Operačný program doprava

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod vladik67 » 16. Nov 2020 10:14

vladik67 napísal:Tak toto je typické: "Podaj palec a chcem celú ruku".


sendvo napísal:toto je zasa taka typicka slovenska diskusia typu ten zmrd sused ma viac ako ja :


Sendvo, tak ak Ti dôjdu argumenty, treba to podľa teba riešiť asi len takto. Ak Ti ide len o to, aby si niečo napísal, tak to beriem a na tvoje príklady nemá cenu reagovať, lebo prečo práve to a nie to (len aby diskusia nestála?). Situáciu na železnici vrátane Žiliny poznám, lebo ak sa nechcem trmácať južnou železničnou traťou do BA, tak do miest Považia od severu po BA musím ísť len cez ZA a do ČR tiež.

Najfundovanejšiu a vecne zdôvodnenú odpoveď som čítal od Jarina, len ma mrzí, že všetko v tomto štáte sa plánuje zo západu na východ a pokiaľ niečo dôjde na východ, tak na západe je to už nepostačujúce alebo zastaralé a tak sa investuje nanovo. Ja to vidím len ako plýtvanie peniazmi na prípravu projektov v smere na východ a juh, najmä ďaleký východ, lebo sa to nerealizuje a prepadnú lehoty platnosti jednotlivých dielčich postupov a rieši sa to nanovo, pričom zosobnené to nie je opäť nikomu. Tu práve očakávam, že po 30 rokoch bačovania, bude rozvoj na Slovensku realizovaný spravodlivo v prospech všetkých obyvateľov a nielen tých našich vhodných politických lobistov.

A k cyklochodnikom, je pravda, že je to vec regiónov, lenže keď majú problémy financovaním ciest druhej a tretej triedy, tak nebudú vrhať pracovné nasadenie osôb do projektovania cyklochodníkov, hoci sú financované z EU. Osobne som toto ako zástupca určitej časti občanov riešil, takže viem o čom to je. Inač to nie je na MD a NDS, kde nevedia čo skôr a tak, pracujú raz na jednom projekte, či už ako skupina alebo jednotlivec s čiastkovými úlohami a to môže potvrdiť aj Jarino. A k tomu ešte znižovanie stavov.
vladik67
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 586
Obrázky: 111
Založený: 02. Jan 2011 10:34

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod devil » 16. Nov 2020 10:37

Ja plne chápem, že minister to uvažuje financovať v rámci tzv. "zelených investícií", z ktorých štát plánuje obnovu svojich budov (a v rámci toho spraviť z nich nízkoenergetické). Len neviem, či to je časovo stihnuteľné (ak by to Brusel vôbec mal záujem financovať). Osobne si myslím, že stanice v ZA aj BA by vzhľadom k príprave (tá je nulová) mohli byť hotové až v roku 2030.
A keď sme už pritom, súčasné budovy by bolo najlepšie zbúrať a na nové vypísať architektonickú súťaž, nech tie stanice nevyzerajú ako všetky doterajšie rekonštrukcie/novostavby ŽSR. Napríklad stanica v SNV akurát rekonštrukciou prešla z 80-tych rokov na roky 90-te :lol:


Okrem BA a ZA by som to ešte teoreticky aplikoval na iné stanice, napr. Trenčín, Nové Zámky (neviem ako je na tom budova, peróny sa robili asi pred rokom), Zvolen (to isté čo NZ).
Na východe KE sú vyriešené inou formou, PO možno by zniesol menšiu rekonštrukciu (inak je v omnoho lepšom stave ako iné stanice), PP sa opravuje v etapách roky, tak možno Štrba (kde by pri preložke trate musela byť stanica postavená inde).
to tak jednoducho je. nemozeme zburat do radu xy budov len kvoli architekture ked mame trate ako mame. BA je ina kava, hlavne mesto nemoze mat takuto stanicu, tam by mal byt znovu rozbehnuty projekt vratane konecnej elektriciek, predstanicneho namestia. len nie s tymi co mal byt....NZ aj ZV maju velku socialisticku stanicu, povedal by som ze prilis velku, obe su uz v slusnom stave. vo ZV aj NZ sa riesi aj predstanicny priestor
https://www.zvolen.sk/projekty.phtml?id_menu=141093
https://podkapotou.zoznam.sk/cl/1005027 ... vu-stanicu

tu je nejaky zoznam za posledne roky, naozaj mam pocit ze minister ani nevie co sa vsetko riesilo a riesi v jeho rezorte
https://www.tvnoviny.sk/ekonomika/18636 ... -opravi-25

na vychod npr. zst HE a MI
https://vovlaku.teraz.sk/zeleznicna-stanica-humenne/
https://www.vlaky.net/upload/galeria/000778/007723.jpg
https://www.vlaky.net/upload/galeria/000778/007721.jpg
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod jarino » 17. Nov 2020 13:22

cPalo napísal:Už som si zvykol na chytanie za slovíčka, lebo slovo majú, znamená že ich majú. ;)
...

To má byť pokus o nejaký vtip na spôsob rádio Jerevan či čo? :lol: :lol: :lol:

devil napísal:tu je nejaky zoznam za posledne roky, naozaj mam pocit ze minister ani nevie co sa vsetko riesilo a riesi v jeho rezorte
https://www.tvnoviny.sk/ekonomika/18636 ... -opravi-25

Neviem prečo sa nato dívaš takým spôsobom...
Môj pohľad na vec: Minister bol verejne prezentovať podpis zmluvy v ZA na modernizáciu železničného uzla. Nakoľko staničná budova je v horšom ako mizernom stave, tak sa ho asi niekto spýtal, čo s tým mienia spraviť. Tak sa pokúsil odpovedať, že o tom vedia a chceli by to financovať cez Fond obnovy.
Ten zoznam je samozrejme pekný a aj sa asi vcelu dodržal, keďže mnoho z toho sa realizovalo. No to neznamená, že je všetko ako má byť...

devil napísal:to tak jednoducho je. nemozeme zburat do radu xy budov len kvoli architekture ked mame trate ako mame. BA je ina kava, hlavne mesto nemoze mat takuto stanicu, tam by mal byt znovu rozbehnuty projekt vratane konecnej elektriciek, predstanicneho namestia. len nie s tymi co mal byt....NZ aj ZV maju velku socialisticku stanicu, povedal by som ze prilis velku, obe su uz v slusnom stave. vo ZV aj NZ sa riesi aj predstanicny priestor

A to na slovenské pomery Bratislava hlavná stanica pôsobí dosť slušne :lol:

Môj pohľad na vec je, že BA stanicu by mali riešiť mesto BA a ŽSR. Prví aj druhí vedia zo svojho pohľadu, čo by tam malo byť alebo chceli mať a mali by sa na tom dohodnúť. Nemyslím si, že ťahať do toho developerov ako tretie strany je nejaký vhodný spôsob riešenia problému.
Veď stačí sa ísť pozrieť do Rakúska/Nemecka (napr. vedľa do Viedne), ako sa v súčasnosti také projekty realizujú (myslím umiestnenie, dispozície, prestupné body a pod.). A to teraz nechcem povedať, že máme bezhlavo vysypať peniaze, aby bolo v BA niečo na štýl Hauptbahnhof. Hovorím iba o inšpirácií a získať za rozumné peniaze niečo čo bude funkčné a dostatočne reprezentatívne.

