Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod jarino » 11. Sep 2022 13:05

Zákon je v tomto prípade v poriadku.
DPMK si nastavil podmienky účasti v tendri, ktoré následne pri vyhodnocovaní ponúk ignoroval.
Je verejným tajomstvom, že dopravné podniky vypisujú tendre tak, aby vyhrali vyvolení uchádzači.
Sú ľudia, ktorí by povedali, že súťažné podmienky DPMK boli napísané tak, aby vyhrala Škoda. Konkrétny typ električiek...
To že električka od Pesy nemohla uspieť, lebo má prinajlepšom chodbičku o 2cm užšiu, určite nie je náhoda.
Ja súhlasím, že tie 2 cm sú maličkosť, ale v tomto prípade dopravné podniky jednoducho zneužívajú zákon.
Toto bolo podľa mňa cielené konanie, ktorým by sa mali zaoberať ÚVO, OČTK a NKÚ a rad za radom kontrolovať všetky takéto tendre.

Neviem teda, prečo zrazu v DPMK otočili a akceptovali ponuku z Pesy, ktorú očividne tam ani nechceli.
Tých porušení zákona tam bolo násobne viac než ten pán prezentuje.
To nebolo len o širke chodbičky...
Ten pán z DPMK síce poskytol vyjadrenie, ale veľmi veľa vecí zabudol spomenúť.
Napríklad ako (ne)bola splnená požiadavka nízkopodlažnosti vozidiel.
Že DPMK hodnotil technické parametre električiek (napr. čim širšia chodbička, tým viac bodov) takým spôsobom, že Pesa za šírku chodbicky dostala maximum bodov... Keď ich ÚVO upozornilo, že im sa to nezdá, tak dali Pese o jeden bod menej.
Vraj celá komisia súhlasila... Ale kedy? Ked im to vratilo UVO, požiadali Pesu o vysvetlenie ponuk, tak dve osoby odmietli podpísať zápisnicu... Vyjadrili sa, že Pesa v procese vysvetlenia ponuk tak zasadne zmenila parametre (aby splnila podmienky), že z toho bola druha ponuka. A to je nezákonné. Obstaravatel mal na základe takéhoto konania Pesu vylúčiť...

Nakoľko mám prečítané všetky rozhodnutia ÚVO v tejto veci, dovolím si tvrdiť, že daný pán nič nevysvetlil.
Jeho vyjadrenie beriem iba tak, že si chráni vlastnú riť, keďže to verejne zhodil na technikov z DPMK, ktorí povedali, že ponuka z Pesy je OK. A teda on kľudne spí.
Zároveň je krásne viditeľné, že mienia robiť zo seba debilov. Viď tie vyjadrenia, že oni to nevedia tendrovať, prvý krat to robili.
To je všetko pekné, ale oni si opakovane!!! vytreli zadky základnými ustanoveniami zákona o verejnom obstarávaní, ktoré si bežný pozorný čitateľ zapamätá na prvé prečítanie. ÚVO ich na to opakovane upozorňovalo!
Taktiež je veľmi zaujímavé, že ostatné dopravné podniky tendrujú svojimi kapacitami a žiadna apokalypsa nenastala...

Ďalej je si nutné uvedomiť, že aj keby čisto teoreticky ÚVO to nechalo tak, čo by bolo naozaj absurdné, tak Škodovka by sa bránila súdnou cestou. Škoda je veľmi silný súper, ktorý urobí všetko, aby si tento trh udržal. Takéto lacné odžuby z dielne DPMK na úrovni 10 ročných detí naozaj nemajú šancu.
Okrem toho tu ešte nikto nespomenul skutočnosť, že za takéto pochybenie v procese VO by Košice nemali nárok na eurofondy.
Môžu byť veľmi radi, že to dopadlo iba takto...
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod apollo » 11. Sep 2022 14:48

aj prave preto uvazujem vazne nad odstahovanim sa z **bnutych kosic.. tu nikdy nic nedokazu dotiahnut a vsetko vzdy pose.ru a v dorpave a nakupoch to plati specialne duplom. zial.aj taky susedny presov je niekde inde
apollo
diskutujúci
 
Príspevky: 61
Založený: 21. Aug 2022 14:10

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 11. Sep 2022 20:56

jarino napísal:Zákon je v tomto prípade v poriadku.


