Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod 4lien » 16. Feb 2023 22:51

mozu mat nedostatocnu kvalifikaciu na inu pracu atd.

Minimalne v pripade bani je to bezpredmetne. Tie peniaze, ktore sa dlhodobo pouzivali na dotaciu bani sa radsej mohli vyuzit na nejaku kompenzaciu prave pre tychto ludi.

O hlinikarni by sa uz dalo diskutovat. Ja nie som vo vseobecnosti zastancom statnych dotacii ale je pravda, ze toto bola predsa len dost vynimocna situacia. Nevidim do toho celeho natolko, aby som si to dovolil nejak jednoznacne posudit.
4lien
diskutujúci
 
Príspevky: 91
Založený: 13. Máj 2019 19:09
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 16. Feb 2023 23:09

Slovalco viac ako 20 rokov nakupovalo elektrinu za polovicu ako iným predávalo SE/SEPS. Je otázne či by pri trhovej cene HYDRO vstúpilo do projektu ako akcionár.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 17. Feb 2023 08:42

No a toto práveže vôbec nie je pravda. Obrovská masa ľudí *si myslí*, že Fico je lepší ako pravica, a pritom spravidla sú to presne tí, ktorí si Fica vyžerú najviac a do najhlbších dôsledkov.
skus konktretny priklad.

Toto večné zachraňovanie "too big to fail" je cesta do pekla. Rovnako napríklad hornonitrianske bane mali definitívne a bez pardonu zatvoriť už pred 15 rokmi.
treba mysliet strategicky. su uholne bane strategicke? nie su. je hlinik strategicky a potrebny? je. ten hlinik sa niekde bude vyrabat a bude sa sem dovazat. a my si mozeme nahovarat ze tam kde ho vyrobili nebola ziadna podpora. ibazeby ano.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 17. Feb 2023 11:47

Veď nech to niekde podporujú. HYDRO reps. niekto iní si vyberá kde sa mu to viac oplatí. Ak chceme nahradiť fosílne palivá za elektrické, tak ešte budeme potrebovať ďalšie elektrárne. SE a FVE budú mať zákazníkov.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Mawerick81 » 17. Feb 2023 13:50

vtip je v tom, ze nemci odmietaju jadro, aj uhlie,, a ostatne je slabe.. cize chcu elektro, ale nevie sa ako chcu vyrabat elektriku,,
Mawerick81
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 756
Založený: 02. Júl 2015 14:19

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 17. Feb 2023 15:06

akoze odmietaju uhlie (?) nastartovali predsa uholne elektrarne namiesto jadra. cista ekologia. :lol:
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod cPalo » 17. Feb 2023 16:19

Nič v zlom, ešte odbehnem k téme poslanci volení "okresom".
Ak sú poslanci volení celoslovenský, tak sa zodpovedajú celoslovenský. Inými slovami, na regióne nezáleží, lebo stačí byť "fajka" alias hore na kandidátke a bude zvolený v rámci strany. ;)
(bude ho voliť zvyšok slovenska za napr. názory, alebo ho zvolí nezáujem ľudí o krúžkovanie)
Ak sa bude voliť lokálne, t.j. osobnosť v regióne, tak si nik nedovolí kašľať na región, lebo to by mu v ďalších voľbách zabezpečilo neúčasť v "podielových hrách" v ďalšom volebnom cykle
:) (dovtedy chodí politik po vodu, až prameň vyschne)
cPalo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 483
Založený: 07. Jan 2020 15:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod badger-FB » 17. Feb 2023 18:25

predĺženie životnosti niečomu sa nerovná vyhotovenej koncepcii na rozvoj
čo chvíľa budú mať Nemci +- 5 LNG terminálov
elektrickú energiu dodnes nemci vyrábajú v princípe dosť, problém je medzi S a J na ich území, vyváža sa a zase dováža lebo na ich území majú problém s prepojením pre nové vedenia, projekt za asi 15 miliárd eur.. nikde to vedenie nechcú :D ale mať nemecké starosti..
SE dlhodobo budú mať zákazníkov aj doma. My si polepšíme tým, že sme odstavili 1/10 spotrebu a postavili 1/10 spotrebu. Razom sme vývozci. Iná vec je predaná energia dopredu.
jadro zostane na desiatky rokov, ale je potrebné, aby zostalo trvalo - teda aby sa zaradilo medzi čisté zelené energie, nie ako je to doteraz nastavené, za tým si treba stáť
inak totiž zelení fanatici sa tvária, že jadro je len dočasu, ale chápali, že nejde odstaviť aj uhlie aj jadro naraz - a ešte sme došli o istoty plynu
ide vyrábať elektrina aj z plynu, v niektorých krajinách sa z plynu vyrába 80-100% elektriny, že nemajú iný zdroj.. ale treba aj povedať, že tam nie je elektrina 24/7 na celom území alebo je, ale majú vlastný plyn a ešte ho exportujú - nič pre nás

my by sme sa mali riadiť tým, že skoro nič nemáme na suroviny, ale máme porobené investície (už len obyčajné plynofikovanie nás vyšlo na moc peňazí), jadro samo o sebe a to čo máme postavené, tak to nebudeme rušiť aby sme sa zapáčili niekomu - alebo dobre, nech teda nám to preplatia ale nie ako pri vstupe do EU kedy nám preplatili ZLOMOK! toho čo bolo potrebné na ukončenie starého bloku, lebo aby sme teda mohli vstúpiť tak sme museli niečo uzatvoriť pre politicky pekné oči, nie sme v tejto situácii

