devil,
ja si teda pod „úľavou“ vodiča nemusiaceho sa trtošiť cez serpentíny predstavujem vyšší komfort, nie vyššiu zamestnanosť v Rožňave. Ale dobre, nechajme to tak. Pokiaľ ide o témy regionálnych rozdielov a bla bla, je to tu offtopic, tak som Ti
odpísal v inom vlákne. A čo sa týka toho ostatného:
devil napísal:lebo aj pri 2-3 nasobnej intenzite prejdem rovnako rychlo a plynulo ako na soroske
No to preto, že aj 3-násobná intenzita oproti tomu, čo zažívaš na Soroške, je ešte stále pod kapacitou toho Strečna, prinajmenšom v danom čase. Ale z toho ani náhodou nevyplýva, že Strečno má vysokú kapacitu, iba toľko, že na tej Soroške sú intenzity hlboko pod jej kapacitou. Ovšem skús si Strečno v špičkových hodinách.
Aby sme si rozumeli. Bežná 2-pruhová cesta má v optimálnom prípade kapacitu cca 2.500 skv/h. Koľko je to za deň, záleží od konkrétnej cesty, presnejšie od denných priebehov dopytu – iné je to na regionálnej ceste v blízkosti veľkého mesta (silná ranná špička do mesta a silná popoludňajšia špička z mesta, medzitým dosť útlm) a iné na diaľkovom ťahu, kde sú síce tiež špičky (vyplývajúce z regionálnej dopravy), ale celkovo sú menšie rozdiely medzi špičkou a sedlom. Ale pre orientáciu, typicky tá hodnota vyššie znamená RPDI okolo 18.000 skv/deň, ak uvažujeme cca 15% nákladnej dopravy.
Vyššie uvedená "optimálna" kapacita je limitovaná tromi významnými faktormi: smerovými oblúkmi, pozdĺžnymi sklonmi a ťažkou dopravou. Pre predstavu, kapacita cesty v strednom stúpaní/klesaní, veľmi slušne pokrútená a s pomerne vysokým podielom nákladnej dopravy (20%) je takmer o tretinu nižšia oproti rovnej ceste na rovine so zákazom vjazdu náklaďákov. V prípade Sorošky je kapacita 2.125 skv/h, čiže o 15% nižšia ako optimum. Môže sa Ti to zdať akokoľvek divné, ale zase vplyvy spomenutých faktorov nie sú také fatálne, pokiaľ nejdú do naozaj extrémnych hodnôt.
Tieto kapacity sú počítané pre funkčnú úroveň E. To znamená, že ide o maximálne dosiahnuteľné hodnoty (po ktorých prekročení dochádza k rozpadu dopravného prúdu, tvorbe kolóny a jazde prískokmi vpred), pričom takýto dopravný prúd je nestabilný s množstvom porúch, takže to nie je úplne najkomfortnejšia jazda. Ale ak to rátame na 50-razovú špičkovú intenzitu (t.j. intenzitu, ktorá sa za rok dosiahne počas jednej hodiny 50 krát) resp. pre oba smery na 100-razovú, tak je to akceptovateľné, v podstate ide o týždennú špičku, pričom denná špička býva slabšia, typicky potom funkčná úroveň D. Niekde sa pre diaľkové ťahy požaduje úroveň D aj pre 50-razovú intenzitu, no a nebudem radšej hovoriť, čo píše na túto tému naša slávna STN, podľa ktorej by sa nové cesty mali dimenzovať na dušičkovú premávku (Slovensko je totiž ropný emirát s diamantovými baňami, ak o tom ešte nevieš).
Pozor ešte na jednu vec: bavíme sa o kapacite medzikrižovatkového úseku. Okrem toho sa samostatne kapacitne posudzujú križovatky, pričom v obci obvykle nie je problém ani tak v úsekoch ako v križovatkách. Naopak mimo obce na bežnej rurálnej ceste spravidla križovatky nie sú problémom. Teda za predpokladu, že nejaký mudrc nepostaví na hlavnom ťahu plnom náklaďákov kruháč, prípadne rovno štyri kruháče za sebou. Ale to je iná téma.
Poznámka: výpočty sú podľa TP 102, čo je v princípe preklad nemeckej smernice HBS, hoci staršej verzie a k tomu sem-tam pajcnutý. Ale v princípe k veľmi podobným číslam prídem aj podľa HBS 2015.
devil napísal:ano a presne tie ma zaujimaju. lebo 63-72 na ceste medzinarodneho významu je malo. a smerove a vyskove vedenie je v podstate hanba. tu cestu treba prelozit tak ako mnohe ine.
No, medzinárodného významu... s trochou zlomyseľnosti sa dá napísať, že ide o medzinárodnú cestu E58 Bratislava – Košice (medzi nami, predstava, ako niekto ide z Viedne do Odesy cez Slovensko, je ľahko absurdná). Ale dobre. Pozerám do nemeckých predpisov a citujem, RIN Ausgabe 2008, tabuľka 13 na strane 23: kategória LS I, požadovaná cestovná rýchlosť, tramtadadá: 80-90 km/h. Čo platí nie bodovo, ale úsekovo pre hodnotené úseky medzi uzlami, v našom prípade teda Rožňava (mimo) – Košice (mimo). Aká je tam cestovná rýchlosť Pkw? Tvoj kamoš Google vraví 82 km/h. A to opakujem, že som pre pokoj Tvojej duše nadhodnotil kategóriu, ktorá má byť podľa mňa LS II, a to už by bola požiadavka na cestovnú rýchlosť 70-80 km/h. Aspoň teda v Nemecku, možno že na Slovensku je to málo, predsa len sme bohatá krajina, ropa, diamanty a 5 miliónov odborníkov na dopravu a hokej
devil napísal:a uz bolo x-krat povedane ze cez narodny park so zbijackou sa nepojde.