No podla mna rozhodne v poriadku nie je. Ak kvoli nemu isla prepadnut cela stavba R2 KE a ak kvoli nemu a kvoli dvom cm prepadlo 25mil EUR na elektricky, tak je niekde problem. A cast toho problemu poslanci na rychlo opravili, aby to R2 KE fakt neprepadlo (po 3 rokoch sutazenia). Tu na to ziadna taka paka nie je, takze to ide do muky.
A zda sa mi, ze v tom co pises je tiez len vela spekulacii. Tvrdis, ze DPMK mali sutaz sit na mieru pre Skodu, ale praveze problem nastal ked DPMK vybrali Pesu a Skoda s UVOm to dohnali tam kde to skoncilo.
Celkom verim tomu zastupcovi DPMK, ze ked im technici povedali, ze 2cm je prkotina, tak to tak aj brali. Ale nie byrokrati na UVO. To je vsetko... Padlo to na prkotine kvoli uzkoprsemu dodrzovaniu zakonov, lebo UVO nema ziadnu motivaciu aby obstaravania dopadli uspesne.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rexino » 11. Sep 2022 21:16

jarino napísal:Taktiež je veľmi zaujímavé, že ostatné dopravné podniky tendrujú svojimi kapacitami a žiadna apokalypsa nenastala...

Odporúčam si naštudovať nejaké obstarávania v DPMP :D
V Prešove sa chystá apokalypsa pri parciálnych trolejbusoch, aj keď tam to je trocha iný príbeh. Zmluvu stále nemajú podpísanú a aj keby zmluvu podpísali dnes(čomu nič nenasvedčuje), tak s eurofondovým termínom je to tesnotka.
Koledovali si o ňu aj pri elektrobusoch, ale tam tender na tretí (!!!!) pokus už dopadol podľa predstáv podniku a LTT sa stihla podpísať zmluva.
rexino
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 252
Obrázky: 3
Založený: 16. Júl 2017 18:05
Bydlisko: PO

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 12. Sep 2022 11:15

Kosicki poslanci ziadny velky problem nevidia ... viewtopic.php?f=35&t=26296
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 12. Sep 2022 14:50

rexino napísal:
jarino napísal:Taktiež je veľmi zaujímavé, že ostatné dopravné podniky tendrujú svojimi kapacitami a žiadna apokalypsa nenastala...

Odporúčam si naštudovať nejaké obstarávania v DPMP :D
V Prešove sa chystá apokalypsa pri parciálnych trolejbusoch, aj keď tam to je trocha iný príbeh. Zmluvu stále nemajú podpísanú a aj keby zmluvu podpísali dnes(čomu nič nenasvedčuje), tak s eurofondovým termínom je to tesnotka.
Koledovali si o ňu aj pri elektrobusoch, ale tam tender na tretí (!!!!) pokus už dopadol podľa predstáv podniku a LTT sa stihla podpísať zmluva.


Presne, alebo si spomenme, ako Blava tendruje elektricku do Petrzalky....
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod metelesku.blesku » 13. Sep 2022 13:22

No osvieť nás a prezraď nám, ako?

Každopádne ti podám pomocnú ruku pred strápňovaním sa a napoviem ti, že tender bolo to posledné, kvôli čomu sa električka do Petržalky stavia na poslednú eurofondovú chvíľu (ak sa to vôbec stihne).
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod apollo » 13. Sep 2022 15:01

a coze je pricina ze na to s prepacenim " seru" uz cele mesiace noze nam prezrad pan mudrc metelesku ;) kazdopadne to co sa udialo v kosiciach s tendrom na elektricky je absolutne neospravedlnitelne a nehorazne zlyhanie jak dpmk tak mesta, nechat takto laxne a bezocivo prepadnut miliony eur.. vsetci ti ktori su za tento paskvil a zlyhanie plne zodpovedny a malo by sa voci nim vyvodit voci priamym zodpovednym vinnikom sankcie v plnej miere, pokial sa nezacne za taketo veci naplno sankciovat a postihovat a davat tucne pokuty dovtedy sa ako stat nikam nepohneme a budu sa taketo a pod amaterske zlyhania objavovat rad radom dalej a dalej zvlast tu na vychode plnom neschopakov vo vedeni institucii ako dpmk a pod
apollo
diskutujúci
 
Príspevky: 61
Založený: 21. Aug 2022 14:10

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rastislav5 » 15. Sep 2022 20:37

Eurostat vcera vydal porovnanie hustoty dialnic v statoch a regionoch Europy (data z roku 2020): https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/pr ... 20220914-1

Zo susedov (bez Ukrajiny) sme druhi najhorsi:

Rakusko 21 km dialnic/1000km2
Madarsko 19
Cesko 17
Slovensko 11
Polsko 6


Zo slovenskych regionov (NUTS-2) je na tom najhorsie Stredne Slovensko (7) , nasleduje vychodne Slovensko (8) https://ec.europa.eu/eurostat/databrows ... 646118500b
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu nielen v

