A to ešte aká je kvalita tých stavieb. Normálne sa postavená cesta z 90. rokov spravila a ešte dnes má v podstate dobrý povrch. Ošúchanú drsnosť, ale neuhýba svah a nerozpadá sa celá pavučina. Ale stavby po r. 2000 z nejakého dôvodu máme po desiatich 15 rokoch na tom biedne. Zosúva sa Horná Štubňa, vlní úsek u mosta, riešilo sa to tam. To isté Orava. To pôsobí, že R3 sa stavia v inom svete. Na D1 mi pripadajú úseky na Považí dosť biedne spravené, pomaly každý most. A triaslo to tam už ako nové, teraz je to čím ďalej citeľnejšie. Štátna R1 tiež nič moc a to sú tiež tam novšie úseky. Mosty nám padajú ešte za výstavby, dodnes nedotiahnuté z D1, tam vinníci za chvíľu aj zomrú..
Takisto sa opravujú cesty. Cestári a je jedno či štátni alebo krajskí vidia čo majú v regiónoch. Vidia, že niekde je spodná voda alebo nejaký posun. Napriek tomu spravia 6x po sebe po dobu 15 rokov prieťah kobercom, ktorý sa po roku prelomí. Osadia značky a ide sa ďalej. To je naozaj taký strašný problém spraviť čo robí Afrika? Odkopať cestné teleso, položiť tam železnú rúru ako odvodnenie, nasypať kamenivo, stabilizáciu a položiť vozovku? Asi to u nás problém je. Nesnívam totiž o tom, že by sme tam postavili mostný objekt, čo by bolo riešenie na väčšine územia od Viedne na západ.
Rovnako sa majú posudzovať straty z preťažených ciest. Tu sa z nejakých dôvodov prvorado hodnotia prínosy nových stavieb. Nacenia sa a zrazu sa zistí, že to nesedí. Tak sa to všemožne prispôsobuje, aj tak sa to na konci dňa (výstavby) nedodrží. Ak máme 30 tisícové mesto, ktorým prejsť každý deň robí problém v dohromady 6 hodinách a prechádza tadiaľ 20 tisíc áut za deň, z toho polovica ide za tých 6 hodín, tak vieme presne vyčísliť časové straty, straty na PHM, dopad na hluku, vibráciách etc., dopravná nehodovosť je presne zaznamenaná (zranenia, smrť, výjazdy zložiek, všetko sa počíta), tak vieme s určitosťou povedať, že postaviť 5 km obchvat bude prospešné. A treba to pripraviť a v etapách to realizovať, 2 roky 1 kilometer, 2 roky 2 kilometre, 2 roky 2 kilometre. Ale máme za 5 rokov hotovo a nech sa teda 10 rokov pripravuje. A vieme takto stavať 20 miest naraz, stále nejaká etapa. Toto tu takisto nefunguje.
Časť života som bol v Nórsku. Tam vedia aj lokálne cesty, ktoré postavia, zaťažiť mýtom. Po dobu splatenia rozdielov na prínosy. Kamióny inak idú aj po dosť zlých cestách, aj štrkových aj úzkych. Bohatí Nóri sú bohatí práve preto, že sa pozerajú na kvalitu života aj ekonomické náklady. Vedia aj šetriť, proste sa nepostaví 4 pruh všade, ani veľká križovatka sa nepostaví všade a keď to nevyjde, tak sa zavedie mýto a často sa stáva, že sa naplánuje na 15 rokov a už po 7 sa zruší, lebo sa náklady vrátili. My nebudeme ako Nóri, lebo nemáme také suroviny a rozpočet, ale my nemáme ani ten správny systém na rozvoj krajiny. Oni spájajú územie novými mostami a tunelami aj pod morom, aby nemuseli cestovať cez nekonečné fjordy, trajektami a dlhými obchádzkami. Kedysi tak cestovali, že vlastne sa cestovať nedalo, preto čo región aj za susedným zálivom, to izolovaná oblasť. Slovensko je v tomto podobné v tom, že samé kopce, doliny a obývané územia. Tak tam nenatiahnem hlavné diaľnice v 4 pruhu ... už sa stalo. Ale krváca preto celá krajina. A tým ako sa k tomu pristupuje tak krváca dvojnásobne.
Rakúsko, Švajčiarsko, Nórsko, Švédsko, Fínsko, nemajú hotové diaľničné siete. Sú to bohaté štáty, majú iné verejné statky a nemajú to hotové. Lebo hory alebo bažiny, jazerá. Ale majú to na 3/4 až 95%. Ale majú úplne iný manažment rozvoja, riadenia, údržby. Každé euro/korunu etc. otočia dvakrát. Fíni zmenšili administratívu, spojili nejakú infraštruktúru dohromady. Nóri si založili nový podnik zameraný na diaľnice a rýchlostné cesty. Švajčiari opravujú tunelové úseky, stavajú 3. rúry, aby to celé zlepšili. V Rakúsku keby nemali zelených, majú dávno hotovú Viedeň, ale Rakúsko teraz miliardy investuje do opráv starších diaľnic, do rozšírení, do výmien mostov.
My si prečítame, že NDS preinvestuje tento rok 440 mil. eur. To je výsmech, ale aj je výsmech to ako je to prerozdelené, lebo tak sa stavia a skoro nič nové sa nezačína.
