Stránka 1 z 6

Bude na diaľniciach zakázané predbiehanie sa kamiónmi?

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2005 20:42
od Hefaistion
Podľa návrhu poslanca R. Kaliňáka za stranu Smer-SD a J. Malchárka za stranu ANO by sa už nemali na diaľniciach predbiehať vzájomne kamióny, t.j. smeli by jazdiť výhradne v pravom jazdnom pruhu.

Okrem toho, že na niektorých úsekoch by to tak byť mohlo a zrejme aj bude, ale kvôli iným dôvodom, tak je to zrejme minimálne nespravodlivé, pretože je rozdiel medzi plne naloženým a prázdnym kamiónom ako aj jeho výkonom. Medzi iný dôvod patrí napríklad "zhustená premávka" pri ZA, kde pribudne denne min. 1000, možno až 2000 kamiónov a tak sa asi pravý jazdný pruh vyhradí len pre kamióny. Je to bežným javom aj v Nemecku. A podobne sa uvažuje aj v okolitých štátoch.

Čo vy na to? Boli by ste za alebo proti?

Aby som bol úplný, tak daný návrh ešte aj predpokladá zníženie max. povolenej rýchlosti na tých úsekoch, kde to treba kvôli viacerým dôvodom na 120-110-100-90 km/h.

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2005 21:00
od expwy
Som za to, aby sa to čiastočne zaviedlo len na určitých úsekoch. Určite nie celoplošne. Zbytočné by to bolo v úsekoch, kde sú pruhy pre pomalé vozidlá a diaľnica je tu vlastne 3-pruhová a keď kamión predbieha iný kamión, stále ostáva jeden pruh voľný.

Zákaz predbiehania kamiónov by som dal zatiaľ jedine na bratislavských úsekoch D1, D2, ktoré tvoria obchvat BA (okrem D2 BA-Petržalka - hranica H) a možno na úseku D1 BA - TT, inde sa mi to javí neopodstatnené.

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2005 21:17
od zvonec
MH napísal:Zákaz predbiehania kamiónov by som dal zatiaľ jedine na bratislavských úsekoch D1, D2, ktoré tvoria obchvat BA (okrem D2 BA-Petržalka - hranica H) a možno na úseku D1 BA - TT, inde sa mi to javí neopodstatnené.


MH, s tymto tvojim navrhom sa neda nic ine ako nesuhlasit, fakticky som tiez proti celoplosnemu zakazu vzajomneho predbiehania kamionov.

Idealne by bolo vyhradit problemove useky, a na tych zakazat priedbiehanie kamionov. Avsak vyhradeny pruh cisto pre kamiony pri dvojpruhovej dialnici, je podla mojho nazoru trocha problematicke, neviem. Nebude problem s priepustnostou, napr. v okoli ZA?

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2005 21:30
od expwy
zvonec napísal:MH, s tymto tvojim navrhom sa neda nic ine ako nesuhlasit, fakticky som tiez proti celoplosnemu zakazu vzajomneho predbiehania kamionov.

Idealne by bolo vyhradit problemove useky, a na tych zakazat priedbiehanie kamionov. Avsak vyhradeny pruh cisto pre kamiony pri dvojpruhovej dialnici, je podla mojho nazoru trocha problematicke, neviem. Nebude problem s priepustnostou, napr. v okoli ZA?


Zvonec asi si chcel napisat súhlasiť :D

Neviem ako to bude v okolí ZA. Veľmi veľa bude záležať aj na tom ktoré úseky a kedy sa budú otvárať. Teraz už vieme, že v PB vznikne "štupel". Možno postavia aj "babkinu panelku", o čom síce pochybujem. Podľa mňa to ukáže až čas a tvrdá realita ako KIA-kamióny zasiahnú do dopravy v ZA-regióne. Sú určite nejaké prognózy, ale sú to len dohady. Ešte ani samotná KIA nevie či vôbec postaví svoj závod načas a v akom objeme bude vyrábať v roku 2006 :D

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2005 21:34
od aquila
dovolil som si upravit prvy posting a pridal som aj odpoved, ktoru by som ja zvolil. bud casovo obmedzene t.j. cez cen, alebo aj s moznostou lokalneho obmedzenia.

napriklad v takom rakusku maju na to specialne znacky, ktore prikazuju vozidlam nad 3,5t ist v istych casovych obdobiach len v pravom pruhu.