Odoslaťod KN.SK » 16. Sep 2022 10:19

rastislav5 napísal:Eurostat vcera vydal porovnanie hustoty dialnic v statoch a regionoch Europy (data z roku 2020):
Zo slovenskych regionov (NUTS-2) je na tom najhorsie Stredne Slovensko (7) , nasleduje vychodne Slovensko (8) https://ec.europa.eu/eurostat/databrows ... 646118500b
SK01 Západné Slovensko má 10 km/1000 km2.
A také nechudobné Lichtenštajnské kniežatstvo má 0 km/1000 km2, asi mu stačia susedné a neprzní si svoje územie.
Ani severné škandinávske krajiny toho nemajú viac (okrem južných častí a okolia hlavných miest), Lotyšsko má 0 km/1000 km2.
Pyrenejčania sú diaľnične "lepšie" na tom, ako Francúzsko, ktoré je iste bohatšie od nich, no asi i inšiu dopravu považuje za výhodnú (TGV a aj inú prevádzkovanú SNCF) 1800
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod 110mat110 » 16. Sep 2022 10:23

Ale take Lotyssko a Estonsko ma take jednotky, ze dialnice im naozaj netreba. Casto 2+1 ale naj boli krajnice, kde sa automaticky vsetci uhybali a teda sa dalo obiehat aj ked slo nieco oproti. Mat taketo na Kysuciach alebo na Michalovce, tak vobec netreba dialnice.
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 405
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod JaNY » 16. Sep 2022 13:12

To ty ako jazdis? Ked sa vsedci uhybaju lebo ty si ides po ceste, to ta je najlepsia? Sirsia krajnica neni nato aby ti hladila tvoje ego. A zrejme ta nikdy nenapadlo ako stresujes vodicov a vystavujes vecsiemu riziku.
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod 110mat110 » 16. Sep 2022 17:33

A ty si tam bol niekedy? Absolutne som nikoho nevytlacal alebo nenutil ist na krajnicu. Prave naopak. Sli sme za sebou s dost velkymi rozostupmi a akonahle sa dana cesta vyskytla, auta sa stiahli sami a ja medzi nimi. Samozrejme na just neviem najst ani jeden na E67. Ale par ich tam bolo. Nasiel som obdobny na 44ke vo SWE. Neni to uzka jednotka ako u nas. Su to cesty kde sa vojde 3,5 pruhu alebo dokonca 4 pruhovka. https://www.google.com/maps/@58.4137809 ... 312!8i6656
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 405
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod 110mat110 » 17. Sep 2022 06:38

Aaa nasiel som aj na E67! Dokonca je tam aj zachytene ako sa automaticky vodic uhyba na krajnicu. https://www.google.com/maps/@57.4175413 ... 384!8i8192
110mat110
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 405
Založený: 30. Júl 2019 12:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod JaNY » 17. Sep 2022 21:17

Pre mna je to uplne sialene takto vytlacat proti iduce auta na kraj. Zrejme uz skoro narodny sport vo vychodoeuropskych krajinach. Ludia stracaju zrejme pud sebazachovy alebo je im jedno ci dojdu domov?
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Pacho » 18. Sep 2022 04:53

jany, úplne s tebou súhlasím. Neviem kde s ľudia ženú, 130 je málo.......bežne že sa chodí do 140.... Mladí , odchovaní PC hrami, úplne strácajú pud sebazáchovy , veď mám ešte "dva životy". Bohu žiaľ v živote to neplatí. Vytráca sa akákoľvek úcta k životu.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rado » 18. Sep 2022 15:40

V JAR sa tak jazdilo tiež. Chvíľu som si na to musel zvykať, ale bol to tam štandard a vodiči v protismere sa automaticky uhýbali na krajnicu resp. podľa hustoty premávky išli čiastočne v krajnici. Príklad takej širokej cesty prvej triedy napr. tu N9: https://www.google.com/maps/@-30.962141 ... 384!8i8192
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod richie » 19. Sep 2022 14:16

nejaky cas sa tak isto jazdilo aj po I/16 .. a bez "vytlacania" .. vodici sledovali spataky a sami isli ku krajnici
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod metelesku.blesku » 20. Sep 2022 10:52

apollo napísal:a coze je pricina ze na to s prepacenim " seru" uz cele mesiace noze nam prezrad pan mudrc metelesku ;) kazdopadne to co sa udialo v kosiciach s tendrom na elektricky je absolutne neospravedlnitelne a nehorazne zlyhanie jak dpmk tak mesta, nechat takto laxne a bezocivo prepadnut miliony eur.. vsetci ti ktori su za tento paskvil a zlyhanie plne zodpovedny a malo by sa voci nim vyvodit voci priamym zodpovednym vinnikom sankcie v plnej miere, pokial sa nezacne za taketo veci naplno sankciovat a postihovat a davat tucne pokuty dovtedy sa ako stat nikam nepohneme a budu sa taketo a pod amaterske zlyhania objavovat rad radom dalej a dalej zvlast tu na vychode plnom neschopakov vo vedeni institucii ako dpmk a pod

Prosím ťa, nestrápňuj sa aj ty.
Keď nevieš odlíšiť časový úsek "tendrovania", t.j. samotného priebehu VO, od iných úkonov, súvisiacich s realizáciou líniovej stavby tak si radšej odpusti trápne poznámky.

