Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - 2023)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod milan_KM » 04. Jan 2022 21:33

Nie nemalo. Ale je to bodová závada, centrum mesta, domy hneď vedľa cesty s 8k kamionov. Teda tento úsek je do písmena definícia nutnosti číslo jedna podľa toho čo tu hlásaš min. 10 rokov.

A zložitosť terénu poukazuje na v podstate žiadne možnosti iného technického riešenia. I keď mi je jasné, že ty veľmi rád projektuješ od stola bez príslušného vzdelania a podkladov.
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 05. Jan 2022 08:18

bodová závada, centrum mesta, domy hneď vedľa cesty s 4k kamionov....ale potom to takto treba brat aj na opacnom kute tejto dzamahirie.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod Pacho » 05. Jan 2022 08:32

a napíš, kde na opačnej strane džmaharie jazí 4000 kamionov +OA pod oknmami. Nie je to ironia, ale fakt ma to zaujíma, tipnem si Zvolen?. Dvorianky?.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Ministri dopravy 1993 - 2022 — porovnanie

Odoslaťod KN.SK » 05. Jan 2022 08:37

Ktorý minister bol "najlepší" z doterajších, čo mali v agende výstavbu komunikácií (nielen cestných)? 1708
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod ondrejko_t » 05. Jan 2022 08:43

no tu (ale faktom je, že aj v iných rezortoch) by mal byť rebríček od najhorších k menej horším. bo dobrého sme asi ešte nemali.
mne to inak štatisticky na toho menej najhoršieho vychádza na Figeľa.
ondrejko_t
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 783
Obrázky: 13
Založený: 29. Jún 2016 07:29

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 05. Jan 2022 09:19

a napíš, kde na opačnej strane džmaharie jazí 4000 kamionov +OA pod oknmami. Nie je to ironia, ale fakt ma to zaujíma, tipnem si Zvolen?. Dvorianky?.
4000 neviem, mozno nikde. ale ja sa zase opytam ze ci 1000 alebo 2000 kamionov pod oknami nestaci ? lebo take viem vymenovat xy. alebo nielenze pod oknami ale aj cez hlavne namestie. tam kde chodi x-krat viac chodcov do skol, na urady, do obchodov na nastupistia.

ukaz mi prosim kde u vo vasom kraji ide cesta cez centrum mesta ?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod 110mat110 » 05. Jan 2022 20:43

devil napísal:bodová závada, centrum mesta, domy hneď vedľa cesty s 4k kamionov....ale potom to takto treba brat aj na opacnom kute tejto dzamahirie.


Take Hriadky? Ked scitas I/79 and I/19 tak to bude dost vysoke cislo.
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 405
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 06. Jan 2022 17:28

Aký je toto minister. To mal byť super minister strany Sme rodina, expert na prefabrikovanú výstavbu bytov :D a čakalo sa zabranie na cestách.
Staviame 60 km diaľničnej siete. Nesúťažíme v podstate nič.
Tento rok sa asi otvorí 13 km na R2. Možno sa zadarí s tými 14 km na R2 u Košíc, že by sa ÚVO politicky prinútilo to rozostavať. Tak by sa tá rozostavanosť udržala. Ale to je všetko... čo je kde pripravené do vyhlásenia súťaže?
Smutné ale je, že 30 km z tých 60 sú 2 úseky na D1, ktoré sa neotvoria ani 2022 ani 2023.
Ak sa aj začne niečo stavať alebo nedajbože súťažiť (???), tak sa spýtajme čo sa vlastne otvorí v 2023? Krátky pol profil na Orave a inak nič a tá 1. etapa v Prešove na R4, čiže dohromady ani nie 10 km. Teda tento rok 13 a v ďalšom 10 z toho polovica je vlastne len obyčajný obchvat. A bude sa niečo súťažiť v 2023? Existuje nejaký plán súťaží???
NDS ale musí vracať peniaze. Za Budimír Bidovce aj s dodatkami pre Skansku 37 miliónov, na splátky. Hrozia ďalšie peniaze za D1 aj R4 v Prešove. Takže štát vlastne stále ako utráca.
Kam tie peniaze idú? Vrátia sa na iné projekty? Ale len do konca 2023? Potom úplne zmiznú z možnosti, že by sa napríklad dali na zníženie dlhu? Aká naivita.
Tak príde nový balík od 2023 použiteľný aj na diaľnice, ale v tejto príprave som veľmi zvedavý či nastane éra tendrov a bagra. Pretože výkupy pozemkov na R2 na úsekoch najlepšie pripravených boli pozastavené. Horná Nitra nie je pripravená, napojenie Prievidze sa nestane ani v 2030. Dávno sa uhlie ťažiť nebude. Na R3 sa pohla iba Krupina, ale územko je dosť málo. Na R4 sa asi čaká 2. etapa Prešova cez fondy, preto to tak naťahujú. Na tie 2 úseky na D1 pôjdu aj nové fondy asi že? Na chýbajúci Turany-Hubová ani nemajú ísť fondy, lebo nebudú. Niečo zhltne R1 s pokračovaním na Ružomberok. R6? R7??
Vie niekto povedať či sa postaví do 2030 aspoň 150 km diaľnic? Ak nepočítame rozširovania? Teda, že by sa po 2023 rozbehli súťaže? Aby sa po 2025 začalo stavať?

