Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vceliak » 25. Sep 2018 11:30

Jarda napísal:tedy ti, co jedou do/ze zaměstnání, na nákup, na úřad,

To mi nesedí, ja som počul ( v rádiu), že diaľnice najviac vyťažuje diaľková nákladná doprava (TIR). Možno nie počtom, ale určite prenesenou kilometrovou hmotnosťou.
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 488
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod pa3ck » 25. Sep 2018 12:16

Lorenc napísal:
dialnica severom v plnom profile je drahsia asi o 60% ako RC juhom v plnom profile...uz len D26,5 oproti R22,5-24,5, viac tunelov, mostov.


Železnica, ktorú stavali severom nemala ani toľko km tunelov ako južná trasa. Kraľoviansky, Strečno, Margecany, dokopy nemali ani 2km. V 50 rokoch keď hlavnú trať zdvojkolajnili stále mala južná trasa viac km tunelov. Iste no to nebol dôvod prečo uprednostnili zdvojkoľajnenie a elektrifikáciu severnej trasy. To či je niečo lacnejšie alebo drahšie je irelevantné, dôležitý bol priemysel a turistický ruch v mestách na severe krajiny. Keby sa to oplatilo už dávno mohli elektrifikovať a zdvojkoľajniť trať Zvolen- Košice.

Nevznikla južná trasa náhodou až postavením Jablonovského tunela (Soroška)? A ten je jediným na južnej trase plus staval sa súčasne s Bujanovským tunelom na Trati družby, ktorý je cca. rovnako dlhý.
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 950
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Jarda » 25. Sep 2018 13:09

Vceliak: To ano, vzato z hlediska tkm, pak je TIR nejpodstatnější, a zejména má rozhodující podíl na opotřebení dálnic (a i silnic nižších tříd, pokud po nich jezdí).
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 25. Sep 2018 13:58

Ale ona ide na sever - nie kvôli D1 ale kvôli tomu ,že má asi iný cieľ ako Miškolc :roll: Jediné, čo počujem je skrátenie času medzi BA - KE (ruku na srdce - koľko dopravy ide PRESNE trasu BA - KE? Možno nejaký manažéri ,čo na svojej škode fabke pendľujú túto trasu 2 krát denne a je ich málo) a rozvíjaním regiónov (lol)


tranzit chodi aj juhom aj severom. na severe je doprava ktora hlavne pendluje kratke trasy cize klasicke dochadzanie do susedneho okresu alebo regionalna typu RK-ZA. alebo inac, od PB po LM je nieco cez 120 km skus odhadnut kolko aut by ostalo pod strecnom alebo v radoli ak by tam neboli auta evc. ZA, MT, CA, KM, RK, LM, DK, TR, BY, PB......

minule pri RS som odhadol ze z 10 aut co isli oproti na I/16 boli 1-2 auta RS, dalsie 2-3 LC ci RV, zvysok cize polovica a viac okresy uplne mimo, najviac vychod a 1-2 zapad......cize v regione skapal pes a preto nemozes ocakavat neviem ake intenzity.

na severozapade okolo ZA su vacsie hustoty obyvatelov ako na juhovychode takze je vela ludi a vela aut - treba D/RC ale to neznamena ze D26,5 vsade s tunelmi (najma teda ZA-PO je teren pre max. R24,5) a na kysuciach este nechat celu staru C11,5. na druhej strane aj na juhu sa platia dane takze tam kde je realny predpoklad ze bude 10k a viac aut plny profil cize zatial po LC a dalej VSETKY VAZNE ZAVADY vyriesit v poloprofile. to je 30 km.

Železnica, ktorú stavali severom nemala ani toľko km tunelov ako južná trasa. Kraľoviansky, Strečno, Margecany, dokopy nemali ani 2km. V 50 rokoch keď hlavnú trať zdvojkolajnili stále mala južná trasa viac km tunelov. Iste no to nebol dôvod prečo uprednostnili zdvojkoľajnenie a elektrifikáciu severnej trasy. To či je niečo lacnejšie alebo drahšie je irelevantné, dôležitý bol priemysel a turistický ruch v mestách na severe krajiny. Keby sa to oplatilo už dávno mohli elektrifikovať a zdvojkoľajniť trať Zvolen- Košice.