Štátni cestári na tom nie sú lepšie, rozpočet okolo 100 mil. eur, možno 150. Oni sa snažia rovnomerne modernizovať cesty I. triedy. Vychádza sa pritom z toho o aký druh cesty sa jedná a ako je poškodená. Prednosť má asi 1500 kilometrov vyťažených hlavných trás a asi 400 kilometrov zo zvyšku, na základe ich stavebno -technického stavu. Čiže 2/3 sa zmenia k lepšiemu. Ostatné sa uskromnia, a neuvidia ani cent, nanajvýš 5cm vrstvu koberca. Ale financie majú aj tak len na asi 1000 za 10 rokov. Čiže na 50% toho čo by potrebovali.
A keď si čítame o nákladoch, často 10-20 mil. eur jedna zmluva. Tak je evidentné, že sa asi nedosiahne ani tých 50% kilometrov. Takže sme odsúdení na to, že nemáme ani diaľnice ani normálne cesty. V rebríčkoch hodnotení sme my v tretej tretine štátov sveta čo sa týka kvality ciest. Kdejaký africký štát je na tom lepšie, než my. A nebol ešte v 2000 nebol.
Tu si často mnohí namýšľajú, že toto je tu výstavná časť sveta. V skutočnosti je to prdel sveta, tu nie je ani poriadny cestovný ruch, viz návštevnosť, ale my tu budeme snívať o samostatnom ministerstve pre tento obor. Vypracujú 70 stratégii rozvoja ruchu, ale výsledok sa nedostaví, lebo nie je doprava. Nemusia byť cesty, ale nie sú poriadne autobusy, linky, vlaky. Nie sú služby, to odrádza že sa niekomu niečo stane a už len ako vyzerá 60 urgentov v tejto krajine. Kde Slovák má problém vydržať hodiny a tak čo ešte cudzinec ak to nie je dobrodruh? Prácu dáva z polovice zahraničie, ale to len pre nižšie mzdy, ktoré sú ale vyššie, než má zbytok krajiny. Takže mzda v hrubom 1400 je luxus, ktorý nemá ani 75% úradníkov - ale vôbec o tom nerozhoduje táto vláda. Ak neberieme v úvahu dotácie na fabriky. A napriek tomu túto mzdu naozaj 70% národa nedosiahne.
To tu nebola vojna. Nebol prakticky dlh. Bol pomerne slušný majetok, ktorý prinášal vysoké dividendy. A bola v celkom dobrom stave infraštruktúra - lebo neboli všade haly. ktoré generujú NAD. Za 30 rokov sme sa posunuli k opačným výsledkom. A sme na chvoste v životnej úrovni v EÚ a v ukazovateli o cestách sme v horšej časti sveta. Ale aj tak sa nepoučíme a budeme si tu trvať na pôvodných zle nastavených plánoch. A budeme tu snívať o tom, že postaviť 1 miliardový úsek je normálne (Korbeľka), aj keď nevieme postaviť 500 mil. projekt Višňového, o polovicu lacnejší Čebrať etc. My nevieme postaviť križovatku D1 s D4 ... to je tiež unikát. A my sme to vedeli - videli - a aj tak nepostavili. V inej téme čítam ako má cudzinec rozumieť nejakej značke že nejaká odpočívadlo je zavreté. A tomuto má ten cudzinec rozumieť ako?
Aj ten Prešov. Tak idete najprv po biednej ceste, potom zrazu 4 pruh a následne vymlátený kus ... ale na dohľad všade bagre a ozrutné na 50 rokov dopredu naplánované križovatky. Veď ok, ale je to to isté, že to nepotrebujeme, nevyužijeme, ale už to tak staviame. Lebo čo sa nepostaví hneď, to sa nepostaví akože nikdy. Ale takto sa to stavia asi len v USA, a nikde inde. A tam je tá motorizácia o inom, kde sa ide aj 400 metrov autom a keď idete pešo, tak ste max. podozrivá osoba. Akurát, že tam sa z auta dá vybaviť pol agendy.
Ja som preto presvedčený o tom, že tu sa štátne cesty a diaľnice nestavajú vôbec pre nejaké národné potreby, ale je to biznis pre tých, ktorí sa na tom zúčastnia. Nekonečné zásoby a večnosť v príprave aj realizácii, lebo to je jedno. Obratovo tie firmy a stále tie isté firmy (ak aj nové firmy, tak tí istí ľudia!) majú tie isté zakázky. Isté zisky, ktoré si odôvodnia na každom jednom navýšení peňazí. A ak aj sa poruší nejaké pravidlo, tak to proste štát vráti kam treba. A len sa o to posunie ďalší projekt. Toto sa nedeje len v diaľniciach a cestách ale vo všetkom možnom. Za každým sa dá dočítať, ako unikátne sa niečo postavilo. Aké unikátne PHS, otočné mostné konštrukcie, dlhé a vysoké mosty etc., ešte aj unikátne tunely a podvody na vratkách DPH, na subkách na konkurzoch. Tu netreba dokončiť stavbu, tu stačí dosiahnuť míľnik a dostať preplatenie faktúry. A je jedno v akej kvalite sa to spraví. Všetko je jedno ak máte správne personálne obsadenie na potrebných leveloch a nikto s tým nič neurobil, ani neurobí, lebo by bol sám proti "sebe" (sponzorom a tomu ako sa tam dostane). Jediné, čo sa dá - je, že čisto protizákonné veci sa riešia. Niekto je schopný aj toto prehliadať ...
A takto tu môže DrX písať o RR. To má prácu do konca života.