Však Slovensko bude koncom roku 2023 stavať 50 km za predpokladu rozostavania tých 14 km u Košíc, v opačnom prípade menej než 40 km ... to čo je?
To akože UHP nastavia priority a sleduje niekto aj skutočnú prípravu tých priorít?
Na rekonštrukcie ciest malo ísť omnoho viac ako 200 mil., čo nastavil ešte Ersék a finančne viazala už ex vláda. Ibaže to nevedeli vysúťažiť. Keby táto vláda dokázala opraviť 290km ročne ako vlani, tak to by bola iná reč, ale stále by to nebola pôvodná čiastka na všetky prestavby jedničiek. Opraví sa 700 km ale opravy potrebuje raz toľko, to už nepovedia. A čo mosty? Tisíc je v zlom stave a tento rok opravia koľko? 20? Prečo nie aspoň 100?
Takže cesty nie sú asi podstatné.
Pretože ak sa ani v roku 2023 už nezakopne do zeme, tak v roku 2025 sa neotvorí asi nič, pretože sa v 2024 otvorí celý ten zbytok. Z toho plynie, že by sa malo naozaj rozostavať veľa, ale na to sa musí niečo pripraviť a vysúťažiť a nie ako tu, že 3 roky sa súťaží. Aj na Orave sa súťažilo 3 roky aj u Košíc a tam to ešte aj neschválili do realizácie. Neviem o tom, že by sme dokázali stavať rýchlejšie ako za 2 roky, takže tento scenár nám tu hrozí. Už asi 3. krát za éru 3 desaťročí. A tento minister zatiaľ navrhuje zjednodušenie prípravy, ktoré sa ale javí ako protiústavné ... takže vlastne neurobil nič.
My budeme najekologickejšia krajina v EÚ, my nebudeme nič stavať z diaľnic. :D
Tu je na tých grafoch vidieť do akého obdobia v rozostavanosti sa dostaneme: https://www.historiadialnic.sk/animacia/ a kým sa z neho dostaneme, tak to zase potrvá. No a po 2030 by sme mali mať koridory kompletné a vlastne sa končí éra ciest, prichádza éra vlakov. Pri tomto vývoji by sme mali s tými vlakmi začať už dnes, aby sme si vytvorili aký taký náskok. :twisted: (irónia)
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 06. Jan 2022 17:49

ten graf rozostavanosti je velavravny. komunisti nic moc oproti zapadu ale oproti inym komunistickym krajinam celkom dost. utlm 80s. meciarove neudrzatelne kamikadze. nastup eurofondov a spolu s ppp historicky najvacsia rozostavanost ktora pada dole.....
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod Loe » 06. Jan 2022 20:35

Alarmujúca skutočnosť je, že ešte nerozostavaných ani nesprejazdnených je zhruba 970 kilometrov siete D+R. Ak by vláda chcela sprejazdniť zbytok siete do roku 2030, efektívne to znamená počnúc rokom 2023 sprejazdniť vyše 121km každý rok. Ak uvažujeme o roku 2050, tak počnúc rokom 2023 je potrebné každoročne sprejazdniť vyše 34km siete D+R. Už z tohto je zrejmé, že sieť D+R tak ako je momentálne definovaná nebude sprejazdnená v plnom rozsahu nikdy. Okrem toho, už dnes sú nám dobre známe niektoré plánované úseky, o ktorých realizícií silne pochybujeme už len s ohľadom na právne predpisy v oblasti životného prostredia. Počet takýchto úsekov sa bude v priebehu času nepochybne zvyšovať. Naviac sa rútime ku koncu obdobia, ktoré možno označiť ako obdobie aspoň potenciálneho dostatku finančných prostriedkov na výstavbu.

Pred 20 rokmi, keď sa hovorilo o tom, že toto obdobie nastáva sa neustále prízvukovala nutnosť sústavného maximálneho čerpania dostupných, predovšetkým európskych, zdrojov financovania. Žiaľ, čerpanie zdrojov je od začiatku zúfalé. Pán minister Doležal má zásluhu na tom, že už aspoň existuje nejaký zoznam priorít. Dnes je však už zjavné, že tento zoznam sa nepodarí dodržať, rozhodne nie v zozname deklarovaných termínoch. Považujem to za uzatvorenie ďalšieho cyklu toho istého typu, keďže presne taká istá situácia už nastala, ešte s v podstate úplne prvotným komplexným zoznamom priorít z roku 2001, vtedy nazvaným Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Je paradox, že pán minister Doležal prišiel s novými prioritami v situácií, kedy Nový projekt z roku 2001 v našom právnom poriadku stále žije, po x novelizáciách. Ďalší paradox je, že sa pán minister Doležal vytasil s novými prioritami bez toho aby sa akokoľvek analyzovali príčiny krachu Nového projektu, o hľadaní nápravy ani nehovoriac.