zeleznica ked ide cez mesto je lepsie ako ked ide mimo neho. komu sa chce trepat na stanicu 3-5 km aby sa potom odviezol, a ked vystupi zase 3-5 km od stanice do prace alebo nieco vybavit. cez mesto dialnica nemoze ist, teraz uz mame aj nejake chranene uzemia - najviac su na severe. kosicko-buhuminska trat sa nestavala kvoli liptovu ani turcu. stavala sa na spojenie KE a sliezska. dokonca obchadzala PO - teraz tretie najvacsie mesto. :lol:

Neexistuje snad ziaden prispevok, kde nespomenies slovo juh alebo rovina. :roll:


Sk ma nadmorsku vysku 392 m.nm. cesko trochu menej, madarsko a polsko do 200 m.n.m. cela europa 340 m.n.m. rakusko cez 900 m.n.n., svajc cez 1300 ale tu sa niektori tvaria ako keby sme boli niekde medzi rakuskom a svajcom. realita je pri vyssej nadmorskej vyske treba mosty a tunely. na juhu su 2 miesta kde je nadpriemerna n.m. jedno je pri krivani a druha je soroska. zrovna tam budu 2 najtazsie a zrejme najdrahsie stavby celej trasy priecny horsky prechod - tunel a uzke udolie - dlha estakada....na severe za ZA skoro po PO nasd 400 m.nn.m....typicka Sk krajina je pahorkatinove vidiecke osidlenie alebo doliny riek...OMG cista E58...
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod okorec » 25. Sep 2018 17:14

devil napísal:dialnice su ale v prvom rade pre tranzit, na 30 km trasy treba chodit vlakom a autobusom, potom nebudu kolony pri tych 50-80 tisicovych "velkomestach".


Predpokladám, že pracuješ väčšinou v kancelárii za počítačom, kam ráno prídeš a poobede odídeš. To by ťa ospravedlňovalo. Vôbec totiž nemáš šajnu, čo tvorí gro premávky na cestách.
Múdry to pochopí sám a hlúpemu to aj tak nevysvetlíš.
Obrázok používateľa
okorec
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 13. Jan 2011 19:45
Bydlisko: Martin

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 26. Sep 2018 07:06

tak bud taky laskavy a vysvetli mi to.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Lorenc » 26. Sep 2018 09:23

zeleznica ked ide cez mesto je lepsie ako ked ide mimo neho. komu sa chce trepat na stanicu 3-5 km aby sa potom odviezol, a ked vystupi zase 3-5 km od stanice do prace alebo nieco vybavit. cez mesto dialnica nemoze ist, teraz uz mame aj nejake chranene uzemia - najviac su na severe. kosicko-buhuminska trat sa nestavala kvoli liptovu ani turcu. stavala sa na spojenie KE a sliezska. dokonca obchadzala PO - teraz tretie najvacsie mesto. :lol:


Trate sa postavali severom aj juhom. Sever mal aj turistický ruch, ktorý strategicky rozvíjala uhorská vláda, čo od konca 19.storočia nebolo zanedbateľne na výstavbu a skvalitňovanie infraštruktúry. TEŽ, Zubačka, TREŽ, Korytnická, dokonca Ľubochnianska boli postavené alebo slúžili pre turistický ruch.
Železnica sa postavila v podstate do polí a mestá sa chytili. Na Považí vzniklo množstvo fabrík, aj kvôli rieke s množstvom vody. Železnica a rieka Váh boli determinujúcimi pre rozvoj miest a priemyslu. Tatry a Fatry na turistiku. Takéto predpoklady LC-RS-RV prirodezne nemá jedine, že by ste tam našli iné prírodné zdroje ako ropu, morskú vodu alebo tam fakt niekto postaví hyperloop, pretože cez Považie to je fakt nepriechodné.

