Stav siete diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2030

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Stav siete diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2030

Odoslaťod Loe » 31. Okt 2019 21:54

Diskusia v inom vlákne tohto fóra sa zaoberala myšlienkou, ktorú aj ja sám propagujem a to, nutnosti zavedenia multikriteriálneho hodnotenia ešte nepostavených úsekov za účelom zostavenia akéhosi poradovníka výstavby úsekov. V tejto súvislosti som sa pozrel na štatistiky výstavby v uplynulých rokoch za účelom zistenia, v akom časovom horizonte bude možné takéto pravidlá zaviest do praxe s ohľadom na aktuálny stav rozostavanosti. Výsledky sú tieto:


1. Roky 2000 - 2015

V roku 2000 bolo v prevádzke 290,575 km diaľnic. V tom istom roku bolo v prevádzke 69,87 km rýchlostných ciest.

V roku 2015 bolo v prevádzke 417,807 km diaľnic. V tom istom roku bolo v prevádzke 232,919 km rýchlostných ciest.

Z toho nám plynie, že v priebehu 15 rokov, bolo sprejazdnených 127,232 km diaľnic a 163,049 km rýchlostných ciest. Teda po zaokrúhlení 8,5 km diaľnice a 10,9 km rýchlostných ciest ročne.

2. Roky 2004 - 2019

Ak sa pozrieme na obdobie rokov 2004 až 2019 (do roku 2019 už započítam ako sprejazdnený úsek D1/R2 Budimír - Bidovce), tak čísla vyzerajú nasledovne:

V roku 2004 bolo v prevádzke 314,553 km diaľnic. V tom istom roku bolo v prevádzke 95,427 km rýchlostných ciest.

V roku 2019 je v prevádzke 498,084 km diaľnic a v prevádzke je aj 263,561 km rýchlostných ciest.

Z toho nám plynie, že v priebehu 15 rokov, bolo sprejazdnených 183,531 km diaľnic a 168,134 km rýchlostných ciest. Teda po zaokrúhlení 12,2 km diaľnice a 11,2 km rýchlostných ciest ročne.

3. Roky 2020 - 2030

Ak budeme ďalej uvažovať o vyššie uvedených hodnotách priemernej ročnej rýchlosti výstavby diaľnic, tak v roku 2030 by k súčasnej sieti tak malo pribudnúť 85 až 122 kilometrov diaľnic. Pri pohľade na stav siete, máme dnes na D1 rozostavaných 47,8 km (Budimír - Bidovce pre účely tohto príspevku už považujem za sprejazdnený úsek), na D3 máme rozostavaných 5,7 km a na D4 máme rozostavaných 27 kilometrov diaľnice. Spolu teda 80,5 kilometra diaľnic čím sa približujeme do stanoveného rozhrania so zostatkom 4,5 až 41,5 kilometra. Lenže, nepostavený úsek Turany-Hubová má dĺžku 13,5 km, D3 Žilina, Brodno - Oščadnica má dĺžku 22 km, v súčte 35,5 km, čo nám pri vyššie uvedenom zostatku 41,5km, necháva zostávajúci priestor iba 6 kilometrov.

Ak budeme ďalej uvažovať o vyššie uvedených hodnotách priemernej ročnej rýchlosti výstavby rýchlostných ciest, tak v roku 2030 by k súčasnej sieti tak malo pribudnúť 109 až 112 kilometrov rýchlostných ciest. Pri pohľade na stav siete, máme dnes na R2 rozostavaných 22,6 km (Kriváň - Mýtna pre účely tohto príspevku už považujem za rozostavaný úsek a naopak R2 Košické Olšany už považujem za sprejazdnený úsek), na R4 máme rozostavaných 4,3 kilometrov a na R7 máme rozostavaných 32,2 km. Spolu teda 59,1 km čo nám ponecháva priestor 49,9 km až 52,9 km. Lenže ešte nám beží súťaž na R3, čo je 4,4 km, a R2/R4 Košice II.etapa 14,3 km, spolu teda 18,7 km. Zostatkový priestor sa tak znižuje na 31,2 km až 34,2 km.

4. Záver
Ak diskutujeme o nutnosti zavedenia kriteriálneho hodnotenia ešte nepostavených úsekov a určenia poradia v ktorom majú byť zaradené do výstavby tak vidíme, že efekt takéhoto opatrenia sa v prípade diaľničnej siete naplno prejaví pri stávajúcom tempe výstavby až v horizonte 10 rokov. V rámci diaľničnej siete totiž prakticky nejestvuje voľný priestor pre aplikáciu nových pravidiel, ledaže by sme uvažovali o vypustení D3 alebo D1 Turany-Hubová z realizácie do roku 2030, čo je však politicky úplne nepriechodné. Rovnako je úplne nepriechodné uvažovať o zastavení výstavby niektorých už rozostavaných úsekov D1. Akékoľvek nové pravidlá tak možno prakticky uplatniť až na úseky od Bidoviec po štátnu hranicu a na Branisko II. profil.

Čiastočne odlišná situácia ale panuje v sieti rýchlostných ciest, kde existuje do roku 2030 priestor v rozsahu cca. 33 kilometrov nepostavených úsekov. Multikriteriálne hodnotenie tak možno prioritne realizovať tu i keď voľný rozsah je značne obmedzený.

Pokiaľ teda nenastanú legislatívne, organizačné a rozpočtové zmeny, ktorí by viedli k zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, možno uvažovať o plnej prevádzke multikriteriálnych hodnotení uvažovať až po roku 2030.
Loe
diskutujúci
 
Príspevky: 233
Založený: 24. Apr 2018 21:20

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 41 hostí.