Iróniou života je skutočnosť, že dnes sa hovorí o nutnosti zlúčenia NDS a SSC za účelom zvýšenia kvality práce týchto organizácií, pričom tento istý cieľ stál aj za prvotným rozdelením SSC. V tej dobe zamestnanci ministerstva pripravili naozaj kvalitný návrh zákona o NDS, ktorý vychádzal z rakúskych skúseností s ASFINAG-om. Zákon sa v tomto znení samozrejme ani len nedostal na vládu ale rozdelenie sa zrealizovalo tak či tak. V každom prípade, aby som sa vrátil na začiatok, sieť D+R v zmysle dnešného plánu nebude nikdy postavená a pokiaľ nenastanú zmeny v zákonoch a organizácií práce, tak sa tu bude stavať stále pomalším tempom až toto trápenie celkom skončí.
Loe
diskutujúci
 
Príspevky: 233
Založený: 24. Apr 2018 21:20

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod jarino » 06. Jan 2022 21:32

aquila napísal:este zrusil aj obchvat Sale, kde ozaj tomu nic nebranilo .. a to bol podla mna dost fail. teraz tie peniae nebude mat kde umietnit ..

Čo s tými peniazmi je už na uvážení ŽSR a ŽSSK.
120 miliónov eur sa presunie z ciest na železnice.

Už v súčasnosti je kontrahovanie vyššie ako alokácia, 242 verzus 224 miliónov eur.
A ešte projekty pribudnú...
ŽSR v súčasnosti tendrujú projekty za 100 mil. eur, ktoré ešte nie sú zmluvne vykryté eurofondmi - Svrčinovec, Trnovec nadVáhom - Nové Zámky.
Začiatkom roka 2022 by mali ísť na regionálky ďalšie projekty za cca 100 miliónov eur.
Už nehovorím, že aj ZSSK sa ešte postará o 100 miliónov z eurofondov. Jednak jednotky Stadler, dvojak prerábka vozňov Bdtmee do BB a KE kraja (predvčerom bol oznámený úspešný uchádzač - ŽOS Trnava).
Takže teoreticky by železnice ešte dokázali 300 miliónov eur z eurofondov minúť. Bolo by to ešte o 63 miliónov eur viac, keby UHP kus nedopomôže k zrušeniu tendra na DMJ do KE a PO kraja.
Bude to natesno, možno nejaké projekty pre nedostatok času resp. problémy s VO krachnú, ale aspoň železnice začali makať na projektoch.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 06. Jan 2022 22:07