Čím vyššia vzdiaľenosť tým redšie dopravné vzťahy. Na Slovensku je preto plánovanie dôvodené dopravnými vzťahmi na vzdialenosti via 200-300 km úplne z cesty. Doprava by mala fungovať od mesta k mestu v racionálnych medziach. Tak ako TN-PB, PB-ZA, ZA-MT, MT-RK, RK-LM, LM- PP, PP-SNV, SNV-PO, PO-KE. Bratislava- Košice je v podstate druhotriedny cieľ pre dopravu, ale niekto z neho robí nasilu prvý a potom je schopný trasovať koridory aj cez Budapešť či Tornaľu.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 26. Sep 2018 10:13

*** ludove rozpravky. Do rozdelenia RU bolo cele Slovensko prakticky agrarna krajina, kde nebolo nic:
Post-Trianon Hungary possessed 90% of the engineering and printing industry of the pre-war Kingdom, while only 11% of timber and 16% of iron was retained. In addition, 61% of arable land, 74% of public roads, 65% of canals, 62% of railroads, 64% of hard surface roads, 83% of pig iron output, 55% of industrial plants, and 67% of credit and banking institutions of the former Kingdom of Hungary lay within the territory of Hungary's neighbours.[75][76][77] New borders also bisected transport links – in the Kingdom of Hungary the road and railway network had a radial structure, with Budapest in the centre. Many roads and railways, running along the newly defined borders and interlinking radial transport lines, ended up in different, highly introvert countries. Hence, much of the rail cargo traffic of the emergent states was virtually paralysed.[78] These factors all combined created some imbalances in the now separated economic regions of the former Monarchy. https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Trianon

Doprava bola budovana radialne na BP, len s malymi SUKROMNYMI doplnkami ako spojenie Kosic a Bohumina. No a problem slovenskej dopravy je, ze zvlast u zeleznic sa s tym za 100 rokov nic nespravilo - akurat sa nezmyselne pozliepalo co nam tu Budapest zanechala. Na severe je to tym padom viacmenej OK - len sa naokolo-blizsie prelepila KB draha s povazskou a dorobila spojka z BA do Trnavy. Na juhu je to ale ovela horsie, a aj preto je dnes juzna zeleznica len o nejakych 5km kratsia nez severna. LC-RS-RV sa stali z miest, ktore boli relativne blizke centru (BP) periferiou, lebo v CS ak sa nieco robilo, tak to bolo spojenie na Prahu. Ale, dnes v ramci SK nie je dovod, aby najkratsia spojnica 6 krajov BA-Trnava-NR-BB-KE-PO, ktora obsluhuje drvivu vacsinu obyvatelov a drvyvu vacsinu HDP Slovenska, nebola postavena. U ciest zvlast, kedze potrebuje len jeden tunel. U zeleznic treba toho na zatraktivnenie spravit ovela viac. To, ze sa to zvlast od vzniku SK nedeje, je dovodom, preco Gemer a Novohrad upadaju. A, bohuzial, dolezity faktor v tom je aj prave to, ze Bystrica - tj ich krajske mesto, o ich rozvoj nema ziaden zaujem. Tak ako tu prezentuje aj Lorenc.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Lorenc » 26. Sep 2018 11:36

Snažil som sa len argumentovať prečo je sever rozvinutejší a BA-Ke D1 má logicky prioritu. Nie otázka BB.

Problém týchto oblastí ako Gemer a Novohrad je komplexnejší. Založenie 1.ČSR, bolo takisto agresívne, pretože padli vzájomné vzťahy medzi HU a Slovenskom. Zrušením monarchie práve tieto oblasti utrpeli najviac.

https://alternativetransport.files.word ... d-size.png
Tu sú trasy železníc v rámci RU.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod okorec » 26. Sep 2018 11:50

devil napísal:tak bud taky laskavy a vysvetli mi to.

obchodníci, referenti, nákupcovia, montaznici, servisaci, prepravcovia, kurieri.. proste služobné cesty
Múdry to pochopí sám a hlúpemu to aj tak nevysvetlíš.
Obrázok používateľa
okorec
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 13. Jan 2011 19:45
Bydlisko: Martin

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 26. Sep 2018 14:13

tak to sa mylis. pracovnici do fabrik, do ofisov, potom nemocnice, skoly ci urady od 6 do 9 a potom dlsia spicka poobede. paneboze to sa naozaj bavime ci je viac tychto ale tych co spominas ???? to ako porovnavat pocet obyvatelov martina a krakowa,.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod IceFox » 26. Sep 2018 14:34

devil napísal:tranzit chodi aj juhom aj severom. na severe je doprava ktora hlavne pendluje kratke trasy cize klasicke dochadzanie do susedneho okresu alebo regionalna typu RK-ZA. alebo inac, od PB po LM je nieco cez 120 km skus odhadnut kolko aut by ostalo pod strecnom alebo v radoli ak by tam neboli auta evc. ZA, MT, CA, KM, RK, LM, DK, TR, BY, PB......