Správne. Takže jedine tunel, ale až potom, keď to bude zmysluplné. Lebo tomu ver, že keď nahádžeš do CBA časovú úsporu 4,5 minúty na 6 tisíc vozoch a dáš to vyvážiť 4.650-metrovým tunelom, tak to vyjdú škaredé čísla.
devil napísal:svajciarsko vsak ma nejakych 1.800 km dialnic - to je odhadom asi 2,5x viac ako Sk. ale nemaju 2,5 viac obyvatelov
Lenže kilometre diaľnic sa obvykle nepočítajú na obyvateľa (Švajčiari majú mimochodom 2-násobnú hustotu obyvateľstva, ale to nie je relevantné), ale na vozokilometre a tých tam majú trochu iné cifry ako my.
devil napísal:vyznas sa v cislach a prepoctoch ale absolutne nepoznas realne pomery. poprve krivansky potok je objekt ochrany prirody, cesta ide tesne pri nej, preto sa riesi akym sposobom a nakolko cestu ZDVIHNUT cize rozsirovanie ciste povrchom je nepriechodne, potom mame mytnu...cize po lovinobanu treba komplet novu cestu. podruhe asi 15 km okolo batky a batky - opat nevhodna cesta stredom 2 dedin a soroska - narodny park. toto vsetko sa davno vie ze TREBA. presne tieto useky zakreslilo aj INEKO ako primerane riesenie problemu....ja si nemyslim ze je to vela. ale naozaj rad si precitam priority ktore uvedies. ale prosim nie ze tisicky km reko ciest.....
Ale veď som písal, že po Lučenec treba postaviť cestu 2+1! To je hádam jasné, že som tým myslel novú, či nie?
A čo sa týka priorít: väčšina objemu dopravy sa realizuje mimo ciest, ktoré sú „prioritami“ tohto štátu. Nehovorím o regionálkach v okolí okresných miest, ale o ťahoch nadregionálneho významu, ako Nitra – Levice, Trnava – Senica – Kúty, Prešov – Vranov – Humenné/Michalovce apod. Cesty vedú veselo cez dediny (kde majú obyvatelia obzvlášť radosť najmä z kamiónov), majú kopce bodových závad, stav mostov často radšej nechci poznať, bál by si sa tade jazdiť. Vozovka...desaťročia zanedbávaná údržba. Niečo sa vyriešilo v rámci projektu ľudovo zvaného Eliminácie, ale v konečnom dôsledku išlo vlastne o výmenu krytu vozovky, teda fakticky o jednorazovú nápravu zanedbávanej cyklickej údržby (a žiaľ v niektorých prípadoch na podmytom telese, takže vyhodené prachy). Keď už sme pri tom, málokto si uvedomuje, že je síce pekné postaviť nové diaľnice za eurofondy, ale potom ich treba udržiavať už za vlastné. Za 30 rokov stojí poctivá údržba viac ako nová cesta. A otázka je, či na to budeme mať, alebo pôjdeme klasicky zase ďalej na vnútorný dlh a o 30 rokov budú tie diaľnice vyzerať ako tankodromy.
Každopádne, investície do „znormálnenia“ základnej cestnej siete by boli rádovo v jednotkách stoviek miliónov za celé Slovensko, pričom výsledkom by boli hlavné ťahy so slušnými cestovnými rýchlosťami, nehľadiac na zdravie a kvalitu života obyvateľov stoviek obcí. Dtto kraje a obce by to isté mali zabezpečiť pre regionálne a miestne cesty (v slovenských pomeroch čisté sci-fi). A
potom môžeme začať vôbec uvažovať nad nejakou nadstavbovou infraštruktúrou
tam, kde nie je absolútne nevyhnutná kvôli intenzitám. Ono príčetný človek väčšinou rieši prioritne, aby mal kde bývať a až potom si dovolí povedzme lepšie auto...iba pako si kúpi Ferrari na splátky a býva pod mostom. Čo je presne to, čo táto republika dlhodobo robí. A porovnaj tých pár sto mega s cenami D a R do každej rodiny a ich prínosom pri tých občas až absurdne nízkych intenzitách. Apropos, NDS svojho času chcela zvýšiť atraktivitu a kvalitu odpočívadiel tým, že sem pritiahne nejaké firmy prevádzkujúce siete motorestov na diaľniciach na západe. Po oboznámení sa s intenzitami dopravy na našich diaľniciach to tieto firmy zhodnotili tak, že kvôli pár reštauráciám na západnom Slovensku sa im neoplatí expandovať na náš trh a inde by tie motoresty boli kruto stratové.
Ozaj, spomínal si Poliakov. Kde prosím Ťa stavajú Poliaci diaľnice na 5- či 10-tisícové intenzity? Vlastne, aj tí Česi.