Tak to je jasné, že rozsah tej diaľničnej siete sa bude musieť zmenšiť. Ale pekne to znie v každom regióne je niečo zakreslené. My sme národ snov. :lol: Zatiaľ sa prakticky navrhla v minulosti R9 a potom vypustila. :P Mala by sa vypustiť aj R8, tam sa prakticky majú postaviť keď tak preložky a obchvaty. Bude potrebné skôr zosilniť rozpočet novej výstavby pre cesty I. triedy a riešiť S-J cesty od R1 na juh. Dualizujme ako v zahraničí s tým, že okolo miest stavajme obchvaty a križovatky ako veľké KO ako okolo Galanty. Prípadne 2+1, naučme sa maľovať cesty a inštalovať zábradlia tam, kde to umožňuje šírka cesty. Aj to sa mohlo robiť spolu s tým masívnym asfaltovaním. Prečo nie :?: Sami sebe robíme zle. Je to najlacnejšie, pretože je to v trasách súčasných ciest a líniových stavieb, zástavby, takže sa to nemusí tak zložito pripravovať a odpadne aj problém, že "stavba nemá dostupnosť", znížia sa náklady na presuny zeminy a tak. No ale to nerieši samozrejme deficit km. To iba zníži ten marazmus, že súčasný plán nebude ani v 2070. Vidíme, že je existenčný problém udržať aj 25 nových km za rok. :!: Kdeže teda 40 či 100 :shock:
Najlepšia éra je za nami a lepšie to do 5 rokov nebude pre: legislatívny rámec a stav pripravenosti. Ak sa na to pozeráme optikou ďalších 20 rokov, tak sa s tým pohnúť istotne následne dá. Určite nebudeme mať plné profily na R3 aj R1. Ale aj výstavba oboch trás v pol profile vyjde na viac ako keby bol jeden v plnom. BLIK. Tak alebo tak vypustíme max 200 km. Možno aj R7 by sa mohla pretrasovať a vyústiť ju v Štúrove, lenže to je také maďarské, že áno. :roll: Na čo ale plánovať 500 km, ktoré aj tak do 2035 týmto tempom nepostavíme? Podotýkam, že za 50-60 rokov sme postavili tých doterajších 860 km. Tak to by sme naozaj skončili pri 2080-2100 ...
Ani model PPP tak ako ho máme nastavený nemôže byť trvalo udržateľné riešenie. My to máme podľa toho, že sa investuje do zóny, kde sa zdvihne ekonomický rozvoj, znížia kongescie, zníži spotreba, ušetrí čas, posilnia nové pracovné miesta a toto všetko sa ukáže priamo aj nepriamo v ekonomike a z toho výnosu sa tá diaľnica spláca. To je celé. Preto snívať o PPP na Via Baltica je scestné, zase len politický kec. Zrovna tam navyše pôjde viazať EU zdroje. Takže ale takýchto úsekov nie je tak veľa ako by sa zdalo, to je ešte možno 100 km diaľničnej siete a teda max 4 PPP a viac projektov jednoducho potom ekonomicky neutiahneme. Navheje to ešte nadsadené v cenách realizácie. Tých kandidátov je určite viac. Napríkad aj tunel Karpaty na D4, lenže kým nie je križovatka s D1, tak sa tie dopravné vplyvy plne neprejavujú. To všetko spolu súvisí, spoločne s výstavbou v Lamači a smer D2, že sa vyvinie tlak na to prepojenie na D1 za pomoci D4 aj zo severu. To sa musí premyslieť. Máme na to čas, pretože tunel je na začiatku príprav. CEF možno zaplátajú polovicu chýbajúcej D3. Ale my tu potrebujeme riešiť R2, R3, R4, R7. Pri pohľade na stav pripravenosti to ale vlastne ani riešiť nechceme.
Ani projekt z roku 2001 sa nedodržiaval, neustále sa aktualizoval a posúvali termíny realizácie. To ostatne aj plány v rámci verejných stavieb ešte v korunách, ale ano toto čo sa deje dnes je slabo odkomunikované, pritom je to v podstate krízový manažmen riadenia, že sa musia stanoviť horiace priority a tie sa nejak dokončiť. :idea: Ale bohužiaľ ani to sa nepodarí ... ja som skeptik. Tu sa klame aj o tom čo sa stavia a v akom je to naozaj stave ... a musia sa vracať desiatky mil. za zhotovené úseky, takže nemáme z čoho stavať. A pri tomto min. finn. vonkoncom.
Európske zdroje. Povedzme si čo to vlastne presne je :?: Ono to v "čistom" vychádza na nejakých 1,5 miliardy eur na 7 rokov. +3, pre neschopnosť jednej vlády sa zaviedlo to slávne fázovanie ale my sme dofázovali až po to že možno budeme vracať aj toto. Lebo neplníme podmienky a to nie je vina iných krajín, to je naša blamáž. Ak započítame aj ROP na ostatné cesty, tam sa to prejvavilo v tých krajoch viac ak tie peniaze čerpali, nie ako Kotleba v BB. Ale okrem klasických fondov sa zaviedla CEF podpora v EU, lebo tie cezhraničné prepojenia sú slabšie v celej EÚ, tá ide na D3 (železnične na koridor BA-Čechy) a ešte nesmieme zabúdať na úvery z EIB, ktorá nám dávala peniaze ešte než sme do EU vstúpili. Problémom je, že my dokážeme postaviť 4,25 km D3 v Žiline za 1/4 miliardy eur. Je to všetko nádhera estakáda aj tunel ... ale samotnej Žiline to nakoľko až pomohlo? A Slovensku? Najprv sa teda mala dokončiť D1 v Žlinskom kraji a potom stavať D3. Lebo na to jednoducho nemáme, už Rusko sľuboval pre Kia niečo čo nebolo splnené. Tam to kedysi stálo rovno 1 miliardu na 1 km, dnes to stojí 2x toľko ... Čadca vyšla na 1,3 miliardy a to poznáme parametre D3 to vlastne ani diaľnica nie je. Čadca bola navyše nad štátnym odhadom, ale tam sa dal tem CEF zdroj, inak by to Slovensko ani nepostavilo. Sú to všetko dosť dôležité súvislosti. Že ani s tými EU fondami, EIB úvermi, PPP sa nám v najlepších časoch nepodarilo tú D1 postaviť súvisle po Košice. NDS nemá peniaze, naopak musí ich vracať naspäť. Kto spočíta ekonomické škody na tom, že sa tu robia od 1995 rozličné štúdie, EIA, projekty, ktoré sa zadávajú už aj po 3. krát, to sú stovky miliónov korún von oknom. A aj tak tie úseky nie sú nachystané k výstavbe. Obdoba toho je na obchvatoch, idú sa stavať alebo sa stavajú extrémne pomaly a draho, lebo SSC nemá ani na odkup pozemkov. A nové programovacie obdobie tu nie je. Tento fond obnovy nepreferuje diaľnice ako ekologickú dopravu. My sme v EU od roku 2004, podporu dostávame z bánk skôr, to že my stále nemáme ani základné TEN-T nie je vina EÚ. Alebo že nemáme už 80-90% hotovo a mohli sme sa teraz sústrediť na 1-čky. :wink:

NDS vznikla prvotne predovšetkým pre to, že si bude brať úvery a tie sa nebudú počítať do štátneho dlhu práve podľa rakúskeho modelu. Spolu s tým sa mal upraviť rámec jej zdrojového financovania. % z daní minerálnych olejov, spoplatnenie siete, časť cestných daní. Keďže sa ukazovalo, že by tieto schémy priamo odobrali aj tak veľké zdroje zase zo samosprávnych krajov v rámci veľkek reformy, ktorá preniesla väčšinu kompetencí zo štátu na vyššiu a nižšiu samosprávu, ale prakticky bez peňazí, a ešte sa na ne hodili ostatné cesty II. aj III. triedy s údržbami za štátne (lebo cestárske strediská SSC sa preniesli do majetkov krajov, takže dnešná SSC je len pár budov a úradníkov ktorí sa vlastne zmenili na štatistov a za tabuľkové platy nie sú schopní solídne tendrovať :roll: ), kde bol rovnako veľký investičný deficit, tak zostali len tie dane minerálnych olejov, ale Slovensko muselo riešiť o.i. zásobníky na ropu a rúry a tie % by chýbali v rozpočte a ukazovalo, že aj tak tie úvery budú v dlhu, tak síce vznikla NDS oddelením od SSC, a.s. od príspevkovej organizácie ministerstva, aj si vzala úver 10 miliárd Sk s navýšením o 5 miliárd k tomu, ale išlo to do dlhu. Odvtedy sa berú menšie úvery na strojové vybavenie alebo horiace finančné stavy. A keďže nemala plánované % na príjmovej stránke, tak štát ešte udelil pre NDS dlhoročnú dotáciu určenú hlavne na údržbu siete. Tá dotácia je okolo 1 miliardy korún. Namiesto plánovaných 10 zo všetkých nástrojov % podielov, ktoré krajina vyberala na motoristoch. NDS nemala vlastné zázemie, takže tu máme roky káuz z predražených nájmov. Zázemie zostalo SSC. Inak aj slovenské SSÚD sú prehnane luxusné objekty, to sú široko ďaleko najluxusnejšie objekty ... to len tie náklady na realizáciu a následnú údržbu týchto areálov sú veľké a tie peniaze chýbajú. Keď sa dokončia tie mega tunely, ďalšie miliony zhltne len ich údržba, treba si to už teraz uvedomiť. :idea:
O zlúčení sa hovorí dlho, to nie je novinka, to už Ersék mal komisiu, ktorá mala zariadiť spojenie. Ale je to politický problém dosadených ľudí, pretože to sú pozície navyše. To už potom stojí za zamyslenie model Írska, Maďarska (mimo Európy Izrael, Nový Zéland) kde vidíme 1 štátnu infrastruktúrnu agentúru aj pre železnice aj pre diaľnice, cesty, cyklocesty. Údržbu zabezpečuje často súkromný sektor a inak toto je aj model pre väčšinu amerických štátov, že sa starajú súkromné firmy. Tak sa generuje najlepšia cena, nemusí štát nakupovať predraženú soľ všakže. :idea: To sú všetko tie korýtka. :lol: Teraz je problém ako to "spojiť". A aj preto, že akciovka má úvery, má nejaké fungovanie, ale SSC má stále všetok prehľad aj za samosprávne kraje aj za diaľnice. Ich spojenie neprinesie nevyhnutne veľké úspory a ani to nerieši výstavbu chýbajúcich stoviek kilometrov ... je to zase len taký obľúbený politický kec trvajúci pomaly 7 či 8 rokov.

V prevádzke je slabá polovica plánov a aj to v akom je to dnes stave. Jazda po D2 nie je nič moc, R1 pri Seredi je preťažená, tie mosty na Považí z roka na rok trasú viac a viac, kvalita komunistickej výstavby nič moc čo vidíme na Liptove a na západe nevieme ani len rozšíriť ju.
Taká R7, ak by nebolo PPP, tak by nebol ani 1 km v prevádzke. A to je maďarská diaľnica a aj tak by nestála. Ale správni politici z tej strany sa na nej nabalili. Všade samé konštatovania.
Postaviť v tejto krajine diaľnicu je časovo a finančne tak náročné ako stavať JE. (a aj tam je vidieť ako sa tento štát necháva okrádať).
Je to smutné, aj tu žiť, lebo už len čakať či aspoň o kúsok sa to môže posunúť k lepšiemu. Umlčia nás tými novými kobercami ...
Osobne som silno skeptický. My sme už prepásli a prejedli toľko peňazí, rokov aj šancí, ešte aj mýto ide z 50% do schránky vlastne a nikto nič nerobíme s tým, že ja si osobne myslím, že Slovensko vzhľadom na to, že teda staviame 60 km, tendrujeme ak zarátam 14 km u Košíc, tak my budeme mať v roku 2024-2025 v prevádzke 930 km. K tomu pár desiatok kilometrov 4 pruhov na jedničkách alebo teda aj dvojke pri Pezinku. A nebudeme mať ucelené nič oproti tomu čo je dnes.