A aby to nejako vyzeralo, tak si myslím, že bolo by fakt vhodné vypísať architektonickú súťaž. Keď to už dokážu aj v Čechách v prípade Brna: https://zdopravy.cz/svetova-liga-brno-z ... azi-66362/

A keď už sme pri Žiline. Ak majú vrážať milióny do tej chajdy na rekonštrukciu, tak ju môžu rovno zbúrať a postaviť niečo, čo bude spĺňať aj súčasné požiadavky (a ŽSR ešte ušetria na prevádzke...). A aby to vyzeralo, tak tiež by si to pýtalo architektonickú súťaž. Aj táto súčasná budova je dielo architektov ktorú považujú za pamiatku, akurát je zdegradovaná neúdržbou a prvkami, ktoré nemajú z čelnej strany čo robiť (polepy na oknách s pivom, satelit atď.):
https://www.turcania.sk/wp-content/uploads/2017/08/zeleznicna_stanica_zilina.jpg
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod cPalo » 17. Nov 2020 16:07

jarino napísal:
cPalo napísal:Už som si zvykol na chytanie za slovíčka, lebo slovo majú, znamená že ich majú. ;)
...

To má byť pokus o nejaký vtip na spôsob rádio Jerevan či čo? :lol: :lol: :lol:

Áno, ale ty si začal :D
cPalo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 483
Založený: 07. Jan 2020 15:32

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod devil » 17. Nov 2020 17:07

tak sa pokusil odpovedat je velmi trefne. tiez si nemyslim ze je vsetko ako ma byt ale stanice nepovazujem za najvacsi problem zeleznic. ked sa naslo par milionov na stanice doteraz tak neviem preco by sa nenaslo odteraz. ze pri plane obnovy im chybaju napady sa dalo tusit uz aj v lete a preto si takto vymyslaju...
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod jarino » 27. Jan 2021 14:47

Čas uteká a z OPII sa vyraďujú ďalšie projekty:
Projekty Hornej Nitry -> nebude sa pripravovať komplet celá R2 od D1 až po Nováky. JASPERS si pretlačil, že dokumentácia sa pripraví iba pre konkrétne úseky medzi D1 a Ruskovcami. Nakoľko sa nestíha s prípravou, niektoré stupne budú škrtnuté a teda odhadované čerpanie je namiesto 17 mil. eur iba 5 mil. eur

TIOPy v Bratislave, konkrétne: Devínska Nová Ves, Mladá Garda, Trnávka

obchvat Senice

Brezno, obchvat II. etapa 2 úsek

Lučenec, preložka,

Kremnické Bane,

Hriadky - Trebišov.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod devil » 27. Jan 2021 15:27

no pekne. ktore projekty tam vlastne ostali ? myslim tie vacsie. a tiez ktore TIOPy v Bratislave ostali ?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod jarino » 28. Jan 2021 13:33

Tu máš zoznam:
https://www.opii.gov.sk/download/b/zozn ... ii_8_1.pdf

Obávam sa, že s NDS to nebude o nič slávnejšie.
OPII -> spolufinancovanie -> 124 mil. eur
CEF -> 15 mil. eur
ŠR -> 71 mil. eur
--------
Príjmy dokopy v roku 2021: 210 mil. eur
Očakávané výdavky na projekty financované z dotačných zdrojov v roku 2021: 720 mil. eur
-----
Rozdiel medzi príjmami a výdavkami cca 510 mil. eur

Je pravda že s týmto rátal rozpočet ešte v roku 2020. V roku 2020 bol rozdiel 240 mil. eur. No predpokladám, že rozpočet na rok 2021 je v skutočnosti ešte drastickejší.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod jarino » 28. Jan 2021 13:53

Predbežne sú korekcie na úrovni 110 miliónov eur.
Tieto peniaze sa už NDS zmluvne zaviazala postupne vrátiť vo forme splátok. Jedná sa o projekty:
Budimír - Bidovce -> 36 mil. eur
Bukov - Svrčinovec -> 1,7 mil. eur
Svrčinovec - Skalité, 2. fáza -> 20 mil. eur
HP - LL, 2. fáza -> 56 mil. eur
Došlo k porušeniu článku 125 Nariadenia EK 1303/2013.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 03&from=sk
Strana 399.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod devil » 28. Jan 2021 21:35

aha, ten prvy zoznam v opii poznam, myslel som ze je nieco novsie. ok, vdaka.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod jarino » 29. Jan 2021 11:59

Ten zoznam je aktuálny. Vždy je v tom istom formáte, len sa pridajú resp. odoberú príslušné projekty.
Chcel si zoznam projektov, ktoré tam ostali.
Tu je ešte rozšírený: https://www.opii.gov.sk/download/b/zozn ... sireny.pdf
Ale v zásade o pridaní/odobraní príslušných projektov sa dá zistiť oveľa rýchlejšie cez zasadnutia Riadiaceho výboru OPII. Na tých zasadnutiach je každý jeden projekt odsúhlasený členmi tohto výboru.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

1. Rozvoj infraštruktúry nízkouhlíkovej dopravy

Odoslaťod jarino » 09. Mar 2021 00:46

Výzvy:
• V slovenskej železničnej infraštruktúre sú dlhodobo preferované nákladné a relatívne menej efektívne modernizácie transeurópskych koridorov vo výrazne vyšších parametroch než sú legislatívne požiadavky, či už národné, alebo požiadavky EÚ. Tieto projekty zvyšujú atraktívnosť siete len pomaly a odčerpávajú zdroje na iné typy projektov.
• Rozvoj ostatnej železničnej siete je dlhodobo podfinancovaný, čo sa prejavuje na poklese jej kvality a vysokých prevádzkových nákladoch. Chýbajú zdroje na nevyhnutné rekonštrukcie a menej náročné modernizácie najviac využívaných tratí (vrátane TEN-T core), ktoré obslúžia významne väčšiu časť obyvateľstva. Požadované tempo obnovy infraštruktúry je v slovenských podmienkach 60 – 100 km tratí ročne, reálne tempo menej ako 20 km ročne.
• Automatizácia v železničnej doprave na Slovensku je nízka, čo sa prejavuje vysokým podielom ľudskej práce a mzdových nákladov (60 % nákladov ŽSR). Rizikom pre udržateľnosť prevádzky je starnutie populácie a odchod vysokého podielu zamestnancov do dôchodku v najbližších rokoch. Nevyhnutná je preto automatizácia riadenia dopravy a údržby, ktorá zvýši rýchlosť, priepustnosť, bezpečnosť a zníži neudržateľné finančné nároky na prevádzku tratí.
• Nedostatočná kapacita hlavných a prímestských železničných tratí, najmä v metropolitných regiónoch (okolie miest Bratislava, Košice, Prešov, Nitra, Banská Bystrica, Zvolen a Žilina) znemožňuje adekvátne posilniť osobnú železničnú dopravu a predlžuje cestovné časy osobným aj nákladným vlakom. Podiel železničnej dopravy preto nerastie.
• Chýbajúce zariadenia manažéra infraštruktúry, umožňujúce snímanie spotreby elektriny vlaku s meračom, znemožňujú prijímanie opatrení na znižovanie energetického zaťaženia na elektrifikovaných tratiach, napr. zmeniť dynamiku jazdy alebo rekuperovať.
• Nevyvážené a nekoordinované objednávanie trás a využitia železničnej infraštruktúry vedie k neefektívnemu obmedzovaniu kapacity železničných tratí.
• Na rozšírenie integrovaných dopravných systémov chýba nielen realizácia zmien v organizovaní a prevádzke verejnej osobnej dopravy, ale aj nadväzná dopravná infraštruktúra (električková, trolejbusová a cyklistická).

