Tak to je jasné, že rozsah tej diaľničnej siete sa bude musieť zmenšiť. Ale pekne to znie v každom regióne je niečo zakreslené. My sme národ snov.
Zatiaľ sa prakticky navrhla v minulosti R9 a potom vypustila.
Mala by sa vypustiť aj R8, tam sa prakticky majú postaviť keď tak preložky a obchvaty. Bude potrebné skôr zosilniť rozpočet novej výstavby pre cesty I. triedy a riešiť S-J cesty od R1 na juh. Dualizujme ako v zahraničí s tým, že okolo miest stavajme obchvaty a križovatky ako veľké KO ako okolo Galanty. Prípadne 2+1, naučme sa maľovať cesty a inštalovať zábradlia tam, kde to umožňuje šírka cesty. Aj to sa mohlo robiť spolu s tým masívnym asfaltovaním. Prečo nie
Sami sebe robíme zle. Je to najlacnejšie, pretože je to v trasách súčasných ciest a líniových stavieb, zástavby, takže sa to nemusí tak zložito pripravovať a odpadne aj problém, že "stavba nemá dostupnosť", znížia sa náklady na presuny zeminy a tak. No ale to nerieši samozrejme deficit km. To iba zníži ten marazmus, že súčasný plán nebude ani v 2070.
Vidíme, že je existenčný problém udržať aj 25 nových km za rok.
Kdeže teda 40 či 100
Najlepšia éra je za nami a lepšie to do 5 rokov nebude pre: legislatívny rámec a stav pripravenosti. Ak sa na to pozeráme optikou ďalších 20 rokov, tak sa s tým pohnúť istotne následne dá. Určite nebudeme mať plné profily na R3 aj R1. Ale aj výstavba oboch trás v pol profile vyjde na viac ako keby bol jeden v plnom. BLIK. Tak alebo tak vypustíme max 200 km. Možno aj R7 by sa mohla pretrasovať a vyústiť ju v Štúrove, lenže to je také maďarské, že áno.
Na čo ale plánovať 500 km, ktoré aj tak do 2035 týmto tempom nepostavíme? Podotýkam, že za 50-60 rokov sme postavili tých doterajších 860 km. Tak to by sme naozaj skončili pri 2080-2100 ...
Ani model PPP tak ako ho máme nastavený nemôže byť trvalo udržateľné riešenie. My to máme podľa toho, že sa investuje do zóny, kde sa zdvihne ekonomický rozvoj, znížia kongescie, zníži spotreba, ušetrí čas, posilnia nové pracovné miesta a toto všetko sa ukáže priamo aj nepriamo v ekonomike a z toho výnosu sa tá diaľnica spláca. To je celé. Preto snívať o PPP na Via Baltica je scestné, zase len politický kec. Zrovna tam navyše pôjde viazať EU zdroje. Takže ale takýchto úsekov nie je tak veľa ako by sa zdalo, to je ešte možno 100 km diaľničnej siete a teda max 4 PPP a viac projektov jednoducho potom ekonomicky neutiahneme. Navheje to ešte nadsadené v cenách realizácie. Tých kandidátov je určite viac. Napríkad aj tunel Karpaty na D4, lenže kým nie je križovatka s D1, tak sa tie dopravné vplyvy plne neprejavujú. To všetko spolu súvisí, spoločne s výstavbou v Lamači a smer D2, že sa vyvinie tlak na to prepojenie na D1 za pomoci D4 aj zo severu. To sa musí premyslieť. Máme na to čas, pretože tunel je na začiatku príprav. CEF možno zaplátajú polovicu chýbajúcej D3. Ale my tu potrebujeme riešiť R2, R3, R4, R7. Pri pohľade na stav pripravenosti to ale vlastne ani riešiť nechceme.
Ani projekt z roku 2001 sa nedodržiaval, neustále sa aktualizoval a posúvali termíny realizácie. To ostatne aj plány v rámci verejných stavieb ešte v korunách, ale ano toto čo sa deje dnes je slabo odkomunikované, pritom je to v podstate krízový manažmen riadenia, že sa musia stanoviť horiace priority a tie sa nejak dokončiť.
Ale bohužiaľ ani to sa nepodarí ... ja som skeptik. Tu sa klame aj o tom čo sa stavia a v akom je to naozaj stave ... a musia sa vracať desiatky mil. za zhotovené úseky, takže nemáme z čoho stavať. A pri tomto min. finn. vonkoncom.