na margo slovalca, to mi totiž vrie krv v žilách!! slovalco je napojené nie na hydro ale je to hydra - penta a tá ako vieme za mafióza ruska (ale človek, nie štát) ovládla za facku paroplyn, takže ryžovala rozkrádala (zákonne) a mohla sa dávno zariadiť, len to by jej čelní predstavitelia nesmeli študovať v moskve na školách a niečomu doživotne (ne)veriť. keď bol ten AL taký významný a je to jediná prevádzka široko ďaleko, treba sa zamyslieť nad tým že ju nerobia v 4x drahších pracovných silách kde je energie dosť ale u nás! tak asi to až tak ekonomicky zmysluplné nebolo a keď je niečo ekonomický nezmysel, tak sa to predovšetkým nebude dotovať cez štátne zdroje keď to ani nevlastní štát a nie je to určené prednostne pre nás, ale zisky z toho boli pekné, mohli sa dávno prispôsobiť.. kapitalisti najvyššieho rangu v tejto krajinke ktorí teraz majú milióny na reklamnú kampaň že ako dopadli a už presne viem kto im pomôže keď bude u kormidla (tiež je prešetrovaný za čachre), mali navrhnúť iný model - niečo ako záruka a splácali by to štátu po stabilizácii cien, tak to spravili nemci, chorváti z časti toho ako nastavili priemysel
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 20. Feb 2023 19:07

Madarska dialnica, rozvijajuce sa letisko a ECcka do Budapesti zabrali:
Košice privítali rekordný počet turistov. Nárast predstavuje viac než 50%
https://kosicednes.sk/spravy/kosice-pri ... ac-nez-50/
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod badger-FB » 20. Feb 2023 20:52

Aj keď mám Košice rád, pretože je to na rozdiel napríklad od BA mesto na úrovni, tak takéto tendenčné príspevky sú niekedy kontraproduktívne. Normálny Košičan nemá potrebu sa takto vyhraňovať. ;) Podiel domácich návštevnikov je všeobecne vyšší kvôli cenám a možnostiam čerpať preukazy/poukazy (a keďže sme najpriemyselnejšia krajina, kde je hromada zamestnávateľov nad 50 zam., tak je to jeden z mála benefitov), si mnohí dovolili len jednu dovolenku a len doma. Dôležitejší by bol ukazovateľ, o koľko stúpol počet prenocovaní tak domácich ak aj zahraničných a aj odkiaľ boli. Na všetko by mali byť doklady, lebo sa platia miestne poplatky. (že sú vyššie medziročný prírastky je dané aj ukončením protipandemických opatrení a pocitom že prichádza zásadn= zhoršenie životnej úrovne, také nárasty vykazuje polovica planéty - letecká doprava etc.)
Asi maďarskú diaľnicu nevyužili obyvatelia žijúci od Trnavy na sever a viac na východ, ktorí sa rozhodli precestovať kus východného Slovenska. Spojili Raj s návštevou Košíc alebo podobné mixy destinácii. ;)
Pre mesto v každom prípade dobre.

Celoslovenské štatistiky: https://slovak.statistics.sk/wps/portal ... BIS9nQSEh/ a tu už sú Košice akosi bezvýznamné. Aj s celým krajom - aj s tou maďarskou diaľnicou, letiskom a ECčkami, chápeš? Naopak, na infraštruktúru chudobný BB kraj má návštevnosť aj bez toho.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 20. Feb 2023 22:20

Ako tradicne, dlhy prispevok ale velka cast odveci, kedze ten clanok nebol o absolutnych cislach, ale o naraste a to v porovnani s predpandemickym 2019. A od vtedy sa v doprave zmenilo zasadne to, co som vymenoval: dialnica do BP, narast z 2 na 7 ECciek do BP, a velky rozvoj Ryanairu na letisku v KE. Neviem nic o tom, ze sa od 2019 do 2022 zmenilo nieco podobne zasadne v dopravnom napojeni Kosic na zvysok Slovenska, ci uz dialnicne, alebo zeleznicne (alebo letecky, kde je to stale 0).
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 21. Feb 2023 09:22

dal si velmi pekny statisticky prehlad aj s okresmi. nestudoval som to podrobne, iba co sa tyka poctu prenocovani a tam je pekne vidiet ze mame PP a LM (cize tatry) vysoko nad zbytkom Sk. plus minus je to o pohoriach/narodnych parkoch, sem tam nejake vacsie kupele. okresy s historickymi pamiatkami priemer az desivy podpriemer. kosice su v tomto kontexte tak slabe ako kopa inych miest/okresov. BB kraj ma ovela viac prenocovani ako KE kraj akurat okres BB nijako nevycnieva. taky presovsky kraj ma 2,6 mil z coho PP+KK su cca 2 mil. nie je o com... ani BA sa nema cim chvalit, na to ze aku ma polohu a ze je hlavne mesto.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Mawerick81 » 21. Feb 2023 09:33

o tomto by sa dalo povedat aj inak,, moji rodicia vlastnili hotel na Orave,, a bol velmi sprosto umiestneny pri pristave Oravskej priehrady,, hluche miesto,, do Oravic 25km,, a ludia sa tam niekedy vylozene nudili. na Orave nieje aquapark,, takze vymyslat co a kde bolo zaujimave. tatry budu mat viac miest na ubytovanie z dovodu toho, ze je kde ist a co pozerat, turistika atd.. CO v tej BA chces vidiet? par historickych budov.. KOsice su ovela krajsie mesto ako BA,, treba nieco urobit k tomu.. zase priklad zo susednej krajiny,, Polsko kedysi vymyslelo, ze ked si ludia urobia dovolenku vo svojej krajine, tak im preplati cast nakladov. A zrazu v Zakopanom vyrastlo 150 000 ubytovacich miest.. samozrejme, hned sme to pocitili na hoteli aj my..
Mawerick81
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 756
Založený: 02. Júl 2015 14:19