Ciele:
• Zrýchliť úpravy najviac využívaných tratí vo forme menej náročných modernizácií (optimalizácií tratí), čim sa nákladovo-optimálne zlepší dostupnosť kvalitnej železničnej infraštruktúry pre väčšiu časť obyvateľstva.
• Zvyšovať podiel moderných technológií v prevádzkovaní železničnej infraštruktúry, najmä zvýšiť dĺžku tratí vybavených modernými diaľkovo ovládanými zabezpečovacími zariadeniami, ktoré znížia nároky na pracovnú silu, znížia prevádzkové náklady a zvýšia kapacitu tratí.
• Zvýšiť nedostatočnú kapacitu hlavných a prímestských železničných tratí ako aj nadväznej infraštruktúry v mestách (električkové a trolejbusové trate) vo väzbe na požiadavky plánov dopravnej obsluhy a potrieb objednávateľov. Odstrániť ďalšie obmedzenia, ktoré znižujú využiteľnosť železničnej dopravy a zvyšujú jej náklady ako napr. rekonštruovať mosty s nedostatočnou nosnosťou, obmedzenia traťovej rýchlosti a priepustností tratí, a pod.
• Zvýšiť nedostatočnú dĺžku a zlepšiť kvalitu a bezpečnosť cyklistickej infraštruktúry pre cyklistickú dopravu v rámci obcí a miest aj v nadväznosti na ďalšiu ekologickú infraštruktúru v rámci podpory verejnej osobnej dopravy.
• Zvýšiť prepravnú kapacitu tratí pomôže aj lepšie plánovanie jej využitia vďaka pripravovanému celoeurópskemu systému TTR (Timetabling and Capacity Redesign).
• Znížiť spotrebu nafty v železničnej doprave vďaka elektrifikácii úsekov s najväčším objemom dopravy alebo chýbajúcich koncových úsekov.
• Znížiť spotrebu elektrickej energie v železničnej doprave zavedením meračov spotreby elektrickej energie a fakturáciou na základe reálnej spotreby. Korektné a objektívne vyhodnocovanie spotreby energie na základe reálne nameraných dát vytvorí priestor na kontinuálne znižovanie energetickej náročnosti železničnej dopravy.


Implementácia:
• V rámci RRP sa očakáva 77 km zrekonštruovanej alebo zmodernizovanej infraštruktúry ekologickej osobnej dopravy (vo vážených km s priemerným nákladom 6,5 mil. Eur/1 km). Tento náklad bol určený váženým pomerom nákladov na vybudovanie 1 km ekologickej infraštruktúry (predpokladané investície do železničnej infraštruktúry, elektrifikácia tratí, budovanie električkových alebo trolejbusových tratí, spolu so zahrnutím nákladov na zabezpečenie projektu TTR a zabezpečenie meračov elektrickej energie v hnacích vozidlách).
(Zodpovedné: ŽSR a príslušné miestne samosprávy a ich dopravné podniky).
• Schválený priorizovaný investičný plán projektov železničnej infraštruktúry (väzba na reformu 1) zabezpečí dlhodobú stabilitu prípravy a realizácie investícií. Jej cieľom je v strednodobom horizonte zabezpečiť ročne komplexnú modernizáciu v priemere aspoň 40 km a čiastočnú modernizáciu aspoň 60 km železničných tratí.
• Komplexná modernizácia siete TEN-T core bude na Slovensku pokračovať prevažne zo zdrojov EŠIF a CEF. Zo zdrojov Fondu obnovy sa očakáva modernizácia jedného úseku na traťovú rýchlosť 160km/h. Ďalšie investície z Plánu obnovy sa zamerajú na rekonštrukciu alebo čiastočnú modernizáciu vybraných tratí TEN-T core, a to najmä zavádzanie systému ETCS a zvyšovanie únosnosti tratí v súlade s nariadením TEN-T. Takisto sa z prostriedkov Plánu obnovy počíta s elektrifikáciou tratí.
• Implementácia TTR bude začatá spracovaním kapacitnej stratégie v roku 2021, následne bude spracovaný kapacitný model v roku 2022, v roku 2023 začne nový systém plánovania trás a spustenie celého systému bude ukončené v roku 2025. (Zodpovedné ŽSR).
• Dopravcovia budú povinní vybaviť všetky elektrické rušne a jednotky prevádzkované na Slovensku meračmi spotreby energie a ŽSR budú účtovať spotrebu výhradne na základe nameraných hodnôt. (Zodpovední: ŽSR, dopravcovia).
• Výstavba cyklistických tratí v mestských aglomeráciách začne už v roku 2021 a ukončená bude v roku 2026. Financovanie sa predpokladá na základe pravidelných výziev na predkladanie žiadostí (v zmysle § 8 zákona č. 151/2019 Z. z. o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky). V roku 2019 bolo prostredníctvom tejto dotačnej schémy poskytnutých celkovo 13 mil. EUR na vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu, zmenu stavby, stavebné úpravy alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry. Predpokladané investičné náklady sú 500 tis. Eur/1 km. Tento náklad vychádza z projektov budovania cyklistickej infraštruktúry v mestských aglomeráciách realizovaných v minulosti ako aj zo štúdií realizovateľnosti mestských cyklotrás v slovenských mestách a bol určený váženým pomerom nákladov na vybudovanie 1 km cyklistickej infraštruktúry a vybudovaného počtu cyklistických stojanov za uplynulé obdobie. V rámci RRP sa očakáva vystavanie novej cyklodopravnej infraštruktúry v intraviláne miest a obcí v dĺžke cca 200 km a výstavba zhruba 110 bezpečných parkovacích prístreškov pre bicykle na železničných staniciach a zastávkach, ktoré umožnia skvalitniť prestupy medzi cyklistickou a železničnou dopravou. (Zodpovedné MDV, implementuje prijímateľ).

Implementačné prekážky a stratégie na ich prekonanie:

• Riziko pre implementáciu predstavuje najmä zložitá a zdĺhavá projektová príprava ako aj náročná realizačná fáza najmä v oblasti rekonštrukcií a elektrifikácií železničných tratí. Riziko môžu predstavovať aj nedostatočne dimenzované personálne kapacity prípravy a riadenia projektov na strane najväčšieho prijímateľa – Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Z dôvodu mitigácie týchto rizík sa z prostriedkov Plánu obnovy počíta s realizáciou konkrétnych projektov, ktoré sú už v pokročilejšej fáze projektovej prípravy, a ktoré poskytujú predpoklady na realizáciu v rámci investičného horizontu Plánu obnovy. Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj prostredníctvom Plánu obnovy zabezpečí pre ŽSR dodatočné zdroje na primerané posilnenie kapacít projektovej prípravy a riadenia. Znížiť implementačné riziká pomôže zjednodušenie legislatívy o dráhach (väzba na reformu 1) a rozšírenie investičného opatrenia 1 na celú infraštruktúru nízkouhlíkovej dopravy, čo umožní v prípade problémov s realizáciou projektov na železničnej infraštruktúre investovať do výstavby resp. modernizácie elektrickej dráhovej MHD (električkových a trolejbusových trati). V prípade výstavby cyklistickej infraštruktúry sa ako implementačné riziko javí najmä nedostatočná projektová príprava na strane prijímateľov – samospráv. V záujme mitigácie tohto implementačného rizika plánuje Ministerstvo dopravy a výstavby SR v priebehu roka 2021 vyhlásiť "Cyklovýzvu" v súlade so Zákonom č.151/2019 Z. z. s dôrazom na poskytnutie účelovej dotácie z verejných zdrojov štátneho rozpočtu samosprávam na prípravu projektovej dokumentácie. Prijatie novej metodiky posudzovania projektových žiadostí v oblasti cyklistickej infraštruktúry za participácie samospráv aj občianskeho sektora a nastavenie predvídateľného financovania počas celej doby implementácie Plánu obnovy prinesie jasnejšie a transparentnejšie pravidlá, zníži náklady v počiatočných fázach prípravy projektov a umožní samosprávam nastaviť svoje investičné stratégie a včas pripraviť financovateľné a realizovateľné projekty.