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2005 22:08
od zvonec
MH napísal:Zvonec asi si chcel napisat súhlasiť :D


MH, mas samozrejme pravdu, nejako som sa sekol.... :wink:

OdoslaťOdoslané: 31. Júl 2005 22:14
od Hefaistion
Inak tu si treba uvedomiť, prečo sa vôbec nad týmto opatrením uvažuje.

Diaľnice by sa mali stavať priamo ako 3+3 pruhy a nebol by problém.

Minimálne BA-TT už by mala byť 3+3 pruhy a aj PB-ZA-RK by mala byť stavaná na 3+3 pruhy, pretože v týchto miestach sú križovatky s ďalšími D či RK.

Okrem toho RK R1 mala byť stavaná ako diaľnica.

Nie je však dosť peňazí a tak sa bude realizovať len 1 časť a to D1 BA-TT, aj to reálne zrejme až po r. 2010 na 3+3 pruhy. Dovtedy budú len "rôzne opatrenia".

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 10:34
od eucitizen
Este by som dodal, ze na normalnich cestach pomale kamiony ktore vytvaraju kolony, mali by, tam kde sa da, zastavit a nechat prejist kolonu. Neni to mozne aby sme trpeli kvoli nejakej pomalej avie a jej sofer kasle na kolonu co vytvoril. A ti co by to nedodzali, by dostavali vysoke pokuty. Co vy na to?

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 10:43
od Hefaistion
eucitizen napísal:Este by som dodal, ze na normalnich cestach pomale kamiony ktore vytvaraju kolony, mali by, tam kde sa da, zastavit a nechat prejist kolonu. Neni to mozne aby sme trpeli kvoli nejakej pomalej avie a jej sofer kasle na kolonu co vytvoril. A ti co by to nedodzali, by dostavali vysoke pokuty. Co vy na to?


Takýto návrh nie je potrebný schváliť ho zákonom, pretože nie vždy je to "len nejaká avia", často aj plne naložený kamión "lepšej značky" ide 20-40 km/h, ... profesionálny šofér vždy keď sa dá, tak na vrchole kopca na chvíľu "uhne" z cesty a nechá prejsť celú kolónu, ktorá sa za ním vytvorila.

Treba si uvedomiť, že na cestách nie sú len autá do 3,5t a cesty neslúžia len pre tieto autá. Bolo by to "trestanie" ostatných kategórií áut, pričom vina je len na strane štátu - SR - pretože stačí postaviť pruh pre pomalé vozidlá alebo stavať diaľnice 3+3 pruhy na úsekoch, kde je to potrebné.

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 11:03
od eucitizen
Hefaistion napísal:
eucitizen napísal:Este by som dodal, ze na normalnich cestach pomale kamiony ktore vytvaraju kolony, mali by, tam kde sa da, zastavit a nechat prejist kolonu. Neni to mozne aby sme trpeli kvoli nejakej pomalej avie a jej sofer kasle na kolonu co vytvoril. A ti co by to nedodzali, by dostavali vysoke pokuty. Co vy na to?


Takýto návrh nie je potrebný schváliť ho zákonom, pretože nie vždy je to "len nejaká avia", často aj plne naložený kamión "lepšej značky" ide 20-40 km/h, ... profesionálny šofér vždy keď sa dá, tak na vrchole kopca na chvíľu "uhne" z cesty a nechá prejsť celú kolónu, ktorá sa za ním vytvorila.

Treba si uvedomiť, že na cestách nie sú len autá do 3,5t a cesty neslúžia len pre tieto autá. Bolo by to "trestanie" ostatných kategórií áut, pričom vina je len na strane štátu - SR - pretože stačí postaviť pruh pre pomalé vozidlá alebo stavať diaľnice 3+3 pruhy na úsekoch, kde je to potrebné.