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod badger-FB » 23. Feb 2023 20:15

DrX: ak považuješ 2 odstavce "za veľmi dlhý príspevok", tak to len vypovedá o tvojich schopnostiach vrátane tej, ktorá charakterizuje neschopnosť spraviť si normálny záver a viesť nejakú debatu. O to ty ale ani nestojíš, lebo ty si zásadne ZA niečo a PROTI všetkému ostatnému. Je to snáď dostatočne krátke. :)
p.s. o tom, že 3/4 obsahu tejto témy sú samé o sebe úplne nesúvislé sa ani baviť nemusíme. A autorsky za to odpovedáš hlavne ty v tejto téme.

devil: štatistika je samá o sebe to, čo ty napríklad vždy požaduješ po iných. odkazy, štatistiky, údaje a je to tak správne, lebo názor nie vždy odpovedá realite. Vďaka však za výklad niečoho, čo si vybral a na čo si sa zameral. :) Čím si potvrdil ten fakt a síce, že KE ako mesto sú na tom naozaj biedne a môže to DrX prezentovať ako len chce.. aj keby mali 200% nárast.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 24. Feb 2023 08:34

ano mas pravdu, len dodavam tato tema tu tiez nie je nova, pred casom mi sem niekto daval cisto krajske udaje kde nebolo mozne poukazat na rozdiely pri okresoch a samozrejme dotycny to postol s umyslom dokazat ako je na tom ZA kraj dobre v porovnani s juhom a vychodom a ignoroval ze ide o nejake danosti regionu az potom o nejaku snahu alebo usilovnost. takze aj preto som rad za tvoj prispevok.

co si uviedol je pravda ja som to len vlozil do sirsieho kontextu. zial kvalita ale casto aj kvantita sluzieb je nizka. potom je jasne ze navsteva prirodnych aktrakcii je v totalnej prevahe a nie je az take podstatne ci je dialnica alebo nie, toto nie je ako priemysel ze na zelenej luke postavis zavod. pozri si pocet prenocovani v historickej LE. na smiech. potom je podiel turizmu na hdp taky aky je.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod badger-FB » 24. Feb 2023 09:17