Adresát:

• Železnice Slovenskej republiky; zdroje alokované na modernizácie hlavných a prímestských tratí.
• Všetci dopravcovia vo verejnej doprave realizujúci dopravné služby vo verejnom záujme. Obce, vyšší územný celok, rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je vyšší územný celok alebo obec;

Časový rozvrh:
• Nastavenie schém a výber projektov železničnej infraštruktúry do júna 2021, 50 % tendrov ukončených do konca roka 2023, zvyšné organizované v roku 2024;
• V roku 2021 je pripravených na realizáciu 16,4 km cyklistických tratí a v roku 2022 je pripravených na realizáciu 20,7 km. Pre ďalšie roky sa už pripravuje projektová dokumentácia pre cca 200 km za predpokladanú cenu 500 tis. eur/1 km, t.j. spolu za 2021 – 2026, cca 200 km cyklotrás a 110 bezpečných stojísk pre bicykle na železničných staniciach a celkové náklady 100 mil. eur.

Štátna pomoc:
• Pri investíciách z investičného opatrenia 1. Rozvoj infraštruktúry nízkouhlíkovej dopravy sa nepredpokladá potreba notifikácie štátnej pomoci Európskej komisie podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie, nakoľko sa jedná o investície do infraštruktúry, ktorá:
i. nemá priamu konkurenciu zo strany inej infraštruktúry rovnakej povahy (čo je prípad železničných sietí, elektrickej trakcie mestskej hromadnej dopravy (MHD) aj cykloinfraštruktúry, ktoré zvyčajne tvoria prirodzené monopoly)
ii. nepriťahuje súkromné investície a financovanie: v oblasti železničnej infraštruktúry, infraštruktúry elektrickej trakcie MHD a cykloinfraštruktúry sa súkromný sektor do financovania projektov a ich komerčného využívania zatiaľ nezapojil ani sa nepredpokladá takéto komerčné podnikanie,
iii. nie je navrhnutá tak, aby selektívne zvýhodňovala konkrétny podnik alebo odvetvie, ale poskytuje výhody pre celú spoločnosť. Vzhľadom na územné rozloženie SK majú navrhované opatrenia v podpore infraštruktúry dopad na vysoké percento hospodárskych subjektov i populácie.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

1. Reforma prípravy investičných projektov v doprave

Odoslaťod jarino » 09. Mar 2021 00:49

Výzvy:
• Tempo obnovy železničnej siete je pomalé z dôvodu rozpočtových obmedzení a nízkej „hodnoty za peniaze“ minulých veľkých projektov. Modernizácie železničných koridorov uskutočnené v posledných dvoch desaťročiach boli zamerané na zvýšenie rýchlosti, čo si vyžiadalo rozsiahle a nákladné zmeny trasovania. Profitovala z nich rýchliková doprava, naopak regionálnu osobnú a nákladnú dopravu obmedzovalo znižovanie kapacity tratí. Pomer prínosov a nákladov (BCR) týchto projektov bol nízky s hodnotami len málo nad 1,0. Cieľom zmien je pripravovať v budúcnosti nové projekty s BCR=2 a viac. Rýchlosť spustenia prevádzky modernizovaných úsekov bola nízka na priemernej úrovni 13 km tratí ročne. Je potrebné podporiť rýchlejšiu obnovu najvyťaženejších tratí v technicky menej náročnom rozsahu a zabezpečiť dostatočnú kapacitu a rýchlosť pre regionálnu osobnú a nákladnú dopravu.
• Aktualizácia slovenských technických noriem alebo legislatívnych požiadaviek týkajúcich sa navrhovania dopravnej infraštruktúry predstavuje potenciál úspor nákladov a času. Súčasné požiadavky sú často prísnejšie ako v iných krajinách EÚ. Medzi ne patrí napríklad požiadavka na mimoúrovňové kríženie na každom novom alebo modernizovanom železničnom priecestí a minimálne dĺžky nástupíšť nezávislé od skutočnej potreby. Podobné požiadavky zvyšujú objem stavebných prác, náklady a predlžujú trvanie projektovej prípravy bez zrejmých prínosov. Priemerné investičné náklady na kilometer modernizovanej koľaje na železničnej trati sú preto na Slovensku (11,0 mil. eur) o 60 % vyššie ako v susednom Česku (6,7 mil. eur).

Ciele:
• Cieľom reformy je zvýšenie efektivity procesu hlavne uprednostnením projektov s vyššou hodnotou za peniaze a zrýchlením ich projektovej prípravy. Pomer prínosov a nákladov by mal pre novopripravované projekty presiahnuť priemernú hodnotu 2,0.
• Vytvorí sa priorizovaný investičný plán projektov železničnej infraštruktúry podporujúci udržateľný rozvoj všetkých vyťažených železničných tratí a nie len časti základnej siete TEN-T. Investičný plán zohľadní kritériá potreby (napr. odstránenie kapacitných úzkych miest alebo nevyhovujúceho stavu), spoločensko-ekonomické dopady (vrátane tých na životné prostredie), efektivitu a finančnú uskutočniteľnosť a udržateľnosť. Plán povedie v strednodobom horizonte k rýchlejšej obnove a modernizácii tratí, tak aby mali dopravcovia v osobnej aj nákladnej doprave zlepšené podmienky.
• Prijatie nových technických požiadaviek zrýchli proces prípravy modernizácií železničnej infraštruktúry, zníži náklady na kilometer modernizovanej trate a umožní skoršiu výstavbu rýchlejších a bezpečnejších železníc.
• Nová metodika na výber projektov a budovanie cyklistickej infraštruktúry v mestských aglomeráciách zohľadní výkonnostný atribút novej infraštruktúry a hodnotu za peniaze konkrétnych projektov. Posudzovanie výkonnosti a hodnoty za peniaze umožní efektívnejšiu alokáciu finančných zdrojov na projekty, ktoré majú potenciál výraznejšie prispieť k zvyšovaniu podielu cyklistickej dopravy na celkovej deľbe prepravnej práce. Predvídateľnosť výziev a transparentnosť ich vyhodnocovania na základe objektívnych kritérií umožní príjemcom včas pripraviť kvalitné projektové zámery a proces schvaľovania a prideľovania dotácií zníži finančnú náročnosť v ranných štádiách predkladania zámerov.

Implementácia:

• Zverejnený investičný plán projektov železničnej infraštruktúry zvýši ich hodnotu za peniaze a zabezpečí dlhodobú stabilitu ich prípravy a realizácie. Priemerný pomer prínosov a nákladov narastie v strednodobom horizonte zo súčasnej hodnoty okolo 1,0 na 2,0 (vypracuje MDV v spolupráci s MF SR a schváli Vláda SR).
• Zmeny v zákone o dráhach vrátane súvisiacich vyhlášok a predpisov umožnia zjednodušiť požiadavky na parametre projektov, čím dôjde k zefektívneniu riešení, čo umožní zrýchliť tempo modernizácie tratí. (vypracuje MDV; schváli NR SR).
• Nová metodika posudzovania hodnoty za peniaze pri projektoch budovania cyklistickej infraštruktúry pomôže zvýšiť efektívnosť alokácie zdrojov, systémovosť a predvídateľnosť podpory a transparentnosť celého procesu prideľovania dotácií (vypracuje MDV).

Adresát:
• Hlavne manažér štátnej železničnej infraštruktúry (Železnice Slovenskej republiky). Zmeny legislatívy pripravené ministerstvom dopravy zároveň zlepšia podnikateľské prostredie pre všetkých verejných a súkromných investorov.