Ale od tohto ministra vlastne totiž záleží či sa bude tendrovať a stavať v tom 2024-2025 ďalších 100-200 km. :!: :!: A aké kilometre to budú, koľko budú stáť ...
No keď sa pozerám na dnešného riaditeľa "potľapkávača", ktorý sa vytešuje, ako sme skrátili dobu obstarávania na 1 rok a aká je to úžasná ohromná sláva a to sa jedná o obyčajný 1 kilometrový privádzač tak tomu neverím, že sa dočkáme takej rozostavanosti. Lebo my naozaj nevieme stavať ani za tie "peniaze zadarmo", lebo ich musíme vrátiť z veľkých častí naspäť. Takže, aby sme to lepšie ilustrovali: ešte aj to rozkrádanie európskych zdrojov platíme z našich daní. A tieto peniaze tak chýbajú dvakrát. Ukážte mi takú krajinu v EÚ ...
Naposledy upravil badger-FB dňa 06. Jan 2022 22:13, celkovo upravené 1 krát.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod IceFox » 06. Jan 2022 22:07

Pacho napísal:sorosku nemohli stavať, lebo by to neprešlo cez UHP, a dopadla by tak ako KE Milhost s 30% podľa predpokladu, alebo by museli veľmi silno klamať.

Možno hlúpa otázka, ale prečo by R2 neprešla cez UHP? Ak je odpoveď intenzita, tak sa na R2 nedostane rad nikdy (a niečo je v tom prípade veľmi zle nastavené).
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 06. Jan 2022 22:25

Nie je to hlúpa otázka. UHP namietalo intenzitami, pričom to nemajú podložené. Práveže naopak budem citovať iný zdroj: "UHP vychádzal vo svojom posudku z hodnôt Dopravnej intenzity na horskom priechode Soroška z rokov 2005 – 2010 až 2015, pričom tieto čísla sú v zásadnom rozpore s údajmi uvedenými v spracovanom štúdiu spoločnosti AMBERG Engineering Slovakia s.r.o. z 02/2018, kde dopravné zaťaženie úseku je vypracované na roky 2020 – 2040 a sú výrazne vyššie a pritom sa neuvažovalo o presmerovaní dopravy z D1 na R2 po dokončení celého úseku R2 (podľa názoru dopravných odborníkov to môže priniesť ešte ďalší nárast intenzity dopravy o min 15-25%)- takže stúpa spoločenská návratnosť projektu nad číslo 1"

V UHP totiž zjavne pracujú ľudia, ktorí vnímajú cestu ako cestu v zmysle, že každá trieda je vlastne rovnaká. Akosi ignorujú fakt, že každá má iné parametre a tým aj iné kapacity. To samo o sebe premieňa ich výpočty, na ktoré viac pozerajú peniazmi, než dopravnými výkonmi, čo je ďalšia rana v ich hodnoteniach. Takto sa nedá pracovať na rozvoji dopravnej infraštruktúry, ešte navyše tie priority upravujú a to rýchlejšie, než je prípravný proces. Niečo ako v tej rozprávke "odvolávam čo som sľúbil". Keby to bolo naopak: že máme pripravených 20 úsekov do výstavby, tak by bolo na mieste ÚHP, aby stanovilo čo sa má stavať. Prečo ale ÚHP u MFSR komanduje rozvoj infraštruktúry ...

A za svoj vyššie uvedený príspevok plný preklepov sa ospravedlňujem, už sa mi ho nepodarilo opraviť. :oops:
Naposledy upravil badger-FB dňa 06. Jan 2022 22:33, celkovo upravené 1 krát.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod Pacho » 06. Jan 2022 22:30

Môj osobný názor, a rovno poviem neznalý situácie, ale myslím si , že pre KE je doležitejšia dostavba D1 cez pacholand. Zjednoduší sa pre ke prístup k väčej čast SK a sprístupní sa napojnie Ke na severo- západ EU. R2 v podstate rieši len lokálnu dopravu KE - BA.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 06. Jan 2022 22:52

Pacholand :D Takže po D1 ? Myslím si osobne, že nejde namietať, aby sa rozostavané úseky na D1 čo najskôr dokončili a ten posledný, aby sa postavil tiež. Ide ale o to, že sa to nedarí podľa platných zmlúv zrealizovať, čo znamená hromadu problémov. A ten chýbajúci úsek už rok stojí "na vode" a to doslova. Tento úsek momentálne politicky nehorí, ten bude horieť, až bude skutočne posledným a to nie je, kým sa stavajú tie s Višňovým a Čebraťou. :idea: Potom bude na ministrovi financií, aby povedal, že vyčlení dosť peňazí na všetky roky a postaví sa to alebo sa na to získajú peniaze z nejakej banky. Nám ešte hrozí aj model spolufinancovania až na 50% pri diaľniciach všeobecne. Takže tak či tak tá krajina bude musieť zvýšiť financie. Ale zase to bude o zdravom rozume, že ak vieme, že tam sú zosuvné územia a bude nadsadená časť environmentálnych opatrení, tak odhadom sa pri dnešných materiáloch dostaneme indexáciou možno nad 1250 miliónov a ak sa na to nepoužijú EU fondy ani PPP, tak to znamená, že pri dĺžke výstavby 5 rokov na to pôjde 90% peňazí, ktoré dáva štát na výstavbu sám. Zase bude mať čerstvý balík EU peňazí, len aby tie zase neskončili na D3 a zbytok Slovenska nezaplakal ... potom sa treba spýtať, či je to správne riešenie? Ale tým ja nemám na mysli ani to, aby sa 1250 miliónov použilo na R1 cez Donovaly. Mali by sa potom použiť na R2 a R4. Na ďaleko viac kilometrov. Aj Nemci aj Švajčiari aj Rakúšania aj Francúzi majú svoje nedokončené ťažké horské úseky a žijú. :mrgreen: No to je už vec politikov.
A ak sa použije model, aký sa použil na mnohých iných úsekoch od čias Figeľa, teda že sa to vysúťaží za 45% ceny a nedokončí sa to ... máme sa na čo tešiť. Dopravne si nepolepšíme do 2035, ale stovky miliónov sa na to budú vynakladať. A toto práve pri lacnejších a dlhších úsekoch tak nie je. :idea:
Mne osobne je jedno či bude diaľnica severom alebo juhom, len aby bola. A aby konečne bola tá základná kostra, pretože oni sú aj mestá a obce mimo trás diaľnic ...