Výkonnost cestovného ruchu na našom HDP je celkovo zanedbateľná, čo si tu budeme hovoriť. V 2019 to boli slabé 3% na HDP. (Chorváti majú 7x viac, susedná ČR má to čo my, to len tak mimochodom) Pamiatky sú síce, to je fakt. Našinca baví stáť pri páse..
Všade samý hrad. Ale žiadne služby, s prepáčením ani "po*ratý toi toi". Bez toaliet, bez suvenírov, bez parkingu alebo s drahým parkovaním bez tých služieb okolo. A keď na mohyle nášho velikána, tak bez údržby, no choďte tam. :D Ale kamera tam je. Aj výber za parkovisko. Jednoducho my nevieme predať tú krajinu. Hotely sú len výnimočne, také že ja prídem do obce Cerová, kde je zrúcanina hradu Korlátko, OZ ktoré ho opravuje, asi 500m je veterný park (ojedinelá rarita) etc., ale v obci nie sú nejaké fajn penzióny. Nerobia sa nejaké výklady ani cez víkendy. A tu tá dostupnosť povedzme z diaľnice je a je to na západe Slovenska. Hoci je to dobrá poloha pre niekoľko výletov po Malých Karpatoch, na dosah je vlak. Paradoxne taká Morava sa predať vie, Rakúsko detto.
Takže je to tak. Predovšetkým hory, niečo kúpele. Bratislava nemá moc čo ponúknuť, nezaujme na viac ako dva dni. Okolie Bratislavy nevie zabaviť celý deň, ak vynecháme kúpanie. Čo budete robiť v Modre viac ako 3 hodiny? Čo v Pezinku? V Malackách? V Skalici, pamiatková zóna na polhodinu. O.k., tak pekné mesto, ale nič tam nie je, prejdete pár budov a koniec. Pôjdete hrať golf? Trenčín vie zabaviť, lebo hrad je v kopci a samotný hrad má nejaké okruhy.
Bojnice vedia zabaviť! Zoo, zámok, kúpanie.. tam aj dva dni.
Takýchto lokalít je ale málo.
Preto máme doslova pár % na HDP náš cestovný ruch. (žiadnych 10-20%) Hory&lyže, kúpanie&kúpele (pre Čechov sme stále lacnejší, silná koruna, dobré väzby, oni obsadia podstatnú časť hôr aj termálnych prameňov a už sú to turisti - ale vieme ako oni šetria na každom kroku..), ale návštevnosť nejakých pamiatok a miest je veľmi úbohá. Máme nejaké múzeá a galérie, ale tak si choďte pozrieť ich stav. Niektoré dni zatvorené, expozície sa moc nemenia, domáci ide do múze raz za rok, možno aj to nie a cudzinec o.k. tak pri Brusne sú kúpele a vedľa je areál pamätníku Nemecká s "vápenkou", ale kde nič tu nič. Oproti sú podpriemerné stravovacie služby. V nádhernom, ale nevyužitom prostredí.
Návštevnosť miest je úplne na konci záujmu. A z malých čísiel sú odjakživa "vysoké rasty", ale v konečnom dôsledku sa nemôžeme zrovnávať. Bratislava sa nezrovná ani s Brnom. A všeobecne zrovnávať tieto nárasty s rokmi 2021 a 2020 je pre pandémiu extrémne skreslené. Aj kvôli terajšej vojne oproti 2019, pretože moc ľudí vyšlo na cesty len preto, že vedeli, že jednak boli doma zatvorení a jednak je inflácia, ktorá všetko po 2023 zhorší. Uvidíme štatistiku za rok 2023, aká bude skutočnosť. Potom píšme kde je koľko ľudí v prenocovaniach.
Bez tých služieb sem jednoducho pôjde len dobrodruh na karavane. Nie rodina s deťmi popri drahote aká tu je.. keby sme tu mali ceny ako thajsku, tak to je iná reč. Ešte sem chodia do Bratislavy aj športoví fanúšikovia, tam sa ubytujú a na zápasy potom idú explicitne. (pre tvrdé jadrá sa robia aj sprievody, takže viem) To je ďalšie skreslenie stavu vecí. To isté obchodní manažéri filiálok, tam sa ubytuje a vybehne do 200 kilometrov inde. Lebo u nás aj 15 tisícové mesto má problém s ubytovaním v lepšej kategórii. Turistickú ubytovňu nájsť vieme, ale niečo pre manažéra so saunou po jeho celodennom pracovnom pobyte, wifi, slušné bývanie s TV a recepciou, barom, je problém. Na Morave na každej dedine vínne sklepy s jedlom a zábavou od večera do rána. A čo vadí ďalej pre motorizovaných je absencia strážených parkovísk a problém sa lepšie najesť u ciest. A občas je dobré si čítať aké recenzie sa na naše akože vychýrené zariadenia pri hlavných ťahoch píšu zahraničným cestovateľom. To je potom naša vizitka..
A čo tu ďalej chýba sú cyklocesty. Je to v móde sa hýbať, je potenciál prejsť na biku aj 200 kilometrov, ale potrebujete zázemie a služby a prepojenie tých ciest. A u nás každá druhá trasa vedie po cestách (bez krajnice) s kamiónmi, lebo nie sú diaľnice.. Aj v tom sme zaspali dobu oproti susedom, že ani ten bike tu nevieme súvisle používať.
A posledná vec je slabá propagácia. Ani Slovák často nevie, čo sa nachádza 50 kilometrov od neho. Sú lokality, kde sú country festivaly a pri nich napríklad obory so zvieratami, možnosť ubytovania, letných táborov. Alebo na dosah hrad. Kúpele sa snažia zriadiť aj bus výlety na celý deň do okolia. Ale to sme zase v kruhu, že kúpele.. aby tých platiacich hostí zabavili.

Určite sa nehrnie na Slovensko bežný turista, okrem Čechov. Idú sem za konkrétnymi inými záujmami a to je ten hlavný problém. On spojí pobyt so športom, obchodom, kúpeľami.
A ak sem prídu Japonci a Číňania, tak oni sem chodia v rámci organizovaných pobytov na malý počet dní a vidia tých miest v Európe 5-6. To môžeme aj my, Bubo ponúka zájazdy do 3 štátov naraz. Ako fajn, že sme na tej mape, že tá Bratislava je v dosahu tej Viedne. :) A že občas niekto zablúdi aj inde.. Košice nie sú malé mesto a majú čo ponúknuť, ale tiež len v rovine dní. Turista asi nepôjde do priemyselných parkov Valaliky, na pole k Volvu alebo do Kechneca. A skôr za chvíľu nepôjde nikto na východ v obavách, že hneď vedľa je vojna.. to sa odrazí na tých pobytoch na východe. A nepomôže tomu ani tá dopr. infr. Preto takto tendenčne to písať nemá vôbec cenu.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod badger-FB » 24. Feb 2023 09:41

A ak aj pôjde niekto do múzea či rodného domu na dosah BA, tak hodinu a pol "tam" a to isté naspäť. A je jedno ako tam pôjde. Takže tam ani nepôjde, alebo zase len "fanatik dobrodruh". A všetka doprava ide krížom miest. To on vo Francúzsku tak nemá, tam si sedí v kaviarni v centre ale ťažký tranzit mu tam pred nosom nejazdí.
Takže ano pekné panorámy, ale využitie je slabé. Aj hromada našincov ide radšej inde. Keby tu bolo mimochodom tak skvelo, tak sem do hôr príde ten Chorvát, Grék, Španiel, ale je tomu tak. Oni idú radšej do Talianska.. Lepšie situovaný našinec tiež ide radšej na západ do hôr, kde má násobne viac zjazdoviek za lepšiu cenu so službami aké u nás nebudú nikdy v bežnom penzióne, ak tak v najlepšom hoteli v Tatrách. S týmto potom neprerazíme nikdy.
Môže nás možno tešiť, že výkonnosť cestovného ruchu je vyššia ako poľnohospodárstvo. Ktoré je okolo 1% HDP. A tiež je to ale strategická chyba.. My nevieme využiť samých seba a neprekáža nám to. Keby ano, tak to otočíme. :wink: Zase sme v kruhu že domáce potraviny sú drahšie a preferencia je zahraničné. A kým nebudú mzdy, tak to naopak nikdy nebude.
Preto ten domáci cestovný ruch zachraňujú tie rekreačné poukazy zo štátu, zaplatené firmami. Len som zvedavý dokedy ich to bude baviť..
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 28. Feb 2023 00:19