Časový rozvrh:
• Investičný plán projektov železničnej infraštruktúry pripraviť a schváliť do 30. júna 2021 a ostatnú legislatívu prijať do 31. decembra 2022.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

2. Reforma verejnej osobnej dopravy

Odoslaťod jarino » 09. Mar 2021 00:51

Výzvy:
• Podiel ciest verejnou hromadnou dopravou na Slovensku stagnuje napriek rastúcim dotáciám. K rastu dochádza len v mestských oblastiach s dopravnými zápchami.
• Verejná doprava neintegruje služby autobusovej, vlakovej a mestskej hromadnej dopravy. Z dôvodu slabej nadväznosti liniek a dlhých prestupov nie je verejná doprava schopná konkurovať individuálnej automobilovej doprave. Miera cestovania vlakom je pod priemerom EÚ.
• Rizikom pre integráciu verejnej dopravy je nedostatok zdrojov pre počiatočné výdavky na zjednotenie tarifných systémov. Je potrebné zabezpečiť kompatibilitu predajných systémov a cestovných dokladov naprieč celou verejnou dopravou a dočasne financovať pokles tržieb z lacnejších prestupných lístkov.
• Súčasné trendy vedúce k vhej motorizácii a konvergencia k západnej Európe vytvárajú riziko ďalšieho poklesu využívania udržateľných dopravných prostriedkov. Miera automobilizácie na Slovensku (426 osobných vozidiel na 1 000 obyvateľov) je napriek rýchlemu rastu stále nižšia ako v západnej Európe a okolitých krajinách.
• Rozdelenie kompetencií a zodpovednosti medzi vládu (Ministerstvo dopravy; diaľkové a regionálne vlaky), vyššie územné celky (regionálne autobusy) a miestnu samosprávu (mestská doprava) komplikuje koordináciu systémov verejnej dopravy a spôsobuje nízku atraktivitu a neefektívnosť systému. Organizácie, ktoré sú zodpovedné za koordináciu verejnej dopravy v regióne, existujú plnohodnotne len v Bratislavskom kraji a ich vplyv je obmedzený nedostatkom kompetencií. Zapojené subjekty (ministerstvo, vyššie územné celky, samosprávy) sledujú rôzne ciele a málokedy sú ochotné zvýšiť svoje náklady, aby mohol ušetriť iný subjekt.

Ciele:

• Cieľom reformy je prijať opatrenia, ktoré zvýšia mieru používania verejnej dopravy a nemotorovej dopravy na úkor súkromných automobilov s priamym pozitívnym dopadom na emisie skleníkových plynov a kvalitu ovzdušia.
• Zvýšenie efektivity verejnej dopravy lepším zdieľaním zodpovednosti za financovanie a lepšou koordináciou objednávania a prevádzky regionálnej autobusovej a železničnej dopravy medzi zodpovednými subjektami (MDV, vyššie územné celky, miestne samosprávy).
• Usporiadanie a prevádzka verejnej dopravy v súlade s novými plánmi dopravnej obslužnosti. Zavedenie jednotných požiadaviek na národnej a regionálnej úrovni. Rozsah a kvalita služieb bude zodpovedať dopytu a polohe obsluhovanej oblasti.
• Materiálne a finančne zabezpečiť počiatočné výdavky do zjednotenia výberu cestovného pre služby prevádzkované vo verejnom záujme. Bude zavedený spoločný cestovný lístok na súvislú cestu viacerými dopravnými prostriedkami a dopravcami. Integrovaná a koordinovaná bude všetka dotovaná železničná doprava, regionálna autobusová doprava a MHD vo všetkých mestách, ktoré sa rozhodnú do systému zapojiť. Ďalším krokom bude zapojiť do integrácie na dobrovoľnom systéme aj nedotovanú dopravu a mikromobilitu.
• Optimalizácia osobnej železničnej dopravy ako nosného systému verejnej dopravy na národnej a regionálnej úrovni. Optimalizácia prinesie častejšie spojenia a zvýši ich nákladovú efektívnosť. Tú pomôže naplniť aj širšie zastúpenie súkromného sektora v dotovanej železničnej doprave. V súlade s nariadením 1370/2007 sa do roku 2030 očakáva vyhlásenie súťaží na 35 % železničných tratí.

Implementácia:
• Vypracuje sa národný plán dopravnej obsluhy, ktorý bude podkladom pre objednávanie verejnej dopravy vo verejnom záujme. Dokument v prvej fáze určí požadovaný rozsah železničnej dopravy vrátane návrhu posilniť dopravu na tratiach s najväčším potenciálom presunu cestujúcich z áut do vlakov a navrhne opatrenia na zefektívnenie dopravnej obsluhy. Dokument bude vychádzať zo spracovaných plánov udržateľnej mobility samosprávnych krajov, Stratégie rozvoja dopravy do roku 2030, počtu prepravených cestujúcich, zahraničných skúseností a výstupov z dopravných modelov. (Vypracuje MDV v spolupráci s MF a schváli vláda SR).
• Implementáciou plánu dopravnej obsluhy do praxe bude nová optimalizovaná objednávka dopravy vo verejnom záujme v železničnej doprave. Optimalizácia prinesie častejšie spojenia a zvýši ich nákladovú efektívnosť. Očakáva sa, že počet spojení sa zvýši až o 40 % pri znížení jednotkových nákladov o 17 %. (Vypracuje MDV, realizujú zazmluvnení dopravcovia).
• Pre integráciu cestovného a umožnenie vydávania spoločných cestovných lístkov na spoje rôznych dopravcov sa investuje do zjednotenia a úpravy ich predajných a vybavovacích systémov. Pri zavedení spoločných cestovných lístkov sa očakáva aj dočasný výpadok tržieb. Investícia bude realizovaná u národnej koordinačnej autority a všetkých dopravcov vo verejnom záujme zaradených do systému jednotného cestovného, a refinancovaná účelovou dotáciou na nediskriminačnom princípe. Zahrnutá bude železničná a prímestská autobusová doprava, príp. tiež MHD. Očakávané náklady vo výške 25 mil. eur vychádzajú z ceny realizovanej výmeny predajného systému dopravcu ZSSK v roku 2019 (11 mil. eur; 30 % podiel na trhu). (Zodpovedné MDV).
• Prijatie novej legislatívy pre verejnú osobnú dopravu. Zavedú sa jednotné požiadavky pre všetky jej formy. Vytvoria sa nové pravidlá na koordináciu a efektívne riadenie regionálnej autobusovej a železničnej dopravy, zadefinuje sa úloha národnej koordinačnej autority. Medzi jej úlohy bude patriť koordinácia liniek a spojov jednotlivých druhov dopravy, nastavenie taríf, verejné súťaže na dopravcov, určovanie štandardov dopravnej obsluhy a technických štandardov, marketing, práca s verejnosťou a informovanie cestujúcich, prieskumy kvality dopravy, monitoring výkonov a hospodárnosti prepravy, deľba tržieb a kontrola ekonomických ukazovateľov a nákladov integrovaných dopravcov, ako aj riadenie využitia železničných osobných vozidiel, ktoré boli financované z fondov EU na konkrétne vysúťažené regionálne železničné linky. (Vypracuje MDV, schváli NRSR).
• V legislatívnej oblasti sa určia pravidlá pre zdieľanie zodpovednosti za financovanie a prideľovanie zmlúv na prevádzku dopravy vo verejnom záujme medzi ministerstvom dopravy, vyššími územnými celkami a miestnymi samosprávami. Koordinácia bude pripravovaná v úzkej súčinnosti s VÚC a mestami s MHD, pričom budú dodržané všetky pravidlá podľa nariadenia 1370/2007 a bude zabezpečený jednotný prístup pre všetkých operátorov, vrátane zapojenia open access operátorov. Integrácia bude uskutočnená najskôr na regionálnej úrovni a následne budú takto vytvorené regionálne integrované systémy koordinované na národnej úrovni. (Vypracuje MDV, schváli NRSR).
• Opatrenia povedú k vhej miere využívania verejnej dopravy. Narastie najmä miera cestovania vlakmi, ktoré budú tvoriť nosný systém regionálnej a medzimestskej dopravy.