Nesuhlasim s tebou, aj preto ze poslednej dobe profesionalni soferi ani moc nepomahaju, kaslu na tich v zadu. Ale kazdy ma svoj nazor, nie? :)
Inac od vstupu do EU, nove nakladaky musia mat povinne obmedzenu rychlost na 85 km/h, tak uz za par rokov nebudu sialenci na kamoniov

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 11:22
od Hefaistion
eucitizen napísal:Nesuhlasim s tebou, aj preto ze poslednej dobe profesionalni soferi ani moc nepomahaju, kaslu na tich v zadu. Ale kazdy ma svoj nazor, nie? :)
Inac od vstupu do EU, nove nakladaky musia mat povinne obmedzenu rychlost na 85 km/h, tak uz za par rokov nebudu sialenci na kamoniov


Ja jazdím pomerne dosť ešte aj po Slovensku a viem z vlastnej skúsenosti, že kamionisti vedia jazdiť dobre a rýchlo, ak majú dobrý stroj a dosť často je na vine kolóny len to, že pred kamiónom ide "posratý" začiatočník/autoškola/starý dedko (nemám nič ani proti nim, pretože každý nech jazdí ako vie), ktorý ide 40 km/h a kamión ho na ceste II.-III. triedy nemôže predbehnúť, pretože sa to pre parametre cesty nedá. A potom je na vine kto? A takýchto "prípadov" je veľmi veľa. Potom má šancu len dobré auto, ktoré predbehne kamión+"začiatočník" a aj to je často risk, alebo potom ide celá kolóna 40 km/h. Prečo by mal byť kamión na vine? Len preto, že ostatní nevedia jazdiť? Ja osobne som s mnohými kamionistami spokojní, pretože "naznačia", keď sa dá predbiehať a veľmi často aj "pustia" celú kolónu. Ale potom na ceste III. triedy, keď aj nič nejde ani zľava ani zprava, tak sa zrazu z poľa "vynorí" kombajn/traktor, ... to je SR.

Môžeš so mnou nesúhlasiť, ale to nič nemení na mojom názore. :wink:

OdoslaťOdoslané: 08. Aug 2005 16:46
od fh
Moja veľmi častá skúsenosť je, že kamión predbieha iný kamión a rozdiel v rýchlosti je 2 km/h a nie je to Avia apod. Je to to len tvrdý egoizmus týchto tzv. profíkov. A to nevravím o ignorancii za ním idúcich áut: som v prevahe a ty musíš pekne brzdiť. Ja som za zákaz predbiehania.

OdoslaťOdoslané: 08. Aug 2005 16:52
od Antimander
Pozorovateľ napísal:Moja veľmi častá skúsenosť je, že kamión predbieha iný kamión a rozdiel v rýchlosti je 2 km/h a nie je to Avia apod. Je to to len tvrdý egoizmus týchto tzv. profíkov. A to nevravím o ignorancii za ním idúcich áut: som v prevahe a ty musíš pekne brzdiť. Ja som za zákaz predbiehania.


Väčšinou je tam min. rozdiel v rýchlosti 10 km/h a to sa oplatí predbiehať podobne ako aj na ostatných cestách.

Pri predbiehaní kamiónov však zaváži často skúsenosť, pretože ak je kamión naložený a ide do zákruty, ktorá má ešte aj stúpanie, tak to môže byť dlhšie predbiehanie, to je možné.

Osobne mám s kamiónmi po celej EÚ veľmi dobrú skúsenosť, ale som za to, aby na vyťažených úsekoch diaľničnej siete mali zakázané sa predbiehať, t.j. varianta č. 3, ktorá je okrem iného bežná aj vo F, NL či D.