Ale keď už to chceš vedieť, tak príčinou bola pomalá projektová príprava celej stavby. Verejné obstarávanie netrvalo ani rok od vyhlásenia po podpis zmluvy, čo je na slovenské pomery pri dopravných stavbách viac ako slušný čas. Keby sa toľko neflákali s projektovou prípravou, stavbu by spustili dávno pred prudkým zdražovaním materiálov a neprišlo by k tomu tvojmu "ze na to s prepacenim " seru" uz cele mesiace" Celé mesiace (prvý polrok 2022) sa sralo na všetky stavby po celom slovensku, ak si si to nestihol všimnúť.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod apollo » 20. Sep 2022 12:02

..ved to ze sa "sralo" a teraz ked sa spytaju ze preco ohladom stavieb takmer cely rok 2022 nic nerobilo, tak sa bude vyhovorat na vojnu na ukrajine a s tym suvisiace nasledne nadmerne zdrazovanie ,ved predsa maju idealne na co to hodit..
apollo
diskutujúci
 
Príspevky: 61
Založený: 21. Aug 2022 14:10

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod metelesku.blesku » 20. Sep 2022 14:41

No ale čo to má spoločné so samotným verejným obstarávaním? O tom tu bola debata. Verejné obstarávanie prebehlo práveže extrémne hladko a bezproblémovo. Takže porovnávať ho s úplne dovrzaným verejným obstarávaním na košické električky je úplne mimo misu a na to som poukázal.

PS: je úplne, ale úúúúúúplne jedno, kto to vyhral. Verejné obstarávanie prebehlo kompletne v SÚLADE so zákonom a aj PODMIENKAMI, ktoré si stanovil OBSTARÁVATEĽ. Na rozdiel od košického VO, kde 3x rozhodovali v ROZPORE s vlastnými podmienkami, ktoré si sami stanovili.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 21. Sep 2022 11:18

Cela realizacia stavby tak ako cela sutaz aj s dodavkou elektriciek ma vela krokov. V KE sa pobabralo VO, v BA sa pobabralo projektovanie. Mimochodom, aj v KE sa mozu obhajovat, ze oni by uz na 4. krat vyhlasili vitaza, ktory by cez UVO presiel. Ale dodavatelia uz potom neboli schopni dost rychlo tie elektricky dodat ;-). Takze skludni hormon a divaj sa, aky bude vysledok: v KE to nikoho nestalo nic, akurat prepadlo 25mil EUR. V BA teraz to dostavat nacas nestihnu, EU fondy prepadnu, ale kedze postavene to bude, zaplatime to my vsetci cez nejaku statnu dotaciu. Tak sa vytvaraju regionalne rozdiely!!!
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod metelesku.blesku » 22. Sep 2022 12:50

DrX napísal:Presne, alebo si spomenme, ako Blava tendruje elektricku do Petrzalky....

Tak skús dokončiť, čo si začal, hormón. Ako teda Blava tendruje električku do Petržalky?
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Regionálne rozdiely v tomto asi nie sú veľké — babráctvo

Odoslaťod KN.SK » 22. Sep 2022 13:29

Pokakali to, tam i hentam, už nemá zmysel nad tým plakať a rozmazávať litánie. Keby, keby, ... Aj inde.
Len poučiť sa kompetentným treba, už konečne. 1804
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3841
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 22. Sep 2022 15:11

Nie, nie je to to iste, lebo v BA sa to stavia a zaplatime to vsetci, zatialco v KE sa to jednoducho zrusilo, a rumunski pindalkovia este chcu na Kosice za to kydat.

A ako Blava tendruje? No presne tak, ze rychlo vytendrovala niekoho s kym to teraz nevedia na cas postavit (a je uplne nepodstatne, v ktorom presne kroku sa to pobabralo, vysledok je, ze sa to nestihne a ze to zaplati BLAVE CELE SLOVENSKO). Este raz, podla rovnakej logiky, mohla v pohode dobehnut sutaz na elektricky v KE, dodat by to na cas nestihli, takze eurofondy by prepadli, ale ak by to uhradilo mesto/stat, tak elektricky by boli.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.