badger-FB, tl;dr :-)
Iste je, ze pocty prenocovani v KE dramaticky stupli aj v porovnani s predpandemickym 2019. A iste je aj to, ze do Zilinskeho kraja sa ulialo 10x viac eurofondov na "rozvoj turizmu" v porovnani s ostatnymi krajmi (tak ako pri dopravnych infrastrukturnych fondoch; je tu niekde o tom pekna tabulka tak spred 5-10 rokov), takze potom nie je div, ze jazdi viac turistov tam. A to uz nehovorim o takych perlickach, ako 12-rocna z Blavy SNM-ckom riadena "oprava" Krasnej horky (jasna "priorita" - ked budeme mat stastie a dokoncia ju v 2024) a totalny nezajem statu o rozvoj turizmu na juhu/vychode. Ak by sa
peniaze na rozvoj turizmu delili podla krajov, vyzeralo by to velmi inak (rovnako ako pri infrastrukture...)

No ale, k veci: info o planovanych opravach dialnic a ciest na vychode https://kosicednes.sk/spravy/vychodniar ... u-opravou/
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Mawerick81 » 28. Feb 2023 20:51

no daj co sa investovalo v tom ZIlinskom kraji, konkretne na Orave? Bavime sa len o turizme
Mawerick81
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 756
Založený: 02. Júl 2015 14:19

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 01. Mar 2023 00:47

Bolo to rozdelenie/alokacie podla krajov, cize konkretne na Orave tam uvedene nebude. Teraz to narychlo neviem najst, ale je to pravdepodobne rovno v tomto vlakne, a bol to podobny graf ako tento https://www.dialnice.info/gallery/image ... e_id=10946 , ktory ukazuje velmi pekne ako sa hej..*** alokovali dopravne peniaze z OPD 2007-13, akurat pre cestovny ruch.
No ale aj tu je velmi dobre vidiet, co sa s financiami dialo: vsetko do hej! , akurat v Trnave menej, lebo zeleznica aj dialnica uz boli dostavane...
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Mawerick81 » 11. Mar 2023 23:36

jooooj a zase tu budu vyplakavania DRX ze sa investori rozhodli pre ZA kraj :D len plač,, kludne sa aj hod o zem :D

https://www.zilinak.sk/clanky/23364/v-m ... FxfzGEdYmg
Mawerick81
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 756
Založený: 02. Júl 2015 14:19

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod badger-FB » 14. Mar 2023 12:17

Nemecký investor do Rimavskej Soboty nepríde, Ziegler (drevo) do RS nepríde. Oficiálne pre nedostatok ihličnatého dreva, čo asi predtým nevedel; https://spravy.rtvs.sk/2022/12/nemecky- ... y-nepride/
Identicky VOLVO nevedelo že musí odložiť výrobu o 1 rok.
Oetker nemá kam v Bolerázi rozšíriť výrobu, čo je podobný nezmysel ako vyššie uvedené.

Krajina prestáva byť hospodársky atraktívna.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 17. Mar 2023 12:41

Pozdrav od Svet.banky:
Narrowing economic disparities between Slovakia’s regions is essential for economic growth
https://blogs.worldbank.org/europeandce ... l-economic
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod badger-FB » 07. Apr 2023 23:00

