No a z tohto dôvodu sa napríklad prešetrujú alebo skôr lepšie kontrolujú, aby ma niekto nechytal za slovo nejaké postupy aj na Višňovom, ale nie že by sa hľadala úspora.
Lebo toto nie je len nejaká cesta, toto je dojná krava na samotnej výstavbe až po advokátske kancelárie. Riešiť či je opodstatnené množstvo betónu aké si fakturuje dodávateľ je o a) snahe za každú niečo, čosi malé, nájsť, lebo tento dodávateľ je antikorupčný, aspoň sa tak prezentuje alebo inak povedané nemá také kauzy a minulosť ako vyvolenejšie firmy. A že tá Skanska má úsek aký má dokazuje aj návšteva vrchného riadenia tej firmy, to nebolo o prehliadke stavby samotnej, ale o tom čo sa deje všetko. Arbítráže, šetrenia, ak niečo nevyjde, tak ich to poškodí tiež. Uistil sa, že to majú pevne v rukách. Otázka bude čo sa stane pri možnej výmene vlády, lebo termín dostavby sa posunul za voľby, dosť možno teda. Ale naspäť k tomu. Vyvolenejšie. Ktoré sa vedia rozdeliť so svojím úspechom
Takto by sme sa nemohli všetci z toho úspechu tešiť (všetci ktorí tam v tom sú, my poddaní sa máme tešiť že im sa darí a že čosi sa robí aj pre rozvoj krajiny) a po b) je to také znervózňovanie dodávateľa. On má ale určite čisté svedomie, preto je skôr snaha terajšieho vedenia štátnej NdsKy vytvoriť obraz o tom, že sa maká. Tento obraz ja neviem vyhodnotiť (zažili sme už iné kampane a potom doplatky za nejaké rozdiely na stavbe D2 v BA a aj iných stavbách po krajine) a speje to aj tu k tomu, lebo sa nedodržia pôvodné rozpočty, lebo sú vraj teda iné škody. Pritom sú tu hodené arbitrážne konania štátu na ex firmy, tie ex na štát. Ak naše univerzity, firmy a štátny investor tvrdia, že ex práca bola sfušovaná, preto to bude stáť viac, tak potom žiadosti ex firmy nie sú opodstatnené. Ona už síce ani nefunguje lebo sa premenovala, už žiadne Salini nie je, ale rozhodujú § a postupy, ktoré boli vykonané. Taliani tvrdia, že tunel spravili dovtedy dobre a nekvalita sa podpísala až s vrubom času a za ten si môže štát. Ten problém s vodou je o živej stavbe, kde pravdu môžu mať všetci, zase to nezhodnotím.
Takže stavebná stránka sú stovky miliónov, tunel okolo 100. Úsek k tomu, potom technológie a SSUD, odpočívadlo. Medzitým tu sú arbitráže. Inflácia a nadpráce. Niekto by mal verejne povedať: toľkoto sme už prestavali (preplatili), toľkoto máme žiadostí o preplatenie, toľkoto máme arbitráže. Lenže to posledné moc neriešia, lebo na informácie argumenty a fakty by si mohol štát poškodiť. Hlavne preto, lebo mafia. To je dvojsečné v tom, že na jednu stranu je tu výmena zhotoviteľa (smer 2 odoprel nejaké veci pre smer 1), lebo to neišlo ako malo, ale to je zároveň dôkaz v akých pomeroch krajina funguje. Na nejaké postupy sú podpisy, schválené procesné postupy a tu niekde štát niečo žaluje. § sú o obchode, nie o nedokázanej nekvalite prác, ktorá sa teraz dokazuje novým zhotoviteľom. Lebo on len tak môže inkasovať viac.
Inak by neplatili jeho pôvodné prevzatia stavby - a sme naspäť u dodávok materiálu na stavbu. Je to ako keď bol pokus o puč v Nemecku, tak bohužiaľ ale "štátne sily" museli zakročiť aj proti jedným aj proti druhým a len vyčkávať kto bude mať väčšiu silu dokázať že je silnejší.
Pre niekoho to môže byť strata času. Pre iného to je zásadné. Do budúcnosti to je silný precedens. Inak to nie je výnimočné, odobrať zakázku. Deje sa to normálne. Ibaže tu sa to stane výnimočne a ešte táto výnimka neprimeraným spôsobom prebieha ďalej.
Lebo kšeft je kšeft a boli spretrhané vlákna..
Všetko čo je takpovediac "živá stavba", čiže je vo fáze, že tam ide ešte trhnúť slušné % sa vždy má v nejakej časti spoločnosti o to šklbať. Že nám tu lieta 500-1000 mil eur, odhadom, je to, čo by mal niekto riešiť, vo verejnom priestore. Nerieši a nebude riešiť, lebo prsty má v každom úseku niekto iný a čaká na svoju príležitosť. Občas nejaký nespokojný architekt, projektant.. ale tí už ani nie. Nie je to zase tak dávno, keď sa prihlásili do projektantských zakáziek nejaké stredne väčšie regionálne firmy a boli tam samo odhlásenia sa z tých tendrov. Samozrejme, majiteľ vždy poprel že by nábojnica pre ktorú sa domáhal pomoci nejak súvisela s jeho činnosťou v podnikaní ale so špinavým riadom doma to určite nesúviselo. Ešte to by tak chýbalo, aby niekto projektoval za ľudovejšie ceny.