Pekný pokus, ale tranzitu je stále viac na severe. Už len hlúpa KIA a Hyundai (+pridružené firmy) "vyrobia" veľa tranzitu. Druhotné použitie RC je okrem tranzitu aj použitie regionálnou dopravou. Get over it.
devil napísal:minule pri RS som odhadol ze z 10 aut co isli oproti na I/16 boli 1-2 auta RS, dalsie 2-3 LC ci RV, zvysok cize polovica a viac okresy uplne mimo, najviac vychod a 1-2 zapad......

To ti neberiem ,ale ty chceš rozvíjať regióny pričom rozvinuté regióny necháš padať pod svojou vlastnou váhou.
Stále si naivne myslíš, že ľudia by mali chodiť napr. z CA do ZA vlakom. Lenže oni nebudú. Výhoda individuálnej dopravy je šetrenie času. Ľudia aj napriek kolónam stále chodia autami - ešte stále sa im to časovo oplatí inak by nechodili. A aj tí, čo chodia vlakom vedia, že sú plné (kvôli študentom, ale drvivá väčšina by išla aj keby nebola BP) Nehovoriac o tom, že veci ako horiace vozne a rušne, otvorené dvere a meškania nepridávajú na atraktivite. Každopádne uvidíme po zavedení polhodinového taktu (asi feb. 2019)
devil napísal:na severozapade okolo ZA su vacsie hustoty obyvatelov ako na juhovychode takze je vela ludi a vela aut - treba D/RC ale to neznamena ze D26,5 vsade s tunelmi

Súhlas
Ja netvrdím, že na juhu sa nemá nič postaviť. Má a v tejto fáze už skôr musí. Ale démonizáciou severu sa nič nedosiahne.
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 27. Sep 2018 08:09

Ja netvrdím, že na juhu sa nemá nič postaviť. Má a v tejto fáze už skôr musí. Ale démonizáciou severu sa nič nedosiahne.


ak sa idu stavat useky na 30-40-60 milionov za kilmeter tak ver tomu ze inde nebude takmer nic. to nie je demonizacia ale poukazovanie. vies ze suvisla D3 sa posudzovala (EIA) uz podla prveho zakona cize 127/1994 ? R2 zvolen-lovinobana zacali posudzovat asi o 10 rokov neskor ked na konci meciarizmu zacali tlaky a zacala sa riesit juzna trasa.

Stále si naivne myslíš, že ľudia by mali chodiť napr. z CA do ZA vlakom. Lenže oni nebudú. Výhoda individuálnej dopravy je šetrenie času. Ľudia aj napriek kolónam stále chodia autami - ešte stále sa im to časovo oplatí inak by nechodili. A aj tí, čo chodia vlakom vedia, že sú plné (kvôli študentom, ale drvivá väčšina by išla aj keby nebola BP) Nehovoriac o tom, že veci ako horiace vozne a rušne, otvorené dvere a meškania nepridávajú na atraktivite. Každopádne uvidíme po zavedení polhodinového taktu (asi feb. 2019)


iste ked to vychadza autom lepsie tak chodia autom. ked je autom lepsie ako vlakom tak predsa ta cesta nie je na tom az tak zle.

padat vlastnou vahou ??

Pekný pokus, ale tranzitu je stále viac na severe. Už len hlúpa KIA a Hyundai (+pridružené firmy) "vyrobia" veľa tranzitu. Druhotné použitie RC je okrem tranzitu aj použitie regionálnou dopravou. Get over it.


viac oproti RS ale nie oproti R1. I get over it, but its not an argument for building. pamatam si stary dopravny prieskum v ZA kde tranzit bol 10%, zvysok zdroj a ciel.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 27. Sep 2018 11:42

na R1 je väčší len preto, že súvislá časť R1 aj dlhšia ako D1 + priepustnosť pod Strečnom dosiahla limit. ak sa len dostavá čo je teraz na D1 rozostvané, tak bude zas viac tranzitu na D1. darmo tu vypisuješ že tranzit sa neprispôsobí novým cestám :D ale po postavení Pr1biny sa len tak náhodou zvýšil na R1 :P
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 27. Sep 2018 13:14

Lorenc napísal:Snažil som sa len argumentovať prečo je sever rozvinutejší a BA-Ke D1 má logicky prioritu. Nie otázka BB.

https://alternativetransport.files.word ... d-size.png
Tu sú trasy železníc v rámci RU.