Pozdrav je síce pravdivý, lenže nožnice sa roztvárajú akosi na celom svete... bohatí bohatnú, chudobní chudobnejú a rok 2022 to zrýchlil. Ak čítam aj z iných regiónov a iných krajín, deje sa tam to isté!
U nás je ale aj iný problém. Tu papierovo predsa smerujú peniaze do regiónov. Nakoniec Kysuce a ich D3 sú chudobný región etc., ale problémom je, že sa skoro nič nestavia, nič neinvestuje, nerozvíja. A ak náhodou, tak 6x drahšia lavička, 7x drahší bike sa kúpi, 5 km cyklotrasy v poli sa postaví. Aj tá D3 - ok tak bude z fondov, ale my vieme že pred 2026 sa nezakopne. To znamená, že my viažeme zdroje v rádoch stá miliónov na vzdušný zámok. Nemám nič proti D3, ale mám proti tejto logike rozmýšľania. Mám peniaze, tak ich treba čerpať, čerpať a čerpať a nie bezbreho plánovať za ďalšie dlhé roky, potom dlhé roky tendrovať a nakoniec podstatná časť aj tak prepadne. :o
Železnice dtto. Kultúra, až keď horí. Veď nedá sa tvrdiť, že by verejné zdroje išli prioritne do vyspelých častí. D4R7 bol PPP a splácaný bude z výkonu ekonomiky, zďaleka sa nedáva BA to čo BA tvorí, čiže tie tvrdenia o rozvoji regiónov sú fakt, ale u nás nie je problém, že by sa to neplánovalo rozvíjať, ale sa nerozvíja nikde nič. Staviame 2,5x drahšie (po započítaní dodatkov) a čerpáme jeden z najmenších podielov v EÚ a pritom sme na tých fondoch závislí! Nedávame väčšinu zo štátnych daní, ale z fondov.
Sociálny aspekt, kto sa rozumie schéme výplatnej pásky, platenia odvodov a vyplácania dávok, tak musí rozumieť tomu, že ani toto nie je v tejto krajine určené na to, že ak človek ochore na onko chorobu, tak sa neocitne v chudobe. Presne naopak sa tam ocitne, ak ho nepotiahne rezerva alebo rodina. A zase si zistime, aká je u nás chorobnosť na onko choroby a investície do prevencie a liečby.
To sú štrukturálne problémy, ktoré sa tu nabaľujú jeden cez druhý.
SB a MMF môžu konštatovať potom čo len chcú. V rámci meraní OECD my zaostávame prakticky vo všetkom. Máme poddimenzované príjmy na skoro všetko, výdavky na skoro všetko, vyššie D-O zaťaženie v prepočte na kúpyschopnosť, to sme už skoro na chvoste, čiže ani ľudia nemôžu ťahať spotrebu v regióne, čiža žiadna práca pre živnostníkov, len fušky a jeden víkend pomôžeš ty mne a ďalší ja tebe. Niečo nepoznané na západ od nás. A to si treba povedať, že toto sa tu deje od vzniku štátu.

Aj večný problém trasovania D1. Že ide severom územia vyplýva z obáv Maďarska. Raz by nám vzali juh, tak sa diaľnica natrasovala cez najväčšie hory, len aby išla oblúkom. Či už mohla alebo nemohla stáť, lebo veď EIB na ňu dala za existenciu miliardu a fondy ďalšie etc. je otázne, ale faktom je, že nestojí a nebude stáť ani najbližších 10 rokov. Čiže tu je síce nejaký zámer a národný plán, ale on sa neplní.

A že my k D1 dávame peknú cestu vedľa, ale už vedľa R1 nedávame? A prečo R1, ktorá spája na pár sto km 3 krajské mestá a kopu ďalších nemá tú paralelu k sebe a má horšie parametry? To je absolútne nepochopiteľné rozhodnutie, lebo tam okrem Nitry juh vlastne nie je.

Z obáv pred juhom sme potiahli celé samosprávne členenie tak, že ide "na sever". Nezmyselne sa TT kraj stal od Záhoria po Maďarov, NR kraj sa ťahá nezmyselne na sever, zanikli prirodzené regióny, vznikli umelé celky. A celá štátna správa sa rodrobila tak, že 1/4 výdavkov ide na samých seba - na aparát riadenia obcí, miest, krajov, úradov (stavebné etc.), obvodné úrady už namiesto okresov. Za tie desiatky rokov prišlo k násobnej premene štátnych kompetencií na územnom princípe.

To je vyslovene pre miestečká pre vyvolených asi 8000 ľudí. Ktorí riadia krajinu. :D Na papieri naplánujú, rozprávať je o čom, ale v reáli to nevidieť. Vidieť len ten exodus mladých (šikovných nadaných, LGBT k tomu), starších z východu lebo tam nie je práca na prežitie + rozpad tamojších manželstiev a systém rodiny a vymieranie.

infraštruktúra vyššieho rádu sa stavia pomaly a stačí sa rozpadávať - a rozpadáva sa aj to, čo sa postavilo pred 1989 a nového niet

To sa ani nedá zmeniť k hmatateľným výsledkom do nejakých 10 rokov. :roll: A ja mám dojem, že o zmenu v tomto duchu ani 4/5 politickej scény vlastne nestojí. Tým stačí hrabkať si na svojom piesku a v duchu "mierumilovná Slovač" si tu vládnuť. A len podľa toho kto ponúka viac, tak takým sa podriadiť. Slovensko je primalé na to, aby sa tu naozaj pretrhli väzby, ktoré si na seba už zvykli. Jeden druhého nepodrazí, ale vo výsledku obidvaja podrážajú všetkých ... preto odtiaľto je lepšie buď odísť alebo tu byť ale zostať nezávislým na tomto systéme alebo potom pre neho pracovať v lepšej forme (realistický náhľad) a nenechať sa opantať že niečo za pár rokov zmením.

To, že bude niekde priemyselný park alebo kus cesty už nezmení prosperitu krajiny, už nie. Tu sa buď udržia nejaké hodnoty alebo sa neudržia, ale ani v jednom prípade sa to neodrazí na životnej úrovni v zrovnaní so západom. Táto šanca bola viackrát premrhaná a nastal čas dobrých 40 rokov pracovať na obnove statkov (ekonomický pojem mám na mysli).
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod badger-FB » 08. Apr 2023 00:00

A to ešte aká je kvalita tých stavieb. Normálne sa postavená cesta z 90. rokov spravila a ešte dnes má v podstate dobrý povrch. Ošúchanú drsnosť, ale neuhýba svah a nerozpadá sa celá pavučina. Ale stavby po r. 2000 z nejakého dôvodu máme po desiatich 15 rokoch na tom biedne. Zosúva sa Horná Štubňa, vlní úsek u mosta, riešilo sa to tam. To isté Orava. To pôsobí, že R3 sa stavia v inom svete. Na D1 mi pripadajú úseky na Považí dosť biedne spravené, pomaly každý most. A triaslo to tam už ako nové, teraz je to čím ďalej citeľnejšie. Štátna R1 tiež nič moc a to sú tiež tam novšie úseky. Mosty nám padajú ešte za výstavby, dodnes nedotiahnuté z D1, tam vinníci za chvíľu aj zomrú..