Európske zdroje. Povedzme si čo to vlastne presne je
Ono to v "čistom" vychádza na nejakých 1,5 miliardy eur na 7 rokov. +3, pre neschopnosť jednej vlády sa zaviedlo to slávne fázovanie ale my sme dofázovali až po to že možno budeme vracať aj toto. Lebo neplníme podmienky a to nie je vina iných krajín, to je naša blamáž. Ak započítame aj ROP na ostatné cesty, tam sa to prejvavilo v tých krajoch viac ak tie peniaze čerpali, nie ako Kotleba v BB. Ale okrem klasických fondov sa zaviedla CEF podpora v EU, lebo tie cezhraničné prepojenia sú slabšie v celej EÚ, tá ide na D3 (železnične na koridor BA-Čechy) a ešte nesmieme zabúdať na úvery z EIB, ktorá nám dávala peniaze ešte než sme do EU vstúpili. Problémom je, že my dokážeme postaviť 4,25 km D3 v Žiline za 1/4 miliardy eur. Je to všetko nádhera estakáda aj tunel ... ale samotnej Žiline to nakoľko až pomohlo? A Slovensku? Najprv sa teda mala dokončiť D1 v Žlinskom kraji a potom stavať D3. Lebo na to jednoducho nemáme, už Rusko sľuboval pre Kia niečo čo nebolo splnené. Tam to kedysi stálo rovno 1 miliardu na 1 km, dnes to stojí 2x toľko ... Čadca vyšla na 1,3 miliardy a to poznáme parametre D3 to vlastne ani diaľnica nie je. Čadca bola navyše nad štátnym odhadom, ale tam sa dal tem CEF zdroj, inak by to Slovensko ani nepostavilo. Sú to všetko dosť dôležité súvislosti. Že ani s tými EU fondami, EIB úvermi, PPP sa nám v najlepších časoch nepodarilo tú D1 postaviť súvisle po Košice. NDS nemá peniaze, naopak musí ich vracať naspäť. Kto spočíta ekonomické škody na tom, že sa tu robia od 1995 rozličné štúdie, EIA, projekty, ktoré sa zadávajú už aj po 3. krát, to sú stovky miliónov korún von oknom. A aj tak tie úseky nie sú nachystané k výstavbe. Obdoba toho je na obchvatoch, idú sa stavať alebo sa stavajú extrémne pomaly a draho, lebo SSC nemá ani na odkup pozemkov. A nové programovacie obdobie tu nie je. Tento fond obnovy nepreferuje diaľnice ako ekologickú dopravu. My sme v EU od roku 2004, podporu dostávame z bánk skôr, to že my stále nemáme ani základné TEN-T nie je vina EÚ. Alebo že nemáme už 80-90% hotovo a mohli sme sa teraz sústrediť na 1-čky.
NDS vznikla prvotne predovšetkým pre to, že si bude brať úvery a tie sa nebudú počítať do štátneho dlhu práve podľa rakúskeho modelu. Spolu s tým sa mal upraviť rámec jej zdrojového financovania. % z daní minerálnych olejov, spoplatnenie siete, časť cestných daní. Keďže sa ukazovalo, že by tieto schémy priamo odobrali aj tak veľké zdroje zase zo samosprávnych krajov v rámci veľkek reformy, ktorá preniesla väčšinu kompetencí zo štátu na vyššiu a nižšiu samosprávu, ale prakticky bez peňazí, a ešte sa na ne hodili ostatné cesty II. aj III. triedy s údržbami za štátne (lebo cestárske strediská SSC sa preniesli do majetkov krajov, takže dnešná SSC je len pár budov a úradníkov ktorí sa vlastne zmenili na štatistov a za tabuľkové platy nie sú schopní solídne tendrovať
), kde bol rovnako veľký investičný deficit, tak zostali len tie dane minerálnych olejov, ale Slovensko muselo riešiť o.i. zásobníky na ropu a rúry a tie % by chýbali v rozpočte a ukazovalo, že aj tak tie úvery budú v dlhu, tak síce vznikla NDS oddelením od SSC, a.s. od príspevkovej organizácie ministerstva, aj si vzala úver 10 miliárd Sk s navýšením o 5 miliárd k tomu, ale išlo to do dlhu. Odvtedy sa berú menšie úvery na strojové vybavenie alebo horiace finančné stavy. A keďže nemala plánované % na príjmovej stránke, tak štát ešte udelil pre NDS dlhoročnú dotáciu určenú hlavne na údržbu siete. Tá dotácia je okolo 1 miliardy korún. Namiesto plánovaných 10 zo všetkých nástrojov % podielov, ktoré krajina vyberala na motoristoch. NDS nemala vlastné zázemie, takže tu máme roky káuz z predražených nájmov. Zázemie zostalo SSC. Inak aj slovenské SSÚD sú prehnane luxusné objekty, to sú široko ďaleko najluxusnejšie objekty ... to len tie náklady na realizáciu a následnú údržbu týchto areálov sú veľké a tie peniaze chýbajú. Keď sa dokončia tie mega tunely, ďalšie miliony zhltne len ich údržba, treba si to už teraz uvedomiť.