Adresát:
• Inštitúcie zodpovedné za prideľovanie zmlúv na prevádzku dopravy vo verejnom záujme (ministerstvo dopravy, vyššie územné celky, miestne samosprávy).

Časový rozvrh:
• Vypracovanie 1. etapy plánu dopravnej obslužnosti do 31. decembra 2021; optimalizácia osobnej železničnej dopravy do 31. decembra 2023. Príprava legislatívy prebieha s plánovaným prijatím do 31. decembra 2023; Zabezpečenie tarifnej integrácie v 5 krajoch do 30.6.2026.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

2. Podpora ekologickej osobnej dopravy

Odoslaťod jarino » 09. Mar 2021 00:54

Výzvy:
• Atraktivita verejnej dopravy je často nízka a jej kvalita zaostáva za zahraničnými štandardmi, najmä z hľadiska intervalov spojov. Počty vlakov sú dlhodobo podhodnotené najmä v rýchlej diaľkovej doprave a na prímestských tratiach, čo obmedzuje plnohodnotné využívanie prínosov železničnej dopravy a znižuje jej podiel na preprave. Počet kilometrov najazdených vlakom na obyvateľa na Slovensku zaostáva o 30 % za európskym priemerom.
• Žiadna alebo veľmi malá aplikácia výsledkov vedy a výskumu do praxe pri optimalizácii a zvyšovania efektívnosti verejnej osobnej dopravy a jej prepojenia s inteligentnou mobilitou a mikromobilitou, alebo pri zavádzaní nových alternatívnych pohonov pre dopravu.
• Zastaraný a nedostatočne udržiavaný vozidlový park elektrických železničných a mestských vozidiel zhoršuje kvalitu cestovania a vedie k zvýšeným prevádzkovým nákladom. Chýbajú najmä moderné vozidlá s dobrou dynamikou jazdy a bezbariérovo prístupné pre osoby so zdravotným znevýhodnením.
• Rozsiahla elektrifikácia tratí s malým objemom dopravy v budúcnosti nie je pravdepodobná ani efektívna. Alternatívou k prevádzke neekologických dieselových rušňov je tu využitie ekologických alternatívnych zdrojov energie (napr. vodík a pod.). Použitie batériových rušňov na dlhšie vzdialenosti nie je v najbližšej dobe realistické a ako vhodná alternatíva sa javí použitie rušňov s pohonom palivovými článkami, ktoré používajú ako palivo vodík a ich najväčšou výhodou je absencia odpadu. Ďalšia možnosť je kúpiť elektrické pohonné vozidlá pre elektrifikované trate s pomocným dieselovým pohonom pre neelektrifikované regionálne trate, aby nejazdili pod elektrifikovanými traťami dieselové rušne.

Ciele:
• Zvýšiť podiel železničnej dopravy skrátením intervalov vlakov na tratiach s najvyšším potenciálom presunu cestujúcich z osobných áut a autobusov.
• Zvýšiť efektivitu a optimalizovať verejnú osobnú dopravu aplikáciou výsledkov vedy a výskumu v spojení s inteligentnou mobilitou a mikromobilitou alebo zavádzaním nových alternatívnych pohonov pre dopravu.
• Cielene investovať do modernizácie vozidlového parku verejnej osobnej dopravy s dôrazom na zvýšenie kvality a prístupnosť cestovania aj pre osoby so zdravotným znevýhodnením nákupom nízkopodlažných bezbariérových vozidiel a znížiť prevádzkové náklady.
• Zvýšenie podielu verejnej osobnej a nemotorovej dopravy na deľbe celkovej prepravnej práce najmä presunom výkonov z individuálnej automobilovej dopravy.
• Znížiť spotrebu nafty v železničnej doprave zvýšením počtu vozidiel využívajúcich motory, ktoré neprodukujú skleníkové plyny. Investície umožnia širšie využívanie čistých technológií pre udržateľnú, dostupnú a smart dopravu, čím prispievajú k Parížskym klimatickým cieľom v súlade s koordinovaným reformným zámerom EU (tzv. European flagships) Recharge and refuel.

Implementácia:
• V nadväznosti na tarifnú integráciu a nadväznú tzv. dopravnú integráciu (väzba na reformu 2) sa očakáva posilnenie dopravy na nosných trasách.
• V nadväznosti na aplikáciu výsledkov vedy a výskumu sa očakáva zvýšenie efektivity, vyššia miera optimalizácii ako aj zavádzanie alternatívnych pohonov pre verejnú osobnú dopravu (Zodpovedné MDV).
• Posilňovanie dopravy si vyžiada zlepšiť stav vozidlového parku, čomu pomôže jeho modernizácia a výmena. Zo zdrojov RRP sa očakáva nákup elektrických rušňov alebo ucelených vlakových jednotiek, príp. električiek. Pre poskytovanie zdrojov budú platiť rovnaké podmienky ako pre súčasné modernizácie vozidiel financované cez EŠIF naviazané na zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. (Zodpovedné MDV, implementuje dopravca).
• Podporiť zakúpenie vozidiel, ktoré vedú k znižovaniu využitia nafty, ako napr. rušňov a jednotiek na vodíkový, hybridný pohon alebo iné alternatívne pohony. Pre poskytovanie zdrojov budú platiť rovnaké podmienky ako pre súčasné modernizácie vozidiel financované cez EŠIF naviazané na zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. (Zodpovedné MDV, implementuje dopravca).
Implementačné prekážky a stratégie na ich prekonanie:
• Implementačné riziko môže predstavovať dosiaľ nedostatočne rozvinutý trh so železničnými vozidlami na alternatívne pohony, najmä vodík, neexistencia špecializovaného technologického zázemia na údržbu a čerpanie vodíka, ako aj nedostatok skúseností železničných spoločností podnikajúcich na Slovensku s prevádzkou takýchto vozidiel. Pokiaľ by sa na horizonte Plánu obnovy ukázalo, že tieto riziká nie je možné odstrániť, prípadne dostatočne zmierniť, ponúka sa alternatíva zakúpenia štandardných elektrických alebo hybridných vlakových jednotiek.

Adresát:
• Všetci dopravcovia vo verejnej doprave realizujúci dopravné služby vo verejnom záujme. Obce, vyšší územný celok, rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je vyšší územný celok alebo obec;

Štátna pomoc:
• Podľa nariadenia č. 1370/2007 štátna pomoc v oblasti pozemnej dopravy nepodlieha povinnosti oznámenia Európskej komisii v zmysle článku 108, odsek 3 Zmluvy o fungovaní Európskej únie za predpokladu, že nevzniknú nadmerné úhrady za poskytnuté služby vo verejnom záujme. Znamená to, že štátna pomoc je zlučiteľná s nariadením č. 1370/2007. V súlade s čl. 5a nariadenia Ministerstvo dopravy a výstavby zabezpečí účinný a nediskriminačný prístup k týmto železničným koľajovým vozidlám. Vozidlá získané z fondov EÚ budú využívané podľa podmienok rozhodnutia na výkony vo verejnom záujme a výlučne len na tie trate, kde boli alokované. V prípade, že uvedená trať/linka bude súťažená, budú tieto vozidlá za zostatkovú hodnotu prevedené do vlastníctva štátu a ten ich ponúkne dopravcom ako súčasť verejnej súťaže na nediskriminačnom princípe.