Takisto sa opravujú cesty. Cestári a je jedno či štátni alebo krajskí vidia čo majú v regiónoch. Vidia, že niekde je spodná voda alebo nejaký posun. Napriek tomu spravia 6x po sebe po dobu 15 rokov prieťah kobercom, ktorý sa po roku prelomí. Osadia značky a ide sa ďalej. To je naozaj taký strašný problém spraviť čo robí Afrika? Odkopať cestné teleso, položiť tam železnú rúru ako odvodnenie, nasypať kamenivo, stabilizáciu a položiť vozovku? Asi to u nás problém je. Nesnívam totiž o tom, že by sme tam postavili mostný objekt, čo by bolo riešenie na väčšine územia od Viedne na západ.

Rovnako sa majú posudzovať straty z preťažených ciest. Tu sa z nejakých dôvodov prvorado hodnotia prínosy nových stavieb. Nacenia sa a zrazu sa zistí, že to nesedí. Tak sa to všemožne prispôsobuje, aj tak sa to na konci dňa (výstavby) nedodrží. Ak máme 30 tisícové mesto, ktorým prejsť každý deň robí problém v dohromady 6 hodinách a prechádza tadiaľ 20 tisíc áut za deň, z toho polovica ide za tých 6 hodín, tak vieme presne vyčísliť časové straty, straty na PHM, dopad na hluku, vibráciách etc., dopravná nehodovosť je presne zaznamenaná (zranenia, smrť, výjazdy zložiek, všetko sa počíta), tak vieme s určitosťou povedať, že postaviť 5 km obchvat bude prospešné. A treba to pripraviť a v etapách to realizovať, 2 roky 1 kilometer, 2 roky 2 kilometre, 2 roky 2 kilometre. Ale máme za 5 rokov hotovo a nech sa teda 10 rokov pripravuje. A vieme takto stavať 20 miest naraz, stále nejaká etapa. Toto tu takisto nefunguje.

Časť života som bol v Nórsku. Tam vedia aj lokálne cesty, ktoré postavia, zaťažiť mýtom. Po dobu splatenia rozdielov na prínosy. Kamióny inak idú aj po dosť zlých cestách, aj štrkových aj úzkych. Bohatí Nóri sú bohatí práve preto, že sa pozerajú na kvalitu života aj ekonomické náklady. Vedia aj šetriť, proste sa nepostaví 4 pruh všade, ani veľká križovatka sa nepostaví všade a keď to nevyjde, tak sa zavedie mýto a často sa stáva, že sa naplánuje na 15 rokov a už po 7 sa zruší, lebo sa náklady vrátili. My nebudeme ako Nóri, lebo nemáme také suroviny a rozpočet, ale my nemáme ani ten správny systém na rozvoj krajiny. Oni spájajú územie novými mostami a tunelami aj pod morom, aby nemuseli cestovať cez nekonečné fjordy, trajektami a dlhými obchádzkami. Kedysi tak cestovali, že vlastne sa cestovať nedalo, preto čo región aj za susedným zálivom, to izolovaná oblasť. Slovensko je v tomto podobné v tom, že samé kopce, doliny a obývané územia. Tak tam nenatiahnem hlavné diaľnice v 4 pruhu ... už sa stalo. Ale krváca preto celá krajina. A tým ako sa k tomu pristupuje tak krváca dvojnásobne.

Rakúsko, Švajčiarsko, Nórsko, Švédsko, Fínsko, nemajú hotové diaľničné siete. Sú to bohaté štáty, majú iné verejné statky a nemajú to hotové. Lebo hory alebo bažiny, jazerá. Ale majú to na 3/4 až 95%. Ale majú úplne iný manažment rozvoja, riadenia, údržby. Každé euro/korunu etc. otočia dvakrát. Fíni zmenšili administratívu, spojili nejakú infraštruktúru dohromady. Nóri si založili nový podnik zameraný na diaľnice a rýchlostné cesty. Švajčiari opravujú tunelové úseky, stavajú 3. rúry, aby to celé zlepšili. V Rakúsku keby nemali zelených, majú dávno hotovú Viedeň, ale Rakúsko teraz miliardy investuje do opráv starších diaľnic, do rozšírení, do výmien mostov.