Na tej mape je vhodne povsimnutia, ze:
- na uzemi Slovenska nie je ziadna dolezita trat (a ziadna dolezita nevedie ani do Prahy a Brna :-) )
- do Lvova sa z Viedne dalo dostat za rovnaky cas ako do Presova a do Levic za rovnaky ako do Kosic :-). Co jasne len svedci o tom, ze Uhorske zeleznice boli smerovane na Budapest.

A ku KBD este raz strucna historia https://de.wikipedia.org/wiki/Kaschau-Oderberger_Bahn . Pointa je jasna: pre Rakusko-Uhorsko nepodstatna sukromna zeleznica, ktora sa vznikom CS zmenila na klucove spojenie na vychod z Prahy (a naokolo-blizsie aj z BA).
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod KN.SK » 27. Sep 2018 13:31

Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Yoggy52 » 27. Sep 2018 13:57

DrX napísal:
Lorenc napísal:Snažil som sa len argumentovať prečo je sever rozvinutejší a BA-Ke D1 má logicky prioritu. Nie otázka BB.

https://alternativetransport.files.word ... d-size.png
Tu sú trasy železníc v rámci RU.


Na tej mape je vhodne povsimnutia, ze:
- na uzemi Slovenska nie je ziadna dolezita trat (a ziadna dolezita nevedie ani do Prahy a Brna :-) )
- do Lvova sa z Viedne dalo dostat za rovnaky cas ako do Presova a do Levic za rovnaky ako do Kosic :-). Co jasne len svedci o tom, ze Uhorske zeleznice boli smerovane na Budapest.

A ku KBD este raz strucna historia https://de.wikipedia.org/wiki/Kaschau-Oderberger_Bahn . Pointa je jasna: pre Rakusko-Uhorsko nepodstatna sukromna zeleznica, ktora sa vznikom CS zmenila na klucove spojenie na vychod z Prahy (a naokolo-blizsie aj z BA).


Ty si robis srandu?

Hlavna trasa Vieden - Budapest cez ake mesta viedla?

Cize si potvrdil, ze ziadnu R2 netreba a staci spravit S-J prepojenia na budapest. :D
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 27. Sep 2018 14:02

Dik. Teda, oprava: hlavna trasa Vieden - Budapest viedla cez jedno dnes slovenske mesto BA ;-)

Zvysok ale prave naopak. Tak ako dnes uz hlavna trat Vieden - Budapest nevedie cez BA, lebo by zbytocne zachadzala na uzemie dalsieho statu, tak hlavna trat KE-BA by mala byt v trase R1/R7+R2, kedze ich spojenie z cias Uhorska vedie uzemim ineho statu.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Yoggy52 » 27. Sep 2018 14:32

Tych miest je tam ale viac.

Stale zabudas na to, ze Vztahy Vieden - Budapest boli a su uplne ine. Kosice su v porovnani s tymto mestami uplne malicke mestecko. Kosice taku dopravu nedokazu vyprodukovat.

Budapest cca 20% obyvatelov krajiny - 1.7 mio
Vieden cca 20% obyvatelov krajiny - 1.7 mio
----------------------------------------------------
Dokopy cca 3.4mio

Bratislava cca 10% obyvatelov krajiny - 500K
Kosice cca 5% obyvatelov krajiny - 250k
-------------------------------------------------
Dokopy 750K

Budapest - Vieden cca 200km na rovine
Bratislava - Kosice cca 300km na "rovine"

Ak ignorujeme na "rovine", tak je potrebne mat o 50% vacsie naklady. A potencionalne obyvatelstvo je o cca 80% mensie. Takze preco by mala trat viest tadial? Pre tak velke mesta sa oplati priama trasa bez zastavok kludne aj 200km. Na slovensku to tak nie je.
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 27. Sep 2018 14:39

Preco ty stale trepes len o KE a BA? Ja ti vravim, ze je to najlepsie spojenie 6 krajov BA-Trnava-NR-BB-KE-PO. Cize drviva vacsina obyvatelov, priemyslu, polnohospodarstva a tvorby HDP slovenska. A potrebny na to je jediny tunel. Lokalnymi Rkami sa potom daju napojit Tatry, Trencin a ZA, a tam mozu ludia chodit do krasnej prirody nezdecimovanej kominmi tak ako teraz.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Yoggy52 » 27. Sep 2018 14:57

Ja tu pisem o zeleznici ale. Reagoval som na R7+R2, ktora doslova ignoruje oblasti s najvacsou hustotou obyvatelstva a prechadza v podstate nicim.