Sme príliš malá krajina na to, aby sa dala očistiť, lebo istá časť má nadmerné možnosti a silu demonštrovať moc aj v období keď nedrží tú vrchnú, tak ak tu niekto chce žiť, tak sa musí prispôsobiť alebo potom odísť, aby žil inak ale žil. Nechcem menovať konkrétne spoločnosti, ale siahajú (ako je to v tej reklamnej kampani na jednu banku) od záhoria po bardejov. Veľké zakázky sa jednoducho ovládnu a jednoducho sa cez ne preženie veľa peňazí. A že občas nejaká nevyjde? Tak to vykryje štátny rozpočet. Na toto celé ako je, tak je Brusel prikrátky.
Metodika, že sa to bude prešetrovať, otvárať tie kauzy, meniť tie kľúčové osobnosti nestačí, lebo to nezmení tie praktiky v súkromnom sektore a ten sa jednoducho obáva. Dobre, tak dnes sa prihlásim, je tu nový minister jeden druhý tretí tak sa prihlásim a iný mi zariadi ochranu. Ale oni raz dovládnu a iní sa vrátia. Občas treba otvoriť oči, prečo sa nič hneď nezmenilo a malo sa.. tým že sa to prešetrovalo sa stopli financie. A vniesla sa nedôvera zo západu k nám. Lebo dovtedy bolo všetko čisté.. takto to poukazuje na opak. A to nemajú radi. Preto aj zjednotiť fondy do jedného ako nám pani Veronika rozpráva že to niečomu zabráni, to v skutočnosti bude znamenať blokáciu fondov polroka z roka. Platí aj pravidlo, že ak nemám ja: tak rozhodne nebude mať ani iný. To je základný mechanizmus akým zabránim rozvoju, stúpne nervozita a to zase nahráva tým ktorí v tom vedia chodiť o dosť lepšie. Oni nepotrebujú čerpať 100% dobre, ale čo najlepšie čerpať pre seba. Zbytok je o peknom úsmeve a kamerách..
Asi sa to zle číta.. lenže bohužiaľ, tak sa pozrite aj na to ako je možné že máme 8 VÚCiek a každá objednáva obyčajnú soľ za inú cenu. A nejde o drobné rozdiely. Polovica je pre zadania, polovica pre to kto sa prihlasuje a ako sa prihlasuje aby sa neprihlásil inde. Ale asi nikto nebude riešiť že tu máme kartel na dodávku pluhov, soli pre samosprávy. Že tie mercedesy tie naše prechody ale do poriadku v zime nedajú na rozdiel od tých tatroviek ale vieme všetci lebo to na tých cestách vidíme.
A tak ako je tu monopol na značky je tu monopol na cestársku výstroj, na hasičské kombinézy, na ponožky pre vojakov, na termoprádlo pre viac zložiek, iba časť tých topánok dodávajú väzni. A nie je sa čomu diviť, lebo iné EU firmy majú pôsobisko v Litve, Lotyššsku, Litve, Estónsku, v niektorých územiach Poľska a vždy tak, aby tam mali dominantnú pozíciu a iná tam nejde. ČIže domácky je všetko o.k., kartel sa nekoná, je to o tom kto sa prihlási. Ale na väčšej EU úrovni sa dohodli kto kde bude a toto sa rieši už dlhšie, že tie firmy si to EU územie rozparcelovali ale je to ťažko preukázať, ako sa to preukáže že sa rozhodne podnikateľsky niekde mať len časť biznisu alebo žiadny a inde celé portfólio?
Preto sa táto krajina neposúva. Pretože aj keď sa stavia jeden úsek za druhým trebárs na tom severe alebo západe tak sa to nedokončuje koncepčne a je to násobne predražené. Inde sa nestavia skoro nič a tiež aj to málo nie je koncepčné. Lebo im nejde o to aby to malo nejakú koncepciu. Tú mal naposledy VM keď postavil elektrické vedenia a načrtol nejakú víziu rozvoja, akurát mu zachutila moc a ostatní ho kopírujú v tej moci. Preto sa nemôže nikto čudovať tomu že odtiaľto schopná časť odišla preč a naozaj ostatná chudoba potrebuje drobné milodary než vízie.. až možno posledné obdobie veľa ľudí medzi občanmi pochopilo ale spoločnosť je v takom stave že uff. Skôr sa ešte viac radikalizuje a zle sa rozhodne. Aj sa už zle rozhoduje v osobnom konaní na dennom poriadku..