My si prečítame, že NDS preinvestuje tento rok 440 mil. eur. To je výsmech, ale aj je výsmech to ako je to prerozdelené, lebo tak sa stavia a skoro nič nové sa nezačína.
Štátni cestári na tom nie sú lepšie, rozpočet okolo 100 mil. eur, možno 150. Oni sa snažia rovnomerne modernizovať cesty I. triedy. Vychádza sa pritom z toho o aký druh cesty sa jedná a ako je poškodená. Prednosť má asi 1500 kilometrov vyťažených hlavných trás a asi 400 kilometrov zo zvyšku, na základe ich stavebno -technického stavu. Čiže 2/3 sa zmenia k lepšiemu. Ostatné sa uskromnia, a neuvidia ani cent, nanajvýš 5cm vrstvu koberca. Ale financie majú aj tak len na asi 1000 za 10 rokov. Čiže na 50% toho čo by potrebovali. :roll:

A keď si čítame o nákladoch, často 10-20 mil. eur jedna zmluva. Tak je evidentné, že sa asi nedosiahne ani tých 50% kilometrov. Takže sme odsúdení na to, že nemáme ani diaľnice ani normálne cesty. V rebríčkoch hodnotení sme my v tretej tretine štátov sveta čo sa týka kvality ciest. Kdejaký africký štát je na tom lepšie, než my. A nebol ešte v 2000 nebol.

Tu si často mnohí namýšľajú, že toto je tu výstavná časť sveta. V skutočnosti je to prdel sveta, tu nie je ani poriadny cestovný ruch, viz návštevnosť, ale my tu budeme snívať o samostatnom ministerstve pre tento obor. Vypracujú 70 stratégii rozvoja ruchu, ale výsledok sa nedostaví, lebo nie je doprava. Nemusia byť cesty, ale nie sú poriadne autobusy, linky, vlaky. Nie sú služby, to odrádza že sa niekomu niečo stane a už len ako vyzerá 60 urgentov v tejto krajine. Kde Slovák má problém vydržať hodiny a tak čo ešte cudzinec ak to nie je dobrodruh? Prácu dáva z polovice zahraničie, ale to len pre nižšie mzdy, ktoré sú ale vyššie, než má zbytok krajiny. Takže mzda v hrubom 1400 je luxus, ktorý nemá ani 75% úradníkov - ale vôbec o tom nerozhoduje táto vláda. Ak neberieme v úvahu dotácie na fabriky. A napriek tomu túto mzdu naozaj 70% národa nedosiahne.

To tu nebola vojna. Nebol prakticky dlh. Bol pomerne slušný majetok, ktorý prinášal vysoké dividendy. A bola v celkom dobrom stave infraštruktúra - lebo neboli všade haly. ktoré generujú NAD. Za 30 rokov sme sa posunuli k opačným výsledkom. A sme na chvoste v životnej úrovni v EÚ a v ukazovateli o cestách sme v horšej časti sveta. Ale aj tak sa nepoučíme a budeme si tu trvať na pôvodných zle nastavených plánoch. A budeme tu snívať o tom, že postaviť 1 miliardový úsek je normálne (Korbeľka), aj keď nevieme postaviť 500 mil. projekt Višňového, o polovicu lacnejší Čebrať etc. My nevieme postaviť križovatku D1 s D4 ... to je tiež unikát. A my sme to vedeli - videli - a aj tak nepostavili. V inej téme čítam ako má cudzinec rozumieť nejakej značke že nejaká odpočívadlo je zavreté. A tomuto má ten cudzinec rozumieť ako? :lol:

Aj ten Prešov. Tak idete najprv po biednej ceste, potom zrazu 4 pruh a následne vymlátený kus ... ale na dohľad všade bagre a ozrutné na 50 rokov dopredu naplánované križovatky. Veď ok, ale je to to isté, že to nepotrebujeme, nevyužijeme, ale už to tak staviame. Lebo čo sa nepostaví hneď, to sa nepostaví akože nikdy. Ale takto sa to stavia asi len v USA, a nikde inde. A tam je tá motorizácia o inom, kde sa ide aj 400 metrov autom a keď idete pešo, tak ste max. podozrivá osoba. Akurát, že tam sa z auta dá vybaviť pol agendy.

Ja som preto presvedčený o tom, že tu sa štátne cesty a diaľnice nestavajú vôbec pre nejaké národné potreby, ale je to biznis pre tých, ktorí sa na tom zúčastnia. Nekonečné zásoby a večnosť v príprave aj realizácii, lebo to je jedno. Obratovo tie firmy a stále tie isté firmy (ak aj nové firmy, tak tí istí ľudia!) majú tie isté zakázky. Isté zisky, ktoré si odôvodnia na každom jednom navýšení peňazí. A ak aj sa poruší nejaké pravidlo, tak to proste štát vráti kam treba. A len sa o to posunie ďalší projekt. Toto sa nedeje len v diaľniciach a cestách ale vo všetkom možnom. Za každým sa dá dočítať, ako unikátne sa niečo postavilo. Aké unikátne PHS, otočné mostné konštrukcie, dlhé a vysoké mosty etc., ešte aj unikátne tunely a podvody na vratkách DPH, na subkách na konkurzoch. Tu netreba dokončiť stavbu, tu stačí dosiahnuť míľnik a dostať preplatenie faktúry. A je jedno v akej kvalite sa to spraví. Všetko je jedno ak máte správne personálne obsadenie na potrebných leveloch a nikto s tým nič neurobil, ani neurobí, lebo by bol sám proti "sebe" (sponzorom a tomu ako sa tam dostane). Jediné, čo sa dá - je, že čisto protizákonné veci sa riešia. Niekto je schopný aj toto prehliadať ...

A takto tu môže DrX písať o RR. To má prácu do konca života. :oops:
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.