Ked to prechadza "Hlavnym mestom" kraja, tak automaticky z toho profituje cely kraj ze? :lol: Zatial co napr. Na trase BA - ZA, mas vsetko po trase. :roll:
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 27. Sep 2018 15:06

A kde som ja napisal R7+R2, ked "Reagoval som na R7+R2"? A hluposti o hustote obyvatelstva su tiez totalne o nicom. Ta je z hladiska okresov najvyssia mestach, teda v KE a BA (dokonca najvyssia je v jednom z okresov Kosic). Ale ani to nie je podstatne. Podstatne je kolko obyvatelov, priemyslu, HDP obsluzi. A to vzdy vyjde lepsie pre R1+R2, lebo proste v NR+BB+KE je vsetkeho viac nez v Trencine+ZA+PO, a PO je lepsie obsluzeny juhom nez KE severom.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 27. Sep 2018 15:16

Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.


ale v pripade zeleznice viac-menej Nihil novi sub sole.

- na uzemi Slovenska nie je ziadna dolezita trat (a ziadna dolezita nevedie ani do Prahy a Brna :-) )
...
Dik. Teda, oprava: hlavna trasa Vieden - Budapest viedla cez jedno dnes slovenske mesto BA ;-)


vynimocne nemozem suhlasit. pozri si lepsie, hlavna trasa W-BP isla cez BA aj NZ tak ako dnes chodia EC z PR. potom sa postavila aj trasa cez gyor, dnes tam chodia RJ. obe su dolezite. aj kosicko-bohuminska trat tam je, pretoze bola a je dolezita kedze spajala kosice cize vychod so sliezskom. nebolo vsak podstatne cez ake mesta ide - uplne obchadza PO. kosice boli napojene najskor potiskou zeleznicou cez miskolc.

ovela zaujimavejsie ze povazska trat bola v tieni ferdinandky a pre medzinarodnu dopravu je to tak dodnes. ale bola dolezita a este bola jedna dolezita trat a to severo-juzne prepojenie stredom od vrutok cez ZV a LC. je ciastocne zanedbana aj ked su aj horsie trate.

obrazok je zaujimavy ze ked si predstavime BA ako hl. mesto namiesto vtedajsej W a treba ju prekryt mapou sucasnej nezamestnanosti tak nam ukazuje aka dolezita je dostupnost najvacsich centier. a ako je tato uloha NEZVLADNUTA.

Stale zabudas na to, ze Vztahy Vieden - Budapest boli a su uplne ine. Kosice su v porovnani s tymto mestami uplne malicke mestecko. Kosice taku dopravu nedokazu vyprodukovat.


noved, ale ked nedokazu tak potom 50k PP ci 30k LM uz vobec nie. a preto boli aj su IC BA-KE nerentabilne. pre rychliky je dvojkolajova trat so 120-140 v poriadku. keby IC isli juhom tiez by boli nerentabilne, ba este viac. ale napriek tomu by si juzna trasa zasluzila zlepsit najma zapadnu cast a ZV-KE opravit tak aby sa naozaj dalo ist 100-120 na tej jednej kolaji, aby vlak nemusel brzdit na 40-ku pri kazdej druhej vyhybke a pod.