O zlúčení sa hovorí dlho, to nie je novinka, to už Ersék mal komisiu, ktorá mala zariadiť spojenie. Ale je to politický problém dosadených ľudí, pretože to sú pozície navyše. To už potom stojí za zamyslenie model Írska, Maďarska (mimo Európy Izrael, Nový Zéland) kde vidíme 1 štátnu infrastruktúrnu agentúru aj pre železnice aj pre diaľnice, cesty, cyklocesty. Údržbu zabezpečuje často súkromný sektor a inak toto je aj model pre väčšinu amerických štátov, že sa starajú súkromné firmy. Tak sa generuje najlepšia cena, nemusí štát nakupovať predraženú soľ všakže.
To sú všetko tie korýtka.
Teraz je problém ako to "spojiť". A aj preto, že akciovka má úvery, má nejaké fungovanie, ale SSC má stále všetok prehľad aj za samosprávne kraje aj za diaľnice. Ich spojenie neprinesie nevyhnutne veľké úspory a ani to nerieši výstavbu chýbajúcich stoviek kilometrov ... je to zase len taký obľúbený politický kec trvajúci pomaly 7 či 8 rokov.
V prevádzke je slabá polovica plánov a aj to v akom je to dnes stave. Jazda po D2 nie je nič moc, R1 pri Seredi je preťažená, tie mosty na Považí z roka na rok trasú viac a viac, kvalita komunistickej výstavby nič moc čo vidíme na Liptove a na západe nevieme ani len rozšíriť ju.
Taká R7, ak by nebolo PPP, tak by nebol ani 1 km v prevádzke. A to je maďarská diaľnica a aj tak by nestála. Ale správni politici z tej strany sa na nej nabalili. Všade samé konštatovania.
Postaviť v tejto krajine diaľnicu je časovo a finančne tak náročné ako stavať JE. (a aj tam je vidieť ako sa tento štát necháva okrádať).
Je to smutné, aj tu žiť, lebo už len čakať či aspoň o kúsok sa to môže posunúť k lepšiemu.
Umlčia nás tými novými kobercami ...
Osobne som silno skeptický. My sme už prepásli a prejedli toľko peňazí, rokov aj šancí, ešte aj mýto ide z 50% do schránky vlastne a nikto nič nerobíme s tým, že ja si osobne myslím, že Slovensko vzhľadom na to, že teda staviame 60 km, tendrujeme ak zarátam 14 km u Košíc, tak my budeme mať v roku 2024-2025 v prevádzke 930 km. K tomu pár desiatok kilometrov 4 pruhov na jedničkách alebo teda aj dvojke pri Pezinku. A nebudeme mať ucelené nič oproti tomu čo je dnes.
Ale od tohto ministra vlastne totiž záleží či sa bude tendrovať a stavať v tom 2024-2025 ďalších 100-200 km.
A aké kilometre to budú, koľko budú stáť ...
No keď sa pozerám na dnešného riaditeľa "potľapkávača", ktorý sa vytešuje, ako sme skrátili dobu obstarávania na 1 rok a aká je to úžasná ohromná sláva a to sa jedná o obyčajný 1 kilometrový privádzač tak tomu neverím, že sa dočkáme takej rozostavanosti. Lebo my naozaj nevieme stavať ani za tie "peniaze zadarmo", lebo ich musíme vrátiť z veľkých častí naspäť. Takže, aby sme to lepšie ilustrovali: ešte aj to
rozkrádanie európskych zdrojov platíme z našich daní. A tieto peniaze tak chýbajú dvakrát. Ukážte mi takú krajinu v EÚ ...