A to sme zase u ministra Doležala. Keď sa reštartovalo Višňové, tak sa vyhlasovalo aj s Tlapom, ako sa to do konca 2023 určite dokončí a za dohodnuté ceny a čo ja viem. A dnes už vieme, že to tak nebude. A ide o to, že oni to vedeli už vtedy a vie to každý, kto sa tým tunelom previezol cez obe rúry. Sú to iba komédie pre Slovač. Ao to ide, že ani napriek tomu, že sa sem lejú také sumy sa to za celé roky nedarí postaviť. Ružomberok bude rozostavaný 10 rokov ... A Višňové takisto s týmto reštartom. A v cenách Višňového my sa už blížime k tej pôvodnej odhadovanej, keď sa to spočíta. A o toto ide, že tu to neprekáža, lebo tu nikto nič nezakazuje stavať, ale inde za zlomkové sumy hľadáme chyby a nestaviame vôbec. A to proste férové nie je. Je úplne jedno kadiaľ sa má prepojiť BA a KE, to s tým nič nemá. Hlavne keď to nebude spojené ani v 2030 a to nebude spojené v 2030 ani severom ani juhom ani prostriedkom. Všade bude "niečo" chýbať.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod jarino » 07. Jan 2022 01:26

badger-FB napísal: CEF možno zaplátajú polovicu chýbajúcej D3.

Určite CEF polovicu z chýbajúcej D3?
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod badger-FB » 07. Jan 2022 01:48

Som v tom, že CEF II. generácie (21-27) sa sem môže nasmerovať. A teoreticky teda nie 1/2, ale 1/4 z nákladov, no ani som nepredpokladal viac ako 1 úsek a skôr som mal na mysli ufinancovanie jedného úseku za tejto pomoci. Aplikácia dopravnej prekážky na sieti v zmysle ohrozenia bezpečnosti štátu, čo naplní hneď 2z3 základných bodov, 1. dopravný aj 3. bod vojenský, čerpania fondov 2. generácie. Vojenská infraštruktúra je tu potom na dosah, takže sa ani v ničom nebude "klamať". Ale môžem sa samozrejme mýliť. Problém môže byť s dostavbou včas a aj s prípadným iným zadelením, priznám sa, nesledujem rozdelenie pre SR. :oops:
(2. nesplní, ten sa týka železníčných častí)
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 07. Jan 2022 09:55

Môj osobný názor, a rovno poviem neznalý situácie, ale myslím si , že pre KE je doležitejšia dostavba D1 cez pacholand. Zjednoduší sa pre ke prístup k väčej čast SK a sprístupní sa napojnie Ke na severo- západ EU. R2 v podstate rieši len lokálnu dopravu KE - BA.
lokalna doprava je ZA-MT alebo RK-LM. npr. D1 dubna skala - turany obchadza vacsina aut po starej ceste ale dokonca aj cca. polovica ND chodi po I/18. to uz je vcelku prekvapive. a este viac by som chcel vidiet prve udaje kolko aut jazdi po obchvate presova. verim tomu ze to bude velmi podobne cislo ako okolo cadce.... tak sa pytam aky uzitok ma z toho vychod a specialne KE kraj. podla mna minimalny. vacsina ludi na Sk nezije na severe.

prepojenie na S-Z europy vedie cez polsko, doktor to uz spominal x-krat.
https://www.google.com/maps/dir/Ko%C5%A ... 504088!3e0
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod Driver » 07. Jan 2022 18:59

prepojenie na S-Z europy vedie cez polsko, doktor to uz spominal x-krat.


Dobre že si tu natrepal mapu cez Žilinu alebo obchvat Prešova :lol:

trošku si odporuješ,že?
Obrázok používateľa
Driver
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 497
Obrázky: 1287
Založený: 22. Dec 2009 21:01
Bydlisko: Desolate valley

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 07. Jan 2022 19:39

neviem ktoru cast si nepochopil. mne to ukazuje odbocku pri PP. cize najtazsie tunelove useky "pacholandu" sa pohode obchadzaju na ceste na SZ europy. a to som dal drazdany ako ciel ale cim viac na sever tym vyhodnejsie je to cez polsko.