Problém týchto oblastí ako Gemer a Novohrad je komplexnejší. Založenie 1.ČSR, bolo takisto agresívne, pretože padli vzájomné vzťahy medzi HU a Slovenskom. Zrušením monarchie práve tieto oblasti utrpeli najviac.


nieco ti nesedi npr. problem spisa, sarisa a zemplina tu mame tiez, rovnako severu zemplina. z toho spis je spolu s liptovom a gemerom asi najatraktivnejsia oblast co sa tyka turizmu. a zase mame hont, tekov a podunajska oblast ktore su na urovni inych regionov - v ramci Sk nie su zaostale a pritom su tiez na pohranici.

na R1 je väčší len preto, že súvislá časť R1 aj dlhšia ako D1 + priepustnosť pod Strečnom dosiahla limit. ak sa len dostavá čo je teraz na D1 rozostvané, tak bude zas viac tranzitu na D1. darmo tu vypisuješ že tranzit sa neprispôsobí novým cestám :D ale po postavení Pr1biny sa len tak náhodou zvýšil na R1 :P


uz je D1 dsk-tur cize je to prakticky zarovnako. cez donovaly sa chodi len kvoli straseniu jajcobudepodstrecnom pritom mnohokrat prejdes lahsie ako cez horsky prechod. tranzit na LM, PP, PO, BJ a pod. kt. chodil po R1 prejde z donovalov na D1 ale ako som pisal mnohi chodia aj cez certovicu.

do KE-S, MI, TV apod. sa chodilo spodkom aj ked nebola hotova R1 a bolo menej aut pod strecnom. ak sa postavi fullprofil na LC a mozno aj soroska bude to alternativa aj pri dokoncenej BA-ZA-KE. intenzita sa vsak zvysi z toho isteho dovodu ako na severe kde po roku 2000 pribudla lokalna a regionalna doprava. to je dosledok regionalneho rozvoja.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod okorec » 27. Sep 2018 15:45

devil napísal:tak to sa mylis. pracovnici do fabrik, do ofisov, potom nemocnice, skoly ci urady od 6 do 9 a potom dlsia spicka poobede. paneboze to sa naozaj bavime ci je viac tychto ale tych co spominas ???? to ako porovnavat pocet obyvatelov martina a krakowa,.


Špičky sú jedna vec, to dnes je aj v malých okresných mestách a nie že medzi MT a ZA. Sú však cesty ako ZA-KM-CA alebo ZA-MT-TR, kde je hustá premávka celý deň, či večer až neskoro večer. A to sú dlhé hodiny každý deň, ktoré prispievajú do intenzít viac ako dve hodinové, možno dvojhodinové špičky. Aj realita je taká, že napríklad ľudia z MT, ktorí robia v KIA a podobných fabrikách, tak ich zvážajú autobusmi a tí, čo robia na úradoch a inde priamo v ZA, tak využívajú vlaky vo veľkej miere. Príklad, u nás z 50 ľudí sú dvaja zo ZA a jeden z LM, ostatní sú z Turca. Z tých dvoch zilincanov dochádza denne iba jeden (ten druhý zilincan a mikuláščan dochádzajú týždenne) čiže 50 osobová firma záťaží dochadzaním do práce Strečno len 6 cestami tam a späť a Kraľovany 1 cestou tam a späť. Len ja sám ako riaditeľ som tento týždeň bol už dva krát v ZA služobne a to mám taký "necestovný" týždeň. Ďalej máme 3 servisné autá a jedno auto nakupcu, ktoré sú denne na cestách. Traja referenti, ktorí sú na cestách cca každý druhý deň. Montážne auto robí 1-2 výjazdy za týždeň. Ďalší 3 manažéri, ktorí robia cca 1 cestu týždenne. Materiál nám chodí cca obdeň 1 kamión a denne 2-3 dodávky. Expedícia kamión každý druhý deň. Tak si to porátaj aký je to pomer. A to ešte ku nám chodia referenti našich dodávateľov a návštevy zákazníkov čo je tak približne 1 návšteva denne.
Múdry to pochopí sám a hlúpemu to aj tak nevysvetlíš.
Obrázok používateľa
okorec
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 13. Jan 2011 19:45
Bydlisko: Martin

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 28. Sep 2018 11:30

MT-TR bol vzdy problem betonka, ovela horsia je co sa tyka vyskovych a sirkovych parametrov ci prietahov I/51 NR-LV od TT na SE, I/64 TO-NR a dalej alebo SA. a ma to velky vplyv na rychlost a priepustnost. cielove destinacie NR, LV, NZ, SA, GA, sered a potom NR, TT aj samotna BA. to je trosku vacsi objem aut ako ZA, MT a kysuce tomu mozes verit.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 30 hostí.