OdoslaťOdoslané: 08. Aug 2005 19:05
od Caesar
Tam, kde je potrebné, aby sa zakazovalo kamiónom sa predbiehať, tak tam je podľa mňa nutné investovať do rozšírenia diaľnice či rýchlostnej cesty. 8)

OdoslaťOdoslané: 14. Aug 2005 21:52
od Lenny
Přijde mi to jako nesmyslný návrh zakázat předjíždění kamionů. Je to nesmyslné omezování řidičů kamionů, jak by se jim líbilo, kdyby například zakázali předjíždění osobních aut?! :twisted:
Lokální omezení není problém, ale celoplošně ne. Protože kamiony nejedou všechny stejně rychle, obzvlášť se to pozná v kopci, kdy prázdný dojede plného, který jede na dvojku, sotva mu to jede, to by se jako za ním měl vléct celou cestu??? :shock:

OdoslaťOdoslané: 14. Aug 2005 23:27
od sergej
Najlepší sú takí, čo sa v živote neviezli kamiónom a budú vyhlasovať zákazy ich predbiehania. By som im prial si sadnúť do kamióna, termínovaná zákazka, a vy chytíte nejakého chuja, čo mu to ledva 80 vytiahne a keď to vidí nejaký kopec, už pod ním to protestuje. Pri predstave, že za ním musíte ísť napr. 50km, to je na zbláznenie. Trocha sa zamyslite. To, že sa objaví nejaký drzý kamionista, ktorý predbieha pri rýchlosť o 1km vhej ako predbiehaný ešte nie je dôvod na celoplošný zákaz. Medzi vodičmi osobných áut je podstatne viac idiotov... Lokálne zákazy nedbám, normálka aj v Európe, ale celoplošný zákaz je blbosť na n-tú.
Ešte podotýkam, že nie som vodičom kamiónu, ani na to nemám vodičák, len som mal možnosť najazdiť niekoľko tisíc km po Európe ako spolujazdec...

OdoslaťOdoslané: 15. Aug 2005 11:31
od fh
Rešpektujem názory druhých, ale za svojím si svojím aj keď rozčuluje tých čo, si ani nevedia poriadne prečítať názov témy... alebo sú v nedeľu v nočných hodinách "unavení". :roll:

OdoslaťOdoslané: 15. Aug 2005 16:42
od sergej
Pozorovateľ napísal:Rešpektujem názory druhých, ale za svojím si svojím aj keď rozčuluje tých čo, si ani nevedia poriadne prečítať názov témy... alebo sú v nedeľu v nočných hodinách "unavení". :roll:


Túto tvoju vetu som absolútne nepochopil. Ako si došiel na to, že si neviem prečítať názov témy. Ja som sa vyjadril presne k tomu, čo je napísané v nadpise.

OdoslaťOdoslané: 15. Aug 2005 19:49
od fh
A ako si ty prišiel na to, že som sa nikdy neviezol kamiónom? Že si ma nemenoval?, veď ani ja teba, že si nečítal nadpis.
U nás tých diaľnic toľko nie je aby zákaz predbiehania bol bičom na ponáhľajúcich sa kamionistov a riešenie s pruhmi pre pomalých v kopcoch existuje. Nevidím tam problém, navyše zvýši to bezpečnosť premávky.

OdoslaťOdoslané: 15. Aug 2005 22:38
od sergej
Bože, zasa obvyklý problém tohto fóra, prečo si to ty zobral osobne?? Ja som toto naozaj nemyslel na teba, ale všeobecne s prihliadnutím na hore uvádzaných pánov. Pokiaľ ťa vyslovene neoslovím, tak nič čo tu napíšem neber osobne, OK?

OdoslaťOdoslané: 16. Aug 2005 08:54
od fh
-----------------

OdoslaťOdoslané: 23. Aug 2005 13:12
od Caesar
Pozorovateľ napísal:A ako si ty prišiel na to, že som sa nikdy neviezol kamiónom? Že si ma nemenoval?, veď ani ja teba, že si nečítal nadpis.
U nás tých diaľnic toľko nie je aby zákaz predbiehania bol bičom na ponáhľajúcich sa kamionistov a riešenie s pruhmi pre pomalých v kopcoch existuje. Nevidím tam problém, navyše zvýši to bezpečnosť premávky.


Nemáš pravdu, Pozorovateľ. Tu nejde o počet diaľnic. Tu ide o úplne niečo iné.