Časový rozvrh:
• Ukončenie všetkých obstarávaní do 31.12.2023 a uvedenie nových ekologických vozidiel verejnej osobnej dopravy do prevádzky do 30.6.2026.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod regiopanter » 09. Mar 2021 01:26

boze, to su P.R. keci, brutalny hnus a humus toto citat.. same voloviny bla bla bla nic poriadne , na poriadne rychle a efektivne modernizacie zel.koridorov na 160 - 200 s poriadnymi prelozkami upravami a mimourovnovym krizovanim ci tunelmi mozme asi rovno zabudnut.. toto opat len ukazalo ze sa asi nikam nepohneme , budu sa tu len platat a robit dalsie mackopsy, kopirovat stare trate a pod. hnoj, proste banda neschopakov.. plus opravia par budov dodaju par vlakov a finito.. a potom sa budu tym chvastat aki su oni svetovi makaci a priebornici ..a cele tie miliardy co dostaneme z eu pojdu opat do prdele, nebudu efektivne poriadne vyuzite
regiopanter
diskutujúci
 
Príspevky: 73
Založený: 19. Jan 2021 01:24

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod jarino » 01. Apr 2021 11:28

jarino napísal:Predbežne sú korekcie na úrovni 110 miliónov eur.
Tieto peniaze sa už NDS zmluvne zaviazala postupne vrátiť vo forme splátok. Jedná sa o projekty:
Budimír - Bidovce -> 36 mil. eur
Bukov - Svrčinovec -> 1,7 mil. eur
Svrčinovec - Skalité, 2. fáza -> 20 mil. eur
HP - LL, 2. fáza -> 56 mil. eur
Došlo k porušeniu článku 125 Nariadenia EK 1303/2013.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 03&from=sk
Strana 399.

Ďalšie korekcie:
HP - LL -> 26,6 mil. eur
Svrčinovec - Skalité, I. fáza -> 22,787 mil. eur
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod Vlados » 01. Apr 2021 12:25

sme si mysleli že ich prečúrame... robiť to proti vetru...
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod jarino » 16. Apr 2021 19:23

Pribudnú ďalšie projekty.
----------------------------------

Multimodálna štúdia realizovateľnosti Bidovce –štátna hranica SK/UA (I/19 Bidovce –Vyšné Nemecké)
začiatok realizácie: 4 kvartál 2021
náklady: 750 tisíc eur

DPB, Obnova vozového parku električiek v Bratislave – 2.etapa

začiatok realizácie: 1 kvartál 2021
náklady: 24,6 mil. eur
Električky budú využívané najmä na Dúbravsko-karloveskej radiále. Celkovo bude dodaných 10 ks.

Mesto Prešov, Modernizácia trolejbusových tratí – projektová dokumentácia
začiatok realizácie: 4 kvartál 2021
doba realizácie: 15 mesiacov
náklady: 1,1 mil. eur
Modernizáciou 3 úsekov trolejbusových tratí v celkovej dĺžke 11,40 km dôjde k výraznému zvýšeniu bezpečnosti dopravy, komfortu cestujúcich, plynulosti prevádzky a prepravnej rýchlosti.
Zhotoviteľ vypracuje:
Vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru verejnej práce,
Vypracovanie zámeru pre zisťovacie konanie v zmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, príp. povinné hodnotenie v zmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
Vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie,
Vypracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie,
Vypracovanie dokumentácie pre realizáciu stavby,
Vypracovanie dokumentácie pre výber zhotoviteľa,
Inžinierska činnosť.
Jedná sa o úseky:
Modernizácia trolejového vedenia na Budovateľskej ulici, Škultétyho, 17.novembra, Obrancov Mieru; dĺžka: 3,5 km; odhadované stavebné náklady: 7,8 mil. eur
Modernizácia trolejového vedenia z Nižnej Šebastovej cez Dukliansku po križovatku Hlavná - Levočská; dĺžka: 5,1 km; odhadované stavebné náklady: 9,36 mil. eur
Modernizácia trolejového vedenia Sabinovská – Dúbrava; dĺžka: 2,8 km; odhadované stavebné náklady: 6 mil. eur

Mesto Prešov, Výstavba nových trolejbusových tratí a meniarní – projektová dokumentácia

začiatok realizácie: 4 kvartál 2021
doba realizácie: 15 mesiacov
náklady: 1,1 mil. eur
Z celkovej dĺžky trolejbusových tratí je podľa dátovej analýzy vo vyhovujúcom stave 19,30 km (64,33%) a v nevyhovujúcom stave 10,70 km (35,67%). Vo vyhovujúcom technickom stave sú úseky postavené alebo modernizované po roku 1990 s výnimkou trolejbusovej trate na uliciach Levočská, Obrancov Mieru, Clementisova. V nevyhovujúcom stave sú úseky postavené v šesťdesiatych rokoch 20. storočia, ktoré boli modernizované v roku 1981 alebo vôbec.
Predmetom realizácie projektu je vypracovanie projektovej dokumentácie vrátane komplexnej projektovej prípravy pre výstavbu 3 nových úsekov trolejbusových tratí, 1 obratiska a 3 meniarní.
Vypracovanie projektovej dokumentácie vrátane komplexnej projektovej prípravy bude pozostávať:
Vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru verejnej práce,
Vypracovanie zámeru pre zisťovacie konanie vzmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, príp. povinné hodnotenie v zmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
Vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie,
Vypracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie,
Vypracovanie dokumentácie pre realizáciu stavby,
Vypracovanie dokumentácie pre výber zhotoviteľa,
Inžinierska činnosť.

Jedná sa o projekty:
Obratisko Clementisova – Levočská; odhadované stavebné náklady: 2,37 mil. eur
Trolejové vedenie Rusínska – Kuzmányho; odhadované stavebné náklady: 4 mil. eur
Prepojenie Sibírska – Pod Šalgovíkom; odhadované stavebné náklady: 4 mil. eur
Meniareň Solivarská; odhadované stavebné náklady: 3,6 mil. eur
Meniareň Čapajevova; odhadované stavebné náklady: 3,6 mil. eur
Meniareň Mukačevská; odhadované stavebné náklady: 3,6 mil. eur
Obratisko Pod Šalgovíkom; odhadované stavebné náklady: 1,1 mil. eur

Obratisko Clementisova – Levočská

Predmetom realizácie projektu je výstavba jednostopovej trolejbusovej trati v časti Levočskej ulice v dĺžke 650 metrov tak, aby vznikla trolejbusová otočka smožnosťou ukončenia niektorých liniek a tiež prestupu z prímestských autobusových liniek na linky mestskej hromadnej dopravy. Projekt priamo nadväzuje a dopĺňa sa s projektom zameraným na modernizáciu prestupného uzla na Levočskej ulici.

Trolejové vedenie Rusínska – Kuzmányho
Predmetom realizácie projektu výstavba dvojstopového trolejového vedenia v dĺžke 1 100 metrov.Toto trolejbusové prepojenie umožní skrátenie niektorých liniek, posilní sieťový charakter trolejbusových tratí a vytvorí alternatívnu trasu na sídlisko Sekčov.

Prepojenie Sibírska – Pod Šalgovíkom
Nové trolejové vedenie bude začínať na Sibírskej ulici pred obratiskom a bude pokračovať po novej ceste až za križovatku Sekčovská, Pod Šalgovíkom. Vybudovanie novej dvojstopovej trolejbusovej trate v dĺžke cca 950 metrov.

Obratisko Pod Šalgovíkom
Obratisko bude dopravne umožňovať otáčanie trolejbusov, ich odstavenie a tiež zázemie pre vodičov. Samotné obratisko bude napojené s predpokladom pokračovania po novom trolejovom vedení na ulicu Pod Šalgovíkom. Výstavba nových tratí v dĺžke cca 200m.

