49
od Vlados
Melmat napísal:Veľká škoda, že koniec úseku je severne a nie južne od mesta

To je veľká škoda... potom by mohla R7 výhľadovo pokračovať do Štúrova a Maďarska.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 10. Máj 2022 21:28
od IDV
Vlados napísal:
IDV napísal:Ako myslis polprofil? Tak ze 1 pruh v 1 smere? Ja jazdim pravidelne do DS a ten kusok by mohli uz dorobit, no a po NZ tiez nech je to prepojene. Vravel ze to je vo vysokom stadiu pripravy. Kde je mozne zistit stav EIA?

Áno, 1 pruh v 1 smere.


Tym padom v strede nie su zvodidla? Inak by sa nedalo obehovat, a tym padom cim sa to odlisuje od cesty I. triedy, je tam plot vedla cesty? Lebo od Holic po DS je obchvat tiez polprofil zevraj, ale nie je to Rka

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2022 08:46
od metelesku.blesku
Aj tie existujúce polprofilové "R-ky" sú vlastne len lepšie cesty I. triedy s mimoúrovňovými križovatkami (MÚK).
Z Holíc po DS je len jedna MÚK pri vstupe do DS a ďalšia je na samotnom obchvate DS. Všetky ostatné križovatky sú úrovňové, preto to nemôže byť "R".

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2022 08:55
od Vlados
Rýchlostná cesta môže mať aj úrovňové kríženia a križovatky...

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 11. Máj 2022 10:36
od devil
paradoxne R7 po NZ od DS (ak vypustia usek okolo DS), je docela realisticke, uz je to na EIA. DUR a DRS tiez pojde. pritom su to aj docela lacne a lahke useky, kedze je to cele len polprofil. a uprimne si myslim, ze by to dost pomohlo tak ci tak ..
to je slabota. ani UR a SP ani pozemky vykupene.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 12. Máj 2022 13:27
od aquila
len paradoxne su to aj jedny z tych pripravenejsich usekov a aj lacne .. najma ten usek zemne - NZ a dolny bar - zemne by ozaj mohli ist do vystavby.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 12. Máj 2022 14:31
od jarino
Cez žltý FIDIC by to šlo docela rýchlo.

Problém je, že UHP trochu okolo toho váha, či by nebola lepšia podpora železnice resp. aký bude mať vplyv výstavba R7 na železnicu. Chcú k tomu CBA.
Na druhú stranu prilákanie významného investora by výstavbe určite dopomohlo.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 12. Máj 2022 18:03
od IDV
Holice-Mliecany a Mliecany-Dolny Bar nie su pripravene tak ako Dolny Bar-Zemne a Zemne-NZ?

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 12. Máj 2022 19:12
od metelesku.blesku
Tie dva úseky z Holíc do Dolného Baru sú v prvom rade zbytočné. Kapacita súčasnej cesty postačuje.
Dolný Bar - Zemné - NZ má zmysel už len preto, že vytvorí nové, doteraz neexistujúce spojenie cez Malý Dunaj.

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 12. Máj 2022 22:25
od IDV
V pohode, ja som sa pytal ale na pripravenost usekov, nie opodstatnenost/potrebnost, kedze u nas sa nestavia stale len to co je potrebne

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 13. Máj 2022 06:37
od nevo83
Pozor pozor pribudla nam DALSIA nova priorita.. :) D1 vychod - po UA hranicu.
Kraj ktory este nema u seba prioritu nech sa hlasi na MD u ministra Dolezala :) dopise ho a da do tlacovej spravy....

https://kosice.korzar.sme.sk/c/22908866 ... ritou.html

Andrej Doležal - minister dopravy (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 13. Máj 2022 08:45
od KN.SK
nevo83 napísal:Pozor pozor pribudla nam DALSIA nova priorita.. :) D1 vychod - po UA hranicu.
Kraj ktory este nema u seba prioritu nech sa hlasi na MD u ministra Dolezala :) dopise ho a da do tlacovej spravy...
(uštipačnosť:) Ja som si naivne myslel, že jestvuje železničná trať číslo 190 [Košice – Čierna nad Tisou (→ UA)], zrušili ju??? A železničná ŠRT Haniska - Užhorod? 1766

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 13. Máj 2022 10:45
od metelesku.blesku
A ja som si zas naivne myslel, že D1 od Bidoviec na východ už medzi prioritami nejaký ten piatok je, dokonca v prvej dvadsiatke (priorita č. 12, 13 a 15).

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 13. Máj 2022 18:47
od cepheus
ale teraz zjavne zda sa ze tento projekt nanovo ozil aj kvoli situacii na ukrajine a kvoli poklonkovaniu sa zelenskemu sa a mozno aj samotna eu zacala tlacit do dobudovania dialnicneho prepojenia s ukrajinou.. kedze aj pre nich je to potrebny koridor ale zial na oplatku nam zrusili Paludzu LH vo vysokom stadiu pripravy a taktiez Zacharovce Batka Figa zrejme tieto projekty ustupili spominanemu dokonceniu D1 a D3+R4 Via Carpathia kde vyrazne meskame a tlaci nas do toho vsetkeho aj eu ,zeleznice teda padli opat za obet , cize zmodernizuje sa zo zeleznic na 160 uz len Poprad -Spisska N.ves z fondu obnovy do 2026 aby bol jeden suvisly usek od SNV po Lucivnu a na dlho dlho nic zial uz potom len obycajna vymena kolajnic vsade.. cize grc

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 13. Máj 2022 19:31
od IDV
Pre slovakov nic, len pre zahranicnych soferov

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

OdoslaťOdoslané: 14. Máj 2022 08:05
od 110mat110
D1 na UA by skratila cas z MI na dochadzatelnu vzdialensot do Kosic. Ak sa vo Valalikoch postavi automovilka, tak to by mohla byt dost velka vec