Jedine v rámci úsekov okolo ZA, kde bude denne o 2-3 tis. kamiónov viac by som to pochopil, ale inak to nemá význam. Nič to nerieši, je to len "istý druh represie", pre neschopnosť štátu sa obmedzí doprava istej skupine motoristov. Nie je to správne riešenie. A ja som rád, že je to len návrh. 8)

OdoslaťOdoslané: 23. Aug 2005 13:16
od Caesar
Sergej napísal:Najlepší sú takí, čo sa v živote neviezli kamiónom a budú vyhlasovať zákazy ich predbiehania. By som im prial si sadnúť do kamióna, termínovaná zákazka, a vy chytíte nejakého chuja, čo mu to ledva 80 vytiahne a keď to vidí nejaký kopec, už pod ním to protestuje. Pri predstave, že za ním musíte ísť napr. 50km, to je na zbláznenie. Trocha sa zamyslite. To, že sa objaví nejaký drzý kamionista, ktorý predbieha pri rýchlosť o 1km vhej ako predbiehaný ešte nie je dôvod na celoplošný zákaz. Medzi vodičmi osobných áut je podstatne viac idiotov... Lokálne zákazy nedbám, normálka aj v Európe, ale celoplošný zákaz je blbosť na n-tú.
Ešte podotýkam, že nie som vodičom kamiónu, ani na to nemám vodičák, len som mal možnosť najazdiť niekoľko tisíc km po Európe ako spolujazdec...


Myslím si, že kamionisti sú dosť dobrí, čo sa týka častej "pomoci" ostatným, napr. pri predbiehaní, či "uhnutí", keď sa vytvorí kolóna. Nemusia a predsa uhnú. Často však tí "hlavní" neuhnú aj keby sa "neviem, čo dialo" - Avie. No to nie je kamión. Takže napr. túto skupinu motoristov návrh nijako nerieši.

Ohľadom tvojho príkladu "s 1km" je to často o skúsenostiach. Čo viem ja, tak kamiónu stačí zákruta-menšie stúpanie a ak nemá dostatočné skúsenosti ten, čo ho riadi, tak má problém pri predbiehaní. Ale príkladov je veľa. Výsledkom je potom príliš dlhé predbiehanie. No to by nemalo prekážať tým, ktorí idú do 120 km/h. Prekáža to tým, ktorí jazdia nad 150 km/h pravidelne, musia často brzdiť, no to je problémom aj bez kamiónov a je to len ich problémom. Okrem toho, problémy by po schválení tohto návrhu vznikli v ľavom pruhu, pretože pravý by bol postupne plný kamiónov a v ľavom jazdnom pruhu by sa neišlo ani tých 130-150 km/h (moja prax, ktorú pozorujem), takže by to bolo ešte horšie na úsekoch ako D1 BA-TT, okolie TN, R1 TT-NR a musel by prísť ďalší návrh. povinná jazda v ľavom jazdnom pruhu rýchlosťou 130 km/h. 8)

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2005 23:53
od Adaios
Kamiony, vecna tema. Precital som si dost nazorov, takze sa vyjadrim aj ja:

Bude to nevyhnutne zaviest na niektorych usekoch, napr. pri ZA, ale inak to je asi vsetko.

Je to tiez nespravodlive, ale zial, bude to nevyhnutne na niektorych usekoch zaviest. Nebude to ale ziadna vyhra, pretoze osobne auta pojdu tiez len v jednom pruhu. :wink:

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2006 10:37
od Branco
Myslím si, že predbiehanie kamiónov na našich diaľniciach nie je až takou horúcou témou a prípadné obmedzenie by sa malo dotýkať len najfrekventovanejších úsekov D1 v okolí BA, PB-ZA, prípadne ďalších podľa intenzity kamiónovej dopravy.
Ideálne by, samozrejme, bolo vyhradiť špeciálny jazdný pruh pre kamiónovú dopravu, čo však môže pripadať do úvahy až po dostavbe základnej kostry našej diaľničnej siete. Je to však luxusnejšie riešenie a medzitým by mohli postačovať dopravné obmedzenia.