R3 Nižná nad Oravou – Dlhá nad Oravou a R3 Dlhá nad Oravou - Sedliacka Dubová (projektová príprava R3)
začiatok realizácie: začiatok projektovania DSP je 02/2021, zmluva so zhotoviteľom dokumentácie účinná od 10.2.2021
doba realizácie: 13 mesiacov
náklady: 2,56 mil. eur

Rekonštrukcia križovatiek na cestách I. triedy III. etapa

začiatok realizácie: 2Q/2021
doba realizácie: 15 mesiacov
náklady: 5,55 mil. eur
projekt zahŕňa:
I/18 a I/74 Strážske, križovatka
I/51 Levice, križovatka s Tabakovou ul.,
Križovatka I/13 a I/63 Veľký Meder,
Križovatka I/13 a III/1394 Čiližská Radvaň,
Križovatka I/13 a III/1404 Medveďov


Trolejbusové trate Miletičova – Jelačičova – Žellova a Záhradnícka – Karadžičova

začiatok realizácie: 4Q/2021
doba realizácie: 6 mesiacov
náklady: 1,1 mil. eur

Aktivita č. 1 - Modernizácia trolejbusovej trate Miletičova - Jelačičova - Žellova
Predmetom tejto aktivity bude modernizácia trolejbusovej trate. Modernizácia prinesie zníženie nárokov na údržbu, zvýši bezpečnosť, plynulosť a kvalitu trolejbusovej dopravy v lokalite.

Aktivita č. 2 - Modernizácia trolejbusovej trate Záhradnícka - Karadžičova
Realizáciou tejto aktivity dosiahneme modernizáciu trolejového vedenia a ovládania výhybiek v navrhovanom úseku.
Ulice, cez ktoré bude trať viesť: Záhradnícka, Karadžičova, Páričkova
Predpokladaná dĺžka stavby: 1,3 km obojsmerne

Aktivita č. 3 - Vypracovanie analýzy nákladov a prínosov (CBA)
V rámci tejto aktivity vypracuje žiadateľ analýzu nákladov a výnosov, pre potreby zabezpečeniaa preukázania efektívneho vynaloženia finančných prostriedkov. Analýza bude vypracovaná dodávateľským spôsobom.

Výstavba terminálov integrovanej osobnej prepravy v Bratislave: Bratislava - Lamačská brána, projektová príprava (DSPRS) a realizácia
začiatok realizácie: 4Q/2021
doba realizácie: 27 mesiacov
náklady: 6,3 mil. eur

Aktivita 1
- vypracovanie a dodanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby (ďalej len „DSPRS“)
- zabezpečenie súvisiacej inžinierskej činnosti pre DSPRS
- zabezpečenie majetkovo-právneho vysporiadania vlastníkov pozemkov
- doba realizácie: 20 mesiacov
Aktivita 2
- realizácia stavebných prác
- zabezpečenie súvisiacej inžinierskej činnosti počas realizácie stavby
- vypracovanie a dodanie projektovej dokumentácie skutočného vyhotovenia
- doba realizácie: 7 mesiacov
- stavebné náklady: 5,94 mil. eur

V rámci stavby TIOP č. 2 sa uvažuje s vybudovaním novej železničnej zastávky pozostávajúcej z dvoch krajných nástupíšť na dvojkoľajnej trati medzistaničného úseku ŽST Devínska Nová Ves – ŽST Bratislava Lamač. Nástupiská budú vybudované pri jestvujúcich traťových koľajach č. 1 a 2, pričom návrh nástupiska pri koľaji č. 1 zohľadňuje požiadavku na výhľadové dobudovanie ďalšej, tretej traťovej koľaječ. 3. Zastávka bude sprístupnená z predĺženej Saratovskej ulice z oboch strán trate schodišťami a výťahmi s priamym výstupom na nástupištia. Na každé nástupište bude umožnený bezbariérový prístup pre osoby so zníženou pohyblivosťou. Na nástupišti sa zriadia prístrešky pre cestujúcich ŽSR, technologické objekty, prvky drobnej architektúry a automaty na výdaj cestovných lístkov, vybuduje sa nové osvetlenie a automatické informačné zariadenie. Koľaj č. 1 a koľaj č. 2 budú v príslušnej dĺžke zrekonštruované.

Výstavba terminálov integrovanej osobnej prepravy v Bratislave: Bratislava – Vrakuňa, projektová príprava (DSPRS) a realizácia

začiatok realizácie: 4Q/2021
doba realizácie: 20 mesiacov
náklady: 3 mil. eur

Aktivita 1
- vypracovanie a dodanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby (ďalej len „DSPRS),
- zabezpečenie súvisiacej inžinierskej činnosti pre DSPRS,
-zabezpečenie majetkovoprávneho vysporiadania vlastníkov pozemkov.
doba realizácie: 14 mesiacov
Aktivita 2
- realizácia stavebných prác,
- zabezpečenie súvisiacej inžinierskej činnosti počas realizácie stavby,
- vypracovanie a dodanie projektovej dokumentácie skutočného realizovania stavby.
doba realizácie: 6 mesiacov
stavebné náklady: 2,75 mil. eur
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod gemercan » 17. Apr 2021 01:49

DPB, Obnova vozového parku električiek v Bratislave – 2.etapa
začiatok realizácie: 1 kvartál 2021
náklady: 24,6 mil. eur
Električky budú využívané najmä na Dúbravsko-karloveskej radiále. Celkovo bude dodaných 10 ks.

A Kosice nic? pokial som vedel aj Kosice spustali sutaz na nakup elektriciek, lehota na predkladanie ponuk uplynula 12.4. mali byt uz dokonca zname vysledky teda ucastnikov.. https://imhd.sk/ke/doc/sk/20378/DPMK-ob ... ri%C4%8Dky
gemercan
diskutujúci
 
Príspevky: 79
Založený: 10. Mar 2021 20:47

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod carpet » 18. Apr 2021 21:08

Lehota na predkladanie ponúk je posunutá na 26.4.2021. Od uchádzača (zdá sa, že iba jedného) prišlo viacero otázok, začínam mať pochybnosti o kvalite pripravených podkladov pre VO.
carpet
návštevník
 
Príspevky: 11
Založený: 10. Mar 2021 21:11

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod gemercan » 19. Apr 2021 12:54

Podľa očakávania možno to celé zrušia však DPMK pred kolapsom, strajkuje sa, nemajú ani na výplaty situácia horšia jak na Ukrajine a oni idú vypisovat súťaže a tendre Lol
gemercan
diskutujúci
 
Príspevky: 79
Založený: 10. Mar 2021 20:47

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod gemercan » 21. Apr 2021 14:12

tak dnes vysiel dalsi clanok ohladom tendra zeby uz boli vysledky? tak ako sa odhadovalo vyzera to na skodu for city smart,podobne ako v Brne.. https://kosice.korzar.sme.sk/c/22642363 ... skoda.html
gemercan
diskutujúci
 
Príspevky: 79
Založený: 10. Mar 2021 20:47

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod Lorenc » 21. Apr 2021 14:42

Dufam ze tam je aj alstom. Ten ma tiez dobru ponuku. Aspon sa posunuli od pragoimexu. Lebo aj predosli tender bol nasity pre nich.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Operačný program doprava

Odoslaťod gemercan » 21. Apr 2021 20:34

tak to bol ukazkovy top tunel ala sudruh rasi +smer.. na kazdej tej lacnej brike sa dokonale v smere nabalili ..remeta a duha za ich ery ,modernizacia trati v centre IKD, kosicky podvod cislo 2 alebo inak povedane smeracky podvod na druhu..
gemercan
diskutujúci
 
Príspevky: 79
Založený: 10. Mar 2021 20:47

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 19 hostí.