tu mas cez ZA a skalite :lol:
https://www.google.com/maps/dir/Ko%C5%A ... 504088!3e0
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod Pacho » 07. Jan 2022 20:22

ešte že si trasu smeroval cez skalité, proste prekrúcaš tak ako ti to pasuje. To že doktor tu písal, že cesta vedie cez poľsko, nemá žiadnú výpovednú hodnotu. Keby si si nastavil cestu cez pacholand a potom na karvinu, tak časový rozdiel by činil 15-25´, To je presne čo ja píšem, keby dokočili pacholand čiže Rk + vyšnové + D3, tak by sa to preklopilo v prospech ZA: Tak by sa pre KE stala cesta na SZ rýchlejšia. Myslím si, že ta moja myšlienka, že pacholand stavajú hlavne pre KE nie je ďaleko od pravdy. Na druhej strane, po dostavaní M30 sa pre KE stáva R2 druhoradá záležitosť, samozrejme okrem obchvatov .
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 07. Jan 2022 23:40

skor 20-30 min. mi ukazuje. len potom treba dodat ze nie cez skalite a nie cez S1 a bielsko a sice cez visnove ale potom cez ZA ale nie cez ovciarsko a h.podhradie... alebo cez strecno tak ako aj teraz. este nie je hotova S7 a neviem ako je na tom rozsirovanie DK47 na nowy targ. takze pochybujem ze sa to preklopi. a este obides aj nejaky 800.000ovy Krakow kvoli 10x mensej Ziline....

pacholand stavajú hlavne pre KE nie je ďaleko od pravdy.
asi tak daleko od pravdy ako z KE ten SZ europy. :)

Na druhej strane, po dostavaní M30 sa pre KE stáva R2 druhoradá záležitosť, samozrejme okrem obchvatov .
tam je zase skoro 100 km rozdiel co dialnicou sa sice da mozno casovo stiahnut ale predbehnut urcite nie. urcite by som nesiel 100km naviac (ani ovela menej naviac) ked tym prakticky nic neziskam.

ked niekto potrebuje nieco vybavit v pacholande tak pojde tadial. aj do prahy sa pojde tadial. ale ked pozries pocty obyvatelov a ekonomicku silu tak polsko je niekde inde. aj madarsko lebo na trase je BP. ale juh ma aspon vyhodu 100 km kratsej trasy. aku vyhodu ma sever ??
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod DrX » 08. Jan 2022 17:13

devil, s Pachom nema cenu sa rozumne bavit. Proste, pravy janosikovec si vzdy obhaji pravo "bohatym brat a chudobnym davat" - resp., v pripade ***, preco juhovychodu brat a sebe stavat megalomansku tunelarsku dialnicu do kazdej doliny+garaze, aj ked su to totalne nezmysly.
Cesta cez Krakow vsade na severovychod je o 50km kratsia, a na polskej strane sa rychlo stavia az po juh Noveho Targu, takze ta trasa sa bude zlepsovat aj v dalsich rokoch. Cize z vychodu na sever/zapad Europy to tak bude vzdy najvyhodnejsie.
A esteaj co sa tyka Ceska, tak ani na Prahu+Brno by cez pacholand nedavalo zmysel jazdit, ak by sa normalne stavala R2 KE-Trencin (kedze ta ceska 49ka nebude este 30 rokov, a primarne sa bude este dlho jazdit Trencin-Brno). Ale ked je naokolo-blizsie logikou najlepsie jazdit KE-BA cez Zilinu, tak to uz to pokrivene myslenie znesie bez problemov uplne vsetko.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Andrej Doležal - minister dopravy - (2020 - ?)

Odoslaťod devil » 08. Jan 2022 18:31

A esteaj co sa tyka Ceska, tak ani na Prahu+Brno by cez pacholand nedavalo zmysel jazdit, ak by sa normalne stavala R2 KE-Trencin (kedze ta ceska 49ka nebude este 30 rokov, a primarne sa bude este dlho jazdit Trencin-Brno). Ale ked je naokolo-blizsie logikou najlepsie jazdit KE-BA cez Zilinu, tak to uz to pokrivene myslenie znesie bez problemov uplne vsetko.
to je rovnaka vzdialenost.

devil, s Pachom nema cenu sa rozumne bavit. Proste, pravy janosikovec si vzdy obhaji pravo "bohatym brat a chudobnym davat" - resp., v pripade ***, preco juhovychodu brat a sebe stavat megalomansku tunelarsku dialnicu do kazdej doliny+garaze, aj ked su to totalne nezmysly.
Cesta cez Krakow vsade na severovychod je o 50km kratsia, a na polskej strane sa rychlo stavia az po juh Noveho Targu, takze ta trasa sa bude zlepsovat aj v dalsich rokoch. Cize z vychodu na sever/zapad Europy to tak bude vzdy najvyhodnejsie.
praveze je to dobra debata. az potom som si pozrel polsku trasu ze na S7 chyba dokoncit tunel Mały Lubon. tiez najskor robili lahsie useky :) . a potom este 16 km DK47 Rdzawka-Nowy Targ. google ukazuje slusne kolony takze uspora casu tam urcite bude.

akurat tu trasu cez karvinu som uplne nepochopil. myslim ze to malo byt cez tesin.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: EmBe a 19 hostí.